„Dă-mi, Hristoase, ploi de lacrimi în ziua cea veselă a postului; ca să plâng și
să-mi spăl spurcăciunea cea din pofte și să mă arăt Ție curățit, când vei vrea
să vii din cer Judecător, Doamne, să judeci pe oameni, ca un judecător și
singur drept.
„Prin înfrânare, să ne gătim spre împărtășirea stăpâneștii sfințenii celei din
Sion; cu lacrimi să ne curățim mai înainte spre dumnezeiasca spălare, cea
printr-însul; să ne rugăm a vedea săvârșirea Paștilor celor ce se închipuiesc
aici, și arătarea celor adevărate; să ne gătim spre închinarea Crucii și a
Învierii lui Hristos Dumnezeu. (Triod, Miercuri în Săptămâna lăsatului sec de
brânză)”
„Strălucit-a darul Tău Doamne, strălucit-a luminarea sufletelor noastre. Iată
vreme bineprimită, iată vremea pocăinței. Să lepădăm lucrurile întunericului,
și să ne îmbrăcăm cu armele luminii. Ca trecând noianul cel mare al postului,
să ajungem la Învierea cea de a treia zi, a Domnului și Mântuitorului nostru,
Iisus Hristos, Cel ce mântuiește sufletele noastre. (Triod, Luni în Săptămâna I
din Post)”
Înfrânarea practicată în post este un exercițiu al detașării față de lumea sensibilă, omul
astfel transfigurat fiind singurul care reușește să se apropie în mod real de ceilalți,
neîmpiedicat de pornirile și dorințele materiale sau hedoniste:
„Să ne curățim, fraților, de toată spurcăciunea trupului și a sufletului; făcliile
sufletelor noastre să le luminăm cu iubirea de săraci, nemâncând unul pe altul
cu clevetirea; că a sosit vremea, întru care Mirele va veni să răsplătească
tuturor după fapte. (Triod, Sâmbătă în Săptămâna lăsatului sec de brânză)”
Să stai toată viața în butoi și să nu câștigi nimic
Există multe motive pentru a posti, printre care tradiția ce se vrea a fi respectată,
mediul în care se află persoana în cauză sau intenția de a face totul corect, ca la carte.
Ultima dintre aceste motivații externe aduce după sine și pericolul mândriei ce vine la
pachet cu reușitele în exercițiul abținerii de la mâncare. Contracararea acestei mândrii
este o temă recurentă pe care Triodul o are în vedere pentru „sportivii” lui:
„De bucate postind, suflete al meu, și de pofte necurățindu-te, în deșert te
lauzi cu nemâncarea; că de nu ți se va face ție pricină spre îndreptare, ca un
mincinos vei fi urât de Dumnezeu, și răilor draci te vei asemăna, care nici
odinioară nu mănâncă. Deci caută să nu faci netrebnic postul, păcătuind; nici
nemișcat să rămâi spre pornirile cele fără cale, părându-ți că stai înaintea
Mântuitorului, Celui ce S-a răstignit, și mai ales că te răstignești împreună cu Cel ce S-a răstignit pentru tine. (Triod, Miercuri în Săptămâna lăsatului sec de
brânză)
1
Ierom. dr. Petru Pruteanu,
suport de curs la Liturgică
www.teologie.net
NOŢIUNI GENERALE DESPRE POST
ÎN BISERICA ORTODOXĂ
PARTEA I
Postul este mijlocul prin care Sfânta Biserică disciplinează viaţa credincioşilor ei
pe căile adevăratei trăiri creştine, ale virtuţii şi ale cinstirii lui Dumnezeu. Prin post
subînţelegem atât abţinerea totală sau parţială, pe un timp mai lung sau mai scurt, de
la anumite alimente (toate produsele de origine animală, cu excepţia peştelui – cu
anumite excepţii), cât şi reţinerea sau înfrânarea poftelor, vorbelor, cugetelor şi
faptelor rele, iar pentru soţi – şi de la relaţia conjugală. Această îmbinare a postului
trupesc cu cel duhovnicesc, dă naştere postului adevărat prin care ne apropiem de
Dumnezeu şi nădăjduim să dobândim mântuirea. Postul înfrânează instinctele fireşti,
potoleşte poftele dobitoceşti care deseori se ridică cu înverşunare în trupul îmbuibat
cu prea multă mâncare şi băutură, şi căleşte sufletul în lupta cu ispitele. Postul este un
mijloc de perfecţionare morală, este o virtute. Pentru ca abţinerea de la anumite
bucate şi băuturi să capete o valoare spirituală, trebuie să fie însoţită de rugăciune,
smerenie, pocăinţă, milostenie şi fapte bune. Dar pe lângă valoarea lui spirituală,
postul este de folos şi pentru trupul nostru, fiind adesea recomandat de către medici
pentru odihna aparatului digestiv şi purificarea organismului.
