păcătuim atunci când:
– deznădăjduim;
– cârtim;
– hulim împotriva Lui, spunând că, după părerea noastră, ne-a dat „o cruce prea grea” și că „ne-a nedreptățit, dându-ne o cruce prea mare”
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
păcătuim atunci când:
– deznădăjduim;
– cârtim;
– hulim împotriva Lui, spunând că, după părerea noastră, ne-a dat „o cruce prea grea” și că „ne-a nedreptățit, dându-ne o cruce prea mare”
"Faceți-vă regulă să nu întreprindeți nimic când aveți duhul tulburat, nici măcar să vorbiți. Oricât de cuviincioasă ar fi izbucnirea și oricât de drept v-ar părea ceea ce vreți să spuneți sau să faceți în acel moment, totuși, în această vreme sufletul nu poate respecta măsura cuvenită, cu atât mai puțin curățenia, căci această stare este, de felul său, întotdeauna amestecată cu părerea de sine. Dumnezeu să vă ajute!"
Odată, năvălind turcii asupra
satelor şi mănăstirilor din ţinutul Neamţ, s-au umplut codrii de săteni
şi de călugări. Atunci au ajuns câteva călugăriţe şi la chilia Cuvioasei
Teodora. Deci, le-a zis fericita:
‒ Rămâneţi voi în chilia mea, căci eu am alt loc de adăpost.
Din
ceasul acela s-a dus într-o peşteră mică din apropiere şi acolo se
nevoia singură, neştiută de nimeni, iar noaptea se odihnea puţin pe
lespedea de piatră care se vede până astăzi în fundul peşterii.
Odată,
rătăcind o ceată de turci prin Munţii Sihlei, din lucrarea satanei, au
dat de peştera Cuvioasei Teodora. Deci, năvălind asupra ei ca s-o ucidă,
sfânta a căzut în genunchi şi, înălţându-şi mâinile către cer, a
strigat:
‒ Izbăveşte-mă, Doamne, de mâinile ucigaşilor!
În clipa
aceea s-a deschis prin minune peretele din fundul peşterii, iar mireasa
lui Hristos, ascunzându-se în pădure, s-a izbăvit de moarte.
Fiind cu
totul uitată de oameni şi neavând pe nimeni la bătrâneţile ei, şi-a pus
toată nădejdea numai în Dumnezeu. Astfel, părăsind chilia, Sfânta
Teodora se nevoia în peşteră ca un înger în trup. Acum, nici frigul,
nici foamea nu le mai simţea, nici diavolul n-o mai chinuia. Ci se ruga
neîncetat lui Dumnezeu cu mâinile înălţate la cer, până se răpea cu
mintea la cele cereşti, iar cu trupul se ridica deasupra pământului.
Atunci i se lumina faţa prin harul Duhului Sfânt, iar din gura ei se
înălţa în sus rugăciunea ca o văpaie de foc, asemenea marilor sfinţi. Că
ajunsese fericita Teodora la rugăciunea cea mai înaltă, în extaz, şi se
îndulcea în chip negrăit de cele dumnezeieşti.
Hainele Sfintei
Teodora ajunseseră acum nişte zdrenţe, care cu greu îi acopereau trupul
slăbit de aspră nevoinţă. Încă şi hrana terminându-se, păsările cerului,
la porunca Ziditorului, îi aduceau zilnic fărâmituri şi coji de pâine
de la trapeza Schitului Sihăstria. Iar fericita se ruga neîncetat pentru
lume şi se bucura de apropierea mutării din trup. Însă timp de 40 de
zile înainte de obştescul sfârşit s-a rugat lui Dumnezeu să-i trimită un
preot, ca să-i aducă Preacuratele Taine. Iar Domnul nu a trecut cu
vederea dorinţa sufletului ei.
Un
prim pas spre smerenie este să nu ne mirăm că nu suntem smeriți pentru
că fariseismul este o caracteristică a firii noastre căzute. Este
această pornire a omului de a părea, de a fi văzut.
Studiați-vă o zi!
M-am studiat zile la rând și am văzut că aproape jumătate din ce făceam
eram conștientă că eram văzută și vroiam să fiu bine văzută. Ne pierdem
foarte multă energie văzându-i pe alții: „Ai văzut ce a făcut? Ai văzut
ce zice? Ai văzut cum face? Ai văzut ce spune?”. Pierdem multă energie
cu asta. Și: să nu fac asta că mă vede cutare, dacă mă vede cineva; vai
de mine, dacă m-a văzut?
Acesta este fariseismul de bază, de fond din
noi. Că nu avem curajul să fim așa cum suntem în clipa aceasta. Nu
putem scăpa de asta decât recunoscând că suntem așa. Și când cerem
smerenia, că smerenia are multe nivele și multe trepte – și Sfântul
Siluan vă învață, dacă-l citiți – să cerem: „Doamne, dă-mi smerenie când
știi Tu și cum știi Tu”. Pentru că noi nu știm încă cum anume trebuie.
Și să nu fie rușine că suntem prefăcuți, ci să ne spovedim. Noi spunem
numai dacă am furat sau am mințit. Spunea cineva: „Dar eu n-am păcate;
ce, l-am omorât pe tata?”. Așadar, păcatul începe de la omorârea tatălui
în sus! Restul sunt bune toate. Faptul că m-am mândrit, că mi se pare
că-s mai frumoasă, mi se pare că-s cea mai deșteaptă… nu le văd ca
păcat.
Dar viața duhovnicească mi-aduce acest dar, să văd că nu e
bine, să văd păcatul. Ne trebuie curaj, curaj ca să demascăm acea stare
și să avem răbdare cu noi. Când vom avea răbdare cu noi, vom avea
răbdare și cu cei din jur. Dacă n-aveți răbdare cu cei din jur este un
semn clar că nu aveți răbdare cu dumneavoastră! Răbdare, așadar! E cale
lungă, e cale strâmtă… De aceea, oamenii, pentru că n-au răbdare, se duc
la vrăjitoare, la ghicitori, pentru că vor deodată. Asta a fost ispita
din rai, să muște din fruct și să devină ca Dumnezeu, printr-un act
magic, imediat, fără devenire și creștere. Nu aceasta este calea! Ci o
creștere, o devenire, o moarte și o înviere permanentă. Să îndrăznim să
murim!" Maica Siluana Vlad