marți, 19 noiembrie 2024

Cer de la 2025 mai multa credinta in DUMNEZEU.


 


Cer de la 2025 linistea de care sufletul meu are nevoie. 

Cer de la 2025 iubirea de care inima mea are nevoie.

 Cer de la 2025 mai multa credinta in DUMNEZEU.

Cer de la 2025 sa cred in continuare in mine, sa am rabdare atunci cand Dumnezeu are planuri speciale pentru mine, sa nu  bat la usile care  s-au inchis, sa imi accept destinul si sa merg mai departe.

Cer de la 2025 sa nu mai lupt impotriva destinului, sa inteleg ca Universul are deja un plan frumos pentru mine si sa gasesc puterea de a face un pas in spate si de a  permite lui DUMNEZEUsa imi arate cat de frumoasa poate fi viata mea .

Cer de la 2026 sa imi dau seama cat de pretios este sufletul meu si sa nu mai permit oamenilor sa profite de mine. Sa inveti sa  fiu pe primul loc si sa am grija de mine inainte de a avea grija de altii.

ZILELE LUPILOR animale venerate de români


 "Ciclul sărbătorilor cuprinse între 14 noiembrie şi 6 decembrie, deşi concentrează numeroase elemente rituale specifice unui scenariu de renovare a timpului, nu deschide sau închide, aşa cum ne-am fi aşteptat, un sezon sau un an economic (agrar, pastoral). Dar chiar această excepţie de la regula generală e un semn că scenariul ritual de la sfârşitul lunii noiembrie şi începutul lunii decembrie ţine de un strat de credinţe foarte vechi, probabil vestigii ale culturii geto-dace. Acum începe o avalanşă de sărbători dedicate lupului, animal totemic al dacilor şi al altor popoare antice, încep Filipii de Toamnă, zeităţi străvechi sărbătorite şi moştenite până la sfârşitul secolului al XlX-lea pe linie matriliniară. După unele credinţe populare, în această perioadă calendaristică ar începe adevărata iarnă.

Ca orice început de perioadă calendaristică, acest an nou ritual cuprindea o suită de obiceiuri care se cereau efectuate pe parcursul mai multor zile. Perioada se deschidea pe data de 14 noiembrie, la Filipii de Toamnă şi Lăsatul Secului de Crăciun, şi se încheia pe data de 6 decembrie, la Sânnicoară. Între aceste limite poporul sărbătorea încă două zile importante: 21 noiembrie, Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, numită în Calendarul popular Ovidenia sau Filipul cel Şchiop, iar pe 30 noiembrie, când cădea Sântandrei."
Ion Ghinoiu - Sărbători și Obiceiuri românești

„Există în imaginarul ţărănesc tot felul de reprezentări incerte şi temute care mare bine nu fac, dar pot face rău, uneori un rău de moarte. Pentru Filipi, femeile ţineau post, se fereau să spele rufe şi, mai ales, nu prelucrau lână, adică nu scărmănau, nu periau şi nici nu torceau. Filipii erau mulţi, nici o femeie nu-i păzea pe toţi. Fiecare vedea de câţiva. Fata primea Filipii de zestre de la mama ei sau îi moştenea de la soacră. În felul acesta, Filipii, care erau protectori ai lupilor, deveneau şi păzitorii casei. În ce mă priveşte, am fost frapată de faptul că o problemă atât de gravă cum era frica de lup fusese încredinţată spre rezolvare exclusiv femeilor. Bărbaţii luptau cu bâta, femeile aveau soluţii mai subtile”

„În calendarul tradiţional, în toamna ţărănească, există un ciclu de sărbători ale lupilor numite Filipii de Toamnă. Ei sunt cumplite divinităţi licomorfe care se ţin între 18 octombrie şi 30 noiembrie. De la sat la sat, sunt acţiuni de celebrare a acestui carnasier feroce la începutul sezonului de împerechere”, scria etnologul devean Marcel Lapteş despre zilele dedicate celui mai important animal din calendarul popular.

Pentru ţăranul român, lupul era mai important chiar şi decât ursul, o divinitate preistorică care era numit în popor „Martinul” şi era sărbătorit în 2 februarie, la „Martinul cel Mare” şi apoi la Martinul de Toamnă. Ţinute mai ales toamna şi iarna, „Zilele lupului” sunt marcate de teama faţă de acest animal şi de grija ca, prin respectarea unor interdicţii şi acţiuni magice, să fie îndepărtată acţiunea malefică a acestui animal de casa şi de bunurile gospodarului.

După calculul folcloristului I.A. Candrea, numărul acestor zile urcă până la 35, din care 17 sunt mobile şi alte 18 fixe.

„Astfel zilele lupului reprezintă o pătrime din totalul sărbătorilor de peste an, al zilelor consacrate diferitelor figuri divine ori stihiale”, scrie Romulus Antonescu în „Dicţionar de simboluri şi credinţa tradiţionale româneşti”.

Etnologii spun că este: „o serie de zile, impresionantă prin numărul, dar și prin complexitatea semnificațiilor magice spirituale, dedicată protejării împotriva incursiunilor terifiante și păgubitoare ale lupilor”,crede  Narcisa Alexandra Știucă.

După Teclele Berbecilor sau Berbecarii din septembrie, urma Ziua Lucinului în 17 octombrie, apoi Filipii de Toamnă sau Gădineții care se ţin până pe 21 noiembrie, la Filipul cel Șchiop. La 1 noiembrie, de ziua Sfântului Cosma, ca să ferească vitele, femeile legau „gura“ uneltelor tăioase: foarfeci, meliţe, piepteni de lână. La intrarea în iarnă avem, în ziua de 30 noiembrie, Sfântul Andrei numit şi „Sânandrei Cap-de-Iarnă”, o zi dedicată patronului lupilor.

În luna noiembrie se ţineau „Filipii de toamnă”. Prea puţini etnologi s-au aplecat asupra acestor zeităţi ca să le desluşească înţelesul. Ion Ghinoiu crede că sunt perechea altor divinităţi temute în sat „Caii lui Sân Toader”. Şi, dacă Filipii,  lycomorfi, patronează sezonul rece, jumătatea de an a morţii, Caii lui Sân Toader, hipomorfi, deschid primăvara. La sat, îmbunarea Filipilor o făceau femeile căsătorite.

„Există în imaginarul ţărănesc tot felul de reprezentări incerte şi temute care mare bine nu fac, dar pot face rău, uneori un rău de moarte. Pentru Filipi, femeile ţineau post, se fereau să spele rufe şi, mai ales, nu prelucrau lână, adică nu scărmănau, nu periau şi nici nu torceau. Filipii erau mulţi, nici o femeie nu-i păzea pe toţi. Fiecare vedea de câţiva. Fata primea Filipii de zestre de la mama ei sau îi moştenea de la soacră. În felul acesta, Filipii, care erau protectori ai lupilor, deveneau şi păzitorii casei. În ce mă priveşte, am fost frapată de faptul că o problemă atât de gravă cum era frica de lup fusese încredinţată spre rezolvare exclusiv femeilor. Bărbaţii luptau cu bâta, femeile aveau soluţii mai subtile”, concluzionează Irina Nicolau.

Cercetătorii folclorului arată că zeităţile lup sunt spirite demonice străvechi, jumătate oameni-jumătate fiare, care trăiesc în sălbăticie și nu au nici o legătură cu sfinții sau martirii creștinătății.

Marcel Lapteş spune că şi astăzi legende despre lupi circulă des în Ţinutul Momârlanilor, iar demult femeile locului se rugau acasă sau la biserică în zilele lupilor pentru ca Dumnezeu să-i ferească de atacul sălbăticiunilor.