După asprimea lui, postul poate fi de mai multe feluri:
¾ total sau integral1 – când nu se mănâncă şi nici nu se bea nimic (sub formă de
ajunare totală);
¾ aspru sau uscat (xhrofag...a)– când se consumă hrană uscată: pâine cu apă,
fructe, legume (de obicei, o singură masă pe zi);
¾ postul uşor – când se consumă mâncare fiartă fără ulei (2 mese pe zi); şi
¾ postul cu dezlegare la vin şi ulei, iar uneori şi peşte.
După menirea lui, postul este:
¾ general, când se respectă de către toată Biserica, precum sunt cele patru posturi
de peste an – Postul Mare, Postul Naşterii Domnului, Postul Adormirii Maicii
Domnului şi Postul Sf. Apostoli Petru şi Pavel şi zilele de miercuri şi vineri;
¾ local, când se ţine în unele localităţi la vreme de necaz şi cu scopul de a-L
milostivi pe Dumnezeu; şi
¾ particular, când se respectă de careva creştini drept epitimie pentru păcate sau
din râvna spre desăvârşire.
Postul general este rânduit soborniceşte de Sf. Biserică, postul local se rânduieşte
de episcopul locului2, iar cel particular cu binecuvântarea duhovnicului. Postul local
şi particular poate fi respectat şi în afara limitelor postului general.
1 Unii îl mai numesc şi post negru
2După lungimea lui, postul poate fi de o singură zi şi de mai multe zile, adică dedurată.Posturile de o ziZilele de post din timpul săptămânii sunt miercurea şi vinerea, adică zilele carene amintesc despre anumite evenimente triste din viaţa Mântuitorului, pe care este cucuviinţă să le cinstim cu post şi rugăciune. Miercurea se posteşte în amintirea vinderiiMântuitorului de către Iuda, iar vinerea în amintirea Sfintelor şi MântuitoarelorPatimi a Domnului. Mărturii despre comemorarea acestor zile cu post găsim încă înDidahia sau Învăţătura celor 12 Apostoli, cap. VII, unde vedem că Apostolii careprocedau astfel după cuvântul Mântuitorului (Matei IX, 15). În sec. II şi III despreacest post mărturisesc Clement Alexandrinul, Tertulian, Origen şi alţi părinţi şiscriitori bisericeşti.Fiind zile de tristeţe, post şi rugăciune, Sf. Biserică opreşte miercurea şi vinereaorice fel de distracţii, iar celor familiari, încă din ajun – relaţiile conjugale.În aceste zile, peste an, se ţine post cu dezlegări la vin şi untdelemn, iar la sărbătorimari şi în perioada Cinzecimii – şi la peşte.În unele săptămâni ale anului, ca săptămâna Luminată, săptămâna de dupăDuminica Mare, săptămâna Vameşului şi a Fariseului, Săptămâna Brânzei, precum şiîn intervalul de la Naşterea Domnului până la ajunul Botezului Domnului nu se ţinepost miercurea şi vinerea. Aceste zile se numesc “harţi”.Ale posturi de o zi, Sf. Biserică rânduieşte şi la:¾ sărbătoarea Înălţării Sf. Cruci (14 septembrie),¾ sărbătoarea Tăierii capului Sf. Ioan Botezătorul (29 august)3,¾ ajunul sărbătorii Botezului Domnului (5 ianuarie),¾ şi în fiecare zi de luni (la dorinţă).Obiceiul de a posti lunea s-a răspândit în mănăstiri, iar de aici şi printre credincioşiimireni. După tradiţie, lunea se posteşte în cinstea Sf. Înger, ocrotitorul şi călăuzitorulvieţii noastre.Posturile de mai multe zileÎnaintea unor sărbători mari, cu scopul de a ne învrednici prin post şi rugăciune detaina praznicelor respective, Sf. Biserică a rânduit cele 4 posturi de peste an:¾ Postul Mare sau Postul Paştelui;¾ Postul Naşterii Domnului;¾ Postul Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi;¾ Postul Sfinţilor mai mari Apostoli Petru şi Pavel.Postul Mare s-a aşezat în cinstea postului de 40 de zile al Domnului nostru IisusHristos (Matei IV, 