Ce se întelege prin smerenie si care sunt dezastrele mândriei?
- Smerenia este arta care te trimite la tine, să stai cu tine, smerit în tine.
Procesul care a rânduit întreaga stare de lucruri, soarta întregii creatii a
lui Dumnezeu si care a fost făcut printr-un act de mare smerenie, înfricosându-se
îngerii si toate puterile ceresti, este întruparea Mântuitorului. Sigur, Dumnezeu
fiind, vă închipuiti ce pogoră mânt, dincolo de orice putere de întelegere,
a făcut, pentru a lua chip de om.
Actul ăsta era necesar să se facă, pentru că, printr-un act de mândrie nesăbuit,
Lucifer a pretins că este Dumnezeu, că ar fi vrut să fie Dumnezeu. Si numai
prin două cuvinte: Eu sunt..." - atât a zis satana. Ar fi vrut să zică:
Eu sunt Cel Ce sunt, adică Dumnezeu. Dar a căzut. Si vă închipuiti, s-a pedepsit
în forma cea mai grozavă si mai cumplită. Că spune într-un loc: Dacă ai vedea
un drac în adevărata lui urâciune, n-ai putea rezista să nu mori". Se mai
spune despre o sfântă, Ecaterina, că a văzut un drac, dar nu în adevărata lui
urâciune. Si a preferat să meargă toată viata pe jar, numai să nu mai vadă.
Vă închipuiti, atât e de grozav si de urât. Lumea îsi închipuie că acolo, în
suferinte, în iad, va fi tot o conjunctură posibilă, dialogală, nu-stiu-ce.
Nu! Una dintre marile suferinte de acolo este si vederea dracilor!
Deci a fost necesar ca Mântuitorul să se smerească. Pentru că smerenia este
singura fortă care poate elibera orice suflet si orice popor, în toată creatia
lui Dumnezeu. Bunăoară, noi, ca să putem fi alături de Hristos, trebuie să purtăm
aceiasi identitate. Dacă El s-a smerit, El, Care a făcut cerul si pământul si
Care a făcut tot ce există, sigur că creatia Lui va trebui să stea la dispozitia
Lui, smerită.
Un crestin cu viată bună, a bătut la usa Mântuitorului să-i deschidă. Si a
întrebat: Cine este acolo?" Un crestin iubitor al Tău". Nu se poate.
Nu esti pregătit. Nu-ti deschid!" îngrijorat, foarte îngrijorat, si-a dat
seama de ce. Pentru că el trăise o viată crestină cum a stiut el. Trebuie să
fac o paranteză: smerenia s-a cam rationalizat. A trecut într-un fel de obicei
speculat, după cum se spune: E smerit, mândruletul!" S-a frământat el:
Care ar putea să fie motivul pentru care nu mi-a deschis?" Si, frământându-se,
a intrat într-o smerenie autentică, căci nu e usor să te frământi când nu te
primeste Hristos, mai ales pentru un om care crede si trăieste în Hristos, cu
nădejdea vesniciei alături de Hristos. Si s-a dus smerit si a bătut la usă.
Cine este acolo?" Tu esti", a zis credinciosul. Mântuitorul i-a
răspuns: Dacă tu esti Eu, intră!" Avea aceiasi identitate cu El! Cum spune
Sfântul Simeon: Dumnezeu se adună cu dumnezeii, după har".
Ce este falsa smerenie si cum o deosebim de adevărata smerenie?
- De fapt, trebuie să stim toti că niciodată un om smerit nu se vede smerit.
Nu se vede, pentru că n-ar mai fi smerit. Precum spune un sfânt părinte în Pateric:
Ce este smerenia, părinte?" A te vedea pe tine sub toată făptura, fiule".
Făptură e si viermele, faptură e si câinele. Cum ar putea fi fiinta asta ratională
sub toată făptura? Pentru că si viermele si oricare fiintă stiu precis ce vor:
vor să trăiască. în sensul acesta se zbate, se încovoaie să ajungă existenta
vietii. Biologic, că e vierme.
"Fiti întelepti ca serpii", spune Mântuitorul, "si blânzi ca
porumbeii". De ce întelept ca sarpele, care-i atât de odios între fiare,
între animale? Pentru că sarpele îsi fereste capul. Să nu-1 lovesti la cap,
că moare. Dacă îl lovesti oriunde, nu piere. Si capul nostru e Hristos. Trebuie,
cu orice chip, identificat cu El si ferit Hristos, să nu cumva să sufere Hristos,
Care a spus: "Fără de mine nu puteti face nimic!"
