Arena Învingătorilor – Leonard Rădutz, antreprenor și fondator VIVANATURA
Invitat: Leonard Rădutz, fondator VIVANATURA (www.vivanatura.ro, 0751.078.171)
Realizator: Cecilia Caragea
Cecilia Caragea: Suntem în Arena Învingătorilor și stăm de vorbă cu domnul Leonard Rădutz, creatorul brandului VIVANATURA. Înainte de toate, cum v-ați gândit să creați un asemenea brand din domeniul sănătății și frumuseții?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura:
Am lucrat și la stat, și în privat… Și mi se părea că locul de muncă e
ceva tensionat. Îmi plăcea să muncesc, dar mi se părea că locul de muncă
este ceva care îți afectează viața. Și m-am gândit… bun, atunci, o să-l
fac eu! Am căutat să creez un loc de muncă, și pentru mine, și pentru
alții, în care să-ți placă să muncești. Și, dacă era vorba să-mi placă,
m-am gândit la ceva care face bine oamenilor. Să fac ceva în care, zi de
zi, să nu mă gândesc neapărat cum să fac bani, să mă gândesc, zi de zi,
cum să fac ceva care ajută. Să schimb direcția preocupării, să am o
viață în care să mă ocup să ajut. Și-atunci, prima zonă în care m-am
orientat a fost zona înțelepciunii populare, care ne aduce sănătate. Mi
s-a părut un filon de aur. Și, pe vremea aceea, domnul Ovidiu Bojor era
un reper, dânsul era un reper. Am căutat multe soluții, am fost chiar și
la Facultatea de Farmaceutică, să vorbesc cu profesorii de acolo, am
fost și la Agenția Națională a Medicamentului, să văd cum aș putea să
aduc naturalul în mijlocul preocupărilor consumatorului român. Era
foarte greu… Până la urmă, am început cu cosmeticele.
Cecilia Caragea: Și în ce an ați fondat compania?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: În 1996. Deci nu chiar la Revoluție, dar, oricum, compania aceasta, VIVANATURA, este de mult. Și și-a onorat toate obligațiile și… a muncit până acum, pentru a face bine!
Cecilia Caragea: Și ați început cu partea de cosmetice, de cosmetice cu ingrediente naturale.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da!
Cecilia Caragea: Ce fel de cosmetice, concret?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Am găsit
soluții pentru creme care susțin tenul, care produc regenerare. Am găsit
soluții pentru paste de dinți cu argilă. Asta a fost! Și am căutat în
România și am găsit zăcăminte românești, valoroase… Aici ne-a ajutat
Agenția Națională de Resurse Minerale, pentru că ne-a oferit multe date.
Nu știam… am simțit că m-a ajutat aici… Am căutat în zăcămintele din
România și am găsit zăcăminte cu o variantă de argilă foarte valoroasă.
Cecilia Caragea: Spuneați că pastele de dinți au
fost printre primele produse care v-au făcut cunoscut, să spunem așa.
Pastele de dinți, pe lângă faptul că au acest ingredient, argila, ce
alte ingrediente au?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Principalele
alte ingrediente decât argilă sunt plantele. Asta conțin ele, argilă și
plante. Multe extracte din plante. Iar pentru asta am căutat… noi ne-am
făcut multe din utilajele noastre, la început, ni le-am făcut singuri
sau măcar le-am conceput singuri. Am găsit o tehnologie specială pentru a
face extracte din plante mai ușor. E un lucru de care cu toții avem
nevoie, cum să facem să extragem din plante, să extragem repede, să
extragem bine, să extragem și ceea ce este greu de extras… Pentru că
sunt ingrediente care ies greu din plantă, ca să le putem pune noi
într-un extract.
Cecilia Caragea: Foarte interesant! Și spuneați că ați conceput aceste utilaje și apoi presupun că le-ați produs… cu ajutorul cui?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Am găsit un
„Minitehnicus”, o firmă românească care, înainte, făcea service pentru
companii farmaceutice românești și care am văzut că are foarte mult
curaj. Uneori mai și greșesc, dar, oricum, le iese, până la urmă. Și fac
utilaje bune. Se numește Degrize. Mi-e foarte drag de oamenii aceștia.
Sunt niște români deștepți, care pot să înțeleagă ce le spui, din punct
de vedere tehnic, și să și pună în practică. Chiar le doresc mult
succes… și cred că, oricum, au, pentru că… această disponibilitate este
rară, nici în străinătate nu găsești așa o disponibilitate a cuiva care
să poată ataca orice domeniu tehnic, orice nevoie tehnică și să o
împlinească. Sunt foarte buni!
