|
Sinaxar 10 Martie
În această lună, în ziua a zecea, pomenirea
sfântului mucenic Codrat, cel din Corint, şi a celor împreună cu
dânsul: Ciprian, Dionisie, Pavel, Anecton şi Crescent.
În timpul unei
persecuţii împotriva creştinilor, în secolul al III-lea, o creştină
evlavioasă cu numele Rufina a fugit din Corint să se ascundă în munţi,
ca să scape de urmăritori. Acolo a născut un fiu, Codrat, după care ea a
murit. Prin grija Domnului, copilul a fost ţinut în viaţă, fiind
hrănit în mod miraculos: un nor apărea deasupra lui şi îi picura rouă
dulce în guriţă.
Sf. Codrat şi-a trăit copilăria şi tinereţea în
sălbăticie. În adolescenţă el a cunoscut nişte creştini de la care a
învăţat despre adevărata credinţă. Codrat a studiat gramatica şi arta
medicinii, având mare succes. Dar, cel mai mult timp şi-l petrecea în
singurătate, prin munţi, în rugăciune şi meditaţie la Dumnezeu. Anii
treceau şi mulţi prieteni şi ucenici îl căutau pentru un cuvânt de
învăţătură. Printre aceştia erau Ciprian, Dionisie, Anecton, Pavel,
Crescent şi mulţi alţii.
Din porunca păgânului împărat Decius (249-251),
prefectul militar Iason a sosit la Corint ca să tortureze şi să ucidă
pe creştini. Fiind cel mai în vârstă dintre ei, Sf. Codrat a vorbit în
numele tuturor, apărând cu demnitate credinţa în Hristos Mântuitorul,
după care a fost supus torturii. În ciuda suferinţelor inumane, el îi
încuraja pe alţii, spunându-le să nu le fie frică şi să-şi apere cu
tărie credinţa.
Iason, văzând că nu-i poate convinge pe nici unul
să se lepede de Hristos, i-a aruncat pe toţi la fiarele sălbatice să
fie sfâşiaţi de vii. Însă fiarele nu s-au atins de ei. Atunci, Iason a
dat ordin să-i lege de picioare la trăsuri şi să-i tragă prin tot
oraşul şi mulţi oameni din mulţime aruncau în martiri cu pietre. În
cele din urmă aceştia au fost condamnaţi la decapitare cu sabia. La
locul execuţiei, aceştia au cerut puţin răgaz pentru rugăciune şi unul
câte unul şi-au plecat capetele sub sabie.
Discipolii sfântului Codrat care au mai rămas, au
suferit şi ei pentru Hristos: un alt Dionisie a fost înjunghiat
noaptea; Victorin, Victor şi Nichifor au fost zdrobiţi într-o presă
mare de piatră; lui Claudiu i s-au tăiat mâinile şi picioarele; Diodor a
fost aruncat în foc; Serapion a fost decapitat iar Papiu şi Leonid au
fost înecaţi în mare. Luând exemplul lor, multe femei creştine au ales
să sufere de bună voie pentru Hristos.
Tot în această zi, pomenirea preacuvioasei maicii noastre Anastasia patriciana.
În
zilele împăratului Iustinian (527-565) trăia la Bizanţ o femeie, cu
numele Anastaşia, temătoare de Dumnezeu, care se trăgea din părinţi de
neam ales şi bogaţi. Era cea dintâi patriciană a împăratului şi având
adânc înrădăcinată în ea teama de Dumnezeu, umbla mereu pe căile
Domnului. Avea o înfăţişare frumoasă şi era plină de bunătate aşa încât
toţi erau încântaţi de purtările ei frumoase, chiar şi împăratul. Dar,
pentru că semănătorul neghinelor, diavolul, obişnuieşte întotdeauna
să zavistuiască ceea ce este bun şi să dea asalturi împotriva oamenilor
de ispravă, neîngăduindu-şi niciodată odihnă, a făcut în aşa fel ca
Anastasia să fie urâtă de împărăteasă. Cunoscând prin cineva ura pe
care i-o purta împărăteasa şi fiind cu adevărat plină de cunoştinţă
dumnezeiască, Anastasia şi-a zis întru sine: O, Anastasia, la vreme
potrivită vine împrejurarea aceasta; caută deci de-ţi mântuieşte
sufletul tău şi vei scăpa şi pe împărăteasă de ura aceasta necugetată
şi-ţi vei dobândi şi ţie împărăţia cerurilor. Şi cugetând acestea întru
sine, a tocmit o corabie şi adunându-şi o parte oarecare din averea
ei, iar pe toată cealaltă lăsând-o, a pornit la drum şi a ajuns la
Alexandria. Şi construind acolo, în locul care se cheamă Pempton, o
mănăstire mică, a rămas în ea, ţesând veşminte sfinte şi sârguindu-se
să placă lui Dumnezeu. Mănăstirea aceasta a rămas până în zilele
noastre, purtând numele de Mănăstirea Patricienei.
