vineri, 1 decembrie 2023

HRISTOS ESTE IMUNITATEA MEA PE CARE ÎL PRIMESC PRIN SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE!





"MĂ, CINE VINE ȘI MĂ CAUTĂ , NU VINE DEGEABA.... ”
" Părintele Arsenie spunea:
„Mă, nu veniţi numai voi. Aduceţi-i, şi pe cei care nu au fost aici niciodată. Este destul dacă aţi venit o dată sau de două ori, că la dreapta judecată am şi eu un cuvânt de spus. Unde veţi fi, pun mâna în capul vostru şi vă scot afară. Dar este o condiţie: să fiţi buni, să faceţi fapte bune, să mergeţi pe linia Bisericii şi să fiţi tot timpul pregătiţi, cum vă învaţă preoţii Bisericii”.



 

 

RUGA PENTRU ROMANIA !
1. O, iartă Doamne România
Îndură-Te de ţara noastră
Tu ai îngăduit urgia
Şi apele s-o pustiască
R. Ne prăbuşim în faţa Ta
O, dă-ne azi putere
Îndură-Te de noi, Isus
Căci zilele sunt grele
2. Îndură-te de fraţii noştri
Ce au rămas ca Iov odată
Doar ei şi marea lor durere
O, nu-i lăsa ca să cârtească
3. E-atât păcat în ţara noastră
Mânia Ta, o, Doamne-i dreaptă
Dar Te rugăm ne iartă Doamne
Şi dă-ne-o inimă-nţeleaptă!
4. De mai găseşti şi azi vreo zece
Sau cinci ce-n faţa Ta suspină
Nu nimici cetatea toată
Dă mântuirea Ta deplină
5. Revarsă ploaia cea târzie
Transformă Tu în har urgia
Toţi să Te-accepte-n umilinţă
Salvează Doamne România!

Leacuri de la bunica

 Leacuri de la bunica  pentru durere de spate, durere în gât, tuse, cistita, răcela, arsuri, conjuctivita, furia laptelui și tăieturi

Leacuri de la bunica pentru durere de spate, durere în gât, tuse, cistita, răcela, arsuri, conjuctivita, furia laptelui și tăieturi

1. Pentru durere de spate

Compresă formată din hrean ras stropită cu alcool sanitar şi stați aşa 3 ore, după 2 zile veți vedea diferența.

2. Împotriva durerii în gât

a. Se bea lapte fierbinte, în care s-au topit o linguriţă de unt şi o linguriţă de miere, cu înghiţituri mici, ţinând picioarele în apă fierbinte.

b. Gălbenuşul unui ou proaspăt din acea zi se freca cu zahăr la care se adăuga o cană cu lapte dulce fierbinte

3. Contra tusei

a. Ceai din coji de ceapă (este cam neplăcut la gust) plus apă fierbinte la picioare.Ceai de pătlagină + apă fierbinte la picioare.

b. Ridiche neagră cu miere.

4. Împotriva cistitei

Muşeţelul este cel mai serios inamic al cistitei. Două-trei seri la rând, se face un ceai concentrat de mușețel, cu care se fac băi de şezut în lighean. Ceaiul trebuie să fie cald, dar să nu frigă. Se ţin apoi picioarele în apă fierbinte şi se intră în pat. Pe lângă faptul că rezolvă problema pe loc, boala nu va mai reveni ani la rând.

5. Împotriva răcelii

În două-trei seri la rând, se bea un ceai fierbinte din coada-şoricelului, pătlagină şi un fir de mentă, ţinându-se picioarele în apă fierbinte. Se stă între 5-10 minute. Dacă apa dă să se răcească, se mai adaugă apa clocotită. După aceea se intră în pat. Efectul este foarte rapid. Indiferent cât de puternică este răceală, trece ca luată cu mâna. De obicei sunt suficiente două seri. Cine nu poate bea ceaiul amar, să adauge o linguriță de miere. Nu uitaţi! Când vă prinde răceală, băgaţi-va picioarele în apă fierbinte.

6. Pentru tratarea conjunctivitei

O lingură de lemn uşor încălzită şi tinuta la locul dureros

7. Pentru arsuri

a.Albuş crud de ou.

b.Seva de aloe vera

8. Pentru furia laptelui

Tărâţe stropite cu apă, puse pe o faşă şi legată strâns peste sâni.

9. Pentru alinare durere, tăietură

Faceți o pastă din făină albă de grâu şi smântână.


Unde e simplitate, acolo îngerii sunt cu sutele.


 

Postul e cel mai mare dar






Călugărul-înțelept care a trăit 104 ani. 50 sfaturi de sănătate: Mâncați zilnic nuci și usturoi, pentru evitarea răcelilor/ Când vă este greu pe suflet trebuie să mergeți mult pe jos.

Andrei Voron a fost un calugar-intelept care a trait in Republica Moldova, timp de 104 de ani. Si nu a murit din cauza batranetii / bolii, ci dintr-o prostie: a cazut o grinda peste el, in timp ce repara hambarul. Dar a trait 104 ani sanatos, atat trupeste, cat si sufleteste.