Cecilia Caragea: Da, trebuie să stea de vorbă, ca să
afle ce au de făcut. Și adevărul este că este mult mai simplu să faci
ceva pe bandă rulantă, să reproduci ceva decât să creezi ceva. Dar
înțeleg că ați avut norocul, să spunem, să dați de niște oameni care
v-au ascultat… lucrurile de care aveați nevoie, toate explicațiile de
rigoare și au produs utilajele de care aveați nevoie. Dar materia primă,
plantele… de unde le luați?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Luăm plante
chiar și din flora spontană a României. Și asta a contat. Arnica, de
exemplu, este o plantă endemică, este o plantă care crește în puține
zone și una dintre aceste puține zone este România. Am constatat că… noi
doream să cumpărăm arnică de la culegătorii spontani și nu mai găseam,
pentru că anumiți cumpărători italieni au cumpărat toată arnica
românească, deoarece nu se găsește în altă parte! Și a trebuit să
intervenim, să vedem cum ne descurcăm, ca să avem și noi parte de
darurile țării noastre. Și să putem să facem un lucru bun. Pentru că
arnica are un efect foarte bun pentru articulații, pentru reumatism și o
folosim în crema noastră de masaj încălzitor pentru articulații, crema Lyber.
Cecilia Caragea: Asta este una din problemele
României, că noi exportăm, în mare parte, materie primă, plante
medicinale, miere și așa mai departe, pe când ar fi bine ca măcar o
parte din această materie primă să o păstrăm în țară și să o prelucrăm
noi, să venim noi cu rețete. Pentru că avem rețete de calitate!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, avem rețete de calitate!
Cecilia Caragea: Ce vă face pe dumneavoastră personal să continuați pe acest drum al antreprenoriatului?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Aș putea să
spun… cine știe… poate curajul! Am fost contactați de un fond de
investiții străin, ca să ne cumpere brandul și firma. Am aflat că și
alți colegi de-ai noștri, alte firme care au același obiectiv au fost și
ele contactate. Unii au răspuns cu „Da” și au zis: „Da! Noi preferăm
banii și mergem cu ei!”
Cecilia Caragea: Au obosit, poate.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Pot să vă spun
nume mari românești, care au ajuns mari și care au fost vândute.
Recunosc că m-am gândit… sper să nu ajung la concluzia că am greșit. Am
spus… păi, dacă ei cumpără și le trebuie, înseamnă că este bun. Dacă
este bun, de ce să vând? Să caut să-i dau eu valoare! De ce românul să
nu facă și să facă străinul? Nu că ar avea vreun defect străinul, dar de
ce să nu facă românul? Așa că, deocamdată, continuăm. Asta nu înseamnă
că este ușor. Legislația este tot mai dificilă… Vedeți, noi, în România,
am beneficiat de forța de muncă… cândva, foarte ieftină, apoi ceva mai
ieftină decât în restul comunității europene. Cu vremea, acest avantaj
tinde către zero. Sigur că eu vreau ca oamenii să câștige, eu vreau ca
lucrătorii mei să câștige, cu adevărat… nu e o luptă de clasă între mine
și angajații mei, ci o legătură de prietenie, eu așa o doresc… Sigur,
există o evoluție a salariilor, ceea ce este bine. Și noi trebuie, în
același timp, să muncim foarte mult ca să ne îmbunătățim
productivitatea, deci să avem o productivitate comparabilă cu a celor
din Vest. Plus marketingul. Vă dați seama că, în domeniul marketingului,
colegii noștri din Vest au o experiență gigantică. Ei se pricep foarte
bine. Și mai ales au prioritate în canalele de distribuție. Ca să
reușești să vinzi ceva într-un hypermarket, trebuie să faci față unor
condiții draconice. Și, după ce faci față, nu este suficient…
Cecilia Caragea: Da, este destul de greu pentru un
producător român să ajungă în supermarketuri, pentru că sunt diferite
costuri. Dar online-ul poate să reprezinte o direcție de dezvoltare bună
pentru antreprenorii români.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Pentru a
răspunde necesităților, cumva firești, pe care le cere distribuția
într-un hypermarket, trebuie să ai stocuri mari. Pentru că, dacă nu
livrezi întotdeauna la timp, ai penalități, care sunt usturătoare. Și
asta e încă o condiție. Accesul la capital, accesul la finanțare este
posibil, dar este mult mai greu pentru firmele românești, cu costuri
mult mai mari. Costuri care fac diferența, care fac o discriminare.
Adică firmele străine vin cu taxe foarte mici și cu dobânzi foarte mici
de la băncile lor, din Austria, Germania, Franța, iar firmele românești
au cele mai mari dobânzi din Europa. Acest lucru se simte. După o vreme,
se simte.
Cecilia Caragea: Dar, știți cum e, supermarketurile
au o politică… care se ghidează și după solicitările consumatorilor.
Credeți, cumva, că publicul de la noi este dispus să cumpere un produs
românesc mai scump sau publicul de la noi este dispus să dea mai mulți
bani pentru un produs franțuzesc, italienesc… Pentru că s-ar putea ca și
publicul nostru să fie dispus să de mai mulți bani pe produsele
străine.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Desigur!
Întotdeauna, lucrul acesta a existat, produsul străin să aibă o aură în
plus, pentru că este străin. Dar există și oameni care apreciază
produsele românești.
Cecilia Caragea: Să sperăm că din ce în ce mai mulți vor fi dispuși să plătească pentru produse românești de calitate!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, să sperăm!
Cecilia Caragea: E loc de mult mai bine aici, nu?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Sunt oameni care își doresc să plătească… calitatea românească!
Cecilia Caragea: Apropo de produsele românești,
spuneați că ați încercat să valorificați rețetele noastre tradiționale
și să produceți cosmetice terapeutice, pentru durerile de spate, pentru
durerile musculare… Care sunt cele mai vândute produse din această gamă
de cosmetică terapeutică și cum sunt ele primite de publicul actual,
modern?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: La început,
produsele noastre nu aveau prețul pe care îl meritau. Noi ceream mai
puțini bani, pentru că aveam o îndoială, așa, că oamenii ar aprecia
produsele românești. Între timp, am schimbat perspectiva, am spus: punem
în produse tot ce știm că este bun, natural și bun, și, în final, ne
uităm cât ne-a costat ce am pus acolo și cerem prețul necesar. Uite,
atât costă ceea ce am făcut! Pentru reumatism, pentru dureri, pentru
articulații… E o cerere foarte mare, în România e o cerere foarte mare.
Mulți oameni au probleme în acest sens. Mi-am adus aminte cum bunica
folosea gazul, petrolul lampant, atunci când o durea glezna sau
genunchiul. Și se masa chiar cu petrol, cu gazul de la sobă, pe care-l
foloseam pentru foc. Între timp, am găsit fracții mai rafinate din
petrol, fracții speciale, care sunt și permise pentru a fi folosite în
cosmetică și care ne-au ajutat să facem produse uluitoare, pentru mine,
uluitoare. Una este crema aceasta pentru masaj încălzitor, pe care o
folosim pentru spate, pentru articulații. Și crema împotriva căderii
părului, cu petrol. Aceste două creme… începând de aici, de la
înțelepciunea bunicii, au ajuns la o eficiență deosebită. De exemplu,
pentru, spuneam, masaj pentru spate și articulații, am găsit în
înțelepciunea populară, în multe direcții, de exemplu, uleiul de muștar.
Uleiul de muștar, extras printr-o metodă specială… Un producător român,
aici am găsit un producător român, un „Minitehnicus” și el, care și-a
făcut utilajele singur și care e un om atât de modest și atât de bun și
caută să facă lucrurile bine. La el am găsit ulei de muștar foarte,
foarte bun. Uleiul de cătină, tot de la el. Iarăși, cătina este o
bogăție a României, o mare bogăție a României. În crema aceasta pentru
masaj încălzitor avem extracte din 44 de plante. Gândiți-vă, câtă muncă
numai să le aduni, numai să ai documente pentru 44 de plante, că de
adunat le aduni, dar trebuie să fie și oficial… Și apoi să faci extract
din 44 de plante, într-un mod în care să aibă sens, nu să te prefaci că
ai pus acolo și că a ieșit. Adică a trebuit să extragem principiile
active și să avem eficiență. Și ne-a ieșit! Nu știam cât de bun este
produsul, până când foarte mulți oameni au fost entuziasmați și au zis:
„Ați făcut ceva nemaipomenit! Unde e? Dă-o încoace! Eu am nevoie și
pentru bunica, și pentru străbunica..”
Cecilia Caragea: La un moment dat, majoritatea dintre noi ajungem să avem dureri de spate, de genunchi…
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Dar o chestie
foarte tare a fost și descoperirea aceasta cu crema împotriva căderii
părului. Și ce am descoperit? Un produs făcut după o rețetă veche, și a
bunicii, și a petroliștilor. Am completat apoi cu experiența… chiar a
petroliștilor, care lucrau în petrol. A ajuns să fie atât de eficientă,
încât efectele se văd de la prima utilizare. Deci nu… știți cum se zice:
„Lasă, n-ai luat destul produsul, mai folosește tu 6 luni și după
aceea… Plus că n-ai zâmbit la cer suficient de mult ca să aibă efect…”
Nu, aici, într-o săptămână vezi efectul! Rețeta petroliștilor mai
conținea și ulei de măsline, conținea și ulei de ricin. Și petrolul
acesta, care era și binecuvântare, și blestem pentru ei, uite, aici a
fost o binecuvântare!
Cecilia Caragea: Deci ați apelat la anumite
ingrediente cunoscute, recunoscute pentru efectele lor și le-ați
combinat astfel încât să ieșiți cu niște produse care nici nu miros a
petrol. Pentru că, mai demult, îmi amintesc și eu că, pe vremuri, atunci
când te dădeai pe cap cu petrol, cum făcea bunica, mirosea.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, e adevărat.
Totuși, puțin miros de petrol există, dacă folosim produsul, crema
împotriva căderii părului. Dar eu zic că merită acest mic neajuns,
pentru că se petrece nu numai faptul că, în majoritatea cazurilor,
viteza de cădere a părului scade… sau viteza anormală de cădere a
părului, pentru că, în cazul oricărui om, niște fire de păr cad, e chiar
necesar… am văzut că se petrece chiar și situația în care apar sau
reapar fire noi.
Cecilia Caragea: Și-apoi, plecând de la succesul
acestei creme împotriva căderii părului, ați dezvoltat o întreagă gamă
pentru îngrijirea părului: șampoane, balsamuri…
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Eu n-aș spune
succes. În afaceri, succesul înseamnă că se vinde foarte mult, nu că e
un lucru bun, ci că se vinde foarte mult. Am văzut multe lucruri care
conțineau mai nimic ca activ și care aveau preț mare și care se vindeau
bine! Aveau succes, ele aveau succes. Această cremă are succes din
perspectiva faptului că e, într-adevăr, bună. Dar poate vom reuși să o
facem cunoscută.
Cecilia Caragea: Deci credeți că există mult loc de creștere în privința acestui produs, să se vândă mult mai bine.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, există mult
loc de creștere. Deși obiectivul meu, poate părea straniu, obiectivul
meu este să ajut oamenii, adică există mult loc de a face bine. Odată,
facerea binelui… poate mai puțin decât în cazul oamenilor care sunt
preocupați doar de bani… o să apară și banii, așa gândesc eu.
Cecilia Caragea: Dar să revenim la produsele create de dumneavoastră. Știu că ați elaborat mai multe șampoane, mai multe balsamuri de păr…
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, odată ce am
pornit pe acest drum, a fost suficient să insistăm. Vorbeam cu
furnizorii și spuneam: „Noi vrem natural. Noi vrem ingrediente
naturale.” O provocare a fost să găsim soluții pentru șampoane și pentru
balsamuri de păr. Și am căutat, la început, cu extracte directe din
plante. Aveau o anumită eficiență, dar nu suficientă. Între timp, am
reușit, am găsit extracte și substanțe de origine naturală suficient de
bune. Da, am găsit extracte naturale care ajută la sănătatea părului,
care fac părul mai gros, mai sănătos, mai rezistent, să nu i se rupă
vârfurile, să nu fie afectate. Și sunt încântat, în unele situații,
chiar sunt încântat de ce produc aceste balsamuri și șampoane și mai
ales de ce produce crema de păr asupra firului de păr.
Cecilia Caragea: Și știu că în continuare vă dezvoltați cu noi și noi produse în gamele deja existente.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, am căutat o aplicație bună pentru proprietățile de regenerare ale argilei. Și am găsit. Facem pastă de dinți cu argilă.
Cecilia Caragea: Și are un gust mai aparte, mai ciudat această pastă de dinți cu argilă?
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, are un gust
mai aparte, mai ciudat, dar acest gust corespunde curățeniei. Argila
este chiar un antiseptic natural, un ușor antiseptic natural. Această
proprietate este foarte specială și ne ajută în multe cazuri. Absoarbe
mirosurile. Iarăși, un avantaj pentru igiena bucală. Dar cel mai mare
avantaj este faptul că argila regenerează țesutul cu care vine în
contact. În plus, am folosit, pe lângă multe extracte din plante, și
propolis. Propolisul este o comoară în direcția asta. Și sunt convins că
nu numai argila, ci și propolisul ajută la eficiența pastei de dinți Parodontik.
Cecilia Caragea: Da, propolisul este, într-adevăr, o
minunăție a naturii. Și chiar există studii despre acest ingredient.
Așadar, vreți în continuare să duceți mai departe acest business, să
creați produse de calitate și să încercați, ținând cont de toate
dificultățile, să ajungeți cu ele în piață la publicul românesc.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da. Formația
mea este o formație inginerească. Am lucrat în industrie și am crezut că
acesta este atuul meu, faptul că am cunoștințe tehnice din mai multe
domenii, că pot să atac perspectiva tehnică și de ingeniozitate, dar am
constatat că este nevoie mai ales de foarte abilități de marketing și
comerciale. Și am făcut foarte multe greșeli. Am învățat din greșeli,
sper, îmi doresc din tot sufletul să fi învățat din greșeli. Și apoi am
și studiat, am studiat… M-a costat timp și bani… pierduți, nu pe
învățătură, ci pe greșeli.
Cecilia Caragea: Până la urmă, învățăm din greșelile noastre.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da. Nu aș putea
spune că acum sunt, într-adevăr, bun, pentru că… cei din Vest,
concurenții noștri, vin cu specialiști formați în mult timp, cu o
știință care deja este clară pentru ei. Și aplică… metode pe care le-au
aplicat în altă parte le aplică și în România. Noi trebuie să ne
adaptăm, există mult know-how în direcția asta. Și, până la urmă, ce
înseamnă, de fapt, un brand? Un brand este, în primul rând, marketingul
asociat. Din păcate. Aș fi sperat ca un brand să însemne, în primul
rând, calitatea produsului sau serviciului pe care îl oferă.
Cecilia Caragea: Bine, până la urmă, brandul este
ceea ce crede consumatorul, ceea ce știe consumatorul despre lucrurile
respective, despre produsele sau serviciile respective. Pentru că
brandul este în inima și în mintea consumatorului. Tu trebuie să te faci
cunoscut. Există foarte multe firme care produc, știu să producă, dar
trebuie să și vândă și să comunice.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Da, trebuie să te faci cunoscut, dar nu e suficient. Trebuie să te faci cunoscut într-un anumit fel.
Cecilia Caragea: Corect!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Dacă greșești
felul, degeaba te faci cunoscut. Adică pierzi banii, îi arunci pe
fereastră. Pentru că nu vor produce efectul. Aici este o știință foarte
profundă și delicată. Ei, încă luptăm în direcția asta. Am făcut și
cursuri, desigur. Nu se poate fără să înveți. Cine crede că merge fără
să învețe sigur o să aibă erori. E nevoie de intuiție, e nevoie de o
inspirație și de o înclinație către asta… Îmi aduc aminte de Lumânăraru
din „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, care era un
foarte bun om de afaceri, deși nu știa să scrie și să citească. Dar nu
mai e suficient! Ai nevoie de ce știa Lumânăraru, dar trebuie să înveți
foarte mult.
Cecilia Caragea: Într-adevăr, poți să evoluezi, poți
să mergi înainte, însă doar cu o bază foarte solidă de cunoștințe.
Știți cum se spune, că soarta îi ajută pe cei care sunt, totuși,
pregătiți. Și că marile descoperiri se fac uneori întâmplător. Da, dar
tu trebuie să ai capacitatea să vezi acea întâmplare, să vezi acele
conexiuni!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Un miracol
poate să apară prin vocea multor oameni din jurul tău. Și, dacă ești
orgolios sau dacă ignori, poți să pierzi comori care sunt lângă tine…
Asta e o altă provocare pentru oricine, nu doar pentru un om care se
străduiește să crească un brand din nimic. Să ne aducem aminte cum
Nokia, cu oameni deștepți și bine plătiți… au luat decizii groaznice,
care i-au adus în situația de a ajunge de pe primul loc în telefonie… la
niciun loc!
Cecilia Caragea: Au mizat greșit, la un moment dat.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Deși erau cu biletul câștigător în mână, l-au pierdut!
Cecilia Caragea: Într-adevăr, trebuie să fii întotdeauna pe fază, să ții pasul cu tot ce se întâmplă și să ai inspirație.
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Doamna Cecilia,
vă mulțumesc pentru această mână întinsă, că m-ați întrebat de aceste
lucruri și ați făcut emisiunea. Eu vă spun că m-a pus și pe gânduri,
adică m-a pus să reflectez mai mult. Chiar dacă pare că vă spuneam
lucruri pe care le știam de dinainte, faptul că am vorbit cu
dumneavoastră m-a făcut să mă gândesc mai mult la anumite lucruri. Și
poate și de aici vor ieși niște idei mai bune.
Cecilia Caragea: Vă mulțumesc tare mult și… mult succes!
Leonard Rădutz, fondator Vivanatura: Și dumneavoastră!
Cecilia Caragea: Mulțumesc!