Sfântul Mucenic Luchian preotul 15 Octombrie

  Viața Sfântului Mucenic Luchian preotul Dimineață a trimis împăratul slujitori ca să vadă dacă Lucian mai este încă viu. Și când au intrat...

luni, 1 septembrie 2025

Sfântul Mucenic Mamant 2 Septembrie

 


Cu porunca lui Dumnezeu se adunau la Sfântul Mamant în pustia aceea fiarele, ca oile la păstor și ca niște pricepute își plecau urechile lor la cuvintele Sfântului și i se supuneau.

Mucenicul lui Hristos, Mamant, avea patrie Paflagonia și părinți însemnați. Tatăl lui se chema Teodot, iar mama lui Rufina, amândoi din neam mare de patricieni, cinstiți și bogați și străluciți prin dreapta credință. Ei, nesuferind mai mult să ascundă credința lor în Hristos și osârdnica dragoste înăuntrul lor, au arătat-o înaintea tuturor, mărturisind dreapta lor credință și spre dânsa aducând pe mulți. Pentru aceasta au fost clevetiți la Alexandru dregătorul căruia i se poruncise de către împărat să înmulțească cu toată sârguința cinstea zeilor lor, iar pe creștinii ce se aflau și nu se supuneau poruncii lor, să-i muncească și să-i dea la moarte.

Deci Alexandru, aducând înaintea judecății sale pe Teodot, îl silea să jertfească idolilor, dar el nici nu voia să audă cele ce grăia Alexandru. Iar acela, deși era gata să muncească pe cel ce nu se supunea, a fost oprit însă de neamul cel mare al lui Teodot. Căci nu se cădea lui ca pe fiii din neam patrician să-i necinstească și să-i chinuie fără poruncă împărătească. De aceea, l-a trimis pe el în Cezareea Capadochiei, la dregătorul Faust, care, pe cât era mai cald întru a sa păgânătate, cu atât mai cumplit se arăta creștinilor.

Acela, văzând pe Teodot, îndată l-a aruncat în temniță, iar femeia lui, fericită Rufina, deși era însărcinată, a urmat bărbatului ei și cu dânsul împreună a intrat în temniță și sufereau acolo pentru Hristos. Teodot, știindu-și neputința trupului său și gândindu-se la sălbăticia prigonitorului, a alergat spre Domnul cu osârdnica rugăciune, dorind mai bine să moară decât să greșească ceva împotriva dreptei credințe, când nu va putea suferi muncile cele grele, zicând acestea în rugăciunea sa: „Doamne, Dumnezeul puterilor, Tatăl iubitului Tău Fiu, pe Tine Te binecuvântez și Te preamăresc, că m-ai învrednicit pe mine să fiu aruncat în temnița aceasta pentru numele Tău. Deci, mă rog Ție, Doamne, primește sufletul meu în legăturile acestea, Cela ce știi neputința mea, că nu cândva să se laude vrăjmașul meu asupra mea”.

Așa se rugă el, iar Dumnezeu Cel ce a zidit în chip deosebit inimile noastre și cunoaște toate lucrurile noastre, auzind rugă-ciunea credinciosului Său rob, îndată i-a dat fericitul sfârșit și, scoțând din temniță sufletul lui, l-a sălășluit în luminatele lăcașuri cerești. Iar soția lui, fericită Rufina, răbdând nevoia și scârba temniței și cuprinzându-se de mare mâhnire pentru bărbatul ei, a născut înainte de vreme prunc de parte bărbătească. Deci, privind spre prunc și spre trupul mort al bărbatului ei, a strigat către Dumnezeu cu lacrimi și suspine, zicând: „Dumnezeule, Cel ce ai zidit pe om și din coasta lui ai făcut-o pe Eva, poruncește ca și eu să merg pe aceeași cale pe care a mers bărbatul meu și, dezlegându-mă din viața aceasta de scurtă vreme, primește-mă în veșnicele Tale locașuri, iar pe acest prunc născut să-l hrănești Tu precum știi. Tu să-i fii lui tată și mamă și păzitor al vieții lui”. Acea cinstită și sfânta femeie, strigând așa către Dumnezeu în mâhnirea sa, a fost auzită de El și dezlegându-se din legăturile trupești, s-a dus către veșnica mântuire, dându-și duhul în mâinile Domnului, rămânând pruncul viu între părinții săi morți.

Atunci, Domnul, Cel ce păzește pe prunci, a binevoit a descoperi această unei femei oarecare de bun neam și ortodoxă care trăia în Cezareea, al cărei nume era Amia, și i-a poruncit prin îngerul Său în vedenia nopții, zicând către ea să ceară de la dre-gător trupurile sfinților celor săvârșiți în temniță, și să le îngroape cu cinste, iar pe prunc să-l ia la dânsa și să-l crească, ca pe fiul ei. Sculându-se ea, a alergat îndată, după porunca Domnului, și a rugat pe dregător să-i dea voie să ia din temniță trupurile celor morți legați. Iar Dumnezeu, plecând spre milă inima lui cea nemilostivă, a îngăduit să fie după voia acelei cinstite femei.

Intrând Amia în temniță, a aflat trupurile lor împreună zăcând, iar în mijloc pruncul, luminos și vesel la față. Deci, luând trupurile sfinților, le-a îngropat cu cinste în grădina sa, iar pe prunc, primindu-l, l-a iubit ca pe o odraslă a sa, hrănindu-l creștinește pentru că văduva aceea era fără de fii și întreagă la minte. Pruncul crescând, n-a grăit cinci ani. După aceea a început a zice către Amia, care îi era a doua mamă, acest cuvânt: „mama”, care în latinește înseamnă sân sau maică. După acest cuvânt, pruncul s-a numit Mamant. După aceasta, acea mamă a dat pruncul la învățătura cărții, întrecând degrabă pe toți vârstnicii săi, încât toți se mirau de istețimea minții lui.

În acea vreme împărățea în Roma răucredinciosul Aurelian, care silea pe toți să se închine idolilor, nu numai pe bărbați și femei, ci și pe pruncii cei mici, pentru care mai mult se sârguia, căci fiind tineri de ani și mici la minte, cu ușurință puteau să se înșele și să se plece la tot lucrul rău. Încă i se părea nelegiuitului împărat că, deprinzându-se copiii la tinerețe să mănânce cele jertfite idolilor, la bătrânețe vor fi mai mari cinstitori de idoli. De aceea, cu felurite amăgiri îi atrăgea pe ei la păgânătatea sa. Dar, deși mulți din copiii cei mici și dintre tineri se amăgeau și se supuneau voii împăratului, unii din cei ce urmau la școală cu Mamant făceau împotrivă, urmând învățăturii lui. Pentru că Mamant, în anii tinereții sale, având căruntețea înțelepciunii, vârsta bătrâneții și viață neîntinată, arăta celor de-o seamă cu el deșertăciunea zeilor păgâni, fără suflet și nelucrători, învățându-i să cunoască pe Unul adevăratul Dumnezeu pe Care numai el singur îl cunoștea, și Aceluia să-i aducă înțelegătoare jertfă, adică duh umilit și inimă curată și smerită.

Atunci a venit de la împărat în Cezareea dregătorul Democrit în locul lui Faust, fiind aprins cu îngrozire și cu ucidere asupra creștinilor, pentru că era mare râvnitor necuratei și idolatrei sale păgânătăți. La dânsul a fost clevetit Sfântul Mamant precum că nu numai el singur nu se închină idolilor, ci și pe ceilalți copii care învățau cu dânsul îi îndărătnicește și îi învață creștineasca credință. Mamant avea atunci cincisprezece ani de la naștere și rămăsese sărman și de a doua sa mamă, Amia, care, lăsându-i fiului ei celui de o împărtășire multe averi pe pământ, ca unui moștenitor, s-a dus la cereștile bogății, gătite celor ce Îl iubesc pe Dumnezeu.

Democrit, auzind de Mamant, a trimis după dânsul și după ce l-au adus înaintea lui, îl întrebă mai întâi de este creștin. Apoi, dacă numai el singur nu se închină idolilor, sau și pe alți tineri asemenea lui îi îndărătnicește, învățându-i să nu se supună poruncii împărătești. Iar el, arătându-se bărbat desăvârșit în anii cei tineri, fără frică a răspuns, zicând: „Eu sunt cel ce nesocotesc căruntețile voastre cele rătăcite din calea cea dreaptă și de atâta întuneric cuprinse, încât la lumina adevărului nu puteți privi, căci, părăsind pe Dumnezeul cel viu și adevărat, v-ați apropiat de demoni, închinându-vă idolilor fără de suflet, muți și surzi. Iar eu, niciodată nu mă voi depărta de Hristos al meu și mă sârguiesc să-i aduc la El pe care îi pot”.