„Ca să se ferească de foc şi de lupi, oamenii se abţin în aceste zile de la munci şi, mai ales, nu mătură şi nu scot cenuşa din casă. Se crede că, în perioada de împerechere a lupilor, şi mai înainte chiar, lupoaicele vin în sat şi caută cărbuni aprinşi. Cum i-au găsit, cum îi mănîncă şi, cum i-au mîncat, pântecele lor rodeşte lupişori”, povesteşte Irina Nicolau.

Nici în cătunele din Ţara Zarandului, în aceste zile, nu se scotea cenuşa din case. În volumul „Anotimpuri magico-religioase, Marcel Lapteş consemnează mărturia lui Lina Cătălinii din cătunul Cânele, satul Buceş: „O muiere din casă n-o ţânut sama de asta şi lupoaica apoi după ce-o mâncat cât o mâncat tăciuni, câţva i-o ţâpat pe casă de-o luat foc paiele şi-or murit tăţi.”

Ovid Densuşianu scria în 1915, în Graiul din Ţara Haţegului, că Lucinul „se ţine tot pentru vite, ca să nu se stingă de boală”. În satele din Munţii Orăştiei era interzis şi să pronunţi cuvântul „lup” în acea zi, iar dacă se năştea un prunc, vreme de trei zile nimeni nu rostea numele sălbăticiunii.

Bătrânele apelau la practici magice – baba Salvina Neagu din Cioclovina povestea că, în ajunul sărbătorii, se ţinea post, iar de ziua lupului se legau dinţii piaptănului de lână ca să steie gura lupului ferecată şi legată ca şi colţii piaptănului. În aceste zile, este interzis şi să dai vecinelor foc: „Lupoaicei atâta-i trebe ca să-ţi dea foc la casă.”

Lupul este pentru români şi animal călăuză. Lupul nu este văzut doar ca ucigaş al oilor, dar este considerat singurul animal ce poate vedea şi lupta cu dracii, o săltăticiune care alungă bolile copiilor mici şi călăuzeşte sufletul mortului.

O legendă spune că lupii au fost câinii lui Sânpetru pe când acesta era cioban. Ca sursă a puterii şi vitalităţii, lupul străjuia naşterea. Copiii slabi la naştere primeau nume de lup ca să se întreme. În satele de pe Platoul Luncanilor, cercetătoarea dr. Lucia Apolzan a găsit alt obicei: unii copii erau alăptaţi prin tetina uscată a unei lupoaice pentru a lua magic o parte din puterile acesteia.

Şi tot la naştere, dacă copilul avea „pieliţă” pe faţă era temut de săteni fiind considerat copil – lup. Şi tot lupul este alături şi de luptători, cu condiţia ca acesta să nu se însoare. La moarte, lupul este cel care călăuzeşte sufletul: „Şi-ţi va mai ieşi/ Lupul înainte,/ Ca să te spăimânte./ Să nu te spăimânţi,/ Frate bun să-l prinzi,/ Că lupul mai ştie / Seama codrilor / Şi-a potecilor / Şi el te va scoate / La drumul de plai / La un fecior de crai / Să te duci în rai / C-acolo-i de trai / În dealul cu jocul / C-acolo ţi-e locul”. Mircea Eliade crede că identificarea mitică şi rituală cu lupul stă la baza numelui dacilor: daoi sau daos care, în frigiană, limbă de factură tracică, înseamnă lup.

Dacii se numeau ei înşişi „lupi”, animal pe care l-au urcat şi pe steagul de luptă. Stindardul avea cap de lup şi coadă de balaur. „Mai există şi astăzi credinţa transformării oamenilor în lupi, într-o categorie anume, dotată cu puteri magice şi demonice – pricolicii; o afirmaţie a lui Herodot, referitoare la tribul neurilor, trăitori pe teritoriul Daciei, poate fi invocată ca o verigă intermediară în „procesul de folclorizare” a ritualului transformării omului în lup, el afirmând că, o dată pe an, fiecare dintre neuri se schimba în lup, pentru puţine zile, şi pe urmă îşi recăpăta forma”, notează Romulus Antonescu.

Etnologul Marcel Lapteş a găsit într-o cercetare în Ţara Zarandului şi un descântec de alungat lupii de la oi: „Doamne, Tu-mi ajută mie/ Descântecu Sfintei Mărie/ Şi tu Sfinte Petre/ Lângă câinii tăi/ Curat, luminat/ Ca argintul strecurat/ S-alungi lupii din oi/ Să-i duci pe pustii/ În copita ciutelor/ Unde cocoşii nu cântă/ Şi glas de om nu descântă.”

În satul de acum, spaima de lup a rămas, dar credinţele s-au estompat, iar, la oraş, sărbătoarea nu-şi găseşte locul: „Pe scena timpului, oamenii trăiau amestecaţi cu sufletele morţilor şi tot felul de divinităţi care se confundau frecvent cu sfinţii din sărbătorile creştine. (…) La oraş n-are cum să-ţi treacă prin cap să păzeşti Teclele. Ele sunt un fel de zâne rele care pedepsesc cu foc şi cu lupi. Recent a încercat cineva să mă determine să fac o asigurare pentru caz de incendiu. Am râs, mai bine ţin Teclele, am răspuns. Dar nu ţin nici Teclele, nu fac riguros nimic ca să mă apăr de foc. Nu ştiu pe ce mă bazez! La Bucureşti, (…) chiar dacă ar exista însă lupi şi chiar dacă aş avea berbeci, nu m-aş pricepe să mă abţin de la muncă. Să nu cos, să nu spăl rufe, să nu calc… dar am voie să bat la maşină sau să citesc? (…) De altfel, trebuie să-mi fie destul de clar că sărbătorile acestea – să le zicem agrare şi pastorale – se potrivesc cu viaţa mea ca nuca în perete”, scria apreciata cercetătoare Irina Nicolau de la Muzeul Ţăranului Român.

(Arhim. Arsenie PAPACIOC, Sfânta Taină a Spovedaniei)


 