Andrei Voron, un călugăr care a trăit în Republica Moldova, a văzut multe la viața lui. Oamenii au venit de pretutindeni să-i ceară sfaturi despre viața de zi cu zi, despre necazurile prin care treceau, dar și despre sănătate.

Călugărul înțelept a murit la vîrsta de 104 de ani, dar nu de bătrânețe, ci din cauză că peste el a căzut o grindă, cînd repara hambarul. Dar el era sănătos, atît sufletul,cît și trupul!

Nu așteptați să vă fie sete

Jurnalistul Miroslav Docineț a cercetat valiza cu notițele lui și a publicat aceste cunoștințe valoroase, pentru a ajuta cât mai mulți oameni.

În acest articol vom prezenta câteva din sfaturile înțeleptului pentru o viață sănătoasă și împlinită, potrivit noi.md.

  • Invatati sa vedeti in jur tot ce este viu si sa va bucurati de tot – iarba, copaci, pasari, animale, pamant, cer. Priviti-le cu ochi buni si cu o inima deschisa – si astfel vi se vor deschide niste cunostinte, pe care nu le puteti gasi in carti. Va veti simti reinnoit si implinit.
  • Formati-va obiceiul de a sta in orice moment descult pe pamant. Oferiti corpului posibilitatea de a lua contact cu pamantul, pana cand acesta nu a chemat corpul la el.
  • Cautati orice ocazie de a sta langa apa. Apa va scapa de oboseala si va limpezeste gandurile.
  • Beti apa curata, oriunde si oricand aveti posibilitatea, fara a astepta sa va fie sete. Apa este primul medicament. Oriunde m-ar fi dus soarta, mereu am cautat in primul rand un izvor de apa. Nu beti apa dulce sau sarata (minerala) din sticle. Prima va distruge ficatul, iar a doua afecteaza vasele.
  • In fiecare zi trebuie sa aveti pe masa legume. Sunt folositoare acele legume, care sunt incalzite si umplute de razele soarelui. In primul rand consumati sfecla rosie – nu exista o hrana mai buna decat asta. In afara de aceasta, mancati fasole, dovleac, fructe de padure, morcovi, rosii, ardei, spanac, salata, mere, struguri si prune.
  • Mai bine renuntati la consumul de carne. Daca consumati durerea cuiva – o luati asupra dvs. Mai ales ca oamenii nu sunt niste pradatori.
  • Alimentele daunatoare – mezelurile, cartofii prajiti, biscuitii, dulciurile, conservele, marinata. Alimentele mele – cereale, fasolea, verdeata. Un animal pradator dupa ce mananca carne, abia se taraie, lenes. Iar calul dupa ce mananca ovaz toata ziua alearga inhamat la o caruta grea. Lacustele mananca doar iarba, de aceea au suficienta forta sa zboare.

Mâncați mai puțin și de mai multe ori. Postul este cel mai mare dar

  • Este mai bine sa mancati cate putin, dar de mai multe ori. Pentru a manca mai putin, beti mai multa apa si compot, optati pentru legumele crude si alimente sanatoase. De joi seara nu mananc nimic pana vineri seara, doar beau apa.
  • Postul – este cel mai mare dar. Nimic nu va va intari si nu va va intineri organismul mai bine decat postul. Oasele devin usoare ca la o pasare. In timp ce inima devine vesela ca a unui adolescent. Cu fiecare post mare, sunt mai tanar cu cativa ani.
  • Soarele rasare si apune – pentru tine. Munca sporeste dupa rasaritul soarelui. Daca te vei obisnui cu acest regim iti vei intari corpul si vei avea un suflet sanatos. Creierul se odihneste mai bine si se restabileste, atunci cand dormiti seara. Asa dorm calugarii si razboinicii. Si au sufiecienta forta.
  • Este bine sa dormiti ziua cel putin jumatate de ora, pe spate, cu fata in sus. Astfel, sangele va alimenta creierul si va reimprospata fata. Nu este bine sa dormiti indata dupa ce mancati, deoarece atunci sangele se ingroasa, iar grasimea se acumuleaza pe peretii vaselor.
  • Stati asezat mai putin timp si dormiti pe saturate.
  • Incercati sa petreceti mai mult timp in aer liber. Obisnuiti-va sa traiti intr-o camera racoroasa. Este suficient sa tineti picioarele si mainile la cald si capul la rece. Corpul se imbolnaveste si imbatraneste de la caldura. In padurile din Ussuriysk am cunoscut un chinez batran, care mereu purta aceleasi haine groase, dar in coliba sa aproape niciodata nu facea focul pentru a se incalzi.