Mirându-se de un răspuns atât de îndrăzneț ca al lui Mamant, Democrit îndată a poruncit cu mânie celor ce stăteau înainte să-l ducă pe el în capiștea lui Serapid, spurcatul lor zeu, și acolo să-l tragă cu sila la jertfă idolească. Mamant, netemându-se de mânia dregătorului, cu limbă slobodă i-a zis: „Nu se cade să-mi faci rău, eu fiind de neam mare, pentru că sunt fiu de părinți din singlit, care au fost de neam bun”. Democrit a întrebat pe cei ce stăteau de față despre neamul lui Mamant și, aflând că este de neam din vechii boieri romani, iar Amia, femeie slăvită și bogată, l-a crescut și l-a făcut moștenitor al averilor sale celor multe, n-a voit să-l chinuiască pe el, pentru că nu avea așa putere. De aceea, punând pe el lanțuri de fier, l-a trimis la împăratul Aurelian care era atunci în cetatea Egeea și l-a înștiințat prin scrisoare de toate cele pentru Mamant.

Împăratul, luând scrisoarea lui Democrit și citind-o, a poruncit să fie adus îndată înaintea sa copilul Mamant. Văzându-l pe el, împăratul a început în tot felul să-l atragă la credința sa cea rea, când prin îngrozire înfricoșându-l, când prin îmbunare amăgindu-l. Că făgăduindu-i daruri de cinste, îi zicea: „De te vei apropia de marele Serapid și de îi vei jertfi lui, o, frumosule copil, vei fi cu noi în palate și te vei hrăni împărătește și toți te vor cinsti și te vor lăuda și vei fi fericit cu adevărat. Iar de nu-mi vei da ascultare, rău vei pieri!”.

Copilul Mamant i-a răspuns bărbătește, zicând: „Să nu fie una ca aceea, o, împărate, să mă închin idolilor fără suflet, pe care voi ca pe niște zei îi cinstiți; cât de fără minte sunteți, închinându-vă lemnului și pietrei nesimțitoare, iar nu lui Dumnezeu Celui viu. Deci, încetează a mă amăgi cu cuvintele tale înșelătoare, căci tu când faci bine chinuiești, iar când chinuiești faci bine. Să știi că facerile tale de bine făgăduite mie, darurile și cinstea, mi-ar fi mie grele chinuri, dacă le-aș iubi pe ele în locul lui Hristos. Iar chinurile cele grele, pe care pentru numele lui Hristos mi le făgăduiești, îmi vor fi mie mari faceri de bine, căci mai bine îmi este a muri pentru Hristosul meu decât toată cinstea și averea”.

Așa a grăit Sfântul Mamant înaintea împăratului și nu s-a rușinat, care, deși era tinerel, avea inimă netemătoare și înțelegerea bărbatului desăvârșit. Căci puterea lui Dumnezeu a știut și pe cel mic și tânăr David a-l arăta nebiruit de Goliat, și din gura pruncilor a-și aduce laudă, și pe copilul cel mic de ani a-l înțelepți, ca mai mult decât bătrânii să înțeleagă. Pe toate acestea puteai să le vezi la tânărul copil Mamant. Nu l-au biruit pe el cuvintele împăratului celui fărădelege, nu l-au amăgit darurile, nu l-au înfricoșat muncile pe care le-a primit cu osârdie, mai bine decât darurile cele mari. Deci, mâniindu-se chinuitorul, îndată a poruncit să-l întindă la pământ și să-l bată fără cruțare. Dar fiind bătut trupul lui cel frumos, el răbda ca și cum nu simțea nici un fel de durere.

Împăratul a zis către el: „Spune numai cu gura că vei jertfi idolilor și îndată vei fi scăpat din munci”. Mamant a răspuns: „Nici cu inima, nici cu gura nu mă voi lepăda de Dumnezeu și Împăratul meu Iisus Hristos, măcar de mi-ai da mie și alte munci mai mari decât aceste bătăi, pentru că acelea mă vor împreuna cu Domnul meu cel dorit. Voiesc să nu obosească mâinile celor ce mă bat, căci cu cât aceia mă bat, cu atât mai mari bunătăți îmi pricinuiesc de la primitorul de nevoință Hristos!”. Aurelian, văzând pe Mamant nebăgând seamă de bătăi, a poruncit să-i ardă trupul cu lumânări. Făcându-se aceasta, focul, rușinîndu-se de trupul mucenicului, nu s-a atins de el, ci s-a îndreptat spre fața chinuitorilor. Deci mai amar s-a aprins chinuitorul cu mânia și s-a ars cu iuțimea, decât muce-nicul lui Hristos cu focul cel materialnic; că pe cât mucenicul nu băga seama de foc, pe atât inima chinuitorului se ardea. Apoi a poruncit ca să ucidă cu pietre pe Sfântul Mamant. Însă acea bătaie cu pietre îi era bine primită, fiind pentru dragostea lui Hristos, ca și cum l-ar fi presărat cu flori bine mirositoare.

Văzând împăratul că nimic nu sporește, l-a osândit pe mucenic la moarte, să fie aruncat în mare. Deci, legând slujitorii un plumb mare de grumajii lui, l-au dus la mare. Dar nici acolo nu a lăsat Domnul pe robul Său, că a poruncit îngerilor Săi să-l păzească. Și iată s-a arătat îngerul Domnului pe cale strălucind ca un fulger, pe care văzându-l cei ce îl duceau, au fugit înapoi de frică, lăsând pe Sfântul Mamant. Luând îngerul pe mucenic, i-a dezlegat plumbul și ducându-l pe un munte înalt în pustie aproape de Cezareea, i-a poruncit să viețuiască acolo. Acea viață din pustie a început-o Mamant cu post, căci a postit în muntele acela patruzeci de zile și patruzeci de nopți și s-a făcut că alt Moise căruia i s-a dat în mâini Legea nouă. Căci s-a pogorât la dânsul din cer și glas și toiag. Iar când a primit toiagul, poruncindu-i glasul, a lovit cu acel toiag în pământ și îndată a primit o Evanghelie care a ieșit din sinurile pământului și a zidit acolo o mică biserică, în care rugându-se, citea Sfânta Evanghelie.

Cu porunca lui Dumnezeu se adunau la Sfântul Mamant în pustia aceea fiarele, ca oile la păstor și ca niște pricepute își plecau urechile lor la cuvintele Sfântului și i se supuneau. Hrana lui era lapte de animale sălbatice pe care, mulgându-le, făcea brânză de mâncare nu numai pentru el, ci și pentru săraci. Străbătând vestea despre dânsul în cetatea aceea, un oarecare Alexandru, nu cel ce s-a pomenit mai întâi, ci altul, era pus în acea vreme ighemon în Capadochia. Acela, fiind om iute și foarte rău, înștiințându-se de toate cele pentru Mamant, îl socotea fermecător și a trimis niște ostași călări în pustie să-l caute și, aflându-l, să-l aducă la dânsul.

Căutând ei pe sfântul în pustie, el se pogora singur din munte și, întâmpinându-i, i-a întrebat: „Pe cine căutați?”. Iar ei, socotind că este păstor și își paște oile în muntele acela, îi spuseră: „Căutăm pe Mamant care petrece undeva în pustia aceasta. Oare nu știi unde este?”. Mamant i-a întrebat: „Pentru ce îl căutați?”. Iar ei au zis: „Este clevetit la ighemon că este fermecător și ne-a trimis să-l ducem la chinuit”. Mamant le-a zis: „Eu vă voi spune despre dânsul, prietenilor, numai să veniți în coliba mea și, odihnindu-vă puțin de osteneală, să vă întăriți cu hrană”. Deci au mers ostașii în locuința lui, iar el le-a pus înainte să mănânce brânza.

Mâncând ei, iată, veniră, după obiceiul lor, cerboaicele și caprele sălbatice cu lapte să fie mulse. Iar el a muls lapte și a pus înaintea ostașilor să bea, apoi s-a întors la rugăciune. Și începură a veni mai multe fiare pe care, văzându-le ostașii, se temură și, lăsând hrana, au fugit. Mamant le-a poruncit să nu se teamă, apoi le-a spus că el este cel căutat. Iar ei îi ziseră: „De voiești să mergi la dregătorul, vino cu noi; iar de nu, dă-ne voie să mergem singuri, că noi nu îndrăznim să te ducem. Însă ne rugăm ție să nu ne vatăme fiarele”. Iar el, mângâindu-i, le-a poruncit să meargă, zicându-le: „Mergeți voi înainte, iar eu voi merge singur în urma voastră”.

Ducându-se ostașii, așteptau venirea lui la porțile cetății, căci credeau în cuvintele unui bărbat ca acela și nu puteau nici a gândi ceva nedrept împotriva lui. Mamant, luând cu sine un leu, a mers după dânșii în cetate și, intrând el, leul a rămas afară, iar ostașii, luând pe Mamant, l-au pus înaintea ighemonului Alexandru.