𝙏𝙖𝙞𝙣𝙖 𝙋𝙤𝙘𝙖̆𝙞𝙣𝙩̧𝙚𝙞 𝙘𝙪𝙥𝙧𝙞𝙣𝙙𝙚 𝙥𝙖𝙩𝙧𝙪 𝙚𝙡𝙚𝙢𝙚𝙣𝙩𝙚:
1. 𝙎𝙖̆ 𝙣𝙪 𝙢𝙖𝙞 𝙛𝙖𝙘𝙞 𝙥𝙖̆𝙘𝙖𝙩𝙪𝙡.
2. 𝙎𝙖̆-𝙡 𝙢𝙖̆𝙧𝙩𝙪𝙧𝙞𝙨𝙚𝙨̧𝙩𝙞.
3. 𝙎𝙖̆ 𝙩𝙚 𝙙𝙚𝙯𝙡𝙚𝙜𝙚 𝙙𝙪𝙝𝙤𝙫𝙣𝙞𝙘𝙪𝙡.
4. 𝘾𝙖𝙣𝙤𝙣𝙪𝙡.
🍯 Nu faceţi cu nici un chip o spovedanie aşa, tradiţională, raţională, ci afectivă.
Să spuneţi păcatul cu gustul lui, cu mustul lui, că de multe ori chiar mărturisirea după un îndreptar de spovedanie poate fi o spovedanie raţională.
Deci, să fiţi bine spovediţi!
Asta-i taină care mântuieşte!
Păcatele dezlegate nu se mai iau în vedere, spune şi Sfântul Ioan Gură de Aur, nici la Vămile Văzduhului, nici la Judecată de Apoi, unde cel mai mare lucru cu care trebuie să ne prezentăm este dezlegarea de păcate.
Dă-ţi seama ce uşor poţi să te mântuieşti! Şi te duci la un semen de-al tău să-i spui, la un om, nu la un înger.
Nu trebuie să existe ruşine la spovedit.
Aceasta este o armă foarte eficace a diavolului, să-ţi dea ruşine la spovedit.
O spovedanie bună înseamnă să spui tot.
Dacă te ruşinezi, ascunzi din păcate.
Apoi, să vă cercetaţi oriunde, să vă controlaţi, că e mare greşeală să nu fii înregistrat în tot ce faci. Urmăriţi-vă pe voi înşivă, înregistraţi-vă paşii şi mintea. Pentru că se poate să te speli pe faţă şi să te speli numai la o subţioară, dar pe una să nu te speli, uiţi.
N-ai nevoie să laşi impresie bună duhovnicului. Duhovnicul se simte bine când îi spui cele mai urâte păcate, pentru că are bucuria că te-a uşurat şi te-a scos din adânc de ape.
Tu eşti la doi metri adâncime în apă, de ce îi spui că eşti numai la jumătate de centimetru?
𝗦𝗽𝗼𝘃𝗲𝗱𝗲𝘀̧𝘁𝗲-𝘁𝗲 𝗰𝘂𝗿𝗮𝘁.
𝑁-𝑎𝑟𝑒 𝑛𝑒𝑣𝑜𝑖𝑒 𝑑𝑢ℎ𝑜𝑣𝑛𝑖𝑐𝑢𝑙 𝑐𝑎 𝑠𝑎̆ 𝑡𝑒 𝑙𝑎𝑢𝑧𝑖 𝑡𝑢 𝑝𝑒 𝑡𝑖𝑛𝑒.
𝑆̧𝑖 𝑝𝑒 𝑢𝑟𝑚𝑎̆, 𝑣𝑎̆ 𝑚𝑎𝑖 𝑠𝑝𝑢𝑛 𝑠̧𝑖 𝑎𝑙𝑡𝑐𝑒𝑣𝑎, 𝑒𝑙 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑝𝑙𝑖𝑛 𝑑𝑒 ℎ𝑎𝑟 𝑠̧𝑖 𝑡𝑒 𝑠𝑖𝑚𝑡𝑒, 𝑛𝑢 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑠𝑡, 𝑖̂𝑠̧𝑖 𝑑𝑎̆ 𝑠𝑒𝑎𝑚𝑎.
𝐶𝑟𝑒𝑑𝑒𝑡̧𝑖 𝑐𝑎̆ 𝐷𝑢𝑚𝑛𝑒𝑧𝑒𝑢 𝑎 𝑓𝑎̆𝑐𝑢𝑡 𝑑𝑢ℎ𝑜𝑣𝑛𝑖𝑐 𝑝𝑒 𝑜𝑟𝑖𝑐𝑖𝑛𝑒?
Şi atunci, te simte şi, delicat, poate să-ţi spună:
„De ce mă minţi, măi frate?”
Pentru că duhovnicul nu poate să-ţi lase impresia că-ţi cunoaşte ţie păcatele.
Îi descoperă Dumnezeu într-un fel, că te dai tu de gol. Puneţi mâna pe creionaş şi notaţi păcatele.
Altfel, ţi-l poate dilua mai târziu satana.
Dar, dacă nu te-ai pregătit, şi te-ai dus întâmplător, şi te-ai lăsat pe seama duhovnicului, şi ai omis o serie întreagă de păcate pe care nu le-ai spus, acelea nu sunt iertate.
𝙏𝙖𝙞𝙣𝙖 𝙋𝙤𝙘𝙖̆𝙞𝙣𝙩̧𝙚𝙞 𝙘𝙪𝙥𝙧𝙞𝙣𝙙𝙚 𝙥𝙖𝙩𝙧𝙪 𝙚𝙡𝙚𝙢𝙚𝙣𝙩𝙚:
1. 𝙎𝙖̆ 𝙣𝙪 𝙢𝙖𝙞 𝙛𝙖𝙘𝙞 𝙥𝙖̆𝙘𝙖𝙩𝙪𝙡.
2. 𝙎𝙖̆-𝙡 𝙢𝙖̆𝙧𝙩𝙪𝙧𝙞𝙨𝙚𝙨̧𝙩𝙞.
3. 𝙎𝙖̆ 𝙩𝙚 𝙙𝙚𝙯𝙡𝙚𝙜𝙚 𝙙𝙪𝙝𝙤𝙫𝙣𝙞𝙘𝙪𝙡.
4. 𝘾𝙖𝙣𝙤𝙣𝙪𝙡.
Iar dacă nu puteţi să faceţi canonul pe care vi l-a dat, sunteţi în culpă.
Trebuie să vă spovediţi că nu aţi putut să faceţi canonul sau nu aţi vrut.
De ce să nu se poată face?
Chestia asta că-l fac sau nu-l fac, mai ales că nu-l fac, trebuie s-o discutaţi cu duhovnicul care vi l-a dat.
E singurul care poate să vi-l uşureze.
(Arhim. Arsenie PAPACIOC,
Sfânta Taină a Spovedaniei)