După o oarecare vreme
împărăteasa mutându-se din viaţa aceasta (548), împăratul şi-a adus
aminte de Anastasia patriciana şi a trimis să fie căutată cu multă
stăruinţă pretutindeni. Iar mieluşeaua lui Dumnezeu luând cunoştinţă
de acest lucru, părăsind în timpul nopţii mănăstirea ei, s-a dus în
pustia Schetia la avva Daniil, şi istorisind ea preafericitului bătrân
cele cu privire la ea, acesta a îmbrăcat-o cu haine bărbăteşti şi i-a
pus numele Anastasie eunucul. Şi aşezând-o într-o peşteră, la o
oarecare depărtare de lavra lui, a zidit-o acolo, punându-i ca
rânduială să nu iasă niciodată din chilie şi nici pe altcineva să nu
mai primească la ea de atunci înainte. De asemenea el a mai rânduit pe
unul din fraţi să-i aducă o dată pe săptămână un ulcior cu apă şi să
i-l pună afară lângă peşteră, după care să primească binecuvântare şi
să plece.
Această femeie vitează şi neînduplecată petrecând
acolo neajunsă de nimeni douăzeci şi opt de ani, a păzit rânduiala
bătrânului Daniil neştirbită. Ce minte sau ce limbă ar putea să
înţeleagă, să povestească sau să scrie virtuţile dumnezeieşti ale celor
douăzeci şi opt de ani pe care aceasta singură le-a înfăţişat lui
Dumnezeu în fiecare zi: lacrimile, suspinele, durerile, vegherile,
rugăciunile, citirile, şederile în picioare, îngenuncherile şi
postirile? Şi mai înainte de toate şi după toate încăierările şi
răzvrătirile demonilor, plăcerile trupeşti, poftele cele rele şi toate
celelalte pe potriva acestora? De altă parte faptul că ea, care fusese
patriciană şi care fusese obişnuită întotdeauna să se întâlnească în
palatul împărătesc cu mulţime de bărbaţi şi femei, să rămână cu totul
neajunsă de nimeni în decursul atâtor ani, depăşeşte orice minte şi
orice cuget. În toate acestea însă ea s-a nevoit cu bine şi a ajuns vas
ales al Duhului Sfânt.
Când a cunoscut de mai înainte mutarea ei spre
Domnul, a scris pe un hârb către bătrânul Daniil, următoarele cuvinte:
"Părinte cinstite, ia cu tine în grabă pe ucenicul care îmi aduce apă
şi uneltele trebuitoare pentru îngropare şi vino ca să îngropi pe
Anastasie eunucul". După ce a scris acestea, a aşezat hârbul afară, la
uşa peşterii. Iar bătrânul încunoştiinţându-se de acestea printr-o
vedenie în timpul nopţii, i-a zis ucenicului său: "Du-te, frate, la
peştera în care se găseşte fratele Anastasie eunucul şi vezi că la uşa
peşterii vei găsi un hârb cu scriere pe el; luându-l de acolo,
întoarce-te cât poţi mai degrabă aici". După ce acesta s-a dus şi l-a
adus, bătrânul citindu-l a lăcrimat. Şi luând în grabă pe frate cu el
şi uneltele trebuitoare pentru îngropare au pornit la drum. Şi
deschizând peştera au găsit pe Anastasie eunucul cuprins de
fierbinţeală. Deci, bătrânul căzând la pieptul lui a plâns, zicând:
"Fericit eşti, frate Anastasie; că gândind mereu la ceasul acesta, ai
dispreţuit împărăţia cea pământească; roagă-te acum pentru noi
Domnului!"
Iar aceea a răspuns: "Eu, mai degrabă, părinte,
am nevoie de multe rugăciuni în ceasul acesta". Şi bătrânul a adăugat:
"De aş fi luat-o eu înaintea ta, atunci aş fi putut ruga pe Dumnezeu!"