Ighemonul, văzând pe Sfântul Mamant, îndată a început a-l întreba: „Tu ești acel vestit fermecător de care am auzit?”. Sfântul a răspuns: „Eu sunt robul lui Iisus Hristos, al Celui ce dă mântuire tuturor celor ce cred în El și fac voia Lui, iar pe vrăjitori, pe fermecători și pe cei ce se închină idolilor îi va da focului veșnic. Deci, spune-mi, pentru ce m-ai chemat la tine?”. A zis ighemonul: „Pentru aceea te-am chemat, că nu știu cu ce fel de vrăji și farmece ai îmblânzit fiarele sălbatice și cumplite, căci te sălășluiești cu dânsele, petreci în mijlocul lor și le poruncești ca unor pricepute, precum am auzit de tine”. A răspuns Sfântul Mamant: „Cel ce slujește lui Dumnezeu Celui viu și adevărat, acela nu îngăduie deloc să trăiască cu închinătorii de idoli și cu făcătorii de rău. Pentru aceasta și eu am voit mai bine a trăi cu fiarele în pustie, decât cu voi în locașurile păcătoșilor. Căci fiarele, precum ți se pare, cu nici un fel de farmece nu se îmblânzesc și nu se supun, pentru că nici eu nu știu ce sunt farmecele. Ele, măcar că sunt nepricepute, însă știu a se teme de Dumnezeu și a cinsti pe robii Lui. Iar voi sunteți cu mult mai nepricepuți decât fiarele că nu cunoașteți pe adevăratul Dumnezeu și necinstiți pe robii Lui, chinuindu-i și ucigându-i cu nemilostivire”.

Umplându-se de mânie, ighemonul îndată a poruncit ca să-l spânzure pe sfântul mucenic, să-l bată și să-i strujească trupul cu unghii de fier. Iar Mamant, deși era foarte rănit, răbda cu bărbăție ca și cum nu ar fi simțit nici o durere; nu a strigat nici a suspinat, ci numai spre cer ridicându-și ochii cu umilință, aștepta ajutor de sus, de care n-a fost lipsit. Căci îndată s-a făcut către dânsul glas din cer, zicându-i: „Întărește-te și te îmbărbătează, Mamante!”. Acest glas l-au auzit mulți din credincioșii ce stăteau acolo și s-au întărit în dreapta credință. Iar Sfântul Mamant, îmbărbătându-se mult prin glasul acela, nu băga seama deloc de chinuri.

 După multă strunjire, dezlegându-l pe sfânt, l-au aruncat în temniță până se va găti cuptorul cel înfocat în care gândise ighemonul să-l ardă. Erau legați și alții în temnița aceea ca la patruzeci de oameni, care, fiind slăbiți de foame și de sete, s-a rugat sfântul pentru ajutorul lor și îndată a zburat un porumb prin fereastră în temniță, aducând în gură hrană ca mărgăritarul de luminoasă și mai dulce decât mierea, pe care punând-o înaintea Sfântului Mamant, a zburat afară. Iar hrana aceea s-a înmulțit la toți cei legați, precum oarecând cele cinci pâini la acel popor mult din pustie, și, mâncând ei, s-au întărit. Apoi, iarăși rugându-se sfântul în miezul nopții, s-au deschis ușile temniței și au ieșit toți cei legați, numai singur Sfântul Mamant a rămas.

Înfierbântând cuptorul tare, au scos din temniță pe mucenic și l-au aruncat în cuptorul cel înfocat. Dar Dumnezeu, Cel ce a răcorit oarecând cuptorul Babilonului pentru cei trei tineri, a răcorit și lui Mamant focul și în mijlocul cuptorului ce ardea a făcut vânt rece robului Său. Iar mucenicul a petrecut trei zile în cuptorul acela, cântând și slăvind pe Dumnezeu până ce cuptorul s-a răcit și cărbunii din foc s-au prefăcut în cenușă. După acele trei zile, înștiințându-se ighemonul că Mamant este viu în cuptor s-a mirat mult de aceasta și a zis: „Cât de mare este fermecătorul acela că nici focul nu se poate atinge de el!”. Iar mulți din popor, văzând că focul nu s-a atins de sfânt, nevătămîndu-l în nici un fel, au cunoscut pe adevăratul Dumnezeu și Lui Unuia socotind acea mare minune, preamăreau puterea Lui.

Nebunul ighemon n-a voit nici acum să cunoască pe Atotputernicul Dumnezeu, ci, scoțând pe mucenic din cuptor și văzând nevătămarea lui de foc, a numit această vrajă și a grăit multe minciuni asupra adevărului, apoi l-a osândit spre mâncarea fiarelor. Ducând pe sfântul la priveliște, a dat drumul asupra lui unei ursoaice flămânde care, alergând, s-a închinat sfântului și s-a culcat la picioarele lui, cuprinzându-i pulpele. Apoi a dat drumul unui pardos, dar și acela l-a apucat cu blândețe de grumaz, sărutându-i fața și lingând sudoarea de pe fruntea lui. Făcându-se aceasta așa, îndată a alergat leul acela care venise cu sfântul din pustie și, sărind în priveliște, a grăit cu glas omenesc către sfântul, pentru că Dumnezeu a deschis gura fiarei precum oarecând a asinului lui Varlaam, spre arătarea tăriei Sale atotputernice. Iar cuvintele ce le grăia leul erau acestea: „Tu ești păstorul meu care m-ai păscut în munte”.

Acestea grăind, leul îndată s-a repezit la oamenii care erau acolo, mulțime multă de elini, evrei și copii fără de număr, și, închizându-se ușile de la ograda priveliștei, Dumnezeu așa voind, a ucis acolo foarte mulți oameni. Numai ighemonul și puțini din cei ce erau cu dânsul acolo în ograda priveliștei au scăpat cu greu de mânia leului, care cu vitejie apuca și rupea. Apoi sfântul a îmblânzit leul și l-a trimis în pustie.

Ighemonul, prinzind pe sfânt, l-a ținut în legături și, scoțându-l la priveliște, a slobozit asupra lui un leu al său foarte cumplit, dar și acela făcându-se blând, se culcă la picioarele sfântului. Văzând acest lucru, poporul păgân scrâșnea din dinți de mânie și striga către ighemon: „Depărtează leul ca să ucidem pe vrăjitorul acesta cu pietre”. Și aruncară pietre asupra mucenicului. Iar un jertfitor idolesc, după porunca chinuitorului, a lovit tare cu o oiște în pântecele Sfântului Mamant și l-a pătruns cu ea, încât au ieșit dintr-însul toate cele dinlăuntrul lui, pe care singur, luându-le cu mâinile, s-a dus după cetate purtându-și măruntaiele sale. Iar sângele lui vărsându-se ca apa, oarecare femei credincioase îl adunară într-un vas de apă. Ducându-se sfântul ca la două stadii, a aflat o peșteră de piatră și s-a odihnit într-însa. Deci s-a făcut către dânsul glas din cer, chemându-l la cele de sus, și și-a dat cu bucurie duhul său în mâinile Domnului, pentru care a pătimit cu osârdie.

Așa a luat cununa muceniciei Sfântul Mamant, iar sfintele lui moaște s-au îngropat de cei credincioși în același loc unde se săvârșeau multe minuni, precum se arată în cuvântul Sfântului Marelui Vasile, care scrie așa la pomenirea Sfântului Mucenic Mamant, propovăduirea sa către norod: „Aduceți-vă aminte de Sfântul Mucenic, citi l-ați văzut cu ochii, citi la locul acesta, adunându-vă, l-ați avut ajutător; la câți, chemându-i numele, cu singur lucrul a venit, pe câți rătăciți în viață i-a povățuit, pe câți de neputințe i-a tămăduit, la câți, murindu-le fiii, iarăși la viață i-a întors, la câți a lungit viața; toți adunându-vă împreună, să aduceți laudă mucenicului”.

Din aceste cuvinte ale marelui Vasile se arată cât de multe tămăduiri și minuni se săvârșeau la mormântul Sfântului Mucenic Mamant. Se cuvine încă a spune și această minune. Iulian Paravatul, încă tânăr fiind și vrând să arate dreapta credință, deși era lup în haină de oaie, a început a zidi deasupra mormântului Sfântului Mucenic Mamant o biserică prea minunată, cu mare cheltuială. Însă aceasta nu din ortodoxie, ci din slavă deșartă și fățărnicie. Atunci puteai să vezi cu adevărat o minune prea slăvită. Pentru că ceea ce ziua se zidea, noaptea se risipea; iar stâlpii, punându-se, se întorceau îndărăt în sus. Pietrele nici una nu putea să vină cum se cade în zid, căci una era vârtoasa, încât nu putea fi tăiată, iar altă se risipea ca praful, iar varul și cărămizile în toate diminețile se aflau spulberate ca de vânt și aruncate de la locurile lor. Și aceasta era zidirea păgânătății lor și semnul prigoanei ce era să fie asupra Bisericii lui Dumnezeu. O minune ca aceasta se săvârșea deasupra mormântului sfântului, pentru că el nu a voit să-i zidească biserica sa acel împărat apostat, care avea degrab să strice credința cea dreaptă.