 
𝙏𝙖𝙞𝙣𝙖 𝙋𝙤𝙘𝙖̆𝙞𝙣𝙩̧𝙚𝙞 𝙘𝙪𝙥𝙧𝙞𝙣𝙙𝙚 𝙥𝙖𝙩𝙧𝙪 𝙚𝙡𝙚𝙢𝙚𝙣𝙩𝙚:
1. 𝙎𝙖̆ 𝙣𝙪 𝙢𝙖𝙞 𝙛𝙖𝙘𝙞 𝙥𝙖̆𝙘𝙖𝙩𝙪𝙡.
2. 𝙎𝙖̆-𝙡 𝙢𝙖̆𝙧𝙩𝙪𝙧𝙞𝙨𝙚𝙨̧𝙩𝙞.
3. 𝙎𝙖̆ 𝙩𝙚 𝙙𝙚𝙯𝙡𝙚𝙜𝙚 𝙙𝙪𝙝𝙤𝙫𝙣𝙞𝙘𝙪𝙡.
4. 𝘾𝙖𝙣𝙤𝙣𝙪𝙡.
🍯 Nu faceţi cu nici un chip o spovedanie aşa, tradiţională, raţională, ci afectivă.
Să spuneţi păcatul cu gustul lui, cu mustul lui, că de multe ori chiar mărturisirea după un îndreptar de spovedanie poate fi o spovedanie raţională.
Deci, să fiţi bine spovediţi!
Asta-i taină care mântuieşte!
Păcatele dezlegate nu se mai iau în vedere, spune şi Sfântul Ioan Gură de Aur, nici la Vămile Văzduhului, nici la Judecată de Apoi, unde cel mai mare lucru cu care trebuie să ne prezentăm este dezlegarea de păcate.
Dă-ţi seama ce uşor poţi să te mântuieşti! Şi te duci la un semen de-al tău să-i spui, la un om, nu la un înger.
Nu trebuie să existe ruşine la spovedit.
Aceasta este o armă foarte eficace a diavolului, să-ţi dea ruşine la spovedit.
O spovedanie bună înseamnă să spui tot.
Dacă te ruşinezi, ascunzi din păcate.
Apoi, să vă cercetaţi oriunde, să vă controlaţi, că e mare greşeală să nu fii înregistrat în tot ce faci. Urmăriţi-vă pe voi înşivă, înregistraţi-vă paşii şi mintea. Pentru că se poate să te speli pe faţă şi să te speli numai la o subţioară, dar pe una să nu te speli, uiţi.
N-ai nevoie să laşi impresie bună duhovnicului. Duhovnicul se simte bine când îi spui cele mai urâte păcate, pentru că are bucuria că te-a uşurat şi te-a scos din adânc de ape.
Tu eşti la doi metri adâncime în apă, de ce îi spui că eşti numai la jumătate de centimetru?
𝗦𝗽𝗼𝘃𝗲𝗱𝗲𝘀̧𝘁𝗲-𝘁𝗲 𝗰𝘂𝗿𝗮𝘁.
𝑁-𝑎𝑟𝑒 𝑛𝑒𝑣𝑜𝑖𝑒 𝑑𝑢ℎ𝑜𝑣𝑛𝑖𝑐𝑢𝑙 𝑐𝑎 𝑠𝑎̆ 𝑡𝑒 𝑙𝑎𝑢𝑧𝑖 𝑡𝑢 𝑝𝑒 𝑡𝑖𝑛𝑒.
𝑆̧𝑖 𝑝𝑒 𝑢𝑟𝑚𝑎̆, 𝑣𝑎̆ 𝑚𝑎𝑖 𝑠𝑝𝑢𝑛 𝑠̧𝑖 𝑎𝑙𝑡𝑐𝑒𝑣𝑎, 𝑒𝑙 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑝𝑙𝑖𝑛 𝑑𝑒 ℎ𝑎𝑟 𝑠̧𝑖 𝑡𝑒 𝑠𝑖𝑚𝑡𝑒, 𝑛𝑢 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑠𝑡, 𝑖̂𝑠̧𝑖 𝑑𝑎̆ 𝑠𝑒𝑎𝑚𝑎.
𝐶𝑟𝑒𝑑𝑒𝑡̧𝑖 𝑐𝑎̆ 𝐷𝑢𝑚𝑛𝑒𝑧𝑒𝑢 𝑎 𝑓𝑎̆𝑐𝑢𝑡 𝑑𝑢ℎ𝑜𝑣𝑛𝑖𝑐 𝑝𝑒 𝑜𝑟𝑖𝑐𝑖𝑛𝑒?
Şi atunci, te simte şi, delicat, poate să-ţi spună:
„De ce mă minţi, măi frate?”
Pentru că duhovnicul nu poate să-ţi lase impresia că-ţi cunoaşte ţie păcatele.
Îi descoperă Dumnezeu într-un fel, că te dai tu de gol. Puneţi mâna pe creionaş şi notaţi păcatele.
Altfel, ţi-l poate dilua mai târziu satana.
Dar, dacă nu te-ai pregătit, şi te-ai dus întâmplător, şi te-ai lăsat pe seama duhovnicului, şi ai omis o serie întreagă de păcate pe care nu le-ai spus, acelea nu sunt iertate.
𝙏𝙖𝙞𝙣𝙖 𝙋𝙤𝙘𝙖̆𝙞𝙣𝙩̧𝙚𝙞 𝙘𝙪𝙥𝙧𝙞𝙣𝙙𝙚 𝙥𝙖𝙩𝙧𝙪 𝙚𝙡𝙚𝙢𝙚𝙣𝙩𝙚:
1. 𝙎𝙖̆ 𝙣𝙪 𝙢𝙖𝙞 𝙛𝙖𝙘𝙞 𝙥𝙖̆𝙘𝙖𝙩𝙪𝙡.
2. 𝙎𝙖̆-𝙡 𝙢𝙖̆𝙧𝙩𝙪𝙧𝙞𝙨𝙚𝙨̧𝙩𝙞.
3. 𝙎𝙖̆ 𝙩𝙚 𝙙𝙚𝙯𝙡𝙚𝙜𝙚 𝙙𝙪𝙝𝙤𝙫𝙣𝙞𝙘𝙪𝙡.
4. 𝘾𝙖𝙣𝙤𝙣𝙪𝙡.
Iar dacă nu puteţi să faceţi canonul pe care vi l-a dat, sunteţi în culpă.
Trebuie să vă spovediţi că nu aţi putut să faceţi canonul sau nu aţi vrut.
De ce să nu se poată face?
Chestia asta că-l fac sau nu-l fac, mai ales că nu-l fac, trebuie s-o discutaţi cu duhovnicul care vi l-a dat.
E singurul care poate să vi-l uşureze.
(Arhim. Arsenie PAPACIOC,
Sfânta Taină a Spovedaniei)

Taina Pocăinței sau botezul lacrimilor

 


Doar două săptămâni ne mai despart de Înviere. Nu întâmplător Biserica a rânduit în Duminica a 5-a din Postul Mare aducerea aminte de Cuvioasa Maria Egipteanca, model de pocăință și de schimbare a vieții. Pregătirea pentru Paști nu este cea a bucatelor – aceasta doar în ultimul rând – ci cea mai importantă este primenirea sufletului, căci acolo, în inima noastră, învie Hristos. În martie ne-am curățat casele și le-am sfințit. Cu atât mai mult să ne căutăm în aceste zile duhovnicul pentru a ne curăți sufletul în Taina Spovedaniei și a-l sfinți apoi în Taina Împărtășaniei.

De folos ne este să citim aceste rânduri pentru a înțelege ce înseamnă, cum, unde și când se face spovedania.

Ce este Spovedania?

Taina Mărturisirii sau Spovedaniei a fost întemeiată de Domnul nostru Iisus Hristos chiar în ziua Învierii, seara, când a intrat la ucenicii Săi prin uşile încuiate şi, suflând asupra lor, le-a zis: „Luaţi Duh Sfânt; cărora le veţi ierta păcatele, vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute” (loan 20, 22-23).

Spovedania, pocăința sau mărturisirea este Taina prin care Dumnezeu iartă, prin intermediul preotului duhovnic, păcatele mărturisite de creștini cu sinceritate în scaunul spovedaniei. Această taină are mai multe denumiri:

  • pocăință, întrucât cel ce o primește trebuie să-și mărturisească păcatele și să le regrete din toată inima;
  • mărturisire sau spovedanie, deoarece creștinul se mărturisește preotului;
  • al doilea botez, căci prin lacrimi de pocăință adevărată se șterg păcatele, la fel ca și prin apa Botezului;
  • iertare sau dezlegare, fiindcă prin ea se dezleagă păcătosul de legătura păcatelor;
  • împăcare, căci prin ea ne împăcăm cu Dumnezeu.

Etapele Spovedaniei

În Taina Spovedaniei se disting patru trepte:

  1. căința sau părerea de rău;
  2. spovedania sau mărturisirea păcatelor;
  3. rugăciunea de iertare și dezlegare;
  4. îndeplinirea canonului de pocăință și reintegrarea în comunitate.

Căința reprezintă determinarea de a fi iertat și de a ierta. Mărturisirea păcatelor sub epitrahilul duhovnicului, adică apelul la Biserică de a fi iertat și reprimit în comuniune, reprezintă momentul când credinciosul își recunoaște nevrednicia sa. Dacă la început spovedania se făcea în public, în semn de împăcare cu întreagă comunitate, astăzi a rămas în practică mărturisirea individuală și confidențială.