Băutura minune pe timp de iarnă: întărește organismul

  • Intariti organismul slabit si care se teme de frig cu ierburi. Peste o mana de ierburi, fructe de padure, frunze si crengute de coacaza si zmeura, turnati apa clocotita si lasati amestecul sa se infuzeze. Beti aceasta infuzie pe parcursul zilei. Aceasta bautura este foarte folositoare in timpu iernii.
  • Nu uitati de nuci. Nuca seamana cu creierul uman. In nuci este concentrata toata forta creierului. Este recomandat sa consumati zilnic cate 1 lingura de ulei de nuci, sau 5-6 nuci.
  • Fiti bun si atent cu oamenii. De la fiecare din ei, chiar si de la o persoana mai putin inteleapta, puteti invata ceva. Nu faceti din oameni dusmani sau prieteni. Si doar atunci nu veti avea necazuri.
  • Ceea ce va este destinat, aceea vi se va oferi. Trebuie doar sa va invatati sa asteptati cu rabdare. Ceea ce nu va este destinat sa aveti, nici nu merita sa asteptati. Lasati sufletul sa fie usor.
  • Nu credeti in prejudecati sau vrajitori. Pastrati inima si sufletul in curatenie.
  • Cand va este greu pe suflet trebuie sa mergeti mult pe jos. Cel mai bine pe un camp, prin padure sau deasupra apei. Apa va lua toata tristetea. Dar tineti minte, ca cel mai bun medicament pentru trup si suflet este postul, rugaciunea si munca fizica.
  • Miscati-va mai mult. Piatra care se rostogoleste, nu este acoperita de muschi. Problemele si grijile ne tin pe pamant. Nu va temeti de ele, dar nici nu le lasati sa va domine. Nu va fie frica niciodata sa incepeti sa invatati si sa faceti ceva nou.
  • N-am fost niciodata in vacanta si nici nu am stat nicio duminica culcat. Odihna mea – este schimbarea activitatilor. Nervii se odihnesc, atunci cand mainile muncesc. Corpul isi restabileste forta, atunci cand capul functioneaza.

Sfaturi de aur: În timp ce mâncați, nu beți nimic

  • Nu cereti putin. Cereti mult. Si veti obtine mai mult decat putin.
  • Nu fiti vicleni si nu cautati peste tot doar beneficii, dar incercati sa fiti utili. O viata care nu da roade in curand se va usca.
  • Nu radeti prea mult, dar fiti vesel.
  • Nu mancati prea mult! Un animal flamand este mai viclean si mai rapid decat un om satul. Cu o mana de curmale si o cupa de vin, legionarii romani alergau inarmati cate 20 de kilometrii si luptau cate jumatate de zi, fara ragaz cu inamicii… In timp ce imbuibarea si desfraul patricienilor au facut ca Imperiul Roman sa dispara.
  • Dupa cine, ma plimb in gradina timp de jumatate de ora.
  • In timp ce mancati nu beti nimic. Nu beti nici inainte de masa, nici imediat dupa ce ati mancat.
  • Daca nu doriti sa umblati cu copilul prin spitale si farmacii, lasati copilul pe seama Naturii. De la o varsta frageda, invatati copilul sa mearga descult. Aceasta este cea mai puternica calire. Daca copilul s-a ars la soare – ii va fi de folos, daca a fost intepat de o viespe sau o furnica – de asemenea este bine, s-a intepat in urzici, s-a scaldat in apa rece, s-a zgariat cu un ghimpe – inseamna ca s-a calit de multe boli, a devenit mai puternic si si-a intarit spiritul.
  • Cand taiati legumele cu cutitul, ele isi pierd o parte din puterea si energia pamantului. Mai bine sa le mancati sau sa le fierbeti intregi.
  • Nu trebuie neaparat sa beti ceai din comert. Pentru mine cel mai bun ceai este cel din crengutele tinere de par. Acest ceai este foarte aromat si are efecte vindecatoare. Elimina sarea si excesul de apa din organism, amelioreaza durerea si inflamatia articulatiilor. In timp ce cafeaua, ceaiul, bauturile dulci si berea afecteaza inima.
  • Daca sunteti obosit, a aparut o slabiciune sau durere, oferiti corpului posibilitatea de a se odihni. Consumati alimente mai usoare. Pentru aceasta trebuie sa mancati doar un singur fel de mancare toata ziua. A doua zi – alt fel de mancare. Acest regim de alimentare trebuie sa-l urmati cel putin o saptamana.