Doamne, cu rugăciunile Mucenicului Tău Mamant, fă cu noi semn spre bine și izbăvește-ne de cei ce ne prigonesc, ca să Te slăvim pe Ține împreună cu Tatăl și cu Sfântul Duh, în veci. Amin.

Acatistul Sfântului Mucenic Mamant (Mamas) – 2 septembrie

Troparul Sfântului Mucenic Mamant, glasul al 4-lea:

Mucenicul Tău, Doamne, Mamant, întru nevoinţa sa, cununa nestricăciunii a dobândit de la Tine, Dumnezeul nostru; că având puterea Ta, pe chinuitori a învins; zdrobit-a şi ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lui, mântuieşte sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Condacul 1

Celui ce a supus fiarele sălbatice și a stăpânit patimile cele necuvântătoare, Sfântului Mucenic Mamant îi aducem aceste laude. Iar tu, Sfinte, păstor binecuvântat ce ai aflat încă de pe pământ bunăvoința Păstorului nostru Iisus Hristos, nu ne uita în rugăciunile tale pe cei care te strigăm: Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Icosul 1

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Îngerii din ceruri se bucură de tine, Sfinte Mucenice Mamant, și cetele de Sfinți te străjuiesc, fiind mucenic al lui Hristos și copil credinicos până la moarte, iar noi te chemăm:

Bucură-te, cel plin de strălucirea Luminii dumnezeiești;

Bucură-te, plin de înțelepciunea cea de Sus;

Bucură-te, împodobit de multe bunătăți;

Bucură-te, întărit de sfatul Cuvântului Hristos;

Bucură-te, cel ce ai supus fiarele sălbatice prin iubirea Lui;

Bucură-te, lăcaș al Duhului Sfânt;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 2

Născut fiind în închisoare ai rămas orfan de la naștere, părinții tăi murind pentru numele lui Hristos, Sfinte Mucenice, iar Dumnezeu a rânduit să fii crescut de o femeie credincioasă pe nume Amia, care primind înștiințare de la Înger te-a luat din temniță la ea acasă, slăvindu-L pe Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 2

Doar la cinci ai rostit primul cuvânt, care a fost ”mama”, de aceea te-au numit Mamant, Sfinte binecuvântat, și ai crescut învățând la cele mai bune școli din Cezareea, iar noi te lăudăm:

Bucură-te, că te-ai deosebit prin înțelepciunea deosebită;

Bucură-te, că învățai nu doar de cele lumești;

Bucură-te, că mintea ta era atrasă de învățătura Evangheliei;

Bucură-te, că Îl iubeai pe Domnul Hristos;

Bucură-te, că Amia se îngrijea de sufletul tău;

Bucură-te, că ai primit de la ea știința Adevărului;

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 3

Credința ta nu a putut sta mult timp ascunsă, Sfinte Mamant, atrăgând invidia prigonitorilor păgâni care cereau și copiilor să se închine la idoli, căci ei nu știau să se I se închine lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 3

Deși aveai doar cincisprezece ani ai fost dus înaintea igemonului să îți fie încercată credința, Sfinte Mucenice, și fiind întrebat dacă ești creștin ai răspuns fără șovăire că ești gata să primești orice chin pentru credința ta, iar noi te strigăm:

Bucură-te, că ai fost dat la chinuri;

Bucură-te, că te-au ars cu lumânări;

Bucură-te, că te-au bătut cu pietre;

Bucură-te, că te-au aruncat în mare să te îneci;

Bucură-te, că un Înger ți-a dezlegat piatra de la gât;

Bucură-te, că tot el te-a răpit și te-a dus în pustia de lângă Cezareea;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 4

Mulțumind lui Dumnezeu pentru că te-a izbăvit de la moarte, ai petrecut patruzeci de zile și patruzeci de nopți în pustie postind desăvârșit ca Moise, Sfinte Mamant, iar în a patruzecea zi s-a auzit glas din cer și în mâinile tale a coborât un toiag, iar tu L-ai slăvit pe Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 4

Cu acel toiag ai lovit în pământ și despicându-se pământul a ieșit din el o Evanghelie, Sfinte Mucenice. Pe locul acela ai zidit o biserică și petreceai toate zilele citind din Sfânta Evanghelie primita, iar credinicoșii te lăudau așa:

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Bucură-te, Moise cel nou care ai primit Legea cea Nouă;

Bucură-te, căci și pământul te-a ascultat;

Bucură-te, că din tină Dumnezeu ți-a trimis mângâiere;

Bucură-te, că ai primit hrană Cuvântul Său cel scris;

Bucură-te, că te adăpai necontenit din citirea celor sfinte;

Bucură-te, că I-ai construit Altar de închinăciune lui Hristos;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 5

Din porunca Domnului se adunau la tine fiarele sălbatice, Sfinte Mucenice, se plecau la cuvintele tale și îți făceau voia în toate, iar hrana îți era laptele căprioarelor și al cerboaicelor pe care îl făceai brânză pentru a te hrăni pe tine și pe săracii care se bucurau cu glas tare către Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 5

Ighemonul cel nou auzind despre tine, Sfinte Mamant, a trimis ostașii să te aducă la el zicând că ești fermecător și cu farmece îmblânzești fiarele sălbatice, iar tu, primind ostașii și ospătându-i, le-ai spus că vei merge singur în cetate la judecată. Te slăvim pentru curajul tău și te chemăm:

Bucură-te, că ai luat cu tine un leu din pustie;

Bucură-te, că acesta a rămas la porțile cetății, așteptându-te;

Bucură-te, că ai fost întrebat cum de ți se supun fiarele;

Bucură-te, că ai răspuns că ele se tem de Dumnezeu;

Bucură-te, că ai arătat că animalele recunosc robii lui Hristos;

Bucură-te, că prin har, ele devin pricepute în gândire;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Condacul 6

Umplându-se de mânie ighemonul a poruncit să fii dat la chinuri, Sfinte binecuvântat, să te bată și să îți strujească trupul cu unghii de fier, iar tu răbdai toate și te rugai lui Dumnezeu să te ajute: Aliluia!

Icosul 6

Ți-ai străpuns coastele cu fier, Sfinte Mucenice,  dar ajutorul nu a întârziat să vină și s-a auzit un glas puternic din Cer spunând: ”Întărește-te și îmbărbătează-te, Mamante!”. Auzind aceasta cei de față s-au întărit în credință și mulți au crezut în Hristos și te-au lăudat așa:

Bucură-te, că apoi te-au aruncat în temniță;

Bucură-te, că erau acolo patruzeci de oameni închiși și flămânzi;

Bucură-te, că un porumbel a intrat pe geam, aducând în cioc mâncare;

Bucură-te, că era mai gustoasă și mai dulce decât mierea;

Bucură-te, că mâncarea s-a înmulțit, prisosind la toți;

Bucură-te, că s-au deschis porțile teminței și numai tu Sfinte ai rămas;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 7

Încălzind tare un cuptor te-au aruncat trei zile în el, Sfinte Mucenice, dar ai cântat și L-ai slăvit pe Dumnezeu până s-a răcit de tot cuptorul iar cărbunii s-au prefăcut în cenușă, și tu L-ai slăvit pe Cel ce te păzea: Aliluia!

Icosul 7

Ai fost apoi osândit la moartea în arena cu fiarele sălbatice, Sfinte Mamant, însă dând drumul păgânii în priveliște la  o ursoaică, aceasta s-a așezat la picioarele tale și ți-a îmbrățișat pulpele, apoi au trimis un leopard care te-a sărutat ți-a lins fața, apoi a sărit în arenă leul care te aștepta la poartă, iar credincioșii se rugau așa:

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Bucură-te, că leul a primit glas omenesc;

Bucură-te, că a zis: ”Tu ești păstorul meu care m-a păstorit în munte”;

Bucură-te, că Dumnezeu a voit a se pedepsi păgânii;

Bucură-te, că a lăsat leul să omoare mulțime mare de păgâni chiar și copii;

Bucură-te, că prin rugăciune ai îmblânzit leul, Sfinte;

Bucură-te, că l-ai oprit și l-ai trimis în pustie;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 8

Ighemonul a trimis asupra ta un leu de-al lui, foarte cumplit, dar și pe acesta l-ai îmblânzit, Sfinte, și atunci mulțimea care mai era în arenă a cerut să te omoare cu pietre și au inceput a prăvăli asupra ta bolovani, iar un slujitor păgân te-a lovit în pântece cu o oiște încât ți-au ieșit toate măruntaiele și fierea afară, dar tu în chinuri te închinai lui Dumnezeu cu bucurie: Aliluia!