Deci stând pe rogojină a îmbrăţişat capul bătrânului, rugându-se. Iar
bătrânul luând pe ucenicul său l-a pus în genunchi la picioarele ei,
zicând: "Binecuvintează pe ucenicul meu şi fiul tău!" Şi ea a zis:
"Dumnezeul părinţilor mei, Care stă înaintea mea în ceasul acesta al
despărţirii mele de trup, Cel ce cunoaşte toate nevoinţele mele din
peştera aceasta, pentru numele Tău şi pentru slăbiciunea şi chinul meu,
să odihnească duhul părinţilor asupra lui, precum a odihnit duhul lui
Ilie asupra lui Elisei". Şi întorcându-se către bătrân, eunucul i-a
zis: "Pentru numele lui Dumnezeu, părinte, să nu mă dezbrăcaţi de
zdrenţele cu care sunt acoperită şi nimeni să nu cunoască cele cu
privire la mine". Apoi, împărtăşindu-se cu Sfintele Taine, a zis:
"Daţi-mi pecetea lui Hristos şi rugaţi-vă pentru mine!" Şi privind
către răsărit a strălucit ca şi cum ar fi primit în peşteră o rază de
foc asupra feţei ei. Şi făcând semnul cinstitei cruci, a zis: "Doamne,
în mâinile Tale îmi încredinţez duhul meu". Şi zicând acestea şi-a dat
duhul.
Atunci, au săpat o groapă înaintea peşterii, iar
bătrânul Daniil, dezbrăcând haina pe care o purta, a zis ucenicului:
"Îmbracă pe frate, fiule, pe deasupra celor cu care este îmbrăcat". Iar
ucenicul îmbrăcând pe fericita Anastasia, sânii acesteia au fost
văzuţi de el, întocmai ca nişte frunze veştejite, dar nu a spus
bătrânului nimic despre aceasta. După ce s-a terminat înmormântarea,
în timp ce ei se coborau către chilia lor, ucenicul a zis bătrânului:
"Ştiai, părinte, că eunucul era femeie?" Dar bătrânul a răspuns: "Ştiam
şi eu, fiule, dar pentru ca acest lucru să nu se afle pretutindeni
pentru aceasta am îmbrăcat-o cu haine bărbăteşti şi i-am dat numele
Anastasie eunucul, ca să nu bănuiască nimeni. Căci multă cercetare s-a
făcut de împărat pentru ea, în toată ţara şi mai ales în locurile
acestea. Ci, iată, cu harul lui Dumnezeu, ea a fost păzită de noi". Şi
atunci, bătrânul a început să-i povestească ucenicului cu de-amănuntul
viaţa ei.
Tot în această zi pomenirea sfântului Marcian, care cu lemne fiind lovit s-a săvârşit din viaţă.
Tot în această zi, pomenirea
sfântului mucenic Mihail din Agrafa, cel ce a mărturisit în Tesalonic
în anul 1544, care prin foc s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin. Luna martie în 10
zile: Sfantul Mucenic Codrat, cel din Corint si cei impreuna cu dansul:
Ciprian, Dionisie, Pavel, Anecton si Crescent.
Acestia
erau la fel din Corint si au trait in zilele imparatilor Decius si Valerian
(250-260) si ale lui Iason, stapanitorul Greciei.
In acele zile, fiind prigonire asupra crestinilor, multi din cei credinciosi,
temandu-se de chinurile cele cumplite, paraseau cetatile si averile lor
si se ascundeau prin pustietati si prin munti, ca sa-si pazeasca fara prihana
sfanta loc credinta a iubirii, a dreptatii si a libertatii, data noua de
Dumnezeu, prin trimisul Sau, Domnul Iisus Hristos.
Deci, Sfantul Codrat, ramanand foarte mic, la moartea macii sale, care
umbla prin munti, a fost crescut de rudele sale si, venind la varsta tineretii,
s-a imprietenit cu alti tineri, care ardeau de aceeasi dragoste pentru
credinta, ca si el. Dar Codrat si cei cinci prieteni ai sai au fost prinsi
si, in temnita fiind, toti sase povatuiau, cu multa ravna, pe crestinii
inchisi, sa nu se lepede de Hristos. Deci, dupa cateva zile, au fost scosi
la paganeasca judecata a stapanitorului Iason. Si marturisind, ei toti,
cu tinereasca putere, aceeasi credinta in Hristos, si fiind batuti, strujiti,
arsi in foc si tarati prin cetate, in cele din urma, au fost dati spre
taierea capului lor cu sabia. Si asa au luat cununa biruintei, din dreapta
lui Hristos, Dumnezeu.
Pentru aceastã zi, Preacuvioasa maica noastra
Anastasia patriciana, care, luand chip barbatesc, s-a facut Anastasie famenul
(+567).
In zilele imparatului Justinian (527-565) a fost
o vaduva oarecare in Constantinopol, Anastasia cu numele, binecredincioasa
si tematoare de Dumnezeu, din parinti de bun neam si bogati, cu dregatorii
inalte in palatele imparatesti. Aceasta, avand in inima sa frica de Dumnezeu,
cu ravna pazea dumnezeiestile porunci, umbland intru ele, fara de prihana.
Si a fost daruita si cu frumusete trupeasca, la vedere; si inca si mai
frumoasa era cu faptele bune, cele sufletesti. Ca atat de buna era obiceiuri,
cat toti se foloseau, vazandu-i viata ei, si multi se sarguiau sa urmeze
faptelor ei bune si imparatul insusi o cinstea pe ea mult.
Iar semanatorul de neghine, diavolul, cel ce zavistuieste pe cei buni si
nu inceteaza a se lupta cu neamul omenesc si invrajbiri a face intre oameni,
a adus si asupra acestei fericite Anastasia razboi de vrajba; ca a pus
in inima imparatesei Teodora, ura asupra ei si vrajmasie impotriva roabei
lui Dumnezeu cea nevinovata. De care lucru Anastasia instiintandu-se, de
la un oarecare cunoscut al ei, si plina fiind de dumnezeiasca cunostinta,
si-a adunat gandurile sale, zicand: "O, Anastasia, pricina aceasta venind
la vreme, osteneste-te, mantuind sufletul tau, iar pe imparateasa slobozeste-o
de pacatul urii, cel pe nedrept, si mijloceste-ti tie cereasca Imparatie."
Niste ganduri ca aceastea cugetand, si-a tocmit in taina o corabie, si
luand din aurul sau o oarecare parte, iar pe celelalte toate lasandu-le,
a plecat la Alexandria, nestiind nimeni. Si la un oarecare loc, ca la cinci
stadii departe de cetate, zidindu-si o mica manastire, vietuia acolo slujind
lui Dumnezeu si sarguindu-se numai Lui a-I placea. Si avea totdeauna cu
sine lucru de mana potrivit indemanarii femeiesti, iar pe buzele ei, cantarea
neincetata de psalmi si lauda lui Dumnezeu. Si s-a intamplat mai pe urma,
ca acea manastire a ei, mare si slavita a ajuns a fi, imbelsugata cu toata
indestularea, pana la venirea turcilor, avand numire patriciana, dupa fericita
Anastasia patriciana.
Trecand cativa ani dupa iesirea Sfintei Anastasia din Constantinopol, imparateasa
Teodora, cea care a fost invrajbita asupra ei, s-a sfarsit. Si, imparatul
aducandu-si aminte de Anastasia patriciana, a trimis in toate partile,
cautand-o cu multa staruinta. De aceasta, mieluseaua lui Dumnezeu instiintandu-se
iarasi, a lasat noaptea manastirea sa si s-a dus in Schit, la ava Daniil,
si toate cele despre dansa, le-a spus acelui fericit staret. Iar el, imbracand-o
pe ea in haine barbatesti, in loc de Anastasia a numit-o pe ea Anastasie
famenul si a dus-o intr-o pestera, ce era departe de lavra si a inchis-o
acolo, dandu-i ei pravila si randuiala de viata. Si i-a poruncit ei sa
nu iasa nicaieri din pestera, nici sa lase pe cineva sa vina la dansa.
Si a insemnat unuia dintre fratii ce slujeau lui, un loc in fata pesterii
si i-a poruncit ca sa aduca sihastrului, o data pe saptamana, putina paine
si un vas cu apa si sa le puna inaintea pesterii, la locul acela, apoi
luand de la sihastru blagoslovenia cea de rugaciune, indata sa plece. Deci,
acolo, acel suflet ca de diamant a petrecut, fara sa iasa douazeci si opt
de ani, randuiala cea data pazind-o neschimbata... Si n-a fost vazuta de
nimeni ca nimeni nu mergea la dansa, nici altcineva nu stia de dansa, fara
numai fratele care-i aducea paine si apa. Inca si acela nu stia, ca era
femeie cu firea, ci socotea ca este barbat famen.
Dar cine va putea ajunge, cu mintea sa, ostenelile si nevointele facute
de dansa intru acei douazeci si opt de ani, in pestera aceea, sau, cu limba
sa povesteasca, sau va putea sa dea in scris felul vietuirii sale, pentru
Dumnezeu: lacrimile, suspinele, tanguirile, privegherile, cantarile, rugaciunile,
citirile, starea in picioare, plecarea genunchilor, postul, lipsirea celor
de trebuinta, iar, mai mult decat toate, napadirile cele dracesti si luptele
cu diavolii, care ii aduceau mereu aminte de dulcetile de mai inainte,
din lume, si de desfatarile trupesti si de toate celelalte pofte lumesti,
si cum, pe acelea toate, Sfanta le gonea si biruia pe vrajmas? Pe langa
acestea, n-a iesit din pestera in toate zilele anilor acestora, ea care,
mai inainte, ani de-a randul, petrecea in imparatestile palate, ca o doamna
ce era, fiind si cea dintai dintre patriciene, si cu multime de barbati
si de femei, la mese si la veselii lumesti, se adunau. Toata mintea si
gandul se inspaimanta de lucrul acesta, cum adica, toate acelea le-a trecut
cu vederea si pomenirea lor din mintea ei a sters-o, cum a ajuns la o atat
de mare smerenie, la post, la infranare si la toata stramtorarea caii celei
inguste si cu necazuri. Asa, Sfanta, nevoindu-se bine, s-a facut vas al
Sfantului Duh si, placand lui Dumnezeu pana la fericitul sfarsit al ei.
Deci, mai inainte vazand mutarea ei catre Domnul, a scris pe o scandura,
catre staretul, asa: "Cinstite parinte, sa iei impreuna cu tine, cu sarguinta,
pe ucenicul cel ce-mi aduce mie paine si apa, inca sa iei si uneltele cele
trebuitoare de ingropare si sa vii ca sa ingropi pe fiul tau, Anastasie
famenul." Acestea scriind, a pus-o in afara pesterii, inaintea usii. Iar
staretul, noaptea, instiintandu-se de aceasta, prin descoperire de la Dumnezeu,
a zis catre ucenic: "Alearga fiule degraba la pestera, unde petrece fratele
nostru Anastasie famenul si cauta dinaintea usii pesterii si vei afla acolo
o scandura scrisa: pe aceea, luand-o, cu multa sarguinta sa te intorci
la noi." Iar fratele, ducandu-se si, dupa cuvantul staretului, afland scandura
aceea scrisa, a adus-o pe ea la batranul. Si, citind-o, staretul a lacrimat
si, luand cele trebuincioase de ingropare, s-a dus cu fratele acela. Si,
deschizand pestera, au aflat pe famenul cuprins de durere infocata si cazand
pe pieptul lui, ava Daniil plangea, zicand: "Fericit esti, frate Anastasie,
ca de aceasta zi si ceas al mortii totdeauna ingrijindu-te, n-ai luat seama
la imparatia cea pamanteasca." Iar ea a zis: "Fericit esti tu, noule Avraam."
Si a zis iarasi staretul: "Roaga-te, dar, pentru noi, catre Domnul." Iar
ea a grait: "Cinstite batrane, eu mai multa trebuinta am de ale voastre
rugaciuni, in ceasul acesta."
Deci, sezand ea pe rogojina, a sarutat capul staretului si, rugandu-se
pentru dansul, graia cuvinte binecuvantate. Apoi, pe ucenicul sau luand,
staretul l-a plecat pe el la picioarele ei, zicand: "Blagosloveste pe acest
ucenic al meu si al tau fiu." Iar ea a zis: "Dumnezeul parintilor mei,
Cel ce imi sta mie inainte in ceasul acesta, ca sa ma desparta pe mine
de trupul acesta, Cel ce stie pasii mei in pestera aceasta si stramtorarea
vietii, cea pentru Numele Lui, si aceasta durere trupeasca o vede, Acela
sa odihneasca pe Duhul Parintelui Lui peste dansul, precum s-a odihnit
duhul lui Ilie peste Elisei." Si, intorcandu-se catre staret, a zis: "Pentru
Domnul, parinte, sa nu dezbracati de pe mine, dupa moarte, haina, cu care
sunt imbracat, ca nimeni sa nu stie cele despre mine." Apoi, impartasindu-se
cu preacuratele lui Hristos Taine, a zis: "Insemneaza-ma pe mine parinte,
cu semnul lui Hristos si va rugati pentru mine." Dupa aceasta, privea spre
rasarit si a stralucit fata ei ca focul. Apoi, insemnandu-se cu semnul
crucii, a zis: "Doamne in mainile Tale dau duhul meu." Si indata cu acel
cuvant si-a dat sufletul.