Lumea, la astfel de cuvinte, după mii de ani, cerbicoasă, consideră că aceste
cuvinte din Scriptură au fost când au fost. La anul 419 s-a tinut un Sinod local
la Cartagina si printre alte teme care s-au discutat a fost si problema aceasta:
grija Bisericii la cele ce a spus Hristos, stiind că tot ce a spus Hristos e
adevărat. La canonul 184 spune asa: Dacă totusi zici că poti ceva fără Hristos,
anatema să fii!" Adică, mai mult decât blestemat.
Cum putem lupta împotriva mândriei?
- Nu poti, decât dacă te smeresti. Adică ti-a dat o palmă, iar tu, din smerenie,
dai si obrazul celălalt. Acum nu-i usor să dai si obrazul celălalt, dar este
posibil. Pentru că nu e o utopie, nimic nu este neîmplinibil din ce a spus Hristos.
A spus un lucru care se poate face. Dar nu a biruit cel care a lovit, ci cel
care a primit cu plăcere, cu bucurie. Pentru că ar fi suferit, dacă se putea,
chiar pentru Hristos. Bucuria suferintelor noastre din închisori si din lanturi
era tocmai asta, că ni s-a dat prilejul să suferim pentru Hristos! Nu eram noi
cei înfrânti, care primeam lovituri. Au fost înfrânti cei care ne-au lovit.
Comparând toate religiile lumii, care a fost conceptia lor de mântuire? Se
constată că toti doreau să scape de suferintă. Hristos zice: Nu! Numai prin
suferintă puteti scăpa de suferintă!"; pentru că Mântuitorul a făcut atât
de multe fapte mari: dreptate, învătături etc. Să măsurăm cu 90 de grade un
unghi. Mai mult: a înviat mortii si multe altele. Se facem unghiul de 180 de
grade. Dar n-a mântuit lumea prin asta.
Misiunea Mântuitorului a fost tocmai asta, să mântuie lumea prin suferintă.
S-a răstignit pentru noi si atunci unghiul a devenit de 360 de grade, desăvârsit.
Adică, atunci a fost biruit satana. Mântuitorul era pe Cruce si se văita satana.
De aceea Crucea este atât de puternică împotriva duhurilor rele, pentru că se
zice: în numele Tatălui (Care înseamnă toată înăltimea) si al Fiului (toată
adâncimea) si al Sfântului Duh (toată lătimea)". Adică se evocă Sfânta
Treime. Si s-a constatat că fuge dracul de Cruce!
Deci, prin suferintâ s-a biruit satana. Diferenta între dramă si tragedie
e că în dramă eroii biruiesc, în tragedie eroii sunt înfrânti. Noi nu avem tragedii.
Avem numai drame. Eroii nostri au biruit, toti! Dovada este că Mântuitorul,
Care este de-a dreapta Tatălui, a zis: "Vi s-a dat toată puterea, în cer
si pe pământ". Si a mai zis ceva care ne priveste direct: "îndrăzniti!
Eu am biruit lumea!" Cine a biruit? Satana? Cine a biruit? Cei care au
lovit? Cei care L-au răstignit?
De aceea, suferinta aduce foarte multă smerenie. Numai atât: să se facă pentru
marele Adevăr. Pentru Hristos. Că noi cerem harul lui Dumnezeu. Fără harul lui
Dumnezeu nu se poate nimic, pentru că zice Hristos: "Fără de Mine nu veti
putea face nimic".
El e tulpina, noi suntem mlăditele. Nu pot, nici mlădita, nici mugurii, nici
frunzele, fără vită.
Si atunci, din momentul din care nu putem face nimic fără puterea lui Dumnezeu,
cerem harurile Lui ca să putem face. Dar Dumnezeu nu dă harul ca la un milog.
îti dă ca să te ridici, să rupi din tine pentru altii, să-ti pui viata interioară
la punct, să gândesti frumos, să stii să suferi pentru adevăr! Si chiar pentru
fratele tău.
Atunci harurile vin din abundentă. Să stii să ceri, dar nu cu o mână întinsă,
tigănească!
Cum putem căpăta smerita smerenie si care sunt roadele ei?
- Hai să vă spun, ca să mă întelegeti, ca să nu vorbim si noi, rationalizând-o.
Smerita smerenie. Despre asta vorbim. Si, din momentul în care smerita smerenie
se adânceste cât mai mult, trăiesti cât mai mult într-o stare de plăcere, de
bucurie, de eliberare; iar toate aceste lucruri vin fără să se vadă si fără
să se discute. Te ajuti pe tine si pe toti ai tăi, care nu mai sunt în lumea
aceasta. Atunci nu mai esti un ins. Esti un univers, un microcosmos, în care
se oglindeste un macrocosmos, adică o lume întreagă, dacă trăiesti aceste lucruri.
Trei lucruri cere Dumnezeu de la noi, si ne cere cu ardoare: umilintă, umilintă,
umilintă! Si lăsati-Mă pe Mine mai departe!" Fără însă să renuntăm la
treburile care ne aduc pâinea cea de toate zilele. Dar peste tot în inima mea
să fie prezent Hristos!
Iată, bunăoară, se pun probleme în lumea nevoitorilor, în lumea trăitorilor,
probleme de mântuire, de existentă duhovnicească. Nu prea sunt pentru o mare
nevointă. Sunt mai mult pentru o mare trezvie! 0 permanentă; o vibratie continuă.
Această figură de stil nemaipomenită a pus îngerii în miscare si ei au apărut,
în fel si fel, cu multă smerenie, slujind pe oamenii acestia smeriti. Da. Sunt
mai mult pentru o stare de trezvie continuă.
Starea de mândrie e stare drăcească, absolut diavolească. Mică sau mare. Si
nu trebuie să ne crutăm nici cea mai mică greseală. Nu trebuie să ne temem,
dacă se greseste. Nici o nenorocire nu înseamnă ceva. Nimic nu este pierdut,
atâta vreme cât credinta este în picioare, cât sufletul nu abdică si capul se
ridică din nou! Adică există putinta de iertare, dar, cum spun, să o ai ca un
viteaz, ca un erou al lui Hristos si numai al lui Hristos, oriunde ai fi.
Starea de nevointă nu este rea si n-avem dreptul să desfiintăm lucrul acesta.
Dar nu numai starea de nevointă. Sau nu trebuie apăsat numai pe nevointă, ci
mai mult pe starea de vibratie, de prezentă si unire a inimii tale cu inima
lui Dumnezeu, prin diferite rugăciuni. Dacă se poate, Doamne lisuse...".
- Părinte, dacă prin suferintă ajungem la o adevărată smerenie, trebuie
cumva să ne aruncăm singuri în ispită?
- Nici nu se pune bine problema. Trebuie să mă agăt de o sfoară, să-mi dau
drumul jos, să văd cum e cu piciorul rupt". Avem des necazuri pentru că
dumneavoastră trebuie să mai stiti si un lucru: dacă ati sti câtă râvnă pune
satana ca să ne întrerupă de la lucrarea noastră duhovnicească, de la orice
rugăciune nu ati mai pune asa problema!
Orice crestin e atacat, si vă spun, ca duhovnic nam întâlnit să nu-mi spună:
Părinte, sunt atacat la rugăciune, am gânduri împrăstiate etc". Ne atacă
diavolul, ne luptă el împotrivă. Dar nu trebuie să dăm atentie. Este o mare
greseală să se stea de vorbă cu satana. Nu se stă de vorbă cu el. Se stă de
vorbă numai cu Dumnezeu, dacă vrei să-1 gonesti. Zi Doamne lisuse..."
si stai de vorbă cu Dumnezeu. Puterea numelui îl goneste. Chiar dacă te apasă
atunci, chiar dacă te luptă. Se întâmplă uneori, de ia patul cu tine în sus.
Nu te apuca să blestemi.
Asta-i o greseală. Lui îi convine dialogul, că îl recunosti. Dar asa, prin
rugăciune,îl ignori. Stai de vorbă cu Dumnezeu atunci când esti atacat. Si atunci,
sigur că el - am spus de mai multe ori - a învătat foarte multă lume să se mântuiască.
Unde se află călugării fată de mireni pe scara trăirii smereniei?
- Eu vă spun că există o mare diferentă, si ca să fiu conciliant, monah înseamnă
crestin bun". Dar nu-i numai atât, dacă apuci să trăiesti în mânăstire.
Apucasem să vă spun că rugăciuni faci si acasă; faci multe, dar nu se face acest
mare lucru care caracterizează această cruce a călugărului: tăierea voii. Să
nu faci ceea ce vrei tu. Să faci ceea ce-ti spune altul. Si atunci, tu, în felul
acesta tăindu-ti voia - căci Dumnezeu ne-a creat cu vointă liberă, ratiune si
afecte -, aici trebuie să-ti tai vointa liberă. Ne trezim luptându-ne cu Dumnezeu.
Si trebuie să-L înfrângem. Dar în sensul că îi place foarte mult înfrângerea
aceasta. Pentru că noi ne desfiintăm. Ne smerim.
Intr-o mânăstire era un staret care stia să dea cununi. Si era un părinte bătrân
- Sfântul loan Scărarul consemnează lucrul ăsta -, de 50 de ani, ca vârstă.
