Directia Judeteana pentru Cultura Timis, Muzeul National al Taranului Roman din Bucuresti si Ambasada Republicii Moldova in Romania va invita vineri, 29 martie 2019, ora 16, Casa Artelor din Timisoara, la vernisajul expozitiei de fotografie Asa vazut-a Zaharia - improvizatii intr-o lume captiva.
Unirea Basarabiei cu Regatul Romaniei a confirmat, printr-un act politic, o comunitate de limba si cultura, fiind succedata, dupa doua decenii, de anexarea Basarabiei de catre URSS. Asemenea oricarei schimbari politice majore, acest moment de ruptura a lasat spatii albe in istoria oficiala si traume in memoria colectiva. Dincolo de interpretarile propuse de istoricii asupra acelor momente framantate si a perioadelor in care Basarabia si Romania au avut evolutii separate, avem la indemana micro-istoriile, care nuanteaza si dau relief vietii sociale de la est de Prut. O astfel de micro-istorie – de data aceasta vizuala – este si cea a lui Zaharia Cusnir si a satelor pe care el le-a fotografiat in anii ’50-’60 in mai bine de 4.000 de clisee.
Recent descoperita in podul unei case abandonate, la 200 km de Chisinau, arhiva fotografica a lui Zaharia ne ofera astazi sansa rara de a privi viata rurala din Basarabia de dupa razboi intr-o maniera care eludeaza realitatea ingradirilor dictate de propaganda si discursul oficial al epocii. Fotograful-taran scolit la Iasi esueaza in incercarea de a se impotrivi intrarii in colhoz, fiind inchis o vreme. Se va refugia in schimb in fotografie. Cu o arie de cuprindere limitata la cateva sate, Zaharia Cusnir este un etnograf inocent care inregistreaza episoadele sarbatorii si ale cotidianului, scene casnice sau de convivialitate, insa fara a se opri la ceea ce poate face oricine detine un aparat foto.
Observatia sa aparent tacuta este surprinzatoare prin dinamica multora dintre cadre, parca impregnate de o stare de film. Indrazneala de a construi imaginea prin compozitii, straturi si relatii intre personaje si aparatul foto pare neverosimila pentru acea perioada intr-un sat aflat la marginea URSS si cu atat mai mult pentru un satean de rand – fierar, zidar, lucrator in colhoz –, a carui viata a insotit istoria Basarabiei de la apartenenta la Imperiul Tarist pana la caderea blocului socialist. Se poate spune fara nici o ezitare ca Zaharia Cusnir este noua descoperire din familia inocentilor, alaturi de Costica Acsinte si Vivian Maier.
Asa vazut-a Zaharia – improvizatii intr-o lume captiva se alatura celorlalte proiecte curatoriale pe care Muzeul National al Taranului Roman le-a conceput de-a lungul a peste douazeci de ani, in cadrul programelor Arhivei de Imagine, care cuprinde fotografii de la sat si de la oras, de teren si de studio, realizate de catre amatori si de catre profesionisti, toate constituindu-se in martori ai unui secol de viata sociala in comunitatile locuite de romani si nu numai. Realizarea acestui proiect se datoreaza colaborarii cu Ambasada Republicii Moldova in Romania si cu Asociatia pentru Fotografie Documentara A-DOF din Chisinau, fiind sustinut de Ministerul Culturii si Identitatii Nationale prin Programul dedicat Centenarului Marii Uniri.
Expozitia va putea fi vizitata pana pe 14 aprilie 2019, de marti pana vineri, intre orele 11 si 19, si sambata, intre orele 15 si 19, la Casa Artelor, Galeria Subterana si Cafeneaua Klapka din Timisoara. Intrarea este libera.
Recent descoperita in podul unei case abandonate, la 200 km de Chisinau, arhiva fotografica a lui Zaharia ne ofera astazi sansa rara de a privi viata rurala din Basarabia de dupa razboi intr-o maniera care eludeaza realitatea ingradirilor dictate de propaganda si discursul oficial al epocii. Fotograful-taran scolit la Iasi esueaza in incercarea de a se impotrivi intrarii in colhoz, fiind inchis o vreme. Se va refugia in schimb in fotografie. Cu o arie de cuprindere limitata la cateva sate, Zaharia Cusnir este un etnograf inocent care inregistreaza episoadele sarbatorii si ale cotidianului, scene casnice sau de convivialitate, insa fara a se opri la ceea ce poate face oricine detine un aparat foto.
Observatia sa aparent tacuta este surprinzatoare prin dinamica multora dintre cadre, parca impregnate de o stare de film. Indrazneala de a construi imaginea prin compozitii, straturi si relatii intre personaje si aparatul foto pare neverosimila pentru acea perioada intr-un sat aflat la marginea URSS si cu atat mai mult pentru un satean de rand – fierar, zidar, lucrator in colhoz –, a carui viata a insotit istoria Basarabiei de la apartenenta la Imperiul Tarist pana la caderea blocului socialist. Se poate spune fara nici o ezitare ca Zaharia Cusnir este noua descoperire din familia inocentilor, alaturi de Costica Acsinte si Vivian Maier.
Asa vazut-a Zaharia – improvizatii intr-o lume captiva se alatura celorlalte proiecte curatoriale pe care Muzeul National al Taranului Roman le-a conceput de-a lungul a peste douazeci de ani, in cadrul programelor Arhivei de Imagine, care cuprinde fotografii de la sat si de la oras, de teren si de studio, realizate de catre amatori si de catre profesionisti, toate constituindu-se in martori ai unui secol de viata sociala in comunitatile locuite de romani si nu numai. Realizarea acestui proiect se datoreaza colaborarii cu Ambasada Republicii Moldova in Romania si cu Asociatia pentru Fotografie Documentara A-DOF din Chisinau, fiind sustinut de Ministerul Culturii si Identitatii Nationale prin Programul dedicat Centenarului Marii Uniri.
Expozitia va putea fi vizitata pana pe 14 aprilie 2019, de marti pana vineri, intre orele 11 si 19, si sambata, intre orele 15 si 19, la Casa Artelor, Galeria Subterana si Cafeneaua Klapka din Timisoara. Intrarea este libera.