Spunea Părintele Paisie Aghioritul:
"Inima mea nu o dau nimănui. Am dat-o uneori și au spus: Ce inimă frumoasă! Dar apoi au folosit-o la spart nuci."
„Păzește-ți inima mai mult decât orice, căci din ea țâșnește viața” (Pilde 4, 23).❤️
Cu durere si dragoste pentru omul contemporan
Duhul Lumesc
Dorinte lumesti
Pe toti cei ce nu-si infraneaza inima lor de la dorintele materiale care
nu sunt absolut necesare - nici nu incape cuvant pentru dorintele
trupesti - si nu isi aduna mintea in inima, ca sa le dea impreuna cu
sufletul lui Dumnezeu, ii asteapta indoita nefericire.
- Parinte, intotdeauna este rau sa doresti ceva ?
- Nu, dorinta inimii nu este rea in sine. Ci atunci cand lucrurile, fie
si nepacatoase, imi iau o bucata din inima, imi slabesc dragostea mea
fata de Hristos. Aceasta dorinta este rea, pentru ca vrajmasul imi taie
dragostea mea de la Hristos. Cand doresc un lucru pretios, o carte de
pilda, si imi ia o parte din inima, atunci asta e un rau. De ce o carte
sa-mi ia o parte din inima ? Cartea sa o doresc, sau pe Hristos sa-L
ravnesc ? Orice dorinta, oricat de buna ar parea, nu este mai buna ca a
dori cineva pe Hristos sau pe Maica Domnului. Cand imi dau inima lui
Dumnezeu, este cu putinta ca Dumnezeu sa nu mi se dea in intregime mie ?
Dumnezeu cere inima omului. "Da-mi, fiule, inima ta" (Pilde 25,26).
Daca omul ii da inima sa, dupa aceea, Dumnezeu ii va da orice va iubi
inima sa, numai sa nu-l vatame. Numai cand se daruieste lui Hristos
inima nu se iroseste si numai in Hristos afli legatura cea bogata a
dragostei dumnezeiesti in aceasta viata, iar in cealalta, cea vesnica,
veselia dumnezeiasca.
Trebuie sa evitam lucrurile lumesti, ca sa nu ne rapeasca inima si sa ne
folosim de cele simple, numai pentru a ne sluji de ele. Sa ne ingrijim
insa sa fie sobre. Daca doresc sa folosesc un lucru frumos, inseamna ca
dau toata inima mea frumusetii si pentru Dumnezeu nu ramane nici o
bucatica. Treci pe undeva si vezi o casa cu marmura, cu o infatisare
frumoasa, cu sculpturi, etc. Te minunezi de pietre, de caramizi si iti
lasi inima ta acolo. Sau vezi intr-un magazin niste rame frumoase pentru
ochelarii tai si le doresti. Daca nu le cumperi, iti lasi inima ta in
magazin. Daca le cumperi, iti atarni inima de ramele ce le porti. In
special femeile sunt furate usor. Putine sunt acelea care nu-si vand
inima celor desarte. Vreau sa spun ca diavolul le fura bogatia inimii
lor cu toate cele lumesti, colorate, stralucitoare. Una are nevoie de o
farfurie ? Va cauta sa afle o farfurie cu flori. Ca si cum s-ar acri
mancarea daca farfuria nu are flori. Unele femei duhovnicesti sunt
miscate de lucruri parute serioase, de un vultur cu doua capete, de
pilda. Iar dupa aceea intreaba: "De ce nu ne misca cele duhovnicesti ?"
Cum sa te miste, daca inima ta e imprastiata in dulapuri, intre farfurii
? Nu ai inima, ci numai carne, inlauntrul careia bate tic-tacul
mecanic, ca ceasul, numai ca sa poti merge. Pentru ca putin din inima
merge la un lucru, putin la altul iar pentru Hristos nu ramane nimic. - Parinte, adica si aceste dorinte simple sunt pacatoase ?
- Aceste dorinte, oricat de nepacatoase ar fi, sunt mai rele decat cele
pacatoase. Pentru ca o dorinta pacatoasa il va zgudui pe om candva si il
va mustra constiinta, si asa va face o incercare de intoarcere, se va
pocai, va spune: "am gresit, Dumnezeul meu". In timp ce aceste dorinte,
cele "bune", nu-l nelinistesc. Crede ca merge bine. "Iubesc binele,
iubesc frumosul. De altfel si Dumnezeu le-a facut pe toate frumoase",
spune el. Da, dar dragostea lui nu merge la Ziditor, ci merge la zidire.
De aceea e bine sa taiem orice dorinta. Cand cineva face ceva pentru
Hristos si jertfeste ceea ce iubeste, facand ceva ce nu-i place - oricat
de bun ar fi ceea ce-i place - atunci Dumnezeu ii da mai mare odihna.