Cum să evitați răcelile: mâncați zilnic nuci și usturoi

  • Doriti sa ramaneti tanar mai mult timp? Saptamanal organizati o zi a nucilor si a merelor. Dimineata pregatiti 8 mere si 8 nuci. La fiecare 2 ore mancati cate un mar si cate o nuca. Pentru ca pe parcursul zilei stomacul sa fie mereu ocupat.
  • Cand simtiti ca organismul oboseste foarte repede, va irita totul si nu va reuseste nimic – este un semn ca trebuie sa consumati morcovi de 2-3 ori pe zi. In acest mod veti restabili forta organismului.
  • Gatesc mancare calda doar pentru 1-2 ori. Alimentele trebuie sa fie proaspete.
  • Pentru a evita racelile, nu va spalati cu apa fierbinte, mancati zilnic nuci si usturoi, mergeti descult pe boabele de porumb si dormiti mult.
  • In sezonul fructelor de padure, puteti sa renuntati la orice mancare, dar numai nu la fructele de padure. Consumati zilnic, cel putin o cana de fructe de padure. Daca stelele sunt considerate a fi ochii cerului, atunci fructele de padure sunt ochii pamantului. Nu exista printre ele careva fructe mai importante sau mai putin importante. Fiecare din ele asigura organismului necesarul de energie si forta.
  • Stimulati in dvs. sentimentul interior de bucurie si de fascinatie asupra vietii.
  • Gasiti timp pentru tacere, pentru liniste, pentru o conversatie sincera cu voi insiva.
  • Ce este bine si ce este rau, trebuie sa va spuna inima si nu zvonurile provocate de oameni.

Sfaturi de aur: Fiecare are propriul adevăr și propria supărare

  • Nu va faceti griji pentru ceea ce gandesc altii despre dvs. Fiti propriul dvs. judecator al demnitatii si puritatii.
  • Nu va suparati pe oameni. Nu-i judecati. Fiecare persoana pe care a-ti iertat-o va adauga dragoste pentru voi insiva.
  • Daca inima va este plina de dragoste, in ea nu este loc de teama.
  • Nu concurati cu nimeni si cu nimic. Fiecare are destinul sau.
  • Saracul nu este cel care are putin, dar cel cui ii este putin.
  • Nu bateti niciodata copiii si nu tipati la ei. De altfel veti creste din ei niste sclavi.
  • Nu va certati. Fiecare are propriul adevar si propria suparare.
  • Nu invatati oamenii cum sa traiasca si ce sa faca. Eu doar le dau cate un sfat, atunci cand mi-l cer.
  • Nu va considerati cel mai important, cel mai demn sau mai bun decat altii.
  • Nu incercati sa fiti un exemplu pentru altii. Cautati un exemplu in jurul dvs.
  • Puterea vindecatoare – somnul sanatos. Dar trebuie sa-l meritati in fiecare zi printr-o munca sau un efort.

 

Atentie la duhul intristarii

 "Ambele extreme trebuie evitate – atat desertaciunea lumeasca cat si super-spiritualitatea – dar aceasta nu inseamna ca nu ar trebui sa avem o constiinta realista a cerintelor legitime pe care ni le ridica lumea, sau ca ar trebui sa incetam a respecta si a primi povatuirea marilor Parinti isihasti si a folosi rugaciunea lui Iisus noi insine, pe masura propriilor stramtorari si putinte. Trebuie doar sa fie la nivelul nostru, aici, jos, pe pamant. Ideea este – si este una absolut necesara supravietuirii noastre ca si crestini ortodocsi in ziua de azi – ca trebuie sa constientizam situatia noastra ca si crestini ortodocsi astazi; trebuie sa constientizam cu profunzime ce fel de timpuri traim, cat de putin stim si simtim cu adevarat Ortodoxia, cat de departe suntem nu doar de sfintii vremilor de mult trecute, ci chiar de crestinii ortodocsi obisnuiti de acum o suta de ani sau chiar de acum o generatie, si cat de mult trebuie sa ne smerim doar ca sa supravietuim ca si crestini ortodocsi in ziua de astazi.(…)
Prin urmare, atitudinea noastra, incepand din acest moment, trebuie sa fie cu picioarele pe pamant si normala. Adica, trebuie aplicata circumstantelor reale ale vietii noastre, sa nu fie un produs al imaginatiei, al tendintelor de evadare si al refuzului de a fi confruntat cu realitatile de multe ori neplacute ale lumii care ne inconjoara. O ortodoxie care este prea exaltata si prea mult cu capul in nori apartine unei sere si este incapabila de a ne ajuta in viata cotidiana, fara a mai spune ceva de mantuirea celor din jurul nostru. Lumea noastra este extrem de cruda si raneste suflete cu asprimea ei; trebuie sa raspundem inainte de toate cu dragoste crestina si intelegere, cu picioarele pe pamant, lasand isihasmul si formele avansate de rugaciune celor capabili sa le primeasca“.
Parintele Serafim Rose, “Perspectiva ortodoxa asupra luI

 

 

 "Atentie la duhul intristarii, caci aceasta da nastere la toate relele. O mie de ispite apar din pricina lui: agitatie, furie, invinuire, nemultumirea de propria soarta, ganduri de desfranare, schimbare permanenta a locului. Uneori duhul cel rau al intristarii pune stapanire pe suflet si il lipseste de umilinta si bunatate fata de frati si da nastere la repulsie fata de orice conversatie. Atunci sufletul evita oamenii, crezand ca acestia se afla la originea tulburarii sale si nu intelege ca pricina tulburarii sale se afla intr-insul. Sufletul plin de intristare si parca scos din minti este incapabil sa accepte in pace sfaturile bune ce i se aduc sau sa raspunda cu umilinta la intrebarile ce i se pun. Primul medicament cu ajutorul caruia omul isi afla in curand mangaiere sufleteasca este smerenia inimii, asa cum ne invata sfantul Isaac Sirul. Aceasta boala este tratata cu rugaciune, abtinere de la graire in desert, lucru de mana, dupa puterile fiecaruia, citirea Cuvantului lui Dumnezeu si rabdare; caci el se naste din lasitate, trandavie si graire in desert”.