Preotul este cel ce rostește rugăciunea de iertare și dezlegare, punând mâinile pe epitrahilul așezat pe capul penitentului, a celui ce se spovedește. Dezlegarea constituie realitatea obiectivă a Tainei Spovedaniei. Ea nu are un caracter declarativ, ci este o invocare, întrucât preotul este doar un martor, iar Hristos, prezent în mod nevăzut, este Cel care primește mărturisirea și dă iertarea. Acest

lucru este evident și în textul rugăciunii: „Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul și cu îndurările iubirii Sale de oameni, să te ierte pe tine fiule/fiica (N) și să-ți lase ție toate păcatele”. Preotul a primit însă darul de a lega și a dezlega păcatele. Dar acest lucru trebuie să îl îndeplinească cu cea mai mare responsabilitate. De aceea, în semn de pocăință, cel care se mărturisește trebuie să promită că nu va mai săvârși acel păcat și să împlinească un canon: sporirea rugăciunilor, fapte de milostenie, citirea Scripturilor și a altor cărți. Canonul nu este pedeapsă, ci remediu, deoarece „de vreme ce ai venit la doctor, să nu te întorci nevindecat”.

Rolul duhovnicului

Duhovnici sunt episcopii sau preoții care au primit dreptul de a dezlega păcatele prin hirotesia în duhovnic. Duhovnicul trebuie ales din motive duhovnicești, pentru ca astfel spovedania să aibă roade bune în inima credinciosului. El nu este doar un simplu săvârșitor al acestei Taine. Duhovnicul trebuie să fie și doctorul nostru sufletesc și, cu cât ne cunoaște mai bine, cu atât ne poate ajuta mai mult. El ne este martor și însoțitor al celui ce se spovedește, căci, în rugăciunea de dezlegare se mai spune: „Iar eu, nevrednicul Său slujitor, prin puterea ce mi-a fost dată, te iert și te dezleg…”.

În scaunul de spovedanie, duhovnicul trebuie să fie pe rând părinte, medic, învățător și judecător, dar aceste calități trebuie îmbinate cu dreapta socoteală. Ca părinte, el trebuie să încurajeze spovedania, pentru ca aceasta să fie sinceră și făcută cu gând de pocăință. Ca medic, are ca mijloace de vindecare sfaturile duhovnicești sau canoanele de pocăință. Ca învățător, are datoria de a-l educa pe credincios, de a-l învăța despre adevărurile de credință. Iar ca judecător, el rostește sentința de dezlegare, de iertare a păcatelor.

Când, unde, cum, de ce trebuie să ne spovedim?

Toți credincioșii trebuie să se spovedească, în special cei bolnavi trebuie să se îngrijească să se spovedească și să se împărtășească. Dar și cei ce sunt sănătoși nu trebuie să amâne acest lucru, căci nu știm nici ziua, nici ceasul când se va lua de la noi sufletul nostru. De altfel, spovedania nu este legată de niște termene fixe de timp. Este adevărat că Biserica îndeamnă să ne spovedim măcar în cele patru posturi de patru ori. Putem merge la preotul duhovnic ori de cate ori simțim nevoia de a ne ușura sufletele de păcatele săvârșite. Și din acest motiv este bine să găsim un duhovnic care să ne fie mereu aproape, pentru a-l putea cerceta oricând, chiar și pentru un sfat. Spovedania se face de regulă în Biserică, în fața sau în apropierea icoanei Mântuitorului, sau acasă pentru cei bolnavi sau neputincioși. Spovedania trebuie să fie cât mai completă, să fie sinceră, făcută de bunăvoie, cu sentiment de pocăință. Nu în ultimul rând, ea trebuie să fie secretă, fără alți martori decât preotul, penitentul și Hristos cel nevăzut.

Spovedania înseamnă în primul rând a ne îndepărta de toate păcatele săvârșite, îmbrăcând haina cea nouă a virtuților creștine. Ea ne deschide calea spre desăvârșire, spre mântuire, ne sporește evlavia, credința, dragostea față de Dumnezeu. După spovedanie, sufletul se simte din nou curat, ca un nou născut, împăcat cu sine. Dar spovedania este și un act de curaj pentru a ne mărturisi păcatele. Rușinea pe care o simțim în fața duhovnicului  trebuie să se transforme într-una binefăcătoare, adică să ne mărturisim păcatele cu umilință și cu voință deplină de a nu le mai repeta. Curățindu-ne și primind iertarea păcatelor în urma spovedaniei, suntem îndreptățiți să ne unim cu Hristos în Taina Euharistiei.


Puterea este in tine


 Puterea este in tine ❤
Doi baieti se intorceau acasa prin padure si in drumul lor au intalnit un lac care era inghetat, insa gheata era subtire. Au stat sa se gandeasca daca sa-l traverseze sau sa-l ocoleasca, si au ajuns la concluzia ca mai bine il traverseaza. Dupa ce au mers cativa metri, gheata de sub picioarele unuia dintre ei s-a spart si baiatul a picat in apa inghetata.
A inceput sa se zbata, si celalalt incerca cumva sa-l prinda, de la distanta, insa cu cat treceau mai mult minutele, cu atat situatia era mai disperata. La un moment dat, cel care statea pe gheata a vazut un copac si a fugit repede sa rupa o creanga si sa-si ajute prietenul. Cu o putere parca supraomeneasca, a rupt cea mai mare creanga, s-a intors la prietenul sau si l-a scos din apa.
Cand au venit paramedicii, toti s-au mirat cum de acel baiat a reusit sa rupa creanga aceea mare si sa isi salveze prietenul. Cum nici unul nu a gasit raspunsul, un batran a iesit in fata si a spus:
-A putut sa rupa creanga si sa-si salveze prietenul pentru ca nimeni nu a fost acolo sa-i spuna ca este imposibil sa faca asta.💜💜💜

„Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie”

 ღ Trăia odată într-un sat, împreună cu fiul său, un bătrân foarte sărac, dar cu credinta de Dumnezeu. Şi la bucurie, şi la necaz, totdeauna spunea: „Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie”. Nici la necaz nu se întrista, nici la bucurie nu juca, ci pe toate le considera fireşti şi le primea ca din mâna lui Dumnezeu. El avea însă un cal foarte frumos. Atât de frumos încât domnitorul ţării voia să i-l cumpere. Dar bătrânul l-a refuzat spunându-i: „Pentru mine acest cal nu este un simplu animal. El îmi este prieten. Cum aş putea să îmi vând prietenul?”

Dar, într-una din zile, când bătrânul a mers la grajd, a văzut că i-a dispărut calul. Toţi sătenii i-au zis: „Ţi-am spus noi! Trebuia să îi vinzi calul lui vodă. Vezi dacă nu ai ascultat! E clar că oamenii lui ţi l-au furat! Ce mare ghinion!

 „Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie” zise bătrânul.

 Toţi au râs de el. După două săptămâni însă calul s-a întors acasă. Şi nu era singur, avea în spate o mulţime de cai. Acesta, după ce scăpase din grajd, a întâlnit pe câmp o turmă de cai sălbatici, iar când s-a întors, restul cailor s-au luat după el.

 „Ce bucurie pe capul tău!” strigară sătenii.

Bătrânul, împreună cu fiul său, a început să îmblânzească acei cai noi veniţi. Dar, o săptămână mai târziu, fiul bătrânului şi-a rupt piciorul în timp ce încerca să dreseze unul dintre cai.

 „Ce ghinion!” îi ziseră prietenii bătrânului. „Ce ai să te faci acum, fără ajutorul fiului tău? Tu eşti deja în pragul sărăciei!”

Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie”, le răspunse bătrânul.

După câteva zile de la accidentul băiatului, soldaţii lui vodă trecură prin sat şi îi obligară pe toţi flăcăii să li se alăture. Doar fiul bătrânului a scăpat datorită piciorului său rupt.