Icosul 8

Rănit de moarte fiind, te-ai retras într-o peșteră de lângă cetate, Sfinte Mucenice Mamant, iar acolo s-a auzit a treia oară glas din Cer care de această dată te chema la odihna cea binecuvântată a celor care se jertfesc pentru Dumnezeu, iar noi te lăudăm:

Bucură-te, că ai luat cununa muceniciei;

Bucură-te, că Împărăția lui Dumnezeu a fost și este a pruncilor;

Bucură-te, că ai fost un copil cu înțelepciune deplină;

Bucură-te, că ți-ai vărsat sângele ca să ai viață veșnică;

Bucură-te, că sfintele tale moaște au fost îngropate la peșteră;

Bucură-te, că se făceau minuni multe prin ele;

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 9

Ai fost cinstit și de Sfântul Vasile cel Mare care ți-a adus laude în cuvântările sale, Sfinte Mamant, slăvind puterea ta de jertfă și credința neclintită, mulțumindu-I lui Dumnezeu pentru tine: Aliluia!

Icosul 9

Sfintele tale moaște sunt făcătoare de minuni iar credincioșii care le ating sau ți se roagă primesc izbăvire de tot felul de necazuri si te cheamă:

Bucură-te, povățuindu-i pe cei rătăciți în viață;

Bucură-te, tămăduind neputințele;

Bucură-te, lungind viața, cu voia lui Dumnezeu;

Bucură-te, aducându-i înapoi din moarte pe credincioși;

Bucură-te, vindecând boli de stomac, fiere și intestine;

Bucură-te, ocrotitorul copiilor care vor fi chemați la slujirea Domnului Hristos;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 10

Mânuind toiagul ce ți s-a dat de la Dumnezeu, păstorești și acum din Ceruri poporul credincios pe care îl aduci la pășunea cea bogată a Stăpânului Hristos, Sfinte Mamant, nimicind fiarele cele nevăzute sub picioarele tale căci ești mare apărător al celor din primejdii care Îl slăvesc pe Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 10

Pe cel ce a muls căprioarele în pustie îl lăudăm, pe Sfântul Mamant care ne povățuiește și acum spre loc cu verdeață și ne hrănește din laptele cel dulce al mântuirii și izbăvirii, și îl chemăm:

Bucură-te, că ne duci la desfătarea Raiului;

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Bucură-te, că ești mare rugător și părtinitor pentru noi;

Bucură-te, păstorul călugărilor ostenitori;

Bucură-te, îndrumătorul asceților;

Bucură-te, călăuzitorul celor care și-au închinat viața lui Hristos;

Bucură-te, că îi păstorești cu toiagul Sfântului Duh;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 11

Iubind creația Domnului Dumnezeu te-ai apropiat de fiarele sălbatice mai mult decât de oameni, Sfinte Mamant, crezând în curăția lor și primind de la Hristos darul de a le îmblânzi, iar pentru aceasta I-ai strigat recunoscător: Aliluia!

Icosul 11

Vietățile te-au recunoscut ca păstorul lor, ți-au slujit și te-au apărat, iar noi te strigăm:

Bucură-te, vindecătorul animalelor;

Bucură-te, cel ce înmoi furia fiarelor din pădure;

Bucură-te, că ocrotești vietățile care ne slujesc;

Bucură-te, că prin tine făpturile necuvântătoare ne ascultă;

Bucură-te, că aduci pacea în ograda noastră;

Bucură-te, cel ce supui fiarele nevăzute cu semnul Sfintei Cruci;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 12

Fiind salvat de Înger de la înec, te-ai unit cu Îngerii încă de pe pământ, Sfinte Mamant, viețuind ca unul dintre ei având trup pământesc dar sufletul tău având deja aripi îngerești, căci Îl strigai tot mereu pe Dumnezeu: Aliluia!

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Icosul 12

Cel ce ai îndrăzneală la Dumnezeu, Sfinte, pomenește pe toți cei care îți aduc această jertfă de laudă și ne ferește de toate primejdiile și necazurile pe noi, care cu dragoste te chemăm:

Bucură-te, ajutor în timpul viselor;

Bucură-te, arătând lămurit cele ce sunt de înțeles;

Bucură-te, sculând din vătămările de moarte;

Bucură-te, aducând sănătate copiilor loviți greu de boală;

Bucură-te, ocrotitorul orfanilor și al celor chinuiți trupește;

Bucură-te, ajutătorul celor îngreuiați de datorii;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 13

O, Sfinte Mamant, slăvit și lăudat Mucenic, ne închinăm ție ca unuia care ai dus lupta cea bună, întinzându-ți Hristos cunună de Sus, și te rugăm să ne aperi pe noi și pe toate animalele noastre de toate ispitele, bolile, necazurile și durerile, iar noi ne închinăm lui Dumnezeu care te-a proslăvit: Aliluia! (Acest Condac se spune de 3 ori).

Icosul 1

Îngerii din ceruri se bucură de tine, Sfinte Mucenice Mamant, și cetele de Sfinți te străjuiesc, fiind mucenic al lui Hristos și copil credinicos până la moarte, iar noi te chemăm:

Bucură-te, cel plin de strălucirea Luminii dumnezeiești;

Bucură-te, plin de înțelepciunea cea de Sus;

Bucură-te, împodobit de multe bunătăți;

Bucură-te, întărit de sfatul Cuvântului Hristos;

Publicitate
Setări pentru confidențialitate

Bucură-te, cel ce ai supus fiarele sălbatice prin iubirea Lui;

Bucură-te, lăcaș al Duhului Sfânt;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Condacul 1

Celui ce a supus fiarele sălbatice și a stăpânit patimile cele necuvântătoare, Sfântului Mucenic Mamant îi aducem aceste laude. Iar tu, Sfinte, păstor binecuvântat ce ai aflat încă de pe pământ bunăvoința Păstorului nostru Iisus Hristos, nu ne uita în rugăciunile tale pe cei care te strigăm: Bucură-te, Sfinte Mucenice Mamant, roagă-te pentru toată zidirea lui Dumnezeu!

Rugăciune:

Cel ce te-ai arătat preaales mucenic și strălucești acum în Rai ca o stea sfințită, Sfinte Mucenice Mamant, pleacă-te și spre noi care te chemăm și învrednicește-ne de dumnezeiască Lumină a harului, trimițând asupra noastră ocrotirea de primejdii și de tot răul ce ne așteaptă în cale.

Sfinte Mucenice, te rugăm luminează cugetul nostru cu înțelegerea celor duhovnicești și îndeamnă-ne la poruncile lui Dumnezeu, amintindu-ne mereu că Îl avem ajutor pe Hristos în toate zilele vieții; ferește-ne de ispite, adu sănătate făpturilor noastre necuvântătoare și liniștea cea binecuvântată a vieții celei veșnice, ca să ne bucurăm pentru totdeauna de lumina Împărăției lui Dumnezeu. Amin.

Cuvine-se, cu adevărat, să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești mai cinstită decât Heruvimii și mai mărită, fără de asemănare, decât Serafimii, care, fără stricăciune, pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.

Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile PreaCuratei Maicii Tale și ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Ciudat

 ● Ciudat, cum 10 lei par așa de mulți dacă îi dai la biserică, dar par așa de puțini dacă mergi la cumpărături...
● Ciudat, ce lung pare să îi slujești lui Dumnezeu o oră, dar ce repede trec 90 de minute la fotbal...
● Ciudat, ce lungi sunt câteva ore în biserică, dar ce scurte sunt orele când vezi un film...
● Ciudat, cum noi de multe ori nu știm ce să ne rugăm, dar la prietena noastră/prietenul nostru întotdeauna avem ce să îi povestim...
● Ce interesant este când se lungește un meci de fotbal, dar cum ne pierdem răbdarea și cât ne tot uităm la ceas când durează programul de biserică mai mult decât de obicei...
● Ciudat, ce greu este să citești un capitol din Biblie, dar ce ușor este să "înghiți" 100 de pagini dintr-un bestseller...
● Ciudat, cum oamenii la un concert ar vrea cu tot dragul să stea pe primul rând, dar la biserică "se inghesuie" pe ultimul rând...
● Ciudat, cum pentru o  slujbă în biserică ne trebuie 2, 3 săptămâni ca să anticipăm, dar cum găsim loc pentru alte lucruri și în ultimul moment în calendarul nostru de zi cu zi...
● Ciudat, ce greu este să spui la alții despre vestea cea bună, Evanghelia, dar ce ușor este să dai mai departe ultima bârfă...

Pacea și rugăciunea se sprijină una pe alta și nasc toată binecuvântarea în familie!