Sfântul Serafim de Sarov

 Dacă ai dragoste și bunătate, ești un înger, și oriunde ai merge și oriunde te-ai afla, aduci raiul cu tine. Deci, deja în această viață începem să simțim raiul sau iadul .

Cuviosul Paisie Aghioritul

 

VALABILA TOTI OAMENII DESPRE IUBIRE




 Când am devenit preot mi-am impus câteva reguli clare.
1. Să nu condiționez vreo slujbă impunând bani.
2. Să fiu dispus să vorbesc cu fiecare om, la orice oră m-ar căuta.
3. Să slujesc fiecare slujbă ca și cum ar fi prima dată.
4. Să nu trec indiferent pe lângă cel de lângă mine, dacă nu ajutându-l material, cel puțin căutând Să nu-l abandonez în uitare.
5. Dacă am greșit Să am puterea să-mi calc pe orgoliu și să recunosc.
6. Să nu iubesc mai mult haina preoțească decât pe Dumnezeu.
7. Să îi dau șansă oricărui om de a îl cunoaște pe Dumnezeu, chiar dacă asta înseamnă să îi fiu inițial cârpă.
8. Să nu uit niciodată faptul că scopul final este mântuirea, nu câștigarea unui nume bun și a unei poziții trecătoare pe pământ.
9. De câte ori cad să mă ridic , nu să-mi plâng de milă.
10. Să pot să mă privesc la finalul zilei în oglindă știind că am făcut tot ce am putut pentru a nu-L răstigni odată in plus pe Hristos, prin nepăsarea și păcatele mele.

Ce fel de stea s-a arătat la naşterea lui Hristos? Sfântul Ioan Gură de Aur

 

Steaua care i-a condus pe magi n-a fost una din stelele cele multe, dar, mai bine spus, după părerea mea, n-a fost nici stea, ci o putere nevăzută, care a luat chip de stea, se vede în primul rând din mer­sul ei. Nu este vreo stea care să meargă pe cer cum a mers steaua aceasta; noi vedem că şi soarele şi luna şi toate celelalte stele merg de la răsărit la apus; steaua aceasta, însă, mergea de la miază­noapte la miazăzi, că aşa se află Palestina faţă de Persia.
În al doilea rând, şi din timpul în care s-a arătat putem vedea că steaua aceasta n-a fost una din multele stele. Nu se vedea noaptea, ci ziua-n amiaza mare pe cînd strălucea soarele; putere pe care n-o au nici stelele, nici luna; că luna depăşeşte în strălucire pe toate celelalte stele, dar cînd se ivesc razele soarelui, se ascunde îndată şi dispare. Steaua aceasta, însă, prin mărimea strălucirii sale, a biruit şi razele soarelui; strălucea mai tare decît ele; lumina mai puternic, deşi era atîta lumină.
În al treilea rînd, se vede că nu era una din celelalte stele, pentru că apărea şi apoi iarăşi dispărea. Pe drumul pînă în Palestina steaua se arăta conducînd pe magi; cînd au ajuns în Ierusalim s-a ascuns; apoi iarăşi, cînd magii au părăsit pe Irod, după ce-i spuseseră pricina pentru care veniseră şi au plecat, steaua iar s-a arătat; şi acest lucru nu poate fi mişcarea firească a unei stele, ci a unei puteri înzestrate cu o raţiune deosebită. Nici nu avea un drum propriu; mergea cînd magii trebuiau să meargă; cînd stăteau ei, stătea şi ea; slujea tuturor celor de trebuinţă.
Era ca stâlpul cel de nor din pustie: oprea şi scula tabăra iudeilor atunci cînd trebuia. în al patrulea rînd, se vede bine că nu era o stea precum celelalte din chipul în care a arătat locul unde s-a născut Pruncul. Că n-a arătat locul rămînînd sus pe cer – de altfel nici nu putea să le arate locul de rămînea sus -, ci l-a arătat pogorîndu-se jos. Ştiţi doar că locul era atît de mic cît putea încăpea o colibă, dar mai bine spus, cît putea încăpea trupul unui prunc; iar o stea obişnuită nu putea să arate un ast­fel de loc pentru că o stea stă la o înălţime foarte mare şi nu poate să arate un loc atît de mic, nici să-l facă cunoscut celor care vor să-l găsească. De lucrul acesta poţi să te încredinţezi uitîndu-te la lună; deşi este cu mult mai mare decît stelele, totuşi pare că este aproape de toţi locuitorii lumii răspîndiţi pe o întindere atît de mare de pămînt. Spu­ne-mi, te rog, cum ar fi putut steaua să arate locul aşa de îngust al ieslei şi al colibei de n-ar fi părăsit înălţimea aceea, de nu s-ar fi pogorît jos şi n-ar fi stat chiar deasupra capului Pruncului? Acest lucru îl lasă evan­ghelistul să se înţeleagă cînd spune: „Şi iată steaua mergea înaintea lor, pînă a venit şi a stat deasupra unde era Pruncul”.
Iată, dar, cîte pricini ne arată că steaua aceasta nu era una din mul­tele stele ale cerului şi că ea nu s-a arătat potrivit legilor care guver­nează creaţia văzută.
Aş putea fi întrebat:
- Dar pentru care pricină s-a arătat steaua?
- Ca să mustre nesimţirea iudeilor şi să le ia orice cuvînt de apărare pentru nerecunoştinţa lor. Pentru că Cel născut avea să pună capăt vechii vieţuiri, pentru că avea să cheme întreaga lume la închinarea Lui – că avea să fie închinat şi pe apă şi pe uscat -, de aceea chiar de la înce­put deschide neamurilor uşa, voind să instruiască pe ai Săi prin cei străini. Pentru că iudeii n-au ţinut seamă de profeţii lor, care necontenit le vorbeau de venirea Lui, Dumnezeu a făcut să vină nişte păgîni, dintr-un pămînt îndepărtat, să caute pe împăratul născut printre ei, şi astfel să afle iudeii din gura perşilor ceea ce nu voiseră să afle de la pro­feţi; şi astfel să se convingă de naşterea lui Hristos, de vor fi oameni cu judecată; dar de se vor împotrivi, să fie lipsiţi de orice apărare.
Sursa: Sfântul Ioan Gură de Aur – Omilia VI la Evanghelia după Matei

