ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
vineri, 1 noiembrie 2024
Arta de a fi femeie
(Povestea dr. Carol Davila - fiul natural al lui Franz Liszt - și a iubitei lui Ana Racoviță-Golescu, viitorii părinți ai scriitorului Alexandru Davila)
Întâmplarea de mai jos s-a petrecut în iarna anului 1859, deci în cel dintâi an de domnie a lui Cuza Vodă.
...Participau la un bal select: civili din înalta societate, ofițeri distinși, doamne și domnișoare de o rară eleganță și aleasă frumusețe. Dar atenția tuturor tinerilor era îndreptată către una dintre cele mai frumoase ale timpului Ana Racoviță-Golescu, care era asaltată îndeosebi de câțiva îndrăgostiți, cum pretindeau ei, serios.
Mulți dintre aceștia îi ceruseră mâna, de câteva ori chiar, cu insistență, fară să fi primit din partea fetei, nici un răspuns. Ca o domnișoară binecrescută, se purta amabil cu fiecare, dar nu încuraja pe nimeni mai mult decât s-ar fi cuvenit.
Printre tinerii îndrăgostiți de Ana era și doctorul CAROL DAVILA, bărbat cam de vreo 30 de ani, care, deși se găsea în cercul ei de admiratori, ședea sfios deoparte. Timiditatea îi era sporită și de faptul că, în urma unei boli, rămăsese cu un defect la mâna stângă, din care pricină și-o ținea ascunsă la spate, că să evite, pe cât posibil, să-i fie văzută. Ana își dădea seama de afecțiunea puternică a doctorului Davila pentru ea, dar îi acorda aceeași minimă și politicoasă atenție de care se bucurau și ceilalți.
În seara aceea, frumoasa fată venise îmbrăcată într-o rochie violetă, de dantelă, care o prindea de minune. Începuse tocmai o discuție despre toaleta Anei.
Doctorul Davila trecu mai aproape, că să audă mai bine ce se vorbea. Discuția o provocase unul dintre tineri, făcând aprecieri măgulitoare și... lingușitoare cu privire la frumusețea și culoarea rochiei.
Toți curtezanii se-ntreceau acum în laude, care de care mai iscusite, căutând să fie cât mai originali și convingători. Numai doctorul Davila nu scotea o vorbă. Privea emoționat și admira în tacere. În cele din urmă, unul dintre adulatorii fetei spuse cu îndrăzneală, privind buchetul de violete artificiale prins cu o agrafă de aur și topaze la corsajul rochiei:
- Păcat de violetele acelea că nu sunt naturale! Efectul ar fi fost grozav!
Fata surâse îngăduitor și răspunse prompt:
- Desigur că efectul ar fi fost altul și rochia mea ar fi avut de castigat fiind împodobită cu violete naturale! Apoi adaugă, oftând discret: Și sunt florile mele preferate... Am căutat în tot orașul, dar n-am găsit la nici o florărie. A trebuit să renunț cu multa părere de rău. Am auzit că s-ar găsi violete de Parma la o seră de la marginea Bucurestiului, dar cine să se aventureze până acolo pe vifornița aceasta îngrozitoare?
Într-adevăr, era o iarnă nemaipomenit de geroasă și viscolea cum de mult nu pomeniseră bătrânii! Tinerii curtezani zâmbiră grațios și se grăbiră să o aprobe:
- Da, adevărat, e o vreme păcătoasă! Să nu dai un câine afară din casă!
Totul s-a terminat aici pentru toată lumea, dar nu și pentru doctorul Davila, care a părăsit imediat balul. Și-a îmbrăcat mantaua, și-a apăsat căciula pe frunte, a încălecat în graba și a pornit către marginea Bucurestiului, la vestitele sere unde știa el că se găsesc tot soiul de flori naturale în toiul iernii. A călătorit aproape sufocat de viforniță aceea cumplită, care se-ntetea din ce în ce, și nu s-a lăsat până n-a găsit violetele mult dorite.
A trezit grădinarii din somn, a plătit cât l-ar fi costat, poate, o florărie întreagă, a făcut un buchet enorm, pe care l-a acoperit cu grijă, și a pornit înapoi, într-adevăr dus de vânt. De-abia a mai avut răbdare să-și scoată mantaua. A intrat în sala balului, roșu la față ca un bujor, de gerul năprasnic și de puternica emoție ce-l stăpânea în acele clipe, și a căutat cu ochii înfrigurați pe fata iubită. Întâmplarea, binevoitoare de multe ori cu cei îndrăgostiți, a făcut să fie o pauză de dans și fata să se găsească în același cerc de admiratori și pretendenți.
Doctorul Davilla a înaintat, adânc tulburat, s-a oprit în fața ei, inclinandu-se ceremonios și, oferindu-i florile cu dreapta, i-a spus cu glas limpede și pătrunzător:
- Domnișoară Ana, dați-mi voie, vă rog, să vă ofer eu, cu o singură mână...
Dar adânca emoție, ce pusese cu totul stăpânire pe el, l-a împiedicat să continue. Se făcuse o liniște desăvârșită. Nu se auzea decât respirația agitată a celor de față, curioși la culme să vadă care va fi urmarea.
Fata a rămas o clipa înfiorată, căci și-a dat seama de ce om are în fața ei, după gest, care spunea mai mult decât o mie de cuvinte de dragoste la un loc! Cu ochii în lacrimi, a luat buchetul de violete naturale, l-a prins în corsaj în locul celuilalt și, strângând cu căldură mâna udă de zăpadă a acestui adevărat cavaler, i-a răspuns inspirata, în deplină armonie cu cele spuse de tânărul doctor îndrăgostit:
- Iar mie, domnule Davila, dă-mi voie, te rog, să-ți ofer mâna mea!
Aceștia au fost părinții marelui dramaturg și om de teatru de mai tărziu Alexandru Davila, creatorul lui "Vlaicu Vodă", cea mai frumoasă dramă istorică din literatura română.
Sinaxar 1 Noiembrie
În aceasta luna, în ziua întâia, pomenirea Sfintilor si facatorilor de minuni fara de arginti Cosma si Damian, fiii Teodotei celei din Asia.
DamianSfinţii Făcători de Minuni şi Doctori fără Arginţi Cosma şi Damian împreună cu mama lor Teodota erau din Asia Mică (după unii, din Mesopotamia). Tatăl lor care era necredincios a murit când ei erau încă copii. Mama i-a crescut în evlavia creştină. Prin exemplul vieţii ei şi prin citirea cărţilor sfinte, Sf. Teodota a păstrat puritatea vieţii copiilor ei prin respectarea poruncilor lui Dumnezeu, ajutîndu-i să devină bărbaţi virtuoşi şi drepţi. Educaţi şi formaţi ca doctori, ei au primit în dar harul vindecării trupurilor şi sufletelor bolnave prin puterea rugăciunii. Ei vindecau chiar şi animale. Din iubire curată faţă de Domnul şi faţă de semeni ei nu luau niciodată plată pentru serviciile lor, respectînd porunca Mântuitorului Nostru Iisus Hristos care a spus: "În dar aţi luat, în dar să daţi" (Mt. 10:8). Faima Sf. Cosma şi Damian s-a răspândit în toată regiunea şi oamenii i-au numit doctori fără de arginţi.
Odată, sfinţii au fost chemaţi la căpătâiul unei femei foarte grav bolnave, pe nume Paladia, care nu a mai găsit vindecare la nici un doctor. Cei doi sfinţi, numai prin credinţă şi puterea rugăciunii au reuşit să o vindece pe Paladia, care s-a sculat perfect sănătoasă şi a dat slavă lui Dumnezeu. Dorind să-i răsplătească pentru binele făcut, Paladia s-a îndreptat spre Damian, arătîndu-i trei ouă şi zicînd: "Ia acest dar în numele Sfintei Treimi Dătătoare de Viaţă, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt." Auzind numele Sf. Treimi doctorul fără de arginţi nu a îndrăznit să refuze. Când a auzit Cosma întâmplarea, s-a întristat crezînd că făcînd aceasta fratele său a încălcat porunca.
Pe patul de moarte, el a cerut ca fratele său să nu fie înmormântat lângă el. Sf. Damian s-a stins şi el din viaţă la scurt timp şi toţi se întrebau unde va fi îngropat. Dar Dumnezeu a făcut o minune printr-o cămilă, pe care "doctorii" au vindecat-o şi care glăsuind cu voce omenească le-a spus să nu se îndoiască şi să-l pună pe Damian lângă Cosma pentru că Damian nu a acceptat ouăle de la femeie drept plată ci din respect pentru numele lui Dumnezeu. Sfintele trupuri ale doctorilor fără arginţi au fost îngropate împreună în Thereman (Mesopotamia). După moartea lor s-au înfăptuit multe minuni.
În Thereman, aproape de biserica Sfinţilor Cosma şi Damian, trăia un om pe nume Malchus. Într-o zi el a plecat în călătorie, lăsîndu-şi femeia singură pentru o perioadă destul de lungă de timp. Înainte să plece el s-a rugat la biserica "doctorilor fără de arginţi" să aibă grijă de nevasta lui. Dar vrăjmaşul omului a luat chipul prietenului lui Malchus uneltind uciderea femeii. El i s-a arătat femeii spunîndu-i că l-a trimis bărbatul ei să o ia şi să o ducă acolo unde era el. Crezîndu-l, ea s-a dus cu el şi când au ajuns într-un loc pustiu vrajmaşul a vrut să o omoare. Văzînd pericolul care o păştea, femeia s-a rugat fierbinte lui Dumnezeu să o ajute.
