ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -
Va invit sa citim acest acatist timp de 40 de zile pentru tara noastra, una din gradinile Maicii.
Hei, merci că ai citit până aici! 🤗
↓ Te-ar putea interesa și următorul articol...
Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos:
Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
Trăind în spațiul urban, în miezul culturii de consum și în fluxul
neîntrerupt de date al societății informaționale, suntem expuși
neîntrerupt unor forme multiple de zgomot. Rezultatele cercetărilor
științifice aduse aici în discuție arată că, în diversele lor forme,
zgomotele slăbesc vigilența, împrăștie simțirea și fragmentează viața
interioară. Observațiile Filocaliei se așază firesc în acest context
problematic: cultivarea vieții spirituale este indisolubil legată de
măsuri atente pentru o viață ferită de zgomotele sonore, de
perturbațiile senzoriale și de bruiajul noetic al lumii.
Nu ne desprindem cu ușurință de tumultul vieții cotidiene. Putem
verifica lucrul acesta îndepărtându-ne de oraș și de atracțiile lui
pentru câteva zile. La scurt timp, în cazul multora dintre noi poate
doar la câteva ceasuri, vom simți că zumzetul aglomerărilor din spațiile
comerciale și forfota marilor piețe ne lipsesc deja...
În condiția lui obișnuită, pustnicul, trăind departe de zgomotul
așezărilor omenești, poate constata cu multă limpezime felul cum zarva
și liniștea influențează gândurile și dispozițiile lăuntrice. Deși la
prima vedere pare puțin important, liniștirea reprezintă un aspect
esențial în cultivarea vieții spirituale. Multe observații, formulate de
autorii filocalici, evidențiază acest lucru. „Fără liniştire,
formulează spre exemplu Petru Damaschinul, şi fără tăierea voilor
proprii nu poate cineva să înveţe vreun meşteşug după toată ştiinţa şi
amănunţimea”1. Cum era de așteptat, astăzi cultivarea
liniștii lăuntrice reprezintă o întreprindere anevoioasă. Aceasta și
pentru faptul că ea este strâns legată de mai multe aspecte de viață. O
liniștire lăuntrică ar presupune, printre altele, liniștirea simțurilor,
liniștirea gândurilor sau liniștirea dinspre patimi.
În câteva dintre aceste aspecte, unele cercetări din științele
medicale surprind foarte bine provocările ascunse în decorul lumii, care
ne împiedică să cultivăm liniștea. Mediul în care trăim și în care
ne-am obișnuit să ne desfășurăm activitatea nu permit lucrarea
liniștirii interioare, încât sunt necesare o serie de măsuri generale,
care privesc viața în ansamblul ei. Pe de o parte, e necesară
îndepărtarea sau protecția eficientă față de sursele de zgomot. Pe de
altă parte, liniștea ca stare spirituală, așa cum este descrisă ea de
experiența autorilor filocalici, depinde decisiv de o liniștire a
simțurilor. De fapt, acest al doilea strat al liniștirii se cultivă prin
înfrânarea simțurilor. În multe locuri din Filocalie e subliniată
importanța protejării continue față de provocările senzoriale ale lumii
materiale, iar aceste observații sunt cu atât mai valabile astăzi, sub
asediul semnalelor și al stimulilor ce împânzesc mesajele societății de
consum. Și, dacă și această retragere e bine păzită, un alt strat al
liniștirii se întrevede tot mai mult, cel care privește mișcarea
gândurilor. Viața spirituală este strâns legată și de liniștirea
gândurilor, întrucât calmul minții permite, potrivit observațiilor
autorilor filocalici, o lucrare lăuntrică nefragmentată, rugăciunea,
meditația sau contemplația nefiind afectate de împrăștiere sau
fragmentare.
Dacă ar fi să ne oprim la aceste aspecte importante în demersul
liniștirii, câteva constatări de pe urma unor cercetări științifice
ne-ar putea lămuri de ce astăzi lucrarea liniștirii întâmpină foarte
multe piedici.
Vacarmul urban împiedică luciditatea și liniștea
Este evident că trăim în cea mai zgomotoasă civilizație din toate
timpurile. Duduiturile motoarelor de mare capacitate, claxoanele
mașinilor, scrâșnetele frânelor, piuiturile sistemelor de securitate,
alarmele diverselor unități de intervenție... un larg registru de
frecvențe, ne solicită constant eforturi considerabile de adaptare. Și
chiar și atunci când aproape toate aceste mijloacele tehnice lipsesc,
zgomotul de fond al vieții urbane rămâne încă prezent. Pentru că simpla
prezență a unui număr crescut de oameni într-un anumit spațiu oferă deja
forfota și zumzetul aglomerației.
Zgomotul afectează funcțiile cognitive. Încă din anii 70 s-a
evidențiat, în cadrul unui studiu, că elevii, având clasa amplasată
într-o aripă a școlii situată în apropierea unei linii de cale ferată,
au avut întârzieri considerabile în privința aptitudinilor care vizează
calculele matematice, în raport cu cei situați în aripa diametral opusă,
deși avuseseră aceeași profesori2. Într-un alt studiu,
cercetătorii au investigat modul în care performanțele cognitive și
atenția copiilor sunt influențate de situarea în vecinătatea
aeroportului. Măsurătorile au arătat faptul că locuind în preajma unui
aeroport, copiii aveau afectate memoria pe termen lung, memoria pe
termen scurt și citirea. Mai mult chiar, expuși la zgomotul traficului
aerian mai multă vreme, copiii s-au adaptat fondului sonor, însă odată
cu această adaptare (desensibilizare) ei au pierdut din viteza de
răspuns la apelative, în cazul în care erau strigați pe nume3.
În fine, o cercetare recentă a arătat că o expunere periodică la un
zgomot de 100 decibeli, chiar pe durate scurte de un minut, poate
determina, pe lângă deteriorarea ireversibilă a receptorilor de sunet,
și o afectare severă a răspunsului neuronilor din cortexul auditiv, ceea
ce înseamnă de fapt o diminuare severă a capacității de înțelegere a
mesajelor auditive4.
Rezultate de acest fel ne spun că, în situația în care urmărim să
dobândim o stare de liniște lăuntrică, nu putem ignora zgomotele lumii.
Sfântul Ioan Scărarul scrie că „începutul liniştirii stă în alungarea
zgomotelor ca a unora ce tulbură adâncul...”5 De fapt, suntem
mai degrabă echipați pentru liniște, pentru sunetele liniștitoare ale
naturii (susurul unui râu, foșnetul frunzelor sau cântul păsărilor)
decât pentru zgomot. Aceasta ar însemna că nevoia de liniștire
reprezintă un semn al sănătății sufletești.
Cultura publicitară - zgomot pentru simțuri și bruiaj spiritual
Însă vacarmul produs de artefactele și de utilajele industriale nu
reprezintă singurul factor perturbator, de care trebuie să ne ferim, în
intenția de a cultiva liniștea interioară. Afișele stradale, vitrinele
puternic luminate, ecranele colorate, aromele și mirosurile cu care ne
întâmpină spațiile comerciale, food-court-urile, aromele diverselor
băuturi, gusturile rafinate și complexe întâlnite în varietatea
impresionantă de mâncăruri ce îmbie în multitudinea de restaurante din
marile orașe, cromatica și texturile fine din articolele vestimentare,
din vitrinele marilor magazine formează împreună un torent neîntrerupt
de stimuli. Prezența lor în spațiul de viață dovedește că trăim
experiențe de suprasolicitare senzorială6. În tramvai sau în
autobuz, în stațiile de metrou, în aeroporturi, în panourile publicitare
de pe marginea autostrăzilor, în timpul filmelor și emisiunilor tv, în
centrul orașelor pe bannere gigantice, peste tot și în diverse forme,
suntem însoțiți de un flux tot mai dens de stimuli.
Care ar fi problema? Unele cercetări au arătat că suprastimularea
senzorială împiedică autoreflecția. Porțiunile cerebrale care intervin
în activitatea introspectivă și în aceea care corespunde prelucrării
senzoriale sunt distincte. Cercetătorii au reușit să evidențieze o
separare destul de evidentă între regiunile creierului active în timpul
procesării senzoriale și cele care intră în joc în momentele de
autoreflecție. Atunci când suntem sub o ploaie intensă de stimuli
senzoriali, activitatea reflexivă se diminuează simțitor7.
Dar suprastimularea senzorială nu ridică piedici doar în procesarea
semnalelor, ci și în reflecția pe marginea lor. În fața numeroaselor
reclame, care combină abil stimuli rafinați, dorințele se trezesc și se
multiplică, voința se consumă8, impulsivitatea crește, iar autocontrolul scade9.
De aici și grija sporită a nevoitorului de a păzi simțurile pentru a se
liniști. De aceea, liniștirea interioară e cumva diametral opusă
simțurilor tulburate, stârnite de stimuli puternici din afară. Găsim o
astfel de observație în textele Filocaliei: „Liniştirea omoară simţurile
din afară şi le trezeşte pe cele din lăuntru”10.
Data smog - un fond de bruiaj pentru minte
În fine, și în privința celui de-al treilea plan al liniștii, care
ține de universul gândurilor, civilizația actuală ne ridică provocări
importante. Un amplu conținut informațional, cu știri, mesaje, articole
sau diverse texte, date de diverse tipuri, semne și simboluri, se
adresează, se cer receptate și analizate în fiecare ceas.
În miezul culturii informaționale trăind, în abundența de date
aflate în circulație în diferite medii, abundența informațiilor de
slabă calitate e inevitabilă. Cu alt prilej11, am scris aici despre limite de procesare a informației de care dispune omul12. Acest balast circulant, denumit „data-smog”13, produce supraîncărcarea cognitivă14 a oricărei persoane care caută să rămână conectată la cerințele și ofertele cotidiene.
Desigur, expunerea prelungită la fluxul de informații împiedică
liniștirea. Unele studii au constatat că supraexpunerea la un flux de
informații e mai degrabă inamicul atenției decât antrenorul ei15.
Herbert Simon, un economist laureat al Premiului Nobel, avertiza că
informația consumă atenție și că o bogăție de informație înseamnă o
sărăcire a atenției16.
În general, obișnuința conectării prelungite la un flux de informații
sau acțiuni este însoțită, de la un moment dat încolo, de o frică de
deconectare și o slăbire a putinței de deconectare și de autoliniștire17.
Utilizarea excesivă a tehnologiei digitale, pentru informare,
corespondență și divertisment, combinată cu manipularea și memorarea
unor date și informații din sfera profesională, provoacă dificultăți
majore în atingerea stării de calm18.
Aici se poate vedea cum cultivarea liniștii interioare necesită o
selecție atentă a datelor și știrilor și reprize de autoizolare
informațională, care să protejeze mintea de împrăștiere, de tulburare și
de gânduri rele. Și în această privință, autorii Filocaliei observă, de
pe urma experienței lor, că liniștirea interioară se obține prin
tăierea curiozității pentru lucruri nefolositoare. „Câştigă-ţi o stare
sufletească neiscoditoare ‒ scrie Sfântul Ioan Scărarul ‒ căci curiozitatea poate întina liniştea, cum nu o poate face altceva.”19
Liniștea interioară și cunoașterea duhovnicească
Toate formele de zgomot ne împiedică să funcționăm la întreaga
capacitate sufletească. Iar starea de liniște se dovedește esențială, în
parcursul duhovnicesc, tocmai pentru că amenajează dispoziția potrivită
pentru ca toate celelalte lucrări ale sufletului să fie roditoare.
Rugăciunea, scrie Petru Damaschinul, e ajutată de citirea în linişte. Și
Sfântul Isaac Sirul subliniază apăsat folosul cititului pentru viața
spirituală, însă remarcă faptul că în vremea lecturii este importantă
liniștea. „Stăruie citind în linişte, scrie el, ca mintea ta să fie
călăuzită pururea spre cele minunate ale lui Dumnezeu... dar citirea ta
să o faci liniştit din partea tuturor şi în vremea ei să fii liber de
multa grijă pentru trup şi de tulburarea din partea lucrurilor, ca să te
împărtăşeşti în sufletul tău de cea mai dulce gustare a celor
dumnezeieşti, prin dulcea înţelegere cea mai presus de toată simţirea şi
să le simtă sufletul în îndeletnicirea lui cu ele.”
Suntem deci îndemnați de autorii Filocaliei să cultivăm liniștea
lăuntrică, aceasta fiind esențială pentru viața spirituală. Nu este
vorba de o lucrare a liniștirii destinată exclusiv nevoitorilor pustiei.
Pentru a risipi această îndoială, Petru Damaschinul scrie că „toţi
oamenii avem trebuinţă de această îndeletnicire fie în parte, fie în
întregime”20.
În căutarea vieții spirituale, și trăind în cea mai zgomotoasă dintre
civilizațiile istoriei, suntem puși în fața unei sarcini nesfârșite,
aceea de a ne proteja cu înțelepciune de multiplele zgomote ale lumii și
de risipirea ființei care se naște din ele. Aceasta pentru că lucrarea
liniștirii lăuntrice „...e mai mare decât toate, şi fără de aceasta nu
ne putem curăţa şi cunoaşte neputinţa noastră...”, și este imposibil ca
să ajungă cineva „la cunoştinţa duhovnicească şi la smerita cugetare
pentru a înţelege tainele ascunse în dumnezeieştile Scripturi şi în
toate făpturile”21.
Fericirea este ceva care se naște din interior. Tu
decizi dacă vrei să fii sau să continui în cușca în care te afli,
pentru că preferi să fii acolo confortabil unde îți dau ceea ce ai
nevoie fără a fi nevoie să faci nimic, ți-e frică să ieși pentru că nu
știi ce poți găsi afară, chiar îți pui o vânzare în ochii mentali ca să
nu-ți vezi realitatea. Și dacă ți-aș
spune că în afara cuștii tale există o lume atât de minunată pe care nu o
cunoști, poate de ce te-au învățat de frica de necunoscut? Afară există o lume în care păsările zboară libere și cu trilurile lor arată că sunt fericite. Există un cer și un pământ care îți arată imensitatea lor. Există
și oameni, unii te vor iubi, alții îți vor face rău, dar toți fac parte
din experiența ta de viață și ca atare îi vei cunoaște. Viața este frumoasă și așa ar trebui să o trăiești. Haide, îndrăznește să ieși din cușca ta de confort și dacă vrei, voi fi aproape să te ajut să zbori.
Trăiesc în liniște, pentru că SUFLETUL meu nu datorează nimic. Pentru că nu rănesc, nu urăsc, nu țin ranchiună. Pentru că invidia nu are loc în mine, iar resentimentele nu mă locuiesc. Mă odihnesc în pace pentru că conștiința mea este curată, pentru că nu merg cu măști sau intenții ascunse. Pentru că dau totul cu inima, fără să aștept nimic în schimb. Merg cu totul, cu ceea ce sunt, cu ceea ce am, cu ceea ce simt și nu mă ascund, nu mă prefac, nu concurez. Adevărul meu poate doare, dar nu trădează niciodată. Dacă cad, mă ridic cu demnitate, nu cu furie. Dacă pierd, învăț. Dacă iubesc, chiar o fac, așa că mă odihnesc în pace, pentru că trăiesc cu certitudinea că sunt LUMINĂ, chiar și în umbra mea. Și oricine îmi iese în cale, știe asta. Ajung cu SUFLETUL sau nu ajung 💜♾️.
Astăzi poate fi prima zi din noua ta viață. Tu alegi! Trăiește simplu,
visează mult, fii recunoscător, oferă iubire și zâmbește mereu! Nu poți
schimba oamenii din jurul tău, dar poți alege oricând ce fel de oameni
să ai în preajma ta.RĂMÂI ÎN LINIȘTE Uneori, cel mai frumos răspuns vine din tăcere.
Atunci când te oprești pentru o clipă din agitație și te așezi, pur și
simplu, în liniște, acolo începi să te regăsești cu adevărat. Această piesă este o invitație blândă de a rămâne aproape de tine, în tihnă. E despre momentele acelea în care nu trebuie să faci nimic... doar să fii. Liniștea nu înseamnă absență, ci prezență deplină. O respirație mai adâncă. O emoție care se așază frumos. O stare de bine care curge firesc, ca un izvor calm.
Spune o vorbă veche românească despre faptul că de multe ori socoteala
de acasă nu se potrivește cu cea din târg. De asemenea Sun Tzu, marele
strateg, spune că orice tactică este perfectă până la prima mișcare a
inamicului. Și atunci de ce am mai făcut-o dacă tot e vorba că nu ne
folosește?
Spune o vorbă veche românească despre faptul că de multe ori socoteala
de acasă nu se potrivește cu cea din târg. De asemenea Sun Tzu, marele
strateg, spune că orice tactică este perfectă până la prima mișcare a
inamicului. Și atunci de ce am mai făcut-o dacă tot e vorba că nu ne
folosește?
Spune Hristos că atunci când un om începe a construi o casă sau alte
acareturi bine este să vadă dacă va avea și cu ce să o termine ca să nu
se facă de râs. Și de asemenea zice că la luptă când vede că vine o
armată mult mai mare decât al lui, un conducător înțelept va trimite
solie de pace încercând să negocieze ce poate. Adică un soi de socoteală
făcută înainte tot e bună la ceva. Ceea ce poate nu este evident este
faptul că suntem îndemnați să ne facem planuri în avans doar când e
vorba despre lucruri relativ mici și neimportante cum ar fi construcția
unei case sau purtarea unui război. Cât despre lucrurile cu adevărat
importante ni se spune că bine este să nu ne grijim dinainte ce vom
spune și ce vom face. Când i-a trimis pe apostoli la propovăduire le-a
spus să nu-și ia nici traistă și nici toiag arătându-ne să nu ne punem
încrederea nici în provizii și nici în arme de vreun fel. Vrednic este
lucrătorul de plata sa.
A trăi după cum ne călăuzește clipa prezentă având în același timp
înțelepciunea a ceea ce este bine și ce este rău, este ceea ce ne face
să putem să ne bucurăm de tot și de toate. A urzi planuri și stratageme,
deși poate părea o atitudine de om cumpătat, de multe ori nu ne aduce
decât multă tulburare. Deși ne-a fost dat să putem prinde și cuprinde
multe lucruri în mintea noastră, totuși am înnebuni încercând să vedem
întregul Univers în totalitatea lui pentru a înțelege tot ceea ce ne
poate afecta la un moment dat. Psihoistoria profesorului Seldom, din
romanele lui Asimov, rămâne exact ceea ce a fost când a fost scrisă. Un
vis, o urzeală a imaginației care nu va putea fi degrabă pusă în
practică.
Spontaneitatea noastră, a oamenilor ține de inteligență. Și când spun
inteligență nu mă refer la testele de IQ care au de cele mai multe ori
un înțeles îndoielnic și o finalitate asemenea ci la puterea de adaptare
a omului și a tot ce există în natură la condiții de care ne izbim
pentru prima dată în viață. Atunci când se naște un copil caută spontan
pieptul mamei. De unde intuiția aceasta atâta vreme cât nu a avut
niciodată experiențe în afara pântecului? Cineva numea pieptul mamei
„singura interfață intuitivă, pentru toate celelalte trebuie să învățăm
câte ceva“. Copilul știe să se lase ghidat de situația în care se
trezește la momentul respectiv și face asta deși, dacă ar fi să credem
ceea ce spun unii psihologi, nu există traumă mai mare pe tot parcursul
vieții unui om decât ieșirea din pântecul mamei.
Suntem educați, suntem puși în rând cu lumea, ne civilizăm, învățăm să
facem planuri, învățăm să fim tot mai puțin spontani și tot mai
calculați. Învățăm cum să ne ascundem pe noi înșine în spatele unor
măști și imagini construite atent și studiate îndelung. Din păcate
această înainte-plănuire nu ne este întotdeauna de folos. Socoteala de
acasă nu se potrivește cu cea din târg.
Să nu ne mai facem planuri deloc? Nici asta nu este bine. E bine să ne
facem planuri dar fără să uităm că multe lucruri se schimbă în foarte
scurtă vreme. Dacă prețurile la materialele de construcții cresc sau
scad, asta ne va afecta și bugetul pentru construcția noastră. Dar un
buget afectat poate fi corectat muncind încă o zi sau două sau nouă.
Totuși nu putem plănui când să ne îndrăgostim de exemplu. Nu putem să
mai muncim încă doi ani ca să ne facem inima să tresalte când vrem noi
și pentru cine sau ce vrem noi.
Lucrurile care ne fac fericiți pot fi trăite doar spontan. Multă durere
și mult necaz îi paște pe cei care vor să planifice dragostea, viața,
moartea, descoperirea Adevărului...
Cuviosul Serafim de Sarov, marele Sfânt al Rusiei, care ne învaţă că scopul vieţii creştine este dobândirea Darului Duhului Sfânt, ajunsese la o aşa măsură duhovnicească încât Maica Domnului i s‑a arătat aievea de mai multe ori în timpul vieţii sale.
Cuviosul a avut o evlavie deosebită pentru Pururea Fecioara Maria, care l‑a salvat de la moarte, l‑a ocrotit şi l‑a povăţuit mereu.
Icoana Maicii Domnului în faţa căreia se ruga Sfântul Serafim şi în faţa căreia, aşezat în genunchi, a şi adormit întru nădejdea Învierii, se numeşte Umilenie, care se tâlcuieşte „Înduioşarea”, iar Sfântul a botezat‑o „Bucuria tuturor bucuriilor”.
ACATISTUL MAICII DOMNULUI UMILENIA
Icoana făcătoare de minuni “Umilenia”, prăznuită pe data de 2 Ianuarie, 15 Ianuarie, 19 Iulie, 28 Iulie, 1 August si 10 August
Icoana făcătoare de minuni “Tandreţea” de la Pskov-Pechersk, prăznuită pe data de 23 Iunie
ICOANA FĂCĂTOARE DE MINUNI “UMILENIA”
(2 Ianuarie, 15 Ianuarie, 23 Iunie, 19 Iulie, 28 Iulie, 1 August si 10 August)
Cuviosul Serafim de Sarov, marele Sfânt al Rusiei, care ne învaţă
că scopul vieţii creştine este dobândirea Darului Duhului Sfânt,
ajunsese la o aşa măsură duhovnicească încât Maica Domnului i s‑a
arătat aievea de mai multe ori în timpul vieţii sale.
Cuviosul a avut o evlavie deosebită pentru Pururea Fecioara Maria,
care l‑a salvat de la moarte, l‑a ocrotit şi l‑a povăţuit mereu.
Icoana Maicii Domnului în faţa căreia se ruga Sfântul Serafim şi în
faţa căreia, aşezat în genunchi, a şi adormit întru nădejdea Învierii,
se numeşte Umilenie, care se tâlcuieşte „Înduioşarea”, iar Sfântul a
botezat‑o „Bucuria tuturor bucuriilor”.
Ea a fost pictată pe o pânză întinsă pe o scândură de chiparos şi are o iconografie mai deosebită.
Mai întâi este o reprezentare cu trăsături realiste şi nu bizantine.
Apoi, spre deosebire de majoritatea celorlalte reprezentări, aici
Maica Domnului este singură, fără a‑L purta în braţe pe Pruncul Hristos.
Mâinile fiind deci libere, le ţine încrucişate pe piept, iar privirea este plecată, plină de smerenie.
Împrejurul aureolei, care are forma unei cununi de raze strălucitoare, este scris : „Bucură‑te, Mireasă, pururea Fecioară !”
După mutarea Sfântului Serafim la Domnul, Icoana a ajuns la Mânăstirea de maici Diveevo, pe care chiar Cuviosul o întemeiase.
Maicile i‑au aşezat o ferecătură de argint şi i‑au dedicat un paraclis în Catedrala Sfintei Treimi.
Mai târziu, Mitropolitul Serafim Şihagov a compus o slujbă specială,
iar după canonizarea Cuviosului Serafim de Sarov, Icoana a fost copiată
în mii de exemplare.
O asemenea copie fidelă se păstrează la Galeriile Tretiakov din Moscova.
ACATISTUL MAICII DOMNULUI ÎN CINSTEA ICOANEI FĂCĂTOARE DE MINUNI “UMILENIA-FLOAREA SMERENIEI”
(2 Ianuarie, 23 Iunie, 19 Iulie, 28 Iulie, 1 August si 10 August)
Rugăciunile începătoare
De este preot, începe aşa :
Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin !
Iar de nu este preot, se zice :
Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi ! Amin !
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie !
Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului,
Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor
şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne
curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele
noastre !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără-De-Moarte, miluieşte-ne pe noi ! (de 3 ori)
Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh ! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor ! Amin!
Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi ! Doamne,
curăţeşte păcatele noastre ! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre !
Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele
Tău !
Doamne miluieşte ! (de 3 ori)
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh ! Şi acum … ! Amin !
Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, Sfinţească-se
Numele Tău ! Vie Împărăţia Ta ! Facă-se Voia Ta ! Precum în Cer aşa şi
pe Pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi
ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor
noştri ! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel
viclean !
Preotul :
Că a Ta este Împărăţia, Puterea şi Slava, a Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin !
Iar de nu este preot, se zice :
Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi ! Amin !
Apoi troparele :
Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi,
că, nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca
unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi !
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh !
Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am
nădăjduit ; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre,
ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii
noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău ; toţi
lucrul mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor !Amin !
Uşa milostivirii deschide-o nouă, BineCuvântată
Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru
Tine, ci să ne izbăvim prin Tine de nevoi, că Tu eşti mântuirea
neamului creştinesc.
Apoi :
Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl ATotŢiitorul,
Făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute.
Şi întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care
din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii ; lumină din lumină,
Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut iar nu făcut, Cel de o
fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care, pentru noi oamenii şi
pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la
Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria şi S-a făcut om. Şi S-a răstignit
pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, a pătimit şi s-a îngropat. Şi a
înviat a treia zi, după Scripturi. Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a
dreapta Tatălui. Şi iarăşi va să vină cu slavă să judece viii si
morţii, a Cărui Împărăţie nu va avea sfârsit. Şi întru Duhul Sfânt,
Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu
Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin Prooroci.
Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică, mărturisesc
un Botez spre iertarea păcatelor. Aştept învierea morţilor şi viaţa
veacului ce va să fie. Amin !
Apoi : Doamne miluieşte ! (de 12 ori)
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh ! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor !Amin!
Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu ! (o închinăciune)
Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu ! (o închinăciune)
Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru ! (o închinăciune)
Psalmul 142
Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioşia
Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău,
că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmaşul prigoneşte
sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare ; făcutu-m-a să locuiesc
în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima
mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de
demult ; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale
m-am gândit.
Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ
însetoşat. Degrab’ auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-Ţi
întoarce Faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în
mormânt. Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea.
Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu.
Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învaţă-mă să fac
Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască
la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă.
Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de
stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul
meu, că eu sunt robul Tău.
Apoi : Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh ! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor !Amin !
Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului ! (de 3 ori)
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh ! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor !Amin!
Apoi :
Nu vom tăcea, Născătoare de Dumnezeu, pururea a
spune puterile tale, noi, nevrednicii. Că de nu ai fi stat tu înainte
rugându-te, cine ne-ar fi izbăvit dintru atâtea nevoi ? Sau cine ne-ar
fi păzit până acum slobozi ? Nu ne vom depărta de la tine, Stăpână, că
tu izbăveşti pe robii tăi pururea din toate nevoile.
Psalmul 50
Miluieşte-mă, Dumnezeule, după Mare Mila Ta şi după mulţimea
îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de
fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte ; că fărădelegea mea eu o
cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi
rău înaintea Ta am făcut, aşa încât Drept eşti Tu întru cuvintele Tale
şi Biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit
şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată adevărul ai iubit ; cele
nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale, mi-ai arătat
mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi ; spăla-mă-vei şi mai vârtos
decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie ;
Bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce faţa Ta de la păcatele
mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru
mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale
mele. Nu mă lepăda pe mine de la Faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua
de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă
întăreşte. Învăţa-voi pe cei fără de lege Căile Tale şi cei
necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de
sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele ; Bucura-se-va limba mea de
Dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti
lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat ; arderile de tot nu le
vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu : duhul umilit ; inima înfrântă şi
smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta,
Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi
jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot ; atunci vor pune pe
altarul Tău jertfă.
Condacul 1
Celei mai smerite Împărătese, a lumii şi a Îngerilor, îi aducem
cereri, mulţumiri şi laude, că s-a învrednicit a fi cea mai frumoasă
floare a omenirii, întru care a binevoit Dumnezeu a Se face Om, pentru
mântuirea noastră. Iar tu, Floarea smereniei, Maică PreaCurată,
dăruieşte-ne nouă din smerenia ta, ca să-L primim pe Dumnezeu în
sufletele noastre !
Icosul 1
Îngerii, înaintea oamenilor, ţi s-au închinat, Fecioară smerită şi de
toţi lăudată, iar Arhanghelul Gavriil a fost trimis să-ţi spună vestea
cea de taină, pe care ţi-a dezvăluit-o Dumnezeu numai ţie :
Bucură-Te, Maica Smereniei !
Bucură-Te, Fecioară aleasă ca o floare a omenirii !
Bucură-Te, ceea ce eşti şi vei fi cea mai lăudată !
Bucură-Te, Maica Domnului !
Bucură-Te, Împărăteasa Îngerilor !
Bucură-Te, Cea pentru Care Dumnezeu a umplut lumea cu Icoane Făcătoare de Minuni!
Bucură-Te, împlinirea aşteptărilor celor de demult !
Bucură-Te, mirarea cetelor îngereşti !
Bucură-Te, Maică smerită a lui Dumnezeu !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 2-lea
Viaţa Maicii Sfinte a fost un neîntrerupt „Aliluia”, pentru care
Îngerii s-au înfricoşat şi capul şi-au plecat, recunoscând-o pe dânsa
drept Împărăteasa lor PreaSlăvită, cea mai frumoasă floare înflorită în
toată omenirea.
Icosul al 2-lea
Coborându-se Fecioara de mică în adâncurile nebănuite de noi ale
smereniei, Domnul a binecuvântat-o mai mult decât pe toţi şi prin
glasurile îngereşti şi omeneşti o laudă aşa:
Bucură-Te, Măicuţa durerilor !
Bucură-Te, ceea ce suspini pentru toate sufletele !
Bucură-Te, ceea ce te bucuri de mântuirea noastră !
Bucură-Te, ceea ce ai zis : „Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău” !
Bucură-Te, chipul desăvârşit al smereniei !
Bucură-Te, Învăţătoarea noastră întru ale tăcerii şi modestiei !
Bucură-Te, ceea ce ne dai speranţă şi putere pe calea nevoinţei!
Bucură-Te, cel mai frumos Palat al lui Dumnezeu !
Bucură-Te, întâia Biserică sfinţită !
Bucură-Te, cutremurarea iadului !
Bucură-Te, Izgonitoarea setei de răzbunare !
Bucură-Te, Încurajatoarea celor nebăgaţi în seamă de lume !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 3-lea
Lacrimile PreaCuratei s-au făcut pentru noi izvor de bunătăţi, de
milă şi de har, curgând nesecat prin icoanele sale lăsate lumii.
Iartă-ne, Măicuţa noastră, a oropsiţilor, pentru durerile pe care ţi le
pricinuim prin greşelile noastre! Pentru toate lacrimile sfinte vărsate
pentru noi, Îi cântăm cu smerenie Fiului tău: Aliluia!
Icosul al 3-lea
Nimeni nu a mai plâns pe pământ şi în cer mai cu durere decât Maica
lui Dumnezeu. Şi nu numai la moartea Fiului ei pe Cruce, când prin inimă
i-a trecut sabie, după proorocie, ci şi atunci când a văzut moartea
sufletească a fiecăruia dintre noi, iar lacrimile ei au rodit bucurie şi
întoarcere la Dumnezeu a multora, pentru care îi cântăm Fecioarei aşa :
Bucură-Te, smerenie înlăcrimată !
Bucură-Te, ceea ce te bucuri pentru întoarcerea noastră la Dumnezeu !
Bucură-Te, cea mai cinstită fiică a Evei !
Bucură-Te, ceea ce porţi cel mai frumos şi mai slăvit nume, Marie !
Bucură-Te, Împărăteasa care nu trece cu vederea pe niciuna din slugile sale !
Bucură-Te, smerenie în laudă !
Bucură-Te, Ghiocelul omenirii !
Bucură-Te, după cum ţi-a spus Arhanghelul !
Bucură-Te, cu o bucurie mai mare decât a Evei în Rai !
Bucură-Te, mai mult decât Sfânta Elena la găsirea Crucii !
Bucură-Te, alături de Fiul tău, în cer !
Bucură-Te, strigătul de biruinţă al Evei celei mult-întristate !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 4-lea
Noi nu putem răbda cât ai răbdat tu pentru omenire. Noi nu putem
înţelege durerile sufletului tău smerit, o, Maică. Iartă-ne puţinătatea
credinţei, a nădejdii şi a dragostei şi primeşte din partea noastră, ca
dar, cântarea către Fiul tău : Aliluia !
Icosul al 4-lea
Cei care au crezut că te-au înţeles pe deplin s-au cufundat în
mândrie şi înşelare, iar cei care s-au smerit, îngenunchind înaintea
Icoanei tale, au primit de la Dumnezeu, prin tine, revărsarea harului.
De aceea, îţi mulţumim, grăind :
Bucură-Te, răbdarea fără cârtire !
Bucură-Te, smerenie nepoticnită !
Bucură-Te, taină adâncită şi neînţeleasă !
Bucură-Te, Împărăteasa noastră cea plină de bunătate şi dăruire !
Bucură-Te, Maică Sfântă ce împodobeşti Bisericile cu Icoana ta !
Bucură-Te, prietena omenirii !
Bucură-Te, rugătoarea noastră în cer !
Bucură-Te, sufletul cel mai strălucitor !
Bucură-Te, ceea ce te-ai transformat în bucuria credincioşilor !
Bucură-Te, ocrotirea noastră !
Bucură-Te, cea nedescrisă de cuvinte !
Bucură-Te, Maică, în faţa căreia graiul omenesc se retrage neputincios !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 5-lea
Nu e nimeni care să nu fi auzit de numele tău cel sfânt, PreaCurată
Fecioară Maria. Cei care nu l-au cinstit, mult au pierdut, iar cei care
l-au păstrat în inimă cu evlavie, închinându-ţi-se ca Maicii lui
Dumnezeu, au fost răsplătiţi de Fiul tău cu împlinirea rugăciunilor, la
vreme potrivită. De aceea noi, credincioşii, îi cântăm Fiului tău
împreună cu Îngerii : Aliluia !
Icosul al 5-lea
Pământul s-a umplut de Biserici, dintre care nenumărate poartă hramul
tău, al preasfintelor tale sărbători, Fecioară Maria. Ele sunt buchetul
de flori pe care ţi-l oferim împreună cu rugăciunile noastre dinaintea
icoanelor tale. Ajută-ne, Maică a Domnului şi a noastră, ca să ne
păstrăm credinţa iubitoare, neschimbată, până la sfârşit, şi să-ţi putem
cânta în veşnicie aşa :
Bucură-Te, ajutătoarea noastră de zi cu zi !
Bucură-Te, darul nostru de la Dumnezeu !
Bucură-Te, ceea ce ne-ai fost dată ca Maică !
Bucură-Te, că suntem nevrednici de mila ta cea mare !
Bucură-Te, că fără tine ne-am poticni la vreme de încercare !
Bucură-Te, miluitoarea noastră cea fără părtinire şi neobosită !
Bucură-Te, sporitoarea darurilor date nouă de Dumnezeu !
Bucură-Te, înţelepţirea noastră neştiută !
Bucură-Te, Rai înflorit pe pământ !
Bucură-Te, perla ascunsă, cu chip blând !
Bucură-Te, cea îmbrăcată pururea în haina cea strălucitoare a smereniei !
Bucură-Te, ceea ce ne înţelegi dorurile şi durerile !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 6-lea
Milioane de minuni au răsărit, ca stelele pe cerul lumii, prin
mijlocirea ta, Fecioară. Ele nu se opresc până la sfârşitul lumii, până
la ultimul strigăt al vreunui credincios către tine. Uimiţi de bunătatea
ta, Îngerii Îi cântă lui Dumnezeu : Aliluia !
Icosul al 6-lea
Viaţa fiecărui creştin este presărată cu minuni ale Maicii Domnului,
ştiute şi neştiute. De multe ori, PreaCurata nu aşteaptă cererea
noastră, pentru a ne ajuta, ci fiind o Maică plină de iubire şi răbdare,
ne îndreaptă pe calea mântuitoare, dorind să ajungem biruitori alături
de Fiul ei şi de dânsa, în Raiul redeschis. Plini de cucernicie, ştiind
că de multe ori am uitat să-i mulţumim Fecioarei Maici, noi îi cântăm
acum aşa :
Bucură-Te, bucură-Te cu bucurie nesfârşită !
Bucură-Te, ceea ce ne dăruieşti bucurii duhovniceşti !
Bucură-Te, Maică izvorâtoare de minuni !
Bucură-Te, ceea ce ne deschizi ochii sufletului asupra bunătăţilor netrecătoare !
Bucură-Te, că ne scoţi din valurile lumii şi ne duci spre pacea lină !
Bucură-Te, ceea ce ne ajuţi să ne ruşinăm de păcatele noastre !
Bucură-Te, vas ales al smereniei !
Bucură-Te, că ne sprijini la necaz, ca să înţelegem mâna Proniei în toate !
Bucură-Te, templul cel slăvit al Duhului Sfânt !
Bucură-Te, Maica bucuriei, smereniei şi răbdării !
Bucură-Te, cea mult cântată şi mult lăudată !
Bucură-Te, Fecioara cu cel mai bun nume !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 7-lea
Atunci când frica şi jalea vor cuprinde omenirea, la Judecata de
Apoi, când cărţile Îngerilor se vor deschide şi nu va fi loc de fugă
pentru nimeni şi atunci mila ta va îmbrăţişa făptura, încât tu vei
mijloci la Dreptul Judecător pentru iertarea păcatelor noastre,
Născătoare de Dumnezeu. Temându-ne de clipele acelea, alături de Îngerii
cei buni cântăm cu umilinţă : Aliluia !
Icosul al 7-lea
La tine nu este pedeapsă fără timp de îndreptare, la tine nu este
faţă îndelung întoarsă de la cei păcătoşi, la tine nu este oprire a
izvorului minunilor, Fecioară Maria. De aceea, noi, cei păcătoşi, te
strigăm să ne ajuţi, să ne schimbăm viaţa, să urmăm calea pocăinţei şi
să îţi cântăm :
Bucură-Te, Maică a milei !
Bucură-Te, ceea ce ne ajuţi întotdeauna !
Bucură-Te, fericire în smerenie !
Bucură-Te, Fecioară strălucitoare !
Bucură-Te, Maica Soarelui veşnic !
Bucură-Te, Apărătoarea noastră în faţa Dreptului Judecător !
Bucură-Te, Floare între florile Raiului !
Bucură-Te, mâna întinsă păcătoşilor !
Bucură-Te, ceea ce plângi pentru păcatele noastre !
Bucură-Te, izvor de pocăinţă !
Bucură-Te, Maică a creştinilor, lăsată nouă de Hristos !
Bucură-Te, mângâierea noastră !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 8-lea
Cu câtă seninătate ai stat, Maică, înaintea încercărilor vieţii,
învelindu-te cu haina dragostei de Fiul tău şi Dumnezeu şi împodobită
fiind cu o cunună de smerenie neţărmuită. Pentru aceasta, Îngerii ţi-au
slujit şi îţi slujesc cu bucurie, cântând Fiului tău PreaIubit : Aliluia !
Icosul al 8-lea
Aşa a binevoit Dumnezeu, ca să Se facă Om şi să aibă drept Maică pe
cea mai frumoasă şi mai smerită dintre fecioarele lumii, pe Maria, fiica
Anei. Îţi mulţumim, Doamne, că prin dânsa Tu ai căutat spre noi, ca să
ne afli ! Căci noi suntem oile cele pierdute, care suspină să le
găseşti, grăind către Maica Ta aşa :
Bucură-Te, mărgăritarul cel mai de preţ al pământului !
Bucură-Te, lună între stelele Raiului !
Bucură-Te, Maica lui Dumnezeu !
Bucură-Te, cea anunţată de Proorocii din vechime !
Bucură-Te, ceea ce ai fost lăudată de Elisabeta !
Bucură-Te, bucuria păstorilor veniţi la iesle !
Bucură-Te, uimirea Magilor veniţi din Răsărit !
Bucură-Te, cea către care Dreptul Simeon s-a închinat şi a profeţit !
Bucură-Te, ceea ce ai plecat în Egipt, la sfatul Îngerului !
Bucură-Te, cea sub ochii căreia a crescut Pruncul Dumnezeiesc!
Bucură-Te, iubire de mamă pentru neamul creştinilor !
Bucură-Te, cea mult cinstită de către Sfinţii Apostoli !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 9-lea
Dorind să-ţi arate cinstea şi supunerea pe care ţi le poartă,
Mântuitorul nostru, Domnul Iisus Hristos, a săvârşit prima Sa minune la
îndemnul tău părintesc, Fecioară Maria, pe când vă aflaţi la o nuntă din
Cana Galileii. Îţi mulţumim deci, ajutătoarea noastră, începătoarea
minunilor şi cu umilinţă Îi cântăm lui Dumnezeu : Aliluia !
Icosul al 9-lea
Pentru mila şi ruga ta, Fecioară, Domnul a transformat apa în vinul
cel bun, în Cana Galileii, învăţându-ne că aşa va fi pentru noi, cei
păcătoşi, trecerea de la moarte la viaţă. Ne închinăm ţie, Maică şi
Fecioară şi te lăudăm grăind :
Bucură-Te, cea plină de milă şi de har !
Bucură-Te, ceea ce nu ne treci cu vederea de-a lungul vieţii noastre !
Bucură-Te, rugătoarea noastră puternică !
Bucură-Te, cea ale cărei rugăciuni sunt mereu ascultate !
Bucură-Te, PreaSfântă care ai pogorât cerul pe pământ !
Bucură-Te, deschizătoarea uşii milei !
Bucură-Te, smerenie îmblânzitoare !
Bucură-Te, gând curat împodobit cu modestie !
Bucură-Te, lacrima sfinţită a pământului !
Bucură-Te, cea care te-ai făcut pricina celei dintâi minuni a lui Iisus !
Bucură-Te, ajutătoarea familiilor creştine !
Bucură-Te, ocrotitoarea copiilor !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 10-lea
În lumea aceasta durerea nu conteneşte, suspinul nu se opreşte.
Bucuria este trecătoare şi prea puţină pentru sufletele noastre însetate
de veşnicie. Multă mângâiere şi alinare primim noi de la Icoana
Fecioarei Maria, rugându-ne cu credinţă! Bucuria cea veşnică să o ceri
pentru noi, Fecioară, ca să putem cânta Domnului în vecii nesfârşiţi : Aliluia !
Icosul al 10-lea
Exemplu de smerenie şi de răbdare ne este nouă Maica PreaSfântă. Când
suntem copleşiţi şi însinguraţi ne ridicăm ochii spre Icoana dânsei,
ştiind că nu ne-a părăsit. Te rugăm să ne dăruieşti din dulceaţa
smereniei şi blândeţii tale, Fecioară şi să ne ancorezi în răbdare până
la sfârşitul vieţii noastre pământeşti, iar noi să te lăudăm aşa :
Bucură-Te, oglindă străvezie a Raiului !
Bucură-Te, ceea ce muţi din loc munţii neputinţelor noastre !
Bucură-Te, curcubeul păcii şi al speranţei !
Bucură-Te, alinătoarea inimilor obosite !
Bucură-Te, ajutorul sărmanilor răbdători !
Bucură-Te, minune tăinuită în smerenie !
Bucură-Te, Maică a curăţiei sufleteşti !
Bucură-Te, Mânăstire în care a locuit Hristos !
Bucură-Te, duioşie negrăită !
Bucură-Te, PreaFericită şi MultLăudată Fecioară !
Bucură-Te, puritate neîntrecută de Îngeri !
Bucură-Te, ceea ce ne dai minunile ca o ploaie de primăvară !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 11-lea
Ne smerim înaintea ta, Împărăteasă a blândeţii şi a bunătăţii şi îţi
aducem în dar rugăciunile noastre nevrednice. Ştim că nu le vei trece cu
vederea, ci le vei înfăţişa Fiului tău ca pe darurile celor trei Crai,
cerându-I pentru noi milă, har şi pocăinţă. Dă-ne, Maică, rugăciunea
neîncetată a inimii curate, ca să-I cântăm şi pe pământ, şi în cer,lui
Dumnezeu : Aliluia !
Icosul al 11-lea
Tânjeşte sufletul nostru, Maică, după rugăciunea cea fără oprire a
inimii, pe care tu ai avut-o, învăluită în smerenia ta adâncită. Nu ne
lăsa, Maică, dorul neîmplinit, ci ajută-ne să ne transformăm în vase ale
harului, în sfeşnice nestinse, ca împreună cu femeile mironosiţe şi cu
cetele nenumărate ale tuturor Sfinţilor să te putem lăuda
neîntrerupt,cântând:
Bucură-Te, Maică a rugăciunii smerite !
Bucură-Te, ceea ce nu ţi-ai curmat rugăciunea plină de iubire !
Bucură-Te, PreaCinstită Maică, noua Evă minunată !
Bucură-Te, cea pe care şarpele cel vechi nu a putut să o ademenească !
Bucură-Te, învingătoarea ispitelor prin smerenie şi iubire !
Bucură-Te, prietena celor ce se ostenesc în rugăciuni şi privegheri !
Bucură-Te, întăritoarea Mânăstirilor ortodoxe !
Bucură-Te, Floare neîntinată şi neveştejită a fecioriei şi smereniei !
Bucură-Te, ceea ce ne îndemni la Împărtăşania cu Trupul şi Sângele Fiului tău iubit !
Bucură-Te, Maica Mântuitorului lumii !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 12-lea
Nu îndrăznim să privim chipul tău PreaFrumos din Icoană, în care
străluceşti ca o Împărăteasă a lumii. Cu capul plecat te rugăm, Maică a
noastră, să nu ne lipseşti în viaţa cea veşnică de vederea chipului tău
minunat şi a Fiului tău Celui biruitor ! Primeşte, Doamnă şi Stăpână,
firava noastră rugă, din inimă zdrobită, ca glasul nostru să se poată
împleti în eternitate cu cel îngeresc într-un neoprit : Aliluia !
Icosul al 12-lea
Inima noastră plânge, Maică, după vederea ta neîncetată, ca Doamnă şi
Împărăteasă în Rai, alături de Dumnezeu, de Îngeri şi de Sfinţi.
Ajută-ne şi învaţă-ne să urcăm acolo, pe treptele rugăciunii smerite,
având darul discernământului, pentru care să îţi mulţumim cu umilinţă :
Bucură-Te, Doamna noastră PreaCinstită !
Bucură-Te, strălucire plină de iubire !
Bucură-Te, ceea ce ai bucurat pe părinţii tăi cei credincioşi !
Bucură-Te, cântec în acorduri de smerenie şi har !
Bucură-Te, ciocârlia lumii, ceea ce te-ai înălţat cel mai mult spre Soarele neapus !
Bucură-Te, privighetoare ce ne alini dorurile cele curate ale inimii !
Bucură-Te, slava şi frumuseţea omenirii !
Bucură-Te, scară împodobită spre cer !
Bucură-Te, psaltire alungătoare a demonilor !
Bucură-Te, cea mai strălucitoare Biserică a noastră !
Bucură-Te, Regina Îngerilor şi a Sfinţilor !
Bucură-Te, ceea ce ne aştepţi în Raiul lui Hristos !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
Condacul al 13-lea (acest Condac se zice de 3 ori) :
O, Floarea smereniei, Maica bunătăţii şi a iubirii neţărmuite,
Fecioară Maria, ajută-ne pe calea acestei vieţi, dăruindu-ne răbdare şi
rugăciune smerită, cuget plecat şi ochi deschişi ai sufletului, ca să te
putem slăvi pururea în Raiul duhovnicesc, unde ne aştepţi cu dragoste,
de-a dreapta Fiului tău! Şi atunci,mântuiţi, să-I putem cânta Lui,
neîncetat: Aliluia !
După aceea, se zice iarăşiIcosul 1 :
Îngerii, înaintea oamenilor, ţi s-au închinat, Fecioară smerită şi de
toţi lăudată, iar Arhanghelul Gavriil a fost trimis să-ţi spună vestea
cea de taină, pe care ţi-a dezvăluit-o Dumnezeu numai ţie :
Bucură-Te, Maica Smereniei !
Bucură-Te, Fecioară aleasă ca o floare a omenirii !
Bucură-Te, ceea ce eşti şi vei fi cea mai lăudată !
Bucură-Te, Maica Domnului !
Bucură-Te, Împărăteasa Îngerilor !
Bucură-Te, Cea pentru Care Dumnezeu a umplut lumea cu Icoane Făcătoare de Minuni!
Bucură-Te, împlinirea aşteptărilor celor de demult !
Bucură-Te, mirarea cetelor îngereşti !
Bucură-Te, Maică smerită a lui Dumnezeu !
Bucură-Te, Floarea smereniei, Fecioară Maică !
şiCondacul 1:
Celei mai smerite Împărătese, a lumii şi a Îngerilor, îi aducem
cereri, mulţumiri şi laude, că s-a învrednicit a fi cea mai frumoasă
floare a omenirii, întru care a binevoit Dumnezeu a Se face Om, pentru
mântuirea noastră. Iar tu, Floarea smereniei, Maică PreaCurată,
dăruieşte-ne nouă din smerenia ta, ca să-L primim pe Dumnezeu în
sufletele noastre !
După aceea, zicem aceste rugăciuni :
Rugăciune către PreaSfânta Născătoare de Dumnezeu
PreaSfântă Fecioară, Floare a smereniei, bunătăţii şi a dragostei
curate, Sfeşnic strălucitor şi plin de har, primeşte puţina noastră
rugăciune şi nu ne ruşina în cererile noastre !
Ştim că nu avem Fericirea inimii curate, pentru a-L vedea pe Dumnezeu
şi nici Fericirea celor smeriţi, pentru a fi mângâiaţi de harul
necreat. De asemenea, nici de celelalte Fericiri, propovăduite de Fiul
tău, nu ne-am apropiat. Nefericiţi şi zbuciumaţi, singuri vinovaţi de
nefericirea noastră, strigăm către tine, Maică şi Învăţătoare a noastră,
ca să ne ajuţi să urcăm pe cele nouă trepte ale Fericirilor, către Fiul
tău Dumnezeiesc, de care nu vrem să ne lipsim nici acum şi nici în
vecii cei fără de timp.
Primeşte această zdrobire a inimii noastre sălbăticite şi cere pentru
noi mila cerească şi puterea de a ne recunoaşte şi spovedi cu
sinceritate păcatele cele de voie şi pe cele fără de voie, ca să ne
putem împărtăşi cu Sfintele Taine, cele dăruite nouă spre viaţa veşnică!
Nu ne uita, Maică a creştinilor, Maica noastră, bucuria noastră în
întristări şi sprijinitoarea noastră în necazuri şi dă-ne curajul
mărturisirii dreptei-credinţe prin fapte bune, în toate zilele vieţii
noastre. Amin !
Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului
Nu ne vom opri elanul inimii numai la cereri şi laude, ci dorim din
tot sufletul să-ţi mulţumim pentru întreg ajutorul văzut şi nevăzut,
Regină înfrumuseţată, PreaSfântă Maică a Împăratului făpturii.
Ne adăugăm mulţumirea la izvorul de recunoştinţă al tuturor
credincioşilor, care curge neîncetat spre tine şi spre Fiul tău, fiind
plin de lacrimi de bucurie pentru rugăciunile ascultate şi pentru inima
odihnită la lumina Adevărului veşnic.
Îţi mulţumim cu smerenie, înaintea Icoanei tale, PreaCinstită Maică !
Îţi mulţumim cu lacrimi, cu rugăciuni, cu acatiste şi cu cântări duhovniceşti !
Îţi mulţumim în fiecare zi a vieţii noastre, cu gândul plin de recunoştinţă ! Amin !
Şi apoi se face Otpustul:
Pentru rugăciunile PreaSfintei Născătoare de
Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor,
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi ! Amin !