De ce îngăduie Dumnezeu boala și mâhnirea?

 

,,Mâhnirea este un lucru rău. Însă în spatele acestui rău, în spatele durerii, în spatele mâhnirii, în spatele încercării, se ascunde binecuvântarea lui Dumnezeu, se ascunde nașterea din nou, replăsmuirea omului, a familiei. Aproape toți datorează întoarcerea lor la Dumnezeu unei încercări. Li se pare că toate merg bine și nu-și mai aduc aminte de Dumnezeu. Însă Dumnezeu le ia copilul. Să vezi atunci bocete, durere, plânsete și celelalte. După acestea toate vine Harul lui Dumnezeu și adumbrește, iar oamenii se liniștesc, se apropie de Biserică, vin la spovedanie, se apropie de preot. Datorită copilului lor merg la Biserică. Durerea îi face să caute, să se roage pentru odihna lui, să plătească Liturghii.
Inima, care mai înainte era împietrită și nu primea nimic, acum, înmuiată de durere, se face primitoare a cuvintelor lui Dumnezeu. Gândește-te la un om în vigoarea tinereții. Diplome, slăviri, sănătate, toate frumoase. Dar când îl doboară la pat o boală, atunci începe să gândească diferit. <Deșertăciunea deșertăciunilor, toate sunt deșertăciune. Se poate să mor. Și atunci ce folos din toate acestea?>. Se apropie de el un om și-i dă o carte, spunând: <Citește această carte și vezi ce spune!>. Aude și un cuvânt al lui Dumnezeu, dar de data aceasta îl ascultă cu atenție. Durerea i-a pregătit deja inima și a făcut-o potrivită pentru primirea cuvântului lui Dumnezeu. Și astfel se face replăsmuirea omului. Iar după ce se face bine, se ridică din patul durerii și de acum înainte își trăiește viața cu luare aminte, nemaitrăind ca mai înainte cu mândria și închipuirea de sine pe care o avea.
Boala și mâhnirea sunt, prin excelență, medicamentul purtării de grijă a lui Dumnezeu, necesar pentru a-l aduce pe om lângă El și a-i spori virtutea."
Starețul Efrem Filoteitul



Ajunarea, postul de o singura zi

 

Ajunul unei sarbatori este ziua imediat anterioara acesteia, in care credinciosii se pot pregati, prin post si rugaciune, pentru impartasirea cu Trupul si Sangele Mantuitorului. Ziua de ajunare este diferita fata de o zi de post din cursul anului bisericesc prin aceea ca, in aceasta zi, credinciosii postesc mai aspru.

Intr-o perioada in care posturile de mai multe zile pot fi mai greu de tinut, postul de o singura zi (ajunarea) este o intarire duhovniceasca de mare pret. Astfel, ajunarea nu trebuie limitata numai la ajunul sarbatorilor, ci ea trebuie sa fie folosita oridecate ori avem nevoie de sprijin duhovnicesc: inainte de un examen, intr-un necaz sau insotind o rugaciune de cerere staruitoare.