- Parinte, cand imi vine greu sa-mi tai o dorinta, trebuie sa insist in nevointa ?
- Da, chiar de s-ar mahni inima ta. Deoarece nu faci cele ce o odihnesc,
nu trebuie sa asculti de inima. Pentru ca daca ai asculta, ai simti o
bucurie lumeasca si apoi o neliniste, iarasi lumeasca. Iar daca n-o
asculti si inima ti se va mahni deoarece n-ai facut cele ce o odihnesc,
si te bucuri de asta, atunci vine harul dumnezeiesc. Si acesta este
scopul: sa dobandim harul dumnezeiesc, si ca sa dobandesti harul
dumnezeiesc, trebuie sa se taie toate dorintele, chiar si bune de ar fi;
sa se taie voia. Atunci omul se smereste, si cand s-a smerit, vine
harul dumnezeiesc. Cand inima va fi nemultumita lumeste, atunci se va
bucura duhovniceste. Pe cat poate fiecare, sa invete sa evite mangaierea
lumeasca, sa aiba lucrare duhovniceasca launtrica, ca astfel sa
dobandeasca mangaierea dumnezeiasca. Bucuriile lumesti sunt bucurii materiale
- Parinte, oamenii lumesti spun ca simt un gol, desi au toate bunatatile.
- Bucuria adevarata, curata se afla alaturi de Hristos. Daca te unesti
cu El prin rugaciune, vei vedea sufletul tau rasplatit. Oamenii lumesti
cauta bucuria in distractii. Unii oameni duhovnicesti o cauta in
discutii duhovnicesti, in predica, etc. Dar cand se termina acestea
raman intr-un gol si se intreaba ce vor face in continuare. Fie ca sunt
pacatoase, fie indiferente cele cu care se ocupa, la fel este. De ce nu
merg mai bine sa se culce, ca sa fie buni a doua zi pentru lucru ?
Implinind dorintele lumesti ale inimii, nu vine bucuria duhovniceasca,
ci stresul. Bucuria lumeasca aduce stresul si la oamenii duhovnicesti.
Bucuria lumeasca nu este permanenta, nu este bucurie adevarata, ci este o
bucurie temporara, a acelei clipe. Aceasta e bucurie materiala, nu este
duhovniceasca. Iar cu bucuriile lumesti nu "se umple" sufletul omului.
Ci mai degraba sunt balast. Atunci cand simtim bucuria duhovniceasca, nu
o mai dorim pe cea materiala. "Satura-ma-voi cand mi se va arata slava
Ta" (Ps.16,15). Bucuria lumeasca nu odihneste pe omul duhovnicesc, ci il
oboseste. Pune un om duhovnicesc intr-o casa lumeasca. Nu se odihneste.
Desi omul lumesc crede ca el se odihneste, dar nu, se chinuieste. Se
bucura la exterior, iar pe dinlauntru nu este multumit ci chinuit.
- Parinte, cu ordinea lumeasca te asfixiezi.
- Se asfixiaza si o doresc asta, precum alearga broasca in gura
sarpelui. Sarpele sta langa apa si priveste mereu broasca. Daca broasca
se inseala si priveste sarpele se electrizeaza, ameteste si alearga
strigand in gura sarpelui. Apoi sarpele o musca, o otraveste, ca sa nu
se zbata. Atunci striga broasca, dar, desi o salvezi este otravita, va
muri.
- Parinte, de ce oamenii se bucura de lucrurile lumesti ?
- Oamenii contemporani nu se gandesc la vesnicie. Iubirea de sine ii
face sa uite ca vor pierde tot. Nu au prins sensul profund al vietii.
N-au simtit alte bucurii, cele ceresti. Inima lor nu tresalta pentru
ceva inalt. De pilda dai cuiva un dovleac. Si-ti spune: "Ce dovleac
frumos !" Ii dai ananas. "Ananasul are solzi" iti spune, si-l arunca,
pentru ca n-a mancat niciodata. Sau spune-i unei cartite: "Ce frumos e
soarele !", ca aceea iarasi se va baga in pamant. Cei ce se odihnesc in
cadrul lumii materiale, seamana cu puisorii prostuti, care nu fac zgomot
in gaoace, ca sa sparga coaja si sa iasa afara, si sa se bucure de
soare - de zborul ceresc spre viata paradisiaca - ci stau nemiscati si
mor in gaoacea oului.
Duhul lumesc este boala
Astazi lucrul cel mai important este sa nu ne modelam dupa acest duh
lumesc. Este o mucenicie. Pe cat putem, sa nu fim atrasi de acest curent
si sa ne duca taras pe acest canal. Pestii destepti nu se prind in
carlige. Vad momeala, inteleg ca e momeala si pleaca de acolo, scapand
astfel. In timp ce ceilalti vad momeala, alearga acolo sa manance si,
hop, se prind. Asa si lumea: are momeala ei si ii prinde pe oameni.