Atunci au apărut doi bărbaţi înfricoşători care l-au alungat pe diavol şi acesta a căzut de pe o stâncă. Cei doi au condus-o pe femeie acasă unde ajungînd ei, ea s-a închinat şi i-a întrebat cum le este numele ca să le poată mulţumi toată viaţa. Ei au răspuns că sunt slujitorii lui Dumnezeu, Cosma şi Damian, după care s-au făcut nevăzuţi.
Tremurînd de uimire şi bucurie, ea a povestit la toată lumea minunea şi a mers la icoana binefăcătorilor ei rugîndu-se şi mulţumind lui Dumnezeu. De atunci, cei doi sfinţi sunt consideraţi protectori ai sfinţeniei căsniciilor creştine, precum şi dătătorii de armonie în viaţa soţilor. Sărbătorirea lor se face până şi în Rusia din vremuri străvechi.
Sfinţii Doctori fără Arginţi Cosma şi Damian din Asia Mică nu trebuie confundaţi cu Sfinţii Cosma şi Damian din Roma (prăznuiţi la 1 iulie) sau cu Sfinţii fără de Arginţi din Arabia (prăznuiţi la 17 octombrie).
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintelor Mucenite femei Chiriena si Iuliana.
Acestea au patimit pe vremea împaratului Maximian. Si era Chiriena de la Tars, din eparhia Ciliciei, iar Iuliana era din cetatea rosonilor. Deci fiind prinse si constrânse de guvernatorul Marchian, nu s-au lepadat de Hristos. Pentru aceea Chirienei i-au ras capul si ostasii fara de omenie o purtau despuiata prin cetatea Tarsului, înconjurând-o de patru ori. Si aducând-o la cetatea rosonilor, au aruncat-o în foc cu Sfânta Iuliana. Si asa si-au savârsit mucenicia lor.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Chesarie, Dasie si a altor cinci.
Acesti sfinti fiind prinsi la Damasc si cercetati cu felurite chinuri, mai pe urma si-au primit moartea prin sabie.
Tot în aceasta zi, Sfintii sfintitii Mucenici Ioan episcopul si Iacov preotul.
Acestia au fost pe vremea lui Savorie împaratul persilor, învatând cuvântul credintei si îndemnând pe multi la dreapta credinta. Au fost prinsi de slugile împaratului si, chinuindu-i cu multe feluri de chinuri, si-au luat sfârsitul prin sabie, dându-si sufletele lui Dumnezeu.
Tot în aceasta zi, Sfântul Mucenic Erminingheld.
Acesta s-a nascut din tata ce se chema Liuvingheld, regele gotilor celor mai dinlauntru, care cu tot neamul lui era arian. Deci învatându-se dreapta credinta de la Leandru episcop ortodox si mâniindu-se tatal sau pentru aceasta, îl lua si cu bine si cu rau în toate zilele, iar sfântul era neschimbat si nebiruit. Pentru care lucru întâi l-a lipsit tatal sau de mostenirea împarateasca si, legându-i mâinile si picioarele, l-a închis într-o temnita întunecata. Deci fiind Praznicul Pastilor, a trimis tatal sau pe popa cel arienesc sa-l ispiteasca sa se plece sa-l cuminece cu tainele arienesti; dar el nu s-a plecat, ci, scârbindu-se, l-a gonit. Fiind înstiintat de aceasta Liuvingheld, tatal lui cel mai înrautatit decât fiarele, a poruncit sa-i taie capul acolo în temnita, unde se afla legat. Si dupa ce i-au taiat capul, s-au pogorât cântari si versuri îngeresti împrejurul trupului fericitului, împreuna cu faclii, care, minune înfricosatoare, a pornit pe toti credinciosii spre frica lui Dumnezeu, iar pe ucigas l-a înspaimântat si l-a tulburat si-l silea sa se pocaiasca de pagânatatea ce a facut. Si nu a trecut multa vreme si l-a lovit pe ucigas o boala care îl scotea din minti. Deci chemând pe Leandru bine cinstitorul episcop si ridicând împarat pe fiul sau cel mai mic Rechader, l-a rugat sa-l învete si pe acesta asemenea precum învatase si pe Mucenicul Erminingheld. Si zicând acestea a murit. Iar Rechader, primind samânta Ortodoxiei, a întors si pe cei de sub stapânirea lui sa fie si ei ortodocsi cu dânsul. Si iata cum a lucrat Pronia lui Dumnezeu: ca a lasat sa fie omorât Erminingheld pentru evlavie, iar prin mijlocirea mortii lui a adus pe tot neamul la credinta ortodoxa.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Ciprian si Iuliani (Iuliana), care prin foc s-au savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Cuviosului noului Mucenic Iacov cel nou, împreuna cu doi mucenici ai lui, Iacov diaconul si Dionisie monahul, care prin sugrumare s-au savârsit la anul 1520.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Pomenirea Sfintilor de minuni facatori si fara de arginti doctori Cosma si Damian.
Acesti Sfinti erau din Asia, din partile Ciliciei, din tata pagan si din maica crestina, al carei nume era Teodota, spre deosebire de alti doi Sfinti Cosma si Damian, care se trageau din Roma si care se praznuiesc ca Mucenici, in fiecare an, la 1 iulie.
Deci, ramanand mama lor vaduva, asa precum cauta ea sa placa lui Dumnezeu cu viata ei cinstita, asa invata si pe fii ei, hranindu-i cu buna invatatura, in credinta lui Hristos si povatuindu-i spre toata fapta buna. Si la unele scoli inalte i-a trimis pentru a se desavarsi in iscusinta. In aces chip au ajuns tinerii nu numai adanc cunoscatori in mestesugul doctoricesc, ci au primit de la Dumnezeu si darul de a tamadui orice suferinta sufleteasca si trupeasca, folosind atat oamenilor, cat si dobitoacelor. Iar ceea ce uimea pe toti era impotrivirea lor de a primi vreo rasplatire pentru osteneala lor cu cei bolnavi, caci nu tamaduiau pentru plata sau sa adune bogatii, ci ca sa-si dovedeasca dragostea lor fata de Dumnezeu si fata de semeni, dupa porunca lui Hristos: "In dar ati luat, in dar sa dati" (Matei 10, 8). Singura lor plata era ca cel tamaduit sa creada in Hristos, de la Care ii venea tamaduirea.
Pentru aceasta purtare a lor, ei au
fost numiti de cei credinciosi "doctori fara de plata" sau "doctori fara
de arginti." Deci, astfel petrecandu-si viata lor, cu pace si in dreapta
credinta, s-au savarsit. Si sunt pomeniti in Biserica in fiecare an, ca
niste calzi folositori si doctori aparatori ai sufletelor si ai trupurilor
noastre.
Intru aceasta zi, cuvant despre o femeie pustnica.
Un oarecare calugar s-a dus in pustia cea mai indepartata si a vazut o femeie sezand pe o piatra. Si, socotind ca este o fiara, a inceput a striga si a-i porunci, zicand: "De esti om, pogoara-te aici sa vorbim." Iar ea a zis: "Ce voiesti, omule? Du-te de aici, ca sunt femeie goala". Si i-a zis staretul: "Primeste o haina, scufia si braul". Iar ea primindu-le, s-a incins si a pogorat spre staret. Si i-a zis batranul: "Pentru Domnul, spune-mi mie, cine esti tu?" Iar ea a zis: "Eu sunt fiica unei capetenii de ostasi. Si voiau parintii mei sa ma dea pe mine dupa barbat si sa ma faca stapana casei. Iar eu m-am gandit ca toate lucrurile lumii acesteia sunt trecatoare. Si am fugit noaptea in pustie si am ajuns la piatra aceasta; si sunt de atunci saizeci de ani pana in ziua de astazi, iar om n-am vazut, fara numai, pe tine. Si am un vas de apa, iar altul de bob muiat si Dumnezeu in toate zilele le umple pe ele".
Deci, a mancat dintr-insul staretul si a baut din apa ei si, saturandu-se, a laudat pe Dumnezeu. Si voind ea sa se duca la chiliuta sa, dezbracandu-se, i-a zis lui: "Primeste-ti ale tale, parinte". Iar el i-a zis: "Nu face asa, maica sfanta, ci sa le ai cu tine acestea". Insa ea nu voia, ci i-a zis lui: "Mergi de-mi adu mie alta haina, scufie si brau si degraba sa vii la mine". Iar el, mergand si luand cele trebuincioase, iarasi a venit la piatra ei si a inceput a striga si a grai si nu era glas nici auzire si o piatra lata era pravalita pe dinaintea pesterii. Iar fiarele cele salbatice, scrasneau cu dintii impotriva staretului. Si facand el rugaciune, s-au risipit fiarele si piatra s-a rasturnat. Si, intrand in pestera, a aflat-o pe ea moarta. Apoi a imbracat-o cu haina, cu scufia si cu coltuni si a pus-o pe ea in pestera.
Si era staretul beteag de un ochi,
din tineretile sale si, indata a vazut, tot umbland cu cinstitele ei moaste,
si a proslavit pe Dumnezeu, Cel ce i-a dat ei un dar ca acesta si rabdare.
Dupa aceea, facand rugaciune, a pravalit piatra peste usa pesterii si s-a
dus intru ale sale.