Ajunarea, postul de o singura zi

Ajunarea este postirea aspra pe durata unei singure zile, ori macar a unei jumatati de zi. Zilele de ajun sunt caracterizate de slujbe deosebite, precum: Ceasurile Imparatesti, Vecernia unita cu Litia sau slujba de Priveghere. Astfel, precum in zilele de ajun slujbe bisericesti se bucura de randuiele deosebite, tot asa, in aceste zile, postul se bucura si el de o pretuire mai mare, prin infranarea libera si dorita a credinciosilor de la toata hrana cea trupeasca.

Cel mai bun mod in care un credincios poate intampina un praznic imparatesc sau un sfant este acela de a posti si de a inmulti rugaciunea. Astfel, precum un atlet alearga sustinut pe durata intregii curse, insa la sfarsit se sileste din toate puterile, tot asa credinciosul, desi traieste sustinut o viata curata, mai inainte de un praznic bisericesc, el se sileste mai mult decat de obicei.

Ajunarea este deci un mod in care credinciosii arata lui Dumnezeu pretuirea pe care acestia o au fata de persoanele sfinte ce urmeaza a fi praznuite. Modul in care petrecem ziua anterioara unei sarbatori este raspunsul nostru la chemarea la Cina, pe care Dunmnezeu ne-o adreseaza fiecaruia, in parte. Daca pentru o petrecere lumeasca ne pregatim mai cu osardie, spalandu-ne si cautandu-ne haine alese, desi tot timpul ne spalam si ne imbracam curat, tot asa si credinciosul, desi posteste si se roaga tot timpul, in ajunul unei sarbatori, el inmulteste rugaciunea si postul, ajunand complet.

Postirea din ajunul unei sarbatori ne priveste atat ca invitati, precum am aratat mai sus, cat si ca gazde. Pregatirea unei sarbatori prin post seamana cu asteptarea in vizita a unei persoane de seama. Precum bine stim, atunci cand asteptam un musafir, facem ordine in casa, pregatim bucate ales si, apoi, asteptam in liniste sosirea aceluia. Postul este acea pregatire pe care o facem casei sufletului nostru, in vederea primirii harului Duhului Sfant sau a Mantuitorului, prin Taina Euharistiei.

Cele mai cunoscute zile de ajunare sunt cele care intampina Nasterea Domnulu, Botezul Domnului si Invierea Domnului. In aceste zile de ajunare, precum si in celelalte de peste an, postul este unul mai aspru decat de obicei, pana spre Ceasul al IX-lea sau pana la Vecernie credinciosii nemancand nimic, iar dupa aceasta, ei gustand doar mancare simpla (paine, apa, seminte, fructe).

Inca din primele secole, crestinii au inceput sa intampine marile sarbatori prin postire sau ajunare. Cu toate acestea, ajunarea (postul negru sau aspru) nu a fost randuita de Biserica sub forma de porunca, precum a facut cu zilele de miercuri si vineri sau cu cele patru mari posturi de peste an, ci a fost lasata in bunavointa fiecaruia. Astfel, in zilele de ajun, fiecare credincios posteste in functie de starea duhovniceasca si trupeasca pe care are si dupa masura darului lui Dumnezeu: post obisnuit, post aspru sau post desavarsit (ajunare).

Ajunand in ziua dinaintea unei sarbatori si spovedindu-se, credinciosul poate primi de la preot binecuvantarea de a se impartasi in ziua imediat urmatoare, la Sfanta Liturghie. Desi unii preoti cer credinciosilor sa posteasca cel putin trei zile, mai inainte de a primi Sfanta Euharistie, altii socotesc ca este suficienta si o singura zi de post mai aspru sau de ajunare.

Posturile randuite de Biserica pe durata unei singure zile sunt urmatoarele: zilele de miercuri si vineri; 5 ianuarie, ajunul Bobotezei; 14 septembrie, Inaltarea Sfintei Cruci; 29 august, Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul. Putem ajuna insa mai inainte de fiecare sarbatoare lunara sau praznic imparatesc, inmultirea zilelor de post si a spovedaniilor fiind un semn al adevaratei trairi in Hristos si al intelegerii razboiului nevazut pe care il avem cu lumea (patimilor).

Cel mai frumos mod de a intampina o sarbatoare sau un sfant este deci acela de a ne pregati sufleteste si trupeste, prin rugaciune, postire (post obisnuit sau ajunare) si Spovedanie, in vederea unirii cu Mantuitorul Iisus Hristos, in Taina Euharistiei.Rugaciune rostita de preot, mai inainte de inceperea unui post, pentru intelegerea rostului postirii si al intaririi in aceasta: "Dumnezeul nostru, nadejdea tuturor marginilor pamantului si a celor ce sunt pe mare, departe, Cel ce mai inainte ai intocmit, prin Legea Ta Veche si Noua aceste zile de post, la care ne-ai invrednicit sa ajungem acum, pe Tine Te laudam si Tie ne rugam: Intareste-ne cu puterea Ta, ca sa ne nevoim intru ele cu sarguinta, spre marirea numelui Tau celui sfant si spre iertarea pacatelor noastre, spre omorarea patimilor si spre biruinta asupra pacatului; ca impreuna cu Tine, rastignindu-ne si ingropandu-ne, sa ne ridicam din faptele cele moarte si sa petrecem cu bunaplacere inaintea Ta in toate zilele vietii noastre. Ca Tie se cuvine a ne milui si a ne mantui pe noi, Hristoase Dumnezeule si Tie slava inaltam, impreuna si Celui fara de inceput al Tau Parinte, si Preasfantului si bunului si de viata facatorului Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin."