Si-l trimitea undeva. Si când se ducea acolo, îl fugărea: Ce cauti aici? Du-te
acolo, unde te-am trimis!" Si uite asa îl freca. Si-l întreabă sfântul:
Nu te smintesti?" Nu, părinte Când am venit aici mi-au spus ăstia că
mă încearcă 30 de ani. Si am numai 15". La 17 ani de nevointă din aceasta,
de tăierea voii, a murit. Dar la moarte a zis asa: Multumesc lui Dumnezeu si
vouă ca prin tăierea voii mi-ati mântuit sufletul!"
E foarte frumos. Nu se potriveste cu ce e în lume. Pe urmă, dragii mei, mi
se pare că nici o adunare de cuvinte filosofice nu poate explica călugăria.
Există, si am spus de multe ori în mânăstire asa de importante lucruri, încât
s-a vorbit prea putin despre ele, si prea putini le-au atins. E o trăire continuă.
Căci spune Mântuitorul: "Vrei să fii desăvârsit? Ia crucea si urmează-Mi
Mie!" Aceasta e crucea pe care trebuie să o iei: să-ti tai voia si să asculti.
Si, fratilor, stiti ce înseamnă cruce: Să duci ce nu-ti convine. Asta înseamnă.
Uneori aproape că nu poti.
- Nu se pune problema: Nu pot". Duci până cazi! Nu se pune problema.
Dar să stiti că s-au putut face, dincolo de închipuirea omenească multe minuni.
I s-a spus unui frate: Dă pietroiul ăla la o parte!" Dar asta era o chestie
pentru 20 de insi. Si el, năduf, nu-stiu-ce, l-a dat la o parte că a zis părintele
staret!"
Pentru că nu ne părăseste Dumnezeu, dacă neam dăruit Lui. Cum credeti dumneavoastră,
că este El, Care e prezent în pasul fiecărui ins, chiar si al păgânilor? Dar
la crestini, care zi si noapte se roagă în felul lor? Ii ajută, îi întăreste.
Nu facem lucrul acesta, adică ascultările, cu aspect de exagerare, în mânăstiri.
Dar la nivelul care există, treburile necesare să le facă cu dragoste, si e
destul.
Pe un frate - în Pateric - l-a trimis, spune, să adune balegă uscată. Făceau
focul cu ea, că erau săraci. Păi, mă trimiti acolo unde e leoaica aia?"
Că era o leoaică acolo. Cum, zice, nu te duci pentru că e o leoaică acolo?
Să mi-o aduci legată încoace!" Si s-a dus la ea. Leoaica, fugi! Stai,
că mi-a spus staretul să te leg!" Si a legat-o. Si o târa. Si când a văzut
că chiar o aduce, a zis staretul, pentru smerenia lui: De ce mi-ai adus căteaua
asta? Dă-i dmmul, să n-o văd!" Si zice: Da, dar eu am crezut că e leoaică".
Si, întradevăr, era leoaică.
Domnii mei, nu neglijati Scriptura! Există niste lucruri dincolo de închipuiri,
care sunt niste realităti. Dacă spune Mântuitorul cuvintele cele mai de vârf
ale Scripturii: "Vrei să fii desăvârsit? Ia crucea si urmează-Mi Mie!"
Cuvintele Mântuitorului: "Fericiti cei săraci cu duhul, căci acelora
este împărătia cerurilor", au legătură cu smerenia?
- Chiar despre ei vorbeste! Fericiti cei smeriti! Iar aceasta, pentru că,
vă spun, identitatea e chiar cu Hristos. Căci El S-a smerit. Si se smereste
continuu. Cine s-a smerit, este în identitate cu El. Ferice de el! E smerit;
îsi vede de mersul vietii lui mai departe; este umilit de către toată lumea.
Stiti dumneavoastră că acestea sunt valorile cele mai mari chiar si în mânăstire
si în lume? Oamenii care duc o viată ascunsă, sufletească, duhovni cească, dar
în rest, săracii, duc o viată de sărăcie.
Sfântul Dimitrie Basarabov, care este patronul Bucurestilor, a fost văcar,
în satul Basarabov din Bulgaria. Si mergea înfăsurat cu cârpe la picioare căci
nu avea încăltăminte. Si râdeau copiii de el. Copii neastâmpărati, mă rog. Si,
într-o zi el, păzind vitele, a călcat pe un cuib de pasăre si a omorât puii,
fără să vrea. Si, sigur, i-a părut foarte rău si si-a pedepsit piciorul ăla,
să nu-l mai învelească nici cu cârpele alea. Vezi, câtă tărie câtă dorintă de
a fi omul lui Dumnezeu? Era sărac cu duhul, dar era bogat cu sufletul la Dumnezeu.