 „Ce bucurie pe capul tău!” strigară vecinii. „Toţi copiii noştri au fost duşi la război, doar tu ai avut şansa să îl păstrezi lângă tine. Fiii noştri ar putea fi ucişi.”

 Bătrânul le răspunse: „Că-i necaz sau bucurie, numai Dumnezeu o ştie”.

 Şi aşa şi-a petrecut bătrânul toată viaţa, liniştit în ispite, smerit în reuşite şi netulburat de gura lumii.”

Aceasta inseamna sa faci mereu Voia lui Dumnezeu,sa curgi firesc cu valul divin💜💜💜

1 TAINA POCĂINŢEI Pr. Alexander Schmemann

 

1
TAINA POCĂINŢEI
Pr. Alexander Schmemann
1. Pentru fiecare preot conştiincios spovedania este, fără îndoială, unul din cele
mai dificile şi frustrante aspecte al slujirii sale. Aici, pe de-o parte, el întâlneşte (se
loveşte de) singurul obiect adevărat al preocupării sale pastorale: sufletul uman,
omul, aşa cum stă el, păcătos şi mizerabil, înaintea lui Dumnezeu. Dar, tot aici, pe
de altă parte, el (preotul) realizează în ce măsură creştinismul convenţional a
pătruns în viaţa Bisericii. Noţiunile creştine fundamentale de păcat şi pocăinţă,
împăcare cu Dumnezeu şi înnoirea vieţii par a fi devenit irelevante. Dacă aceşti
termeni mai sunt încă folosiţi, înţelesul lor este cu siguranţă diferit de cel pe care
întreaga credinţă creştină ar trebui să se bazeze.
2. O altă sursă a dificultăţilor este confuzia teoretică, sau chiar teologică, cu
privire la natura Tainei Pocăinţei. În practică, o înţelegere formală şi juridică a ei,
evident occidentală şi „catolicizată” la origine, coexistă, paradoxal, cu o la fel de
îndoielnică reducere a mărturisirii la psihologie. În primul caz omul vine la preot, îşi
mărturiseşte încălcările legii creştine (canoanelor) şi primeşte iertarea care îi dă
dreptul la o a doua Taină „a obligaţiei” – Sfânta Împărtăşanie. Aici mărturisirea
corectă este redusă la minimum şi, în unele biserici, chiar înlocuită cu o formulă
generală citită de penitent. Toată emfaza (atenţia) este pusă pe puterea preotului de
a ierta şi cea din urmă este considerată a fi „validă” fără a ţine seama de stare de
pocăinţă a sufletului. Dacă primul caz ne arată tendinţele „catolicizante”, cel de-al
doilea le evidenţiază pe cele „protestantizante”. Aici, mărturisirea este privită ca o
„sfătuire”, ca un ajutor şi soluţie în privinţa problemelor şi dificultăţilor şi nu este
un dialog între Dumnezeu şi om, ci între om şi ceea ce se presupune a fi un
sfătuitor înţelept şi experimentat cu răspunsuri „de-a gata” pentru toate problemele
umane. Totuşi, cele două tendinţe întunecă şi deformează înţelegerea şi practica
adevărată ortodoxă a mărturisirii.
3. Situaţia existentă se datorează mai multor factori. Şi, deşi este imposibil să îi
enumerăm pe toţi aici şi chiar să subliniem istoria foarte complicată a dezvoltării
Tainei Pocăinţei, câteva remarci sunt necesare înainte de a discuta posibilele soluţii.
a) La origine Taina Pocăinţei era înţeleasă şi practicată ca reîmpăcare a celor
excomunicaţi, excluşi de la „ecclesia” – adunarea Poporului lui Dumnezeu şi
2
împlinirea lui în Euharistie care este „koinonia” (părtăşia) cu Trupul şi Sângele lui
Hristos. Excomunicatul este cel care nu poate oferi şi, prin urmare, nu poate primi.
Această reconciliere era un proces lung şi iertarea – dovada finală, semnul sau
„imaginea” pocăinţei, a respingerii şi condamnării de către penitent a propriului
păcat şi a propriei însingurări de Dumnezeu, al mărturisirii (manifestării,
recunoaşterii) reale a păcatului. Puterea iertării nu era înţeleasă ca o „putere în ea
însăşi” independentă virtual de pocăinţă. (Iertarea) Era cu adevărat semnul tainic al
unei pocăinţe acceptate care îşi arăta rodul său. Biserica în persoana preotului dădea
mărturie dacă era o pocăinţă adevărată şi dacă Dumnezeu o accepta, penitentul se
„reîmpaca şi se unea” (din nou) cu Biserica. Orice schimbări ar fi avut loc în
practica acestei taine, cea dintâi şi esenţiala ei semnificaţie rămâne punctul de
început al înţelegerii ortodoxe a ei.
b) De asemenea, chiar de la început, slujirea Bisericii implica purtarea de grijă a
sufletelor, povăţuirea în viaţa duhovnicească, ajutor în lupta lăuntrică a omului cu
vechiul Adam. Dar, la început, nu era inclusă şi în Taina pocăinţei. Doar sub
influenţa teoriei şi practicii monahiceşti foarte bine dezvoltate a povăţurii
duhovniceşti, cea din urmă a devenit treptat parte integrantă a mărturisirii. Totuşi,
chiar în monahism această povăţuire duhovnicească a rămas distinctă de Taina
Mărturisirii mult timp după aceea şi era destul de des încredinţată călugărilor
nehirotoniţi. Secularizarea progresivă a societăţii creştine a avut un rol esenţial în
denaturarea slujirii pastorale şi a conţinutului central al spovedaniei. Biserica după
Constantin a încetat mai fie o minoritate înclinată eroic spre „credinţă”
identificându-se aproape complet cu „lumea” (vezi termenul rusesc mirean pentru
grecescul „laikos”) şi are de-a face cu o multitudine de creştini convenţionali care
au nevoie de ajutor, povăţuire continuă şi îngrijire personală. Schimbarea
semnificativă în practica euharistică (de la o împărtăşire corporativă ca act esenţial
al apartenenţei la Trupul lui Hristos – la o mai mult sau mai puţin frecventă
împărtăşire individuală) care a avut loc în aceeaşi perioadă şi sub influenţa aceloraşi
factori a avut drept consecinţă transformarea înţelegerii pocăinţei. De la taină
pentru cei tăiaţi din Biserică a devenit o taină pentru cei din interiorul Bisericii.
Importanţa teologică s-a mutat de pe pocăinţă pe iertare ca singurul element esenţial
al tainei.
3
c) Secularizarea societăţii creştine a deschis-o şi a făcut-o receptivă la filozofiile
umanistice şi pragmatice cu privire la viaţă, ceea ce a întunecat radical concepţia
creştină cu privire la păcat şi la pocăinţă. Conceptul despre păcat ca separare de
Dumnezeu, de singura viaţă adevărată în El şi cu El, a fost înlocuit progresiv cu un
soi de legalism moral şi ritual în care păcatul înseamnă în primul rând încălcarea
unei reguli stabilite. Într-o societate centrată pe om şi mulţumită de sine cu eticile
sale despre succes şi „decenţă” pur exterioară însăşi regulile au suferit o
transformare radicală. Au încetat să mai fie privite ca norme absolute şi au fost
reduse la un cod etic social acceptat. Dacă creştinul începuturilor întotdeauna a ştiut
că este un păcătos ale cărui păcate sunt iertate şi care, fără vreun merit din partea sa,
este introdus în Cămara de Nuntă, i se dăruieşte o viaţă nouă, este făcut participant
la Împărăţie, creştinul modern, de vreme ce în ochii societăţii este un om decent şi