2). Acest post este de origine apostolică. El se respecta în primele2 Deşi nu este vreun Canon care să prevadă în mod expres acest lucru, prevederea dată a devenit „obicei de drept” întoată Biserica Ortodoxă, ce-i drept, cu prerogativă mai largă asupra Sinodului unei Biserici Locale şi mai mică (chiarspecială) pentru episcopul locului.3 În această zi, ca şi la Înălţarea Sfintei Cruci, menţionată mai sus, nu este post aspru, aşa cum învaţă greşit chiar uniipreoţi, ci este post cu dezlegare la vin şi untedelemn (a se vedea Mineiele pe septembrie şi august).3trei secole, durata lui fiind neuniformă: de la o zi până la câteva săptămâni. Lasfârşitul sec. III – începutul sec. IV, Postul Mare s-a divizat în două perioade: postulcelor 40 de zile (patruzecimea) şi Postul Paştelui, care dura o săptămână, numită“Săptămâna Patimilor” – din Duminica Floriilor până în Sâmbăta Paştilor – în total49 zile. Acest Postul Mare se începe luni după Duminica Izgonirii lui Adam şi ţine 7săptămâni, până în noaptea de Paşti. După stricteţe, Postul Mare este cel mai asprudintre posturi. În prima săptămână – săptămâna Mare se ţine post aspru, iar miercurişi vineri – post uşor, sâmbătă şi duminică – dezlegare la vin şi untdelemn. În ultimasăptămână – săptămâna Patimilor – se ţine post uşor în primele 3 zile, joi – post uşorşi dezlegare la vin şi untdelmn, vineri – post total, iar sâmbătă post uşor cu dezlegarela vin. Pe tot parcursul postului miercurea şi vinerea nu se dezleagă la vin şiuntdelmn. Dezlegare la peşte se face la sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim(duminica Floriilor) şi la Buna Vestire (când nu cade în Săptămâna Patimilor).Respectarea Postului Mare se face obligatorie prin Canonul 5 al Sf. Apostoli şiCanonul 5 al Sinodului I Ecumenic de la Niceea.Postul Naşterii Domnului este aşezat cu 40 de zile înainte de sărbătoareaNaşterii după trup a Domnului nostru Iisus Hristos, cu începere de la 15 noiembrie şipână la 24 decembrie. Acest post aminteşte de postul de 40 de zile a lui Moise de pemuntele Sinai pentru primirea Legii Vechi. Dacă Moise a avut nevoie de 40 de zile depost pentru a se învrednici de primirea Legii, cu atât mai mult avem nevoie noi,creştinii, de acest post pentru a primi nu Legea, ci pe Însuşi Dătătorul Legii – PrunculHristos. Postul Naşterii se întâlneşte pentru prima dată prin sec. IV, dar generalizat şifixat ca obligatoriu în anul 1166 în cadrul Sinodului local din Constantinopol condusde Patriarhul ecumenic Luca Hrisoverghi. După stricteţea sa acest post este unul dincele mai uşoare – este mai uşor decât cel al Paştelui şi al Adormirii Maicii Domnului:pe tot parcursul postului se dezleagă la vin şi untdelemn (afară de miercuri şi vineri),sâmbăta şi duminica şi în zilele de sărbătoare – la peşte, iar miercurea şi vinerea seţine post uşor (fiertură fără ulei). În ultimele 4 zile, începând cu data de 20 decembrie(Înainteprăznuirea Naşterii Domnului) se măreşte stricteţea postului – nu se dezleagăla peşte, chiar dacă ar fi duminică sau Polieleu, iar în ultima zi, de Ajun se ţine postaspru sau chiar total.Postul Adormirii Maicii Domnului este aşezat cu 14 zile înainte desărbătoarea Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Din Sf. Tradiţie aflăm căPreacurata Fecioară, primind înştiinţare de la Sf. Arh. Gavriil despre mutarea ei lacele veşnice, a postit două săptămâni pregătindu-se de Sf. Adormire. Acest post a luatnaştere prin sec. V, când s-a început dezvoltarea deosebită a cultului cinstirii MaiciiDomnului, dar a fost întărit canonic la sinodul din 1166 amintit mai sus. Pe parcursulacestui post se consumă vin şi untdelemn, afară de miercuri şi vineri. Dezlegare lapeşte se face numai la sărbătoarea Schimbării la Faţă a Domnului nostru Iisus Hristos(6 august). Postul se lungeşte cu o zi în caz dacă sărbătoarea Adormirii MaiciiDomnului (15 august) cade miercuri sau vineri (dar în acest caz se face dezlegare lapeşte).Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel este aşezat în cinstea Sf. 12 Apostolişi în special a 2 dintre ei: Petru şi Pavel care au fost mare postitori şi asceţi.4Mistagogic, postul are şi menirea de a ne întări în darurile primite la sărbătoareaPogorârii Sf. Duh. Acest post a fost adoptat prin hotărârea aceluiaşi sinod local dinConstantinopol în anul 1166. Durata postului oscilează între 8 zile (cel mai scurt) şi 6săptămâni (cel mai lung) în dependenţă de data Paştelui. El se începe luni dupăDuminica tuturor Sfinţilor şi ţine până la 29 iunie, când sărbătorim pe Sf. ApostoliPetru şi Pavel. Dacă această sărbătoare cade miercuri ori vineri, postul se lungeşte cuo zi (se face dezlegare la peşte). După stricteţe, postul Sf. Apostoli este cel mai uşor,asemănător cu cel al Naşterii: pe tot parcursul postului se dezleagă la vin şiuntdelemn, iar sâmbăta şi duminica şi în zilele când se face slujbă cu Polieleu sedezleagă la peşte.Despre necesitatea respectării Sf. PosturiConform Canoanelor: 69 Apostolic; 56 a Sinodului VI ecumenic; 49-52 a Sinoduluidin Laodiceea; 29, 56 şi 89 a Sinodului Trulan şi 19 a Sinodului de la Gangra,încălcarea posturilor, adică consumul alimentelor de frupt fără binecuvântareaduhovnicului (duhovnicul binecuvântează numai în caz de boală grea, din timp binecercetând cazul) se pedepseşte:¾ arhiereul, preotul şi diaconul – prin CATERISIRE, iar¾ mirenii – prin AFURISIRE (îndepărtarea de Biserică), până la aducereapocăinţei cuvenite.În prezent, în unele Biserici Ortodoxe Locale exista tendinţa de a uşura sau„îmblânzi” posturile prin diverse dezlegări, în ideea că aceste dispense vor a fiaprobate într-un Sinod Panortodox. Din totdeauna Biserica a făcut unele concesiuni şidezlegări la post pentru cei neputincioşi, dar acest lucru nu trebuie să devină generalpentru Biserică, căci aceasta ar însemna o abatere de la tradiţia ascetică şi liturgică aBisericii.5PARTEA IITIPICUL (MONAHAL AL) MĂNĂSTIRII SF. SAVA 4DESPRE POSTURI ŞI DEZLEGĂRI 5DESPRE SFÂNTUL ŞI MARELE POSTFiecare mirean sau cleric este dator a ţine Sfântul şi Marele Post, precum şitoate miercurile şi vinerile de peste an (afară de cele în care avem harţi). Cine încalcăacest post fără un motiv binecuvântat şi fără dezlegarea duhovnicului, de este mirean,să se oprească un an de la Sfintele Taine, iar de este cleric, să se depună pentrujumătate de an, iar dacă nu încetează, să se caterisească. 6În Sfânta şi Marea Patruzecime, pravila călugărească rânduieşte ca monahii (şimirenii care vor şi pot, n.n.) să nu mănânce nimic în primele două zile, adică luni şimarţi. Iar miercuri, după săvârşirea Sfintei Liturghii a darurilor mai înainte Sfinţite,se pune masă şi mâncăm pâine caldă, fructe uscate şi apă caldă cu miere.7 Iar cei cenu pot să păzească primele două zile din post mănâncă pâine şi beau apă, dupăVecernia de marţi. La fel vor face şi cei bătrâni.8Dezlegare la untdelemn şi vin în tot postul avem numai în sâmbete şi duminicicând se dau şi două mese; iar în primele cinci zile ale săptămânii mâncăm numaimâncare uscată o dată în zi, spre seară. 