Chiar acum am avut Evanghelia cu săracul Lazăr si bogatul. Vă închipuiti ce
fericire" era! Si omul acesta, Lazăr, suferea pentru Dumnezeu, dar nu
cârtea. N-a fost suficientă numai suferinta: Nu cârtea! Pentru că lor, celor
în suferintă Dum nezeu le dă harul să creadă, să fie ostasi ai lui Hristos.
Ai putinta, acolo unde vrei, dar nu poti să ajuti, să te rogi. Esti în tramvai
si vezi un bătrân cersetor si n-ai ce să-i dai. Poti, totusi, să zici: Doamne,
miluieste-l si pe el!"
Asta-i situatia. Este o foarte mare greseală să nu dai si pentru altii. Că
nu se rupe din tine nimic. Această milostenie ar putea să umple cerurile de
mântuiti. Să stiti, milă e toată Scriptura. Milă e toată Scriptura! Ce greseală
mare este,căci sunt atâtia oameni care, oricum, întind mâna. Fratilor să nu
lăsati mână întinsă nici când vă dă, nici când vă cere.
Cam cum ati vedea legătura dintre nevointele trupului si smerenie?
- Fratilor, trupul nu trebuie condamnat. L-a făcut un mare mester si trebuie
păstrat. Noi condamnăm împătimirea. Si nici nu punem problema iertării. Intâi
punem problema vindecării. Iertarea vine de la sine. Deci, nu avem nimic cu
trupul. Chiar dorim foarte mult să-l mentinem, ca să se poată mântui si el.
Uite, să vă spun un alt caz, fiind vorba de smerenie, chiar dacă iese din subiect,
dar sa nu-l scăpăm din mână. Un frate a venit la mânăstire, cum obisnuieste
lumea să spună, mai simplu. Nu e nimeni simplu, dacă a venit la mânăstire. A
avut un Duh, care a lucrat si care ajuta atât de mult neamul omenesc. Si staretul
i-a spus: Ce cauti aici, la poartă?" Am venit si eu aici, să mă fac călugăr".
Aici sunt oameni smeriti. Tu nu vezi că esti mândru?" Iar el, săracul,
nici nu stia ce-i aceea mândrie. Era foarte doritor. Da, dar mă fac si eu călugăr".
Nu. Aici sunt oameni smeriti. Nu se poate. Tu esti mândru". El, săracul,
insista. Staretul zice: Bine, stai aici la poartă si cine intră, să-i zici:
ŤBinecuvântati-mă pe mine, că sunt mândruť. Si cine iese, să-i zici tot asa".
Si l-a tinut acolo sapte ani. Sapte ani. Ii dădea să mănânce, dar nu l-a făcut
decât să se smerească. Iar el a fost sincer, că sincer venise la mânăstire,
si i-a spus staretului: Iertati-mă pe mine, că sunt mândru!" Blago sloviti,
că sunt mândru!" Asta era toată ascultarea. Si el o făcea cu toată inima.
Si s-a sfintit.
Deci, repet, nu condamnăm trupul. Ii dăm ce-i trebuie. Insă nu lăsăm necondamnată
nepătimirea trupului. Trupul nostru se împătimeste în fel de fel de păcate.
Si atunci trebuie vindecat. Cu orice chip.
Un om care nu a cunoscut smerenia, dar vrea să se întoarcă la Dumnezeu,
cum se poate întoarce? Ce trebuie să facă?
- Fratii mei, la Dumnezeu nu există un trecut rău, din momentul în care este
un prezent bun. Te-a iertat si Dumnezeu. Dacă te-a iertat, te-a iertat definitiv.
Numai să continui o viată bună ca să meriti într-un fel, cu harul lui Dumnezeu,
această iertare. Nu se pune problema, e iertat. Avem atâtea cazuri. Avem pe
Moise Arapul, care a fost tâlhar. Avem pe Varvar, care a fost tâlhar Si sunt
sfinti. Dar si-au revenit, s-au căit amarnic. La Dumnezeu, dragii mei, dacă
este inima smerită si înfrântă, mare e mila Lui.
Eu am fost - iertati-mă că vă fac o confidentă eram în pădure, în pustie, si
am fost atacat de satana într-o formă foarte dură. Si încercam un act de smerenie
în fata lui Dumnezeu, că "sunt nimic"... In sfârsit, mă fortam. Si-am
fost eliberat Si am zis- citind din Vietile Sfintilor -, am strigat tare, fără
să mă mai jenez, mă auzeau, poate lupii: Mare mai e un om smerit în fata lui
Dumnezeu! M-am mcurajat foarte mult si am văzut că harul lui Dumnezeu m-a ajutat,
căci eu n-am putut să mă măsor câtă smerenie am. Căci nu m-am putut vedea decât
mai putin smerit decât toti oamenii de pe lumea asta.
Unii Sfinti Părinti consideră că smerenia e cea mai mare virtute. Ati putea
să ne spuneti care sunt criteriile de apreciere?
- De fapt, este mântuitoare, dar, mă scuzati, fac o rectificare: Smerenia
te duce până la Dumnezeu si dragostea gustă din Dumnezeu!" Iubirea, dar
o iubire smerită. Smerenia destul este smerenie. Singura cale este smerenia.
Am fost prin Grecia la o mânăstire si o călugărită m-a rugat să scriu ceva
pe o vedere. Si am scris asa: Singură smerenia". Si a înteles imediat
- îi traducea cineva. Si a căzut imediat în genunchi. Căci si-a dat seama de
importanta smereniei. Si ele stiau că, într-adevăr, aceasta este calea. S-a
smerit Hristos, Care e Dumnezeu, Care e Stăpân, Care ne tine cu dragostea Lui
pe toti si lumea si firele de iarbă. S-a smerit Hristos si noi să nu fim smeriti?
Ce ziceti?
Ce puteti spune despre cei care merg si la Biserica Ortodoxă si la alte
confesiuni?
- Nu este permis. Adică te duci la mai multe adevăruri de credintă? Există
un singur adevăr de credintă: adevărul ortodox! Crezul! Si dacă esti ortodox,
respecti Ortodoxia. Dacă nu, cazi în erezie si tu.
Dar dacă există un imbold interior de a căuta si într-o parte si în alta?
- Acum, cazuri de astea sunt chiar mai multe. Să cerceteze. Dar nu pentru
ortodocsi. Dacă esti ortodox, intră în bisericile ortodoxe. Ce nu ti-a dat Biserica
Ortodoxă? Ce lipsuri ai găsit la ea de te-ai dus si dincolo? Acolo unde nu cred
în Maica Domnului, unde nu-si fac cruce!... Domnilor, s-au facut Sinoade; Sinoade
ecumenice si Sinoade locale si apostolice. Si au condamnat cu anatematizări
pentru un singur motiv de credintă, de adevăr de credintă - cum au fost Sinoadele
de la cel de la Niceea, la anul 325, până la anul 787. Si pentru un singur lucru,
dacă nu credeau în Maica Domnului că e 0EOTOKOS, adică Născătoare de Dumnezeu,
Biserica i-a dat anatemei.
Deci s-au stabilit aceste dogme precise. Ori, s-au făcut aceste Sinoade ecumenice
si o multime de alte Sinoade locale. Si atunci ce lipsuri a găsit cineva în
Ortodoxie, de se duce si în altă parte? Atunci nu e ortodox! Si noi nu stăm
de vorbă, nu facem catehizări aici. E o greseală! Să se tină de Biserica Ortodoxă!
Să vină harul lui Dumnezeu peste el. Că vine, domnilor, vine!... Dumnezeu e
bogat! Ne asteaptă!... Ne asteaptă să cerem. Dar să-L recunoastem pe El, că
El este Cel Ce este!
In cei 14 ani de temnită grea, la Aiud, ati avut bucurii duhovnicesti? De
ce ati fost închis?
- A fost extraordinar. Am iesit foarte folositi. Temnita în sine e o mare nevointă.
Ultima dată am fost condamnat pentru 40 de ani, mai ales pentru că am făcut
parte din Rugul Aprins" de la Antim. Era o miscare de reînnoire a vietii
duhovnicesti. Si n-aveau cum să ne condamne, asa că ne-au condamnat ca organizatie
subversivă. A durat 90 de zile ancheta si a fost foarte nesuferită.
Si erau fel de fel de oameni, adunati din toatâ lumea. In sfârsit, lucrul ăsta
îl stiti, nu e nevoie să vi-l spun eu. Ei, această temnită era suficientă, era
destul ca să te smerească. Pentru că, domnilor, abia îti mai tineai sufletul.
Dar stiai că suferinta aceasta este pentru marele Adevăr, pentru că se punea
problema să-ti slutească ideile si sufletul cu diferitele lor metode. Pentru
asta, pentru că îi înfrângeai, pentru că nu acceptai, pentru că erai un mare
erou să spui: Domnule, nu primesc acest lucru!", te costa viata.
Am fost chemat, eu personal, de un colonel că erau la Aiud 10 colonei. Aveam
un nume să zicem, pe acolo, că eram si preot si călugăr. Eram în haine de puscărias,
smerit, să zic asa, smerit cel putin în formă, si mă întreba colonelul să-i
explic că există Dumnezeu. Zic: Da, domnule colonel, existenta noastră, suflarea
noastră, inteligenta, ratiunea, dovedesc aceasta", am început să-i explic.
Astea-s făcute de un mare Mester. Nu-s făcute la întâmplare. Sau cine le-a
făcut?" Si am continuat să-i explic: S-au făcut atâtea semne, a venit
Hristos, a înviat... Dar dumnea voastră de ce nu credeti?" Era o mare îndrăzneală
la mine să-l întreb lucrul ăsta. Dar a trebuit să-mi apăr adevărul. Zice: Războiul
care s-a dus în Rusia, care a fost în numele Crucii, m-a convins că nu există
Dumnezeu". Ce în numele Crucii domnule! Nebunul ăla de Hitler a vrut să
cucerească Rusia si a crezut că rusii o să-l lase". Si îi zic: Bine. Dar
înainte de războiul ăsta de ce nu credeati?" Si m-a întrebat: Care ti-e
ultimul argument?" Sunt gata să mor, domnule. Dar am văzut că n-am cu
cine", i-am spus. Si a început să urle: Luati-l! Luati-l!"
Ce personalităti ati cunoscut?
- Vă mărturisesc drept, iertati-mă că vă spun orice detinut era o mare personalitate.
Pentru că omul ăsta reprezenta ceva în suferintele lui acolo. Rezista ani de
zile. Clipă de clipă, ceas de ceas zi de zi, săptămână de săptămână, lună de
lună, an de an. Ani si ani. Si era o mare personalitate Acolo era o nivelare,
nu se punea problema de exceptii. Cel mai bun era cel care era cel mai prezent,
în inima lui. Că erau suferinte foarte mari. M-a impresionat unul din ei, săracul,
care uitase cum o cheamă pe sotia lui. Pentru că înceta memoria din cauza marii
slăbiciuni. Si nu stia cum o cheamă. Acolo sotiile erau atât de divinizate si
de poetizate... Dati-vă seama! Sigur, orice ins era o personalitate. Am cUnoscut,
sigur că da. Am stat cu fel de fel de oameni. Am stat si cu Nae lonescu, am
stat si cu Nichifor Crainic, am stat si cu Gane. Si ne perindam. Bineînteles
că eram tinuti strâns, strasnic. Câte doi, câte trei. Ne schimbau.
Este pustnicia un model spre desăvârsire?
Care a fost motivatia interioară a sfintiei voastre pentru care v-ati retras
în pustie?
- Sigur că pustia este un model. Aici te rogi în libertate, vă dati seama,
în fosnetul frunzelor copacilor, în urletul vulpilor, în urletul lupilor...
Am stat pustnic aproape doi ani. Motivul interior era tot o cunoastere a lucrurilor
si, mai bine zis, o evlavie. Am avut o evlavie. Insă să stiti că eram mai mult
pentru o viată de obste decât pentru o viată de pustie.
Si acum să vă dau un exemplu: doi insi, bine intentionati, au plecat. Unul
la mânăstire si altul în pustie. Si ei s-au iubit în lume, s-au pretuit ca prieteni.
Si unul s-a dus în pustie si unul în obste. Amândoi au fost cinstiti. Cel din
pustie a venit să facă o vizită la mânăstire fratelui care era ascultător, în
ascultare. Si staretul, un om al lui Dumnezeu, le-a dat voie să se plimbe prin
pădure, să-si destindă sufletul. Asta e foarte important, să stiti. Si au dat
de un mort. Si a zis cel din pustie: Hai să ne rugăm să învieze". Si s-au
rugat. Si a înviat mortul. Si a zis cel din pustie în sinea lui: Pentru rugăciunile
mele a înviat mortul". Că el trăise în pustie. Celălalt nu si-a pus problema.
S-a rugat si atât. Si au plecat la mânăstire. Si cum s-au dus la mânăstire,
staretul îi spune repede ascultătorului: Fugi repede, dincolo de fluviul acela".
Că era un fluviu mare acolo. Si nu barcă, nu scândură, nu copac... Ăsta a fugit
si un crocodil l-a luat pe spate si l-a dus dincolo. Si a zis staretul celuilalt:
Vezi, pentru rugăciunile cui a înviat mortul?"
Adică vreau să vă spun că viata de obste cu tăierea voii este o foarte mare
lucrare în creatia lui Dumnezeu, cu numele de monahism. Este cel mai important
lucru în creatia pământească a lui Dumnezeu. Vă spun încă o dată, e foarte greu
să încrucisezi cuvinte filosofice ca să vorbesti de el. El nu e o discutie,
el e o trăire. Niciodată n-ai să poti explica de ce e gustul ăsta asa si celălalt
asa. Il simti, îl trăiesti, dar nu-l explici.
Smerenia vine înainte sau după pocăintă?
- Fără discutie că smerenia trebuie să fi existat mai întâi. Gândul fmmos de
a sluji lui Dumnezeu, de a se dărui lui Dumnezeu. Au existat si una si alta,
a existat smerenia, care s-a înmultit în inima si în sufletul tău, iar viata
de nevointă o faci pentru că ăsta e programul zilei si ajută pocăintei.
Smerenia e sângele vietii. Nu te poti mântui fără ea. Poti să faci metanii,
să cari pământ, să te nevoiesti, dar smerenia există. Nu exclude.
Ne spuneti un cuvânt despre rugăciune?
- Intâi, ce trebuie spus e că se vorbeste prea mult despre rugăciune. Ăsta-i
un lucru care nu trebuie vorbit, ci trebuie făcut. Stă în firea si în puterea
oricui să priceapă lucrul ăsta.
Eu personal nu sunt pentru rugâciunea de tipic. Aceea are folosul ei aparte,
mai ales disciplinar. Omul nu trebuie să fie tipicar. Trebuie să fie tipicar
ca procedeu, în ce priveste dorinta de a se înduhovnici. Nu avem numaidecât
nevoie de o rugăciune de tipic. Avem nevoie de o prezentă continuă a inimii,
această stare continuă de dragoste, de relatie cu Dumnezeu, asta este esenta
rugăciunii. Pentru că si o tăcere adâncă înseamnă o rugăciune adâncă. Si o rugăciune
adâncă înseamnă o tăcere adâncă.
Dacă faci rugăciunea asta care e obligatorie, o poti face. Dar dacă se face
o rugâciune din aceasta după tipic, după ce se termină, omul se consideră achitat
de obligatia rugăciunii din inimă si se retrage fără nimic de la ceea ce ar
trebui să-l tină prezent. Adică sunt mai mult pentru o continuă tresărire duhovnicească.
De aceea mă faceti să spun că orice clipă poate sâ fie un timp si orice suspinare
poate să fie o rugăciune. Suspinarea nu se face asa: Uf!", ci o faci lui
Dumnezeu, ca plecând din adânc spre El. Asa ni se va arăta. Căci El nu se arată
unei minti ascutite. "Nu tot cel ce zice Doamne, Doamne" va intra
în împărătia Mea!" Ci numai cel care are inima curată, cel care are inima
spre El, continuu.
Deci, o viată continuă de prezentă duhovnicească înseamnă un om mai înduhovnicit.
Pentru că dacă te rogi, esti mereu prezent. Rugăciunea să zicem - tipicală poti
lesne să o termini într-o jumătate de ceas, un ceas, dar pe urmă?
Vedeti, nu trebuie renuntat la ele, dar să nu fie singura treabă duhovnicească,
singura rugăciune. Dacă ai citit un Paraclis e foarte bine, sau ceea ce mai
ai de citit. Dar ceea ce, de fapt, trebuie adus la cunostintă, pentru a se întelege,
pentru că lucrul ăsta e mai putin discutat, e prezenta inimii continuă. Si te
rogi. Pentru că se rugau sfintii si stăteau în genunchi până se făcea dimineată
si apărea soarele. Si la răsărit tot în genunchi erau.
Asta nu înseamnă că noi, nefiind ca ei, nu trebuie să ne rugăm. Dar era o stare
de continuă prezentă.
Părinte, rugăciunea neîncetată poate fi trăită de oricine?
- Intr-o măsură oarecare toată lumea poate. Pentru că întrebarea în sine despre
rugăciune sau discutia despre rugăciune este neavenită, pentru că se rationalizează
lucrurile. Oricine vrea să dobândească rugăciunea, să tacă si să zică. 0 rugăciune
adâncă e o tăcere adâncă.
Se constată o limpezire imediată, o scăpare de ispite, căci se cere ajutorul
Stăpânului cerului si al pământului. Trebuie să se obisnuiască lumea cu gândul
că Dumnezeu guvernează si face orice pentru om. "Fără de Mine nu puteti
face nimic." Mai mult: "Nu se miscă fir de păr fără voia Mea."
Vă dati seama cât de mult ne apără.
Tineti-vă de Biserică, dragii mei! Si puteti să ziceti rugăciunea aceasta a
mintii din inimâ. Este puterea numelui aceea care ne ajută atât de mult. Oriunde
veti fi, oriunde veti avea necaz, rugati-vă, nu vă descurajati.
Iubiti mult! Hristos vă porunceste!