un „om de treabă”, întotdeauna „se simte bine” cu privire la el însuşi şi se bucură
cu totul de autoadmiraţia sa. Viziunea sa asupra vieţii care, în schimb, modelează
înţelegerea sa cu privire la religie exclude întru totul orice dimensiune a profunzimii,
fie ea cu privire la înstrăinarea de adevărata viaţă, fie cu privire la noua viaţă în
Hristos. Desigur că, din când în când, mai calcă şi el pe alături – dar foarte puţin şi
lipsit de importanţă! – dar, dincolo de toate, cine nu cade? Totuşi, când s-a
întâmplat ca recent să spovedesc cam 50 de oameni dintr-o parohie tipică din
Pennsylvania, niciunul nu a recunoscut să fi făcut vreun păcat! Nu ni se spune zilnic
de către media sau de către alte mijloace de comunicare în masă că trăim în cea mai
bună societate posibilă printre cei mai buni oameni din lume? „Creştinii” au luat
foarte în serios această afirmaţie.
d) În final, acest secularism a câştigat ierarhia şi chiar pe preoţi. Viaţa Bisericii
noastre este bazată pe un sistem de rugăciuni comune şi închinare. O parohie este
mereu fericită cu privire la ea însăşi şi îi cere preotului constant să mulţumească
oamenilor „de treabă” ce o alcătuiesc pentru contribuţiile, eforturile şi generozitatea
lor, îi cer să fie oglinda în care se poate admira pe ea însăşi. Acelaşi spirit al
succesului, al „bunului vecin” şi al activităţilor exterioare care pervertesc viaţa
noastră de sus până jos. Succesul Bisericii este măsurat în termenii participării, a
bunăstării financiare şi a numărului de „afaceri parohiale” de toate felurile. Unde să
mai găsim loc şi pocăinţei? Este cu adevărat absentă din predica şi învăţătura
Bisericii. Un preot îşi poate chema parohienii săi la realizări de natură materială
„mai bune şi mai mari”, poate, uneori, să-şi exprime nemulţumirea cu privire la
4
„participarea” lor şi la „obligaţiile” lor, se poate lupta cu comitetul parohial, dar el
însuşi de obicei nu se gândeşte la lume în termenii de „… pofta trupului, pofta
ochilor şi trufia vieţii” (I Ioan 2:16). El însuşi nu crede cu adevărat în Biserică ca
mijloc de mântuire din deznădejdea şi întunecimea păcatului, ci ca instituţie menită
satisfacerii „nevoilor religioase” ale membrilor săi care sunt „în stare bună”. În
aceste condiţii duhovniceşti, în această situaţie morală pseudo-creştină, mărturisirea
nu poate fi decât ceea ce este: fie o altă „datorie religioasă” menită să fie îndeplinită
o dată pe an pentru satisfacerea unei norme canonice abstracte, un adevărat „scop
în sine” fără nicio consecinţă duhovnicească, fie o discuţie despre „problemele”
cuiva (nu despre păcat sau pentru păcat din moment ce, dacă ar fi recunoscut ca
atare, atunci păcatul ar înceta să fie o „problemă”) care de cele mai multe ori nu au
nicio soluţie pentru că soluţia lor ar fi convertirea la adevăratul creştinism.
4. Poate fi restaurată o practică cu adevărat ortodoxă a mărturisirii? Da, dacă
am avea curajul de a trata problema din rădăcinile ei şi nu doar la exterior.
Începutul acestei restaurări se face predicând şi învăţând. Într-o anumită măsură
toată predica şi învăţătura creştină este o chemare la pocăinţă, la metanoia,
schimbarea minţii, reevaluarea tuturor valorilor în lumina lui Hristos. Nu este
nevoie să predicăm tot timpul despre „păcat”, să judecăm şi să condamnăm.
Adevărata schimbare (reevaluare, pocăinţă) are loc atunci când omul se lasă
provocat cu adevăratele „conţinuturi” ale Evangheliei, cu profunzimea şi
înţelepciunea divine, cu frumuseţea şi cu o înţelegere care le cuprinde pe toate,
atunci când devine „capabil de pocăinţă”, întrucât adevărata pocăinţă este tocmai
descoperirea de către om a abisului care îl separă pe el de Dumnezeu şi de jertfa
înfăptuită de El pentru om. (Adevărata pocăinţă) este atunci când omul vede
cămara de nuntă împodobită şi realizează că nu are îmbrăcăminte potrivită pentru a
intra. O parte prea mare a predicii noastre ia forma imperativelor abstracte: Biserica
prescrie să facem cutare sau cutare; dar a porunci nu înseamnă a predica. A predica
presupune dorinţa de a converti poporul la ceea ce este bun, la înţelesul divin pentru
doar acest înţeles poate face „prescripţii” importante, de viaţă dătătoare,
mântuitoare. De asemenea, învăţătura creştină ar trebui includă o critică
profundă şi constructivă la filozofia secularistică a vieţii, o evaluare a culturii în care
trăim. Creştinii trebuie să lupte întotdeauna cu idolii – şi suntem o mulţime de acest
fel astăzi: „succes”, „materialism”, „siguranţă”, „centrarea pe bani” etc. Iar aici,
5
noţiunea de păcat, prin judecata largă şi cu adevărat creştină, îşi recapătă adevăratul
sens, anume acela de deviere de la dragoste şi interes, de valori şi norme idolatrizate, dar
care, în esenţă, nu sunt „de valoare”. Dar această critică presupune, bineînţeles, ca
însuşi preotul să nu se identifice cu această lume şi să pună în centrul slujirii sale
Adevărul veşnic, iar nu „consideraţiile practice. Atât predica, cât şi învăţătura
trebuie să aibă în componenţa lor şi un element profetic, un element al judecăţii
divine, o invitaţie la a vedea totul din această lume cu ochii lui Hristos.
5. Prin urmare, Spovedania trebuie înlocuită în perspectiva tainei pocăinţei. Şi
fiecare taină implică cel puţin trei elemente la fel de esenţiale în săvârşirea lor:
pregătirea, rânduiala liturgică şi desăvârşire, împlinire. Dacă întreagă viaţă a Bisericii şi, în
mod special, predica şi învăţătura Ei sunt, după cum am văzut, pregătirea pentru
pocăinţă în sens larg, înseamnă că există loc şi nevoie pentru o pregătire specială.
Biserica a despărţit diferite perioade de pocăinţă: postul Mare, postul Crăciunului
sau alte sărbători. Aici slujba însăşi devine o „şcoală a pocăinţei” (cf. de exemplu
bogăţiile de negrăit ale Tridoului postului Mare) şi este timpul propice pentru a
centra predica pe însăşi taina pocăinţei. Ordinea citirii Evangheliilor, Psaltirea,
imnele şi rugăciunile ne oferă material abundent, scopul predicii nefiind altul decât
acela de „a aplica” toate acestea la oameni, la viaţa lor, la situaţia lor actuală. Scopul
este acela de a-i provoca spre o stare de pocăinţă, de a-i determina să-şi examineze
vieţile lor nu doar în termenii păcatelor izolate şi a încălcărilor legii, ci în motivaţiile
lor cele mai adânci (profunde). Unde este adevărata comoară a inimilor lor? Ce îi
conduce în viaţa lor? Cum „simt” timpul preţios pe care Dumnezeu l-au dăruit lor?
Care este înţelesul acestui progres rapid spre un sfârşit fără şansă de scăpare? Un
