Sfântul Ioan, Înaintemergătorul Mântuitorului, precum a fost înaintea Domnului său cu nașterea, tot așa i se cădea să fie înainte și cu moartea cea de bună voie a Aceluia pe Care L-a propovăduit pe pământ, zicând: „Vine Cel mai tare decât mine, în urma mea...”.
Sfântul Ioan, Înaintemergătorul Mântuitorului, precum a fost înaintea Domnului său cu nașterea, tot așa i se cădea să fie înainte și cu moartea cea de bună voie a Aceluia pe Care L-a propovăduit pe pământ, zicând: Vine Cel mai tare decât mine, în urma mea. Astfel a propovăduit venirea Domnului și sufletelor care erau ținute în iad ale sfinților strămoși, căci acum S-a arătat în lume Mesia Cel așteptat. Și precum Iisus Domnul Hristos avea să pătimească pentru păcatele oamenilor, tot așa și Mergătorul Său înainte a suferit moarte mucenicească pentru fărădelegea lui Irod.
Deci, aceasta s-a început astfel: Irod, care se numea Antipa, fiul lui Irod cel Mare, care a ucis pe pruncii cei din Betleem, fiind a patra odraslă rea a rădăcinii celei rele, care a stăpânit în Galileea, a luat mai întâi de soție pe fiica lui, Areta, împăratul Arabiei, și a petrecut cu ea multă vreme. Apoi, rănindu-se de frumusețea Irodiadei, femeia fratelui său, Filip, a luat-o pe ea de soție, învoindu-se astfel la pofta lui necurată. El, după dorința acelei desfrânate, a gonit pe femeia sa cea dintâi după lege și a luat-o pe ea, femeia fratelui său – împotriva legii; căci chiar de ar fi murit fratele lui, tot nu i se cădea s-o ia pe dânsa, fiindcă rămăsese fiica fratelui său cea născută dintr-însa. Legea poruncea ca numai pe femeia fratelui cea rămasă văduvă, s-o ia fratele cel viu, dacă fratele cel mort nu ar fi lăsat după sine fii. Însă sunt cei ce vorbesc cu dovedire, că pe când trăia Filip, fratele său, Irod i-a luat pe femeia lui și mare rău i-a făcut, făcându-se ca un răpitor desfrânat și amestecător de sânge.
Irod făcând o fărădelege ca aceasta, n-a suferit Sfântul Ioan Botezătorul, râvnitorul Legii lui Dumnezeu, defăimătorul păcatelor omenești și propovăduitorul pocăinței; ci mustra pe față pe Irod înaintea tuturor, ca pe un desfrânat și răpitor – apucătorul soției fratelui său –, și zicea: Nu ți se cade ție să ai de soție pe femeia lui Filip, fratele tău. Irod, nesuferind mustrările, a poruncit să arunce pe Ioan în temniță, legat cu lanțuri. Dar mai ales Irodiada se mânia asupra sfântului și voia ca îndată să-l ucidă; dar nu putea, oprind-o însuși Irod și păzind pe cel legat de femeia care sufla cu ucidere. Irod n-a voit să-l omoare, știind pe Ioan că este bărbat drept și sfânt, și pe care mai înainte îl asculta cu plăcere și luând aminte la cuvintele lui, multe le făcea bine și se temea să-l ucidă. El însă nu se temea așa de Dumnezeu, precum se temea de oameni, fiindcă evanghelistul Matei zice: Vrând să-l ucidă pe el, se temea de popor, căci îl avea ca pe un proroc. Ca poporul să nu se scoale asupra lui și să ridice tulburare, de aceea nu îndrăznea să dea la arătare spre moarte pe prorocul Ioan Botezătorul, cel iubit și cinstit de toți, ci îl chinuia pe dânsul numai prin închisoare, vrând să închidă gura cea netăcută a mustrătorului său.
Sfântul Ioan a stat în temniță multă vreme și se adunau la dânsul ucenicii lui, pe care el, învățându-i mult la viața cea îmbunătățită și după Legea lui Dumnezeu, îi încredința pe ei despre Mesia, Care venise acum în lume și la Care îi și trimitea pe dânșii, precum se povestește în Evanghelie. Ioan, auzind din închisoare despre lucrurile lui Hristos, a trimis pe doi din ucenicii săi ca să-L întrebe pe El: Tu ești Cel ce va să fie, sau să așteptăm pe altul? Nu doar că neștiind de El, a trimis ca să-L întrebe, căci cum nu-L știa pe Acela pe Care el L-a botezat? Cum nu știa el pe Sfântul Duh pe Care L-a văzut pogorându-se peste Iisus și a auzit glasul Tatălui mărturisindu-L, și el însuși L-a mărturisit, arătându-L cu degetul și zicând: Iată mielul lui Dumnezeu. Ci ca ucenicii lui să vadă minunile cele preaslăvite pe care le făcea Domnul Hristos și să se încredințeze despre El, că Acela este Cel ce a venit ca să mântuiască neamul omenesc.
După aceea a sosit ziua în care Irod se obișnuise a săvârși ziua nașterii sale. El a adunat pe boierii săi, pe voievozi, pe cei mai mari și pe toate căpeteniile Galileei, și le-a făcut un ospăț mare. La acest ospăț, fiica Irodiadei, jucând și placând lui Irod și celor ce ședeau cu dânsul, a cerut de la dânsul – după povața maicii sale cea rea – capul Sfântului Ioan Botezătorul. Deci, ea a câștigat ce a cerut, căci Irod se jurase ei să-i dea orice va cere, chiar și jumătate din împărăție. Ticălosul, nevrând să-și calce jurământul, nici să mâhnească pe jucătoare și pe nelegiuita ei mamă, a lepădat frica prin care se temea să ucidă pe Ioan, și, uitând sfințenia aceluia, s-a umplut de îndrăzneală spre vărsarea sângelui cel nevinovat; și, trimițând îndată pe călău în temniță, a poruncit să-i taie capul lui Ioan și să-l aducă pe tipsie.
Astfel, Mergătorul Înaintea lui Hristos a fost tăiat în temniță, noaptea târziu, pentru mustrarea fărădelegii lui Irod cu Irodiada. Sfântul Evanghelist Marcu povestește că acel ospăț urât s-a numit cină. Că zice: A făcut cină boierilor săi, care s-a prelungit până noaptea târziu, și după ce s-au îmbătat și s-au desfătat destul prin jucarea fetei celei fără de rușine, atunci s-a săvârșit acea nedreaptă ucidere. Deci, aducându-se pe tipsie capul Sfântului Ioan în mijlocul acelui ospăț, picurând încă sângele – precum spun unii –, acel cap a grăit aceleași cuvinte mustrătoare: Nu ți se cade să ai de soție pe femeia lui Filip, fratele tău! O, ce frică s-a făcut atunci celor ce erau de față la ospățul acela, când au văzut capul de om, aducându-se pe tipsie ca o mâncare și, curgând sângele, că mișcă încă buzele și grăiește cuvinte!
Jucătoarea, luându-l în mâini, fără temere l-a dus la maică-sa. Irodiada, luându-l, înțepa cu acul limba care mustra fărădelegea lor. Și, batjocorindu-l din destul, nu l-a dat să-l îngroape împreună cu trupul, pentru că se temea să nu învieze când se va lipi capul de trup, și să nu-i certe din nou. Deci, ucenicii lui, luând în noaptea aceea trupul cel scos din temniță, l-au îngropat în Sevastia; iar capul l-a îngropat Irodiada în curtea sa, în pământ adânc, la un loc ascuns și necinstit. Iar cum a fost luat de acolo, s-a scris pe 24 februarie, când se prăznuiește aflarea cinstitului lui cap.
După uciderea Sfântului Ioan Înaintemergătorul, acel ticălos Irod a făcut o altă răutate și mai mare, pentru că a batjocorit pe Domnul nostru Iisus Hristos, în vremea pătimirii Sale cea de bună voie pentru noi, precum grăiește de aceasta Evanghelistul Luca. Irod, cu ostașii săi, ocărind și batjocorind pe Iisus, L-a îmbrăcat în haină luminoasă și L-a întors la Pilat.
După acestea n-a zăbovit izbândirea lui Dumnezeu asupra ucigașului de proroc și a batjocoritorului lui Hristos; pentru că pe de o parte sângele lui Ioan striga către Dumnezeu asupra lui - precum de demult al lui Abel asupra lui Cain -, iar pe de alta, pe lângă alte fărădelegi, și batjocora făcută de dânsul Domnului, trăgea asupra lui vrednică pedeapsă de la Dumnezeu, dreptul Judecător.
Deci, nu după multă vreme, s-a lipsit de împărăție și de viață cu Irodiada și cu jucătoarea, pentru că Areta, împăratul Arabiei, voind să-și răzbune pentru necinstea și batjocura care s-a făcut fiicei lui, a adunat putere de oaste și s-a dus asupra lui Irod. Asemenea și Irod, adunându-și puterea sa, a ieșit împotriva lui Areta. Deci, fiind război tare din amândouă părțile, ostașii arabilor au biruit pe ai lui Irod, și i-a biruit cu tăiere mare, cazând toată puterea lui Irod, abia scăpând numai el singur. După aceea a fost lipsit de Cezarul Romei, de stăpânirea tetrarhiei sale și de toate bogățiile. El a fost trimis în surghiun împreună cu desfrânata și cu fiica ei, mai întâi în Lugdunum, cetatea Galiei, apoi de acolo a fost dus la Ilard, cetatea Spaniei.
Acolo s-a sfârșit în strâmtoare și în rea pătimire, văzând mai întâi moartea jucătoarei sale fiice care a pierit în acest chip: fiind vreme de iarnă, ea a voit să treacă râul, care se numea Sicoris, pentru o trebuință oarecare și, mergând pe gheață, s-a rupt gheața sub dânsa și s-a afundat până la grumaz. Dar prin dumnezeiască răzbunare, gheața i-a strâns grumazul foarte tare, încât atârna cu trupul în apă, iar capul îl avea pe gheață. Ea a stat așa spânzurata, până ce gheața cea ascuțită i-a tăiat grumazul. Deci, apa ducând pe sub gheață stârvul ei cel necurat, nu s-a aflat; iar capul i-a fost adus lui Irod și Irodiadei, precum odată se adusese capul Mergătorului Înainte; dar nu tăiat de sabie, ci de gheață. Așa a măsurat judecata cea dreaptă a lui Dumnezeu, jucătoarei care a fost pricinuitoare tăierii cinstitului cap al Sfântului Ioan.
După aceasta și acel nelegiuit ucigaș Irod cu spurcata Irodiada, au pierit cu zgomot; căci se povestește despre dânșii că i-au înghițit pământul de vii. Sfântul Ioan, precum în viața sa, tot așa și după sfârșit, a fost mergător înaintea lui Hristos, pentru că, apucând înainte de pogorârea în iad, a binevestit celor ce erau acolo pe Dumnezeu, Cel ce S-a arătat în trup și a veselit pe sfinții strămoși, cu care, după stricarea iadului, scoțându-se de acolo, după învierea lui Hristos, s-a învrednicit de multe cununi în cereasca Împărăție; ca un feciorelnic, ca un viețuitor în pustie, ca un învățător și propovăduitor, ca un proroc, ca un Mergător Înainte, ca un botezător și ca un mucenic. Cu ale cărui sfinte rugăciuni, să ne povățuiască și pe noi la calea adevăratei pocăințe și să ne învrednicească Împărăției cerești, Hristos, Domnul și Dumnezeul nostru, Căruia se cuvine slava împreună cu Tatăl și cu Sfântul Duh în veci. Amin.
Canon de rugăciune la Praznicul tăierii Cinstitului Cap al Sfântului Ioan Botezătorul (1)

Tropar la Praznicul tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul
Glasul al 2-lea
Pomenirea dreptului cu laude, iar ţie destul îţi este mărturia Domnului, Înaintemergătorule, că te-ai arătat cu adevărat mai cinstit şi decât prorocii, că te-ai învrednicit a boteza în repejunile Iordanului pe Cel Propovăduit. Drept aceea, pentru adevăr nevoindu-te, bucurându-te, ai binevestit şi celor din iad pe Dumnezeu, Cel Ce S-a arătat în trup: pe Cel Ce a ridicat păcatul lumii şi ne-a dăruit nouă mare milă.
Cântarea 1
Glasul al 8-lea
Irmos: Apa trecând-o ca pe uscat şi din răutatea Egiptului scăpând israeliteanul, grăia: Mântuitorului şi Dumnezeului nostru să-I cântăm.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe cel ce s-a arătat din pântece sterp Proroc al Celui Ce S-a născut în chip de negrăit din pântece fecioresc, pe Sfinţitul Înaintemergător să-l lăudăm.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cel Ce ai covârşit hotarele firii, legile dreptăţii ai păzit, amestecarea cea fărădelege ai mustrat, netemându-te de sălbăticia împăraţilor.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Hrănindu-te cu laptele Legii şi aşezământul de Lege, pentru împreunarea cea după lege, pecetluindu-l ca un pecetluitor al Legii, ai stat împotriva urâtei desfrânări.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Cetele îngereşti şi omeneşti te laudă pe tine neîncetat, Maică, Ceea ce nu ştii de mire, că pe Făcătorul lor, ca pe un Prunc, în braţe L-ai purtat.
Cântarea a 3-a
Irmos: Tu eşti Întărirea celor ce aleargă la Tine, Doamne; Tu eşti Lumina celor întunecaţi şi pe Tine Te laudă duhul meu.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu obrăznicie fără de ruşine, fata cea plină de beţie a zis: Dă-mi capul lui Ioan pe tipsie, o, Irod.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Fata a jucat şi ca o călcătoare de Lege spre plăcere făcând, a tras pe Irod spre uciderea Înaintemergătorului şi a Propovăduitorului adevărului.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
O, a ta ticăloşie, Irod fără de minte şi fără de lege! Cu ce îndrăzneală, fata înfierbântându-se, ai făcut nedreaptă ucidere?
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Dă-ne nouă ajutor cu rugăciunile tale, Preacurată, gonind asuprelile primejdiilor celor rele.
Cântarea a 4-a
Irmos: Tu eşti Tăria mea, Doamne; Tu şi Puterea mea; Tu, Dumnezeul meu; Tu, Bucuria mea; Cel Ce nu ai lăsat sânurile părinteşti şi a noastră sărăcie ai cercetat. Pentru aceasta, cu prorocul Avacum grăiesc către Tine: Slavă puterii Tale, Iubitorule de oameni.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Neputând să rabde iuţimea mustrărilor şi nici îndrăzneala cea pentru cinstea lui Dumnezeu, cel vinovat după Lege şi amestecat ca necurăţia desfătărilor, legându-l a pus sub pază pe cel împreunat de mai înainte de sfârşit cu cetele cele de sus, ca şi cum ar fi fost fără materie.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
De beţia vătămătoare de suflet şi de înfierbântarea desfrânării îmbolnăvindu-se ticălosul, dându-se spre săltările cele de jocuri de picioare, cel defăimat, ucigător de proroc s-a făcut; căci beţia, care este mama desfrânării, a zămislit cumplita fărădelege a uciderii.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Cu adevărat n-a minţit întru tine dumnezeiescul Glas, că tu eşti mai presus de proroci, ca cel ce te-ai învrednicit de prorocie din pântece, întru nesăvârşirea trupească fiind; şi pe Dumnezeu Cuvântul, Cel prorocit de tine, L-ai şi văzut în trup şi L-ai botezat.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Tu eşti lauda credincioşilor ceea ce nu ştii de mire; tu, folositoare, tu şi scăparea, zid şi liman creştinilor, că tu duci rugăciunile la Fiul tău, ceea ce eşti cu totul fără prihană; şi izbăveşti din primejdii pe cei ce cu credinţă şi cu dragoste te cunosc pe tine, Născătoare de Dumnezeu, curată.
Cântarea a 5-a
Irmos: Pentru ce m-ai lepădat de la faţa Ta, Cel Ce eşti Lumină neapusă şi m-a acoperit întunericul cel străin pe mine, ticălosul? Ci, Te rog, întoarce-mă şi la lumina poruncilor Tale îndreptează căile mele.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu îndemnările maicii sale plată pentru jocul cel rău îndrăcit, a cerut fata cea prea cumplită a sălbaticei leoaice, capul Înaintemergătorului şi Propovăduitorului, pe care însăşi fiarele în pustie l-au cinstit.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
O, judecăţile Tale cele negrăite şi necuprinse, Iubitorule de oameni! Cum spre pierderea celui ce era din pântece vas al Duhului Sfânt şi a crescut împreună cu înţelepciune şi cu curăţie, necurata fată a jucat.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Cu dragoste şi cu voie i-a fost celui ce iubea necuvioasa însoţire, să împreuneze cu băuturile sărbătoririi zilei naşterii sale şi uciderea Prorocului şi să aducă pahar plin de sânge sfânt şi prorocesc iubitorilor de desfătări.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Îndrăzneală ca o Maică către Fiul tău câştigând, Preacurată, purtarea de grijă pentru noi cei de un neam nu o trece cu vederea, rugămu-ne. Că numai pe tine te punem înainte către Stăpânul, Milostivă Îmblânzitoare, noi, creştinii.
Cântarea a 6-a
Irmos: Curăţeşte-mă, Mântuitorule, că multe sunt fărădelegile mele şi Te rog ridică-mă din adâncul răutăţilor. Căci către Tine am strigat şi mă auzi Dumnezeul mântuirii mele.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pentru poruncile Legii fiind în primejdii, fericite, cu mustrări ai certat pe călcătorul de Lege, că nu ai fost trestie clătinându-te de suflările vânturilor potrivnice.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Sânge din tăierea capului tău curgând, s-a dus plată trudelor celor de desfrânare, pe Irod defăimând şi după sfârşit, ca pe cel ce a amestecat firea.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Prin pustietăţi vieţuind, ca într-o cămară luminoasă ai vieţuit; şi cu păr de cămilă fiind acoperit, ca o podoabă împărătească purtând-o, peste patimi ai împărăţit.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Să ne mântuim de cumplite greşeli, cu rugăciunile tale, de Dumnezeu Născătoare Fecioară şi să dobândim, Preacurată dumnezeiască strălucirea Fiului lui Dumnezeu, Celui Ce S-a întrupat din tine în chip de negrăit.
CONDAC
Glasul al 5-lea
Mărita tăiere a Înaintemergătorului, rânduială dumnezeiască a fost, ca şi celor din iad să propovăduiască venirea Mântuitorului. Să se tânguiască Irodiada, care a cerut ucidere fărădelege, că nu Legea lui Dumnezeu, nici viaţa cea vie a iubit, ci pe cea amăgitoare şi vremelnică.
Cântarea a 7-a
Irmos: De pogorârea lui Dumnezeu, focul s-a ruşinat în Babilon oarecând; pentru aceasta, tinerii în cuptor, cu bucurie, ca într-o grădină verde săltând, au cântat: Binecuvântat eşti, Dumnezeul părinţilor noştri.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu poftă desfrânată şi cu rea beţie întrarmat fiind, lovindu-te de turnul înfrânării cel neclintit şi de cetatea curăţiei cea nebiruită, de Botezătorul lui Hristos, te-ai zdrumicat, Irod cel fărădelege.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nu s-a spăimântat, nici nu s-a îngrozit Înaintemergătorul; nici nu a slăbit cea învăţată de diavolul, aducând fără de ruşine Cinstit Capul tău pe tipsie, la îndemnurile maicii sale, amăgindu-şi mintea.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Ca o făclie ai strălucit şi mai înainte ai fost trimis ca un înger; ca un Proroc ai propovăduit pe Hristos, Mielul lui Dumnezeu, Cel Ce S-a arătat; ca unui mucenic cu sabia capul ţi s-a tăiat, mai înainte propovăduindu-L pe El şi morţilor celor din iad.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Mântuiţi fiind prin Cel Născut al tău de osânda căderii celei de demult, pe tine, Maică Fecioară, pricina cea arătată a mântuirii, împreună cu Fiul tău, Cel Ce S-a dat pe Sine izbăvire pentru noi, pururea te mărim.
Cântarea a 8-a
Irmos: Chinuitorul haldeilor a ars nebuneşte, de şapte ori, cuptorul pentru cinstitorii de Dumnezeu; dar, văzându-i pe aceştia de o putere mai mare mântuiţi, Făcătorului şi Mântuitorului a grăit: Tineri, binecuvântaţi-L, preoţi, lăudaţi-L, popoare, preaînălţaţi-L întru toţi vecii.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cel ce a mers înaintea naşterii Tale şi a dumnezeieştii Patimi, în cele mai dedesubt, prin sabie s-a sfârşit şi s-a făcut Proroc şi vestitor pogorârii Tale celei de acolo, cu un glas al Cuvântului, Ioan grăind: Cei morţi pe Dătătorul de viaţă, cei orbi pe Aducătorul de lumină şi cei robiţi pe Mântuitorul Hristos, preaînălţaţi-L întru toţi vecii.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cel din cea stearpă, care a mers înaintea naşterii Celei din Fecioară, acum a fost prin tăierea capului său, Mergător Înaintea Răstignirii celei de bună voie a Celui Ce a făcut toate, celor din iad grăind: Cei morţi pe Dătătorul de viaţă, cei orbi pe Aducătorul de lumină şi cei robiţi pe Mântuitorul Hristos, preaînălţaţi-L întru toţi vecii.
Binecuvântăm pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Domnul.
Capul tău tăindu-se de trup, Înaintemergătorule, sufletul cel ce stăpânea peste trupul tău, s-a despărţit de dânsul; iar dumnezeirea nu S-a despărţit de aici de Trupul lui Emanuel şi os nu s-a zdrobit al lui Dumnezeu şi Stăpânului. Pentru aceasta, Îl Preaînălţăm pe El în veci.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
A Domnului Născătoare Stăpână, rănile sufletului meu şi întinările, cu milostivă rugăciunea ta, Fecioară, vindecă-le şi pe mine, cel căzut, mă scoală; miluieşte-mă, Ceea ce eşti cu totul fără prihană, că tu eşti Folositoare şi Sprijinitoarea mea, Ceea ce numai tu Singură eşti Curată şi Binecuvântată întru toţi vecii.
Cântarea a 9-a
Irmos: Înfricoşatu-s-a tot auzul de nespusa lui Dumnezeu pogorâre, căci Cel Preaînalt de voie S-a pogorât până şi la trup, din pântece fecioresc făcându-Se Om. Pentru aceea, pe Preacurata Născătoare de Dumnezeu, credincioşii o mărim.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Înfricoşatu-s-a tabăra cea vicleană şi mai marele acesteia, diavolul de limba ta cea de Dumnezeu grăitoare, Prorocule, care ai propovăduit pe Hristos şi prin fată desfrânată, a plecat pe Irod ca să taie capul tău. Dar noi, credincioşii, pe tine te mărim.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Valea firii celei smerite s-a înălţat şi dealul mândriei morţii s-a smerit. Că glasul celui ce strigă în pustie a strigat în locaşurile iadului celei pustii de lumină: Ridicaţi porţile că Împăratul Cel Puternic va intra.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Se spăimântează patimile oamenilor şi diavolii fug cu frică de umbrirea darului cel dat ţie de la Dumnezeu. Însă de amândouă ispitele păzeşte turma ta, Înaintemergătorule al Domnului, care te slăveşte pe tine cu credinţă pururea.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Încordează şi bine sporeşte şi împărățeşte, Fiule al Maicii lui Dumnezeu, supunând pe poporul ismailitenesc, care se luptă cu noi. Binecredinciosului popor biruinţă asupra celui potrivnic dăruieşte, pentru rugăciunile celei ce Te-a născut pe Tine, Cuvinte al lui Dumnezeu.
SEDELNA
Glasul 1
Podobie: Mormântul Tău...
Pe Înaintemergătorul lui Hristos, pe Botezătorul şi Prorocul, să-l cinstim credincioşii cu curată conştiinţă, ca pe un mărit Propovăduitor şi al pocăinţei învăţător şi ca pe un mucenic cu totul adevărat al Mântuitorului că nebunia lui Irod mustrând, capul i s-a tăiat.
SEDELNA
Glasul al 4-lea
Podobie: Spăimântatu-s-a Iosif...
Acum s-a arătat nouă Botezătorul Mântuitorului şi veseleşte duhovniceşte gândurile credincioşilor, frumuseţea pustiei şi pecetea prorocilor. Pentru că s-a arătat Înaintemergător al lui Hristos şi mărturie nemincinoasă a venirii Lui. Deci, cu cântări duhovniceşti, cu un glas lui Ioan să-i grăim: Prorocule, Propovăduitor al Adevărului, roagă-te să ne mântuiască pe noi.
SEDELNA Preasfintei Născătoare de Dumnezeu
Glasul al 4-lea
Podobie: Spăimântatu-s-a Iosif...
Spăimântatu-s-au, Curată, toate cetele îngereşti, de înfricoşătoarea Taină a naşterii tale. Cum Cel Ce ţine toate numai cu voia, în braţele tale ca un Om a fost ţinut şi cum a luat început Cel mai înainte de veci? Cu lapte a fost hrănit Cel Ce hrăneşte toată suflarea cu negrăita Sa bunătate. Pe tine, ca pe Maica lui Dumnezeu, după adevăr lăudându-te, te mărim.
Canon de rugăciune la Praznicul tăierii Cinstitului Cap al Sfântului Ioan Botezătorul (2)

Tropar la Praznicul tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul
Glasul al 2-lea
Pomenirea dreptului cu laude, iar ţie destul îţi este mărturia Domnului, Înaintemergătorule, că te-ai arătat cu adevărat mai cinstit şi decât prorocii, că te-ai învrednicit a boteza în repejunile Iordanului pe Cel Propovăduit. Drept aceea, pentru adevăr nevoindu-te, bucurându-te, ai binevestit şi celor din iad pe Dumnezeu, Cel Ce S-a arătat în trup: pe Cel Ce a ridicat păcatul lumii şi ne-a dăruit nouă mare milă.
Cântarea 1
Glasul al 8-lea
Irmos: Apa trecând-o ca pe uscat şi din răutatea Egiptului scăpând israeliteanul, grăia: Mântuitorului şi Dumnezeului nostru să-I cântăm.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe cel mărturisit de Hristos a fi mai presus decât toţi oamenii, ca pe un Înaintemergător şi prieten al Lui, pe dumnezeiescul Ioan toţi să-l lăudăm.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe cetăţeanul pustiei şi împreună locuitorul cu îngerii, pe dumnezeiescul Ioan, lauda poporului celui nou, toţi să-l lăudăm.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
La pomenirea Înaintemergătorului, îngereşte să dănţuim şi lui Hristos să grăim: Pentru rugăciunile lui, Hristoase, împacă lumea Ta.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Roagă întotdeauna, Născătoare de Dumnezeu, pe Dumnezeu, Cel Ce S-a Întrupat din tine mai presus de cuvânt, ca să mântuiască pe robii tăi de toată primejdia.
Catavasie: Cruce însemnând Moise cu toiagul, Marea Roşie a despărţit-o lui Israel, celui ce pedestru a trecut-o; iar, de-a curmezişul lovind-o, a împreunat-o împotriva carelor lui Faraon, deasupra scriind nebiruita armă. Pentru aceea, lui Hristos să-I cântăm, Dumnezeului nostru, că S-a preaslăvit.
Cântarea a 3-a
Irmos: Doamne, Cel Ce ai făcut cele de deasupra crugului ceresc şi ai zidit Biserica, Tu pe mine mă întăreşte întru dragostea Ta, că Tu eşti culmea doririlor şi credincioşilor întărire, Unule, Iubitorule de oameni.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ca un Mijlocitor al Legii celei Vechi şi al celei Noi, Înaintemergătorule, al propovăduirilor evangheliceşti, tu ispravnic fiind, amestecarea cea fărădelege şi tirănească ai mustrat-o şi mărita moarte ai luat-o, bucurându-te.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
De maica sa cea fărădelege mai înainte învăţată fiind fata, nebunindu-se de beţie, a zis lui Irod: Dă-mi pe tipsie capul lui Ioan, ca să-l dau maicii mele ca pe un dar dorit.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Nesuferind tiranul cel fără de ruşine mustrările limbii tale celei de Dumnezeu purtătoare, Mărite Înaintemergătorule, a dat fetei, pentru jocul femeiesc, ca dar, Cinstit Capul tău, Preamărite.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Sălăşluindu-Te în Fecioară, Doamne, Te-ai arătat trupeşte oamenilor, precum se cădea a Te vedea pe Tine. Pe aceea ai şi arătat-o ca pe o Adevărată de Dumnezeu Născătoare, Ajutătoare credincioşilor, Unule, Iubitorule de oameni.
Catavasie: Toiagul spre închipuirea Tainei se primeşte; căci cu odrăslire a ales preot, iar Bisericii celei mai înainte neroditoare, acum a înflorit lemnul Crucii, spre putere şi spre întărire.
Cântarea a 4-a
Irmos: Cuvinte, din Munte Umbros, din Una Născătoarea de Dumnezeu, cu Dumnezeiasca vedere Proorocul mai înainte a cunoscut că Te vei Întrupa şi cutremurându-se, mărea Puterea Ta.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nu putea suferi Irod mustrările tale, slujitorule al lui Hristos, Preafericite Ioan. Pentru aceasta, a pregătit împotriva ta nedreaptă ucidere, neruşinându-se de cinstea ta.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu înfierbântare spre desfrânare împreună cu băutură îmbătându-se nedreptul împărat, pe tine, preafericite, te-a dat la judecată fărădelege aducătoare de moarte, Prorocule, neruşinându-se de cinstea ta.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Dându-se după cuvintele fetei, cumplitul Irod cel rău credincios, a dat cu adevărat desfrânatei ca dar capul tău, Prorocule, din care izvorăşti nouă tuturor daruri.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Bucură-te, Sfântă de Dumnezeu Născătoare; Bucură-te, Ceea ce ai născut Bucuria lumii; Bucură-te, Ceea ce Singură eşti Folositoare oamenilor, Binecuvântată de Dumnezeu Născătoare, Curată.
Catavasie: Auzit-am, Doamne, taina iconomiei Tale, înţeles-am lucrurile Tale şi am preaslăvit dumnezeirea Ta.
Cântarea a 5-a
Irmos: Dis-de-dimineaţă grăim către Tine, Doamne: mântuieşte-ne pe noi, că Tu eşti Dumnezeul nostru afară de Tine pe altul nu ştim.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Plată pentru jocul cel înşelător, s-a dat fetei pe tipsie capul Înaintemergătorului. O, nebunie!
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Sângele curgea din capul tău, de Dumnezeu Propovăduitorule, iar desfrânata se veselea, gândind lucruri mari. O, nebunie!
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Că va tăcea limba ta, socotea Irod; dar aceea şi tăcând, mai mult l-a mustrat, prealăudate.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Fecioară după naştere te lăudăm pe tine, de Dumnezeu Născătoare, că tu pe Dumnezeu Cuvântul cu trup L-ai născut lumii.
Catavasie: O, de trei ori fericite lemn, pe care a fost răstignit Hristos, Împăratul şi Domnul; prin care a căzut cel ce a înşelat cu lemnul, înşelat fiind de Cel Ce a fost pironit pe tine cu trupul, de Dumnezeu, Care dă pace sufletelor noastre.
Cântarea a 6-a
Irmos: Haină luminoasă dă-mi mie, Cel Ce Te îmbraci cu lumina ca şi cu o haină, Mult Milostive, Hristoase, Dumnezeul nostru.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Izvorând mulţime de dumnezeieşti învăţături credincioşilor, Ioan Mărite, pe Mielul lui Dumnezeu ne-ai vestit nouă.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cel Ce ai fost pildă nemincinoasă de curăţenie şi de viaţă adeverită, fă pomenire, Înaintemergătorule, pentru cei ce te laudă pe tine, stând înaintea lui Hristos.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Cu rugăciunile tale, Prorocule al lui Hristos, Botezătorule şi Înaintemergătorule, împacă lumea mântuind din primejdii sufletele noastre.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Ceea ce Singură prin cuvânt, purtând în pântece, ai născut pe Cuvântul, te rugăm izbăveşte de cursele vrăjmaşului sufletele noastre.
Catavasie: În pântecele fiarei celei din apă, Iona, palmele întinzându-şi în chipul Crucii, mântuitoarea patimă mai înainte a închipuit-o vădit, de unde, a treia zi ieşind, Învierea cea mai presus de lume a însemnat, a lui Hristos Dumnezeu, Cel Ce a fost Răstignit cu trupul şi cu Învierea cea de a treia zi lumea a luminat.
CONDAC
Glasul al 5-lea
Mărita tăiere a Înaintemergătorului, rânduială dumnezeiască a fost, ca şi celor din iad să propovăduiască venirea Mântuitorului. Să se tânguiască Irodiada, care a cerut ucidere fărădelege, că nu Legea lui Dumnezeu, nici viaţa cea vie a iubit, ci pe cea amăgitoare şi vremelnică.
Cântarea a 7-a
Irmos: Tinerii evrei în cuptor au călcat văpaia cu îndrăzneală, și în rouă focul l‐au prefăcut strigând: Bine ești cuvântat în veci, Doamne Dumnezeule.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Sluga venirii Stăpânului şi luceafărul cel ce mai înainte a vestit pe Soarele, Ioan a alergat la iad, strigând: Binecuvântat eşti, Doamne Dumnezeule în veci.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
O, nebunia lui Irod! Pe cel întocmai cu îngerii în trup fără materie, unei femei de ocară în loc de batjocură dăruieşte pe cel ce cântă: Binecuvântat eşti, Doamne Dumnezeule în veci.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Primeşte-mă Sfinte al Sfinţilor pe mine cel ce mă rog pentru Biserică, s-a rugat Înaintemergătorul către Stăpânul, grăind: Binecuvântat eşti, Doamne Dumnezeule în veci
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Oprit-ai silnicia morţii, ca Ceea ce ai zămislit pe Dumnezeu Cel fără de moarte şi L-ai născut, Curată. Acestuia toţi cântăm: Binecuvântat eşti, Doamne Dumnezeule în veci.
Catavasie: Nebuna poruncă a tiranului celui păgân, pe popoare le-a tulburat, suflând cu îngrozire şi cu hulă urâtă lui Dumnezeu; însă pe cei trei tineri nu i-a înfricoşat mânia cea de fiară, nici focul cel mistuitor; ci cu duh de rouă aducător ce împotrivă răsuna, împreună cu focul fiind, cântau: Prealăudate Dumnezeul părinţilor şi al nostru, bine eşti cuvântat.
Cântarea a 8-a
Irmos: Chinuitorul haldeilor a ars nebuneşte, de şapte ori, cuptorul pentru cinstitorii de Dumnezeu; dar, văzându-i pe aceştia de o putere mai mare mântuiţi, Făcătorului şi Mântuitorului a grăit: Tineri, binecuvântaţi-L, preoţi, lăudaţi-L, popoare, preaînălţaţi-L întru toţi vecii.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Legile încălcând oarecând tiranul Irod, amăgitorul şi spre ospăţul pentru ziua naşterii sale întorcându-se, a pus pe fată să joace, plecând-o cu jurământ că va plini toată cererea ei. Iar ea, îndemnată fiind de învăţăturile maicii sale, a cerut pe tipsie capul Înaintemergătorului.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Greşală de ucidere câştigându-şi Irod, ticălosul împărat, chin fără de sfârşit şi-a agonisit, călcând aşezământul Legii; că a adus la masă ca mâncare, capul Înaintemergătorului cel ce l-a mustrat pe el împreună şi pe Irodiada întru toţi vecii.
Binecuvântăm pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Domnul.
Luminate Apostole al Domnului şi Înaintemergătorule, Fericite Ioan, cel ce eşti mai ales între proroci, cu rugăciunile tale izbăveşti pe cei ce săvârşesc cu dragoste, luminată şi de lumină purtătoare pomenirea ta, grăind: Tineri, binecuvântaţi, preoţi, lăudaţi, popoare, preaînălţaţi pe Hristos întru toţi vecii.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Mai Sfântă eşti decât îngerii, Fecioară Preasfântă, născând pe Sfântul Sfinţilor, pe Cel Ce S-a făcut fără amestecare, pentru milostivire, precum suntem noi oamenii. Pe Acela roagă-L să mântuiască pe cei ce cântă Lui neîncetat: Tineri, binecuvântaţi, preoţi, lăudaţi, popoare, preaînălţaţi pe Hristos în veci.
Să lăudăm, să binecuvântăm şi să ne închinăm Domnului, cântându-I şi preaînălţându-L pe Dânsul în toţi vecii.
Catavasie: Binecuvântaţi, tineri, cei în tocmai cu numărul Treimii, pe Făcătorul Dumnezeu, Părintele; lăudaţi pe Cuvântul Cel Ce S-a pogorât şi focul în rouă l-a prefăcut; şi preaînălţaţi pe Duhul Cel Preasfânt, Care dă viaţă tuturor în toţi vecii.
Cântarea a 9-a
Irmos: Spăimântatu-s-a tot auzul de nespusa lui Dumnezeu pogorâre; cum Cel Preaînalt, de bunăvoie, S-a pogorât până în Trup, din pântece Fecioresc făcându-Se Om; drept aceea pe Preacurata Născătoare de Dumnezeu credincioşii să o mărim.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Glasul celui ce strigă ai fost Botezătorule; ca Proroc din proroc strălucind, în pustie tuturor ai strigat: Pocăiţi-vă! Şi pe Irod, cel ce lucra fără de cale lucruri de ocară l-ai mustrat. Pentru aceasta şi la cei din iad mai înainte ai mers, propovăduindu-le Împărăţia Dumnezeului nostru.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
De mama sa, Irodiada, îndemnată fiind fata cea fără de ruşine, a cerut ca să se taie Sfinţitul Cap al Botezătorului. Atunci Irod degrab a poruncit să aducă pe tipsie ca pe o mâncare ce se pune înainte şi ca un dar, pe cel ce mustra fărădelegea lui.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Cel ce ca un Mucenic şi Proroc şi Botezător şi ca un glas şi sfeşnic şi înger şi mai mare decât prorocii eşti mărturisit de Dumnezeu, roagă pe Domnul să mântuiască de toate ispitele şi de vătămarea cea potrivnică pe cei ce săvârşesc cu dragoste pomenirea ta, cea de lumină aducătoare, Înaintemergătorule.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Văzută eşti, Fecioară Maica lui Dumnezeu, mai presus de fire, născând cu Trup pe Cuvântul Cel Bun, pe Care Tatăl L-a născut din inima Sa mai înainte de toţi vecii, ca un Bun. Pe Acela acum Îl şi cunoaştem mai presus decât trupurile, măcar că în Trup S-a îmbrăcat.
Catavasie: Rai de Taină eşti, Născătoare de Dumnezeu, care ai odrăslit nelucrat pe Hristos, de Care lemnul Crucii cel de viaţă purtător, pe pământ a fost sădit. Pentru aceasta, acum înălţat fiind şi închinându-ne Lui, pe tine te mărim.
SEDELNA
Glasul 1
Podobie: Mormântul Tău...
Pe Înaintemergătorul lui Hristos, pe Botezătorul şi Prorocul, să-l cinstim credincioşii cu curată conştiinţă, ca pe un mărit Propovăduitor şi al pocăinţei învăţător şi ca pe un mucenic cu totul adevărat al Mântuitorului că nebunia lui Irod mustrând, capul i s-a tăiat.
SEDELNA
Glasul al 4-lea
Podobie: Spăimântatu-s-a Iosif...
Acum s-a arătat nouă Botezătorul Mântuitorului şi veseleşte duhovniceşte gândurile credincioşilor, frumuseţea pustiei şi pecetea prorocilor. Pentru că s-a arătat Înaintemergător al lui Hristos şi mărturie nemincinoasă a venirii Lui. Deci, cu cântări duhovniceşti, cu un glas lui Ioan să-i grăim: Prorocule, Propovăduitor al Adevărului, roagă-te să ne mântuiască pe noi.
SEDELNA Preasfintei Născătoare de Dumnezeu
Glasul al 4-lea
Podobie: Spăimântatu-s-a Iosif...
Spăimântatu-s-au,
Curată, toate cetele îngereşti, de înfricoşătoarea Taină a naşterii
tale. Cum Cel Ce ţine toate numai cu voia, în braţele tale ca un Om a
fost ţinut şi cum a luat început Cel mai înainte de veci? Cu lapte a
fost hrănit Cel Ce hrăneşte toată suflarea cu negrăita Sa bunătate. Pe
tine, ca pe Maica lui Dumnezeu, după adevăr lăudându-te, te mărim. Canon la Praznicul tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul al Sfântului Andrei Criteanul
Al lui Andrei Criteanul
Glasul al 8-lea
Cântarea 1
Irmos: Să cântăm lui Hristos, Celui ce a scuturat în mare tirania lui Faraon și pe Israel pe uscat l-a povățuit, că S-a preaslăvit în veci.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Oaia cea mai bună a pustiului și rodul lui Zaharia, și odrăslirea dincolo de nădejde a Elisabetei îi îndeamnă pe credincioși să prăznuiască cinstita lui pomenire.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cine nu va plânge uciderea lui Irod, gândindu-se că pentru o rușinoasă iubire de plăceri l-a tăiat pe Propovăduitorul Vieții și pe tainicul ucenic al Treimii.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
O, serbare de naștere plină de sânge, o, urât ospăț, căci la omor Irod a amestecat beția, iar masa i s-a făcut lui amarnică ucidere.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu imne și cântări, cu miruri duhovnicești, să cinstim creștetul tău multminunat care ne-a propovăduit nouă pe Emanuel și care a mustrat pe Irod, Ioane.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pământul care a primit preacuratul trup cu cinstitul cap ține jgheaburile sângiurilor înțeleptului Botezător ca pe o comoară, păstrându-le în vase de lut.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Să-l lăudăm, o, credincioșilor, pe Botezătorul, care l-a mustrat pe Irod, cel fărădelege, și care a răbdat tăierea capului, ca unul care din râvnă pentru Dumnezeu a fost dat la moarte.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Să slăvim Thearhia(Obârșia dumnezeiască, Începutul a toate, Sfânta Treime) cea mai presus de fire și Viața cea preabună, pe Începutul cel fără de început și Înțelepciunea cea mai presus de început, împreună cu Tatăl, pe Fiul și pe Sfântul Duh, Sfânta Treime.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Pe Dumnezeu Cuvântul cel necircumscris, Care S-a sălășluit întreg întru tine, L-ai născut, curată Născătoare de Dumnezeu, pe Același îndoit, ca fiind un singur Fiu întrupat din tine în chip netâlcuit.
Cântarea a 2-a
Irmos: Ia aminte, cerule, şi voi grăi; pământule, primeşte în urechi glasul celei ce se pocă-ieşte lui Dumnezeu şi-L laudă pe Dânsul.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
L-a propovăduit evreilor pe Mielul, fiul Zahariei, pe Cel ce curățește păcatele lumii prin Botez.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
A arătat limpede Împărăția lui Dumnezeu Ioan, strigând: „Pocăiți-vă, căci iată, s-a apropiat mântuirea noastră”.
L-ai mustrat pe Irod, cel înnebunit de plăcerile patimilor, Prorocule mare Propovăduitor, oprindu-l să nelegiuiască împotriva lui Dumnezeu.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nu a suferit mustrările Irod, ci întorcându-se spre mânie, s-a într-armat împotriva capului tău, mare mucenice al Domnului.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Sângele tău, mai presus de sângele lui Abel, strigă, Botezătorule al lui Hristos, și, îngropat în mormânt, te rogi pentru rugătorii tăi.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Să lăudăm pe văzătorul celor negrăite și pe Botezătorul lui Hristos, pe cel ce a pătimit pentru adevăr, pe dumnezeiescul Înainte Mergător.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Toți ne minunăm de râvna ta și de viața ta deopotrivă cu a îngerilor și săvârșim sfânta ta pomenire, Înainte Mergătorule, Propovăduitorule al lui Hristos.
Alt irmos: Vedeți, vedeți că Eu sunt Dumnezeul vostru, Cel ce am arătat râvnitor pe Botezătorul Meu, pe cel ce vine în pustiuri cu puterea și duhul lui Ilie și care-l mustră pe Irod cel fărădelege.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Vedeți, vedeți că Eu sunt Dumnezeul vostru, Cel ce am arătat râvnitor pe Botezătorul meu, pe cel ce vine în pustiuri în puterea și duhul lui Ilie și care-l mustră pe Irod cel fărădelege.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Vedeți, vedeți că Eu sunt Dumnezeul vostru, Cel ce înțelegător l-am într-armat pe Botezătorul, dându-i lui cuvânt mai ascuțit ca tăișul sabiei și râvna, ca scut al Meu, drept coif, îndrăznirea cea multă.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Veniți, vedeți, ce serbare de naștere a săvârșit nelegiuitul acesta Irod oarecând, căci la ospățul lui, în mijlocul prietenilor lui, a poruncit să se aducă pe tavă preacinstitul cap al lui Ioan.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Cel fără de început, cel nezidit, Dumnezeul nostru, Tu ne-ai arătat nouă modurile nenașterii, ale nașterii și ale purcederii, Tatăl, Fiul și Duhul, închipuindu-Se limpede în Scripturi.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Te slăvesc pe Tine, Cel Unul și nedespărțit după întrupare, pe Cel mai înainte de veci Unul născut din Tatăl, iar la sfârșit iarăși din Fecioară cu trupul pentru noi fără de amestecare și nedespărțit Te-ai născut Fiu în două firi.
Cântarea a 3-a
Irmos: Nu este Sfânt precum Domnul, nu este Drept ca Dumnezeul nostru, pe Care-L laudă toată făptura, nu este Sfânt afară de Tine, Doamne.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Botezătorule al lui Hristos, nașterea îți este slăvită, viața ta, fără de prihană, înaintarea, cinstită și arătarea, străină, moartea, cinstită și îngroparea, cuvioasă.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Arătând cu degetul mai întâi pe Mielul, apoi cu limba, pe Irod mustrându-l, iar a treia oară, cu capul, ne izvorăști nouă minunile din vasul cel de lut.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pustiul strigă virtuțile tale, Botezătorule, Biserica propovăduiește viața ta, nevoința și îndrăznirea cea către Dumnezeu, prin care l-ai certat pe Irod cel fărădelege.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Căci cum nu avea Irod să se rănească de cuvintele tale prin care îl mustrai, ca pe unul care nelegiuia la vedere? Căci vedea viața ta strălucind dimpreună cu cuvântul.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nesuferind mustrările tale, Ioane Botezătorule, în temniță te-a închis Irod cel fărădelege și cu lanțuri te-a legat pe tine cel ce strigai neîncetat desfrânarea lui.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Curatul tău cap înmuiat în sângiuri și-a împletit în chip legiuit cununa nestricăciunii, Ioane Botezătorule, pentru aceea propovăduiești încă și mai limpede pe Mielul lui Dumnezeu.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Treime mai presus de ființă și unime mai presus de dumnezeire, fire necuprinsă, putere nezidită, slavă de o cinste, miluiește lumea și izbăvește-o pururea de primejdii.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Dumnezeu fiind, Te-ai deșertat pe Sine, Unule Născut, ca să mântuiești pe cei pe care i-ai plăsmuit și pentru care Te-ai făcut om, întrupându-Te din Fecioara și întreaga mea fire ai împăcat-o cu Tatăl.
Cântarea a 4-a
Irmos: Din munte umbrit, Cuvinte, cu dumnezeiască vedere Prorocul a cunoscut că vrei să Te întrupezi din singura Fecioară, și cu frică a slăvit puterea Ta.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Lămurindu-ne nouă Împărăția lui Hristos, ai arătat noroadelor căile pocăinței și ai mustrat pe Irod cel ce nelegiuia, mare Propovăduitorule Ioane înțelepte.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nesuferind Irod mustrările tale, Botezătorule, s-a întors către mânie, și pizmă, și amărăciune și a așteptat vremea ospățului nașterii sale, în care s-a răzbunat pe tine, Propovăduitorule al lui Hristos.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Este adus preacuratul tău cap în mijlocul muritorilor purtat pe tavă, ca un fel de mâncare, Prorocule și a împlinit ospățul întristării.
Bucură-te, Botezătorule, să sălteze duhul tău, căci mustri pururea pe Irod cel fără de Dumnezeu, și tuturor celor din iad le propovăduiești, zicând: „Iată, s-a apropiat mântuirea”.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Se minunează pământul de viețuirea ta, Ioane, propovăduiește cerul nedreapta tăiere, trâmbițează Biserica mulțimea virtuților tale, cântându-le.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ai locuit, Prorocule Propovăduitor, pustiurile și ai desțelenit suflete și inimi fărădelege, tăind cu securea pocăinței nerodirea sufletelor noastre.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Mă închin Ție, Tatălui celui fără de început, Viața; mă închin Fiului Tău celui fără de prihană, Viața, și slăvesc pe Duhul cel Sfânt, izvorul cel viu și Viața – cu adevărat o singură Viață.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Te-ai născut din Maică Fecioară fără dureri, ai păzit-o pe ea curată după naștere, Cel ce, fără a ieși din Sineți, ai luat firea mea întreagă, afară numai de păcat.
Cântarea a 5-a
Irmos: Cel ce din noaptea necunoștinței ai strălucit marginile cu cunoștința de Dumnezeu, luminează-mă pe mine cu dimineața iubirii Tale de oameni, Doamne.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Oaia pustiului și comoara întregii lumi, Înainte Mergătorul ne pregătește astăzi nouă duhovnicesc ospăț.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe părtașul plăcerilor, pe călcătorul legilor, pe Irod, iubitorul amarnic al Irodiadei, l-a mustrat Ioan.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Dreptcredinciosul proroc l-a rușinat pe Irod cel fărădelege care trăia în desfrâu și care hulea cele ale lui Moise.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Fiica Irodiadei dănțuiește și Ioan este legat în temniță și tăiat, o, beție a lui Irod, o, fărădelege a acestui suflet!
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pământul a primit sângele tău, Iisus ți-a primit duhul tău, Dumnezeul părinților, și Irod, așijderea, osânda, Botezătorule.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
În loc de bucurie, ospățul s-a umplut de durere, căci Irod a vărsat în el sânge nevinovat.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Lumină Te laud pe Tine Tatăl, Lumină slăvesc pe Fiul Tău, Luminii mă închin, Duhului Tău celui Preasfânt, Lumină nedespărțită în trei sori.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Bucură-te, munte sfânt din care s-a tăiat piatra fără mână, ceea ce ai închegat în chip fără de prihană trup precurat lui Dumnezeu Cuvântul.
Cântarea a 6-a
Irmos: Precum ai scăpat pe prorocul din adâncul cel mai de dedesubt, Hristoase Dumnezeule şi pe mine mă dezleagă de păcatele mele, ca un Iubitor de oameni şi Te rog îndreptează viaţa mea.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Când Ioan a cunoscut mai dinainte că a ajuns la sfârșitul vieții, a trimis doi ucenici la Domnul îndreptând inima lor împietrită.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cinstind tăierea cinstitului și preacuratului tău cap, Prorocule al lui Hristos, lăudăm pomenirea ta cea pururea cinstită de toată lumea, preafericite.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
O, spurcat ospăț, o, amarnică serbare de naștere, o, rușine a beției! Irod cel fără de lege, cuprins de nebunie, mustrat fiind, cugetă uciderea Prorocului.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ca unul care stai lângă tronul lui Dumnezeu, Ioane prealăudate, cu fierbințeală te rugăm să pomenești turma ta în rugăciunile tale, ca să ne unim cu Dumnezeu.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Un Dumnezeu pe Tine Te slăvesc pe Fiul împreună cu Tatăl și cu Duhul cel Viu, pe Unul ca mai înainte fără de început, pe altul ca împreună-fără-de-început și pe celălalt de un tron și împreună-veșnic.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Cel acum Fiu al Fecioarei S-a arătat mai înainte Fiu al Tatălui, nu Altul gândit pe lângă Cel văzut, chiar dacă a rămas în ambele firi desăvârșit.
Cântarea a 7-a
Irmos: Cel Ce ai întemeiat pământul întru început şi Cerurile cu cuvântul le-ai întărit, binecuvântat eşti în veci, Doamne Dumnezeul părinţilor noştri.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Propovăduind Ioan legea lui Dumnezeu, nu l-a convins pe necredinciosul Irod nelegiuitul să se înțelepțească, căci foc era în el, în cugetul păcatului.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
O, cap care povățuiești limpede și din pământ: „ Iroade”, strigând, „nu ți se cuvine ție, care calci legea, să porți hlamida, ca veșmânt de rege”.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cel ce L-ai propovăduit în lume pe Mielul Care ridică păcatele lumii, Lui te-ai adus jertfă bineprimită, Celui propovăduit de tine, Hristos, singurul Dumnezeu.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Irod a râvnit lui Ahab, pe Nabot îl imită Ioan, iar Irodiada pe Izabela, iar Botezătorul lui Hristos pe Ilie Tesviteanul.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu arme de rușine, Irod cel făr’de lege împlătoșându-se, cu jurământ împlinește fărădelegea la ospățul nașterii sale, având beția conducând acolo împreună cu el.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cine cu adevărat poate să-l cinstească după vrednicie pe râvnitorul Legii lui Moise și pe prorocul adevărului în cântări duhovnicești și dumnezeiști laude?
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Un singur Dumnezeu slăvesc, Treimea, cea în trei persoane lăudată, una prin fire, una prin împărăție, căci este Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Fără de trup fiind, Te-ai întrupat fără de schimbare, fără de ani fiind, ai fost cunoscut sub ani din Fecioară, Ziditorul a toate, rămânând fără de amestecare ceea ce erai și devenind ceea ce nu erai.
Cântarea a 8-a
Irmos: Pe Cel Slăvit în Muntele cel Sfânt şi pe Cel Ce în rug a arătat lui Moise Taina Naşterii pururea Fecioarei, pe Domnul lăudaţi-L şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii!
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cel ce a propovăduit venirea lui Hristos celor din iad a venit, vestind: „Cel ce a dezlegat chinurile de naștere vine, Domnul slavei pe Care Îl preaînălțăm întru toți vecii”.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
În temniță te-a închis Irod, Ioane, al doilea Ilie, și, legându-te cu legături de fier, a ucis pe credinciosul vestitor al Împărăției și al pocăinței.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
O, masă plină de sânge, o, mâncăruri pipărate cu uciderea, o, ospăț plin de deșertăciune, o, cruzime și ucidere a lui Irod cel fărădelege!
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cine a mai văzut vreodată în ceasul ospățului și în mijlocul banchetului sângiurile unui mort de curând tăiat picurând și cap încă zbătându-se pus înainte pe tavă ca de mâncare?
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ioane, Apostole și Mucenice, Prorocule și Înainte Mergătorule al Domnului, Botezătorule și Propovăduitorule al Celui cunoscut de tine și mai înainte de scutece, roagă-te neîncetat pentru rugătorii tăi.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Lăudând, Mântuitorule, ca proroc și mai mare decât un proroc pe Botezătorul Tău, ca mijlocitor al Legii și al harului, îl mișcăm pe el împreună cu maica Ta la rugăciune către Tine, Binefăcătorule.
Binecuvântăm pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Domnul.
Sfânt ești Părinte Atotțiitorule, Sfânt ești Fiule Milostive, Sfânt ești și Tu, Duhule cel Mângâietor, o singură sfințenie, o singură dumnezeire, o singură împărăție.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Întreg sus și întreg jos, Cuvinte, în sânurile Tatălui și ale maicii Tale, întreg Dumnezeu și întreg prin fire om, Unul prin ipostas și îndoit prin fire ești Milostive.
Să lăudăm, să binecuvântăm şi să ne închinăm Domnului, cântându-I şi preaînălţându-L pe Dânsul întru toţi vecii.
Irmos: Pe cel slăvit în Muntele cel Sfânt, Care a făcut cunoscut lui Moise în rugul cel de foc taina pururea Fecioarei, pe Domnul lăudați-L și-L preaînălțați întru toți vecii.
Cântarea a 9-a
Irmos: Pe Cel ce mai dinainte a arătat în Munte dătătorului de lege în foc și în rug nașterea pururea Fecioarei, spre mântuirea noastră a credincioșilor, cu laude fără de tăcere să-L mărim.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Al doilea Ilie ni te-ai arătat nouă, Prorocule, ca unul care ai venit în duhul și în puterea aceluia, închipuind blândețea lui Moise și sfințenia prorocilor.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Destrăbălată dănțuire, beție, adulter și jurăminte, aceste patru nelegiuiri le-a născut Irod, dar și plăcerea, și desfrânarea, și rușinea și în urma tuturor, nedreapta ucidere.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Tăindu-ți-se capul, Ioane, de către Irod, ai fost trimis să propovăduiești duhurilor celor din iad pe Cel ce avea să vină și să-i mântuiască pe toți credincioșii din Adam care muriseră mai înainte.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Așteaptă puțin, o, Iroade, și vei vedea atunci capul pe care l-ai tăiat la ospăț, tu în beție fiind, iarăși mustrându-te cu multă îndrăzneală la Scaunul Judecătorului tuturor.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Sfeșnicul luminii și Glasul Cuvântului fiind, oaie a pustiului și Propovăduitor al Mielului lui Dumnezeu, Ioane, mucenicul feciorelnic al Domnului roagă-te să se mântuiască cei ce te cinstesc pe tine.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cinstindu-te pe tine cu laude, Înainte Mergătorul lui Hristos, și săvârșind an de an preacinstită pomenirea ta, prin mijlocirea ta către El, ne slobozim din greutăți.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Oile tale suntem toți, Prorocule al Domnului, și miei ai turmei tale suntem, o, Ioane, dar păstorește-ne pe noi, pe toți cu rugăciunile tale, mântuind din primejdii sufletele noastre.
Stih: Sfinte Prorocule Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Să ne bucurăm toți și să ne veselim, să-I strigăm lui Dumnezeu cu glasuri fără de tăcere, fiindcă om îngropat în pământ izvorăște credincioșilor izvoare dumnezeiești.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Cu slavă și cu cinste să ne închinăm luminii, și vieții, și izvorului nestricăciunii, Treimea, trei ipostasuri fără de început într-o singură Thearhie.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Singură între femei te-ai arătat după naștere fecioară, singură între femei tu te-ai arătat Născătoare de Dumnezeu, singură ai dezlegat-o pe Eva din durerile de naștere și ai șters blestemul strămoșului.