 Diavolul mereu atacă pacea. În familie, în comunitate, în lume, în suflet. Dacă știm acest fapt, că acolo unde este un miros de ceartă este un diavol, să fim mai prudenți și mai hotărâți de a alege pacea. Să știți că acolo unde este minciună și dezbinare este un drac. Poate chiar să ne fie de ajutor această cunoștință, pentru a depăși momentul de ceartă. Deci dacă e un drac, îl alungăm prin Sfînta Cruce, agheasmă, rugăciune și îl ardem și frigem cu smerenie, răbdare și iertare. Altfel nu fuge. Cel rău lucrează prin diferiți oameni, și anume prin oamenii care deschid porțile sufletului celui rău prin păcate și patimi: mândrie, egoism, invidie, răutate, vicleșug, împietrire, neiertare, îndepărtare de Biserică, de Sfînta Liturghie, de Împărtășanie.
Cearta în familie zguduie toată bucuria casnică. Ea creează răni care apoi au nevoie de mult timp pentru a fi vindecate.
Pacea e darul lui Dumnezeu. ,,Niciodată nu veți avea pace și liniște sufletească dacă nu veți iubi și ierta ca Hristos. Noi nu știm să iertam. Tu, care vii la biserică – eu pentru tine vorbesc – tu, care știi că Dumnezeu vrea pace, tu prin tăcere să dezarmezi pe cel care a pornit cearta, căci din dușman poți să ți-l faci prieten. Această comportare arată diferența dintre tine, care intri cu folos în biserică și cel ce nu vine sau vine numai cu trupul.” Părintele Constantin Sârbu
În acest context, care merită toată atenția de a fi observat, deducem care este mijlocul prin care o familie, poate sa trăiască fericit: comuniunea și buna prietenie cu Dumnezeu. De aici se va naște răbdarea, iertarea, înțelepciunea și toată virtutea.
Dacă vezi că se începe ceartă, oprește-te un pic și zi în gând de zece ori ,,Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluește-mă pe mine păcătosul!” Ia aminte: cearta este o lucrare evidentă a celui rău. Nu te lăsa provocat.  Dacă ai pierdut o ceartă, ridică-te îndată și pune gândul cel bun în inimă: iartă și cere iertare!
Pacea și rugăciunea se sprijină una pe alta și nasc toată binecuvântarea în familie! Fiți cu pace și rugați-vă Domnului pentru toate!

Să aveți pace!

Sfântul Dionisie Exiguul, „inventatorul” erei creștine-1 Septembrie

 


Dionisie Exiguul sau Dionisie „cel Mic” a fost un călugăr originar din Scythia Mică (Dobrogea de astăzi) și a trăit în secolele V-VI. Cea mai mare parte a vieții sale a petrecut-o la Roma, unde a fost starețul unei mănăstiri. A rămas în istorie ca un renumit traducător de opere teologice din greacă în latină.

Dionisie Exiguul sau Dionisie „cel Mic” a fost un călugăr originar din Scythia Mică (Dobrogea de astăzi) și a trăit în secolele V-VI. Cea mai mare parte a vieții sale a petrecut-o la Roma, unde a fost starețul unei mănăstiri. A rămas în istorie ca un renumit traducător de opere teologice din greacă în latină.

Totuși, opera cu rezonanță istorică a sfântului Dionisie este introducerea calendarului creștin, împărțind istoria în două perioade – „înainte de Hristos” și „după Hristos”. În acel timp, în uz era calendarul roman care număra anii începând cu data întemeierii Romei. Urmând calculelor făcute, Dionisie Exiguul a ajuns la concluzia că anul 753 de la întemeierea Romei era anul în care s-a născut Hristos, adică anul 1 al erei creștine. Calcule ulterioare au arătat că Dionisie se înșelase, iar anul în care s-a născut Hristos ar varia – după diferite păreri – între anii 6-3 î.Hr., cel mai probabil anul 2 î.Hr. Cu alte cuvinte, Hristos s-a născut „înainte de Hristos”!

Oricum, această eroare nu mai are o atât de mare importanță, iar calculul anilor după „era creștină”, „anii mântuirii”, „anii Domnului” – inventat de un călugăr născut pe teritoriul țării noastre! – s-a impus în toată lumea.

Acatistul Sfantului Dionisie Exiguul (1 septembrie)

Troparul Sfantului Dionisie, glasul 1

Ca o raza stralucitoare care lumineaza toata lumea te-ai aratat, Sfinte Cuvioase Dionie, cel ce ai socotit timpul mantuirii dupa Nasterea lui Hristos si ai facut cunoscute randuielile Sfintilor Parinti in toate laturile crestinatatii. Pentru aceasta, cu bucurie cantam: Slava Celui ce ti-a dat intelepciune! Slava Celui ce te-a binecuvantat! Slava Celui ce daruieste prin tine mantuire sufletelor noastre (de 2 ori).

Condacul 1

Rasaritul crestin te-a odraslit pe tine,Cuvioase Dionisie, si te-a hranit duhovniceste cu intelepciunea Cuvantului, iar Apusul te-a primit ca pe un luminator insuflat de Duhul Sfant, care povatuiesti spre mantuire pe cei ce striga tie cu multumire: Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Icosul 1

Pe pamantul Dobrogei ai rasarit, Sfinte Dionisie, ca o floare a smereniei, care ai raspandit mireasma cuvintelor tale duhovnicesti pana in cetatea stralucita a Romei, iar dupa ce te-ai sadit in gradina cereasca, daruiesti binefaceri, prin rugaciunile tale, tuturor celor ce te intampina cu aceste cantari:

Bucura-te, vlastar din neamul daco-roman;

Bucura-te, rod binecuvantat al Scitiei Mici;

Bucura-te, cel nascut din parinti binecredinciosi;

Bucura-te, vas al intelepciunii dumnezeiesti;

Bucura-te, albina care ai cautat florile intelepciunii;

Bucura-te, mireasma a virtutilor stramosesti;

Bucura-te, parinte sufletesc al dobrogenilor;

Bucura-te, rau din Izvorul adevarului;

Bucura-te, cel ce ne hranesti prin cuvinte sfinte;

Bucura-te, cel ce ai socotit anii de la Nasterea Domnului Iisus;

Bucura-te, purtator smerit al Crucii;

Bucura-te, Apostol al unitatii Bisericii;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hrisos!

Condacul 2

Din tinerete ai mers pe calea Imparatiei cerurilor, iar scolile si manastirile din Dobrogea te-au hranit cu merindea intelepciunii, a stiintelor folositoare si  a bunelor deprinderi crestine si te-au adapat din izvorul Evangheliei, ca sa canti Mantuitorului Hristos: Aliluia!

Icosul 2

Buni povatuitori ai avut in tinerete pe intelepti calugari sciti, care au gasit loc potrivit in inima ta pentru tainele vietii duhovnicesti si ale teologiei ortodoxe; de aceea, ai multumit lui Dumnezeu, iar noi, bucurandu-ne de desavarsirea ta in dreapta credinta si in nevointele pustnicesti, te laudam, zicand:

Bucura-te, tanar sarguincios la invatatura;

Bucura-te, raza a Intelepciunii ceresti;

Bucura-te, ucenic al vrednicului episcop Petru;

Bucura-te, iubitor al nevointelor spre desavarsire;

Bucura-te, stea a Rasaritului Celui de sus;

Bucura-te, luminator al celor din noaptea nestiintei;

Bucura-te, pilda a tacerii si a linistirii;

Bucura-te, carte deschisa ce arata pururea voia Tatalui;

Bucura-te, Tabor al rugaciunii in care a stralucit lumina Fiului;

Bucura-te, salas al smereniei in care odihneste Duhul Sfant;

Bucura-te,  lucrator spre zidirea Bisericii;

Bucura-te,  rugator fierbinte pentru intreaga lume;

Bucura-te,  Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 3

Mistuit de dorul de a imbogati visteria sufletului tau cu cat mai multe comori ale intelepciunii dumnezeiesti si auzind in inima chemarea Duhului Sfant, ai pus pe umeri crucea instrainarii si, ocrotit de mana nevazuta a Tatalui ceresc, ai mers pe urmele Fiului Sau, cautand in Rasaritul crestin pilde de virtute si cantand Preasfintei Treimi: Aliluia!

Icosul 3

Viforul ratacirilor de la dreapta credinta te-a facut sa pleci din Rasarit, dar cetatea imparateasca a Constantinopolului cu bucurie te-a primit pe tine, Sfinte Dionisie, punandu-ti inainte scrierile Sfintilor Parinti, dar si tu, Cuvioase, cu fluierul invataturilor tale ai odihnit dorul ei de intelepciune; de aceea auzi acum, de la noi, aceste laude:

Bucura-te, pelerin calauzit de Ingeri;

Bucura-te, cautator al pildelor de sfintenie;

Bucura-te, pasare care ai zburat in pamant strain;

Bucura-te, vultur al cuvantarii de Dumnezeu;

Bucura-te, suflet scaldat in lacrimi de umilinta;

Bucura-te, rod bogat in hambarul ceresc;

Bucura-te, cel instrainat de patria ta pentru Hristos;

Bucura-te, cel ce ai fugit de viforul eresurilor;

Bucura-te, cel hranit cu dreapta credinta;

Bucura-te, propovaduitor al pacii intru adevar;

Bucura-te, urmator al Cuviosului Ioan Casian;

Bucura-te, cel deopotriva cu Sfantul Gherman din Dobrogea;

Bucura-te, Sfinte Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condaul 4

Dupa cum faclia nu se pune sub obroc, ci in sfesnic, spre a lumina celor din casa, tot asa si tu, Parinte Dionisie, ai fost chemat la Roma de fericitul episcop Ghelasie, ca, prin invataturi duhovnicesti, sa-i luminezi pe binecredinciosii crestini din Apus, incat sa cante impreuna cu toata Biserica lui Hristos: Aliluia!