om care îşi cercetează motivaţiile cele mai profunde ale vieţii sale, care a înţeles,
chiar şi numai o dată, că viaţă în totalitatea ei poate şi trebuie să se refere la Hristos
se află pe calea spre pocăinţă care este întotdeuna o conversie, o schimbare a minţii, o
viziune reînnoită, o decizie de a te reîntoarce la Dumnezeu (cf. pamfletul cu privire
la Postul Mare). Pregătirea trebuie, atunci când este nevoie, să includă şi o explicare
a spovedaniei – ordinea desfăşurării ei, înţelesul şi rugăciunile.
6. Rânduiala liturgică a spovedaniei constă în A) rugăciuni înainte de
spovedanie; B) îndemnarea la pocăinţă; C) spovedania propriu-zisă şi D) iertarea.
Rugăciunile înainte de spovedanie nu ar trebui să fie omise niciodată. Spovedania
transcende nivelul uman de dialog şi, de asemenea, pe cel al cunoaşterii pur
6
raţionale a vinei. Omul poate spune „vinovat” şi fără să simtă nicio pocăinţă. Toate
tainele sunt acte ale transformării (transfigurării). Şi prima transformare în taina
pocăinţei este tocmai aceea a transfigurarea mărturisirii umane în pocăinţa creştină,
într-o criză curăţitoare a sufletului uman care se întoarce la Dumnezeu şi de la El
primeşte vederea amândurora – a păcatului şi a iubirii copleşitoarea a lui Dumnezeu
care „acoperă” păcatul. Dar această transformare necesită ajutorul divin şi
rugăciunile dinaintea spovedaniei invocă şi cheamă acest ajutor. Ele sunt, prin
urmare, parte integrală a tainei.
După aceste rugăciuni urmează îndemnarea. Aceasta este ultima invitaţie la
adevărata pocăinţă. „Dumnezeu stă nevăzut de faţă şi primeşte mărturisirea…”
Dar este esenţial ca în acest moment solemn, când subliniază prezenţa lui
Hristos, preotul să nu stea cu faţa la credincioşi, opus penitenţilor. Una din cele mai
bune forme de îndemnare este identificarea preotului cu toţi oamenii păcătoşi. „Noi
toţi am păcătuit…”. Pentru că el nu este nici un persecutor, nici un martor tăcut. El
este imaginea lui Hristos, a Celui care ia asupra Sa păcatele întregii lumi şi neobosita
Sa milă este cea care mişcă oamenii spre pocăinţă. Mitopolitul rus Antonie defineşte
esenţa preoţiei ca „iubire milostivă”. Pocăinţa este taina împăcării, taina iubirii, nu a
judecăţii.
Mărturisirea însăşi are diferite forme. Dar, de vreme ce penitentul nu ştie de
obicei cum să înceapă, ţine de datoria preotului să îl ajute. Forma dialogului este,
prin urmare, cea mai practică formă. Şi cum toate păcatele sunt în mod esenţial
păcate împotriva lui Dumnezeu, împotriva adevărului şi iubirii Lui, credem că
mărturisirea ar trebui împărţită în trei părţi:
a) În legătură cu Dumnezeu: - întrebări despre credinţă, despre posibile
îndoieli sau deviaţii, despre rugăciune, viaţă liturgică, sărbători etc. Prea mulţi preoţi
reduc întrega mărturisire la „acte imorale” uitând că rădăcina adâncă a tututor
păcatelor este credinţa slabă sau deformată, în lipsa iubirii lui Dumnezeu.
b) Relaţia cu aproapele: - atitudinile fundamentale de egoism şi egocentrism,
indiferenţa faţă de oameni, lipsa atenţiei, interesului, iubirii. Toate actele care
ofensează trebuie menţionate şi păcătoşenia lor trebuie subliniată înainte
penitentului: invidia, bârfa, cruzimea etc.
7
c) Relaţia cu tine însuţi: - păcatele trupului cu viziunea creştină despre curăţie
şi „sănătate”, respectarea trupului ca icoană a lui Hristos, etc. – Lipsa interesului
serios, a efortului real de a-ţi adânci propria viaţă; alcool, idea ieftină de „distracţie”,
iresponsabilitatea, relaţiile familiale. Nu trebuie să uităm niciodată că noi, de obicei,
avem de-a face cu un om care nu este obişnuit să se examineze pe sine însuşi, a
cărui atitudini asupra vieţii sunt modelate după standardele uzuale, care este
mulţumit cu sine însuşi. Aici apare funcţia duhovnicului de a zgudui această
atitudine de „mic burghez”, de a-i arăta penitentului adevăratele dimensiuni
creştine ale perfecţiunii, de a-l provoca cu ideea de conflict constant (cu sine însuşi).
Viziunea creştină a vieţii este un tragică şi cu cât mai puţini oameni realizează acest
fapt, cu atât mai mult nu mai există speranţă pentru creştinizarea slăbitei vieţi a
Bisericii centrate pe atitudinea socială.
Un îndemn final închide acest dialog. În el preotul trebuie să-l cheme pe
penitent la o schimbare necesară. Dumnezeu nu iartă dacă omul nu doreşte o viaţă mai
bună, dacă nu se decide să lupte cu păcatele sale, dacă nu începe să urce spre
Dumnezeu. Ceea ce e cu neputinţă la oameni, la Dumnezeu este cu putinţă. Acest
ultim îndemn trebuie să fie un act al credinţei: străduieşte-te şi Dumnezeu te va
ajuta pentru că El a promis că o va face…
Şi după aceea, doar după aceea, vine iertarea – ca desăvârşire, împlinire a
tuturor celorlalte lucruri menţionate mai sus: pregătire şi efort, predică şi cugetare,
îndemnare şi mărturisire. Repet: din punct de vedere ortodox nu există iertare acolo
unde nu există pocăinţă. Dumnezeu nu îl acceptă pe omul care nu vrea să vină şi
„venirea” este tocmai pocăinţa, actul „transformării”, o schimbare reală şi critică a
întregii atitudini a omului. A gândi că iertarea este o „putere” absolută, validă şi
eficientă ori de câte ori o rosteşte un preot, nu este altceva decât devierea de la
Ortodoxie într-un sacramentalism magic şi într-un „juridism” denunţate de întregul
duh şi de întreaga tradiţie a Bisericii Ortodoxe.
7. Prin urmare, iertarea trebuie, dacă este nevoie, să fie refuzată dacă un om
- nu este creştin ortodox, respinge deschis învăţăturile esenţiale ale Bisericii;
- refuză renunţarea la o evidentă stare de păcat: de exemplu: adulter, furt,
exercitarea unei profesii necinstite, etc.;
- îşi ascunde păcatele sau nu vrea să le recunoască ca păcate.
8
Trebuie ne amintim refuzarea iertării nu este o pedeapsă. Chiar
excomunicarea în Biserica primară era pronunţată cu nădejdea vindecării omului.
Pentru că scopul Bisericii este de a mântui, nu de a judeca sau condamna. Preotul
trebuie să contempleze întotdeauna la întreaga soartă a omului, să lupte spre
schimbarea omului şi nu numai să îndeplinească o normă formală de justiţie. Ştim
că Bunul Păstor le lasă pe cele 99 de oi drepte pentru a salva una. Acest fapt îi
acordă mare libertate preotului care trebuie să-şi îndeplinească slujirea conştient,
trebuie se roage înainte de a decide ceva şi niciodată nu trebuie se
mulţumească cu o conformitate exterioară, cu „reguli” şi „prescripţii”.
Mai, 1961
St. Vladimir’s Seminary Quarterly, Vol. 5, No. 3, Fall, 1961, pp. 38-44.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor