ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -
Va invit sa citim acest acatist timp de 40 de zile pentru tara noastra, una din gradinile Maicii.
Hei, merci că ai citit până aici! 🤗
↓ Te-ar putea interesa și următorul articol...
Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos:
Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
Îţi dai tu ţie stare de bine prin secreţia de endorfine.
Nu este nici o lege karmică aici şi nici bumerangul Universului pe care trebuie să le aştepţi, se întâmplă pur şi simplu simultan!
Şi nu este vorba despre a dărui nu-ştiu-ce cadouri scumpe, ci şi atunci când dăruieşti o vorbă bună, un zâmbet, o îmbrăţişare, o mângâiere!
Iar în privinţa mângâierii, am mai aflat ceva fascinant: atunci când mângâiem pe cineva, de fapt, ne mângâiem pe noi înşine.
Mângâierea are un efect dublu pozitiv pentru că atunci când o facem, dăruim şi celuilalt, dar ne dăruim mai ales nouă înşine, iar prin acest dar pe care ni-l facem, ne şi vindecăm din exterior spre interior.
Toate traumele, bolile şi afecţiunile noastre din prezent au ca sursă ceea ce s-a întâmplat în viaţa noastră până la vârsta de 7 ani.
Acolo am învăţat şi iubirea şi frica, dar şi lipsa lor.
Prin mângâierea pe care o oferim cuiva, creăm legătura cu copilul din noi care a suferit că nu a primit suficientă iubire.
Un alt mod de a ne stimula creierul să secrete neurotransmiţători benefici este să ne simţim bine cu noi înşine fără a fi dependenţi de ceilalţi, făcând lucruri care ne fac plăcere constant, adică în fiecare zi, ori de câte ori putem.
Iar atunci când facem lucruri care nu ne plac, dar pe care trebuie să le facem (că asta este!), măcar să ne amintim să ne apreciem pe noi înşine.
Majoritatea dintre noi am fost educaţi să primim aprecierea din afară, adică de la ceilalţi. Ori, atunci când facem ceva, numai noi ştim cât efort real, câtă muncă a fost necesară pentru a reuşi acel lucru.
Aşa că este necesar să ne recunoaştem mai întâi noi înşine succesul, să ne aplaudăm şi să ne spunem “Bravo!”.
Că va veni şi de la ceilalţi, este doar un bonus. Dar, atunci când faci lucrurile doar pentru aprecierea celorlalţi, nu faci decât să îţi aduci tu ţie însăţi motive de dezămagire.
Deci, avem tot ce ne trebuie ca în fiecare clipă să trăim frumos şi să ne simţim bine. Noi, cu noi înşine. Şi noi cu ceilalţi. Şi tot timpul avem puterea de a alege. Iar creierul şi chimia corpului nostru va reacţiona ca atare.
Mecanismele sunt automate şi se întâmplă. Fie că vorbim de mecanismul stresului, fie de cel al stării de bine.
Este demonstrat de zeci de ani că nu putem trăi simultan două stări emoţionale opuse. Nu putem fi şi furioşi şi veseli. Nu există “zâmbet trist”. Este doar o expresie. Zâmbetul trist este doar tristeţe şi atât. Sau regret. Oricum, nu este nimic pozitiv într-un zâmbet trist.
Şi dacă ţi-ai conştientizat zâmbetul trist sau furia, regretul, nevozitatea, iritarea, îndoiala şi orice altă emoţie negativă… vino în prezent şi spune “Stop. Eu aleg. Eu sunt dintotdeauna stăpân pe viaţa mea. Eu sunt dintotdeauna echilibru mental şi emoţional. Eu sunt dintotdeauna bucurie. Eu aleg dintotdeauna să fiu în pace.” sau orice altă afirmaţie.
Nu se vor schimba lucrurile instantaneu. Dar chimia din corpul tău se va schimba uşor-uşor. Spunându-ţi aceste afirmaţii, vei stopa secreţia de neurotransmiţători care îţi fac rău şi vei da şansa celor care îţi fac bine. E ca şi cum te opreşti din mâncat fast food sau băut cola şi alegi să mănânci o salată şi să bei apă. Şi este la fel de simplu să o faci. E doar o alegere şi atât.
Stai în starea de prezenţă! Dăruieşte!
Râzi!
Fă măcar de câteva ori pe zi lucruri care îţi plac! Zâmbeşte!
Îmbrăţişează!
Plimbă-te într-un parc!
Uită-te la un copil care se joacă!
Mănâncă ceva delicios! Pune-ţi pe tine culori vesele! Dă cuiva un mesaj de drag şi dor!
Respiră, pur şi simplu, respiră şi fii atent doar la propria ta respiraţie, la cum se umflă cavitatea toracică şi abdominală şi chiar imaginează-ţi organele interne cum primesc aerul!
Acesta este un moment de prezenţă simplă care îţi schimbă chimia corpului şi te umple de starea de bine.
Amintim că Sfântul Ioachim era din seminția lui Iuda și descendent al
Regelui David, iar Ana era fiica preotului Matan, din seminția lui Levi.
Ana s-a căsătorit în Nazaret cu Ioachim și la bătrânețe a născut-o pe Maica Domnului.
Cei doi duceau o viață curată înaintea lui Dumnezeu și la fiecare praznic luau două părți din câștigul lor pentru a dărui săracilor și lui Dumnezeu.
Din Sinaxar aflăm că într-o zi, pe când erau bătrâni, au ajuns în Ierusalim să jertfească Domnului.
Marele Preot Isahar l-a mustrat pe Ioachim:De ce aduci darul înaintea mea? Oare nu știi că nevrednic ești să aduci cu noi daruri, de vreme ce nu ai lăsat seminție în Israel?
După această mustrare, Ioachim a plecat rușinat și defăimat și nu s-a mai întors acasă, ci a mers în pustie și s-a rugat lui Dumnezeu să-i dea rod pântecelui Anei. La fel și Ana, înălța neîncetat rugăciuni către Dumnezeu.
În urma acestor rugăciuni, Dumnezeu l-a trimis chiar pe îngerul Său să le binevestească nașterea Maicii Domnului, care a fost spre mântuirea a tot neamul omenesc.
Sfinții Ioachim și Ana au fost lipsiți de copii până la vremea bătrâneții, când Arhanghelul Gavriil s-a pogorât la fiecare din ei, binevestindu-le zămislirea Fecioarei Maria.
Din dragoste pentru oameni, Dumnezeu a făcut roditor pântecele sterp al Anei, care la vremea rânduită a născut prunc de parte femeiască, pe Sfânta Fecioară Maria.
Interpretarea greșită a acestui eveniment minunat a făcut ca în sânul Bisericii Romano-Catolice să apară pentru prima dată inovația mariologică despre imaculata concepție, în scrierile lui Paschasius Radbert.
Potrivit dogmei imaculatei concepții, Maica Domnului ar fi fost ferită de păcatul strămoșesc, fiind născută asemenea Mântuitorului, prin umbrirea Sfântului Duh, iar nu prin împreunare trupească.
Împotriva acestei inovații, SfântulPărinte Justin Popovici afirmă:
A admite zămislirea neprihănită a Sfintei Fecioare Maria implică presupoziția unei imaculate concepții a tuturor strămoșilor până la Adam, pentru ca însăși Sfânta Fecioară să se poată naște fără păcatul ereditar, ceea ce conduce la respingerea întregii antropologii biblice.
Vrednicia reală, autentică a Maicii Domnului, înainte de întrupare, n-a constat într-o presupusă naștere a ei fără păcatul strămoșesc, ci în acceptarea ei (Fie mie după cuvântul tău – Luca 1, 38) a planului lui Dumnezeu, în condiția omenească generală, adică aflată sub păcatul ereditar.
Prin acest fiat în sensul doctrinei sinergiei așa cum e prezentată de Sfântul Pavel, prin Maria, omul e împreună-lucrător cu Dumnezeu la mântuirea sa.
Se toacă pe la al patrulea ceas din noapte și adunându-se frații
în biserică, preotul face începutul după obicei și se zic: Împărate
ceresc…, Sfinte Dumnezeule…, Preasfântă Treime…, Tatăl nostru…, Doamne
miluiește (de 12 ori), Slavă…, Și acum…, Veniți să ne închinăm… (de 3
ori) și Utrenia, după rânduială.
După psalmi, se cântă Aliluia și podobnicele glasului și se citește Catisma a opta.
Apoi se citește viața Cuvioasei Maria Egipteanca, în două stări.
Psalmul 50
Stihurile: Să cântăm Domnului… nu se cântă, ci îndată se începe
Canonul Mare, care se zice rar, cu glas umilit și cu inimă înfrântă,
făcând la fiecare tropar câte 3 închinăciuni.
CANONUL MARE
Alcătuire a Sfântului Părintelui nostru Andrei Criteanul Ierusalimiteanul.
Cântarea 1, glasul al 6-lea:
Irmosul:
Ajutor și acoperitor S-a făcut mie spre
mântuire. Acesta este Dumnezeul meu și-L voi slăvi pe El; Dumnezeul
părintelui meu și-L voi înălța pe El, căci cu slavă S-a preaslăvit (de
două ori).
Stih: Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă.
De unde voi începe a plânge faptele vieții mele celei ticăloase?
Ce începere voi pune, Hristoase, acestei tânguiri de acum? Ci ca un
milostiv, dă-mi iertare greșealelor.
Vino, ticăloase suflete, împreună cu trupul tău, de te
mărturisește la Ziditorul tuturor. Și îndepărtează-te de acum de nebunia
cea mai dinainte și adu lui Dumnezeu lacrimi de pocăință.
Râvnind neascultării lui Adam celui întâi-zidit, m-am cunoscut
pe mine dezbrăcat de Dumnezeu, și de împărăția cea pururea fiitoare și
de desfătare, pentru păcatele mele.
Vai, ticăloase suflete! Pentru ce te-ai asemănat Evei celei
dintâi? Că ai căzut rău și te-ai rănit amar; că te-ai atins de pom și ai
gustat cu îndrăzneală mâncarea cea nechibzuită.
În locul Evei celei trupești, făcutu-s-a mie Evă înțelegătoare
gândul cel cu poftă trupească, arătându-mi cele plăcute, și gustând
pururea din băutura cea amară.
După dreptate a fost lepădat Adam din Eden, nepăzind singura Ta
poruncă, Mântuitorule. Dar eu, care am călcat totdeauna cuvintele Tale
cele dătătoare de viață, ce voi pătimi?
Covârșind eu de bunăvoie uciderea lui Cain, m-am făcut cu
știință ucigaș al sufletului, umplându-mi trupul de viermi, și
războindu-mă împotriva lui, cu faptele mele cele rele.
Nu m-am asemănat, Iisuse, dreptății lui Abel. Daruri bineprimite
nu Ți-am adus Ție niciodată, nici fapte dumnezeiești, nici jertfă
curată, nici viață fără prihană.
Precum Cain așa și noi, ticălosule suflete, am adus fapte
murdare Făcătorului tuturor și jertfă vrednică de mustrare și viață
ne-trebnică; pentru acestea ne-am și osândit împreună.
Ziditorule, făcându-mă lut viu, ai pus întru mine trup și oase
și suflare și viață; dar, o! Făcătorul meu, Mântuitorul meu și
Judecă-torul meu, primește-mă pe mine cel ce mă pocăiesc.
Mărturisesc Ție, Mântuitorule, păcatele pe care le-am făcut, și
rănile sufletului și ale trupului meu, care tâlhărește le-au pus
înlăuntrul meu gândurile cele ucigătoare.
De am și greșit, Mântuitorule, dar știu că ești iubitor de
oameni; bați cu milă și Te milostivești fierbinte; pe cel ce plânge îl
vezi, și alergi ca un părinte, chemând pe cel rătăcit.
Pe mine cel lepădat înaintea ușilor Tale, Mântuitorule, măcar la
bătrânețe nu mă lăsa în iad, deșert, ci, mai înainte de sfârșit, ca un
iubitor de oameni, dă-mi iertare greșealelor.
Eu sunt cel căzut între tâlhari, în gându-rile mele; cu totul
sunt rănit acum de ele și plin de bube; dar Tu însuți venind de față,
Hristoase Mântuitorule, vindecă-mă.
Preotul, văzându-mă mai înainte, a trecut de mine, și levitul,
văzându-mă gol în nenorocire, nu m-a băgat în seamă; iar Tu, Iisuse, Cel
ce ai răsărit din Maria, venind de față, miluiește-mă.
Mielule al lui Dumnezeu, Cel ce ai ridicat păcatele tuturor,
ridică de la mine lanțul cel greu al păcatului și, ca un milostiv, dă-mi
lacrimi de umilință.
Vremea este a pocăinței, iar eu vin către Tine, Făcătorul meu;
ridică de la mine lanțul cel greu al păcatului și, ca un îndurat, dă-mi
iertare de greșealele.
Să nu mă urăști, Mântuitorule, să nu mă lepezi de la Fața Ta;
ridică de la mine lanțul cel greu al păcatului și, ca un milostiv, dă-mi
iertare de greșealele.
Greșealele mele cele de voie și cele fără de voie, Mântuitorule,
cele vădite și cele ascunse, cele știute și cele neștiute, toate
iertându-le, ca un Dumnezeu, milostivește-Te și mă mântuiește.
Din tinerețe, Mântuitorule, poruncile Tale le-am lepădat, și
mi-am trecut toată viața cu pofte, neîngrijindu-mă și lenevindu-mă;
pentru aceasta strig Ție, Mântuitorule: măcar la sfârșit mântuiește-mă.
Bogăția sufletului cheltuind-o întru păcate, pustiu sunt de
virtuți creștinești și, flămânzind, strig: Părinte al îndurărilor,
apucând înainte, miluiește-mă.
Înaintea Ta cad, Iisuse;greșit-am Ție, milostivește-Te spre
mine; ridică de la mine lanțul cel greu al păcatului și, ca un îndurat,
dă-mi lacrimi de umilință.
Să nu intri cu mine la judecată, vădind faptele mele, cercetând
cuvintele și îndreptând pornirile; ci cu îndurările Tale, trecând cu
vederea răutățile mele, mântuiește-mă, Atotputernice.
Stih: Cuvioasă maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Tu-mi dă har luminător, din osârdia ta cea dumnezeiască de sus,
ca să scap de întunericul patimilor; și să laud din inimă faptele vieții
tale cele frumoase, Marie.
Plecându-Te dumnezeieștilor legi ale lui Hristos, la Dânsul ai
venit, lăsând pornirile desfătărilor cele neoprite, și toată virtutea,
ca pe una singură, cu multă cucernicie ai săvârșit-o.
Stih: Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu rugăciunile tale, Andrei, scapă-ne de patimile cele fără de
cinste și te rugăm să ne arăți părtași acum împărăției lui Hristos, pe
noi cei ce te lăudăm pe tine, strălucite, cu credință și cu dragoste.
Slavă…, a Treimii:
Treime, Ființă preaînaltă, Căreia ne închinăm întru o Unime,
ridică de la mine lanțul cel greu al păcatului și, ca o milostivă, dă-mi
lacrimi de umilință.
Și acum…, a Născătoarei:
Născătoare de Dumnezeu, nădejdea și ajutătoarea celor ce te
laudă pe tine, ridică de la mine lanțul cel greu al păcatului și, ca o
stăpână curată, mă primește pe mine cel ce mă pocăiesc.
Și iarăși se cântă în amândouă stranele irmosul: Ajutor și acoperitor…
Cântarea a 2-a:
Irmosul :
Ia aminte, Cerule, și voi grăi; și voi lăuda pe Hristos, Care a venit din Fecioară cu trup (de două ori).
Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă.
Ia aminte, cerule, și voi grăi; pământule, primește în urechi glasul celei ce se pocă-iește lui Dumnezeu și-L laudă pe Dânsul.
Ia aminte, Dumnezeule, Mântuitorul meu, cu ochiul Tău cel blând, și primește mărturisirea mea cea călduroasă.
Mai mult decât toți oamenii, eu însumi am greșit Ție; ci Te milostivește, Mântuito-rule, ca un Dumnezeu, spre făptura Ta.
Viforul răutăților m-a cuprins, Milostive Doamne; ci, ca lui Petru, întinde-mi și mie mâna Ta.
Lacrimile desfrânatei, Îndurate, și eu le vărs înaintea Ta; milostivește-Te spre mine, Mântuitorule, cu îndurarea Ta.
Întunecatu-mi-am, frumusețea sufletului cu plăcerile poftelor, și cu totul toată mintea țărână mi-am făcut.
Ruptu-mi-am acum veșmântul cel dintâi, pe care mi l-ai țesut mie, Ziditorule, dintru început; și pentru aceasta zac acum gol.
Îmbrăcatu-m-am acum în haină ruptă, pe care mi-a țesut-o mie șarpele cu sfătuirea, și mă rușinez.
Căutat-am la frumusețea pomului, și mi s-a amăgit mintea; și acum zac gol și mă rușinez.
Lucrat-au pe spatele meu toți mai-marii răutăților, lungind asupra mea fărădelegea lor.
Pierdutu-mi-am frumusețea cea întâi-zidită și podoaba mea; și acum zac gol și mă rușinez.
Cusutu-mi-a haine de piele păcatul, golindu-mă de haina cea dintâi țesută de Dumnezeu.
Îmbrăcat sunt cu îmbrăcaminte de rușine, ca și cu niște frunze
de smochin, spre vădirea patimilor mele celor din bunăvoința mea.
Îmbrăcatu-m-am urât cu haina împestrița-tă și sângerată rușinos,
prin curgerea vieții celei cu patimi și iubitoare de desfătări.
Pătat-am haina trupului meu, și am întinat cu totul podoaba cea după chipul și după asemănarea Ta, Mântuitorule.
Căzut-am întru întristarea patimi lor, și în stricăciunea cea materialnică; și pentru aceasta acum vrăjmașul mă necăjește.
Viață iubitoare de cele materiale și iubitoare de averi alegând
eu în loc de sărăcie, Mântuitorule, m-am împresurat acum cu sarcină
grea.
Împodobitu-mi-am chipul trupului cu îmbrăcămintea de multe feluri a gândurilor rușinoase și sunt osândit.
Îngrijitu-m-am cu deadinsul numai de podoaba mea cea din afară,
nebăgând seama de cortul dinlăuntru, cel după chipul lui Dumnezeu.
Făcându-mi urâțenia chip patimi lor mele, prin pofte iubitoare de plăceri, mi-am stricat frumusețea minții.
Îngropat-am, Mântuitorule, cu patimile frumusețea chipului celui dintâi; dar ca pe drahmă, oarecând, căutându-mă, așa mă află.
Păcătuit-am ca și desfrânata și strig Ție: Eu însumi am greșit! Primește, Mântuitorule, ca mir și lacrimile mele.
Alunecat-am în desfrânare ca David și m-am umplut de noroi; dar Tu, Mântuitorule, spală-mă și pe mine cu lacrimile mele.
Fii mie milostiv, strig Ție ca și vameșul; Mântuitorule, curățește-mă; că nimeni din cei din Adam n-au greșit Ție, ca mine.
Nici lacrimi, nici pocăință nu am, nici umilință; ci Tu însuți acestea, Mântuitorule, dăruiește-mi-le, ca un Dumnezeu.
Ușa Ta să nu mi-o închizi atunci, Doamne, Doamne! Ci să o deschizi mie, celui ce mă pocăiesc către Tine.
Iubitorule de oameni, Cel ce voiești ca toți să se mântuiască,
Tu mă cheamă și mă primește ca un bun, pe mine cel ce mă pocăiesc.
Ascultă suspinurile sufletului meu, și primește picăturile ochilor mei, Doamne, și mă mântuiește.
A Născătoarei:
Preacurată Fecioară, Născătoare de Dum-nezeu, ceea ce una ești prea lăudată, roagă-te îndelung, ca să ne mântuim noi.
Alt canon
Irmosul:
Vedeți, vedeți! că Eu sunt Dumnezeu, Care am
plouat mană, și apă din piatră am izvorât de demult, în pustie,
poporului Meu, cu singură dreapta și cu tăria Mea.
Vedeți, vedeți! că Eu sunt Dumnezeu; ascultă, suflete al meu, pe
Domnul, Cel ce strigă, și te depărtează de la păcatul cel dintâi; și te
teme, ca de un judecător și Dumnezeu.
Cui te-ai asemănat, mult-păcătosule suflete? Numai lui Cain
celui dintâi și lui Lameh aceluia? Ucigându-ți cu pietre trupul prin
fapte rele, și omorându-ți mintea cu pornirile cele nebunești.
Pe toți cei mai înainte de lege întrecându-i, o, suflete, lui
Set nu te-ai asemănat, nici lui Enos ai urmat, nici lui Enoh cel ce a
fost mutat la cer, nici lui Noe; ci te-ai arătat sărac de viața
drepților.
Tu însuți, suflete al meu, ai deschis zăvoarele mâniei
Dumnezeului tău, și ți-ai înecat trupul, ca și tot pământul, și faptele
și viața; și ai rămas afară de corabia cea mântuitoare.
Bărbat am ucis spre rană mie, și tânăr spre vătămare, Lameh
plângând a strigat; iar tu nu te cutremuri, o, suflete al meu,
întinându-ți trupul și mintea pătându-ți.
O, cum am râvnit lui Lameh, celui mai înainte ucigaș! Sufletul
ca pe un bărbat, mintea ca pe un tânăr și trupul ca pe un frate mi-am
ucis, ca și Cain ucigașul, cu pornirile cele poftitoare de plăceri.
Turn ți-ai închipuit să zidești, o, suflete, și întăritură să
faci poftelor tale, de n-ar fi oprit Ziditorul voile tale, și de n-ar fi
surpat până la pământ meșteșugirile tale.
Plouat-a Domnul oarecând foc din cer, arzând fărădelegea cea
înfierbântată a sodomenilor; iar tu ți-ai a prins focul gheenei întru
care va să arzi, o, suflete.
Rănitu-m-am, vătămatu-m-am, iată săgeți-le vrăjmașului au
pătruns sufletul meu și trupul. Iată, rănile și bubele și
zdruncină-turile strigă, și vătămăturile mele cele de voie alese.
Cunoașteți și vedeți că Eu sunt Dumnezeul, Cel ce ispitesc
inimile, înfrânez cugetele și vădesc faptele, ard păcatele, judec pe
orfan, pe smerit și pe sărac.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Întins-ai mâinile tale către înduratul Dumnezeu, Marie, afundată
întru adâncul răutăților, și ți-a întins mâna de ajutor cu milostivire,
ca și lui Petru, căutând cu adevărat întoarcerea ta.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu toată osârdia și cu dragoste ai alergat către Hristos, urând
calea cea dintâi a păcatului; și în pustiile cele neumblate hrănindu-te,
și poruncile Lui cele dumnezeiești curat săvârșind.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!
Să vedem, să vedem, o suflete, iubirea de oameni a lui Dumnezeu
și a Stăpânului; pentru aceasta, mai înainte de sfârșit să cădem
înaintea Lui cu lacrimi, strigând: cu rugăciunile lui Andrei,
Mântuitorule, milu-iește-ne pe noi.
Slavă…, a Treimii:
Treime fără început, nezidită, nedespărțită Unime, primește-mă
pe mine cel ce mă pocăiesc, și mă mântuiește pe mine, cel ce am greșit; a
Ta zidire sunt, nu mă trece cu vederea; ci mă iartă și mă izbăvește de
osânda focului.
Și acum…, a Născătoarei:
Preacurată Stăpână Născătoare de Dumnezeu, nădejdea celor ce
aleargă la tine, și limanul celor înviforați, pe Milostivul și Făcătorul
și Fiul tău, fă-L îndurat, și mie cu rugăciunile tale.
Și iarăși se zice, în amândouă stranele, irmosul al doilea: Vedeți, vedeți…
Cântarea a 3-a:
Irmosul:
Pe piatra cea neclintită a poruncilor Tale, Hristoase, întărește inima mea (de două ori).
Foc de la Domnul plouând, oarecând, a ars Domnul de demult pământul sodomenilor.
În munte scapă, suflete, ca Lot acela și apucă și te izbăvește în Sigor.
Fugi de aprindere, o suflete! Fugi de arderea Sodomei! Fugi de pieirea cea din dumnezeiască văpaie!
Mărturisescu-mă Ție, Mântuitorule: păcă-tuit-am, păcătuit-am Ție fără măsură; dar lasă-mi, iartă-mi, ca un Îndurat.
Păcătuit-am Ție, eu singur păcătuit-am mai mult decât toți; Hristoase Mântuitorule, nu mă trece cu vederea.
Tu ești Păstorul cel Bun; caută-mă pe mine mielul și, rătăcit fiind, nu mă trece cu vederea.
Tu ești dulcele Iisus, Tu ești Ziditorul meu; întru Tine, Mântuitorule, mă voi îndrepta.
A Treimii:
Preasfântă Treime, Dumnezeul nostru, miluiește-ne pe noi.
O, Treime, Unime Dumnezeule, mântu-iește-ne pe noi de înșelăciune și de ispite și de primejdii!
A Născătoarei:
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu miluiește-ne pe noi.
Bucură-te, pântece primitor de Dumne-zeu! Bucură-te, scaunul Domnului! Bucură-te, Maica vieții noastre.
Alt Canon
Irmosul:
Întărește, Doamne, pe piatra poruncilor Tale, inima mea cea clintită; că Însuți ești sfânt și Domn (de două ori).
Izvor
de viață Te-am câștigat pe Tine, surpătorul morții, și strig Ție din
inima mea mai înainte de sfârșit: Greșit-am! Milosti-vește-Te și mă
mântuiește.
Păcătoșilor din vremea lui Noe am urmat, Mântuitorule, moștenind osândirea acelora, întru cufundarea potopului.
Greșit-am, Doamne, greșit-am Ție! Milostivește-Te spre mine. Că
nu este cineva între oameni, din cei ce au greșit, pe care să nu-l fi
întrecut eu cu greșealele.
Lui Ham aceluia, batjocoritorul de tată, urmând, suflete, n-ai acoperit rușinea aproapelui, cu fața înapoi întorcându-te.
Binecuvântarea lui Sem nu ai moștenit, ticălosule suflete, și moștenire desfătată n-ai luat, ca Iafet în pământul iertării.
Din pământul Haran, adică din păcat, ieși, suflete al meu, și
vino la pământul care izvorăște de-a pururea nestricăciune vie, pe care
Avraam a moștenit-o.
De Avraam ai auzit, suflete al meu, care și-a lăsat oarecând
pămâtul părinților și s-a făcut străin. Urmează și tu alegerii aceluia.
La stejarul din Mamvri ospătând patriarhul pe îngeri, a luat la bătrânețe vânatul făgăduinței.
Înțelegând pe Isaac, ticălosule suflete al meu, că a fost
jertfit tainic jertfă nouă, ca ardere de tot Domnului, urmează voinței
lui.
Auzit-ai, suflete al meu, de Ismael, că a fost izgonit ca un
fecior din slujnică; trezește-te, vezi, ca nu cumva păcătuind, să suferi
ceva asemenea.
Agarei, egiptencei celei de demult, te-ai asemănat, suflete,
făcându-te rob de bună-voia ta, și născând semeția, ca pe un nou Ismael.
Scara lui Iacov o știi, suflete al meu, care s-a arătat de la
pământ spre cele cerești; pentru ce n-ai avut treaptă tare, credința cea
dreaptă?
Preotului lui Dumnezeu, și împăratului celui înstrăinat între oameni de viața lumii, urmează, adică asemănării lui Hristos.
Să nu te faci stâlp de sare, suflete, întorcându-te înapoi; să te înfricoșeze pilda Sodomei; sus în Sigor mântuiește-te!
De arderea păcatului fugi, suflete al meu, ca și Lot. Fugi de
Sodoma și de Gomora; fugi de flacăra a toată pofta cea nebunească.
Miluiește-mă, Doamne, miluiește-mă strig Ție, când vei veni cu îngerii Tăi, să răsplătești tuturor după vrednicia faptelor.
Rugăciunea celor ce Te laudă pe Tine, Stăpâne, nu o lepăda; ci
Te milostivește, Iubitorule de oameni, și dăruiește iertare celor ce se
roagă Ție cu credință.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cuprins sunt de tulburarea valurilor și de furtuna păcatelor.
Dar tu, maică, mântuiește-mă acum și mă scoate la limanul dumnezeieștii
pocăințe.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Rugăciune cu osârdie aducând și acum, cuvioasă, către prea
milostiva Născătoare de Dumnezeu, cu rugăciunile tale deschide-mi
dumnezeieștile intrări.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu rugăciunile tale dăruiește-mi și mie iertare datoriilor, o
Andreie, arhiereule al Cretei; că tu ești învățător preales al
pocăinței.
Slavă…, a Treimii:
Treime neamestecată, nezidită, Fire fără început, Care ești
lăudată în Treimea Fețelor, mântuiește-ne pe noi, care ne închinăm
stăpânirii Tale cu credință.
Și acum…, a Născătoarei:
Pe Fiul cel fără de ani din Tatăl, sub ani L-ai născut, neștiind
de bărbat, Născătoare de Dumnezeu. Minune străină! Că alăptând, ai
rămas fecioară.
Și iar irmosul: Întărește, Doamne…
Apoi sedealna, alcătuire a lui Iosif, glasul al 8-lea:
Podobie: Înviat-ai din morți…
Luminători de Dumnezeu luminați, cei ce înșivă
ați fost văzători ai Mântuitorului, luminați-ne pe noi cei ce suntem în
întunericul vieții, ca să umblăm acum, ca în zi, cu bunăcuviință, întru
lumina postului, alungând patimile cele de noapte, și să vedem și noi
luminatele Patimi ale lui Hristos, bucurându-ne.
Slavă…, altă Sedealnă, glasul al 8-lea:
Podobie: Porunca cea cu taină…
Apostoli, cei doisprezece de Dumnezeu aleși, aduceți acum
rugăciune lui Hristos, ca să trecem toți curgerea postului, săvârșind
rugăciuni cu umilință, și săvârșind virtuți cu osârdie; ca în acest chip
să ajungem să vedem Învierea cea slăvită a lui Hristos Dumnezeu, slavă
și laudă aducând.
Și acum…, a Născătoarei:
Același glas și podobie:
Născătoare de Dumnezeu, roagă-te împre-ună cu Apostolii, Fiului
și Cuvântului lui Dumnezeu, Cel necuprins, Care S-a născut în chip de
negrăit din tine mai presus de gând, să dăruiască lumii pace curată și
să ne dea nouă iertare păcatelor mai înainte de sfârșit, și să
învrednicească pe robii tăi împărăției cerești, pentru bunătatea Sa cea
prea multă.
Apoi se citește viața Preacuvioasei Maria Egipteanca, de la jumătate. După aceasta, Tricântarea de Joi, fără metanii.
Cântarea a 4-a, glasul al 8-lea:
Irmosul:
Auzit-am, Doamne, auzul Tău și m-am temut, înțeles-am lucrurile Tale și am slăvit puterea Ta, Stăpâne.
Apostolii lui Hristos cei luminați, care au viețuit cu
înfrânare, ușurează nouă vremea postului, cu dumnezeieștile lor
mijlociri.
Organul cel cu douăsprezece coarde, ceata cea dumnezeiască a
ucenicilor, a cântat cântarea de mântuire, tulburând cântările cele
viclene.
Cu ploile duhului ați adăpat toată lumea, alungând, preafericiților, seceta mulțimii zeilor.
A Născătoarei:
Mântuiește-mă pe mine, cel care mă smeresc, care am viețuit cu
semeție, tu care ai născut pe Cel ce a înălțat firea cea smerită,
Preacurată.
Altă Tricântare, același glas:
Irmos: Auzit-am Doamne…
Preacinstită ceată a Apostolilor, îndeamnă-te a ruga pe Ziditorul tuturor ca să ne miluiască pe noi, care te lăudăm pe tine.
Fiind ca niște lucrători ai lui Hristos, Apostoli, și lucrând cu
dumnezeiescul Cuvânt, toată lumea, I-ați adus totdeauna roade.
Vie v-ați făcut lui Hristos, Celui cu adevărat iubit; că ați izvorât în lume vinul Duhului, Apostoli.
A Treimii:
Preasfântă Treime, Dumnezeul nostru, slavă Ție.
Sfântă Treime asemănătoare, Care ești mai presus stăpânitoare,
cea preaputernică, Părinte, Cuvântule și Duhule Sfinte, Dumnezeule,
lumină și viață, păzește turma Ta.
A Născătoarei:
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluiește-ne pe noi.
Bucură-te, scaun în chipul focului. Bucură-te, sfeșnic purtător
de făclie. Bucură-te, muntele sfințirii, chivotul vieții, cortul Sfintei
Sfintelor.
Alt canon
Irmosul:
Auzit-a proorocul de venirea Ta, Doamne, și s-a
temut: că aveai să Te naști din Fecioară, și oamenilor să Te arăți, și a
grăit: Auzit-am auzul Tău și m-am temut; slavă puterii Tale, Doamne (de
două ori).
Lucrurile Tale nu le trece cu vederea, zidirea Ta nu o părăsi,
Drepte Judecătorule; că de am și păcătuit eu însumi ca un om, și mai
mult decât tot omul, Iubitorule de oameni, dar ai putere ca un Domn al
tuturor a ierta păcatele.
Se apropie, suflete, sfârșitul, se apropie și nu te îngrijești,
nu te pregătești; vremea se scurtează, scoală-te; aproape lângă uși este
Judecătorul: ca un vis, ca o floare trece vremea vieții. Pentru ce în
deșert ne tulburăm?
Deșteaptă-te, o, sufletul meu! Ia seama faptelor tale pe care
le-ai făcut, și adu-le la vedere; varsă picături de lacrimi; spune cu
îndrăzneală faptele tale și cugetele tale lui Hristos, și te
îndreptează.
