luni, 6 martie 2023

Acestor îndemnuri, părintele Petroniu le-a adăugat șapte reguli de viață:

 1. Să ai pe Dumnezeu de-a pururi înaintea ochilor (Psalmul 15, 8).

2. Ascultă neabătut glasul conștiinței - glasul lui Dumnezeu din tine.

3. Să ai totdeauna ochiul curat; ochiul tulbure vede rău.

4. Vei da seama de tot gândul, omul este cum îi sunt faptele făcute fără martor.

5. Vei da seama de tot omul cu care te-ai întâlnit; l-ai folosit sau l-ai păgubit.

6. O faptă este bună dacă zidește, rea dacă nu.

7. Să nu mănânci nici o bucățică de pâine nemuncită de tine”.

„Vorbești bine doar despre ceea ce iubești”

Personalitate harismatică a monahismului românesc și athonit contemporan, părintele arhimandrit Petroniu Tănase (1914-2011), fost stareț al Schitului românesc Prodromu, din Sfântul Munte Athos, a fost un adevărat avvă al vremurilor noastre. Chip al blândeții și al smereniei autentice, exersat în „limbajul” tăcerii și în arta rugăciunii, venerabilul stareț a fost un părinte duhovnicesc nu doar pentru viețuitorii din obștea athonită, ci și pentru pelerini - clerici și mireni -, care îl căutau și îi cereau sfatul, spre îmbunătățire morală.

În convorbirile sale du­hov­nicești cu viețuitorii schitului românesc, dar și cu pelerinii care „cercetau” Sfântul Munte Athos, părintele Petroniu Prodromitul identifica un adevărat „alfabet duhovnicesc”, simplu și având la bază cele mai simple reguli ale vieții duhovnicești, exprimate în cultivarea unor virtuți generale: postul, privegherile și ostenelile trupești1.

Referindu-se, mai întâi, la numele de „creștin”, pe care îl purtăm, duhovnicescul părinte atho­nit arăta că „la Botez primim două nume. Fiecare din noi purtăm un nume, dar cine știe că la botez noi primim nu unul, ci două nume? Unul este numele de botez propriu-zis: Ion, Vasile, Maria ș.a., pe care fiecare îl prăznuiește la vremea cuvenită; mai avem însă un nume de obște, de care dacă ne-ar întreba cineva, puțini am ști să-l spunem și pe care nu-l prăznuim niciodată. Sfânta Biserică însă a rânduit pomenirea lui chiar astăzi, 1 ianuarie - ziua numelui Mântuitorului ­Iisus Hristos. Or, toți cei care au crezut și cred în El și în Sfânta lui Evanghelie poartă numele Lui, se numesc hristiani, creștini, nume care vine de la numele lui Hristos. La botez, deci, odată cu numele de botez obișnuit, primim și numele lui Hristos, ne facem creștini”.

Numele de creștin, pe care îl purtăm, învăța părintele Petroniu, înseamnă:

  • ascultare desăvârșită de Biserică: de poruncile lui Hristos și de mai-marii noștri;
  • smerenie adâncă, cu care Însuși Domnul Hristos S-a îmbrăcat;
  • răbdare în necazuri și încercări, cu mare încredere în Dumnezeu;
  • împotrivire până la sânge față de păcat;
  • dragoste fără margini față de Dumnezeu și de aproapele;
  • credință neclintită.

Într-o formă deosebit de accesibilă atât monahilor, cât și celor care trăiesc în lume, cuviosul părinte alcătuise un program de viață duhovnicească. De la un „preot încercat”, care nu era altcineva decât părintele Dumitru Stăniloae, primise următoarele îndemnuri, pe care le transmitea și el mai departe: „Fii optimist, încrede-te fără rezervă în Pronia Dumnezeiască;

  • Roagă-te necontenit, lasă-te în voia lui Dumnezeu, mulțu­mește pentru toate;
  • Bucură-te dacă Domnul te-a găsit vrednic de încercare. Suferința este de trebuință și pentru cel care suferă și pentru mai binele lumii întregi;
  • Nu te lega de nimic din cele vremelnice;
  • Slujește cu toată dragostea și dăruirea pe aproapele; nu numai cât cere, ci mai mult; fii pildă de viață creștină;
  • Viața să-ți fie hotărâtă, fără compromisuri și confuzii, limpede;
  • Crezul tău să fie viu: viață, nu teorie;
  • Ești gata să mori pentru el?;
  • Nu pierde din vedere ținta spre care alergi. Să nu ne înecăm în marea vieții.

Acestor îndemnuri, părintele Petroniu le-a adăugat șapte reguli de viață:

„1. Să ai pe Dumnezeu de-a pururi înaintea ochilor (Psalmul 15, 8).

2. Ascultă neabătut glasul conștiinței - glasul lui Dumnezeu din tine.

3. Să ai totdeauna ochiul curat; ochiul tulbure vede rău.

4. Vei da seama de tot gândul, omul este cum îi sunt faptele făcute fără martor.

5. Vei da seama de tot omul cu care te-ai întâlnit; l-ai folosit sau l-ai păgubit.

6. O faptă este bună dacă zidește, rea dacă nu.

7. Să nu mănânci nici o bucățică de pâine nemuncită de tine”.

„Vorbești bine doar despre ceea ce iubești”

Într-un text mult mai larg, vrednic de toată atenția și de conformarea față de cele recomandate, preacuvioșia sa observa că „nu-i de ajuns ca omul să fie lămurit asupra valorii unei virtuți și să ia hotărârea s-o practice, ci trebuie și un exercițiu neîntrerupt...

Dimpotrivă, marile virtuți, adesea, nu sunt decât un mănunchi de mici obișnuințe, dobândite puțin câte puțin, dezvoltându-se și ajutându-se una pe alta.

Între obișnuințele care duc la dragoste intră aceea de a nu critica și aceea de a nu zice niciodată «nu», când se poate face ceva; căci e aproape cu neputință să întreții relații cu oamenii pe care totdeauna trebuie să-i constrângi sau să-i convingi cu multă greutate, adesea chiar și pentru lucruri pe care ei în fond le aprobă și le doresc.

Obișnuiește-te, chiar atunci când e vorba să zici «nu», să-l zici într-o formă mai îndulcită.

Față de toți arată o înfățișare iubitoare, plăcută, nu ca la fotograf, ci din toată inima.

Nu spune cu ușurință nimănui cuvânt aspru sau dispre­țuitor și nu pierde ocazia să spui o vorbă bună, unde e locul.

Fii binevoitor față de toți și mai ales față de cei săraci și de cei mici; aceasta e o rază de soare pentru ei.

Acordă o parte de bunăvoință animalelor și plantelor: și aceasta înseamnă dragoste.

Punctualitatea și adevărul sunt, de asemeni, din domeniul dragostei. Răspunde imediat la corespondență.

Nu face vizite de prisos mai ales în orele de lucru ale cuiva și nu te zgârci a da ajutor celui ce-ți cere, fie cât de puțin măcar.

În toate împrejurările, fie cât de rele, caută să afli o parte de bine, oricât de mică ar fi.

Cu cât sunt mai puțin iubitori oamenii, cu atât este necesar să-i iubești mai mult.

Ia pe oameni așa cum sunt și nu cum ar trebui să fie și apoi încearcă să-i faci mai buni prin dragoste.

Dacă n-ai totdeauna prilej să-ți arăți dragostea, cel puțin cugetă cu dragoste față de toți. Te pregătești astfel pentru practicarea ei.

Când te plictisești, neavând ce face, gândește-te cui ai putea să-i produci o cât de mică bucurie măcar, și te vei folosi și pe tine.

Caută să faci câte o bucurie și poartă-te cu multă bunăvoință față de cei umili, servitori, măturători, pe lângă care treci zilnic cu nepăsare. Vei avea mai multă recunoștință decât din relațiile cele mai bune.

Orice muncă, împlinește-o cu dragoste: numai atunci se întă­rește și aduce roade adevărate.

Cu toată seriozitatea, dezobiș­nuiește-te de a vorbi despre alții: de aici ies numai calomnii.

Poartă-te cu fiecare individual, nu după etichetă. Este arta cea mai bună de a-i convinge, de a-i iubi. Presupune în fiecare o așe­zare bună, chiar dacă nu este și vei vedea că până la urmă va fi.

Când îți vine un gând bun, nu întârzia deloc să-l pui în aplicare; mai târziu, nepăsarea sau altceva te va împiedica și vei fi pierdut bunul prilej.

Când te simți bolnav, slab, decăzut, copleșit sau descurajat de viață, în griji sau izolare, ia sau reînnoiește hotărârea de a iubi. Asta îți va ajuta. Amor omnia vincit”.

Astfel făcând, nevoitorul își dobândește pacea lăuntrică, iar aceasta presupune „- Să nu te superi când alții te ofensează;

  • Să te ferești de mânie cu tot dinadinsul și, în vreme de tulburare, stăpânește-ți limba;
  • Păzește-te de mâhnire, fii vesel totdeauna;
  • Ferește-te de a judeca pe alții;
  • Fugi de răspândire, adună-te în sine și păstrează tăcerea”.

Bună dispoziție și bun gust. Ele caracterizează pe creștin 

Ca stareț și duhovnic, părintele arhimandrit Petroniu Tănase a sfătuit și îndrumat spiritual monahi și credincioși evlavioși și a alcătuit un adevărat îndreptar al convorbirilor duhov­nicești. El spunea astfel: „Regulă: vorbești bine despre ceea ce iubești... Prima calitate a unei convorbiri: bunul simț, a doua: buna cuviință creștină, potrivit cu ceea ce suntem, ca în fața lui Dumnezeu și în lumina Lui. Fiecare cuvânt rostit să aibă înțeles și valoare creștină. Convorbirea să fie iubitoare față de cei cu care și despre care vorbești. Să nu rănim cu cuvântul pe cel cu care vorbim: să vorbim de cele ce-i fac bine, îl bucură, să-i dăm întâietate la cuvânt. Față de cei absenți, dacă sunt acuzați, să facem după Lege, care numește din oficiu apărători celor acuzați. Să fim totdeauna printre apărători. Critica și bârfeala nici nu trebuie atinse; respectul să nu lipsească; apoi buna dispoziție și bunul gust: nu-i îngăduit să fim vulgari”.

1 Părintele Petroniu de la Prodromu, Cuvinte de învățătură. La Duminica Sfântului Grigorie Palama, în volumul Părintele Petroniu de la Prodromu, Ediție îngrijită de preot Constantin Coman, Costion Nicolescu, Editura Bizantină, București, 2015, p. 533.

Bună dimineața !

 Câteodată e nevoie
Doar de-o ceașca de cafea...
Să-ți pui ordine in gânduri
Să te-așezi pe-o canapea ...
Știu că pare greu dar viața
E un dar de nedescris .
Dacă i-ai citi prefața
S-ar putea să fii surprins !

Liniștești-te o clipa ,
Nu te resemna te rog ...
Dacă n-ai curaj invita-ți



Inima la dialog ....
Fă orice-ți stă în putință ,
Cere astăzi ajutor ,
Orice -ar fi repetă astfel :
“NU CEDEZ AȘA USOR...!”
Bună dimineața !

 

Astăzi cineva a pus lumânări pentru cerul senin al primăverii...
Pentru întâlniri bune si frumoase, pentru o viață pașnică fără război!

Pentru rațiune și inimă bună, pentru înțelepciunea faptelor și a cuvintelor.
Pentru mame și o copilărie fericită, pentru viața lungă a tuturor fiilor.
Pentru fericirea simplă a femeilor, pentru bucuria și râsul fiicelor,
Pentru ca în acest timp să devenim mai înțelepți și mai buni ..pupici


Așteptările ucid suflete

 

În viața asta am cunoscut cum este să fi pedepsit de către oameni pentru că am iubit, apoi pentru că am spus adevărul și apoi pentru că am fost eu însămi. (dar eliberată prin natura divină).



“Așteptările ucid suflete. Nu există om pe lumea aceasta să nu aibă așteptări. În primul și primul rând, un om caută să satisfacă așteptările celor din jurul său.

Un om când vine pe lume, cineva are deja o așteptare de la el. Se naște cu tiparul așteptărilor. Nu e om care să scape de acest lucru fiindcă este deja născut într-o lume a așteptărilor. Imediat cum se naște, cineva are o așteptare de la el: cum trebuie să fie, ce trebuie să facă, cum ar trebui să gândească, cum ar trebui să simtă, ce ar trebui să iubească și ce nu, cum să iubească, cum să fie acceptat de societate, ce alegeri ar trebui să facă, cum ar trebui să reacționeze într-un anumit context, cum ar trebui să trăiască și cum ar trebui să devină.

Această presiune permanentă îl determină pe om să facă lucrurile conform așteptărilor celor din jur. Maniera prin care ajunge să facă totul se numește dresaj.

Nici măcar nu este vorba de o educație în acest sens. Educația e una, dresajul e alta. Dresat fiind, omul știe cum să facă multe lucruri, dar la un moment dat ajunge să nu continue ceea ce a început. Și începe să aibă așteptări de la el însuși conform modelului numit așteptare.

Acum, pe spinarea acestui om se așează încă o povară: după ce începe să trăiască viața sa conform așteptărilor celorlalți, începe să aibă și el așteptări de la ceilalți.

Născut într-o lume a așteptărilor, dresat să se ridice la nivelul așteptărilor, virusat să aibă așteptări și dezamagit în permanent de el însuși și de ceilalți. Este un cerc vicios din care nu ai cum să scapi ușor. Fiindcă însăși dorința de a nu mai avea așteptări este tot o așteptare!

Nu confundați comportamentul unui om pe o perioadă determinată de timp cu natura sa adevărată. Fiindcă dresat fiind, el va ști să se comporte conform așteptărilor.

Vine o zi când nu mai poate, când se satură, ajungând să cadă într-o dezamăgire completă față de existență. Tot ce îl înconjoară i se pare o minciună. Își dă seama că el este o minciună, nu știe cine este el cu adevărat și cine sunt oamenii din jurul său cu adevărat.

Vă spun eu: societatea de astăzi numește omul de succes pe cel care a reușit să satisfacă așteptările celorlalți.

În cuplu: cel care ajunge să facă ceea ce partenerul așteptă de la el este privit ca fiind partenerul ideal.

În familie: copilul care devine ceea ce părinții și-au imaginat este copilul perfect.

În carieră: omul care are bani este omul împlinit.

Ce imagine distorsionată are lumea despre tot ce înseamnă: om, suflet, fericire, iubire împlinire și succes!

Sincer vă spun, nu aveți nici o șansă să găsiți toate acestea având instalat în sistemul psihic virusul numit așteptare. Nici o șansă. Aveți șansa să trăiți altfel dacă veți găsi curajul să îmbrățișați fiecare om și moment așa cum este el, dacă veți avea curajul să faceți ceva cu voi dincolo de așteptările celorlalți și dincolo de așteptările care le-ați avut vis-a-vis de voi.

Aici intervine Orgoliul. Orgoliul este un zid peste care foarte puțini oameni vor să sară. Pe lângă Orgoliu vine și Imaginea de Sine, acea oglindă pe care o sterge mereu de praf și se teme să nu o spargă fiindcă a lustruit mult la ea.

Mai apare și ecoul din cap care șoptește “Ce o să zică lumea”. Și nu în ultimul rând Necunoscutul.

Echipa formată din Orgoliu, Imaginea de Sine, “Ce o să zică lumea” și Necunoscutul vor convinge omul să rămână cu: dezamăgiri, neîmpliniri, frustrări, frici, singurătate, debusolare, amăgire, furie și obsesie.

Toate problemele voastre au o legătură cu o așteptare. Iar dacă veți căuta toată viața cum să împliniți acea așteptare, veți trăi o viață goală, o viață care nu e a voastră.

Acum se vor găsi unii să scrie că ei nu au așteptări. Mint. Unii vor scrie cum să scăpăm de așteptări? E simplu. E atât de simplu încât pare de necrezut. Cuvântul Mulțumesc este cheia către eliberare….

Rugăciunea copiilor pentru părinți

 
Doamne, Dumnezeul nostru, Tu, Care împuternicești florile și ver­deața de pe tot pământul cu căldura soarelui Tău, și sufletul omenesc cu căldura iubirii Tale.

Tu, Cel ce toate le-ai zidit de bună­voia Ta în cer și pe pământ și pe toate le păstrezi prin dragoste și milă, revarsă, mult-în­durate Doamne, peste sufletul meu cel slab și umilit care se închină Ție, bunătatea și darul Tău, și iubire și milă peste părinții mei, peste mai-marii mei și peste toți cei care se os­tenesc pentru mine și care m-au aju­tat vreodată cu sfatul și bunătatea lor.

Fă din sufletul meu un soare călduros pentru sufletul lor, ca fiecare din ei să simtă din îndestulare mângâierile și ajutorul cel venit de la Tine și revărsat asupra lor prin rugăciunile și prin dra­gostea mea fiască.

Îți vorbește, Pă­rinte, inima mea de fiu/fiică, și știu că Tu cunoști lăuntrul nostru și că nu Te vei întoarce de la inima mea, atât de dăruită tuturor celor pentru care Te rog.

Dăruiește-mi, Doamne, înțelep­ciune, ca să nu uit niciodată, nici în supărări, nici în necazuri și nici în bu­curie, învățătura Ta, cum că „binecu­vân­tările părinților întăresc casele fiilor”, și iarăși: „Cunună bă­trânilor sunt fiii lor și fală fiilor sunt părinții lor”.

Pentru aceasta, rogu-Te, Doamne, slăvite Îm­pă­rate și bunule Părinte, întărește-mă să cresc înaintea feței lor cu temerea de Tine și cu rușinea de oameni, pentru ca, prin curățirea de orice rău, prin îm­pli­nirea oricărui bine, prin fuga de orice păcat și prin setea de orice virtute, viața mea să fie spre mân­tui­rea mea și a lor.

Că Tu ești Doamne, Cel ce odinioară ai zis: „Lăsați copiii să vină la Mine, că a unora ca acestora este împărăția cerurilor”, și Ți-ai pus dumnezeieștile Tale mâini peste cape­tele lor și i-ai binecuvântat.

În­suți Tu, Doamne, Iisuse Hristoase, trimite din cerul Tău cel preaînalt binecuvântarea Ta peste mine, robul Tău, și ajută-mi să fac bucurie pă­rinților mei și să umblu întru cărările Tale cele sfinte, săvâr­șind numai ce este bun și plăcut Ție, că bine­cu­vân­tat ești în vecii vecilor. Amin.

Sfânta Scriptură

 Sfânta Scriptură este ca o pășune duhovnicească și divină, ca un paradis nelimitat în timp și spațiu și în care nu există nici șarpe și nici fiare, harul Sfântului Duh protejând această sfântă regiune. Din Sfintele Scripturi curg necontenit nu râuri de apă obișnuită, ca din paradisul dintâi, ci curg harurile Duhului. Fântâna aceasta a Scripturii se împarte în sufletele credincioșilor și nu se împuținează, se împarte și nu seacă. Ea este întreagă la toți și întreagă la fiecare, căci așa sunt darurile Duhului. Lectura Sfintei Scripturi ne eliberează de tote gândurile rele, ca de niște flăcări devastatoare. Credinciosul care se trudește să fie mereu aproape de izvorul de apă vie al Scripturii și se adapă mereu din el, ajunge să poată rezista tuturor atacurilor ce-i vin din partea lucrurilor omenești ca: boala, vorbirea de rău, calomnia, insulta, batjocura ori alt lucru rău. Cine citește Scriptura stă de vorbă cu Dumnezeu. Nimic din ce cuprinde Scriptura nu este de prisos. Fiecare cuvânt este un nesecat izvor de înțelesuri. Un imens tezaur de remedii, contra bolilor morale. Astfel dacă vrem să reprimăm trufia, să stingem concupiscența (înclinare către plăceri trupești), să descurajăm lăcomia de averi, să biruim dureri, să întărim răbdarea, doar în Scriptură găsim ajutor imediat și puternic, găsim mijloace terapeutice sigure.

Patimile apar când nu ne pocăim continuu

 Când nu ne pocăim, când lipsește binele, când nu ne folosim în chip bun puterile nostre sufletești și trupești, când lipsește virtutea, atunci „există” răul, păcatul, patimile, ca lipsă a binelui și a virtuții. Un păcat care se repetă de multe ori și pentru care omul nu se pocăiește crează un obicei rău. Obiceiul cel rău îl împinge pe om să săvârșească păcatul tot mai ușor cu fapta, tot mai mult, într-o măsură cât mai mare. Obișnuința aceasta rea, obiceiul de a săvârși păcatul, se numește patimă. De exemplu, un om care s-a mâniat fără un motiv întemeiat, a căzut în păcatul mâniei iraționale. Dacă în continuare cade de multe ori în același păcat, se creează înlăuntrul lui un obicei rău (obișnuința), care se numește patima mâniei. În acest fel, de fiecare dată când este nedreptățit, se tulbură. Foarte ușor, din cea mai mică pricină se mânie și se clatină, pentru că lucrează înlăuntrul lui patima mâniei. Și cu cât mai mult lucrează patima mâniei, cu atât mai ușor cade în aceasta, su cu atât mai mult este înrobit. Este nevoie de o mișcare hotărâtă a voinței omenești, care în conlucrare cu harul dumnezeiesc, îl va conduce pe om la pocăință, încât să ucidă patima concretă. Omul a folosit de multe ori în chip rău puterea lui sufletească (darul lui Dumnezeu), care se numește mânie, pentru că a îndreptat-o într-o direcție greșită. A dobândit în acest fel patima mâniei neîndreptățite. Astfel din pricina acestei patimi, omul se întoarce împotriva celor pe care trebuia să-i iubească nu doar ca pe sine însuși. În același timp îi lasă nerăzboiți pe cei care în mod adevărat îl chinuiesc ( pe demoni și gândurile pofticioase pe care i le strecoară ), nemâniindu-se în chip drept împotriva lor, după cuvântul Scripturii: „Mâniați-vă și nu păcătuiți”! Când mânia este folosită pentru apărarea lui Dumnezeu ( de exemplu când este hulit Numele lui Sfânt) sau pentru apărarea aproapelui nostru, când acesta este nedreptățit, atunci mânia este indispensabilă, lipsită de păcat și justificată.

Odată, un înțelept a fost întrebat: “Cum poți recunoaște o persoană bună?”
Și înțeleptul a răspuns: "Nu ceea ce spune el, și nu ceea ce pare a fi el , ci atmosfera care este creată în prezența lui. Aceasta este dovada. Căci nimeni nu este capabil să creeze o atmosferă care nu aparține spiritului său."



Dă-ne, Doamne, minte

Agheasmă nu, Sfânta Liturghie nu, Sfânta Împărtășanie nu, Taina Sfântului Maslu nu, Sfânta Taină a Spovedaniei nu. Da, într-adevăr, lumea aceasta s-a învățat să trăiască fără Dumnezeu…
Bei o gură de apă și primești pe Duhul Sfânt, sorbi o picătură dintr-o linguriță și primești pe Fiul lui Dumnezeu, te ungi cu puțin ulei și te învăluie iubirea Tatălui ceresc, și tot nu-i bine! Doamne, Doamne, mare Ți-e răbdarea cu oamenii de astăzi.
S-au mântuit Sfinții Vechiului Testament prin dorință, căci nici frații Tăi nu erau, nici fiii Tatălui nu erau, nici pe Duhul nu-L aveau, nici pe Tine jertfă ni te aveau, nu Te mâncau, și tot s-au mântuit, pentru că pe toate acestea le doreau!
Iar lumea de azi țopăie prin biserici înaintea Ta, și nici nu Te dorește! Au de toate, nu mai pot de bine, dar fac mofturi, pentru că nu darurile Tale le doresc ei, ci materia cea stricăcioasă și pieritoare. De aceea vei face cu noi ceea ce ai făcut cu Ierusalimul. Mai întâi l-ai avertizat: „Iată, se lasă casa ta pustie…”, apoi ai împlinit amenințarea.


Dă-ne, Doamne, minte! Trezește-ne din somnul cel de moarte! Înviază-ne din moartea sufletească! Nu Te scârbi de prostia noastră! Tu pe toate le poți, de aceea Te numești „Mântuitor”. Mântuiește-ne pe noi, păcătoșii, Fiule lui Dumnezeu, pe noi cei ce-Ți cântăm, Aliluia!

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor