Există o poveste tare veche, care spune că, de fapt, au fost patru magi care doreau să se închine MÂNTUITORULUI, la naşterea SA.
Cel de-al patrulea şi-a vândut tot ce avea şi, cu banii obţinuţi, a luat trei pietre scumpe: un safir, un rubin şi o perlă, pe care să le ducă în dar MÂNTUITORULUI. Grăbindu-se să ajungă în BABILON, unde îl aşteptau cei trei magi, acesta a întâlnit pe drum un om rănit, pe care nimeni nu îl ajuta. L-a dus pe bietul om la un doctor căruia i-a dat safirul pentru a-l îngriji pe bolnav până ce se va însănătoşi complet. Toate acestea l-au întârziat. Când a ajuns la locul întâlnirii, magii plecaseră deja fără el, însă nu s-a descurajat, ci şi-a continuat drumul singur, călăuzit de steaua ce-l ducea spre BETLEEM. Ajuns aici, a aflat că magii l-au găsit deja pe prunc, că soldaţii lui IROD omoară toţi copiii nou-născuţi şi că SFÂNTA FAMILIE a plecat spre EGIPT, pentru a se feri de mânia regelui. Chiar în faţa sa, un soldat încerca să-i smulgă unei tinere femei copilul pentru a-l omorî. Femeia îşi apăra cu disperare pruncul. Magul i-a arătat soldatului necruţător rubinul şi i-a spus:
- Lasă copilul să trăiască şi îţi voi da această piatră scumpă. Nimeni nu va afla de târgul nostru.
Ademenit de nestemată, soldatul a luat piatra, îndepărtându-se grăbit. Tânăra
femeie i-a mulţumit străinului cu lacrimi de bucurie şi recunoştinţă.
Acesta s-a hotărât să-L caute mai departe pe MÂNTUITOR. Acum, mai avea un singur dar, perla. A plecat şi el spre EGIPT, unde, ani de zile, L-a căutat pe IISUS, însă fără nici un rezultat. După 30 de ani, a aflat că undeva, în PALESTINA, MÂNTUITORUL propovăduieşte EVANGHELIA. Bucuros că, în sfârşit, ştie unde îl poate găsi, s-a grăbit spre lUDEA. Ajuns la IERUSALIM, spre seară, a aflat că IISUS HRISTOS este răstignit pe DEALUL CĂPĂŢÂNII. S-a grăbit magul spre locul acela cu dorinţa să-L vadă în viaţă pe MÂNTUITOR, să-I ducă darul său pe care îl păstrase de atâta timp. Însă prin faţa lui au trecut doi soldaţi romani ce duceau în sclavie o tânără evreică. Oprindu-i, magul le-a spus:
- Dacă îi daţi drumul fetei, vă dăruiesc această perlă. O puteţi vinde şi împărţi
banii. Veţi câştiga mult mai mult lăsând fata liberă.
Lacomi, soldaţii au luat perla, eliberând-o pe tânără, care, plângând de fericire, nu ştia cum să-i mulţumească străinului. Dar magul, rugându-se cerului să-L vadă
măcar o clipă pe MÂNTUITOR, se grăbea spre GOLGOTA. Acum, nu mai avea nimic. Îi era ruşine să se închine împăratului împăraţilor fără nici un dar. Însă, când a ajuns lângă CRUCE, MÂNTUITORUL S-a uitat drept spre el şi i-a spus:
- În sfârşit, ai venit. Tu mi-ai adus cele mai frumoase daruri ...
- Bine, dar nu mai am nimic, ce Ţi-am adus eu? - a întrebat mirat magul.
- Tot ce duceai cu tine ai dat celor neajutoraţi. DÂNDU-LE LOR, MIE MI-AI DAT. Darul tău a ajuns la MINE şi, îţi spun, că el este cel mai însemnat, căci, acela care îl iubeşte pe DUMNEZEU, îi iubeşte pe oameni.
Cine nu caută nevoile celorlalţi spre a fi de folos cu ce poate, nu va găsi mulţumire şi bucurie, nu va afla adevărata viaţă. Cu cât te apropii mai mult de oameni, cu atât eşti mai aproape de DUMNEZEU.
Magii de la Răsărit sunt un personaj colectiv din Evanghelia după Matei. Aceștia sunt descriși drept primii veniți la Nașterea Domnului. În Evanghelia după Luca primii veniți sunt păstorii de pe câmp, iar în Evanghelia după Matei primii veniți sunt acești străini, sosiți dinspre răsărit.
În tradiția românească sunt numiți Cei Trei Crai de la Răsărit[1][2]: Melchior, Baltazar și Gaspar[3]. Ei nu sunt menționați în Biblie, fiind rodul imaginației populare. Ar fi adus pruncului Isus trei daruri: aur, smirnă și tămâie. In cultura populară se afirmă că ar fi fost trei.[4]
Conform bisericii romano-catolice, Melchior, Baltazar și Gaspar sunt considerați sfinți și sunt sărbătoriți pe data de 6 ianuarie[3]. Numele crailor de la Răsărit a fost menționat într-o evanghelie a Bisericii Armenești, aici menționându-se și rangul lor: Melkon, Regele Persiei, Gaspar, Regele Indiei și Baltazar, Regele Arabiei[5]. În unele țări cu o majoritate romano-catolică, precum țările Americii Latine și țările iberice, tradițional regii magi aduceau cadouri copiilor, Moș Crăciun fiind un personaj de import și de dată recentă.[6]
Țara aflată la răsărit de unde vin acești magi sau împărați ar putea fi Babilon (conform Sfântului Maxim și Teodot de Ancira), Persia (potrivit Sfântului Clement din Alexandria și a Sfântului Chiril din Alexandria) sau Arabia (după Sfântul Iustin, Tertulian și Sfântul Epifanie).
Posibile personaje istorice
Cuvântul magi denotă faptul că personajele respective ar fi fost de origine persană. Perșii erau de religie Zoroastriană, iar acești magi erau căutători in stele și mari preoți. Călătoria lor este descrisă ca fiind provocată de un fenomen cosmic ieșit din tipar, o anume stea care a apărut pe cer și care se mișca. Potrivit învățăturii credinței creștine steaua apărută în răsărit nu era una obișnuită ci este vorba de o minune din partea lui Dumnezeu, un înger care a apărut sub forma unei stele luminoase și care mergea înaintea Magilor calauzindu-le drumul. Biblia nu dă multe detalii despre Magi, de aceea numărul lor de 3 magi este dedus ca urmare a numărului darurilor aduse: aur, smirnă și tămâie.
Întâlnirea celor trei magi cu Iosif
Întâlnirea celor trei magi care veneau din țări îndepărtate una de alta și de locul întâlnirii, pare de neconceput avându-se în vedere că în vremea aceea ei nu puteau beneficia de mijloacele de comunicare și de deplasare existente azi. Evanghelia de la Matei explică această posibilitate prin credința lor. Aflaseră de la prooroci că se va naște Mântuitorul și nutreau dorința fierbinte de a fi martori la acest mare eveniment. Când Irod a vrut să afle de la magi unde s-a născut Isus, ei i-au răspuns: "În Betleemul Iudeii, că așa e scris de proorocul" (Evanghelia de la Matei, 2,5,p. 1098).
Pe lângă credință, sau tocmai pentru aceasta, așa cum relateză Evanghelia, au fost conduși de steaua pe care o văzuseră la Răsărit, stea ce a mers înaintea lor până s-a oprit deasupra locului unde se născuse pruncul Isus. Bucuroși, ei i s-au închinat, aducându-i aur, smirnă și tămâie. Având un vis prin care sunt avertizați să nu mai treacă pe la Irod care voia să-l omoare pe Isus, s-au întors pe altă cale, îndreptându-se fiecare spre țara sa.
Lew Walace, în romanul său "Ben Hur", dă amploare acestor fapte, îmbrăcându-le într-o aureolă de legendă. Descrie drumul parcurs de cei trei magi, când ajung în deșertul Siriei, mergând fiecare cu cămila sa, până la punctul de întâlnire, undeva după hotarul vechiului Ammon, El Beka.
Relicvele celor trei magi sunt păstrate în Domul din Köln. Construcția acestei catedrale, pe locul uneia mai vechi, s-a realizat în acest scop.
Singura marturie scripturistica ce face referire directa la magii de la Rasarit este Evanghelia dupa Matei. Primele treisprezece versete ale celui de-al doilea capitol, in care ne este relatata istoria magilor, nu ne ofera insa detalii cu privire la tara de provenienta, la data sosirii, la numele, la infatisarea si numarul lor. Acest fapt a dezamagit pe unii dintre cercetatorii moderni rationalisti care considera acesta relatare drept fictiune, alaturand-o asa numitelor “legende ale copilariei lui Iisus”, ca adaugiri apocrife la Evanghelii. Foarte probabil, Evanghelistul Matei nu le-a consemnat pentru ca nu le-a considerat esentiale. In realitate, alta a fost insemnatatea inchinarii magilor inaintea Pruncului Hristos relatate succint in Evanghelie. Sfanta Traditie a fost insa cea care a afirmat, a imbogatit si a pastrat acest inteles pana astazi in Biserica.
Astfel, prin Traditie, magii de la Rasarit, au fost in tot acest timp, “foarte prezenti” in cultul si viata Bisericii. Ne vorbesc despre magi Sfintii Parinti in talcuirile si omiliile lor la Evanghelia dupa Matei, reprezentarile iconografice, dar si imnografia.
Magi sau imparati?
Atat in Vechiul cat si in Noul Testament cuvantul mag are sensul de “magician”, “vrajitor”. Sfantul Iustin, Origen, Sfantul Augustin, Sfantul Ieronim gasesc acelasi inteles in cel de-al doilea capitol al Evangheliei dupa Matei, chiar daca nu putem afirma ca aceasta ar fi interpretarea unanima.
Un tropar din Mineiul pe decembrie intareste acest aspect: "Pe magi, ucenicii vrajitorului Valaam, ii cheama Hristos, spre cunostinta prin stea si Cel ce imbraca cerul cu nori si de Care se cutremura heruvimii in iesle se culca, si in pestera incape cel ce umple toate”.
Numarul si numele magilor
Spuneam ca nici numarul, numele si nici descrierea fizica a magilor nu apar in Biblie. Nici intr-una din primele mentiuni extrabiblice a calatoriei lor, evanghelia apocrifa a copilariei cunoscuta ca Protoevanghelia lui Iacov, nu se indica numele si numarul magilor. Cu toate acestea, unele traditii s-au adaugat relatarii biblice, mai intai prin intermediul traditiei orale.
Numarul magilor - trei - deriva din cel
al darurilor pe care acestia le-au facut lui Hristos, dupa cum ne spune
Matei. O pictura din Catacomba Domitilei arata patru magi in timp ce una
din Catacomba lui Petru si Marcelin numai doi. Mai multe documente
siriene numesc doisprezece magi.
O evanghelie armeana a copilariei de la anul 500, ii numeste pe Melkon,
Regele Persiei, Gaspar, Regele Indiei si Baltazar, Regele Arabiei -
fiind cea mai apropiata marturie de variantele apuseane Melchior, Gaspar
si Baltazar.
Magii in talcuirile Sfintilor Parinti
Parintii Bisericii interpreteaza istoria magilor in lumina profetiilor
din Vechiului Testament. Crestinii inteleg traducerea in limba greaca a
scripturilor iudaice (Septuaginta) ca fiind textul sacru ce contine
tipurile si figurile ce trimit la venirea lui Iisus ca Mesia. Este
posibil ca si magii sa fi fost familiarizati cu profetiile mesianice.
Multi iudei nu s-au mai intors din exil impreuna cu Neemia. Cand s-a
nascut Hristos, exista fara indoiala o populatie de evrei in Babilon si,
probabil, in Persia. Oricum, traditia iudaica a supravietuit in Persia.
Mai mult, Virgiliu, Horatiu, Tacit si Suetoniu dau marturie de faptul
ca, in timpul nasterii lui Hristos, era raspandita in intreg Imperiul
Roman o neliniste si o asteptare a unei "perioade de aur" si a unui
eliberator. Mai degraba putem intelege ca magii au fost manati de astfel
de influente ebraice subtile legate de Mesia.
Sfantul Iustin Martirul (+165) in Dialogul cu Iudeul Trifon,
interpreteaza magii ca pe implinirea profetiei vechi testamentare cu
privire la venirea Rascumparatorului. Pentru Sfantul Iustin, magii erau
preoti ai unui cult oriental si practicieni ai magiei si astrologiei.
Vizita magilor la iesle a reprezentat momentul convertirii lor precum si
momentul renuntarii la practicile idolatre. Sfantul Iustin citeaza
relatarea lui Matei, ca pe un semn oferit lumii potrivit caruia
Crestinismul este credinta cea adevarata.
Ceea ce poate fi recunoscut drept cea mai impresionanta exegeza este
aceea potrivit careia magii au fost primii marturisitori ai Sfintei
Treimi. Aceasta explica aparitia lor in aproape toate imaginile
artistice si traditiile literare ca trei oameni, diferiti, insa
asemanatori. Magii s-au inchinat lui Hristos ca unui Dumnezeu oferindu-i
aur, tamaie si smirna.
Parintii au interpretat si au dezvoltat insemnatatea simbolica a
darurilor. Potrivit Sfantului Irineu de Lyon, magii i-au oferit lui
Iisus mir (care era folosit la ungerea cadavrelor) pentru a arata ca
Acesta avea sa moara si ca va fi inmormantat din dragoste pentru oamenii
muritori, aur deoarece era un Imparat in Vesnica Imparatie, si smirna
(arsa pe altar ca jertfa) pentru ca era Dumnezeu.
Origen si Sfantul Irineu de Lyon interpreteaza relatarea evanghelica
despre magi in lumina profetiei lui Valaam. "O stea va rasari din Iacob
si un sceptru va rasari peste Israel” (Numeri 24-17). Acest aspect este
surprins intr-o cantare bisericesca din cadrul Vecerniei din 21
decembrie: "Prorociile vrajitorului Valaam se plinesc, ca cei ce priveau
cu uimire la inselatoriile persienesti, luminandu-se cu stralucirea
stelei celei neobisnuite, cu daruri au insemnat pe Hristos, Soarele cel
neapus, Dumenzeu, Imparatul cel in Betleem intrupat si de bunavoie mort.
(Si acum ...21 dec)
Dar din paralelism, "Steaua lui Valaam”
este si un mare Print, nu un corp ceresc, dupa cum ne arata o alta
cantare: "Cereasca Stea din pantecele tau a rasarit si pe cititorii in
stele i-a indemnat sa o vada, care cu cunostinta ei s-au luminat intru
Duhul, Preacurata Fecioara, pururea binecuvantata.”
Papa Leon cel Mare, sustine faptul ca magii s-au convertit aratand
astfel adevarul lui Hristos, pe de-o parte dubla natura (umana si
divina), iar pe de alta, slujirea Imparateasca (davidica si cereasca).
Prin urmare, Leon arata ca drumul magilor catre Iisus poate fi
intrepretat ca o alegorie la calatoria sufletului catre Dumnezeu, dupa
cum lumina stelei trebuie sa patrunda atat mintea umana cat si inima,
aratandu-le calea adevarului. In cuvantarile sale la Botezul Domnului,
Leon scrie: Cum s-a intamplat ca acesti trei oameni, care au parasit
casele lor si tarile lor fara a-l vedea pe Iisus, si nu cunosteau nimic
concret despre el, sa arate o asa inchinare, oferindu-i daruri atat de
speciale? Steaua a fost cea care a atras privirile lor, insa razele
adevarului au patruns in inimile lor, astfel incat inainte ca acestia sa
porneasca in calatorie, mai intai au inteles ca Celui caruia erau
promisi, I se cuveneau aur pentru regalitate, tamaie ca unui Dumnezeu si
mir ca unuia ce avea sa moara.
Acelasi aspect este evidentiat in cantarile bisericesti ce preced
Nasterea Domnului: "Pe magi cheama Mirele Bisericii Darurile acestora la
primeste Fiul Fecioarei.” (Ceasuri) - " Din Persia, magii aur, smirna
si tamaie au adus de demult Imparatului, Celui ce S-a nascut, si
Dumnezeu. Iar noi acum, mai inainte praznuind Nasterea Lui, cu buna
cinstire sa-I aducem din suflet, nadejde, credinta si dragoste, laudand
pe Fecioara.”, sau acest tropar din Canonul Inaintepraznuirii: "Magii
cei din Persia cunoscandu-Te pe Tine, Cuvinte al lui Dumnezeu, Imparat
nascut din Fecioara pe pamant, s-au grabit sa se inchine Tie cu daruri.”
Este sigur faptul ca magilor li s-a spus
in vis sa se intoarca pe alta cale in tara lor. Nici acest aspect nu
putea fi trecut cu vederea de catre Sfintii Parinti. Multi dintre ei au
vazut in acest detaliu convertirea magilor, schimbarea care s-a produs
in sufletele lor odata ce au cunoscut Adevarul.
Scriind din Cartagina, la o generatie dupa Sfantul Iustin, parintele
apostolic Tertulian dezvolta argumentele lui Sfantului Iustin, sugerand
ca visul magilor care le-a spus sa se intoarca la casele lor pe alta
ruta, nu trebuie inteles numai literar, ci si ca o mustrare pentru a
parasi obiceiurile si practicile idolatre. In acest sens, cantarile
bisericesti afirma ca magii au primit lumina Duhului Sfant: "Cereasca
Stea din pantacele tau a rasarit si pe cititorii in stele i-a indemnat
sa o vada, care cu cunostinta ei s-au luminat intru Duhul, Preacurata
Fecioara, pururea binecuvantata.”
Cultul magilor
S-a afirmat ca dupa ce s-au intors in tara lor, ulterior, magii ar fi primit botezul de la Sfantul Apostol Toma propovaduind la randul lor credinta in Hristos. Aceasta traditie apartine unui scriitor arian si nu apare mai devreme de secolul al VI-lea. Acest autor recunoaste ca scrie dupa cartea apocrifa a lui Set, si ceea ce scrie despre magi tine de legenda.
In sec. IV Bisericile din Orient celebrau pe sase ianuarie nasterea Domnului, Adorarea Magilor si Botezul lui Hristos, in timp ce in Occident , Nasterea lui Hristos era sarbatorita pe 25 decembrie. Aceasta data a fost in cele din urma introdusa in biserica Antiohiei de catre Sfantul Ioan Gura de Aur, trecand apoi in Bisercile din Ierusalim si Alexandria.
Pana astazi, in unele parti ale lumii
crestine, pe 6 ianuarie, mai mult decat pe 25 decembrie, este un timp de
a face cadouri, in amintirea darurilor facute de magi lui Hristos.
In 490, Imparatul bizantin Zenon a afirmat ca a descoperit ramasitele
celor trei "regi” undeva in Persia, aducandu-le in Constantinopol.
Moastele au ajuns in Apus probabil in timpul Cruciadelor, mai intai in
Milan fiind aduse de Frederik Barbarossa in 1164 in Cologne. Sunt
cunoscuti de catre pelerini si turisti drept "Cei trei Regi din
Cologne”.
Magii in arta crestina
Una dintre primele reprezentari ale magilor, datand de la mijlocul sec. III, apare in Catacomba Priscilei, in Roma. Ca in aproape toate imaginile timpurii ale magilor, aici sunt infatisati trei barbati, identici in marime, imbracati (in culori variate) si in miscare (alergand). Fiecare poarta un dar.
In multe alte imagini timpurii apar ca privind catre stea. Uneori camilele sunt reprezentate in spatele lor, precum in relieful de pe sarcofagul aflat in Muzeul Vatican.
Primele imagini apar intotdeauna in
imprejurari funerare - pe zidurile catacombelor si sarcofage. Scena
magilor se numara printre primele imagini narative ale artei crestine,
precedand reprezentarile multor alte pasaje biblice din Noul Testament,
precum si multe alte reprezentari ale nasterii lui Iisus.
Chiar daca Matei a vrut sau nu sa lege steaua lui Valaam cu magii,
Biserica primara in mod cert a facut-o. Figura lui Valaam poate fi
distinsa in spatele Mariei si lui Iisus in pictura Inchinarii din
Catacomba Priscila. De asemenea, apare in epitaful funerar din sec. IV,
al unei femei numite Severa, unde Valaam se afla in spatele Mariei,
privind la stea ca la venirea magilor.
Din sec. V, arta crestina se raspandeste din catacombe si sarcofage in
marele spatiu public si magii au inceput sa apara in decoratiile
mozaicale ale primelor mari biserici. Aceste mozaicuri impartasesc aceea
compozitie de baza pe care o intalnim in arta funerara timpurie.
In mozaicul din sec. VI din biserica San Apolinare Nuovo, in Ravena,
Italia, de exemplu, magii apar ca trei nobili extravaganti, purtand
darurile si privind catre stea. Inaintea lor, pruncul Iisus este asezat
pe genunchiul Mariei, inconjurat de ingeri. Magii din mozaicul de la
Ravena pot fi deosebiti numai prin culoare parului si prin nume:
Baltazar, Melchior si Gaspar (Caspar).
Din sec. XIV, unul din cei trei apare ca negru. Ca "imparati’ ai tuturor
popoarelor, acestia poarta o corona din aur in multe alte picturi
ulterioare.
Secole mai tarziu, artistii aveau sa picteze ceea ce se credea ca magii
ar fi marturisit -Treimea - facandu-se manifestata la Nastere. Scena
Nasterii Domnului intr-un manuscris de la inceputul secolului al
XV-lea, il include pe Dumnezeu Tatal intr-un nor, pe Duhul Sfant in
forma unui porumbel, si Fiul in chipul celui nou-nascut.
***
Chiar daca in Biserica Ortodoxa nu exista o sarbatoare, respectiv un
cult inchinat celor trei magi, acestia sunt intalniti in doua creatii
esentiale ale Sfintei Traditii ce constituie fiecare, o adevarata
sinteza teologica a Nasterii Domnului: troparul si icoana praznicului.
Iata textul troparului, pe care il auzim atunci cand preotul ne binevesteste Nasterea Domnului venind in casele noastre cu icoana, dar si de mai multe ori in slujba de Craciun: "Nasterea Ta, Hristoase Dumnezeul nostru, rasarit-a lumii lumina cunostintei; ca intru ea cei ce slujeau stelelor de la stea s-au invatat sa se inchine Tie, Soarelui dreptatii, si sa te cunoasca pe Tine, Rasaritul cel de sus, Doamne, slava Tie!”
De asemenea, magii sunt amintiti in multe alte tropare si stihiri in cadrul slujbelor ce preced Nasterea Domnului, fiind puse in evidenta mai ales aspectele duhovnicesti.
Una din cele mai frumoase cantari ce ne prezinta succint intreaga istorie a magilor este slava Litiei Nasterii Domnului: ”Magii, imparatii persilor, cunoscand lamurit pe Imparatul ceresc, Cel ce S-a nascut pe pamant, de stea luminata fiind povatuiti, au ajuns la Betleem, aducand daruri alese: aur, tamaie si smirna. Si cazand s-au inchinat, ca au vazut pe Cel fara de ani Prunc culcat in pestera.”
O alta cantare ne arata in chip minunat raportul dintre stea, magi si fiecare dintre noi: " In taina Te-ai nascut in pestera, dar cerul pe Tine tuturor Te-a propovaduit, punand steaua inainte ca o gura, Mantuitorule. Si a adus Tie pe magi care Ti s-au inchinat cu credinta; impreuna cu care miluieste-ne pe noi.”
Teologii se afla in acord cu Traditia atunci cand vad exemplul magilor ca rod al revelatiei dumnezeiesti naturale in sanul lumii pagane: "Taine invatand pe magi, Intelepciunea lui Dumnezeu, cheama parga cea din pagani, pe cei mai inainte necuvantatori sa-i ospateze prin cuvant, masa de taina fiind pusa in ieslea animalelor; catre care, calatorind alearga cu daruri, stralucindu-le inainte steaua.”
Deloc intamplator, Biserica a stabilit a ne pune inainte tuturor pilda magilor peste veacuri prin Scriptura, icoana si cantare. Daca odinioara, Crestinismul a luat nastere in mijlocul unei lumi pagane, in prezent, paganismul renaste in mijlocul unei lumi crestine. Multi dintre crestini au ajuns a se inchina, asemenea paganilor, creaturii si nu Creatorului.Magii deschid lunga serie nou testamentara - ce se continua in viata Bisericii pana la sfarsitul acestei lumi - a acelor pagani , a acelor pacatosi, care ajung sa-L cunoasca si sa-L marturiseasca pe Hristos ca Dumnezeu, inaintea celor "dreptcredinciosi”. De aceea, intr-un anumit sens, magii sunt exceptia de la regula, insa numai de la regula umana, nu si de la "cea dumnezeiasca”. Uitam ca Lui Dumnezeu toate-i sunt cu putinta, si mai uitam ca si noua, oamenilor, ne sunt toate cu putinta prin Dumnezeu. Si noi putem fi "magi” aducandu-ne, "pe noi insine si unii pe altii”, dar bineplacut lui Dumnezeu.