Oamenii sunt atrasi de duhul lumesc si sunt prinsi de el.
Duhul lumesc este boala, Precum cautam sa evitam o boala, asa si
cugetarea lumeasca s-o evitam, oriunde ar fi ea. Sa ne instrainam de
duhul progresului lumesc, ca sa progresam duhovniceste, sa ne
insanatosim duhovniceste si sa ne bucuram ingereste. Fericirile Părintelui Paisie Aghioritul
Cine nu cunoaste Cartile acestui minunat Sfant???? Cine nu cunoaste Viata Sa minunata??? Cine nu a auzit de Dansul??? Monahul smerit de la Panaguda - Karyes (Mt.Athos) care a uimit lumea si pe cei mari savanti cu credinta sa si cu cunoastintele sale Dumnezeiesti!!!! „Uceniul” Apostolului Iubirii - Sf.Ioan Evanghelistul de la Sourotti - Thessalonik care a predicat toata viata sa iubirea de Hristos si de semeni!!!
Minunat este Dumnezeu intru Sfintii Sai!!!
Acest Sfant m-a invatat multe... am citit cartile sale si l-am simtit ca pe Sf.Ioan Gura de Aur cum imi vorbeste DIRECT si imi patrunde intraga-mi fiinta!!! Nu poti sa nu il iubesti cand ii citesti cartile ca simti cum te patrunde pana in cele mai adanci tainte la sufletului...
1. Fericiţi sunt cei care au iubit pe Hristos mai mult decât toate ale lumii şi trăiesc departe de lume şi aproape de Dumnezeu împărtăşindu-se de bucurii paradisiace încă de pe pământ.
2. Fericiţi sunt cei care au izbutit să trăiască ascunşi şi, dobândind virtuţi mari, n-au dobândit nici măcar o faimă mică.
3. Fericiţi sunt cei care au izbutit să facă pe nebunii pentru Hristos păzindu-şi în felul acesta bogăţia lor duhovnicească.
4. Fericiţi sunt cei care nu propovăduiesc Evanghelia prin cuvinte, ci o trăiesc şi o propovăduiesc prin tăcerea lor, prin harul lui Dumnezeu, care îi trădează. 5. Fericiţi sunt cei care se bucură când sunt clevetiţi pe nedrept, iar nu atunci când sunt lăudaţi pe drept pentru viaţa lor virtuoasă. Acesta este semnul sfinţeniei şi nu nevoinţa seacă a faptelor trupeşti şi numărul mare al nevoinţelor, care, atunci când nu se fac cu smerenie şi cu scopul de a omorî pe omul cel vechi, creează numai simţăminte false.
6. Fericiţi sunt cei care preferă să fie nedreptăţiţi decât să nedreptăţească şi primesc netulburaţi şi în tăcere nedreptăţile, arătând cu fapta că ei cred “întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul” şi de Acesta aşteaptă să fie îndreptăţiţi, iar nu de oameni, în felul acesta izbăvindu-se de deşertăciune.
7. Fericiţi sunt cei care fie s-au născut betegi, fie s-au făcut din neatenţia lor, dar nu murmură, ci slavoslovesc pe Dumnezeu. Aceştia vor avea locul cel mai bun în rai împreună cu mărturisitorii şi mucenicii, care pentru dragostea lui Hristos şi-au dat mâinile şi picioarele lor spre tăiere, iar acum, în rai, neîncetat sărută cu evlavie picioarele şi mâinile lui Hristos.
8. Fericiţi sunt cei care s-au născut urâţi şi sunt dispreţuiţi aici, pe pământ, deoarece acestora, dacă slavoslovesc pe Dumnezeu şi nu cârtesc, li se păstrează locul cel mai frumos din rai.
9. Fericite sunt văduvele care au purtat haine negre în aceasta viaţă, fie şi fără voie şi au trăit o viaţă duhovnicească albă slavoslovind pe Dumnezeu fără să murmure, iar nu cele care poartă haine pestriţe şi duc o viaţă pestriţă.
10. Fericiţi şi de trei ori fericiţi sunt orfanii care au fost lipsiţi de afecţiunea părinţilor lor, deoarece unii ca aceştia au izbutit să-şi facă pe Dumnezeu Tată încă din această viaţă, având în acelasi timp depusă în casieria lui Dumnezeu afecţiunea părinţilor lor, de care s-au lipsit şi care creşte cu dobândă.
11. Fericiţi sunt părinţii care nu folosesc cuvântul “nu” pentru copiii lor, ci îi înfrânează de la rău prin viaţa lor sfântă, pe care copiii o imită şi, bucuroşi, urmează lui Hristos cu nobleţe duhovnicească.
