Marti, 25 iunie 2019, ora 17.00, la Muzeul National de Istorie a Romaniei a fost dezvelita cea mai mare sculptura in marmura a unui dac. Monumentul a fost realizat de Asociatia Identitate Culturala Contemporana (AICC Romania), cu sprijinul istoricului Leonard Velcescu, doctor in arta si istorie veche la Ecole de Pratique des Huates Etudes (Sorbona) si a regretatului academician Alexandru Vulpe. Initiativa Asociatiei Identitate Culturala Contemporana (AICC Romania) vine sa acopere un mare gol din patrimoniul romanesc. Trei tone de marmura au fost necesare pentru monumentul inalt de 2,5 metri. Urmatoarea etapa a proiectului vizeaza amplasarea statuii in Bucuresti, la intersectia bulevardului Dacia cu strada Nicolae Iorga.
La evenimentul de prezentare a replicii statuii de nobil dac din Florenta au fost prezenti: dr. Ernest Oberlander-Tarnoveanu, manager al Muzeului National de Istorie a Romaniei, Florin Pirlea, presedinte executiv AICC, dr. Leonard Velcescu, presedinte de onoare AICC, Daniel Tudorache, primarul Sectorului 1 Bucuresti, academicianul Constantin Petolescu, sponsorii si personalitati ale lumii culturale, precum si echipa implicata in coordonarea proiectului „Vreau un dac in Bucuresti” (Viorel Marian, Alexandru Dumitrescu, Cristi Calin, Ioan Costei, Oana Cerchia, Laura Ostafe si Mihai Floroiu).
Statuia aleasa pentru a fi reprodusa in cadrul proiectului Vreau un dac in Bucuresti are propria poveste si un loc particular in ansamblul statuilor din forumul roman. Este realizata din porfir rosu, un material mult mai dur decat marmura, care a permis conservarea fidela a celor mai mici detalii. In urma campaniei organizate de AICC Romania, sute de donatori au contribuit la finantarea proiectului, realizat in totalitate din fonduri private. Trei tone de marmura au fost necesare pentru monument, iar rezultatul este impresionant – sculptura masoara 2,5 metri si reda fidel trasaturile unui locuitor al Daciei.
Nobilul dac – un tarabostes – poarta caciula specifica rangului sau social, este imbracat cu o manta lunga, prinsa pe umarul drept cu o fibula discodala. Pantalonii sunt largi, iar in picioare poarta opinci. Pornind de la lucrarea lui Leonard Velcescu, Dacii in sculptura romana. Studiu de iconografie antica, premiata de Academia Romana, in care sunt inventariate toate statuile dacilor realizate de romani, echipa AICC, impreuna cu academicianul Alexandru Vulpe, a ales sa realizeze copia unui monument antic reprezentativ pentru istoria noastra.
Pentru a putea fi reprodusa, statuia a fost scanata cu ajutorul unui scanner mobil. Imaginile rezultate au fost asamblate intr-un software care a reconstituit un model digital al lucrarii, cu un grad de fidelitate de aproape suta la suta fata de original. A urmat sculptura realizata de un brat robotizat, care a decupat piatra in izobare care reproduceau forma generala a lucrarii si apoi, cu instrumente de precizie, sub jet de apa, au fost realizate detaliile si forma finala. Executia lucrarii a fost facuta de Galleria d’Arte Pietro Bazzanti e Figlio din Florenta, acreditata de Ministerul italian al Bunurilor Culturale pentru reproduceri de arta veche. Proiectul a beneficiat de sustinerea institutionala a Academiei Romane si a Institutului de Arheologie Vasile Parvan si s-a realizat exclusiv pe baze non-guvernamentale, prin strangerea de fonduri in cadrul unei campanii publice initiata de AICC Romania.
Urmatoarea etapa a proiectului presupune amplasarea monumentului intr-o zona centrala a Bucurestiului, la intersectia bulevardului Dacia cu strada Nicolae Iorga, pentru a umple un gol major in peisajul urban al Capitalei: reprezentarile artistice ale stramosilor nostri daci.
Locul ales are o semnificatie aparte in acest context, prin numele celor doua artere – regatul antic, precursorul Romaniei moderne si istoricul care a scos la lumina si a analizat un volum urias de informatii legate de Dacia si locuitorii sai.
Statuia aleasa pentru a fi reprodusa in cadrul proiectului Vreau un dac in Bucuresti are propria poveste si un loc particular in ansamblul statuilor din forumul roman. Este realizata din porfir rosu, un material mult mai dur decat marmura, care a permis conservarea fidela a celor mai mici detalii. In urma campaniei organizate de AICC Romania, sute de donatori au contribuit la finantarea proiectului, realizat in totalitate din fonduri private. Trei tone de marmura au fost necesare pentru monument, iar rezultatul este impresionant – sculptura masoara 2,5 metri si reda fidel trasaturile unui locuitor al Daciei.
Nobilul dac – un tarabostes – poarta caciula specifica rangului sau social, este imbracat cu o manta lunga, prinsa pe umarul drept cu o fibula discodala. Pantalonii sunt largi, iar in picioare poarta opinci. Pornind de la lucrarea lui Leonard Velcescu, Dacii in sculptura romana. Studiu de iconografie antica, premiata de Academia Romana, in care sunt inventariate toate statuile dacilor realizate de romani, echipa AICC, impreuna cu academicianul Alexandru Vulpe, a ales sa realizeze copia unui monument antic reprezentativ pentru istoria noastra.
Pentru a putea fi reprodusa, statuia a fost scanata cu ajutorul unui scanner mobil. Imaginile rezultate au fost asamblate intr-un software care a reconstituit un model digital al lucrarii, cu un grad de fidelitate de aproape suta la suta fata de original. A urmat sculptura realizata de un brat robotizat, care a decupat piatra in izobare care reproduceau forma generala a lucrarii si apoi, cu instrumente de precizie, sub jet de apa, au fost realizate detaliile si forma finala. Executia lucrarii a fost facuta de Galleria d’Arte Pietro Bazzanti e Figlio din Florenta, acreditata de Ministerul italian al Bunurilor Culturale pentru reproduceri de arta veche. Proiectul a beneficiat de sustinerea institutionala a Academiei Romane si a Institutului de Arheologie Vasile Parvan si s-a realizat exclusiv pe baze non-guvernamentale, prin strangerea de fonduri in cadrul unei campanii publice initiata de AICC Romania.
Urmatoarea etapa a proiectului presupune amplasarea monumentului intr-o zona centrala a Bucurestiului, la intersectia bulevardului Dacia cu strada Nicolae Iorga, pentru a umple un gol major in peisajul urban al Capitalei: reprezentarile artistice ale stramosilor nostri daci.
Locul ales are o semnificatie aparte in acest context, prin numele celor doua artere – regatul antic, precursorul Romaniei moderne si istoricul care a scos la lumina si a analizat un volum urias de informatii legate de Dacia si locuitorii sai.