N-a fost în viață păcat, nici faptă, nici răutate, pe care să nu
le fi săvârșit eu, Mântuitorule, cu mintea și cu cuvântul, cu voința și
cu gândul și cu știința, și cu fapta păcătuind, ca altul nimeni nici
odinioară.
Din aceasta m-am judecat, din aceasta m-am osândit, eu,
ticălosul, adică din cugetul meu, decât care nimic nu este în lume mai
puternic; Judecătorule, Mântuitorul meu și cunoscătorule, cruță-mă,
izbăvește-mă și mă mântuiește pe mine robul Tău.
Scara pe care a văzut-o de demult marele între patriarhi,
suflete al meu, este arătarea suirii celei de lucrare și a înălțării
gândului; deci, de voiești să viețuiești cu lucrarea și cu cunoștința și
cu înălțarea gândului, înnoiește-te.
Arșița zilei a răbdat patriarhul pentru lipsă și frigul nopții a
suferit, în toate zilele făcând câștig; păstorind, trudindu-se și
slujind, ca să-și ia amândouă femeile.
Prin două femei înțelege, fapta și cuno-ștința întru înaltă
gândire: prin Lia fapta, ca ceea ce a fost cu mulți copii. Iar prin
Rahela, gândirea, ca cea mult-ostenitoare. Că fără de osteneli nici
fapta, nici gândirea nu se vor săvârși, suflete.
Priveghează, o, suflete al meu, și te fă deosebit, ca cel mare
între patriarhi; ca să dobândești fapta cu gândirea cea înaltă; ca să te
faci minte văzătoare de Dumnezeu, să ajungi în norul cel neapus cu
gândirea, și să te faci neguțător de lucruri mari.
Pe cei doisprezece patriarhi născându-i cel mare între
patriarhi, ți-a făcut ție tainic, suflete al meu, scară spre suirea cea
de faptă, pe fiii săi, ca pe niște temeiuri și trepte, ca niște suișuri
preaînțelepțește așezându-i.
Lui Esau cel urât asemânându-te, suflete, ai dat amăgitorului
tău întâia naștere, a frumuseții celei dintâi; și de la binecuvân-tarea
părintească ai căzut, și îndoit te-ai amăgit, ticălosule, cu fapta și cu
gândirea; pentru aceasta acum pocăiește-te.
Edom s-a chemat Esau, pentru marea înverșunare a amestecării cu
femei. Căci cu neînfrânarea pururea aprinzându-se și cu plăcerile
întinându-se, Edom s-a numit, care înseamnă: înfierbântarea sufletului
celui iubitor de păcate.
De Iov cel de pe gunoi auzind, o, suflete al meu, că s-a
îndreptățit, n-ai râvnit bărbăți-ei aceluia, n-ai avut tăria gândului
lui, întru toate care ai cunoscut, în cele ce ai știut și în cele ce
te-ai ispitit; ci te-ai arătat nerăbdător.
Cel ce era mai înainte pe scaun, acum se vede gol în gunoi, cu
răni; cel cu mulți fii și mărit, de năprasnă fără de fii și de casă
lipsit; că socotea gunoiul palat și rănile mărgăritar.
După vrednicia împărătească fiind îmbrăcat cu diademă și cu
porfiră, omul cel cu multă avere, și dreptul cel îndestulat de bogăție
și de animale, degrab sărăcind de avere și de stare și de împărăție s-a
lipsit.
De a fost acela drept și fără prihană mai mult decât toți, și
n-a scăpat de cursele și vicleșugurile înșelătorului, dar tu, fiind
iubitor de păcate, ticăloase suflete, ce vei face de se va întâmpla să
vină asupra ta ceva din cele negândite?
Trupul mi-am spurcat, duhul mi-am întinat, peste tot m-am rănit;
dar ca un doctor, Hristoase, amândouă prin pocăință mi le tămăduiește.
Spală-le, curățește-le, Mântuitorul meu, arată-le mai curate decât
zăpada.
Trupul Tău și sângele pentru toți Ți-ai pus, Cuvinte,
răstignindu-Te; trupul, adică ca să mă înnoiești, iar sângele ca să mă
speli. Duhul ți-ai dat ca să mă aduci, Hristoase, Părintelui Tău.
Săvârșit-ai mântuirea în mijlocul pământului, Făcătorule, ca să
ne mântuim; de bunăvoie pe cruce ai fost răstignit și Edenul cel ce se
încuiase s-a deschis; cele de sus și cele de jos, făptura și toate
neamurile mântuindu-se, se închină Ție.
Fie-mi mie scăldătoare sângele cel din coasta Ta, totodată și
băutură și apa iertării ce a izvorât, ca să mă curățesc cu amândouă,
ungându-mă și bând, și ca o ungere și băutură, Cuvinte, cuvintele Tale
cele de viață.
Gol sunt, spre a intra în cămara mirelui, gol sunt și spre a
merge la nuntă și la cină; candela mi s-a stins, fiind fără de
untdelemn, cămara mi s-a închis dormind eu. Cina s-a mâncat; iar eu
fiind legat de mâini și de picioare, am fost lepădat afară.
Biserica a câștigat pahar coasta Ta cea purtătoare de viață, din
care a izvorât nouă îndoit izvorul iertării și al cunoștinței; spre
închipuirea celei vechi și a celei noi, a amânduror legilor, Mântuitorul
nostru.
Timpul vieții mele este scurt, și plin de dureri și de vicleșug,
dar întru pocăință primește-mă și întru cunoștință mă cheamă, ca să nu
mă fac câștig și mâncare celui străin; Mântuitorule, Tu Însuți mă
miluiește.
Falnic sunt acum și semeț, cu inima în deșert și în zadar. Să nu
mă osândești împreună cu fariseul; ci mai ales dă-mi smerenia
vameșului, Unule Îndurate, drepte Judecătorule, și cu acesta împreună mă
numără.
Știu, Îndurate, că am greșit, de am ocărât vasul trupului meu;
ci întru pocăință mă primește, și întru cunoștință mă cheamă, ca să nu
mă fac câștig, nici mâncare celui străin. Ci Tu Însuți, Mântuitorule, mă
miluiește.
Însumi idol m-am făcut, vătămându-mi cu poftele sufletul meu. Ci
întru pocăință mă primește, și întru cunoștință mă cheamă, ca să nu mă
fac câștig, nici mâncare celui străin. Ci Tu Însuți, Mântuitorule, mă
miluiește.
N-am auzit glasul Tău, n-am ascultat Scriptura Ta, Dătătorule de
lege. Ci întru pocăință mă primește, și întru cunoștință mă cheamă, ca
să nu mă fac câștig, nici mâncare celui străin. Ci Tu Însuți,
Mântuitorule, mă miluiește.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Petrecând viață fără de trup, cuvioasă, fiind cu trup, ai luat
mare har de la Dumnezeu cu adevărat, ca să folosești celor ce te
cinstesc cu credință. Pentru aceasta ne rugăm ție, izbăvește-ne pe noi
cu rugăciunile tale de toate încercările.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Întru adânc de necuviințe mari pogorân-du-te, nu te-ai oprit
acolo, ci te-ai suit cu gând mai bun în chip lămurit la virtutea cea
desăvârșită prin faptă, minunând, Cuvioasă Maică Marie, firea
îngerească.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Andrei, lauda părinților, nu uita rugând cu rugăciunile tale, de
față fiind tu, pe Treimea cea înalt dumnezeiască, ca să ne izbăvim de
osândă, cei ce te chemăm pe tine, dumnezeiescul ocrotitor și podoaba
Cretei.
Slavă…, a Treimii:
Nedespărțită în ființă, neamestecată în Fețe, Dumnezeu Te cunosc
pe Tine Dumnezeire, una în Treime, ca pe Ceea ce ești întocmai cu
împărăția și întocmai cu tronul; și strig Ție cântarea cea mare, ce se
cânta întreit întru cele de sus.
Și acum…, a Născătoarei:
Și ai născut și ești fecioară, și ai rămas întru amândouă cu
firea, Fecioară. Cel ce S-a născut înnoiește legile firii, și pântecele a
născut nesimțind dureri. Unde Dumnezeu voiește, se biruiește rânduiala
firii; că face câte voiește.
Și iarăși se cântă irmosul: Auzit-a proorocul de venirea Ta…
Cântarea a 5-a:
Irmosul:
Dis-de-dimineață, Iubitorule de oameni, mă rog
luminează-mă și mă îndreptează la poruncile Tale, și mă învață,
Mântuitorule, să fac voia Ta (de două ori).
În noapte viața mea mi-am petrecut pururea; că întuneric s-a
făcut mie și negură adâncă noaptea păcatului; ci ca pe un fiu al zilei
arată-mă pe mine, Mântuitorule.
Lui Ruben asemănându-mă eu, ticălosul, făcut-am sfat necuvios și
călcător de lege asupra lui Dumnezeu celui înalt, întinându-mi patul
meu, precum acela pe al tatălui său.
Mărturisescu-mă Ție Hristoase Împărate; păcătuit-am, păcătuit-am
ca mai înainte frații lui Iosif, vânzând rodul curăției și al
înțelepciunii.
De cei de un sânge a fost dat, a fost vân-dut în robie dulcele
suflet, cel drept, spre închipuire a Domnului; iar tu, suflete, cu totul
te-ai vândut răutăților tale.
Lui Iosif cel drept și minții lui celei curate, urmează,
ticălosule și neiscusitule suflete, și nu te desfrâna cu pornirile cele
nebunești, făcând fărădelege pururea.
De s-a și sălășluit în groapă oarecând Iosif, Stăpâne Doamne,
dar spre închipuirea îngropării și a scuipării Tale a fost aceasta; iar
eu ce-Ți voi aduce Ție întru acest chip vreodată?
Auzit-ai de coșul lui Moise, suflete, cel purtat de apele și de
valurile râului, că a fost păzit de demult ca într-o cămară, scăpând de
fapta cea amară a voii lui Faraon.
De ai auzit, ticălosule suflete, de moașele ce ucideau oarecând
partea bărbătească, cea nevârstnică, suge acum înțelepciunea ca marele
Moise.
Nu ți-ai omorât mintea lovind-o, precum marele Moise pe
egipteanul, ticălosule suflete; și cum te vei sălășlui, spune-mi, în
pustietatea patimilor prin pocăință?
În pustietăți a locuit marele Moise. Vino dar, suf1ete, de
urmează vieții lui, ca să te învrednicești a vedea și arătarea lui
Dumnezeu cea din rug.
Toiagul lui Moise te închipuiește, suflete, care a lovit marea
și a închegat adâncul, cu însemnarea dumnezeieștii Cruci; prin care vei
putea și tu să săvârșesti lucruri mari.
Aaron a adus lui Dumnezeu foc fără prihană, fără vicleșug; iar
Ofni și Fineas, ca și tine, suflete, au adus lui Dumnezeu viață străină
și întinată.
Greu la minte m-am făcut, Stăpâne, ca și Faraon cel cumplit;
Ianis și Iamvri la suflet și la trup, cufundat cu gândul! Ci ajută-mi
mie, Mântuitorule.
Cu lut mi-am amestecat gândul, eu ticălosul. Spală-mă, Stăpâne,
în baia lacrimilor mele, mă rog Ție, albă ca zăpada făcând haina
trupului meu.
De voi cerceta faptele mele, Mântuitorule, mă văd pe mine însumi
întrecând pe tot omul cu păcatele; că întru cunoștință gândind am
greșit, iar nu întru necunoștință.
Cruță, cruță, Doamne, zidirea Ta. Păcătuit-am, iartă-mă, Cel ce
ești însuți din fire curat, căci afară de Tine nimeni altul nu este fără
pată.
Pentru mine ai luat chipul meu, Dumnezeu fiind; arătat-ai minuni
vindecând pe cei leproși și întărind pe cei slăbănogi; ai oprit
curgerea de sânge, Mântuitorule, celei ce s-a atins de poalele Tale.
Celei ce avea curgere de sânge urmează, ticălosule suflete,
năzuiește, ține-te de poalele lui Hristos, ca să te izbăvești de bătăi
și să auzi de la Dânsul: credința ta te-a mântuit!
Celei gârbovite urmează, o suflete! Apropie-te, cazi la
picioarele lui Iisus, ca să te îndreptezi, să umbli drept în căile
Domnului.
Deși ești fântână adâncă, Stăpâne, izvorăște-mi ape din
preacuratele Tale vine. Ca bând, ca și Samarineanca, să nu mai însetez.
Că izvoare de viață izvorăști.
Siloam să-mi fie mie lacrimile mele, Stăpâne Doamne, ca să-mi
spăl și eu luminile sufletului și să Te văd cu gândul pe Tine, Lumina
cea mai înainte de veci.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu neasemănată dragoste, preafericită, dorind să te închini
lemnului Crucii, te-ai învrednicit de dorire; învrednicește-mă dar și pe
mine, să dobândesc slava cea de sus.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Repejunea Iordanului trecând-o, ai aflat odihnă, fugind de
plăcerea trupească cea cu durere; din care și pe noi, cuvioasă,
scoate-ne cu rugăciunile tale.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ca pe un păstor preaales, înțelepte Andrei, pe tine cel
preacinstit, cu dragoste multă și cu frică te rog, ca să dobândesc
mântuire și viață veșnică, prin rugăciunile tale.
Slavă…, a Treimii:
Pe Tine, Treime, Te cântăm, pe unul Dumnezeu; Sfânt, Sfânt,
Sfânt ești, Părinte și Fiule și Duhule, Ființă singură prin Sine, Unime
căreia pururea ne închinăm.
Și acum…, a Născătoarei:
Din tine S-a îmbrăcat întru a mea frământătură Dumnezeu, Cel ce a
zidit veacurile, Maică Fecioară, ceea ce ești nestricată și nu știi de
bărbat, și a unit Lui firea omenească.
Și iarăși irmosul: Dis-de-dimineață…
Cântarea a 6-a:
Irmosul:
Strigat-am cu toată inima mea către înduratul
Dumnezeu și m-a auzit din iadul cel mai de jos; și a scos din
stricăciune viața mea (de două ori).
Lacrimi din ochii mei, Mântuitorule, și suspinuri din adânc
curat aduc Ție, strigând inima mea: Dumnezeule, păcătuit-am Ție,
milostivește-Te spre mine.
Înstrăinatu-te-ai, suflete, de Domnul tău, ca Datan și ca
Aviron; dar din toată inima strigă: Iartă-mă! Ca să nu te împresoare pe
tine prăpastia pământului.
Ca o junice sălbăticită, asemănatu-te-ai, suflete, lui Efrem; ca
o căprioară, păzește-ți viața de curse, înălțându-ți mintea cu aripi,
cu fapta și cu gândirea.
Mâna lui Moise ne va face să credem, suflete, cum că Dumnezeu
poate să albească și să curețe viața cea leproasă; nu te deznădăjdui
dar, măcar că ești lepros.
Valurile păcatelor mele, Mântuitorule, ca în Marea Roșie
întorcându-se, m-au acoperit degrab, ca oarecând pe egipteni și pe
conducătorii lor.
Voie slobodă fără recunoștință ai avut, suflete, ca și Israel
mai înainte; ca mai mult decât dumnezeiasca mană, ai ales neînțelepțește
lăcomia patimilor cea iubitoare de plăceri.
Cărnurile cele de porc și căldările și bucatele cele
egiptenești, mai vârtos decât cele cerești ai voit, suflete al meu; ca
și de demult nemulțumitorul popor în pustie.
Fântânile hananeieștilor gânduri mai mult le-ai cinstit,
suflete, decât vâna pietrei, din care izvorul înțelepciunii varsă
izvorul teologiei.
Când a lovit Moise, sluga Ta, piatra cu toiagul, cu închipuire
mai înainte a însemnat coasta Ta cea de viață făcătoare; din care toți
băutură de viață scoatem, Mântuitorule.
Cercetează, suflete, și iscodește ca Isus, fiul lui Navi, ce fel
este pământul făgăduinței și locuiește în el cu bună legiuire.
Ridică-te și împotrivește-te patimilor trupești, ca Isus asupra
lui Amalec; biruind pururea gândurile cele înșelătoare, ca și pe
gavaoniteni.
Treci peste firea cea curgătoare a vremii, ca mai înainte
chivotul, și te fă moștenitor pământului aceluia al făgăduinței,
suflete, Dumnezeu poruncește.
Precum ai scăpat pe Petru, cel ce a strigat: scapă-mă, așa
apucând înainte, Mântuitorule, scapă-mă și pe mine de fiară,
întinzându-Ți mâna Ta, și mă scoate din adâncul păcatului.
Pe Tine Te știu liman liniștit, Stăpâne, Stăpâne Hristoase! Ci
apucând înainte, izbăvește-mă din adâncurile păcatului cele neumblate,
și din deznădăjduire.
Eu sunt, Mântuitorule, drahma cea împărătească, pe care ai
pierdut-o de demult; dar aprinzând făclie pe Mergătorul înaintea Ta,
Cuvinte, caută și află chipul Tău.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.I
Ca să stingi văpaia patimilor, ai izvorât pururea pâraie de
lacrimi, Marie, arzându-ți sufletul. Al căror har dă-mi-l și mie,
robului tău.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nepătimire cerească ai dobândit, prin viețuirea cea preaînaltă
de pe pământ maică; pentru aceasta roagă-te, să mântuiască din patimi,
cu rugăciunile tale, pe cei ce te laudă pe tine.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cunoscându-te păstor și arhiereu al Cretei, și rugător pentru
lume pe tine, Andrei, alerg și strig ție: Scoate-mă, părinte, din
adâncul păcatului.
Slavă…, a Treimii:
Treime sunt neamestecată, nedespărțită; despărțită după Fețe, și
Unime sunt din Fire unită: Tatăl și Fiul și dumnezeiescul Duh.
Și acum…, a Născătoarei:
Pântecele tău ne-a născut nouă pe Dumnezeu, cu chipul ca și noi;
deci ca pe un ziditor al tuturor, roagă-L, Născătoare de Dumnezeu, ca
prin rugăciunile tale să ne îndreptățim.
Și iarăși irmosul: Strigat-am cu toată inima mea…
CONDAC, glasul al 6-lea:
Suflete al meu, suflete al meu, scoală! Pentru ce dormi?
Sfârșitul se apropie și vei să te tulburi. Deșteaptă-te dar, ca să se
milostivească spre tine Hristos Dumnezeu, Cel ce este pretutindeni, și
toate le plinește.
ICOS
Cămara cea de vindecare a lui Hristos văzând-o deschisă, privind
și sănătatea care izvorăște din aceasta lui Adam, a pătimit și s-a
rănit diavolul, și ca în primejdie s-a tânguit și a strigat către
prietenii săi: Ce voi face Fiului Mariei? mă ucide Vitleemiteanul, Cel
ce este pretutindeni și pe toate le plinește.
SINAXAR
ÎN JOIA DIN SĂPTĂMÂNA A CINCEA A POSTULUI MARE
Sinaxarul din Minei, apoi acesta.
În aceeași zi, în Joia din săptămâna a cincea a Postului Mare, după o veche predanie, cântăm slujba marelui canon de umilință.
Acest canon, cel mai mare într-adevăr dintre toate canoanele,
l-a compus și l-a scris foarte frumos și cu mult meșteșug cel între
sfinți părintele nostru Andrei, arhiepiscopul Cretei, numit și
Ierusalimiteanul. Acesta era de loc din Damasc. La vârsta de
patrusprezece ani, după ce a fost dat la școală și a învățat toate
științele care-i dădeau o educație desăvârșită, s-a dus la Ierusalim și a
îmbrățișat viața monahală. Trăind
cu cuvioșie și bine plăcut lui Dumnezeu, într-o viață liniștită și
netulburată, a lăsat Bisericii lui Dumnezeu și alte scrieri folositoare
vieții, cântări și canoane, dar a fost mai cu deosebire iscusit în
cuvântări de laudă în cinstea sfinților, a Maicii Domnului și a Domnului
nostru Iisus Hristos. Împreună cu alte multe canoane, a alcătuit și
acest Mare Canon plin de foarte mare umilință. Culegând și strângând la
un loc toată istoria Vechiului și Noului Testament, a alcătuit cântarea
aceasta de la Adam până la înălțarea lui Hristos și predica Apostolilor.
Prin canonul acesta îndeamnă tot sufletul să râvnească și să urmeze,
după putere, toate faptele bune ale istoriei Vechiului și Noului
Testament, să fugă de toate faptele rele și să alerge totdeauna la
Dumnezeu, prin pocăință, prin lacrimi și mărturisire și prin alte fapte
bine plăcute lui Dumnezeu. Atât este de curgător și de armonios acest
Mare Canon, încât poate să moaie și cea mai învârtoșată inimă și să o
deștepte spre săvârșirea binelui, chiar numai dacă-l cântă cineva cu
inimă zdrobită și cu potrivită luare-aminte. Andrei Criteanul a alcătuit
acest canon pe timpul când și marele Sofronie, patriarhul
Ierusalimului, a scris viața Mariei Egipteanca. În adevăr, și această
viață ne pune înainte o mare pildă de umilință și dă multă gândire celor
ce greșesc și păcătuiesc, numai dacă ar voi să se depărteze de rele.
Și s-a rânduit să se cânte și să se citească Marele Canon și
viața Cuvioasei Maria Egipteanca în ziua aceasta pentru următoarea
pricină: Pentru că Sfântul Post de patruzeci de zile se apropie de
sfârșit și pentru ca nu cumva oamenii, lenevindu-se, să se îngrijească
mai puțin de nevoințele cele duhovnicești și să se deprteze cu totul de a
trăi în cumpătare, marele Andrei, ca un adevărat învățător, prin
cântările Marelui Canon,
în care istorisește virtuțile marilor bărbați, precum și întoarcerea
la credință a celor răi, pregătește pe cei care se nevoiesc cu postul
să se
poarte cu mai mult curaj și să se îndrepte cu bărbăție spre
nevoințele postului ce-l mai au în față. Iar Sfântul Sofronie, prin
minunata povestire despre viața Mariei Egipteanca, înduplecă pe oameni
să ajungă din nou cumpătați, îi ridică spre Dumnezeu, îi sfătuiește să
nu mai cadă și să nu se deznădăjduiască, chiar dacă au căzut înainte în
unele păcate. Și într-adevăr, povestirea vieții Mariei Egipteanca
înfățișează cât este de mare iubirea de oameni și dragostea lui Dumnezeu
față de cei ce doresc șă se întoarcăm de la păcatele lor cele de mai
înainte.
Canonul lui Andrei Criteanul se numește Canonul cel Mare poate
și din pricina ideilor și gândurilor înalte ce le cuprinde, căci
într-adevăr alcătuitorul lui este iscusit și l-a compus într-un chip
nespus de frumos, dar și pentru că acest canon, spre deosebire de
celelalte, care
au câte treizeci de tropare și chiar mai puține, are două sute
cincizeci de tropare și fiecare din tropare pricinuiește nespusă
plăcere. Prin urmare cu foarte bună socoteală și potrivit a fost așezat
în marele post de patruzeci de zile acest Mare Canon, care are multă
umilință. Părintele nostru Andrei a fost cel dintâi care a adus la
Constantinopol acest prea frumos și mare canon, odata cu Viața Cuvioasei
Maria, când a fost trimis de Teodor, patriarhul Ierusalimului, să fie
de ajutor la al șaselea sobor ecumenic. Cu acest prilej a luptat în
chipul cel mai strălucit împotriva monoteliților și, cu toate că era
simplu monah, a fost rânduit în clerul Bisericii din Contstantinopol.
Apoi a fost făcut diacon și a fost însărcinat cu purtarea de grijă a
orfanilor. După puțină vreme a ajuns arhiepiscopul Cretei. Mai pe urmă,
ajungând aproape de locul numit Ieriso din Mitilina, a călătorit spre
Domnul, tocmindu-și bine scaunul său.
Pentru rugăciunile Sfântului Andrei, Dumnezeule, miluiește-ne și ne mântuiește. Amin.
După aceasta se cântă Fericirile, cu închinăciuni, glasul al 6-lea.
Întru împărăția Ta, când vei veni, pomenește-ne pe noi, Doamne.
Pe tâlharul l-ai făcut, Hristoase, locuitor raiului; pe cel ce a
strigat pe Cruce către Tine: pomenește-mă! Învrednicește-mă și pe mine,
nevrednicul, de pocăința acestuia.
Stih: Fericiți cei săraci cu duhul, că a acelora este împărăția cerurilor.
Auzit-ai, suflete al meu, de Manoe, că a ajuns la arătare
dumnezeiască, și a luat atuncea rodul făgăduinței din cea stearpă; să
urmăm dreptei credințe a acestuia.
Stih: Fericiți cei ce plâng, că aceia se vor mângâia.
Râvnind lenevirii lui Samson, suflete, ți-ai tuns tăria
lucrurilor tale, dându-ți celor de alt neam viața întreagă și fericită,
pentru iubirea plăcerii.
Stih: Fericiți cei blânzi, că aceia vor moșteni pământul.
Cel ce a biruit mai înainte cu falca măgarului pe cei de alt
neam, acum se află prădat de desfrâu; ci fugi, suflete al meu, de
asemănare, de fapta și de slăbirea lui.
Stih: Fericiți cei ce flămânzesc și însetează de dreptate, că aceia se vor sătura.
Barac și Ieftae, căpetenii de oaste, s-au ales judecătorii lui
Israel, cu care împreună și Debora cea cu minte bărbătească. Deci
îmbărbătându- te, suflete, cu vitejiile acelora, întărește-te.
Stih: Fericiți cei milostivi, că aceia se vor milui.
Pe Iaila cea vitează ai cunoscut-o, suflete al meu, care a tras
în țeapă pe Sisera mai înainte, și a făcut mântuire; auzi stâlpul, prin
care ție Crucea se însemnează.
Stih: Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu.
Jertfește, suflete, jertfă de laudă, adu fapta bună ca pe o
fiică mai curată decât a lui Ieftae; și junghie ca pe o jertfă, Domnului
tău patimile cele trupești.
Stih: Fericiți făcătorii de pace, că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema.
Înțelege, suflete al meu, ce este lâna lui Ghedeon; primește
roua din cer și te pleacă, precum câinele, de bea apa care curge din
lege prin stoarcerea Scripturii.
Stih: Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, că a acelora este împărăția cerurilor.
Osânda lui Eli preotul ai luat-o, suflete al meu, pentru lipsa
minții, suferind a lucra întru tine patimile, ca și acela pe feciorii
cei fără de lege.
Stih: Fericiți veți fi când vă vor ocărî pe voi și vă vor
prigoni și vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră, mințind pentru
Mine.
Între Judecători, levitul cu socoteală și-a împărțit femeia la
cele douăsprezece neamuri, suflete al meu, ca să vădească întinăciunea
cea fără de lege a neamului lui Veniamin.
Stih: Bucurați-vă și vă veseliți, că plata voastră multă este în ceruri.
Iubitoarea de înțelepciune Ana, rugându-se, numai buzele și-a
mișcat spre laudă, iar glasul ei nu se auzea; și de aceea, deși era
stearpă, a născut fiu vrednic de rugăciunea ei.
Stih: Pomenește-ne pe noi, Doamne, când vei veni întru împarăția Ta.
Înnumăratu-s-a între judecători feciorul Anei, marele Samuel, pe
care Armatem l-a crescut în casa Domnului. Aceluia râvnește, suflete al
meu, și judecă lucrurile tale mai înainte decât pe ale altora.
Stih: Pomenește-ne pe noi, Stăpâne, când vei veni întru împărăția Ta.
Ales fiind David rege, ca un rege s-a uns din corn cu
dumnezeiescul mir. Deci și tu, suflete al meu, de poftești împărăția cea
de sus, în loc de mir, unge-te cu lacrimi.
Stih: Pomenește-ne pe noi, Sfinte, când vei veni întru împărăția Ta.
Miluiește zidirea Ta, Milostive; milosti-vește-Te spre făptura
mâinilor Tale, și iartă tuturor păcătoșilor și mie, celui ce am călcat
poruncile Tale mai mult decât toți.
Slavă…, a Treimii:
Și nașterii celei fără de început, și purcederii mă închin:
Tatălui, Cel ce a născut, slăvesc pe Fiul cel născut, laud pe Duhul
Sfânt, Cel ce strălucește împreună cu Tatăl și cu Fiul.
Și acum…, a Născătoarei:
Nașterii tale celei mai presus de fire ne închinăm, nedespărțind
slava cea după fire a pruncului tău, Născătoare de Dumnezeu; că Cel ce
este unul după față, se mărturisește îndoit după fire.
Cântarea a 7-a:
Irmosul:
Păcătuit-am, fărădelege și nedreptate
săvârșit-am înaintea Ta; nici am păzit, nici am făcut precum ne-ai
poruncit nouă; dar nu ne părăsi pe noi până în sfârșit, Dumnezeul
părinților (de două ori).
Păcătuit-am, greșit-am și am călcat porunca Ta; că întru păcate
am fost zămislit, și am adăugat rănilor mele rană. Ci Tu mă miluiește,
ca un îndurat, Dumnezeul părinților.
Cele ascunse ale inimii mele, le-am mărturisit Ție, Judecătorul
meu. Vezi smerenia mea, vezi și necazul meu, și ia aminte acum la
judecata mea; și Tu mă miluiește, ca un îndurat, Dumnezeul părinților.
Saul oarecând, dacă a pierdut asinele tatălui său, suflete,
degrab a aflat în schimb împărăția; dar păzește-te să nu greșești,
alegând mai degrabă poftele tale cele dobitocești, decât împărăția lui
Hristos.
David, dumnezeiescul părinte, de a și greșit oarecând îndoit,
suflete al meu, cu săgeata desfrâului săgetându-se, și cu sulița
robindu-se pentru pedeapsa uciderii; dar tu cu mai grele lucruri
bolești, din pornirile cele de voia ta.
Împreunat-a David oarecând nelegiuirea cu nelegiuire, că a
amestecat desfrâul cu uciderea; dar îndată îndoită pocăință a arătat.
Iar tu, suflete, mai viclene lucruri ai făcut, necăindu-te către
Dumnezeu.
David oarecând a însemnat cântarea, scriind-o ca într-o icoană,
prin care-și mustră fapta ce a lucrat, strigând: Miluiește-mă! Că Ție
unuia am greșit, Dumnezeului tuturor; Însuți mă curățește.
Purtat fiind chivotul în car, când s-au întors junicile, numai
cât s-a atins Zan acela de el, a fost certat de mânia lui Dumnezeu. Deci
de îndrăzneala aceluia fugind, suflete, cinstește bine cele
dumnezeiești.
Auzit-ai de Abesalom cum s-a sculat împotriva firii. Cunoscut-ai
faptele lui cele întinate, cu care a batjocorit patul lui David,
tatălui său; dar și tu ai urmat pornirilor lui celor de patimi și
iubitoare de plăceri.
Supus-ai trupului tău vrednicia ta cea nerobită, și ca alt
Ahitofel aflând pe vrăjmașul, suflete, te-ai plecat după sfaturile lui;
dar le-a risipit pe acestea Însuși Hristos, ca tu să te mântuiești cu
adevărat.
Solomon cel minunat, cel plin de harul înțelepciunii, acesta
făcând vicleșug înaintea lui Dumnezeu oarecând, s-a depărtat de la El;
căruia și tu ți-ai asemănat blestemata ta viață, suflete.
De plăcerile patimilor sale fiind silit, s-a întinat, vai mie!
Iubitorul înțelepciunii, iubitor de femei desfrânate făcându-se și
înstrăinat de la Dumnezeu; căruia tu, o suflete, ai urmat cu gândul,
prin dezmierdări rușinoase.
Lui Roboam, celui ce n-a ascultat sfatul tatălui său, ai râvnit,
suflete, împreună și lui Ieroboam, slugii celei prea rele, care s-a
viclenit oarecând; dar fugi de asemănarea lor, și strigă lui Dumnezeu:
Păcătuit-am, miluiește-mă!.
Necurățirilor lui Ahav ai râvnit, sufletul meu! Vai mie! Te-ai
făcut locaș întinăciunilor trupești și vas urât al patimilor. Dar din
adâncul tău suspină și spune lui Dumnezeu păcatele tale.
A ars oarecând Ilie pe cei de două ori câte cincizeci, când a
junghiat și pe proorocii cei de rușine ai Izabelei, spre mustrarea lui
Ahav. Dar fugi, suflete, de asemănarea acestor doi și te întărește.
Încuiatu-s-a ție cerul, suflete, și foamete de la Dumnezeu te-a
cuprins de vreme ce nu te-ai plecat cuvintelor lui Ilie Tezviteanul, ca
și Ahav oarecând. Ci Sareptencei asemănân-du-te, hrănește sufletul
proorocului.
Păcatele lui Manase ți-ai îngrămădit cu voința, suflete, punând
ca niște lucruri de scîrbă patimile și înmulțind cele dezgustătoare; dar
pocăinței lui râvnind cu căldură, câștigă-ți umilința.
Cad înaintea Ta și aduc Ție, ca niște lacrimi, cuvintele mele:
Păcătuit-am, cum a greșit păcătoasa, și am făcut fărădelege ca nimeni
altul pe pământ. Dar fie-Ți milă, Stăpâne, de făptura Ta și iarăși mă
cheamă.
Folosit-am rău chipul Tău, și am stricat porunca Ta; toată
frumusețea mi s-a întunecat, și cu patimile mi s-a stins făclia,
Mântuitorule. Dar milostivindu-Te, dă-mi bucurie, precum cânta David.
Întoarce-te, căiește-te, descoperă cele ascunse; grăiește lui
Dumnezeu Cel ce știe toate. Tu singur știi, Mântuitorule, cele ascunse
ale mele; ci Însuți Tu mă miluiește, precum cânta David, după mare mila
Ta.
Stinsu-s-au zilele mele, ca visul celui ce se deșteaptă. Pentru
aceasta ca Iezechia lăcrimez pe patul meu, ca să mi se adauge ani de
viață. Dar care Isaia va să stea pentru tine, suflete? Fără numai
Dumnezeul tuturor.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Strigând către Preacurata Maica lui Dumnezeu mai înainte, ai
gonit turbarea poftelor celor cu silă supărătoare, și ai rușinat pe
vrăjmașul cel ce te-a făcut să cazi în cursă. Ci dă-mi acum ajutor în
necazuri și mie, robului tău.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe Hristos pe Care L-ai iubit, de Care ai dorit, pe urma Căruia
ai mers, Acesta a aflat pocăința și ți-a dăruit-o, ca singur Dumnezeu
milostiv; pe Care roagă-L neîncetat, să ne izbăvească pe noi de patimi
și de primejdii.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe piatra credinței întărește-mă, cu rugăciunile tale, părinte,
îngrădindu-mă cu frica cea dumnezeiască, și mă rog dăruiește-mi mie acum
pocăință, Andreie; și mă izbăvește de cursa vrăjmașilor care mă caută
pe mine.
Slavă…, a Treimii:
Treime neamestecată, nedespărțită, de o ființă și fire una;
lumini și lumină, și trei sfinte, și Unul sfânt, este lăudată Treimea,
Dumnezeu. Laudă și preaslăvește, suflete, viață și vieți, pe Dumnezeul
tuturor.
Și acum…, a Născătoarei:
Lăudămu-te, bine te cuvântăm, închinămu-ne ție, Născătoare de
Dumnezeu, că ai născut pe Unul din Treimea cea nedespărțită, pe Unul Fiu
și Dumnezeu; și tu însăți ne-ai deschis nouă celor de pe pământ cele
cerești.
Și iarăși irmosul: Greșit-am, fărădelege am făcut…
Tricântarea (fără metanii)
Cântarea a 8-a, glasul 8:
Irmosul:
Pe Împăratul slavei, Cel fără început, de Care
se înfricoșează puterile cerești, și se cutremură cetele îngerilor,
preoți lăudați-L, popoare preaînălțați-L întru toți vecii.
Ca niște cărbuni ai focului celui fără materie, ardeți patimile
mele cele împădurite, aprinzând întru mine acum dorul dragostei celei
dumnezeiești, Apostolilor.
Să cinstim trâmbițele cele cu glasuri bune ale Cuvântului, prin
care au căzut zidurile cele neîntărite ale vrăjmașului, și s-au întărit
zidurile cunoștinței de Dumnezeu.
Sfărâmați chipurile patimilor sufletului meu, cei ce ați
sfărâmat capiștile și idolii vrăjmașului, Apostoli ai Domnului, cei ce
sunteți biserici sfințite.
A Născătoarei:
Încăput-ai pe Cel neîncăput din fire; purtat-ai pe Cel ce poartă
toate; alăptat-ai, curată, pe Cel ce hrănește făptura, pe Hristos
dătătorul de viață.
Altă Tricântare
Irmos același:
Cu meșteșugirea cea înaltă a Duhului, ați zidit
toată Biserica, Apostoli ai lui Hristos; în aceasta binecuvântați pe
Hristos în veci.
Trâmbițând cu trâmbița dogmelor, au surpat Apostolii toată înșelăciunea idolească, preaînălțând pe Hristos întru toți vecii.
Apostoli ce sunteți bună adunare, păzitori ai lumii, cetățeni
cerești, izbăviți-ne din primejdii pe noi, care vă lăudăm pururea.
A Treimii:
Dumnezeiască stăpânie cea întreit însorită și prealuminată, fire
de o slavă și de un tron, Părinte atoatefăcătorule, Fiule și Duhule cel
dumnezeiesc, pe Tine Te laud în veci.
A Născătoarei:
Ca pe un tron cinstit și preaînălțat să lăudăm neîncetat,
popoare, pe Maica lui Dumnezeu, pe ceea ce singură este după naștere
maică și fecioară.
Altă Tricântare
Irmosul:
Pe Cel pe Care-L slăvesc oștile cerești și de
El se cutremură heruvimii și serafimii, toată suflarea și zidirea,
lăudați- L, binecuvântați-L și-L preaînălțați întru toți vecii (de două
ori).
Miluiește-mă pe mine cel ce am păcătuit, Mântuitorule, ridică-mi
mintea mea spre întoarcere. Primește-mă pe mine cel ce mă pocăiesc;
miluiește-mă pe mine cel ce strig: Greșit-am Ție, mântuiește-mă;
nelegiuit-am, miluiește-mă.
Ilie cel ce a fost purtat în car, suindu-se în carul virtuților,
s-a înălțat ca spre ceruri oarecând, mai presus de cele pământești;
deci la suirea acestuia cugetă, suflete al meu.
Curgerea Iordanului oarecând a stat de o parte și de alta, prin
lovirea cu cojocul lui Ilie de către Elisei; iar tu, o suflete al meu,
acestui dar nu te-ai învrednicit, din pricina neînfrânării.
Elisei luând oarecând cojocul lui Ilie, a luat de la Domnul har
îndoit; iar tu, o, suflete al meu, de acest har nu te-ai împărtășit,
pentru neînfrânare.
Somaniteanca oarecând a primit pe cel drept cu gând bun; iar tu,
o, suflete, n-ai adus în casa ta nici străin, nici călător. Pentru
aceasta tu vei fi lepădat afară din cămară, tânguindu-te.
Minții celei întinate a lui Ghiezi pururea te-ai asemănat,
ticălosule suflete; a cărui iubire de argint leapăd-o măcar la
bătrânețe. Fugi de focul gheenei, depărtându-te de răutățile tale.
Tu, suflete, lui Ozia râvnind, lepra lui întru tine îndoit ai
luat-o; că cele necuvioase cugeți, și cele fără de lege faci; lasă cele
ce ai și aleargă la pocăință.
De niniviteni ai auzit, suflete, că s-au pocăit către Dumnezeu
cu sac și cu cenușă; acestora n-ai urmat, ci te-ai arătat mai rău decât
toți cei ce au greșit mai înainte de lege și după lege.
De Ieremia cel din groapa cu noroi ai auzit, suflete, care a
plâns cu tânguire cetatea Sionului și lacrimi a vărsat. Urmează vieții
lui celei plângătoare și te vei mântui.
Iona a fugit în Tars, cunoscând dinainte întoarcerea
ninivitenilor; a cunoscut ca un prooroc milostivirea lui Dumnezeu;
pentru că se ferea să
nu mintă proorocia lui.
De Daniel ai auzit, o, suflete, cum a astupat gurile fiarelor în
groapă; ai înțeles cum tinerii cei ce au fost cu Azaria au stins prin
credință văpaia cuptorului cea arzătoare.
Pe toți cei din Legea Veche, i-am adus ție, suflete, spre pildă;
urmează faptelor iubite de Dumnezeu ale drepților și fugi de păcatele
celor vicleni.
Drepte Judecătorule, Mântuitorule, miluiește-mă și mă izbăvește
de foc și de groaza ce am a petrece la judecată, după dreptate; iartă-mă
mai înainte de sfârșit, prin fapte bune și prin pocăință.
Ca tâlharul strig Ție: pomenește-mă; ca Petru plâng cu amar;
iartă-mă, Mântuitorule! strig ca vameșul, lăcrimez ca păcătoasa.
Primește-mi tânguirea ca oarecând pe a cananeencii.
Tămăduiește putrejunea smeritului meu suflet, Mântuitorule,
Unule, Tămăduitorule. Pune-mi doctorie vindecătoare și untdelemn și vin,
lucrurile cele de pocăință, și umilință cu lacrimi.
Cananeencii și eu urmând, strig: Miluiește-mă, Fiul lui David!
Mă ating de poală, ca ceea ce-i curgea sânge; plâng ca Marta și ca Maria
pentru Lazăr.
Alabastru cu lacrimi turnând pe capul Tău, Mântuitorule, ca
niște mir, strig ca păcătoasa care cerea milă; rugăciune aduc și cer să
iau iertare.
De n-a și păcătuit nimeni ca mine, totuși primește-mă, Milostive
Mântuitorule, și pe mine, care cu frică mă pocăiesc și cu dragoste
strig: păcătuit-am Ție Unuia, nelegiuit-am, miluiește-mă.
Milostivește-Te, Mântuitorule, spre zidirea Ta, și mă caută ca
un păstor pe mine, oaia cea pierdută, și rătăcit fiind, răpește-mă de la
lup, și mă fă oaie în pășunea oilor Tale.
Când vei ședea Judecător ca un milostiv, și vei arăta slava Ta
cea înfricoșătoare, Hristoase, o! ce frică va fi atuncea. Cuptorul
arzând și toți temându-se de înfricoșătoarea judecată a Ta.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Maica Luminii celei neapuse, pe tine luminându-te, te-a dezlegat
de întunericul păcatelor; de unde primind tu harul Duhului, luminează,
Marie, pe cei ce te laudă cu credință.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Minune nouă cu adevărat văzând în tine, maică, dumnezeiescul
Zosima s-a spăimântat; că înger în trup vedea și cu totul de minune s-a
umplut, lăudând pe Hristos în veci.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ca cel ce ai îndrăzneală către Domnul, Andrei cinstite, lauda
Cretei, pe tine te rog: Roagă-te, ca să aflu acum dezlegare de legătura
fărădelegii prin rugăciunile tale, ca cel ce ești învățător al pocăinței
și mărirea cuvioșilor.
A Treimii:
Binecuvântăm pe Tatăl și pe Fiul și pe Sfântul Duh, Dumnezeu.
Părinte, Cel ce ești fără început, Fiule, Cel împreună fără de
început, Mângâietorule cel bun, Duhule cel drept, Născătorule al lui
Dumnezeu-Cuvântul, Cuvinte al Tatălui celui fără început, Duhule cel viu
și făcător, Treime în Unime, miluiește-mă.
Și acum…, a Născătoarei:
Ca din porfiră s-a țesut trupul lui Emmanuel înlăuntru în
pântecele tău, Preacurată, ceea ce ești porfiră înțelegătoare; pentru
aceasta, Născătoare de Dumnezeu, cu adevărat pe tine te cinstim.
Să lăudăm, bine să cuvântăm și să ne închinăm Domnului, cântându-I și preaînălțându-L pe Dânsul întru toți vecii.
Și iarăși irmosul: Pe Cel pe Care-L slăvesc…
TRICÂNTAREA
Cântarea a 9-a, glasul 8:
Irmosul:
Cu adevărat, Născătoare de Dumnezeu te
mărturisim pe tine, Fecioară curată, cei mântuiți prin tine, cu cetele
cele fără de trupuri mărindu-te pe tine.
Apostoli, cei ce v-ați arătat izvoare de ape mântuitoare, răcoriți sufletul meu cel topit de setea păcatului.
Pe mine cel ce înot în noianul pierzării și sunt cufundat, mântuiește-mă, Doamne, cu dreapta Ta, ca și pe Petru.
Ca cei ce sunteți sarea învățături lor celor dulci, uscați putrejunea gândului meu, și alungați întunericul necunoștinței.
A Născătoarei:
Ca una ce ai născut bucuria, dă-mi plângere prin care să pot afla mângâiere, dumnezeiască stăpână, în ziua ce va să fie.
Altă Tricântare:
Pe tine, ceea ce ești mijlocitoare între cer și
între pământ, toate neamurile te fericim; că trupește a locuit în tine
plinirea Dumnezeirii, Fecioară.
Cu cântări te slăvim pe tine, adunare lăudată a Apostolilor, că v-ați arătat lumii luminători, alungând înșelăciunea.
Cu mreaja voastră cea evanghelicească vânând pești cuvântători, Îi aduceți pururea merinde lui Hristos, fericiților Apostoli.
Aduceți-vă aminte de noi, Apostoli, în rugăciunea voastră către
Dumnezeu, ca să ne izbăvim de toată încercarea, rugămu-vă noi, care vă
lăudăm cu dragoste.
A Treimii:
Pe Tine, Unimea cea în trei Fețe, Tată și Fiule și cu Duhul, pe
un Dumnezeu de o ființă laud; pe Treimea cea de o putere și fără
început.
A Născătoarei:
Pe tine, Născătoare de prunc și Fecioară, toate neamurile te
fericim, ca cei ce ne-am izbăvit prin tine din blestem; că ai născut pe
Domnul, bucuria noastră.
Altă Tricântare:
Irmosul:
Nașterea zămislirii celei fără de sămânță este
netâlcuită; rodul Maicii celei fără de bărbat este nestricat; că
nașterea lui Dumnezeu înnoiește firile. Pentru aceasta pe tine toate
neamurile, ca pe o maică mireasă a lui Dumnezeu, cu dreaptă credință te
mărim.
Mintea s-a rănit, trupul s-a trândăvit, duhul bolește; cuvântul a
slăbit, viața s-a omorât, sfârșitul este lângă uși. Pentru aceasta,
ticălosul meu suflet, ce vei face când va veni Judecătorul să cerceteze
ale tale?
Adusu-ți-am aminte, suflete, de la Moise facerea lumii, și toată
Scriptura cea așezată de acela; care îți povestește ție de cei drepți
și de cei nedrepți; din care celor de al doilea, adică celor nedrepți ai
urmat, o, suflete, păcătuind lui Dumnezeu, iar nu celor dintâi.
Legea a slăbit, Evanghelia nu lucrează și toată Scriptura în
tine nu este băgată în seamă; profeții au slăbit și tot cuvântul Celui
Drept. Și rănile tale, o, suflete al meu, s-au înmulțit, nefiind doctor
care să te însănătoșeze.
Pildele Scripturii celei noi îți aduc ție, ca să te ducă pe
tine, suflete, spre umilință; râvnește dar drepților, iar de păcătoși te
leapădă, și înduplecă pe Hristos cu rugăciunile tale, cu postul, cu
curăția și cu smerenia.
Hristos S-a făcut prunc, împreunându-Se cu mine prin trup, și
toate câte sunt ale firii, cu voia le-a plinit, afară de păcat,
arătându-ți ție, o, suflete, pilda și chipul smereniei Sale.
Hristos S-a făcut om, chemând la pocăință pe tâlhari și pe
desfrânate. Suflete, pocăiește-te, că s-a deschis ușa împărăției acum,
și o apucă mai înainte fariseii și vameșii și desfrânații, pocăindu-se.
Hristos pe magi i-a mântuit, pe păstori i-a chemat, mulțimea
pruncilor a făcut-o mucenici, pe bătrânul l-a slăvit și pe văduva cea
bătrână. Cărora n-ai râvnit, suflete, nici faptelor, nici vieții; dar
vai ție, când vei fi judecat!
Postind Domnul patruzeci de zile în pustie, mai pe urmă a
flămânzit, arătând firea cea omenească. Suflete, nu te lenevi; de va
năvăli asupra ta vrăjmașul, alungă-l cu rugăciuni și cu postire, departe
de la picioarele tale.
Hristos era ispitit, diavolul Îl ispitea, arătându-I pietrele ca
să le facă pâini. În munte L-a suit să vadă toate împărățiile lumii
într-o clipită. Teme-te, o, suflete, de înșelăciune; trezește-te,
roagă-te în tot ceasul lui Dumnezeu.
Turtureaua cea iubitoare de pustie, sfeșnicul lui Hristos,
glasul celui ce strigă a glăsuit, predicând pocăință: Irod a săvârșit
fărădelege cu Irodiada. Vezi dar, suflete al meu, să nu te prinzi în
cursele celor fără de lege, ci degrab îmbrățișează pocăința.
În pustie a locuit Înaintemergătorul harului, și Iudeea toată și
Samaria auzind, au alergat și și-au mărturisit păcatele lor bucuros,
botezându-se; cărora tu, suflete, n-ai urmat.
Nunta cinstită este și patul neîntinat, că Hristos amândouă le-a
binecuvântat mai înainte, ospătându-Se trupește, și în Cana Galileii la
nuntă apa în vin prefăcând, arătând întâia minune, ca tu să te prefaci,
o, suflete.
Hristos a întărit pe slăbănogul cel ce și-a ridicat patul, și pe
tânărul cel mort l-a înviat, pe fiul văduvei și pe al sutașului și,
samarinencei arătându-Se, a închipuit mai înainte ție, suflete,
închinarea în Duh.
Pe ceea ce-i curgea sânge a tămăduit-o Domnul cu atingerea de
poala Lui; pe cei leproși i-a curățit, pe orbi i-a luminat și pe cei
șchiopi i-a îndreptat; pe surzi, pe muți și pe cea gârbovită până la
pământ, i-a tămăduit cu cuvântul, ca tu să te mântuiești, ticăloase
suflete.
Bolile tămăduind, săracilor a bine vestit Hristos-Cuvântul. Pe
șchiopi i-a vindecat, împreună cu vameșii a mâncat și cu păcătoșii S-a
amestecat; sufletul fiicei lui Iair, celei moarte mai dinainte, l-a
întors cu atingerea mâinii.
Vameșul s-a mântuit și păcătoasa s-a înțelepțit; iar fariseul,
lăudându-se, s-a osândit. Că vameșul striga: milostivește-Te; și
păcătoasa: miluiește-mă. Iar fariseul se îngâmfa strigând: Dumnezeule,
mulțumescu-Ți, și celelalte graiuri ale nebuniei lui.
Zaheu vameș a fost, dar s-a mântuit; și fariseul Simon s-a
înșelat, și păcătoasa și-a luat dezlegare de iertare, de la Cel ce are
puterea a ierta păcatele; căreia sîrguiește de urmează, suflete.
N-ai râvnit păcătoasei, o, ticălosul meu suflet, care luând
alabastru cu mir, cu lacrimi a uns picioarele Domnului, și cu părul le-a
șters. Căci i-a rupt zapisul păcatelor ei cele de demult.
Cetățile cărora le-a dat Hristos bunavestire, știi, suflete al
meu, cum au fost blestemate; teme-te de pildă, să nu te faci ca acelea;
pe care asemănându-le Stăpânul cu Sodoma, până la iad le-a osândit.
Să nu te arăți, o, suflete al meu, mai rău pentru deznădăjduire,
auzind credința cananeencei, pentru care cu cuvântul lui Dumnezeu s-a
tămăduit fiica ei. Strigă din adâncul inimii, ca și aceea lui Hristos:
Fiul lui David, mântuiește-mă și pe mine.
Milostivește-Te, mântuiește-mă, Fiul lui David, miluiește-mă,
Cel ce ai tămăduit cu cuvântul Tău pe cei îndrăciți, și glasul cel
milostiv, ca și tâlharului, grăiește-mi: Amin zic ție, cu Mine vei fi în
rai, când voi veni întru slava Mea.
Un tâlhar Te-a hulit; un tâlhar ca Dumnezeu Te-a cunoscut. Că
amândoi împreună pe cruce erau spânzurați. Dar, o, mult-Îndurate! Ca și
tâlharului celui credincios, care Te-a cunoscut pe Tine Dumnezeu,
deschide-mi și mie ușa slăvitei Tale împărății.
Făptura s-a mâhnit văzându-Te răstignit; munții și pietrele de
frică s-au despicat, pământul s-a cutremurat și iadul s-a golit; și s-a
întunecat lumina zilei, văzându-Te pe Tine, Iisuse, cu trupul pe Cruce
pironit.
Roade vrednice de pocăință nu cere de la mine; că tăria mea
întru mine a lipsit. Dăruiește-mi inimă pururea umilită, și sărăcie
duhovnicească; ca să-Ți aduc acestea ca o jertfă primită, Unule,
Mântuitorule.
Judecătorul meu și cunoscătorule, Cel ce va să vii iarăși cu
îngerii să judeci lumea toată; atunci văzându-mă cu ochiul Tău cel
blând, să Te milostivești și să mă miluiești, Iisuse, pe mine care am
greșit mai mult decât toată firea omenească.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Toate cetele îngerești și adunările omenești le-ai uimit cu
viața ta cea minunată; ca cei fără de trup viețuind și firea covârșind;
pentru care ca și cum ai fi fost fără materie, te-ai suit cu picioarele
pe apă, Marie, și Iordanul ai trecut.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Fă milostiv pe Ziditorul pentru noi, cei ce te lăudăm pe tine,
Cuvioasă Maică, să ne izbăvească de răutăți și de necazurile care ne
împresoară. Ca izbăvindu-ne din încercări, să mărim neîncetat pe Domnul,
Cel ce te-a slăvit pe tine.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Andrei cinstite și Părinte de trei ori fericite, păstorul
Cretei, nu înceta rugându-te pentru cei ce te laudă, ca să ne izbăvim de
toata mânia, necazul și stricăciunea, și de greșeale de neînchipuit,
noi cei care cinstim pururea pomenirea ta cu credință.
Slavă…, a Treimii:
Treime de o ființă, Unime în trei ipostasuri, pe Tine Te lăudăm;
pe Tatăl slăvind, pe Fiul slăvind și Duhului închinându-ne, unui
Dumnezeu într-o fire cu adevărat; viață și vieți, împărăției celei fără
de sfârșit.
Și acum…, a Născătoarei:
Cetatea ta păzește-o, Preacurată Născătoare de Dumnezeu; că în
tine aceasta cu credință împărățind, în tine se și întărește, și prin
tine biruind, înfrânge toată încercarea, dezarmează pe vrăjmași și
îndreptează pe supușii ei.
Și iarăși irmosul: Nașterea zămislirii celei…
Luminânda glasului, de trei ori.
LA STIHOAVNĂ
Stihira zilei, de două ori, pe glasul al 8-lea:
Călcând în căile cele tâlhărești, suflete al meu, greu te-ai
rănit de păcatele tale, dându-te vrăjmașilor celor nebuni; ci având
vreme acum cu umilință strigă: Nădejdea celor fără de nădejde, viața
celor deznădăjduiți, Mântuitorule, ridică-mă și mă mântuiește.
A mucenicilor:
Cu platoșa credinței îmbrăcându-vă bine și cu chipul Crucii
întrarmându-vă, ostași puternici v-ați arătat; tiranilor bărbătește ați
stat împotrivă, și înșelăciunea diavolului ați surpat; biruitori
făcându-vă, cununilor v-ați învrednicit. Rugați-vă totdeauna pentru noi,
ca să mântuiască sufletele noastre.
Slavă…, Și acum…, a Născătoarei:
Primește graiurile robilor tăi, Preacurată Fecioară Născătoare
de Dumnezeu, și te roagă neîncetat, să se dăruiască nouă dezlegare de
păcate și pace.
Și se citește și Ceasul întâi, fără catismă.
După Sfinte Dumnezeule…, se zice la toate Ceasurile Condacul: Suflete al meu, suflete al meu…