Intru aceasta zi, cuvant al Preacuviosului Parintelui nostru Efrem Sirul.
Ati auzit ca doi de vor fi in tarina, unul se va lua si altul se va lasa, doua de vor macina la moara, una se va lua si alta se va lasa, iar doi in casa si celelalte. Cei din casa sunt judecatorii si povatuitorii cei ce sunt in inalta stapanire si imparatii si asupritorii. Ca este judecator drept si este judecator nedrept. Cel drept se ia si se scoate din foc, iar cel nedrept se lasa. Iar cei din tarina, adica din lumea aceasta, sunt taranii, cei de rand si cei prea mici cu neamul si cu bogatia, slavitii si neslavitii, dreptii si cei nedrepti. Si dreptii se iau, iar nedreptii se lasa in foc. Iar cele ce macina sunt multimea femeilor, iar in parte si sufletele celor ce au luat jugul robiei si si-au savarsit in boala biata lor. Ca sunt femei drepte si sunt si nedrepte, sunt robi drepti si sunt si nedrepti. Sunt bolnavi drepti, precum Iov si Lazar, si sunt nedrepti, precum Cain si Gheezi; pentru aceea zice: "Doi de vor fi in pat, aratand astfel boala lor, dreptii se vor lua, iar nedreptii se vor lasa".
Iar cum se vor lua dreptii, sa spuna
Pavel: "Cei vii in Domnul se vor rapi in nori, in vazduh, si totdeauna
cu Domnul vor fi". Si cum se lasa nedreptii? Vor aduna ingerii pe cei alesi
din cele patru vanturi, iar pe necredinciosi ii vor arde cu focul cel nestins.
Deci, sa nu socotesti ca focul nestins al osanditilor va fi cu lemne, nici
ca sunt oarecare slujitori care il aprind pe dedesupt, precum socotesc
multi barfitori. Ci cauta la Sodoma si vezi cuptor fara de lemne. Cugeta
la impietrirea femeii si minuneaza-te de ingrozirea focului. Ca si Lot
era impreuna cu femeia si cu cele doua fiice ale lui. Dar nici Lor nu s-a
ars de foc impreuna cu fiicele si nici femeia lui n-a scapat de groaza
focului. Ci fiecare a luat plata dupa starea sa. Asa va fi si la judecata.
Dreptii, adica, se vor lua ca Lot, iar cei nedrepti se vor lasa ca femeia
lui Lot. Dumnezeului nostru, slava, acum si pururea si in vecii vecilor!
Amin.
Acatistul Sfântului Antonie de la Iezeru Vâlcea
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care
pretutindeni eşti şi toate le plineşti, Vistierul bunătăţilor şi
Dătătorule de viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte
de toată întinăciunea şi mântuieşte, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi. Doamne,
curăţeşte păcatele nostre, Stăpâne, iartă fărădelegile noastre; Sfinte,
cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău.
Doamne miluieşte, Doamne miluieşte, Doamne miluieşte.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Carele eşti în ceruri, sfinţească-se
numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe
pământ. Pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi. Şi ne iartă
nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor nostri. Şi nu ne
duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel viclean. Ca a Ta este
Împărăţia şi puterea şi slava, acum si pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!
Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.
Troparul glas 1
Bucură-te Urmaşul Virtuţilor Părinteşti,
Bucură-te Ales bineplăcut al Lui Dumnezeu
Bucură-te cel împodobit cu Darurile Cereşti,
Bucură-te cel ce ţi-ai Sfinţit Firea Cu acestea,
Bucură-te Pământ bun al semănăturii duhovniceşti,
Bucură-te Mărgăritar dezgropat din ţarină,
Bucură-te că ai crescut pom cu multe roade,
Bucură-te că şi noi ne hrănim din acestea,
Bucură-te îţi cântăm şi noi Fiii duhovniceşti,
Bucură-te ajutătorule în toate nevoile,
Bucură-te biruitorule al ispitelor sufleteşti şi trupeşti,
Bucură-te Sfinte Prea Cuvioase Părinte Noule Antonie!
Bucură-te următorule Marelui Antonie,
Bucură-te asemenea lui râvnitorule,
Bucură-te Că în Chip propriu te-ai înduhovnicit,
Bucură-te că în Pământ nou, Roadă nouă ai crescut,
Bucură-te că în fire proprie HARUL l-ai primit,
Bucură-te Vas Ales al Apei duhovniceşti,
Bucură-te Fiu vrednic al neamului tău,
Bucură-te moştenitor de cinste al Darurilor Sfinte,
Bucură-te Lucrător harnic al celor încredinţate,
Bucură-te purtător cu nădejde al Crucii lui Hristos,
Bucură-te Sfinte Preacuvioase Părinte Noule Antonie!
Bucură-te Fiu al Dumnezeieştii împăraţi,
Bucură-te lăcaş al Sfântului Duh,
Bucură-te Făclie a Luminii de Har,
Bucură-te privire pătrunzătoare până înlăuntru,
Bucură-te văzător al celor nevăzute,
Bucură-te floare de Piatră duhovnicească,
Bucură-te izvor din stâncă,
Bucură-te Biserică vie a lui Hristos,
Bucură-te linişte de cântare lui Dumnezeu,
Bucură-te cel îmbogăţit cu sufletul,
Bucură-te lumină în întunericul de jos,
Bucură-te Sfinte Preacuvioase Părinte Noule Antonie!
CONDACUL 7
Bucură-te om îngeresc,
Bucură-te înger omenesc,
Bucură-te tăinuitorule al darurilor de sus,
Bucură-te cel ce ai câştigat viaţa de rai,
Bucură-te slujitorule al dumnezeieştilor petreceri,
Bucură-te că pe şarpele căderii l-ai ruşinat,
Bucură-te că în picioare capul lui l-ai călcat,
Bucură-te că prin Mântuirea ta şi noi ne Mântuim,
Bucură-te că urmându-te, darurile tale primim,
Bucură-te cel ce te-ai Unit cu Dumnezeu,
Bucură-te că prin aceasta păcatul l-ai biruit,
Bucură-te Sfinte Preacuvioase Părinte Noule Antonie!
Ca un Luceafăr al dragostei de Dumnezeu, ai strălucit prin desele privegheri de toată noaptea, alungând întunericul înşelăciunii păcatului, câştigând iertarea Crucii lui Hristos, în cântarea de: ALILUIA!
Bucură-te podoaba cuvioşilor,
Bucură-te prin care şi noi câştigăm nădejdea mântuirii,
Bucură-te mângâietorul bolnavilor,
Bucură-te vindecătorule al suferinţelor ascunse,
Bucură-te îndreptătorule al celor greşiţi,
Bucură-te cel care moi inimile celor învrăjbiţi,
Bucură-te îmblânzitorul celor înrăiţi,
Bucură-te alungarea farmecelor necurate,
Bucură-te dezlegătorule al legăturilor vrăjitoreşti,
Bucură-te ocrotitorul celor feciorelnici,
Bucură-te scăparea de duhul desfrânării,
Bucură-te Sfinte Preacuvioase Părinte Noule Antonie!
Bucură-te rugătorule fierbinte,
Bucură-te purtătorule de rugăciune,
Bucură-te că şi în somn te rugai,
Bucură-te că darul ei l-ai primit,
Bucură-te că mulţi la Rugăciunea ta alergau,
Bucură-te că toate Rugăciunile tale se împlineau,
Bucură-te că şi noi la Rugăciunea ta nădăjduim,
Bucură-te că din Darul Rugăciunii tale ne hrănim,
Bucură-te că prin tine şi noi Dar de Rugăciune dobândim,
Bucură-te Părinte Omul Rugăciunii,
Bucură-te Cuvioase, Chipul Rugăciunii neîncetate,
Bucură-te Sfinte Preacuvioase Părinte Noule Antonie!
Bucură-te că din Potirul Liturghiei Rugăciunea ai primit,
Bucură-te că prin Maica Domnului Potirul Domnului Iisus ţi s-a dăruit,
Bucură-te că Potirul Inimii ţi s-a dezvăluit,
Bucură-te că prin acesta Rugăciunea neîncetată ai pornit,
Bucură-te că de atunci Izvor de Rugăciune curge din Inima ta,
Bucură-te că de atunci ai devenit propovăduitorul acesteia,
Bucură-te că pe toţi la Rugăciune îi îndemni,
Bucură-te Povăţuitorule al Tainei Rugăciunii,
Bucură-te descoperitorul Rugăciunii din Potirul Liturghiei,
Bucură-te că făcând Inima Potir, Rugăciunea se primeşte,
Bucură-te că prin Maica Domnului aceasta se dobândeşte,
Bucură-te Sfinte Preacuvioase Părinte Noule Antonie!
Bucură-te Părintele nostru duhovnicesc, Bucură-te Iubire de Părinte mult îndurătoare, Bucură-te prin care Milă primim, Bucură-te grabnicule ajutător în nevoi, Bucură-te ocrotitorul nostru în primejdii, Bucură-te ascultătorul necazurilor noastre, Bucură-te alinătorul suferinţelor noastre, Bucură-te opritorul răutăţii viclene, Bucură-te potolirea şi umplerea duhurilor; Bucură-te liman de scăpare, Bucură-te degrabă împăcare a celor învrăjbiţi, Bucură-te Sfinte Preacuvioase Părinte Noule Antonie!
Îţi mulţumim Sfinte Părinte, că nu te-ai scârbit de neputinţele şi păcătoşenia noastră. Te rugăm, nu ne lepăda dintre fiii tăi duhovniceşti, că şi noi cântăm: ALILUIA!
apoi Condac 1: Râvnitor al Iubirii de Dumnezeu…
Îţi mulţumim Doamne Iisuse Hristoase, că ne-ai dăruit pe Părintele
nostru Antonie de la Iezerul, ca să ne fiu ajutător şi mijlocitor în
nevoinţele noastre.
Dacă nu am avea pe Sfinţii Tăi Rugători, ce ne-am face noi?…
Sfinte Părinte Antonie, toată viaţa ai închinat-o Iubirii de Dumnezeu.
Coboară o picătură de Iubire şi pentru noi. Suntem răi şi cu păcate de
moarte, dar nu deznădăjduim de mântuirea noastră, alergând şi la
sprijinul tău.
Roagă-te Sfinte Părinte Noule Antonie şi pentru noi, împreună cu
Preacurata Născătoare de Dumnezeu, Mijlocitoarea Lumii către Hristos,
AMIN.
(Alcătuit de Ierom. Ghelasie Gheorghe, Frăsinei)
Acatistul Sfântului Clement Episcopul Romei
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care
pretutindeni eşti şi toate le plineşti, Vistierul bunătăţilor şi
Dătătorule de viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte
de toată întinăciunea şi mântuieşte, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi. Doamne,
curăţeşte păcatele nostre, Stăpâne, iartă fărădelegile noastre; Sfinte,
cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău.
Doamne miluieşte, Doamne miluieşte, Doamne miluieşte.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Carele eşti în ceruri, sfinţească-se
numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe
pământ. Pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi. Şi ne iartă
nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor nostri. Şi nu ne
duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel viclean. Ca a Ta este
Împărăţia şi puterea şi slava, acum si pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!
Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.
Apărătorului credinţei celei adevărate în Hristos şi marelui surpător al înşelăciunii slujitorilor de idoli, îndelung suferitorului de chinuri amare, adunându-ne toţi iubitorii de mucenici, cu multă dorire să-i cântăm: Bucură-te, Clement, mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Înger în trup cu minte de Hristos iubitoare te-ai arătat, căci cu totul de sine te-ai lepădat şi crucea suferinţelor ai purtat; pentru care te lăudăm, strigând către tine aşa:
Bucură-te, cel ce din pruncie, vas ales al Duhului Sfânt te-ai arătat;
Bucură-te, că maica ta cu mare dragoste te-a alăptat;
Bucură-te, fiule al Bisericii cu adevărat;
Bucură-te, că numele de Clement cu taină l-ai purtat;
Bucură-te, că numele de Clement, vie înseamnă cu adevărat;
Bucură-te, că via aceasta Hristos o a lucrat;
Bucură-te, căci cu al Său Mir te-a adăpat;
Bucură-te, rodule al viei lui Hristos;
Bucură-te, al Bisericii mărgăritar prealuminos;
Bucură-te, că roadele viei tale bine au plăcut lui Hristos;
Bucură-te, alesule din scutece spre mare folos;
Bucură-te, tânără mlădiţă de vie cu rod preafrumos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Văzând noi nevrednicii că numele tău de Clement cu taină ţi s-a dat, preamărim pe Milostivul Dumnezeu, Care via sufletului tău desăvârşit întru mărturisire o a arătat, strigând: Aliluia!
Înţelegând Sofia, preafericita ta maica, că se apropie fericitul ei sfârşit, cu prooroceşti cuvinte a început a grăi către tine aşa:
Bucură-te, fiul meu, cel ce din scutece, de tată ai fost lipsit;
Bucură-te, căci cu dreapta credinţă pe tine te-am hrănit;
Bucură-te, că tată al tău îţi las pe Hristos;
Bucură-te, al credinţei stâlp de mare folos;
Bucură-te, crinule crescut în via lui Hristos;
Bucură-te, că sufletul tău pentru Hristos îl vei pune;
Bucură-te, mare mărturisitor al slăvitului Său Nume
Bucură-te, trâmbiţa adevărului cea mult glăsuitoare;
Bucură-te, îndelung răbdătorule de chinuri amare;
Bucură-te, tunetul lui Hristos de capişti risipitorule;
Bucură-te, înfricoşat fulger al diavolilor arzătorule;
Bucură-te, că în munci te vei arăta voios;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Puterea Celui Preaînalt în vremea muncilor te-a umbrit pe tine, vitea-zule ostaş al lui Hristos, pentru care cu multă bucurie, muncile răbdând, ai strigat: Aliluia!
Având în minte de-a pururea cuvintele fericitei tale maici, care din pruncie poruncile lui Hristos te-a învăţat, cu mare dorire vremea muce-niciei ai aşteptat iar noi, lăudându-te, îţi strigăm aşa:
Bucură-te, ca din tanara varsta treapta preotiei ai luat;
Bucură-te, vrednicule slujitor al Marelui imparat;
Bucură-te, al Ancirei luminatorule;
Bucură-te, al dreptei credinţe propovăduitorule; ,
Bucură-te, vrednicule arhiereu al lui Iisus Hristos;
Bucură-te, că vrednic slujitor al arhieriei ai fost;
Bucură-te, păstorule al turmei cu adevărat;
Bucură-te, că pentru turmă sângele ţi-ai vărsat;
Bucură-te, căci cu Harul Sfântului Duh uns ai fost;
Bucură-te, că sufletul pentru oi ţi-ai pus;
Bucură-te, căci cu apa cuvântului multe suflete ai adăpat;
Bucură-te, că prin patima ta, multe oi de la înşelăciune ai întors;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Vifor mare şi furtună de prigoană începuse din porunca păgânului Dio-cleţian, care cu mare urgie îngrozea pe cei credincioşi. Tu, Sfinte Muceni-ce, de furtuna nedumnezeirii ca un stâlp nemişcat ai rămas, strigând: Aliluia!
Auzind tiranul antipat Domeţian cuvintele tale cele cu multă îndrăz-neală pentru mărturisirea lui Iisus Hristos, a poruncit ostaşilor cu mare cruzime să te muncească; iar noi te lăudăm, strigând aşa:
Bucură-te, spânzuratule pe lemn pentru Iisus Hristos;
Bucură-te, căci cu unghii de fier carnea de pe trup a fost luată jos;
Bucură-te, ruşinarea celor ce pe tine te chinuiau;
Bucură-te, arătare jalnică a celor ce pe tine te priveau;
Bucură-te, căci cu unelte ascuţite fâşii de carne de pe tine au scos;
Bucură-te, căci cu adânci brazde trupul tău strujit a fost;
Bucură-te, sfârtecatule până la os în chip jalnic;
Bucură-te, căci în aceste munci nu ai gemut şi nici un glas nu ai scos;
Bucură-te, holdă arată pentru Hristos;
Bucură-te, ţarină înfloritoare cu rod preafrumos;
Bucură-te, jalnică privire de mult folos;
Bucură-te, căci oasele tale goale atârnând sângerate au fost;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Stea prealuminoasă pe cerul Bisericii lui Hristos te-ai arătat, şi tortura chinurilor cu mare bucurie pentru El ai răbdat, mărturisind şi strigând: Aliluia!
Văzând tiranul antipat Domeţian ca muncitorii au slăbit chinuindu-te, pe alţi muncitori a rânduit şi mai cumplit a te chinui. Iar tu, viteazule ostaş al lui Hristos, cu mare bărbăţie ai suferit; pentru care strigăm către tine aşa:
Bucură-te, că iarăşi pentru Hristos ai fost chinuit;
Bucură-te, al Evangheliei stâlp neclintit;
Bucură-te, al tiranilor mustrător neobosit;
Bucură-te, a îngerilor veselie;
Bucură-te, a mucenicilor făclie;
Bucură-te, rana diavolilor cea nevindecată;
Bucură-te, a Ancirei credinţă nesfărâmată;
Bucură-te, suferire de munci nemaiauzită;
Bucură-te, corabie, de stânci nesfărâmată;
Bucură-te, pecetea Bisericii cea adevărată;
Bucură-te, al mucenicilor far luminos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Mărturisitor mare al preaslăvitului Nume al lui Iisus Hristos la Roma, înaintea păgânului Diocleţian, trimis ai fost şi nesocotind nici muncile, nici îngrozirile lui, pentru Hristos ai strigat: Aliluia!
Strălucind în tine, Sfinţite Mucenice, raza Preasfântului Duh, când ai stat înaintea păgânului Diocleţian, ai arătat cu cuvinte preaînţelepte de-şertăciunea necuraţilor zei şi, apărând tu dreapta credinţă, se cuvine a te lăuda aşa:
Bucură-te, mustrătorule al păgânului Diocleţian;
Bucură-te, biruirea lupului celui viclean;
Bucură-te, că darurile lui Diocleţian le-ai dispreţuit;
Bucură-te, că pe acestea de la Hristos cu slavă le-ai primit;
Bucură-te, doritorule al nemuritoarelor bunătăţi;
Bucură-te, defăimătorule al lumeştilor păgânătăţi;
Bucură-te, că toate le-ai lepădat pentru Hristos;
Bucură-te, vulturul raiului cel preafrumos;
Bucură-te, minte îngerească în trup trecător;
Bucură-te, al groaznicelor chinuri mult suferitor;
Bucură-te, căci cu toiege de fier bătut fiind ţi-a fost de folos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Vrând întunecatul Diocleţian prin cuvinte cu vicleşug a te întoarce de la Hristos şi spurcaţilor zei a te închina, tu pe aceia cu mare glas i-ai batjo-corit şi Uu Hristos ai cântat: Aliluia!
Arătat-ai, Sfinţite Mucenice, prin cuvinte preaînţelepte, stricăciunea şi neputinţa idolilor pieritori, pentru care cu mare mânie pe tiranul Diocle-ţian l-ai pornit şi care iarăşi a început a te munci cumplit; pentru care îţi zicem:
Bucură-te, că gol pe roată ai fost legat;
Bucură-te, căci cuţitul roţilor trupul ţi-a sfâşiat;
Bucură-te, căci carnea, care din nou crescuse, de pe tine iar se rupea;
Bucură-te, că întru aceste munci ajutor de la Hristos ai cerut;
Bucură-te, că ai oprit roţile cu ajutor nevăzut;
Bucură-te, slăbănogirea celor ce roata învârteau;
Bucură-te, spaima celor ce te chinuiau;
Bucură-te, a celor ce priveau cu mirare;
Bucură-te, a muncitorilor defăimare;
Bucură-te, a lui Diocleţian surpare;
Bucură-te, cerbule al raiului mult setos;
Bucură-te, oaia nerătăcita a lui Hristos;
Vîzând necuratul Diocleţian că nimic nu a sporit cu aceste munci, a poruncit să-ţi sfârtece gura şi dinţii cu un fier; Şi acestea făcându-se, mai luminat ai grăit, strigând: Aliluia!
Cu totul neschimbat întru mărturisirea lui Hristos ai rămas, pentru care în temniţa întunecoasă ai fost aruncat. Primeşte dar şi de la noi această cântare:
Bucură-te, lumina temniţei celei întunecoase;
Bucură-te, arătarea luminii celei nearătate;
Bucură-te, al celor din temniţă luminătorule;
Bucură-te, al Stăpânului Hristos următorule;
Bucură-te, prefacerea temniţei în biserică prealuminoasă;
Bucură-te, botezătorul turmei lui Hristos;
Bucură-te, înmulţirea turmei lui Hristos;
Bucură-te, pom al raiului preafrumos;
Bucură-te, finic cu roade frumoase;
Bucură-te, cel viu, din vlăstari răsărind;
Bucură-te, al celor din temniţă sfeşnic prealuminos;
Bucură-te, că de la întuneric pe toţi i-ai scos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucede al lui Hristos!
Toată mulţimea celor nou luminaţi cu Sfântul Botez în temniţă mer-geau cu bucurie a se aduce jertfă pentru Hristos şi cu mare glas proslăveau pe Dumnezeu, strigând: Aliluia!
Pe ritori de i-am chema, cu frumoase cuvinte, să laude după vrednicie mulţimea chinurilor tale celor amare, nu ar avea pricepere vrednică acestora; iar noi păcătoşii, îndrăznind către tine, aşa glăsuim:
Bucură-te, spicule cu roade încărcat;
Bucură-te, că iarăşi înaintea lui Diocleţian ai stat;
Bucură-te, răbdătorule de alte chinuri grele;
Bucură-te, al privitorilor umilită vedere;
Bucură-te, strujitule, căci iarăşi până la oase carnea a fost luată jos;
Bucură-te, că iarăşi oasele goale au rămas însângerate;
Bucură-te, că cele dinăuntru ale tale pe jos au fost vărsate;
Bucură-te, arsule cu făclii pe cel jalnic schelet;
Bucură-te, biruinţă asupra tiranului celui păgân;
Bucură-te, nebiruit ostaş al lui Hristos;
Bucură-te, că pe Diocleţian biruindu-l, la Maximian tiranul te-a trimis;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Vrând păgânul împărat Diocleţian mai mari chinuri a aduce asupra ta, în Nicomidia la groaznic împărat Maximian te-a trimis spre chinuire. Încă acolo nebiruit de munci ai rămas, strigând lui Dumnezeu cântarea: Aliluia!
Zid nesurpat al mărturisirii înaintea ighemonului Agripin ai rămas, care din porunca tiranului Maximian cu mare cruzime te-a muncit, dar şi pe acest tiran l-ai lăsat uimit; pentru care te lăudăm:
Bucură-te, a lui Maximian ruşinare;
Bucură-te, şi a lui Agripin întristare;
Bucură-te, mustrătorule al ighemonului Agripin;
Bucură-te, rană a diavolilor cu mult suspin;
Bucură-te, tăiatule cu brice ascuţite;
Bucură-te, suferitorule de munci nemaiauzite;
Bucură-te, că în aceste munci pentru Agatanghel mucenicul te-ai rugat;
Bucură-te, întărirea lui Agatanghel celui pe lemn spânzurat;
Bucură-te, al tânărului mucenic îmbărbătare;
Bucură-te, al celor ce priveau nepovestita mirare;
Bucură-te, spaima tiranilor foarte mare;
Bucură-te, al mucenicilor şi al ierarhilor soare mult luminos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Împărate Sfinte, Doamne, Iisuse Hristoase, Mântuitorul nostru, pri-meşte rugăciunea smeritului Tău mucenic, care se roagă pentru neamul creştinesc, şi ne miluieşte pe noi cei ce strigăm: Aliluia!
Făclie mult luminoasă a lui Hristos te-ai arătat şi pe mulţi păgâni cu Sfântul Botez i-ai luminat, iar via sufletului tău cu multe roade o ai încăr-cat; miluieşte-ne pe noi care strigăm:
Bucură-te, a lui Domeţian antipatul înfruntare;
Bucură-te, a lui Diocleţian împăratului ruşinare;
Bucură-te, a lui Agripin ighemonul surpare;
Bucură-te, batjocorirea lui Nurchie muncitorul;
Bucură-te, a lui Domeţian biruitorule;
Bucură-te, şi a lui Maximian surpătorule;
Bucură-te, că şi pe Sacherdonie l-ai biruit;
Bucură-te, că şi pe Maxim l-ai lăsat uimit;
Bucură-te, a lui Afrodise senatorul sfărâmare;
Bucură-te, a lui Luchie tiranul pierzare;
Bucură-te, al lui Alexandru, ultimul muncitor, cădere;
Bucură-te, ruşinarea vrăjmaşilor lui Hristos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Vrând Stăpânul de obşte, Mântuitorul Hristos, multe oi rătăcite a adu-ce la staulul Său, pe tine, Mucenice mult pătimitorule, cu al Său Har te-a întărit, şi înfricoşate chinuri pentru El ai suferit, prin care mulţi cunos-când pe Dumnezeul Cel adevărat, au cântat: Aliluia!
Cântând cu multă umilinţă jalnicele tale chinuri care pentru Hristos le-ai răbdat şi întru toate nebiruit te-ai arătat, cu cuviincioasă cântare se cuvine a striga ţie aşa:
Bucură-te, ramură din buciumul lui Hristos;
Bucură-te, al Bisericii sfeşnic mult luminos;
Bucură-te, turnul Bisericii cel nebiruit;
Bucură-te, că douăzeci şi opt de ani pentru Hristos ai pătimit;
Bucură-te, că unsprezece tirani pe tine te-au chinuit;
Bucură-te, că pe toţi i-ai biruit;
Bucură-te, a nevăzuţilor tirani surpare;
Bucură-te, şi a îngerilor mirare;
Bucură-te, ostaşule al Marelui Împărat;
Bucură-te, că în trup fiind, cu îngerii te-ai asemănat;
Bucură-te, diamantul Bisericii cel luminos;
Bucură-te, mlădiţa de vie cu rod preafrumos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
O, mult pătimitorule de chinuri amare, Sfinte Mare Mucenice al lui Hristos, Clement, primeşte nevrednicele noastre rugăciuni şi fii mijlocitor pentru mântuirea sufletelor celor ce te cheamă în ajutor, că împreună cu tine în veacul viitor să cântăm lui Hristos Dumnezeu: Aliluia! (de 3 ori).
Apoi se zice iarăşi
Înger în trup cu minte de Hristos iubitoare te-ai arătat, căci cu totul de sine te-ai lepădat şi crucea suferinţelor ai purtat; pentru care te lăudăm, strigând către tine aşa:
Bucură-te, cel ce din pruncie, vas ales al Duhului Sfânt te-ai arătat;
Bucură-te, că maica ta cu mare dragoste te-a alăptat;
Bucură-te, fiule al Bisericii cu adevărat;
Bucură-te, că numele de Clement cu taină l-ai purtat;
Bucură-te, că numele de Clement, vie înseamnă cu adevărat;
Bucură-te, că via aceasta Hristos o a lucrat;
Bucură-te, căci cu al Său Mir te-a adăpat;
Bucură-te, rodule al viei lui Hristos;
Bucură-te, al Bisericii mărgăritar prealuminos;
Bucură-te, că roadele viei tale bine au plăcut lui Hristos;
Bucură-te, alesule din scutece spre mare folos;
Bucură-te, tânără mlădiţă de vie cu rod preafrumos;
Bucură-te, Clement mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
Apărătorului credinţei celei adevărate în Hristos şi marelui surpător al înşelăciunii slujitorilor de idoli, îndelung suferitorului de chinuri amare, adunându-ne toţi iubitorii de mucenici, cu multă dorire să-i cântăm: Bucură-te, Clement, mult pătimitorule, Mare Mucenice al lui Hristos!
O, Sfinte Sfinţite Mare Mucenice Clement, mult pătimitorule de chi-nuri amare, înfocatule mărturisitor al Preaslăvitului Nume al Mântuito-rului nostru Iisus Hristos, cel ce cu neînfricoşată inimă şi cu minte mult iubitoare de Hristos cu mare dorire ai alergat pe drumul desăvârşirii, prin suferirea groaznicelor şi nemaiauzitelor chinuri, primit-ai numele de Clement, care mlădiţă de vie se tâlcuieşte. Căci precum via se taie şi se curăţă la vreme şi mai multe roade aduce, aşa şi mult chinuitul tău trup, de mulţi tirani tăindu-se şi strujindu-se, plin de duhovniceşti struguri se arăta. Prin îndelunga răbdare a nesuferitelor chinuri pe mulţi din întune-ricul necredinţei la adevăratul Dumnezeu i-ai adus şi, fii ai luminii făcân-du-i, în buchetul viei lui Hristos i-ai arătat şi cu roadele vredniciei în cre-dinţă pe Stăpânul viei L-ai bucurat. Acestea şi noi, păcătoşii, înţelegându-le, cu multă umilinţă şi dragoste cădem către tine, Mare Mucenice şi mult pătimitorule, rugându-te să ne fii ajutător către Înduratul Dumnezeu şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, ca şi via sufletelor noastre cea sălbatică şi neroditoare să o cureţe şi să o desăvârşească cu Sfântul Său Har, spre a aduce însutit roadele dreptăţii şi ale sfinţeniei întru slava Domnului, Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh I se cuvine slava, cinstea şi închinăciunea în vecii vecilor. Amin.
Acatistul Sfântului Mercurie – Sfânt Mare Mucenic
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care
pretutindeni eşti şi toate le plineşti, Vistierul bunătăţilor şi
Dătătorule de viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte
de toată întinăciunea şi mântuieşte, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi. Doamne,
curăţeşte păcatele nostre, Stăpâne, iartă fărădelegile noastre; Sfinte,
cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău.
Doamne miluieşte, Doamne miluieşte, Doamne miluieşte.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Carele eşti în ceruri, sfinţească-se
numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe
pământ. Pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi. Şi ne iartă
nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor nostri. Şi nu ne
duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel viclean. Ca a Ta este
Împărăţia şi puterea şi slava, acum si pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!
Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor
Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase,
Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.
ICOSUL al 2-lea
Bucură-te, cel întărit de înger să îndrăzneşti către Hristos şi să nu te temi a-L mărturisi înaintea necredincioşilor,
Bucură-te, vorbitorule cu îngerii şi întăritule de ei în tot necazul,
Bucură-te, că steaua magilor de la Răsărit strălucea în inima şi cugetul tău, umplându-te de bucurie,
Bucură-te, că paravatul a aruncat cu sânge spre cer nepocăindu-se şi zicând ,,Ai biruit Galileene!”
Mulţumim ţie, Sfinte Mare Mucenice Mercurie pentru binefacerile ce le
revarsă prin tine Dumnezeu şi Preasfânta Maica Sa. Nu suntem vrednici,
ci mai vârtos cel care ţi-a alcătuit aceste stihuri – eu, ticălosul, să
privim sfânta icoana ta care revarsă nouă, păcătoşilor, darurile lui
Dumnezeu din destul. Apără cu sfânta sabia ta credinţa ortodoxă şi
sfânta noastră biserică şi pe dreptcredincioşii creştini de toate
năvălirile vrăjmaşilor văzuţi şi nevăzuţi. Tu eşti lauda şi întărirea
mea. Ajută-mă să nu pier sub greutăţile vieţii, ci roagă-te lui Dumnezeu
să îmi duc cu demnitate crucea până la sfârşit.
Ajuta celor obosiţi şi împovăraţi precum odinioară ţi-a ajutat şi ţie
Mântuitorul Hristos. Celor din războaie dă-le biruinţă şi creştere
sfintei noastre biserici, unire tuturor creştinilor, mântuirea
sufletelor tuturor oamenilor de pe pământ şi luminarea lor şi sănătate
trupurilor. Tuturor ce lucrează pe uscat, pe apă şi pe sus şi în cele
din adâncuri, dă-le de la Hristos prin rugăciunile tale toate cele
trebuitoare sufletelor şi trupurilor şi izbăvire de toate greutăţile pe
care le au.
Ajută celor ce se luptă pentru dreptate şi sunt izgoniţi pe nedrept şi nu lasă pe urâtorul sufletelor să piardă omenirea.
Acatistul Sfântului Grigorie Sinaitul
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care
pretutindeni eşti şi toate le plineşti, Vistierul bunătăţilor şi
Dătătorule de viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte
de toată întinăciunea şi mântuieşte, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi. Doamne,
curăţeşte păcatele nostre, Stăpâne, iartă fărădelegile noastre; Sfinte,
cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău.
Doamne miluieşte, Doamne miluieşte, Doamne miluieşte.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Carele eşti în ceruri, sfinţească-se
numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe
pământ. Pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi. Şi ne iartă
nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor nostri. Şi nu ne
duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel viclean. Ca a Ta este
Împărăţia şi puterea şi slava, acum si pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!
Tropar
Biserică şi preot al Duhului, rai al harului şi de minuni făcătoare smere-nie te-ai arătat, Sfinte Grigorie. Căci nedespărţit de dragostea lui Hristos, cu apostolească râvnă Sfintei Treimi ai liturghisit şi ai aprins în inimi focul ceresc al isihiei. Pentru aceasta, ca unui grabnic ajutător şi luminător, cu credinţă îţi strigăm: Roagă-te, Părinte, să aflăm iertare şi har de la Dumnezeu şi sufletelor noastre mare milă!
Condac 1.
Prin dumnezeiasca judecată, pentru păcatele creştinilor, s-au ridicat asupra lor agarenii robindu-i şi chinuindu-i. Aşa şi tu, Părinte, răpit îm-preună cu fraţii şi părinţii tăi pe vremea lui Andronic Paleologul, ai fost dus din cinste şi bogăţie, departe în Laodiceea, în robie. Însă intrând prin bunăvoirea de Sus în biserica acelui loc, aţi fost răscumpăraţi de creştini şi cu dumnezeiască râvnă aţi cântat: Aliluia!
Icos 1.
În lumina Domnului umblând, iar în inimă dorul şi dragostea de Hristos hrănind, ai aflat în Cipru pe un monah ce alesese viaţa cea liniştită şi pustnicească. Deci cu bucurie la dânsul ai alergat şi ai îmbrăcat haina călugărească, ca pe un chip al duhovniceştii prefaceri.
Bucură-te, închinare de fiu, taina întâlnirii cu Dumnezeu
Bucură-te, conştiinţă de alegere sfântă
Bucură-te, dar viu pe altarul Bisericii
Bucură-te, stare neclintită cu duhul în Biserica lui Hristos
Bucură-te, îmbrăcare prin ascultare în voia Tatălui ceresc
Bucură-te, jertfire a gândurilor şi intrare în odihna Cuvântului
Bucură-te, zămislire de la Duhul Sfânt a sămânţei harului
Bucură-te, simţirea prezenţei lui, ce odrăsleşti cunoştinţa adevărului
Bucură-te, postire de plăcerile lumii ce opreşti gustarea morţii
Bucură-te, isihie, viaţă împlinită în lumina chipului lui Hristos
Bucură-te, primire cu credinţă a înnoirii Duhului
Bucură-te, închinare de dăruire a lumii pe altarul Cereştii Împărăţii
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 2.
Întărindu-te de către povăţuitorul tău în viaţa şi înţelegerea monahi-cească, te-ai dus ca un alt Moise văzător de Dumnezeu la Muntele Sinai. Acolo ai tăiat odată cu tunderea părului şi voia mişcărilor deşarte şi te-ai făcut sprinten în lupta cea dumnezeiască, cu neclintire cântând: Aliluia!
Icos 2.
Îngrădindu-ţi trupul cu puterea duhului, ai uimit pe toţi prin îngereas-ca aşezare, prin ascultarea şi smerenia cea de minuni făcătoare, nevoindu-te peste fire a te asemăna lui Hristos.
Bucură-te, înfricoşat legământ al arderii de tot duhovniceşti
Bucură-te, icoană vie a Chipului de Fiu
Bucură-te, pecetluire a faptelor cu chipul rugăciunii
Bucură-te, înmulţire prin credinţă a părinteştii binecuvântări
Bucură-te, rugăciune de toată noaptea întru zdrobirea inimii
Bucură-te, ridicare a mâinilor şi plecare a genunchilor
Bucură-te, aspră postire din dorirea de laptele şi mierea harului
Bucură-te, purtare cu vitejie a toiagului psalmodierii
Bucură-te, stare ca înaintea lui Dumnezeu
Bucură-te, voire ca de la Dumnezeu
Bucură-te, slujire ca pentru Dumnezeu
Bucură-te, alipire cu toată râvna de Trupul lui Hristos
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 3.
Locul slujirii celei smerite îl socoteai scaun şi jertfelnic al Domnului, iar la cinstitul vârf al Sinaiului mereu alergai ca să chemi în rugăciune sfânt numele Lui. Aşa grăind cu Dumnezeu, te bucurai de duhovniceasca vede-re cea prin chipul de taină al lui Hristos: Aliluia!
Icos 3
Cu iubire de osteneli sădeai în inima ta florile dumnezeieştii Scripturi, hrănindu-te zi şi noapte din Cartea Vieţii. Iar prin starea cea plină de trez-vie înaintea Cuvântului însuţi carte vie te-ai făcut, din care izvorăsc mai presus de fire neapropiata Lui putere şi înţelepciune.
Bucură-te, minte curăţită prin lacrimi şi îmbrăcată în smerenie
Bucură-te, suflet înviat încă de aici prin Duhul
Bucură-te, înţelegere cufundată şi prefăcută în lumină
Bucură-te, trup curăţit prin asceză de musturi şi grosime
Bucură-te, trup înflorit prin har, părtaş al frumuseţii dumnezeieşti
Bucură-te, candelă a credinţei din har, lucrătoare prin porunci
Bucură-te, cunoaştere întru curăţie a dogmelor credinţei
Bucură-te, închinare în duh şi adevăr ce sfarmi idolii patimilor
Bucură-te, intrare în întunericul cunoştinţei de Dumnezeu
Bucură-te, blândeţe ce moşteneşti deprinderea teandrică a Fiului
Bucură-te, fiu al Învierii lui Hristos
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 4.
Văzând sporirea ta în Hristos, semănat-a vrăjmaşul între monahi pizmă şi tulburare. Atunci, ca un ucenic bun şi paşnic ai ieşit în taină din mănăs-tire şi ai plecat la Ierusalim să te închini Sfintelor Locuri şi întru pacea inimii să cânţi: Aliluia!
Icos 4.
Mergând din Ierusalim către ostrovul Critului şi adăugând acolo oste-neli la osteneli, ai covârşit cu voirea duhovnicească fireasca tărie. Atunci, căutând Domnul la râvna inimii tale de a afla un povăţuitor, ţi l-a trimis în chip minunat pe negrăitul organ al Duhului, Arsenie, văzătorul de Dumnezeu.
Bucură-te, ieşire din grijile lumii şi îmbrăcare în pacea de Sus
Bucură-te, aflare a tainelor Duhului prin părintescul cuvânt
Bucură-te, trezvie a minţii, altar al pomenirii de Dumnezeu
Bucură-te, gustare de taină a Cuvântului
Bucură-te, rugăciune, jertfă curată şi părtăşie cu Hristos
Bucură-te, nedezlegat aşezământ al pătimirii pentru dragostea Lui
Bucură-te, fericită robie a inimii întru păzirea numelui lui Iisus
Bucură-te, isihie, rod al Crucii şi Învierii lui Hristos
Bucură-te, isihie, rod al dumnezeieştii Liturghii
Bucură-te, isihie, pământ udat de harul Sfintelor Taine
Bucură-te, isihie, plinire a Trupului lui Hristos
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 5.
Înaintea fericitului Arsenie căzând şi în numele Domnului rugându-l, dumnezeiescul meşteşug al isihiei şi ştiinţa luptei duhovniceşti te-ai învă-ţat de la dânsul. Apoi te-ai dus la muntele Athos, păstrând în inimă şi punând în lucrare darul lui Hristos: Aliluia!
Icos 5.
Toate mănăstirile Athosului le-ai cercetat cu duhovnicească închină-ciune, dar învăţăturile cele pentru liniştea şi păzirea minţii le-ai aflat cufundate în uitare. Drept aceea ai mers la Schitul Magula, unde cu oste-neală ai ridicat împreună cu ucenicii chilii spre sălaşluire, iar tu ţi-ai zidit sihăstrie într-un loc mai departe, ca să vorbeşti singur cu Dumnezeu.
Bucură-te, înstrăinare de lume, chip al morţii Domnului celei de viaţă dătătoare
Bucură-te, rodire a sfintelor sfaturi întru zdrobirea inimii
Bucură-te, pironire în duh pe crucea rugăciunii lui Iisus
Bucură-te, zdrobire a patimilor prin pomenirea de Dumnezeu
Bucură-te, revărsare de lacrimi din dumnezeiasca dorire
Bucură-te, rouă a umilinţei ce oglindeşti Chipul lui Hristos
Bucură-te, adânc al strălucirii celei mai presus de fire
Bucură-te, chip pătruns de dorul dumnezeieştii iubiri
Bucură-te, chip acoperit cu lucrarea nemărginitei lumini
Bucură-te, vedere însă şi a lumii în lumina Sfintei Treimi
Bucură-te, mişcare spre Dumnezeu în lumina netâlcuitei prefaceri
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 6.
Întru curăţia inimii arvuna Duhului primind şi de Hristos alipindu-te, învierea sufletului tău ai văzut, mai înainte de învierea cea de obşte. Aşa lumină lumii te-ai arătat, Sfinte Grigorie, şi chip al părinteştii iubiri, întru care Biserica negrăit se adună: Aliluia!
Icos 6.
Pe drumul cel apostolesc ai apucat, Cuvioase, semănând cu lumina învăţătura cea bună a liniştei. Căci pe cât îţi era cu putinţă voiai ca pe toţi să-i aduni înlăuntrul razei şi strălucirii Preasfântului Duh.
Bucură-te, smerenie, vas al nesfârşitei suiri duhovniceşti
Bucură-te, chip îmbrăcat în Hristos, oglindind iubirea Tatălui
Bucură-te, iubire de părinte încălzind inimile fiilor
Bucură-te, zugrăvire tăcută a icoanei Cuvântului
Bucură-te, vorbire cu Dumnezeu, ce izvorăşti Bisericii graiurile Vieţii
Bucură-te, nevoinţă a faptei celei cu dreaptă socoteală
Bucură-te, brazdă a harului stropită cu lacrimi
Bucură-te, sporire în virtute, ce aduci păcatul la nefiinţă
Bucură-te, minte lărgită întru duhovniceasca vedere
Bucură-te, lumină ce atragi la Hristos sfinţit alai de mucenici
Bucură-te, stricare a morţii cu nestricăciunea iubirii
Bucură-te, smerenie, în care adie Duhul lui Dumnezeu
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 7.
Ca la un izvor de apă vie al înţelepciunii şi darurilor Duhului către tine alerga toată mulţimea din sfinţitul locaş al Athosului. Căci cu neînşelată călăuzire Biserica pe Hristos o întăreai, Cuvioase, la înălţimea unirii cu Dumnezeu: Aliluia!
Icos 7.
Când despre curăţia inimii vorbeai şi în ce chip se îmbracă ea cu darul dumnezeiesc ce covârşeşte firea, se aşeza acest dar în sufletele celor iubi-tori de mântuire ca şi în Corneliu, când marele Petru îl învăţa şi Duhul Sfânt s-a revărsat peste dânsul.
Bucură-te, iconom al tainelor lui Dumnezeu
Bucură-te, minunată hrănire a mulţimilor cu pâinea Cuvântului
Bucură-te, chip din care izvorăsc apele vieţii veşnice
Bucură-te, însutită rodire prin fiii duhovniceşti
Bucură-te, împrietenire cu Dumnezeu a celor ce aleargă la tine
Bucură-te, liman al liniştii şi rugăciunii curate
Bucură-te, sabie de foc ce opreşti năvălirile vrăjmaşe
Bucură-te, ţărm al răbdării de care se sparg valurile lor
Bucură-te, ruşinare a înţelepciunii deşarte celei din afara iubirii
Bucură-te, iubire de vrăjmaşi, rod al blândeţii
Bucură-te, îmbrăcare a toate în haina dragostei
Bucură-te, iubire ce naşti Chipul Fiului în fii
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 8.
Ca dintr-o făclie luminoasă de Paşti, darul isihiei dumnezeieşti s-a răs-pândit în toată Biserica prin ceata sfinţilor tăi ucenici. Iar tu de tulburarea pizmei şi slavei omeneşti te îndepărtai, mărgăritarul cel de mult preţ pă-zind şi binevestind: Aliluia
Icos 8.
Prigonit de vrăjmaşul prin oameni pizmaşi şi răutatea mult sporind, te-ai dus la Protaton, unde cu dragoste ai fost primit. Iar spre folosul de obşte strălucind, adeseori din pricina mulţimilor te mutai, ca un iubitor de linişte, în pustie. Dar şi acolo te urmau, şi noi lăcaşuri se zideau, spre slava Sfintei Treimi.
Bucură-te, înţelepciune mişcată de Duhul Sfânt
Bucură-te, rugăciune întru durerea inimii şi osteneala trupului
Bucură-te, primire a binelui cu multă cercare
Bucură-te, lepădare prin plâns a părerii de sine
Bucură-te, tăiere a poftei celei pentru arderea plăcerilor
Bucură-te, oprire a mişcării poftei celei pricinuitoare de împrăştiere
Bucură-te, minte ce naşti în inimă Cuvântul viu şi lucrător
Bucură-te, supunere ce afli pe Hristos şi slujeşti Lui
Bucură-te, întocmire prin ascultare a scării virtuţilor
Bucură-te, înălţare prin smerenie până la tronul iubirii
Bucură-te, tresărire şi suspin şi rugăciune a Duhului
Bucură-te, zbor întins al inimii spre văzduhul dumnezeiesc
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 9.
Prin negrăite judecăţi în muntele Athos năvălind agarenii, ai plecat, Sfinte Grigorie, în căutarea unui loc de liniştire. Multe pătimiri ai suferit pe cale până ce în adânca pustie a Paroriei te-ai sălăşluit, dar cu Hristos în inimă călătorind, neîncetat cântai: Aliluia!
Icos 9.
Cu desăvârşită blândeţe şi nepomenire de rău l-ai întors la Hristos pe ucenicul care, aprins de zavistie, voia cu sabia să te omoare. Căci fără să te tulburi cu gândul, icoana dragostei şi iertării înainte i-ai pus, iar pentru el ai scris, cu iubire de osteneli, cele o sută cincizeci de capete trezvitoare pline de râvnă duhovnicească.
Bucură-te, inimă în rugăciune, feciorelnică închinare
Bucură-te, înstrăinare de chipul stricăciunii şi alinare din linişte
Bucură-te, iubire de sărăcia lui Hristos, cea bogată în îndurări
Bucură-te, vas al milostivirii revărsând dumnezeieşti minuni
Bucură-te, minunată primire a hranei, precum marele Ilie şi Daniel proorocul
Bucură-te, lepădare a slavei şi darurilor de la împăratul Andronic
Bucură-te, nerăutate apărată de puterea lui Dumnezeu
Bucură-te, socotire de sine mai prejos decât toată zidirea
Bucură-te, smerenie încununată cu iubirea de vrăjmaşi
Bucură-te, lepădare de sine întru aflarea oii pierdute
Bucură-te, cuvânt ce uneşti în dragoste mădularele Bisericii
Bucură-te, iubire ce primeşti încercările şi nu cauţi ale tale
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisricii !
Condac 10.
Prin raza harului toate meşteşugirile vrăjmaşului le risipeai, Cuvioase, iar el, ruşinat, căuta să te piardă, semănând în minţile tulburi viforul piz-mei şi pornirea cea spre ucidere. Dar cu neclintire rugându-te, braţul Domnului te-a izbăvit împreună cu toţi ucenicii tăi şi din acel loc aţi ple-cat, cântând: Aliluia!
Icos 10.
Ai mers la Constatinopol, iar apoi la Sfântul Munte şi prin dumnezeias-ca rânduială iarăşi la Paroria te-ai întors, ca din pustia nelocuită şi de tâl-hari bântuită să faci cetate sfinţită de monahi, după cum de la Dumnezeu cele ce aveau să fie ai învăţat.
Bucură-te, apostolească mărturisire a Numelui lui Iisus
Bucură-te, părinte al iubitorilor de linişte
Bucură-te, privighetoare a pustiei
Bucură-te, gest ce odihneşti neîncetata rugăciune
Bucură-te, vedere cu darul Sfântului Duh a lucrării vrăjmaşului
Bucură-te, povăţuire ce cureţi şi tămăduieşti
Bucură-te, îngerească aşezare în locul dreptăţii şi al păcii
Bucură-te, lumină necuprinsă de întuneric
Bucură-te, neîmpuţinată bărbăţie în faţa năvălirii tâlharilor
Bucură-te, privire ce prefaci în păstori de oi pe cei în chipul fiarelor
Bucură-te, arc ce săgetezi pe cei aspri cu dragostea lui Hristos
Bucură-te, cuviinţă a chipului ce trezeşti dumnezeiescul dor
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 11.
Revărsatu-s-a prin tine darul de Sus, Sfinte Grigorie, căci dragostea şi râvna ta unindu-se cu ale milostivului şi temătorului de Dumnezeu împă-rat Alexandru, bântuirea tâlharilor a încetat. Iar cei mai mulţi dintre ei s-au adăugat cu minunată prefacere Bisericii celei înfrumuseţate, învăţân-du-se întru bucuria inimii a cânta: Aliluia!
Icos 11.
Întrebându-l odată pe Sfântul Maxim Cavsocalivitul despre rugăciunea minţii, nu s-a ascuns de tine minunea Născătoarei de Dumnezeu. Căci sărutând acela cu lacrimi sfânta ei icoană, a simţit în inimă văpaia harului şi darul neîncetatei rugăciuni, pentru care din tinereţe se rugase Prea-curatei Fecioare.
Bucură-te, închinare la icoană, intrare în taina isihiei
Bucură-te, nemişcată şedere în muntele vederii duhovniceşti
Bucură-te, împlinire a dragostei cu lucrarea duhului
Bucură-te, luceafăr al Bisericii ce risipeşti umbrele înşelării
Bucură-te, tămăduire cu puterea Crucii a rănilor sufleteşti
Bucură-te, înainte-vedere a cinstitei tale adormiri
Bucură-te, că în pragul mutării, te-ai zăvorât în sihăstreasca chilie
Bucură-te, înfricoşată gătire de trecerea cea de taină
Bucură-te, păzire a rodului celui de la capătul drumului
Bucură-te, zăvorâre a minţii în pomenirea de Dumnezeu
Bucură-te, iubire de Hristos, punte peste prăpastia veşniciei
Bucură-te, iubire de Însuşi Hristos liturghisită
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 12.
Cunoscând sfârşitul tău, Sfinte, şi slava gătită ţie, nor de duhuri viclene au năvălit asupra ta cu îngrozire ca de la vorbirea cu Dumnezeu mintea să-ţi smulgă. Dar tu nu te-ai înfricoşat, căci din darul Duhului îndată piz-ma lor ai priceput, ci mâinile şi mintea împreună la cer întinzând, neîn-cetat cântai: Aliluia!
Icos 12.
Ca un mucenic adevărat, în toată vremea războiului nici nu ai dormit, nici ceva ai gustat, ci neîncetat cu privegherea şi rugăciunea te-ai nevoit. Dar după trei zile harul te-a umbrit şi te-a mângâiat, iar pe vrăjmaşi desă-vârşit i-a alungat. Atunci, apropiindu-se ucenicul tău, i-ai descoperit dîn-tr-o dumnezeiască vedenie că Însuşi Hristos te cheamă la Ierusalimul de Sus.
Bucură-te, luare cu asalt a Împărăţiei cereşti
Bucură-te, bună mărturisire în focul cercării dumnezeieşti
Bucură-te, zăvorâre a intrărilor şi ieşirilor minţii
Bucură-te, înfrânare de la toate şi vedere doar prin ochii credinţei
Bucură-te, pocăinţă, uşă a milostivirii de Sus
Bucură-te, răsuflare unită cu pomenirea lui Iisus
Bucură-te, jertfire a gândurilor pe altarul rugăciunii
Bucură-te, rugăciune, suiş neoprit, şi stare în faţa Dumnezeirii
Bucură-te, închinare de fiu al lui Dumnezeu, veşmânt al isihiei
Bucură-te, isihie, rai împlinit, lucrare nejefuită a inimii
Bucură-te, păzire a dragostei lui Hristos cu înfocată nevoinţă
Bucură-te, plinătate a iubirii în care răul nu ia fiinţă
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 13.
O, Sfinte Grigorie, apostole al dumnezeieştii isihii, fii nouă mijlocitor şi grabnic ajutător în necazurile ce ne împresoară. Ca luminaţi prin lucrarea dragostei să murim păcatului şi întru numele Domnului viind, să nu fim la Judecată despărţiţi de Trupul Lui cel Sfânt, ci întru pacea Sfintei Treimi să ne bucurăm a cânta: Aliluia! (de 3 ori) .
Apoi se zice iarăşi
Icos 1
În lumina Domnului umblând, iar în inimă dorul şi dragostea de Hristos hrănind, ai aflat în Cipru pe un monah ce alesese viaţa cea liniştită şi pustnicească. Deci cu bucurie la dânsul ai alergat şi ai îmbrăcat haina călugărească, ca pe un chip al duhovniceştii prefaceri.
Bucură-te, închinare de fiu, taina întâlnirii cu Dumnezeu
Bucură-te, conştiinţă de alegere sfântă
Bucură-te, dar viu pe altarul Bisericii
Bucură-te, stare neclintită cu duhul în Biserica lui Hristos
Bucură-te, îmbrăcare prin ascultare în voia Tatălui ceresc
Bucură-te, jertfire a gândurilor şi intrare în odihna Cuvântului
Bucură-te, zămislire de la Duhul Sfânt a sămânţei harului
Bucură-te, simţirea prezenţei lui, ce odrăsleşti cunoştinţa adevărului
Bucură-te, postire de plăcerile lumii ce opreşti gustarea morţii
Bucură-te, isihie, viaţă împlinită în lumina chipului lui Hristos
Bucură-te, primire cu credinţă a înnoirii Duhului
Bucură-te, închinare de dăruire a lumii pe altarul Cereştii Împărăţii
Bucură-te, Sfinte Grigorie, slăvit călăuzitor spre rugul isihast al Bisericii!
Condac 1.
Prin dumnezeiasca judecată, pentru păcatele creştinilor, s-au ridicat asupra lor agarenii robindu-i şi chinuindu-i. Aşa şi tu, Părinte, răpit îm-preună cu fraţii şi părinţii tăi pe vremea lui Andronic Paleologul, ai fost dus din cinste şi bogăţie, departe în Laodiceea, în robie. Însă intrând prin bunăvoirea de Sus în biserica acelui loc, aţi fost răscumpăraţi de creştini şi cu dumnezeiască râvnă aţi cântat: Aliluia!
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
-
Conacul boieresc cunoscut localnicilor sub numele de Stupina lui Christoph este situat la marginea Brasovului, intr-o zona linistita ...