9 De asemenea, în ajunul Prăznuirii BuneiVestiri şi în seara deniei Acatistului Prea Sfintei Născătoarei de Dumnezeu dezlegămla untdelemn şi vin, precum şi la unii Sfinţi cu Polieleu.Iar peşte în Sfântul şi Marele Post să nu îndrăznim a mânca decât numai laPraznicul Bunei Vestiri [25 martie] şi în Duminica Floriilor. Iar dacă vreun monah vamânca peşte, stricând Postul cel Mare, unul ca acesta să nu se împărtăşească cu4 Tipicul Sf. Sava. Text diortosit şi comentat de monahul Petru Pruteanu, Buc. 2003. Am preluat anume capitoleledespre post cu tot cu notele explicative.5 Deşi Tipicul dă aceste reglementări pentru monahi, ele sunt valabile şi pentru mireni, dacă desigur sunt înţelese înduhul, nu în litera lor. Excepţie face regula de a nu mânca carne şi de a posti lunea.6 Vezi şi Canoanele 69 Apostolic şi 29 Trulan.7 Nu există nici o precizare despre restul zilelor din prima săptămână. În Triod însă, găsim o menţiune care lasă felulpostului de vineri la alegere. Iniţial scrie că spre seară este dezlegare la untdelemn şi vin, ca mângâiere în cinsteaSfântului Teodor. După aceea se arată că la unele mănăstiri se mănâncă în această zi ca şi miercuri, menţionându-se deasemenea de prune uscate şi varză. După o altă tradiţie mai puţin sănătoasă, unii nu mănâncă decât abia la împărţireapâinii de la Litia de sâmbătă seara, ori, ajunarea în zi de Sâmbătă este interzisă de Can. 55 Trulan (cu excepţia SâmbeteiMari).8 O Hotărâre a Sfântului Sinod al BOR din 27 februarie 1956, ţinând cont de mai multe probleme legate de post, adat unele pogorâminte care pot fi rezumate în patru puncte: 1) Copiii până la împlinirea vârstei de 7 ani să fie dezlegaţide pravila postului, putând mânca tot timpul anului orice fel de alimente; 2) Copiii de la 7-12 ani, credincioşii de oricevârstă care suferă de o boală ce necesită un regim alimentar special, precum şi femeile însărcinate sau care alăptează,trebuie să postească miercurile şi vinerile de peste an, prima şi ultima săptămână şi Postul Mare şi din cel alCrăciunului, cinci zile din Postul Sfinţilor Apostoli (24-29 iunie) şi întreg Postul Adormirii Maicii Domnului, ajunulCrăciunului şi al Bobotezei; 29 august şi 14 septembrie; 3) în restul zilelor din posturi, categoria sus menţionată poatemânca peşte, icre, ouă, lapte şi brânză (deci nu şi carne); 4) În anumite situaţii, mai ales când este vorba de condiţiitoxice de muncă, duhovnicul poate face unele dezlegări la post, dar acestea nu trebuie să depăşească limitele descrisemai sus. (Cf. Liturgica Generală 1993, p.262).9 La mănăstirile din Constantinopol, se postea mai uşor şi se dădeau mai multe dezlegări, neglijându-se într-un felpractica palestiniană. La Everghetis, de exemplu, în zilele de marţi şi joi din Postul Mare (săptămânile II–VI), seserveau două blide de legume fierte dintre care unul cu untdelemn, dându-se dezlegare şi la puţin vin. Începând însă cuepoca Paleologilor (sec. XV), această dezlegare la untdelemn şi vin a fost treptat anulată. (Cf. Tipicul Everghetis, înTriodul Explicat, p.106).6Sfintele Taine nici la Sfintele Paşti, să se pocăiască tot postul şi să facă câte trei sutemetanii. 10Postul se dezleagă abia în noaptea Învierii. Iar în Sfânta şi Marea Duminică aPaştilor şi în toată Săptămâna Luminată, monahii au dezlegare la brânza, ouă şi peşte,iar mirenii şi la carne.11Pentru Postul Prea Sfintei Născătoare de DumnezeuÎn Postul Adormirii Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu, afară deSchimbarea la Faţă a Domnului Hristos şi alte zile în care avem slujbă cu Polieleu saueste vreun Hram, postim până la ceasul nouă din zi. Luni, miercuri şi vineri mâncămmâncare uscată (adică negătită), iar marţi şi joi mâncăm mâncare fără untdelemn şifără vin. Sâmbăta şi duminica mâncăm mâncare cu untdelemn şi bem vin, iar peşte numâncăm până la Adormirea Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu, afară de ziuaSchimbării la Faţă a Domnului Hristos când mâncăm peşte de două ori în zi.Despre Postul Sfinţilor Apostoli şi cel al Naşterii Domnului HristosÎn aceste posturi marţi şi joi nu mâncăm peşte, 12 ci numai untdelemn şi vin, iarluni, miercuri şi vineri nu mâncăm nici untdelemn şi nici vin, ci postim până la ceasulal nouălea şi mâncăm numai mâncare uscată13. Sâmbetele şi duminicile mâncămpeşte, iar dacă se întâmplă să cadă un Sfânt cu Doxologie mare în zi de luni, marţi saujoi, atunci mâncăm peşte (numai în Postul Naşterii nu şi în cel al Sfinţilor Apostoli14).Iar dacă se va întâmpla miercuri sau vineri, dezlegăm numai la untdelemn şi la vin şimâncăm o singură dată în zi.În Postul Naşterii Domnului sunt numai trei zile în care se face dezlegare lapeşte chiar dacă acestea cad miercuri sau vineri şi anume: Intrarea Maicii Domnuluiîn Biserică (21 noiembrie), Sfântul Apostol Andrei (30 noiembrie) şi Sfântul IerarhNicolae (6 decembrie), dar şi în zilele în care va fi Hramul Bisericii. La toate celelaltesărbători (ce se întâmplă în zile de luni, miercuri sau vineri, n.n.), chiar dacă se facepriveghere, nu se dă dezlegare decât la vin şi untdelemn.Să se ştie: În Ajunul Crăciunului şi cel al Arătării Domnului, trebuie să seajuneze, mâncându-se o singură dată pe zi mâncare simplă, fără vin şi untdelemn,10 În trecut, în anumite Biserici locale, se dădeau cinci dezlegări la peşte. Pe lângă cele două cunoscute se mai dezlega şide Sfântul Haralambie (10 feb.), Aflarea capului Sfântului Ioan Botezătorul (24 feb.) şi de Sărbătoarea SfinţilorPatruzeci de Mucenici (9 martie). Recomandăm referitor, la această problemă şi multe altele legate de posturi, un studiual prof. Constantin C. Pavel, intitulat Posturile rânduite de Biserica Ortodoxă în condiţiile actuale de viaţă alecredincioşilor, în ST 5-8/1977. Aici sunt prezentate o serie de probleme legate de Rânduielile şi Pravilele care trateazădespre post, asemănările şi deosebirile dintre ele şi actualitatea lor. Autorul arată că deosebiri destul de mari există chiarîntre Tipicul Sfântului Sava şi Triod, atunci când e vorba de Postul Mare, desigur.11 Nu există nici o rânduială monahală care să permită şi călugărilor mâncarea de carne. Stareţul Vasile de la PoianaMărului, argumentând prin numeroase texte patristice, arată că nemâncarea de carne este o obligaţie a oricărui monah.Pe lângă faptul că acest fel de mâncare îngreuiază trupul şi încetineşte lucrarea minţii, monahii nu mănâncă carne şidintr-un motiv teologic forte serios: omenirea nu a mâncat carne decât începând cu Noe (Fac. 9, 3-4). Adam nu mâncadecât hrană vegetală (Fac. 1, 29), iar monahul are drept scop tocmai redobândirea stării lui Adam de dinainte de cădereşi chiar depăşirea ei până la asemănarea prin har cu Noul Adam care de asemenea nu a mâncat carne.12 Unele rânduieli tipiconale ruseşti dau dezlegare marţi şi joi la peşte, aceasta din cauza climei şi a cantităţii de grăsimepe care trebuie să o mănânce ei în acele condiţii climaterice. Regula e valabilă numai în Biserica Ortodoxă Rusă.13 Atunci când este vorba de mâncare uscată sau de o singură mâncare în zi, regula se referă desigur numai la monahi,nu şi la mireni, indiferent în ce post ar fi. Chiar şi cele mai aspre pravile rânduiesc pentru mireni post cu mâncare uscatăşi o dată în zi, numai în prima şi ultima săptămână a Postului Mare.14 Peste săptămână în acest post de vară se mănâncă peşte numai de Praznicul Naşterii Sfântului Ioan (inclusiv miercurisau vineri), iar în Biserica Rusă în toate zilele afară de miercuri şi vineri.7după ceasul al noulea (ora 15.00). În ajun se face Liturghia (Sf. Vasile) unită cuVecernia care trebuie făcută spre amiază.Dacă Praznicul Arătării Domnului va cădea duminică sau luni şi prin urmare,ajunul va cădea sâmbătă sau duminică – zile în care este strict interzisă ajunarea(Can.55 Trulan), atunci ajunarea15 se transferă pentru ziua de vineri premergătoare. Înaceastă zi de vineri se va mânca o singură dată în zi, la ceasul al noulea (motiv pentrucare nu se face nici Liturghie), dar cu mâncare de dulce, 16 iar în ziua de Ajun, (fiesâmbătă, fie duminică) se va mânca de post, dar de două ori pe zi, cu untdelemn şivin, fără ajunare.DEZLEGĂRILE DE PESTE ANSe cuvine să ştim că de se va întâmpla Praznicul Naşterii Domnului Hristos şial Dumnezeieştii Arătări a Domnului în zi de miercuri sau vineri, dezlegăm la brânzăşi la ouă, iar mirenilor – şi la carne, iar la Praznicul Naşterii şi Adormirii Născătoareide Dumnezeu sau al Întâmpinării Domnului, dacă vor cădea miercuri sau vineri,dezlegăm la peşte şi la vin. Iar la Praznicul Schimbării la Faţă şi al Intrării înBiserică, în orice zi se va întâmpla, dezlegăm la peşte şi la vin şi mâncăm de două oriîn ziua respectivă.Iar Buna Vestire, în oricare din zilele de până la Duminica Floriilor nu ar fi,dezlegăm la peşte şi la vin.17 Şi mâncăm o dată în zi afară de sâmbătă şi duminică. Iarde va fi în Săptămâna cea Mare, până în Joia cea Mare, dezlegăm la vin şi launtdelemn. Iar în Vinerea cea Mare numai la vin.La Înălţarea Cinstitei Cruci şi la Tăierea Capului Sfântului IoanBotezătorul postim fără a mânca peşte, ci doar untdelemn şi bem vin. 18Zilele cu harţi de peste an, 19 sunt următoarele: cele unsprezece zile dupăNaşterea Domnului Iisus Hristos, Săptămâna dinaintea Lăsatului Sec de Carne,Săptămâna Luminată şi prima Săptămână de după Cinzecime. Iar în miercurile şivinerile din toată Perioada Cinzecimii se dezleagă pentru monahi la untdelemn şi vin,iar pentru mireni şi la peşte; iar în Miercurea Înjumătăţirii Praznicului şi cea aOdovaniei Paştilor se dezleagă la peşte şi pentru monahi.2015 În cazul acesta înţeleasă mai ales cantitativ, nu şi calitativ.16 Se mănâncă totuşi de dulce, pentru că încă nu s-a terminat perioada cu harţi: 25 decembrie-4 ianuarie. Avem deci, osituaţie asemănătoare cu cea din miercurea şi vinerea Săptămânii Albe, când mâncăm o singură dată în zi, spre seară(motiv pentru care nu facem nici Liturghie), dar mâncăm totuşi de dulce.17 În situaţia calendaristică de acum a Bisericilor care au un calendar mixt: când sărbătorile cu dată fixă se ţin pe stilulnou, iar cele legate de sfintele Paşti pe stilul vechi, Sărbătoarea Bunei Vestiri, nu ajunge să coincidă nici măcar cuDuminica Floriilor, cu atât mai mult nu poate a o depăşi (adică nu poate ajunge în Săptămâna Patimilor). Noi menţinemînsă rânduielile din Tipic aşa cum apar ele în vechile ediţii atât pentru interesul tuturor, cât mai ales în speranţa că elevor fi valabile atunci când, în consens unanim, va fi adoptat un singur calendar