12. Fericiţi sunt copiii care s-au născut sfinţi “din pântecele maicii lor”, dar mai fericiţi sunt aceia care s-au născut cu tot felul de patimi moştenite, însă s-au nevoit cu sudori şi le-au dezrădăcinat dobândind împărăţia lui Dumnezeu “întru sudoarea feţii” lor.
13. Fericiţi sunt copiii care de mici au trăit într-un mediu duhovnicesc şi astfel, fără osteneală, au sporit în viaţa cea duhovnicească. Dar de trei ori mai fericiţi sunt copiii cei nedreptăţiţi care nu au fost ajutaţi deloc, ci dimpotrivă, au fost îmbrânciţi spre rău, dar care, îndată ce au auzit de Hristos, au tresăltat în inima lor şi întorcându-se cu 180 de grade, şi-au întraripat sufletul ieşind din sfera de atracţie a pământului şi mişcându-se în orbita duhovnicească.
14. Mirenii îi numesc norocoşi pe astronauţii care se mişcă în spaţiu, câteodată în jurul lunii, alteori pe lună. Însă mai fericiţi sunt nematerialnicii lui Hristos, zburătorii prin rai, care urcă la Dumnezeu şi adeseori umblă prin rai, în adevărata lor locuinţă, cu mijlocul cel mai rapid şi fără mult combustibil, ci doar cu un posmag.
15. Fericiţi sunt cei care slavoslovesc pe Dumnezeu pentru luna ce îi luminează şi îi ajută să meargă noaptea, însă mai fericiţi sunt cei care au priceput că nici lumina lunii nu este a lunii şi nici lumina lor duhovnicească nu este a lor, ci a lui Dumnezeu. Căci zidirile, fie că lucesc ca oglinda, fie ca sticla, fie ca un capac de conservă, dacă însă nu vor cădea razele soarelui peste ele, nu este cu putinţă să lucească.
16. Mirenii îi numesc norocoşi pe cei care trăiesc în palate de cristal şi au toate înlesnirile, însă mai fericiţi sunt cei care au izbutit să-şi simplifice viaţa lor şi s-au eliberat de lanţul acestei evoluţii lumeşti a multor înlesniri (de fapt a multor greutăţi) şi astfel s-au slobozit de neliniştea înfricoşătoare a epocii noastre.
17. Mirenii îi numesc norocoşi pe cei care pot să dobândească bunătăţile lumii. Dar mai fericiţi sunt cei care le dau pe toate pentru Hristos şi se lipsesc de orice mângâiere omenească aflându-se astfel lângă Hristos zi şi noapte în mângâierea Sa dumnezeiască, care de multe ori este atât de mare, încât unii îi spun lui Dumnezeu: “Dumnezeul meu, dragostea Ta nu o pot suferi, deoarece este multă şi nu încape în inima mea cea mică”.
18. Mirenii îi numesc norocoşi pe cei care au funcţiile cele mai înalte şi casele cele mai mari, deoarece aceştia au toate înlesnirile şi duc o viaţă tihnită. Dar mai fericiţi sunt cei care au numai un cuib în care se adăpostesc şi puţină hrană şi îmbrăcăminte, după cum spune dumnezeiescul Pavel. În felul acesta ei au izbutit să se înstrăineze de lumea cea deşartă folosind pământul doar ca reazem picioarelor lor, ca nişte fii ai lui Dumnezeu, iar cu mintea aflându-se mereu lângă Dumnezeu, Bunul lor Părinte.
19. Norocoşi sunt cei care devin generali şi miniştrii, dar şi cei care devin şi pentru câteva ore, atunci când se îmbată şi se bucură pentru aceasta. Dar mai fericiţi sunt cei care au omorât pe omul lor cel vechi, s-au imaterializat şi au izbutit prin Duhul Sfânt să devină îngeri pământeşti. Unii ca aceştia au aflat caneaua paradisiacă prin care beau şi se îmbată mereu de vinul paradisiac.
20. Fericiţi cei care s-au născut nebuni, căci vor fi judecaţi ca nebuni şi astfel vor intra în rai fără paşaport. Dar mai fericiţi şi de trei ori fericiţi nebunie pentru Hristos sunt cei foarte învăţaţi, care o fac pe nebunii pentru dragostea lui Hristos şi îşi bat joc de toată deşertăciunea lumii. Această preţuieşte mai mult decât toată ştiinţa şi înţelepciunea înţelepţilor întregii lumi.
Iata http://ro.orthodoxwiki.org/Paisie_Aghioritul un link pt cine vrea sa stie mai multe despre Sfintia Sa!!!
Doamne ajuta!!!