Icosul 4

Pentru luminarea poporului dreptcredincios ai fost chemat in cetatea Romei, unde ai talmacit din limba greaca in cea latina multe scrieri ale Sfintilor Parinti rasariteni, spre folosul duhovnicesc al celor insetati de adevarata intelepciune, pentru care noi iti aducem aceste laude:

Bucura-te, luminator al Apusului;

Bucura-te, lauda a Bisericii sobornicesti;

Bucura-te, binefacator al intregii crestinatati;

Bucura-te, cunoscator al legilor puse de Dumnezeu in fapturi;

Bucura-te, cercetator al miscarilor astrelor randuite de Facatorul a toate;

Bucura-te, cel ce ne-ai facut sa vedem frumusetile creatiei;

Bucura-te, cel ce ne arati ca Hristos este inceputul si desavarsirea tuturor;

Bucura-te, scriitor luminat de Duhul Sfant;

Bucura-te, rau al invataturilor dumnezeiesti;

Bucura-te, slujitor al dumnezeiescului Cuvant;

Bucura-te, cel ce ai scris Legea cea Noua pe lespezile inimii;

Bucura-te, stralucire din lumina cea neinserata;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 5

Cu mare sarguinta si cu multa smereniei te-ai straduit, Sfinte Dionisie, spre luminarea poporului binecredincios din partile Apusului, ca sa vada Hristos, Rasaritul Cel de sus, stralucind pe cerul Bisericii, sa cunoasca adevarata Lui invatatura si sa-I cante cu multumire: Aliluia!

Icosul 5

Dupa dreptate ai fost socotit si numit parinte al dreptului bisericesc, tu, cel ce, avand multa ravna spre indreptarea obiceiurilor poporului, ai tradus Sfintele Canoane ale Sinoadelor Ecumenice si locale, pentru care Biserica ti-a adus drept multumire laude ca acestea:

Bucura-te,  povatuitor catre Adevar;

Bucura-te,  descoperitor al vointei dumnezeiesti;

Bucura-te,  indreptator al celor cazuti;

Bucura-te,  sprijin al celor deznadajduiti;

Bucura-te,  povatuitor spre pocainta;

Bucura-te,  indemnator la Taina Spovedaniei;

Bucura-te,  doctor iscusit pentru cei bolnavi sufleteste;

Bucura-te,  ocrotitor al celor ce duc lupta duhovniceasca;

Bucura-te,  canon adevarat al monahilor ravnitori;

Bucura-te,  luminator al preotilor evlaviosi;

Bucura-te,  trezire a celor adormiti in somnul pacatelor;

Bucura-te,  povatuitor al celor orbiti de lumea cea desarta;

Bucura-te,  Cuvioase Parinte Dionsie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 6

Multe vieti de Sfinti au iesit la lumina prin scrierile tale, Parinte, cel ce nu ai voit sa se astearna intunericul uitarii peste faptele tale vrednice ale celor ce slavesc acum, in Imparatia cereasca, pe Dumnezeu si-I canta cu bucurie: Aliluia!

Icosul 6

Lumina cunostintei, care vine din Evanghelia lui Hristos, ai descoperit-o tuturor prin lucrarea Duhului Sfant, ca toti sa cunoasca pe Parintele luminilor, iar pe tine, ca o raza a intelepciunii Cuvantului, sa te cinsteasca, aducandu-ti cantari ca acestea:

Bucura-te, descoperitor de intelesuri ceresti in Scripturi;

Bucura-te, mangaietor prin cuvinte dumnezeiesti;

Bucura-te, cel ce ne ajuti sa scapam de patimi;

Bucura-te, purtator cu bucurie al jugului usor al lui Hristos;

Bucura-te, indemnator la slujire smerita;

Bucura-te, luptator impotriva ereziilor;

Bucura-te, cel ce te-ai pazit de inselaciunea lumii;

Bucura-te, platosa a dreptatii;

Bucura-te, ostas al Imparatului ceresc;

Bucura-te, cunoscator adanc al dreptei credinte;

Bucura-te, cel ce ai cugetat la moarte, ca sa dobandesti viata vesnica;

Bucura-te, cel ce cu sabia rugaciunii ai indepartat gandurile rele;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 7

In mintea si cugetul tau, Cuvioase Parinte Dionisie, ca intr-un fagure ai adunat mierea cuvintelor duhovnicesti, pe care le-ai raspandit prin scrierile tale, indulcind multimile dreptslavitorilor si indemnandu-le sa implineasca poruncile Mantuitorului Hristos, cantandu-I: Aliluia!

Icosul 7

Fiind luminat de raza intelepciunii dumnezeiesti, ca magii de la Rasarit oarecand, ai invatat, Parinte Dionisie, ca aratarea pe pamant a lui Hristos, intru smerenie, in pestera saracacioasa, este cu adevarat singurul lucru nou sub soare, de aceea, ai socotit anii potrivit cu Nasterea Domnului Iisus, pentru care, minunandu-ne de intelepciunea ta, te laudam si zicem:

Bucura-te, parinte al erei crestine;

Bucura-te, slujitor al Celui vechi de zile;

Bucura-te, rugator catre Dumnezeu, Stapanul veacurilor;

Bucura-te, propovaduitor al Celui fara de ani;

Bucura-te, cel ce ai vazut in Nasterea lui Hristos scopul creatiei;

Bucura-te, cel ce ti-ai pus toata viata in slujba Pastorului Celui bun;

Bucura-te, vestitor al Soarelui dreptatii;

Bucura-te, bun rascumparator al vremii prin faptele mantuirii;

Bucura-te, cel ce te-ai ostenit spre slava Ziditorului a toate;

Bucura-te, cel ce ai fugit de laudele lumii;

Bucura-te, cel ce ai fost pazit de ispite prin smerita cugetare;

Bucura-te, calauza spre limanul mantuirii;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 8

Ai aflat intelesurile tainice ale dumnezeiestilor cuvinte din Sfintele Scripturi si din scrierile Sfintilor Parinti, Cuvioase Dionisie, si ai sprijinit prin acestea, intru propovaduirea dreptei credinte, pe vestitii calugari sciti Ioan-Maxentiu, Leontie si Mauriciu, cantand impreuna cu ei lui Hristos, Dumnezeul nostru: Aliluia!

Icosul 8

Fiind iscusit la minte intru intelepciunea duhovniceasca, dar si in cea omeneasca, ai fost chemat de vestitul Casiodor sa fii dascal la inalta scoala a Manastirii Vivarium din Calabria, iar noi, minunandu-ne de multimea darurilor pe care le-ai primit de la Dumnezeu, iti cantam acestea:

Bucura-te, manuitor iscusit al cuvantului ziditor de suflete;

Bucura-te, slujitor credincios al Cuvantului Celui viu;

Bucura-te, intelept povatuitor pe calea mantuirii;

Bucura-te, luminator al celor nepriceputi;

Bucura-te, dascal al purtarii cuviincioase;

Bucura-te, condei calauzit de har;

Bucura-te, cugetator la inaltimile ceresti;

Bucura-te, cel ce ai urmat pe Soarele Cel neapus;

Bucura-te, povatuitor intelept al monahilor;

Bucura-te, visterie de daruri duhovnicesti;

Bucura-te, scara zidita din treptele virtutilor;

Bucura-te, urmator al vietuirii ingeresti;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 9

Vestitul invatat Casiodor a dat marturie despre purtarea ta cuvioasa, Parinte Dionisie, ca si despre faima intelepciunii tale si a vieturii intru sfintenie, pentru care, cei ce te-au cunoscut slaveau pe Dumnezeu, cantand: Aliluia!

Icosul 9

Nu ai dat somn ochilor tai, fericite Parinte, ci, prin cuvant si fapta ai propovaduit neobosit Evanghelia lui Hristos, pentru care Imparatul slavei ti-a rasplatit in ceruri toate nevointele tale, iar, pe pamant, credinciosii ti-au impletit ca multumire cununi de laude ca acestea:

Bucura-te, impreuna vorbitor cu Sfantul Ioan Gura de Aur;

Bucura-te, aparator al dogmelor adevarului, ca Marele Vasile;

Bucura-te, vazator de cele ceresti, asemenea Teologului Grigorie;

Bucura-te, cel plin de ravna pentru Dumnezeu, ca Ignatie Teoforul;

Bucura-te, cunoscator al tainelor duhovnicesti, ca Dionisie Aeropagitul

Bucura-te, cel ce ai talmacit latineste scrierile Sfantului Grigorie al Nyssei;

Bucura-te, cel ce ai facut cunoscute cartile marelui Chiril al Alexandriei;

Bucura-te, cel ce ai tradus si invataturile Sfantului Proclu;

Bucura-te, urmator al vietii Inaintemergatorului Ioan;

Bucura-te, cel ce ai dat ca pilda tuturor pocainta Sfintei Taisia;

Bucura-te, cel ce ai pus inaintea monahilor nevointele Cuviosului Pahomie;

Bucura-te, cel ce ai aparat dreapta credinta, ca Sfintii Ambrozie si Ilarie;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 10

Mintea ta, luminata prin lucrarea harului Duhului Sfant, a izvorat rauri de cugetari dumnezeiesti, prin care luminezi acum si mintea noastra cuprinsa de ganduri rele, ca si ea, urmand smeritei tale cugetari, sa cheme necontenit numele lui Iisus si sa-I cante cu bucurie: Aliluia!