pentru toţi ortodocşii.18 În Biserica Ortodoxă Rusă, în aceste două sărbători nu se dă dezlegare şi la vin, ci numai la untdelemn. (Cf. RusskijPravoslavnîi Calendari, Moscova, 1990, p.7).19 Adică miercurile şi vinerile de peste an în care monahii au dezlegare la brânză, ouă şi peşte iar mirenii şi la carne.20 Unii dau dezlegare la peşte (pentru monahi) şi de Sărbătoarea Sfântului Ioan Evanghelistul (8 mai), dacă aceasta seîntâmplă miercuri sau vineri. De fapt, nu este nici o hotărâre oficială, mai ales că în această perioadă mai sunt şi altedouă sărbători mari (Sfântul Gheorghe şi Sfinţii Împăraţi) la care nu se dă această dezlegare, decât dacă este HramulMănăstirii. În Biserica Rusă, în toate miercurile şi vinerile de peste an (în afara celor din Posturile de durată), atuncicând este slujbă ci Priveghere sau Polieleu, se dă dezlegare la peşte. Din acest punct de vedere, Biserica Rusă este ceamai liberală în ce priveşte dezlegările la peşte. Astfel de tendinţe se observă şi la greci, dar ele nu sunt oficiale.8ÎNVĂŢĂTURI DESPRE MÂNCARE, BĂUTURĂŞI DESPRE TOATĂ GĂTIREA MESEI,AŞA CUM TREBUIE SĂ SE FACĂ ÎN MĂNĂSTIRIÎn afara posturilor: Duminica şi la Praznicele Împărăteşti, se cuvine a mâncala prânz trei feluri de bucate, iar seara două, iar în celelalte zile ale săptămânii: marţi,joi şi sâmbătă, două feluri, iar seara un singur fel. Această rânduială trebuie să se ţină,să se păzească sâmbăta şi duminica şi la Praznicele Săptămânii afară de aleCincizecimii, când este mai multă îngăduinţă.Iar vin nu este cuviincios să se bea, decât numai duminica, la PrazniceleDomneşti şi la Hram, iar alţii dezleagă şi la Sfinţii cu Priveghere. Atunci să se beacâte un pahar, câte două sau, cel mult, câte trei, dar nu mai mult; şi acestea doar dacăeste vreo nevoie (trupească). 21 Iar dacă se poate, şi în zilele hotărâte, adică niciodatăsă nu se dea vin, după cum şi marele Simeon Făcătorul de Minuni spune să nu se bea,pentru că lauda monahului este a nu bea vin niciodată, căci “vinul veseleşte inimaomului”, dar a monahului este a plânge, nu a se veseli. Iar dacă va bea cineva pentruneputinţa trupului său, să bea puţin.În Postul Sfinţilor Apostoli, adică din Duminica Tuturor Sfinţilor şi până laPraznicul Sfinţilor Apostoli, marţea şi joia mâncăm o fiertură cu de untdelemn şiaceasta la ceasul al nouălea şi o altă mâncare uscată. Iar luni, miercuri şi vinerimâncare uscată se cade să mâncăm, pâine şi apă şi altele asemenea acestora. Iarsâmbătă şi duminică două feluri de mâncare se cuvine a se mânca, dându-sedezlegare şi la peşte. Această rânduială se ţine şi în Postul Naşterii Domnului.Despre a doua masă trebuie să ştim acestea: sâmbăta este cuviincios a semânca şi seara 22, de asemenea şi duminica şi în seara Praznicelor, exceptându-secazurile în care este vreo oprire de la mâncare; de asemenea se bea şi vin. Iar înPraznicele Împărăteşti, ale Născătoarei de Dumnezeu, la Naşterea şi Tăierea CapuluiMergătorului Înainte, cât şi la Praznicul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel – căzute înzile de post – facem la fel.Iar la Praznicele mici întâmplate în Post, se cuvine a mânca la ceasul alnouălea şi o singură dată în zi, ca să fie după rânduiala lui Dumnezeu. 23 La fel şi-ncelelalte zile.De la Praznicul Sfinţilor Apostoli până la Postul Prea Sfintei Născătoare deDumnezeu, marţea şi joia, mâncăm două feluri de mâncare şi de două ori pe zi, iarmiercuri şi vineri se mănâncă o dată, la ceasul al nouălea24 după cum învaţă SfinţiiPărinţi