Neînțelegerile apar pentru că oamenii sunt bolnavi sufletește, dar refuză să recunoască
Toate nenorocirile care se întâmplă, toate tragediile care se întâmplă,
toate greutățile care apar în familiile creștine, în grupurile creștine –
între oameni, în general – se întâmplă tocmai pentru că oamenii în
profunzime sunt bolnavi, nici nu-și dau seama de aceasta, nu cunosc
aceasta, și fiecare vrea și se străduiește să proiecteze starea sa
bolnăvicioasă asupra celorlalți, vrea și se străduiește ca ceilalți să
aprobe starea lui bolnăvicioasă și părerea lui greșită.
Firește, și ceilalți au starea lor mai puțin bună, și astfel se creează
conflicte, se creează certuri, războaie, lupte, există neînțelegeri și,
în cele din urmă, creștinii nu reușesc să conlucreze, nu reușesc să
conviețuiască. Fiecare are „religia” lui, fiecare are „dumnezeul” lui,
fiecare Îl „adoră” după cum crede el pe Dumnezeu, dar nu se simt în
adânc frați – fiindcă lipsește iubirea despre care am vorbit –, nu sunt
cu adevărat frați, nu sunt cu adevărat un singur om. Un om care provine
din întâiul Adam și din cel de-al doilea Adam, Iisus Hristos.
Arhimandritul Simeon Kraiopoulos, Te cunoști pe tine însuți?
Viața
duhovnicească și problemele psihologice, Editura Bizantină, București,
2008, p. 108
Dacă nu vom avea întreaga noastră viață în luptă, nu vom scăpa de cursele diavolului
Despre faptul că trebuie să ne petrecem întreaga noastră viață în nevoință
Frați și părinți, fiindcă am fost învredniciți, cu harul lui Hristos, să
săvârșim Sfintele Paști, iarăși ne întoarcem la lucrările noastre, când
muncind, când amintindu-ne de Patimile cele de viață făcătoare ale
Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Dar că Paștele a trecut nu înseamnă
că a trecut de la noi și amintirea lui, ci noi să avem pururea sub
priviri mântuitoarele Patimi, răstignirea, îngroparea, învierea, pentru
ca, prin ocuparea cu acestea, să nu fim cheltuiți de patimi. Iar dacă
vreodată, din nebăgare de seamă, suntem prinși, repede să privim din nou
la Răstignitul Iisus, Domnul slavei, și îndată va răsări tămăduire
sufletelor noastre. Fiindcă și odinioară Israel, când era mușcat de
șerpi, privind la șarpele de aramă, se tămăduia. Căci știți că gândurile
rele mușcă precum niște șerpi, vărsând venin în suflet, pe care trebuie
să îl scoatem afară cu toată sârguința, atunci când se întâmplă, pentru
ca nu cumva amânarea să facă mai cumplită rana. Vedeți că primăvara
este producătoare/ ațâțătoare de sânge: Trupul poftește împotriva
duhului, și duhul împotriva trupului, și sporirea unuia devine pierzania
celuilalt. Să privim cu măsură, așadar, la hrană, la băutură, la somn
sau la orice altceva, dar nu ca să asuprim sufletul, ci să purtăm
biruința asupra trupului. Căci cel ce aleargă în stadion nu este
proclamat biruitor dacă aleargă o cursă sau două, ci dacă săvârșește
cele două îndoite curse. Și noi, așadar, să nu ne mulțumim că ne-am
nevoit în Postul Mare sau la Cincizecime, ci dacă nu vom avea întreaga
noastră viață în luptă, nu vom scăpa de cursele diavolului, nu vom lua
cununa biruinței.
Prin urmare, o, fraților, să luptăm încă lupta cea bună, să asudăm și
mai mult pentru virtute, și mai mult să ne omorâm trupul, și mai mult să
ne supunem trupul, încă și mai mult să alungăm patimile, purtând
totdeauna în trup omorârea Domnului Iisus (II Corinteni 4, 10), având
totdeauna în noi înșine osânda morții. Căci și noi vom muri negreșit,
precum și părinții și frații noștri, și ne vom muta de la cele de aici
și ne vom duce în locuri străine și vom vedea vederi pe care niciodată
nu le-am mai văzut. Și înfricoșător este ceea ce se spune și plin de
uimire și de spaimă pentru cel ce are minte. Așadar, să fim pururea
cutremurați și înfricoșați, păzindu-ne simțurile noastre, de la auzirea
deșartă, de la vederea vătămătoare, de la parfumuri femeiești, de la
orice îndeletnicire rea, cu totul să ne aducem prinos lui Dumnezeu,
pentru ca, bineplăcându-I Lui, să devenim moștenitori ai bunătăților
veșnice, în Hristos Iisus Domnul nostru, Căruia fie slava și puterea,
împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, acum și pururea și în vecii
vecilor. Amin.
Sfântul Teodor Studitul, Catehezele mici, Cateheza 1, Editura Doxologia, Iași, 2018, p. 37
Cu cât omul este mai duhovnicesc, cu atât mai puține drepturi are în viața aceasta Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul
Pe omul care îți cere iertare sinceră când greșește să-l ierți cu bunătate de fiecare dată și să-l iubești și de aproape. Iar pe cel viclean, care îți cere chipurile iertare, ca să-și facă treaba lui și mereu să te încurce în treburile lui, și care vatămă sufletește și pe alți oameni, iartă-l de șaptezeci de ori câte șapte, și în continuare să-l iubești de departe și să te rogi pentru el.
Primește nedreptatea cu bucurie, atunci când nu te vatămă sufletește. Cu cât omul este mai duhovnicesc, cu atât mai puține drepturi are în viața aceasta, deoarece drepturile celui drept le păzește Hristos pentru viața cea veșnică. Cu cât se ostenește trupul pentru Hristos, cu atât mai mult se veselește și sufletul alături de El, iar prinosul omului pentru semenii săi aduce mai multă roadă, deoarece este duhovnicesc.
Omul milostiv se pune în locul celui îndurerat, se roagă, mângâie, dar și el este răsplătit de Hristos cu mângâiere dumnezeiască, potrivit cu durerea lui. În timp ce omul nemilostiv, care urmărește locul celuilalt, când îl ia în stăpânire, ia în stăpânire și stresul (neliniștea) și trăiește o parte de iad încă din această viață. Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul, Părinți aghioriți. Flori din Grădina Maicii Domnului, Editura Evanghelismos, 2004, pp. 162-163
Atunci cînd ți se aduce un cuvînt din Sfinții Bisericii care contrazice cele zise de tine în auzul tuturor, primești cu bucurie îndreptarea și renunți la părerea ta de mai înainte ca la ceva rușinos, chiar dacă mintea ta nu poate înțelege încă.
La o astfel de purtare Dumnezeu dă har și mintea se luminează cu cunoștința adevărului.
Însă a nu primi cuvintele sfinților ca pe ceva mai presus de părerile tale, este întunecare a minții din care nici îngerii nu te pot scoate.
A fi în Biserică înseamnă a iubi sfinții, căci înainte de a iubi pe Dumnezeu pe care nu-L vedem, îi iubim pe sfinții Lui pe care îi vedem: "Pentru că cel ce nu iubeşte pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe Care nu L-a văzut, nu poate să-L iubească" (1 Ioan 4,20).
Primul sfînt din viața fiecărui creștin este duhovnicul.
Toți cei care vorbesc cu îndărătnicie împotriva rînduielilor puse de sfinți vorbesc mereu din mințile lor sucite și niciodată, dar niciodată nu fac vreo referire la duhovnicii lor, la sfinții de la care au primit Evanghelia și care i-au născut în Duh (1 Cor. 4, 15; 1 Cor. 15, 1); , căci pentru ei acești sfinți nu există, dar se laudă cu mulții lor învățători. Acestora apostolul Pavel le-a răspuns dinainte: "Căci de aţi avea zeci de mii de învăţători în Hristos, totuşi nu aveţi mulţi părinţi" (1 Cor. 4, 15).
Vremea bisericii fără părinți a venit, adusă de zecile de mii de învățători.
Căderea Apusului a devenit ireversibilă atunci cînd duhovnicul a fost ascuns într-o cabină întunecoasă. Simbolistica acestei întîmplări vorbește mai mult decît toate cărțile scrise de absolvenții marilor universități.
Cine nu are un duhovnic, să-l caute.
Cu rugăciunile sfinților părinților noștri, Doamne, miluiește-ne pe noi.
Pr. S. Baștovoi