Iar ava Daniil si ucenicul, au sapat inaintea pesterii o groapa si staretul,
dezbracand de pe sine rasa pe care o purta, a zis ucenicului: "Imbraca
pe fratele, fiule." Si ucenicul, imbracand pe Sfanta, din intamplare, a
vazut ca este femeie si a tacut, nespunand staretului. Si au ingropat sfantul
trup al Anastasiei, cu cantarea cea obisnuita deasupra gropii. Iar dupa
ingropare, ducandu-se la locurile lor, a zis ucenicul catre staret: "N-ai
stiut parinte, ca famenul Anastasie a fost femeie?" Iar staretul a raspuns:
"Am stiut, fiule, si pentru aceasta in haina barbateasca am imbracat-o
pe ea si am numit-o pe ea Anastasie famenul, ca sa nu fie de sminteala,
nici sa stie cineva despre dansa si sa nu strabata vestea in toate partile.
Ca multa cercetare a fost pentru dansa de la imparatul, prin toate partile,
iar, mai ales, intru aceste hotare, dar, iata, cu Darul lui Dumnezeu, la
noi s-a pazit. Si atunci a spus staretul ucenicului sau toata viata Sfintei,
cu deamanuntul, care lucru, dupa aceea, a fost stiut si in toata lavra.
Si i-au scris viata spre folosul celor ce vor citit si o vor asculta si
intru slava lui Hristos Dumnezeu. Celui intre sfintii Sai proslavit, in
veci! Amin.
Intru aceasta zi, cuvant din Pateric, despre Marcu
monahul.
Se spune despre Marcu monahul din Egipt, ca a
petrecut treizeci de ani neiesind din chilia sa. Insa, avea obicei, un
preot, de venea la dansul si, savarsindu-i Sfanta Liturghie, il impartasea
pe el cu Sfintele Taine. Iar diavolul, pizmuind bunatatile lui si rabdarea,
a voit sa-l ispiteasca pe el cu osandirea. Ca a adus la el un om, ce avea
duh viclean, cu chip de a primi rugaciune de la el. Deci, omul fiind invatat
de diavolul, mai inainte de toate, a zis acestea catre staret: "Preotul
tau este plin de toata stricaciunea pacatului si, de acum, sa nu-l mai
primesti pe el sa intre la tine." Insa, barbatul cel de Dumnezeu insuflat,
Marcu, a zis catre dansul: "Fiule, toti oamenii aruca afara spurcaciunea,
iar tu la mine ai adus-o. Ca scris este: "Nu judecati, ca sa nu fiti judecati".
Insa, chiar de este el pacatos, Dumnezeu il va mantui pe el, ca scris este:
"Rugati-va unul pentru altul, ca sa va vindecati." Si, acestea zicand,
a facut rugaciune si a gonit pe dracul din om si l-a slobozit pe el sanatos.
Iar, dupa ce a venit preotul, indata l-a primit pe el staretul, cu bucurie.
Iar bunul Dumnezeu, vazand lipsa de rautate a staretului, i-a aratat lui
un semn, precum insusi ne-a povestit. Cand preotul statea inaintea Sfantului
prestol, am vazut, zicea el, pe ingerul Domnului, din cer pogorandu-se,
si punandu-si mana pe capul preotului. Si s-a facut preotul, cu totul,
ca un stalp de foc. Iar eu, minunandu-ma de vederea aceea, indata am auzit
un glas, zicandu-mi mie: O, omule, ce te minunezi de lucrul acesta? Ca
daca un imparat pamantesc nu lasa pe dregatorii sai sa stea intinati inaintea
sa, de s-ar intampla sa nu fie ei candva cu stiinta curata si cu slava
multa, apoi, cu atat mai mult, Imparatul ceresc nu-Si va curati El, oare,
pe slujitorii Sfintelor Taine, pe ei care stau inaintea scaunului Sau,
si nu-i va lumina cu slava cereasca?
Iar viteazul si nevoitorul lui Hristos, Marcu Egipteanul, s-a invrednicit
de semnul acesta, mare facandu-se, pentru ca n-a osandit pe preot si a
propovaduit tuturor sa nu osandeasca de nici un pacat pe preoti, de vreme
ce, inaintea lui Dumnezeu sunt statatori si impreuna petrec cu ingerii.
Dumnezeului nostru, slava!
|