Icosul 10

Pe Hristos, Cel impreuna-sezator cu Tatal si cu Duhul Sfant pe tronul heruvimilor, L-ai propovaduit neincetat, facandu-te glas al Bisericii dreptmaritoare si ai osandit invataturile eretice ale lui Nestorie, Eutihie si Sever, iar noi, ca unui aparator al credintei ortodoxe, iti cantam:

Bucura-te, minte inteleapta;

Bucura-te, calauza a celor rataciti;

Bucura-te, toiag alungator al lupilor nevazuti;

Bucura-te, pastor bun al dreptcredinciosilor;

Bucura-te, cel ce ai privegheat asupra urmei lui Hristos;

Bucura-te, chip al monahismului daco-roman;

Bucura-te, savarsitor al rugaciunii, dar si al faptei;

Bucura-te, minte care a cercetat adancurile Duhului;

Bucura-te, intruchipare a virtutilor evanghelice;

Bucura-te, cheie a rugaciunii ce descuie usa mantuirii;

Bucura-te, stralucire a Rasaritului care ai luminat Apusul;

Bucura-te, cel ce ai bucurat pe Ingeri prin curatia inimii;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 11

Curgerea timpului ai socotit-o dupa Nasterea Mantuitorului Hristos, Cel ce este Stapanul veacurilor si al vremurilor, iar acum, prin rugaciunile tale, Sfinte Dionisie, ajuta-ne sa punem si noi inceput bun de pocainta, ca sa chivernisim bine timpul dat noua spre mantuire si sa mostenim Imparatia cerurilor, cantand cu tine lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 11

Parinte al erei crestine si al dreptului bisericesc ai fost numit dupa dreptate, Biserica aratandu-ti multumire pentru slujirea ta jertfelnica intru propovaduirea dreptei credinte si a dreptei faptuiri, iar noi, cei ce ne straduim sa mergem pe calea mantuirii, aducem tie cantari de lauda:

Bucura-te, cel ce ti-ai pus priceperea in slujirea Bisericii;

Bucura-te, rod bogat de mantuire, dat la vreme;

Bucura-te, trambita care chemi la pocainta;

Bucura-te, bun povatuitor al inimilor smerite;

Bucura-te, chivernisitor intelept al talantilor incredintati;

Bucura-te, bogatie duhovniceasca a Bisericii;

Bucura-te, cel ce ai faptuit cele predicate de tine;

Bucura-te, pilda de viata neprihanita;

Bucura-te, minte luminata de Hristos, Soarele slavei;

Bucura-te, punte intre Rasaritul si Apusul crestin;

Bucura-te, sfatuitor al celor doritori de desavarsire;

Bucura-te, cel ce ne-ai ospatat duhovniceste cu scrierile tale;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 12

In Manastirea Vivarium ai vietuit pana la sfarsitul vietii, fiind dascal de inalta invatatura duhovniceasca; acolo ti-ai incheiat si alergarea pamanteasca si ti-ai incredintat sufletul in mainile Domnului, iar cetele Sfintilor s-au bucurat sa te primeasca in lacasurile cele vesnice, unde neincetat canti cu puterile ceresti: Aliluia!

Icosul 12

Fericite Parinte, afladu-te pururea sub acoperamantul smereniei, ai infruntat atacurile patimilor si ai biruit ispitele si pe ispititor, ca Hristos, Cel bland si smerit cu inima, te-am pazit de toata inselaciunea si te-a aratat mare povatuitor al celor rataciti, iar noi, ca pe o stea calauzitoare vazandu-te in noaptea vietii pamantesti, aducem tie laudele acestea:

Bucura-te, cel ce ai pus smerita cugetare la temelia vietii duhovnicesti;

Bucura-te, cel ce ti-ai curatit inima cu lacrimile umilintei;

Bucura-te, cer pe care au rasarit zorile intelepciunii;

Bucura-te, mirare a Ingerilor;

Bucura-te, veselie a Sfintilor;

Bucura-te, lauda a monahilor dobrogeni;

Bucura-te, slujitor la Altarul ceresc;

Bucura-te, dreptar al preotilor si al calugarilor;

Bucura-te, candela a rugaciunii mereu aprinsa;

Bucura-te, pazitor neclintit al dreptei credinte;

Bucura-te, izgonitor al vrajmasilor nevazuti;

Bucura-te, pururea rugator pentru mantuirea noastra;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Condacul 13

O, Cuvioase Parinte Dionisie, propovaduitor al dreptei credinte si monah vietuitor in sfintenie, roaga-te lui Hristos Dumnezeu pentru noi, cei ce te cinstim cu evalvie, sa sa ne faca partasi vietii vesnice si locuitori ai Imparatiei Sale, unde glasurile ingeresti canta Preasfintei Treimi: Aliluia! (Acest Condac se spune de 3 ori).

Icosul 1

Pe pamantul Dobrogei ai rasarit, Sfinte Dionisie, ca o floare a smereniei, care ai raspandit mireasma cuvintelor tale duhovnicesti pana in cetatea stralucita a Romei, iar dupa ce te-ai sadit in gradina cereasca, daruiesti binefaceri, prin rugaciunile tale, tuturor celor ce te intampina cu aceste cantari:

Bucura-te, vlastar din neamul daco-roman;

Bucura-te, rod binecuvantat al Scitiei Mici;

Bucura-te, cel nascut din parinti binecredinciosi;

Bucura-te, vas al intelepciunii dumnezeiesti;

Bucura-te, albina care ai cautat florile intelepciunii;

Bucura-te, mireasma a virtutilor stramosesti;

Bucura-te, parinte sufletesc al dobrogenilor;

Bucura-te, rau din Izvorul adevarului;

Bucura-te, cel ce ne hranesti prin cuvinte sfinte;

Bucura-te, cel ce ai socotit anii de la Nasterea Domnului Iisus;

Bucura-te, purtator smerit al Crucii;

Bucura-te, Apostol al unitatii Bisericii;

Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hrisos!

Condacul 1

Rasaritul crestin te-a odraslit pe tine,Cuvioase Dionisie, si te-a hranit duhovniceste cu intelepciunea Cuvantului, iar Apusul te-a primit ca pe un luminator insuflat de Duhul Sfant, care povatuiesti spre mantuire pe cei ce striga tie cu multumire: Bucura-te, Cuvioase Parinte Dionisie, chip al smereniei lui Hristos!

Rugaciune

Sfinte Cuvioase Parinte Dionisie Exiguul, chip al smereniei adevarate, ascuns in visteria Bisericii celei Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostolica, cel ce ai dobandit intelepciunea Duhului Sfant si te-ai aratat vita bine roditoare din pamantul Dobrogei, aducand strugurii cuvintelor dumnezeiesti spre folosul de obste al credinciosilor, roaga-te Domnului sa ne invredniceasca a ne cunoaste si a ne indrepta greselile, sa ne daruiasca adevarata pocainta si ravna sfanta spre implinirea poruncilor Evangheliei Sale, ca sa ne impartasim fara de osanda cu Trupul si Sangele lui Hristos, spre sfintirea si mantuirea noastra. Cel ce prin cuvintele tale ai pazit Biserica de eresurile care ii amenintau unitatea, pazeste-ne, Sfinte, de toate smintelile propovaduitorilor inselatori si de orice dezbinare si ura. Cel  ce ai stralucit in cetatea Romei ca o faclie nestinsa a Adevarului si ai impartasit tuturor lumina cunostintei de Dumnezeu, lumineaza si sufletele noastre, ca sa ne facem vrednici a ajunge locuitori ai Imparatiei cerurilor. Tu, ca un slujitor adevarat al Mantuitorului Iisus, ai inmultit cu intelepciune talantii primit de la Dumnezeu si te-ai facut povatuitor spre mantuire multor suflete care insetau de cunoasterea dreptei credinte si a dreptei faptuiri. Acum, fiind in lacasurile ceresti, adu-ti aminte si de noi, rugandu-te sa castigam dreapta socotinta, spre a ne pazi de toate inselaciunile lumii si a lucra cele placute lui Dumnezeu, spre a stinge focul ispitelor si a ramane curati de orice intinaciune, ca sa ne face partasi milei Sale celei bogate si sa mostenim Imparatia cereasca, slavind pe Tatal si pe Fiul si pe Duhul Sfant. Amin.

Cuvine-se, cu adevarat, sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti cea mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita, fara de asemanare, decat Serafimii, care, fara stricaciune, pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim.

Pentru rugaciunile Sfintilor Parintilor nostri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi. Amin.