Postul este un act liber consimţit


Postul este un act liber consimţit, reglementat de disciplina religioasă spre a pregăti creștinii pentru un eveniment important din istoria mântuirii şi reprezintă și o abţinere de la toate lucrurile și gândurile rele.
Postul Crăciunului începe cu ziua de 15 noiembrie și ține până în 24 decembrie inclusiv. Lăsatul Secului are loc pe 14 noiembrie, însă, dacă această zi cade miercuri sau vineri, atunci postul începe în ziua de 14 noiembrie.
Postul Crăciunului amintește de postul îndelungat al patriarhilor și drepților din Vechiul Testament, în așteptarea venirii lui Mesia – Izbăvitorul.
Prin durata lui de 40 de zile, acest post aduce aminte și de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când aștepta să primească Decalogul scris pe lespezile de piatră ale Tablelor Legii, se menţionează în Liturgica generală, a Pr. Ene Branişte.
Durata Postului Crăciunului a fost stabilită în anul 1166, la Sinodul de la Constantinopol, ținut sub președinția patriarhului Luca Hrisoveghi.
Această uniformizare a fost necesară deoarece la început nu toți creștinii posteau în același mod și același număr de zile: unii țineau un post aspru, alții mai ușor.
Recensământul lui Cezar August, în timpul căruia Sfântul Ev. Luca ne spune că S-a născut Domnul (Lc. 2,1) a avut loc în 25 decembrie (14 Nisan), anul 754 de la fondarea Romei.
Sfântul Ioan Gură de Aur confirmă că Nașterea Domnului a fost serbată la Roma de la început în 25 decembrie. La fel afirma mai târziu și Fericitul Ieronim.
Deși în majoritatea comunităților creștine Crăciunul se serba în 25 decembrie, creștinii din Orient au celebrat această sărbătoare până în secolul IV în aceeași zi cu Botezul Domnului (6 ianuarie), numind praznicele unite Sărbătoarea arătării Domnului sau Teofania.
După anul 375, acestea s-au serbat în Orient la date distincte, precum în celelalte comunități creștine.
Sfântul Tihon vorbește despre însemnătatea reală a postului Nașterii Domnului, arătând că postul adevărat că e abținerea de la orice rău:
Dacă vrei, creștine, să-ți fie postul folositor, atunci, postind trupește, să postești și duhovnicește și să postești întotdeauna.
Cum pui frâu pântecelui tău, tot așa pune-l și gândurilor și patimilor tale. Să postească mintea ta de gândurile cele deșarte, de ținerea de minte a răului. Să postească voia ta de dorirea cea rea.
Postul Crăciunului e o pregătire, o sfințire a gândurilor, a simțirilor, a trupului și a sufletului prin pocăință, Spovedanie, Euharistie, citirea mai deasă a Sfintei Scripturi și a scrierilor sfinților părinți și printr-o atenție spirituală deosebită.
Datina colindatului în poporul român este străveche. Nu poate fi precizată cu exactitate data apariţiei acestui obicei, dar conţinutul poetico-literar al colindelor arată că ele sunt dinaintea formării poporului nostru, adică din secolul I, când Sf. Apostol Andrei propovăduia Evanghelia pe teritoriul Dobrogei.
Colindul românesc, prin forma sa simplă şi prin mesajul pe care-l exprimă, e glasul sfânt al Evanghelii şi al Bisericii extins sau transmis în sufletele şi-n casele creştinilor.
Postul Nașterii Domnului e o perioadă dedicată dăruirii. Darurile se oferă ca milostenie pentru cei aflați în lipsuri.
Darurile de Crăciun sunt simbol al răspunsului nostru la multele daruri duhovnicești pe care Domnul ni le aduce prin întruparea Sa.
Crăciunul este legat de daruri și datorită Sf. Nicolae, serbat în 6 decembrie, care a îmbinat apărarea Ortodoxiei cu grija față de săraci, orfani, însingurați și înfrigurați.
În acest post, pe lângă pregătirea duhovniceasca interioară, creștinul trebuie să facă și milostenie, după modelul Sfântului Nicolae, dăruind altora, ca semn al iubirii frățești, daruri spirituale și daruri materiale sau măcar un cuvânt bun, o mână de ajutor, o încurajarea unui om sărac, singur, deznădăjduit sau întristat.
Post binecuvântat și cu mult folos duhovnicesc!

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor