ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
joi, 12 septembrie 2024
ENERGIA NU MINTE NICIODATĂ
ENERGIA NU MINTE NICIODATĂ
"Oricine te poate înșela prin cuvinte, cu maniere, cu cunoștințe, cu intenții minunat deghizate, cu mimică, pantomimă, comportament etc.. ecc
Dar nimeni nu te poate păcăli cu energie.
Când înveți să simți persoana din fața ta și să citești energia, nimic altceva nu te mai poate înșela.
Nu am fost învățați să ne concentrăm energia pe oameni, locuri, situații și circumstanțe din viață. Energia nu minte niciodată pentru simplul motiv că nu poate.
Dacă vrei să afli secretul Universului, gândește în termeni de energie, frecvență și vibrație. "
Nikola Tesla
Rugăciunea Cuvioasei Maicii noastre Alipia de la Goloseev (Romanian)
O Cuvioasă Maica noastră Alipia!
Caută cu mila ta cea bogată spre noi săracii, neputincioşii si dispreţuiţii, şi mijloceşte înaintea Domnului Dumnezeu ca să reverse şi peste noi nevrednicii o picătură din harul Său, să ne ierte pe noi de toate păcatele şi relele cu care am rănit voia Sa cea sfântă, să ne tămăduiască de toate bolile ce vin asupra noastră, ca pentru rugăciunile tale să nu ne lase pe noi netrebnicii robii Săi (numele) să greşim până în sfârşit, ci să ne întoarcă pe noi pe calea dreptăţii, ca toţi împreună cu tine să slăvim pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin
Viata Cuvioasei Alipia De La Goloseev
Marea nevoitoare a secolului XX, mult iubita şi venerata stareţă de la
Goloseev- monahia Alipia- s-a născut în 3/6 martie, anul 1905, în satul
Gorodişensk, din ţinutul Penza, în familia unor ţărani evlavioşi din
regiunea Mordovia, Vassa şi Tihon Avdeev.
Părinţii viitoarei cuvioase erau enoriaşi nelipsiţi ai bisericii cu
hramul Petru şi Pavel, din sat. La sfântul botez fetiţa a primit numele
Agafia, în cinstea muceniţei Agafia. Dintr-un sentiment de mare evlavie
pentru patroana ei cerească, matuşka a purtat pe spate icoana sfintei
muceniţe, întreaga sa viaţă.
Tatăl cuvioasei, Tihon Avdeev, era un mare postitor: pe toată durata(în
vremea)postului mânca doar pâine uscată şi bea puţin cvas, iar mama ei,
Vassa, văzându-i nevoinţele, era blândă şi smerită: ei îi plăcea să de-a
de pomană daruri ieşite din mâinile harnice ale fiicei sale. Aceste
virtuţi au fost moştenite şi de matuşka: până la sfârşitul zilelor sale
ea a ţinut post aspru, rugându-se, vindecând bolile celor ce veneau la
ea, întărindu-i şi ajutându-i în diferite nevoi spirituale şi lumeşti.
Cuvioasa îşi iubea tatăl şi mama cu o dragoste plină de afectivitate şi
respect, de aceea toată viaţa s-a rugat pentru ei, îndemnând şi pe fiii
ei duhovniceşti să-i pomenească în rugăciune pe robii lui Dumnezeu Tihon
şi Vassa, precum şi pe Pavel şi Eufimia, Sergie şi Domna, bunicii şi
bunicele ei.
Darurile binecuvântate ale cuvioasei s-au manifestat de timpuriu.
Părinţilor Agafiei le plăcea foarte mult să se roage nu numai acasa, ci
şi în casa Domnului. Ei îşi luau adesea copila de acasă şi mergeau la
slujbă, ea fiind de mică obişnuită cu singurătatea. Copila ascultătoare,
nu suferea din această cauză, căci ea îşi găsea consolarea în
rugăciune. În plus, ea era atent urmărită de cei ce mergeau la biserică,
căci prin rugăciune s-au deschis aripile sufletului său curat, care
mergea la biserică să se roage în casa Domnului, nu ca la piaţă.
Nu se cunosc amănunte despre studiile matuşkăi: unde a urmat clasele
primare sau gimnaziul, dar probabil la şcoala care aparţinea de biserica
din sat. Rugăciunile şi Psaltirea le citea în limba veche bisericească.
Chiar şi atunci când era foarte tânără, ea mergea la şcoala duminicală
din parohie,şi, neimplicându-se în discuţii, stătea într-un colţ retras
şi citea Psaltirea.
Revoluţia din octombrie 1917, a adus un eveniment neplăcut în viaţa
cuvioasei. Un detaşament al Armatei Roşii a dat buzna şi în casa
Avdeevilor şi i-a omorât pe proprietari. Agafia a scăpat cu viaţă,
printr-o minune, fiind dusă la nişte vecini. Venind acasă, a găsit pe
părinţii săi împuşcaţi. În ciuda marii sale dureri, ea şi-a învins
sentimentele şi a început să citească Psaltirea pentru cei adormiţi.
Curând orfana a fost luată în grijă de o rudă a sa, însă nu pentru mult
timp. În casa acesteia au năvălit soldaţi din primul regiment al
trupelor terestre, luând-o prizonieră. Însă Domnul a ocrotit acest vas
ales al său. Mişcat de lacrimile fetei, comandantul armatei a decis să
renunţe la ea.
Moartea tragică a părinţilor ei şi încercările ce au urmat au făcut-o pe
Agafia să fie gata să-şi ia crucea si să-L urmeze pe Hristos, mergând
şi la moarte mucenicească pentru El, dacă era nevoie. Fiind de mică o
fire retrasă, ea a devenit mai tăcută şi cufundată în rugăciune. Încă
din copilărie fiind foarte evlavioasă, tânăra a început să meargă des la
biserică (îi plăcea să se roage mai ales la biserica Sfintele Femei
Mironosiţe din Penza). Ea obişnuia să meargă în pelerinaj pe la sfintele
mănăstiri,care au mai au supravieţuit în chip minunat demolărilor de la
începutul anilor 1920. Trăia cu ceea ce-i trimitea Dumnezeu,
petrecându-şi nopţile în rugăciune, sub cerul liber. Deseori lucra cu
ziua pentru a-şi câştiga o bucată de pâine şi un acoperiş deasupra
capului. Încercările grele prin care trecea nu i-au împietrit inima
milostivă, ci au făcut-o şi mai blândă şi bună. Suferinţele mari ale
oamenilor o făceau pe tânără să se roage mereu pentru cei săraci şi
îndureraţi, ajutându-i cu cât putea. Viaţa singuratică a învăţat-o să-i
fie recunoscătoare lui Dumnezeu şi oamenilor şi pentru cele mai mici
lucruri: pentru ziua pe care o trăia, pentru o noapte liniştită, pentru
un pahar de apă, pentru firimiturile de la masa cuiva, pentru cuvintele
folositoare şi saluturile prietenoase pe care le primea. Matuşka a fost
recunoscătoare întreaga sa viaţă pentru darurile primite şi s-a străduit
să le înmulţească cu multă dragoste. Când stareţa a ajuns deja
cunoscută(pt darurile sale), aceasta putea chiar să le insufle oamenilor
gânduri bune despre semenii lor. Deşi erau vremuri de mare încercare,
Biserica a contribuit la înflorirea vieţii duhovniceşti. Cu timpul,
nevoitoarea Agafia a întâlnit oameni cu viaţă duhovnicească înaltă,
monahi şi mireni, întărindu-se mai mult în viaţa duhovnicească.
Represiunile în masă contra creştinilor din anii 1930 nu au ocolit-o
nici pe ea. Matuşka a fost arestată şi întemniţată. Ea nu a spus
niciodată exact în ce condiţii a stat închisă. Locul întemniţării sale
îl numea alegoric Odessa, şi spunea că a constatat că era un ţinut
muntos, cu vedere spre mare. Cuvioasa avea experienţa tuturor
neajunsurilor din închisoare: interogatorii ce ţineau ore în şir,
însoţite de torturi şi insulte, care uneori se soldau cu moartea
deţinuţilor, iar alteori erau atât de înfricoşătoare, încât cei ce le
suportau erau adevăraţi mucenici. Însă aceste dureri(încercări) care au
distrus o mulţime de oameni, pentru ea au însemnat focul curăţitor al
păcatelor sale. Uitând de necazurile sale, matuşka îi mângâia mereu pe
cei închişi împreună cu ea, se ruga pentru ei şi îi îngrijea,
făcându-le, pe cât posibil, suferinţa mai uşoară. Ea reuşea să le
trimită scrisori, chemând pe oameni la credinţa în Dumnezeu şi
încurajându-i să nu renunţe la Împărăţia Cerurilor.
Mai târziu, Agafia Tihonovna a fost condamnata la moarte/dusa in celula
celor condamnaţi la moarte. Când au rămas în celulă doar trei
prizonieri: un preot, fiul său şi ea, batiuşka a slujit o panihidă
pentru ei. Apoi părintele a spus că matuşka va rămâne în viaţă. Iată cum
s-a întâmplat: mărturisitoarea lui Hristos a ieşit ca prin minune din
închisoare, prin mijlocirile Sfântului Apostol Petru. Până la sfârşitul
vieţii sale stareţa nu a încetat să-i mulţumească sfântului pentru
eliberarea sa, luându-l ca ocrotitor al său, şi totdeauna obişnuia să
stea în biserică lângă icoana Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel.
După eliberarea minunată din închisoare, matuşka străbătut timp de 11
zile ţărmul stâncos până la cea mai apropiată localitate. În cea de-a
12-a zi, a ajuns la o vie mare ce ducea spre un sat de munte. În
amintirea acestei călătorii, cuvioasei i-au rămas pe coate numeroase
adâncituri. Ea şi-a început din nou viaţa singuratică, care era foarte
anevoioasă mai ales că matuşca nu avea acte, şi, deci, nu era
înregistrată, ceea ce în timpul puterii sovietice atrăgea, bineînteles,
asupra ei pedeapsa cu închisoarea. Însă Domnul o întărea şi o
păzea/acoperea pe aleasa Lui.
Matuşka se străduia ca niciodată să nu dea motive de a fi urmărită.
Nevoitoarea totdeauna trăia în singurătate, nebăgată în
seamă/neobservată, smerită, nederanjând cu nimic şi nejudecând pe
nimeni. Nimeni nu-i ştia rugăciunile şi nevoinţele, nu era văzută fără
să lucreze, căci ea niciodată nu se lăsa aşteptată, nu dispreţuia niciun
lucru, ci îşi îndeplinea sarcinile cu exactitate şi conştiinciozitate.
Dacă cumva reuşea să-şi găsească un adăpost sau doar găzduire pentru o
noapte, ea încerca să nu împovăreze cu nimic pe gazde, făcând curăţenie
şi ordine peste tot, chiar şi celor care aveau un trai foarte
sărăcăcios. Matuşka era văzută totdeauna curată, îngrijită şi tăcută.
Este posibil ca matuşka să-şi fi luat asupra sa nevoinţa nebuniei pentru
Hristos, din această perioadă. Se exprima foarte rău în prezenţa
celorlalţi, abia rupând câteva cuvinte/ într-un limbaj greu de înţeles,
vorbind despre ea şi despre femei, în general, la genul masculin.
Obişnuia ca în timp ce vorbea să treacă de la rusă la dialectul natal şi
invers.
În timpul celui de-al doilea Război Mondial, 1941-1945, matuşka a fost
ridicată de nazişti şi închisă în lagăr, pentru o perioadă, bând din nou
din potirul suferinţei. Dar ea a reuşit să scape şi de acolo. Cuvioasa
şi-a început din nou peregrinările ce s-au înmulţit din cauza
războiului. Acea zonă a ţării a fost ocupată, iar alte teritorii
sufereau de pe urma luptelor purtate pe acolo. Cuvioasa pustnică a putut
să se refugieze cu ajutorul spionilor nemţi, ca partizană nemţoaică.
Astfel, ea s-a stabilit pentru o vreme în satul Kapitanivka din regiunea
Kievului, unde s-a adăpostit la o familie cu mulţi copii. Dumnezeu o
cerceta pe cuvioasă prin semnele Sale minunate prin revelaţii, şi a
învrednicit-o cu darul facerii de minuni. În timpul războiului, la
Cernigov au fost înapoiate moaştele Sfântului Teodosie, care au fost
luate din oraş de către cei care s-au ridicat împotriva Bisericii.
Învăţată cu drumul, matuşka a plecat în pelerinaj pe jos la Cernigov,
pentru a se închina la locurile sfinte. Noaptea dormea sub cerul liber,
fără să se oprească prin sate. Închinându-se la moaştele făcătorului de
minuni din Cernigov, cuvioasa s-a rugat de egumen să fie găzduită o
noapte. Acesta i-a răspuns nepoliticos şi a plecat, iar matuşka a ieşit
afară. La poarta mănăstirii i-a întâmpinat o femeie ce plângea, că fiica
ei s-a asfixiat în casă. Părintele a dat buzna în casă. Cuvioasa a
cerut şi ea să fie lăsată să intre. Femeia a lăsat-o. Cuvioasa se
îndreptă spre cuptor, cu un borcan cu apă sfinţită, văzând-o pe fată
abia vie, i-a stropit capul, fruntea, gura, apoi i-a băgat în gură
puţină apă. Copila îşi reveni, iar matuşka se făcu nevăzută.
O altă minune, despre care se ştie până în zilele noastre, cuvioasa a
săvârşit-o în Belorusia, după război. Ea a salvat de la foamete şi mare
sărăcie, o familie care şi-a investit toşi banii şi strădaniile pentru a
hrăni porcul pe care, mai târziu, l-a vândut. Dar când animalul a fost
dus la piaţă, acesta era să moară. Matuşka a auzit plânsetele şi
suspinele unui gospodar nefericit şi s-a rugat lui Dumnezeu, apoi i-a
dat porcului ceva, şi el şi-a revenit, apoi ea a plecat repede. Când a
fost prinsă din urmă şi întrebată ce i-a dat porcului, cuvioasa a
răspuns smerit că ea a fost confundată, iar adevăratul Doctor a plecat
deja. După aceea ea tămăduia oamenii cu unsori din plante fierte, care
nu aveau efecte vindecătoare, ci toată puterea binefăcătoare se afla în
puternica rugăciune a ascetei. Sunt multe mărturii despre viaţa
fericitei, din timpul peregrinărilor sale. Odată ea s-a rugat să fie
primită pe timpul nopţii într-un sat, în casa unui om ce-i iubea pe
străini. Cu frică de Dumnezeu, gazda a primit-o pe cuvioasă cu bucurie, a
hrănit-o şi i-a pregătit un pat confortabil pentru a se odihni. Şi
fiicei celei mici a gazdei i-a plăcut de maică, şi şi-a implorat mama
s-o lase să doarmă lângă musafira lor. Curând copila a căzut într-un
somn adânc,şi astfel matuşka nu s-a băgat în pat: toată noaptea ea a
stat în genunchi, rugându-se în faţa icoanelor.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial a fost deschisă Lavra
Peşterilor din Kiev, închisă de cei fără de Dumnezeu în anii 1920.
Iconomul mănăstirii, Arhimandritul Kronid, a devenit duhovnicul
cuvioasei. El a şi tuns-o în monahism sub numele de Alipia, în ziua de
pomenire a cuviosului Alipie, iconarul de la Pecerska, şi i-a dat
blagoslovenie noii monahii, de a se face stâlpnică. Locul neobişnuit
unde cuvioasa a ales să se nevoiască, era scorbura unui tei imens,
crescut lângă peştera cuviosului Teodosie de la Pecerska (din păcate,
pomul nu mai există în zilele noastre). Ea putea sta doar ghemuită, în
scorbură.
Arhimandritul Kronid era foarte sever cu cuvioasa. La sfârşitul slujbei, el îi aducea acesteia câţiva pesmeţi şi îi spunea:
-Ce faci, te încălzeşti? Mănâncă şi du-te, mântuieşte-te.
Matuşka Alipia mergea ascultătoare până la copacul cel mare, şi urca în
scorbură, unde întreaga noapte stătea la rugăciune. Aceasta era o
ascultare foarte grea nu numai când vremea era bună, dar mai ales când
era urât, şi chiar mai mult. Când cădea prima zăpadă a iernii şi matuşka
nu putea ieşi din scorbură, duhovnicescul părinte însuşi făcea drum
până la ea, aducându-i pesmeţi în mantie şi o întreba:
-N-ai îngheţat?
Asigurându-se că matuşka era vie, el îi mai spunea <> şi pleca.
Noaptea, sub scorbură, urlau de foame câini vagabonzi. Gerul cumplit îi
intra maicii până în măduva oaselor. Şi în fiecare noapte numai
neîncetata Rugăciune a lui Iisus o mângâia, o încălzea şi o întărea pe
uscăţiva monahie, sprijinind-o în toată viaţa sa.
În acea vreme matuşka a început să fie considerată o mare ascetă şi
rugătoare. Potrivit contemporanilor săi, deşi părea ca toţi ceilalţi
cuvioşi din perioada postbelică, ea se distingea de aceştia prin
exigenţa faţă de sine, precizia şi marea ei bunăvoinţă faţă de semeni.
Deşi nu a făcut rău nimănui, era adesea rănită şi neînţeleasă. Toţi cei
care au întâlnit-o pe cuvioasă în acei ani, au fost adânc impresionaţi
de profunzimea, curăţia, blândeţea şi dragostea ei. Era greu să spui
câţi ani avea: uneori părea o adolescentă, alteori o femeie vârstnică,
mai ales după nopţile geroase de iarnă, petrecute în scorbură. Matuşka
s-a nevoit ca stâlpnică timp de trei ani, până în 1954, când s-a mutat
la Domnul părintele Kronid. Apoi ea a trecut sub povăţuirea stareţului
schimonah, Damian. Ea se nevoia sub scările corpului de chilii ale
fraţilor, iar când era foarte frig, duhovnicescul ei părinte o
blagoslovea să doarmă sub uşa cuviosului Andrei, unde era mai cald.
Acest lucru nu era întâmplător: uşa chiliei părintelui Andrei nu se
închidea niciodată, căci avea o mulţime de oameni care veneau la el.
Stareţul îi vindeca pe bolnavi, ajuta pe cei săraci, îi hrănea pe cei
flămânzi ce veneau la trapeza lavrei, certa duhurile necurate. Părintele
Andrei şi-a închinat toată viaţa sa slujirii aproapelui. La uşa sa a
trimis-o şi schimonahul Damian pe nevoitoarea orfană a părintelui
Kronid. În ultimii ani ai vieţii sale, şi cuvioasa Alipia va sluji
tuturor, iar uşa chiliei ei sihăstreşti va fi deschisă la toţi.
Matuşka s-a nevoit şi şi-a petrecut la Lavra Peşterilor din Kiev,
aproximativ 15 ani. Lăsându-se totdeauna în voia Domnului, niciodată
cuvioasa nu făcea nimic fără să caute voia Lui în toate, fără să ceară
binecuvântarea Lui şi fără să se încredinţeze de voia Lui cea, prin
ascultarea de părinţii săi duhovniceşti.
În anul 1961, cei de la putere au închis din nou mănăstirea, sub
pretextul de a o restaura. Vieţuitorii Lavrei a trebuit să plece pentru o
lungă perioadă de timp. Soarta lor a împărtăşit-o şi fericita maică.
Matuşka a suferit îndelung pentru închiderea Lavrei Pecerska. Totdeauna
smerită şi liniştită, în acele zile ea atrăgea atenţia asupra sa, pentru
că adesea cădea în genunchi cu ochii scăldaţi în lacrimi, şi ridicând
mâinile spre cer, striga ceva în limba vorbită în zona Mordoviei.
Cuvioasa şi-a început din nou traiul greu, cu mari nevoinţe şi
peregrinări. Deşi anii, pe care matuşka i-a petrecut la Lavra
Kievo-Pecerska, au fost cu multe greutăţii, i-a petrecut în acelaşi loc,
în lăcaşul sfânt. Iar acum, din nou în lume, fără acte, fără a fi luată
în evidenţă, fără bani, fără cele necesare. Dacă în perioada stalinistă
oamenii erau ameninţaţi cu închisoarea, în anii 1960 credincioşii erau
trimişi în spitalele de psihiatrie <>.
Dar anii de grea încercare atât de mult au întărit-o cu duhul pe
cuvioasă, că s-a lăsat cu tot devotamentul şi credinţa în voia lui
Dumnezeu, încât primea totul, cu smerenie, ca din mâinile Sale.
Niciodată matuşka nu a cerut ajutorul şi sprijinul oamenilor, ea cerea
ajutor şi acoperământ doar de la Dumnezeu. Credinţa şi nădejdea ei era
atât de mare, încât adesea era auzită cum vorbea cu Dumnezeu, cu o
simplitate copilărească, numindu-l <>, şi îndată vedeai cât de
repede îi erau îndeplinite rugăciunile, fără îndoială, deoarece Dumnezeu
îi era Părinte apropiat, iubitor, apărător.
După închiderea lavrei, matuşka Alipia a trăit pe la diferiţi oameni în
gazdă, locuind în subsoluri şi camere fără condiţii prielnice unui trai
normal. Deşi e mai corect a spune că acolo înnopta, deoarece ea se ruga
toată ziua la biserică sau în pădure şi muncea: văruia, tencuia,
frământa lut pentru a renova locuinţe vechi. Nu stătea deloc până târziu
în noapte: fie că se ruga sau se lupta cu ispitele pricinuite de
duhurile întunericului ori le izgonea de prin locuinţele unde se
adăpostea ea temporar.
Cu timpul, cuvioasa a închiriat o cameră la o casă particulară pe strada
Goloseev şi a început să primească pe oamenii care erau atraşi de harul
stareţei, şi care veneau pentru sfat sau să-i ceară rugăciunea sau
ajutor pentru vindecare. Sosise timpul să se pună din nou în slujba
oamenilor. Cu ei stătea şi la biserica Înălţarea Domnului din zona
Demievka, a cărei enoriaşă devenise după închiderea Lavrei. Aceasta era
una dintre puţinele biserici din Kiev care nu au fost închise în
perioada sovietică. Cu binecuvântarea parohului bisericii, protoiereul
Alexei Iliuşenko( mai târziu- Arhiepiscopul Varlaam), după slujbă
matuşka Alipia răspundea numeroaselor nevoi ale enoriaşilor şi
pelerinilor.
Cuvioasa iubea foarte mult această biserică şi pe slujitorul ei.
Fericita maică i-a prevestit părintelui Alexei că se va călugări,
dăruindu-i un şirag de metanii. Prin rugăciunile şi efortul acesteia,
biserica din Demievka a fost salvată de la închidere şi distrugere, dar
căsuţa, în care locuia şi matuşka, s-a prăbuşit şi cuvioasa a ajuns din
nou în stradă.
În cele din urmă, prin strădaniile unei femei credincioase, şi-a găsit
un nou cămin- în căsuţa de pe strada Zatevakhin. Aici, într-o cămăruţă
cu intrare separată, matuşka şi-a trăit ultimii zece ani din viaţa ei
ascetică – din anul 1979 până în 1988.
Aceasta era o locuinţă monahicească, aparţinând înainte de revoluţie
schitului Lavrei Pecerska- Sfântul Acoperământ din Pustia Goloseev.
Întemeiată în 1631 în pădurea Goloseevului de Petru Movilă ( + 1647),
Mitropolitul Kievului, şi ajungând la înflorire duhovnicească în secolul
al XIX-lea, în timpul Prea Sfinţitului Filaret (Amfiteatrov + 1857),
Pustia a a devenit cunoscută pentru numeroşii ei nevoitori- ştiuţi şi
neştiuţi. Înainte de revoluţie, casa era folosită ca reşedinţă de vară a
mitropoliţilor kieveni, şi loc de pustnicie pentru evlavioşii asceţi
din Kievul secolelor XIX-XX. Dar mai presus de toate, ea folosea ca loc
de nevoinţă şi pocăinţă a marilor stareţi şi duhovnici: cuviosul
Partenie de la Kiev (Krasnopevţev, + 1855) şi Alexei de la Goloseev(
Şepeliov, + 1917) şi al fericiţilor cuvioşi Teofil şi Paisie din Kiev,
cei nebuni pentru Hristos, care o perioadă s-au nevoit aici. Prea
Sfinţitul Filaret a numit Pustia Goloseev Atosul Rusesc, iar despre
cuviosul Partenie spunea că, prin el s-a păstrat duhul cuvioşilor noştri
părinţi de la Pecerska. În epoca sovietică, Pustia a fost închisă şi
aşezământul monahal de acolo a fost distrus; în anii 1930 a fost
construită o biserică de mare frumuseţe în cinstea icoanei Maicii
Domnului “ Izvorul Tămăduirilor” şi a fost demolată cea în cinstea
Sfântului Acoperământ. În acele vremuri, funcţionau pe teritoriul
mănăstirii un colhoz, o bază agricolă, o şcoală şi o tabără de vacanţă
pentru copii, iar în aşezămintele călugăreşti locuiau mireni.
La sfârşitul anilor 1970 oamenii au fost mutaţi în case şi apartamente
confortabile, iar Pustia Goloseev a redevenit aşezământ mănăstiresc. Dar
toate vitregiile la care a fost supusă nu i-a putut face pe credincioşi
să o uite. În fiecare an la 30 martie, de ziua numelui cuviosului
Alexei de la Goloseev, veneau la mormântul lui clerici, călugări şi
mireni. Aceştia slujeau o panihidă, organizau o masă de pomenire şi, în
pofida temerilor credincioşilor, nu avea loc nicio anchetă în acea zi.
Batiuşka era atât de iubit de oameni, încât de la moartea lui din 1917
şi până în zilele noastre la mormântul lui arde neîncetat candela, şi-n
orice moment oamenii se grăbesc să ajungă la el. În anii1990,
vieţuitorii Pustiei Goloseev au susţinut canonizarea cuviosului ca sfânt
cu pomenire locală.
Când monahia Alipia s-a stabilit în mănăstire, Pustia era într-o stare
jalnică: erau doar ziduri dărăpănate, cele care au rezistat fiind cele
ale fostei reşedinţe mitropolitane. Deschizându-i-se ochii duhovniceşti,
matuşka a prevăzut că sfântul lăcaş va renaşte.
Odată, trecând prin acel ţinut pustiu cu surorile mănăstirii Florovski, fericita a spus:
-Fetelor, priviţi: aici va fi mănăstire şi multă slujbă.
Maicile se gândeau: <>
Dar a venit şi vremea pe care a prevestit-o stareţa pentru Pustia
Goloseev. În anul 1993, după cinci ani de la moartea ei, Pustia a
redevenit schit al Lavrei Kievo- Pecerska, venind aici şi primii
vieţuitori- Arhimandritul Isaachie şi câţiva fraţi. Trei ani mai târziu,
cu binecuvântarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ucrainiene,
schitul a devenit mănăstire de călugări, sub numele de Mănăstirea
Sfântului Acoperământ al Maicii Domnului din Pustia Goloseev.
Pe toţi cei care veneau la matuşka la Goloseev, aceasta îi trimitea la
mormântul cuviosului Alexei, care nu încă nu era canonizat.
-Mergeţi, închinaţi-vă- le spunea fericita- părintele este sfânt.
Cei care mergeau adesea la matuşka, îşi aduceau cu drag aminte că ea nu
putea primi pe niciun om, dacă acesta nu aducea, mai întâi, cinstea
cuvenită cuviosului de la Goloseev. Fără îndoială că şi ea se ruga în
adesea, la mormântul sfântului. Potrivit martorilor oculari, în toţi
aceşti ani, la mormântul sfântului ardeau neîncetat lumânări şi candela,
chiar dacă accesul în pustie era dificil, mai ales când drumul era
înzăpezit. Şi cine nu ştie că stareţei îi plăcea foarte mult să aprindă
lumânări în biserică şi să facă milostenie?
Chilia maicii se afla printre dărâmături, aproape de pădure, lângă o
prăpastie. Pentru un călugăr nevoitor nu se putea găsi un loc mai bun.
Toată pădurea din jurul Pustiei Goloseev s-a sfinţit cu rugăciunile
fierbinţi ale marilor nevoitori care s-au perindat pe aici.
Întemeietorul schitului, Sfântul Petru Movilă- îngenunchia şi se ruga
aici de dimineaţa până la miezul nopţii, întărindu-se duhovniceşte.
Sfântul Filaret (Amfiteatrov) venea regulat timp de 17 ani, primăvara şi
vara, împreună cu părintele său duhovnicesc, cuviosul Partenie-
plimbându-se mereu cu el prin pădure şi săvârşind pe de rost rânduiala
Psaltirii. Şi stareţul Partenie obişnuia să se izoleze în pădure şi
să-şi săvârşească rânduiala Psaltirii, continuând apoi cu cea a
Bogorodicinei(300 de rugăciuni: Născătoare de Dumnezeu…) şi apoi cu
Rugăciunea lui Iisus. Fericitul Teofil de la Kitaev a fost de două ori
în Pustia Goloseev, fugind în pădure de numeroşii credincioşi ce-l
căutau şi, urcându-se în scorbura unui stejar uriaş, se ruga în taină
pentru toţi. Străpungerea sufletului în rugăciunea pentru lume o avea şi
fericitul Paisie care se pustnicea în pădure şi care a venit la
Goloseev cu ascultarea de secretar şi de împlinitor a îndatoririlor
schimniceşti a Sfântului Filaret(în schimă Teodosie), de asemenea şi
cuviosul Alexei, adevăratul stareţ al poporului, care povăţuia
duhovniceşte sute de oameni din diferite clase sociale, neînchizând
nimănui uşa chiliei sale sărăcăcioase.
Matuşka Alipia a continuat nevoinţele duhovniceşti ale stareţilor de la
Goloseev. Ca şi vlădicii Petru şi Filaret, ea a continuat rugăciunile de
dimineaţa până seara, pe care le săvârşea fie în chilie, fie în pădure
sau în acea prăpastie. Cuvioasa şi-a luat asupra sa, la fel ca şi
fericiţii Paisie şi Teofil, nevoinţa nebuniei pentru Hristos,
ascunzăndu-şi astfel viaţa de rugăciune şi nevoinţele pustniceşti.
Maica se îmbrăca în haine negre, iar pe cap purta o căciulă copilărească
de blană. Subţirică, micuţă, ea părea cocoşată, întrucât pe umeri şi în
spate purta icoana sfintei muceniţe Agafia şi o traistă mică cu nisip(
ea ascundea faptul că purta lanţuri), iar la gât- o mulţime de chei mari
de fier(numărul cheilor fiindidentic cu numărul fiilor ei
duhovniceşti). Luându-şi un nou ucenic sub oblăduirea sa duhovnicească,
matuşka îşi punea o nouă cheie la gât. Şi acum vorbea ciudat: pentru ea
nu existau decât persoane de sex masculin, cu toţi vorbea la genul
masculin, inclusiv despre ea însăşi, şi cu reprezentantele de gen
feminin. Mulţi înţelegeau aceasta ca pe o manifestare a nebuniei. Dar
puteau fi şi alte motive: matuşka şi-a petrecut aproape un sfert de
secol în mănăstiri de bărbaţi- în Lavră şi printre ruinele din Pustia
Goloseev, hrănindu-se duhovniceşte din învăţăturile stareţilor şi
imitând nevoinţele vechilor cuvioşi, în zile apropiate epocii noastre.
Conducându-se după cuvintele Sfântului Ignatie Briancianinov, care
spunea că, dacă femeia cu firea ei slabă se nevoieşte din dragoste
pentru Hristos, ea devine „ bărbat fericit”, după cuvintele
Psalmistului. Şi posibil ca ea să fi ajuns la un aşa înalt nivel
spiritual, când a încetat să mai facă diferenţa între femei şi bărbaţi,
când a început să privească pe fiecare om ca o nouă făptură în Hristos,
un Adam nou, mădular viu al Domnului. De aceea vorbea şi despre sine ca
şi despre ceilalţi ca despre „el”.
Stareţa îşi petrecea zilele în rugăciune şi nevoinţe. De dimineaţă putea
fi întâlnită la biserica din cartierul Demievka, unde ea se ruga
neîncetat în faţa icoanei Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. Dacă venea
în timpul slujbei cineva cu necazuri, imediat matuşka începea să se
roage pentru ajutor şi, primind răspuns de la Dumnezeu, îndată dădea
omului răspunsul cuvenit.
După slujbă, în biserică, ea imediat le slujea celor ce veneau la ea,
şi-i sfătuia ca să ia decizii corecte pentru rezolvarea problemelor lor
sau se ruga pentru ajutor şi vindecare. Întorcându-se la chilie stareţa,
în ciuda vârstei înaintate, îşi făcea treburile casnice, continuând să
primească lumea. Îi plăcea să se joace cu găinile, să lucreze în
grădină, să gătească pentru fii ei duhovniceşti şi pentru oaspeţi.
Fericita stătea adesea pe marginea prăpastiei sau cobora în pădure ca să
dea de mâncare la căprioare, pe care le numea cu dragoste: „Oaspeţi”.
Acest lucru îi aducea cuvioasei o mare linişte. Cu mare dragoste hrănea
ea şi pisicuţele care se aciuiau pe lângă chilia ei, păsările şi câinii
vagabonzi, părându-i rău de toată făptura lui Dumnezeu care suferea.
Fericita mânca o dată pe zi şi foarte puţin. Nu mânca şi nu bea
niciodată nimic, miercurea şi vinerea, şi nici în prima şi ultima
săptămână a Postului Mare. Stareţa primea oamenii de la răsăritul
soarelui şi până la apus, iar după ce închidea uşa chiliei nu o mai
deschidea până dimineaţa. Oamenii o oboseau foarte tare, mai ales în
ultimii ani ai vieţii. Durerile şi bolile lor au dus-o la epuizare, şi
ea suspina de multe ori:
-Ce greu…
Odată, când ucenica ei de chilie, Maria Skidan, a sfătuit-o să nu-i mai
primească pe toţi decât după ce se odihneşte, matuşka a tăcut şi apoi
i-a răspuns:
-Marusia, tu nu ştii cât de rău e fără lume! Cu oamenii-i greu, dar cât
de greu e fără ei! Greu, greu, greu… La mine vin oameni diferiţi,
uită-te cum mă comport cu ei. Aşa să faci şi tu, toată viaţa. Şi,
într-adevăr, oamenii veneau demoralizaţi la matuşka, deoarece fiilor ei
duhovniceşti le era ruşine să stea la aceeaşi masă cu ei. Însă cuvioasei
nu-i era ruşine, şi se îngrijea să le fie la toţi un exemplu de
nemărginită dragoste. În ciuda oboselii, niciodată matuşka nu renunţa la
pravila de rugăciune, chiar şi dacă era bolnavă.
De fapt matuşka nu se odihnea deloc noaptea: se ruga aşezată pe marginea
patului care era plin de saci, nepermiţându-i să se odihnească normal.
Întreaga viaţă, trupul foarte nevoitor al stareţei nu a cunoscut
relaxare şi odihnă: doar spre sfârşitul vieţii, când era foarte bolnavă,
în perioada de grea suferinţă, ea şi-a mai micşorat nevoinţele şi se
odihnea puţin pe podea. Iar la ora trei dimineaţa, începea pentru ea o
zi de îndoite nevoinţe. Ucenicii cuvioasei, văzând suferinţa ei, o
sfătuiau să nu se mai nevoiască atât, ba chiar o ridicau pe pat, iar ea
le dădea binecuvântare pentru drum. De regulă oaspeţii ei plecau veseli
şi vindecaţi, deşi nu observau imediat acest lucru.
În plus, la chilia maicii ca oarecând la chilia cuviosului Alexei de la
Goloseev, fii duhovniceşti ai acesteia şi credincioşii erau primiţi cu
dragoste şi trataţi cu ospitalitate. Stareţa ştia întotdeauna câţi
oameni şi cu ce probleme trebuia să vină la ea, şi pentru toţi pregătea
masa. De obicei pregătea mâncarea într-o cratiţă mică, însă umplea
pentru oaspeţi nişte farfurii mari, şi fiertura ajungea tuturor. Dacă,
spre exemplu, matuşka ştia că în ziua aceea vin la ea 30 de persoane, ea
blagoslovea ca să fie fiert terciul obişnuit de ovăz pentru 30 de
persoane. Într-o oală de trei litri, una dintre ucenicele cuvioasei
turna trei litri de lapte. Apoi, în vasul umplut până-n gură, turna un
kilogram de orez, zahăr, o jumătate de kilogram de unt şi spărgea 30 de
ouă. Şi nu se făcea nicio mizerie, terciul se făcea foarte bine, iar
apoi erau umplute farfuriile. Matuşka Alipia binecuvânta ca oamenii să
mănânce tot din farfurie. Mulţii îşi căpătau vindecarea de boli, în
timpul acelor mese.
Mai mult decât atât, stareţa lecuia şi răni sau boli de piele cu unsori
preparate de ea, harul vindecător aflându-se în rugăciunile fericitei.
Numeroase mărturii au rămas despre vindecarea unor boli grave, în acest
mod. Odată a venit la matuşka soţia unui preot, pe care doctorii au
diagnosticat-o cu cancer la sân. Soţul său a obligat-o imediat să se
pregătească de operaţie. Femeia i-a cerut fericitei Alipia
binecuvântare, dar aceasta nu i-a dat. Ea a uns sânul bolnav al acesteia
cu alifia sa şi a sfătuit-o să nu pună pe el comprese călduţe timp de
trei zile. Cu chin au trecut cele trei zile pentru preoteasă, atât de
insuportabilă fiind durerea. Dar nu a încălcat sfatul cuvioasei. Trei
zile mai târziu, pe piept s-a adunat o pungă mare de puroi, iar matuşka a
binecuvântat-o să meargă la spital, să i-o scoată. Femeia nu mai avea
acolo tumoare malignă. Chiar dacă fericita primea şi lecuia mai mulţi
oameni în acelaşi timp, ea putea să spună fiecăruia câte un cuvânt, aşa
încât acesta era înţeles exact de persoana la care se referea matuşka.
De multe ori cuvintele maicii nu erau înţelese imediat, ci doar în timp,
deoarece ea vorbea uneori despre cele ce urma să se întâmple în viitor.
Matuşka era foarte înţelegătoare, dar această trăsătură nu putea fi
confundată cu o îngăduinţa faţă de păcatele oamenilor. Ea putea fi
strictă, ba chiar foarte severă, dar această trăsătură mustrătoare a ei
era echilibrată de dragostea şi grija cuvioasei pentru mântuirea
sufletului omenesc.
Odată , la fericita au venit trei tineri. Uitându-se fix la fiecare
dintre ei, le-a spus tot ceea ce urma să li se întâmple. Unul dintre
tineri dorea să plece şi a criticat-o, spunând:
-Ce ştie această babă?
Şi iată, imediat matuşka i-a aruncat o privire tăioasă, ridicând glasul:
-Mare păcat ai- să te căsătoreşti; vei merge drept în iad dacă nu te pocăieşti.
Tânărul se înverzi, şi plecă cu tovarăşii săi. După câteva luni în care a
fost tăcut şi gânditor, tânărul a murit de ciroză hepatică. Fericita
i-a scos la iveală păcatul sodomiei, spunându-i să se pocăiască, iar
dacă nu, că nu se va mai însura.
Dacă stareţa vedea că dorinţă de pocăinţă şi izbăvirea de patimi, ea
devenea milostivă chiar dacă avea uneori de-a face cu cei mai mari
păcătoşi. Astfel, într-o zi, la ea a venit o tânără frumoasă care şi-a
înşelat soţul. Pofta trupului atât de mult a înlănţuit-o, încât nu se
putea opri, şi-i era ruşine să se mărturisească la preot. Matuşka Alipia
a primit-o neobişnuit de afectuos-mângâietor, aşezându-se lângă ea şi,
admirând-o, îi spuse:
-Cât eşti de frumoasă! Şi cât de frumoasă este rochia ta! Tot atât de frumoasă eram şi eu în tinereţe! Şi eu am fost!…
Şi arătându-i încrederea, a început să-i destăinuiască femeii aşa-zisele
ei păcate trupeşti, atribuind sieşi păcatele acesteia, acest lucru îl
făcea în vremea lui şi fericitul Paisie de la Kiev. deci, ascultând-o pe
cuvioasă, îşi spuse că, viaţa cuvioasei în tinereţe, a fost ca şi a ei.
Cu umilinţă-n suflet, femeia a început să plângă şi să-şi mărturisească
păcatele. După ce a fost sfătuită de cuvioasa, ea a lăsat în urmă viaţa
de dinainte. Mai târziu, a intrat în monahism împreună cu soţul şi
fiica ei.
Primind de la Dumnezeu darul înaintevederii şi al înţelegerii tainelor
dumnezeieşti, cuvioasa Alipia citea în sufletele oamenilor ca într-o
carte deschisă. Ea le descoperea oamenilor ce urma să se întâmple cu ei,
le atrăgea atenţia asupra pericolelor ce îi păştea, îi îndruma cum să
evite anumite probleme şi cum să se păzească de dezastrele ce urmau să
vină.
Astfel, odată, ea s-a rugat toată noaptea pentru mântuirea unei fete,
care a căzut în mâinile unui grădinar ciudat din oraş. Toţi se aşteptau
ca fata să fie omorâtă în chinuri muceniceşti, dar matuşka Alipia se
ruga lui Dumnezeu să-i salveze viaţa şi să-l facă pe criminal să renunţe
la victimă. Martoră la această rugăciune înflăcărată de a salva
sufletul şi viaţa fetei, a fost doar una dintre fiicele duhovniceşti ale
cuvioasei. Dar numai după o vreme a aflat cât de mult s-a rugat stareţa
la Dumnezeu pentru aceasta. Câştigarea acestei lupte duhovniceşti nu a
rămas fără consecinţe. Diavolul s-a răzbunat pe nevoitoare şi a lovit-o
cu o boală ce i-a afectat mâinile. Mâinile i se umflau, iar boala era
foarte neplăcută, încât tăcuta cuvioasă o îndura, gemând încetişor. Dar
nimic nu se îndeplinea fără binecuvântarea ei. Oamenii doreau mângâiere,
vindecare, ajutor şi dragoste- iar stareţa însăşi avea dureri şi
necazuri. Prin smerenie şi harul lui Hristos, matuşka Alipia a primit
putere împotriva diavolului şi a slugilor sale, izgonindu-le şi
interzicându-le să se mai întoarcă. Dar forţele răului nu încetau să se
răzbune pe ea, mai ale în ultimii ani ai vieţii sale. Uneori se răzbuna
prin oameni, alteori prin însăşi neputinţele pe care le înfrunta.
La început, în chilia sa izolată de la Goloseev, matuşka Alipia nu ducea
grija urmăririi ei de către autorităţile statului. Mai târziu, din când
în când, venea poliţistul local şi-i cerea insistent să iasă din casă
şi să-i prezinte actele. Dar, după ce se ruga fierbinte, ea-i răspundea
că Stăpânul său nu-i permite să iasă. Şi, cu mila Maicii Domnului,
poliţistul o lăsa în pace pe nevoitoare. Dar numai pentru un timp.
Venea deseori şi un echipaj de la ambulanţă, sub pretextul că-i acordă
îngrijiri medicale, în încercarea de a o interna la psihiatrie, dar
pleca fără ea, din mila Maicii Domnului. Odată, după ce s-a rugat mult
la Dumnezeu, stareţa i-a deschis unei doctoriţe căreia i-a descoperit o
boală, iar aceasta a plecat şocată, lăsând-o în pace.
De multe ori intau în chilie hoţii şi spărgeau uşa, în nădejdea că vor
găsi o comoară, şi când stareţa se ridica, ea se ruga întreaga noapte cu
mâinile ridicate, în timp ce musafirii nepoftiţi mai zăboveau la ea.
Uneori aceştia deveneau fii ei duhovniceşti, pentru că matuşka nu-i lăsa
să plece de la ea fără blagoslovenie, iar cu rugăciunile ei, aceştia
îşi schimbau viaţa.
Odată, la comanda cuiva, au venit nişte muncitori cu tractorul, pentru
ca să dărâme chilia matuşkăi. Casa nu era mare, iar dărâmarea ei nu era
grea. Când totul era pregătit, strareţa a îngenunchiat în faţa
tractorului, cu mâinile ridicate spre cer şi în tăcere, plângea cu
lacrimi mari care-i curgeau pe obraji. Rugăciunea ei stăruitoare şi
plânsul său au fost îndată auzite: lucrătorii, înmărmuriţi, au refuzat
s-o mai îndepărteze pe cuvioasă de acolo.
Atunci când vrăjmaşul nu reuşea să-i facă rău prin oameni, el o deranja
pe cuvioasă astfel: o speria, o bătea, îi spărgea uşa. Odată, în timp ce
pregătea mâncare în curte, una dintre ascultătoare a auzit gălăgie
mare, făcută parcă de o herghelie de cai care tropăiau prin chilie.
Însemnând mâncarea cu sfânta cruce, femeia a fugit în casă, a încuiat
uşa şi a început să citeacă psalmul 90(Cel ce locuieşte în ajutorul
Celui Preaînalt…). Totul s-a liniştit după un timp. Îşi dădu seama că nu
era niciun cal. Matuşka a lăudat-o pe chileinică, pentru că nu s-a
speriat.
Prin ispite, Dumnezeu îi încerca credinţa ascetei, lăsând pe diavol s-o
atace şi direct, pe faţă: o ridica în aer, o arunca la pământ, o lovea
cu capul de pietre. Odată au fost de faţă la lupta maicii Alipia
împotriva vicleanului, chileinica acesteia şi nepoata ei. Îngrijorate de
absenţa îndelungată a stareţei, ele au fugit în vale. Deschizându-i-se
vederea duhovnicească, copila vedea cum încerca matuşka să omoare nişte
fiinţe înfiorătoare şi negre, dar chileinica o vedea doar pe maică, care
se lupta cu cineva nevăzut. Atunci şi-a dat seama de marea nevoinţă pe
care o făcea cuvioasa în lupta contra duhurilor întunericului şi de
atenţionările pe care totdeaunai le făcea maica, cu privire la ascultare
şi la nevoinţa nebuniei pentru Hristos. Astfel că nu primea
binecuvântare pentru a merge să se nevoiască în munţii Caucaz, însă şi
tânăra nu mai visa la această nevoinţă, zicând:
-Nu. Aceste nevoinţe nu sunt pentru vremurile noastre.
Sau:
-Fără femei la aşa ceva!
Şi când un tânăr visa la nevoinţa nebuniei pentru Hristos, fericita spunea emoţionată:
-Să nu îndrăzneşti, te vor ucide!
Dar tânărul nu a făcut ascultare, şi a murit curând.
Neascultarea fiilor duhovniceşti şi a oaspeţilor săi o supărau foarte
tare pe matuşka. Aceasta încerca să-i ferească de neascultare, le
interzicea unele lucruri, ba chiar îi mustra. Iar atunci când aceştia nu
o ascultau, ea suferea mult, ştiind ce consecinţe implică neascultarea.
Dacă veneau la ea să-i ceară binecuvântare să intre-n mănăstire,
înainte de a i-o da, ea îl ispitea pe cel venit foarte atent,
încercându-l dacă era gata să facă ascultare necondiţionată.
Astfel, odată i-a spus unui tânăr să ia toate borcanele de pe raft,
spunându-i că nu-s bine aşezate, şi să le aşeze în ordinea-n care-i
spunea ea. Însă tânărul le-a aşezat după cum a crezut că e mai bine,
acultând de propria sa raţiune. Fără să se uite la lucrul său, matuşka a
spus:
-Ar vrea să fie monah, dar face totul după bunul său plac!
Cuvioasa se purta cu mare dragoste cu călugării, îi numea tandru:
„Rudele mele” sau „El este de-al nostru”. În timpul regimului sovietic
monahii o duceau foarte greu. În anii 1960 s-au închis toate mănăstirile
de călugări din Kiev, funcţionând doar două de maici: Pocrovsk şi
Florovski. Dar nici maicile nu aveau linişte. Autorităţile cereau
înregistrarea tuturor cetăţenilor kieveni, iar celor străini le era
aproape imposibil să-şi obţină domiciliul legal în Kiev. Uneori nu
puteau să se înregistreze nici prin apropiere. Se făceau des controale
şi percheziţii pe la mănăstiri, iar maicilor li se aduceau o mulţime de
insulte şi ameninţări, pentru a le scoate din mănăstire, mai ales pe
cele tinere.
Odată, o monahie ce nu putea să obţină în niciun fel acte, a mers cu
toată durerea ei la matuşka Alipia. Maica o întâmpină cu cuvintele:
-Cât te mai tot chinuieşti, copilă, cu actele? Lasă-le şi bucură-te!
Stareţa o binecuvântă pe maică, şi curând primi rezidenţă în oraşul
Irpin. Prin jerfelnicia credincioşilor din perioada sovietică, stareţa
îi ajuta nu numai pe preoţi şi monahi, deşi aceştia erau trataţi cu mare
grijă şi dragoste, dar şi pe ucenicii săi îi învăţa să-i respecte pe
clerici şi să nu-i judece. Prin rugăciunile sale, fericita îi sprijinea
pe mulţi mireni credincioşi şi îi ajuta să fie tari în credinţă şi să nu
lase Biserica.
Odată, o tânără era pusă-n faţa unei alegeri: sau să renunţe la credinţă
şi să se facă membră de partid ori să fie dată afară din universitate
şi să fie trasă la răspundere. Tânăra s-a dus să ceară sfat maicii
Alipia. Aceasta i-a spus că a primit scrisoare de la Împăratul că va
putea trăi şi fără partid. După rugăciunile fericitei, evlavioasa
studentă a fost pur şi simplu lăsată-n pace de autorităţi.
O altă fată era persecutată pentru că scria poezii religioase. Pentru
rugăciunile cuvioasei, ea s-a îmbolnăvit şi apoi i s-a pierdut urma. La
matuşka Alipia, veneau cu probleme greu de rezolvat sau boli grave nu
numai cei credincioşi, ci şi cei necredincioşi şi comuniştii. Matuşka-i
ajuta necondiţionat, iar puterea rugăciunii sale şi a dragostei ei
pentru oameni îi întorcea la Hristos. Doar singur Dumnezeu ştie pe câţi
oameni i-a scos din necazuri şi din deznădejde, la câţi le-a redat
sănătatea, câte familii a salvat de la destrămare. În timpul războiului
din Afganistan, cei ce erau recrutaţi în armată apelau la rugăciunile
stareţei, pentru a nu fi trimişi în Afganistan, adică la moarte sigură.
Fericita a prevăzut accidentul de la centrala din Cernobâl, care s-a
întâmplat în 26 aprilie 1986. Matuşka Alipia i-a avertizat cu mult
înainte pe oameni, despre tragedie, spunându-le că terenurile vor lua
foc, că este nevoie de pământ şi apă.
-Stingeţi focul!- striga fericita. Nu lăsaţi gazul deschis! Doamne! Ce va fi în Săptămâna Patimilor!
Dar nu înţelegea nimeni cuvintele cuvioasei. Mai mult de şase luni,
fericita a ţinut post aspru şi s-a rugat îndelung pentru salvarea
pământului şi a oamenilor de la marea catastrofă. În ziua catastrofei
matuşka stătea pe stradă şi striga:
-Doamne! Ai milă de copilaşi, ai milă de popor!
Dumnezeu i-a deschis ochii duhovniceşti ai stareţei, încât aceasta ştia
de tragedia de la Cernobâl, dar n-a putut deloc să-L înduplece să-Şi
întoarcă mânia şi furia de la oameni. Când s-a anunţat starea de pericol
şi a început panica, zona din jurul Kievului şi a oraşelor şi satelor
învecinate a fost închisă pe o distanţă de 30 de kilometri. Matuşka nu
le dădea oamenilor să-şi părăsească locuinţele şi să fugă. Ca o mamă
iubitoare, ea-i îndemna pe toţi să fie calmi, să se întoarcă la Dumnezeu
şi să-şi pună încrederea în ajutorul şi mila Lui. Fericita îi încuraja
pe oameni să se gândească la Domnul Iisus Hristos Cel Răstignit şi la
puterea Crucii Sale, cu care a călcat moartea. Maica îi binecuvânta pe
oameni să îşi însemneze casa cu semnul Sfintei Cruci şi să continue să
trăiască acolo, să însemneze cu crucea şi mâncarea, consumând-o fără
teamă.
-Cum să bem lapte iradiat? o întrebau îngrijoraţi.
-Îl însemnaţi cu Sfânta Cruce, şi nu va mai fi nicio substanţă
radioactivă-n el. În acele zile groaznice, matuşka i-a scos pe mulţi din
panică şi deznădejde, întorcându-i la Dumnezeu. Maica i-a înştiinţat pe
fiii ei duhovniceşti şi despre un alt dezastru, „Cernobâlul
duhovnicesc”: viitoarea schismă a lui Filaret, din Ucraina. Ea le cerea
celor ce veneau la ea să se ţină doar de Biserica Ortodoxă Canonică. Dar
mulţi s-au jenat de comportamentul ei şi au părăsit-o când l-a
întâmpinat cu cuvintele: “Rascolnik, rascolnik”- pe fostul mitropolit
Filaret(M. A. Denisenko), la Biserica Demievka.
Orice necaz al oamenilor şi orice nelinişte a acestora provocau mare
durere în sufletul stareţei. Dorinţa acesteia de a-i ajuta pe toţi se
exprima nu numai prin rugăciunile ei arzătoare, ci şi prin faptul că-şi
impunea un post şi mai aspru şi lua asupra trupului său bolnav şi mult
nevoitor, nevoinţe şi mai grele. Astfel, cu timpul, ea se istovea cu
nemâncarea, nu bea nici apă, chiar şi în zilele de arşiţă cumplită.
Odată, fericita s-a rugat lui Dumnezeu să sloboade ploaie pe pământ,
fără să mănânce şi să bea nimic timp de două săptămâni. Şi, când a venit
o ploaie torenţială, matuşka ieşi din casă şi se învârtea împrejur,
ridicând mâinile la cer şi pleoscăind prin apă:
-Slavă Domnului! Plouă!- striga ea.
-Slavă Domnului! Plouă! Va fi recoltă! Va fi recoltă! Recoltă bogată!
Matuşka îşi intensifica şi mai mult nevoinţele, dacă fiii ei
duhovniceşti nu ascultau de Dumnezeu. Cu câteva luni înainte de moartea
sa, matuşka Alipia a întrebat-o pe ucenica de chilie, Maria, în ce zi
din săptămână cade 30 octombrie. Ştiind că e duminica, aceasta dădu din
cap, fără să răspundă nimic. Cuvioasa i-a pus această întrebare şi unei
monahii. Stareţa îi dădu chileinicei sale calendarul, şi-i spuse să
numere zilele. Când femeia a ajuns cu numărătoarea la 30, matuşka Alipia
a oprit-o şi a încercuit data.
Cu două săptămâni înainte de moarte, stareţa a spus:
-Apă caldă, spălaţi-mă, plec din această lume!
Ucenicele au început să plângă, însă chileiniţa, în ciuda durerii,
îndeplini ascultarea dată de fericita. Slăbită, se întoarse cu faţa spre
icoane, spunând cu greu:
-Nuuu! iar apoi, după o scurtă pauză- arătând cu degetul, zise:- iată
pentru ce am trăit. Cu o săptămână înainte să moară, fiii duhovniceşti
s-au adunat din nou în chilia fericitei. Stareţa abia se înclina spre
fiecare şi spunea:
-Iertaţi-mă! Iertaţi-mă! Iertaţi-mă!
Apoi se ruga lui Dumnezeu:
Iartă-mă! Iartă-mă! Iartă-mă! Şi se însemna neîncetat cu semnul Sfintei Cruci.
-Nu plânge! îi spunea matuşka ucenicei sale iubite. Să vii la mine la
mormânt şi să-mi spui tot, ca şi când aş fi vie, iar Dumnezeu va auzi şi
te va ajuta!
Şi stareţa repetă de mai multe ori:
-Astăzi rămân cu voi! Haideţi, veniţi în acest loc(la căsuţa de la
Goloseev), şi eu vă voi auzi, şi dacă voi afla har de la Dumnezeu,
atunci voi mijloci pentru voi, înaintea Lui.
-Şi apoi matuşka a mai spus:
- Eu mă voi duce când se va aşterne prima zăpadă şi va veni îngheţul.
Sâmbătă seara, 16/29 octombrie, ea s-a simţit foarte rău. Îi dădu chileinicei bani şi-i spuse:
-Du-te acum la biserică, pune lumânări dar nu le aprinde, lasă-le să le aprindă dimineaţă…
Apoi a binecuvântat-o să aducă cele de trebuinţă pentru înmormântare,
iar dimineaţa, imediat după slujbă, ucenica s-a grăbit la chilia
cuvioasei, pentru a o mai prinde în viaţă. În ziua următoare, 17/30
octombrie 1988, a căzut prima zăpadă şi totul a îngheţat După slujbă,
s-au adunat mulţi oameni în chilia stareţei: toţi îşi luau rămas bun de
la fericita şi îi cereau ultima binecuvântare. Ucenicii ei plângeau şi
se rugau.
Când a venit momentul despărţirii, matuşka Alipia s-a ridicat încetişor
şi s-a uitat pătrunzător şi sever la fiii ei duhovniceşti, însemnându-i
de trei ori cu Sfânta Cruce. Înţelegând ce greu le era lor să asiste la
moartea maicii lor duhovniceşti, matuşka îi binecuvântă pe toţi, cu
excepţia unei femei, să meargă la Pustia Kitaev şi să se roage pentru ea
la mormântul cuviosului Dositei şi al fericitului Teofil… Şi-n timp ce
ucenicii ei se rugau pentru ea la Kitaev, matuşka Alipia îşi dădea
duhul, rugându-se cu sârguinţă Domnului, să nu-i lase orfani pe copiii
ei…Matuşka s-a aşezat pe patul de moarte, dându-şi sufletul Celui Căruia
I-a slujit întreaga viaţă. Chipul ei iradia de seninătate şi fericire.
Maicile de la mănăstirea Florovski au pregătit-o pe fericita pentru
îngropare, iar prima panihidă pentru stareţă a fost oficiată de către
Ieomonahul Roman(Matiuşin). La înmormântarea care a coincis cu hramul
mănăstirii Florosvski, 1 noiembrie- Intrarea în Biserică a Maicii
Domnului, au luat parte o mulţime de oameni. Sicriul cuvioasei era
îmbrăcat în flori. Cei care au participat la slujba înmormântării nu au
simţit o durere şi o tristeţe prea mare. Aceasta s-a topit într-o pace
profundă, care izvora din nădejde. Toţi simţeau că acesta era triumful
credinţei, că nu mai era moarte de vreme ce ea a fost învinsă.
Îngroparea cuvioasei maici s-a făcut tot printr-o minune dumnezeiasca,
ea a fost înmormântată în cimitirul din pădure, într-un mormânt ce
aparţinea mănăstirii Florovski, dar părea imposibil să fie înmormântată
în cimitirul mănăstiresc din Kiev, deoarece fericita nu fusese nicăieri
înregistrată şi nu a avut niciodată acte.
Enoriaşii bisericii Demievka, care o cunoscuseră pe matuşka Alipia în
viaţă, îşi amintesc că ea totdeauna aprindea multe lumânări pentru cei
vii şi pentru cei adormiţi, celor din urmă rugându-i pe preoţi să le
slujească panihide. Tot ce primea folosea pentru pomeniri şi lumânări,
dând muţi bani şi cumpărând lumânări din cele mai scumpe. Şi iată că
după moartea ei, venea la mormântul ei sărăcăcios din cimitirul din
pădure mulţime de oameni, şi cei ce o cunoscuseră personal şi cei ce nu o
cunoscuseră. Aici se făceau mereu parastase, candela era nestinsă şi pe
mormânt ardeau tot timpul o mulţime de lumânări, aici florile stăteau
mereu înflorite.
Şi dacă ea a ajutat mii de oameni în timpul vieţii ei pământeşti,
neştiut e şi numărul celor ce veneau la mormântul ei, recunoscători
pentru ajutorul primit. La ea se grăbeau să ajungă şi cei bolnavi, şi
cei orfani, cei fără un loc de muncă, cei ocărâţi pe nedrept, cei ce-şi
pierduseră nădejdea de mântuire, cei căzuţi, şi nimeni nu pleca
nemângâiat.
În ziua de pomenire a maicii Alipia, venea o mulţime de lume la
mormântul ei. Oamenii îşi scriau pe bileţele necazurile şi rugăminţile
şi le lăsau la mormânt aşa cum se obişnuia şi la fericita Xenia de Sankt
Petersburg. În fiecare an veneau un număr din ce în ce mai mare de
oameni, ca să se închine la locurile pe unde s-a nevoit fericita,
aproape de nou-deschisa mănăstire a „Sfântului Acoperământ„ din Pustia
Goloseev. Cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe
Ucrainiene, Înalt Preasfinţitul Vladimir, Mitropolitul Kievului şi a
toată Ucraina, pe locul unde a fost odinioară chilia fericitei, s-a
ridicat un paraclis care aparţine sfintei mănăstiri. Cu mila lui
Dumnezeu, Înalt Preasfinţitul Vladimir a dat binecuvântare ca moaştele
monahiei Alipia Avdeev să fie mutate în mănăstirea de călugări „Sfântul
Acoperământ„ din Pustia Goloseev, unde a trăit şi s-a nevoit maica în
ultimii ani ai vieţii.
Aflarea sfintelor moaşte ale cuvioasei Alipia a avut loc în dimineaţa
zilei de 5/18 mai, 2006. La aceasta fost însărcinat egumenul mănăstirii,
Arhimandritul luând parte părinţii, fraţii şi enoriaşii mănăstirii
„Sfântul Acoperământ„ din Pustia Goloseev, însoţiţi de o mulţime de fii
duhovniceşti şi cunoscuţi ai fericitei, de personalul administrativ al
cimitirului, de miliţie şi cei de la sanipid.
Înainte de a deschide mormântul, Arhimandritul Isaachie a slujit un
parastas. Părinţii şi fraţii au scos cu atenţie crucea şi florile, apoi
au început săpăturile, cântând imnuri pascale şi rânduiala
înmormântării. Acestea nu au durat mult- doar câteva ore-
desfăşurându-se într-o linişte deplină. Probabil că nu era om care să nu
simtă acea pace sfântă în inima sa, o pace care nu se putea descrie în
cuvinte.
Când au ajuns la sicriu, toţi cei prezenţi s-au adunat în jurul
mormântului. Sicriul era aproape intact, iar moaştele neatinse de
stricăciune, nici hainele, nici icoanele pe lemn puse în sicriu, nici
metaniile nu au putrezit. Totul a fost pus împreună cu moaştele în noul
sicriu, care a fost urcat în microbuzul mănăstirii. Sub escorta miliţiei
şi a unui număr impresionant de oameni, maşina cu moaştele stareţei de
la Goloseev se întorcea acasă- în lăcaşul care a renăscut din vechile
ruine în care maica Alipia şi-a petrecut ultimii nouă ani din viaţă. În
acea dimineaţă, procesiunea a străbătut toate bulevardele şi străzile
până la mult iubita biserică Demievka.
Sfintele moaşte ale cuvioasei au fost întâmpinate la porţile sfintei
mănăstiri de către părintele egumen împreună cu obştea şi o mulţime de
credincioşi. Cântând „Sfinte Dumnezeule…”, părinţii le-au aşezat în
biserica închinată icoanei Maicii Domnului „Izvorul Tămăduirii”. De la
amvon, Arhimandritul Isaachie i-a felicitat pe toţi cei prezenţi cu
prilejul întoarcerii maicii acasă, după aceea a oficiat primul parastas
înaintea moaştelor cuvioasei.
În prezent, moaştele maicii Alipia sunt aşezate într-un mormânt de
marmură, în subsolul bisericii închinate icoanei Maicii Domnului
„Izvorul Tămăduirii”, unde se săvârşesc zilnic slujbe de pomenire pentru
odihna sufletului acestei fericite maici.
https://bdi2.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/10/viata-sf-cuv-alipia-de-kiev.pdf
Monahia Alipia, cea nebună pentru Hristos
(3 / 16 martie 1905 - 30 octombrie 1988)
Continuatoarea nevoințelor cuvioșilor sihaștri și nevoitori ai
Sihăstriei Goloseevo în perioada când mănăstirea era complet pustiită a
fost – monahia Alipia (Agafia Avdeiev[a]), numită nebună întru Hristos.
Monahia Alipia s-a născut la 3 / 16 martie 1905
într-o familie de țărani evlavioși din satul Vâșelei, județul
Gorodișcensk din gubernia Penza. În Sfântul Botez fetița a fost
numită Agafia, în cinstea Sfintei Mucenițe Agafia. Dintr-un profund
sentiment de dragoste pioasă faţă de ocrotitoarea sa cerească, maica
Alipia toată viaţa a purtat pe spate icoana Sfintei Agafia şi
practic niciodată nu s-a despărţit de ea. Încă din copilărie ea a avut
de îndurat necazuri nemaipomenite și lipsuri de tot felul. Părinții
ei au fost împuș-cați și fiind încă destul de tânără, a început să
ducă un mod pribeag de viață, însoțit de muncă grea, prigoane și
sărăcie. Trăia din ce-i trimitea Dumnezeu, dormea sub cerul liber;
deseori se angaja la munca de zi pentru a avea o bucată de pâine și un
acoperiș deasupra capului. A suferit cruzimea prigoanei și a închisorii,
vremile de restriște din anii războiului și represiunile din partea
autorităților ateiste.
A primit monahismul în Lavra Kievo-Pecerska. Către acel timp ea
era deja matură din punct de vedere duhovnicesc și a purtat una din
cele mai grele nevoințe monahale – nebunia întru
Hristos. Post aspru, rugăciune neîncetată, somn foarte scurt, muncă
fizică, tăcere continuă și retragere în sine – sunt calitățile care o
caracterizau pe maica Alipia și prin care rămas în memoria oamenilor.
Dar mai presus de toate – prin credința sa nemărginită în Dumnezeu și
dragostea față de El, dar și prin dragostea față de aproapele, adică
față de orice om. Deja după moartea sa a devenit cunoscut faptul, că
pentru fiecare om, pentru care ea se ruga cu toată osârdia, monahia
Alipia își atârna de gât câte o cheie și spre sfârșitul vieții numărul
cheilor a crescut într-atât, încât ele s-au transformat în lanțuri de nevoință.
Ultimii nouă ani din viață monahia Alipia s-a nevoit în Goloseevo.
Ea a viețuit pe teritoriul mănăstirii devastate și pustiite, continuând
rugăciunile și nevoințele Cuvioșilor Părinți de la Goloseevo. Anume
aici au fost descoperite pe deplin oamenilor marile daruri
duhovnicești de care s-a învrednicit de la Domnul fericita maică
Alipia: darul vederii cu duhul, darul clarviziunii, al vindecării celor
bolnavi și al alinării celor necăjiți, dar cel mai mult – darul
iubirii. Este imposibil de a descrie toate cazurile de ajutor haric pe
care l-au primit oamenii de la maica Alipia atât în timpul vieții sale,
cât și după moartea ei. Ziua morții sale, 30 octombrie 1988, monahia
Alipia a prezis-o cu mult timp înainte. Pe ultimul drum ea a fost
petrecută de mulțimea de fii și fiice duhovnicești: monahi și mireni,
pentru care maica Alipia a
fost și mamă, și prieten, și cel mai apropiat om. Cinul înmormântării i-a fost săvârșit în mănăstirea
Florovsk din or. Kiev și a fost înmormântată în cimitirul Lesnoie din
Kiev. La 18 mai 2006 cu binecuvântarea Prea Fericitului Vladimir,
Mitropolitul Kievului și al Întregii Ucraine, cinstitele oseminte al
monahiei
Alipia au fost deshumate de către arhimandritul Isaachie împreună cu frații Sihăstriei Goloseevo
și
reînhumate în Sihăstria Acoperământul Maicii Domnului Goloseevo, într-un mormânt de marmură în
cripta bisericii în cinstea Icoanei făcătoare de minuni a Maicii
Domnului, numită „Izvor de Viaţă Purtă-tor” sau „Izvorul Tămăduiri”
(„Живоносный Источник” – rus.).
Când sicriul cu osemintele maicii Alipia a fost adus în biserică,
deasupra bisericii a apărut pe cer o cruce. În aceeași zi s-au vindecat
în chip minunat doi oameni grav bolnavi de cancer. Din ziua când
moaș-tele fericitei Alipia au fost aduse în Sihăstria Goloseevo, au
fost colectate și înregistrate mulțime de mărturii despre vindecările
de boli grave și neputințe care s-au săvârșit asupra oamenilor.
În fiecare zi la mormântul monahiei Alipia vin sute de oameni. La
data de 30 a fiecărei luni, dar mai cu seamă la 30 octombrie, în ziua
trecerii ei la Domnul, în Sihăstria Goloseevo vin mii de oameni care
cinstesc și pomenesc în rugăciuni pe fericita maică monahia Alipia de la
Goloseevo. Iar la fântâna seacă, după cum spune înțelepciunea populară, oamenii nu vin după apă.
Nimic nu ne îmbolnăvește mai mult decât propriile gânduri.
Viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria
Viaţa Maicii Domnului este o pildă de trăire pentru noi toţi, căci Preasfânta Născătoare de Dumnezeu avea să devină icoană a Bisericii reînnoite. Istorisirile redate în această carte cuprind toate evenimentele importante din vremea vieţii Maicii Domnului, de la zămislirea şi până la Adormirea ei, când a fost ridicată cu trupul la cer. Fiecare capitol al descrierii sfintei sale vieţi este văzut prin prisma Sfintei Scripturi, a Sfintei Tradiţii Patristice şi a altor scrieri vechi, apoi şi din punct de vedere al tradiţiei iconografice şi liturgice a Sfintei Biserici Ortodoxe.
La Editura Doxologia a apărut lucrarea „Viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria”. Ediţia este îngrijită de Părintele Arhimandrit Constantin Chirilă. Traducerea din limba engleză este realizată de Monahia Theodora Videscu şi de Constantin Fădur.
Viaţa Maicii Domnului este o pildă de trăire pentru noi toţi, căci Preasfânta Născătoare de Dumnezeu avea să devină icoană a Bisericii reînnoite. Istorisirile redate în această carte cuprind toate evenimentele importante din vremea vieţii Maicii Domnului, de la zămislirea şi până la Adormirea ei, când a fost ridicată cu trupul la cer. Fiecare capitol al descrierii sfintei sale vieţi este văzută prin prisma Sfintei Scripturi, a Sfintei Tradiţii Patristice şi a altor scrieri vechi, apoi şi din punct de vedere al tradiţiei iconografice şi liturgice a Sfintei Biserici Ortodoxe.
Vom citi în carte despre petrecerea Fecioarei Maria ca pruncă, apoi ca fecioară crescută de timpuriu la Templu, despre logodna şi despre maternitatea ei încă din tinereţe. Vom afla istoria familiei ei în acele timpuri şi locuri, precum şi împrejurările în care a trăit. Autorul a încercat să cuprindă cuvintele şi faptele ei, pe care le-a închinat cu totul lui Dumnezeu. Vom contempla, de asemenea, rolul ei minunat în întruparea lui Dumnezeu Omul, Iisus Hristos. Apoi, vom urmări greutăţile şi primejdiile care au urmat fugii ei în Egipt cu Pruncul Iisus, cu bătrânul Iosif şi cu tânărul Iacov. Se pune la dispoziţie în volumul de aproximativ 600 de pagini în format B5 o hartă a Egiptului care ne ajută să vizualizăm din punct de vedere geografic locurile şi oraşele menţionate în lucrare. Vom arunca o privire asupra vieţii şi obiceiurilor unei mame evreice, aşa cum ea vieţuia în familia ei. Se cercetează cu atenţie şi rolul pe care l-a avut Născătoarea de Dumnezeu în vremea activităţii mesianice a Fiul ei. După care, se face o analiză a gândurilor, cuvintelor şi patimilor din timpul Patimilor, morţii şi Învierii lui Hristos.
Se examinează în volum statutul şi lucrarea Maicii Domnului în Biserica Primară, precum şi relaţia ei cu ucenicii Domnului, atât bărbaţi, cât şi femei. Se vorbeşte despre locurile pe unde a călătorit, propovăduind Sfânta Evanghelie. Pe de altă parte, ni se prezintă cum unii iudei au încercat să o defaime prin clevetiri mincinoase şi chiar au încercat să o ucidă. Sunt luate în considerare şi ultimele zile ale vieţii ei pământeşti, slăvitului ei sfârşit şi ridicarea cu trupul la cer. S-a iniţiat şi un studiu comparativ, în care se vorbeşte despre Născătoarea de Dumnezeu şi despre Biserică. În cele din urmă, se analizează rolul Maicii Domnului ca mijlocitoare înaintea Fiului ei, în contextul Sfintei Tradiţii Ortodoxe. Este important ca noi creştinii ortodocşi să cunoaştem şi să cercetăm Viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, care, după Fiul ei, Iisus Hristos, a avut o înrâurire atât de profundă asupra tuturor celor cereşti şi pământeşti.
Sfântul Proclu, Patriarhul Constantinopolului o înfăţişează pe Maica Domnului ca fiiind „slava fecioarelor, bucuria mamelor, întărirea credincioşilor, diadema Bisericii, pildă adevăratei credinţe, tronul evlaviei, sălaş al Sfintei Treimi.” Mai este considerată şi: „cămară de nuntă în care cuvântul a nuntit, întrupându-Se, rugul nears al firii, care nu a ars în focul dumnezeiesc al Naşterii, roabă şi Maică, Fecioară şi cer, singura punte între Dumnezeu şi om, cutremurătoare ţesere a providenţei, prin care a fost ţesut veşmântul unirii netâlcuite.”
Cartea „Viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria” poate fi cumpărată de la magazinul online Doxologia, de la librăriile Doxologia, precum şi de la celelalte librării din Iaşi şi din ţară.
Nu se putea ca Maica Vieţii să fie sortită putreziciunii. Taina acestei ridicări la cer a Maicii Domnului a fost descifrată de Apostolul Toma care, prin pronia divină, a cerut să fie deschis mormântul. Şi intrând într-însul, a aflat doar sicriul cu acoperământul ei, odor sfânt, care a fost dus ulterior în Biserica Vlaherne din Constantinopol. Nu ne rămâne decât să împlinim Testamentul Maicii Domnului, sintetizat în cuvintele: „Faceţi ceea ce vă va spune”, rostite cu prilejul nunţii din Cana Galileii – un memento peste veacuri.
Biografia istorică şi teologică a Maicii Domnului cuprinde patru perioade: 1-15 ani; 15-28 ani; 29-46 este o perioadă de 18 ani de tăcere, 46-49 ani şi 49-60 ani.
Prima perioadă cuprinde trei momente importante: Naşterea Mariei, ducerea ei la templu şi încredinţarea ei de către Zaharia Dreptului Iosif.
Cât priveşte primul moment, potrivit Protoevangheliei lui Iacov, Maria s-a născut din părinţii Ioachim şi Ana, fiind unicul lor copil, dobândit la bătrâneţe după stăruitoare rugăciuni. Ioachim, tatăl Fecioarei Maria, se trăgea din seminţia lui Iuda, fiind urmaş al regelui David, iar Ana, mama sa, era fiica preotului Mathan din Betleem, din seminţia lui Aaron.
La 3 ani – potrivit făgăduinţei făcute de Ana încă înainte de zămislire – Maria a fost afierosită Templului din Ierusalim, unde a rămas până la vârsta de 15 ani. Este vorba despre Templul construit de Zorobabel la porunca profeţilor Zaharia şi Agheu în anul 517, pentru că cel construit de Solomon, la îndemnul profetului Natan, a fost dărâmat în 587 de Nabucodonosor; templu avea în preajma lui un aşezământ dispus pe trei paliere destinate fecioarelor, văduvelor şi pelerinilor închinători. Ruda sa, Zaharia, tatăl lui Ioan Botezătorul, s-a ocupat de creşterea ei spirituală.
La 15 ani, Maria – potrivit tradiţiei evreieşti – trebuia să părăsească aşezământul de pe lângă templu şi să se întoarcă în familie. Numai că, spre deosebire de celelalte fecioare, ea îşi dorea un nou mod de viaţă. Aşa se face că, prin descoperire dumnezeiască, a fost încredinţată de Zaharia Dreptului Iosif, un bătrân în vârstă de 80 de ani, văduv, din Nazaret, tâmplar de meserie. Dreptul Iosif avea, din căsătoria cu Salomeea, șapte fii: patru băieţi – Iacov, Iuda, Simeon şi Iosia, şi trei fete – Salomeea (mama lui Iacov şi Ioan), Estera şi o fiică, al cărei nume nu a fost reţinut de evanghelişti.
A doua perioadă din viaţa Maicii Domnului, cuprinsă între 15 și 28 ani, este indestructibil legată de întruparea Mântuitorului şi cuprinde ca evenimente de mare însemnătate Buna Vestire, vizita de trei luni făcută Elisabetei, rudenia sa, tăierea împrejur şi ducerea Pruncului la Templul din Ierusalim, închinarea magilor, fuga în Egipt, întoarcerea în Nazaret şi pelerinajul la Ierusalim.
Vestea cea Bună a Întrupării Fiului lui Dumnezeu, anticipată de profetul Isaia: „Iată Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele Lui Emanuel” (7, 14), Maria a primit-o de la Dumnezeu prin Arhanghelul Gavriil; trupul Domnului S-a zămislit în pântecele Fecioarei odată cu pogorârea Duhului Sfânt peste ea. Sfântul Evanghelist Matei, în cap. 1, v. 18, aduce lămuriri privind momentul: „Maria, mama Lui, fiind logodită cu Iosif, fără să fi fost ei înainte împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt”. Reţineţi: „Fără să fi fost ei înainte împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt”. Sfântul Evanghelist Luca spune că numai „se socotea” că Iisus este fiul lui Iosif (3, 23). Doar „se socotea”, pentru că în fapt „obârşia lui Iisus este dintru început, din zilele veşniciei”, după cum spune profetul Miheia (5, 1). Lucrul acesta a fost certificat şi de Arhanghelul Gavriil la întâlnirea cu Iosif, căruia i-a zis: „Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, că ce s-a zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt” (Matei 1, 20). Aici avem dovada – rostită nu de un om, ci de îngerul lui Dumnezeu – că zămislirea Maicii Domnului este lucrarea Duhului Sfânt. Iisus nu este copilul lui Iosif, ci doar al Fecioarei Maria. Este un caz unic în istorie, faptul că un prunc a fost născut dintr-o fecioară, fără tată după firea Lui omenească, care şi după naştere a rămas fecioară. Întruparea Fiului lui Dumnezeu s-a consumat prin iconomia lui Dumnezeu.
Impresionată de cele întâmplate, Fecioara Maria s-a dus în grabă la Elisabeta, care locuia la Ein Karem, localitate situată la 8 km de Ierusalim şi la 130 km de Nazaret, pentru ca împreună să guste din bucuriile dăruite fiecăreia, potrivit vocaţiei rânduite de Dumnezeu. De remarcat este faptul că la întâlnirea cu Logosul întrupat, pruncul Elisabetei, Ioan, a simţit în glasul Mariei rezonanţa glasului Fiului lui Dumnezeu şi a săltat în pântecele mamei sale. Atunci, Elisabeta, plină de Duhul Sfânt, a rostit revelator, zicând: „Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău. Şi de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?” (Luca 1, 42-44). Interesant este faptul că Elisabeta, iluminată de Duhul Sfânt, a înţeles taina „femeii înveşmântate cu soarele” (Apocalipsa 12, 1), numind-o „Maica Domnului”. Această numire, inspirată Elisabetei de Duhul Sfânt, va deveni pentru Biserică numele consacrat al Fecioarei Maria. Şi a rămas Maria împreună cu Elisabeta ca la trei luni, adică până s-au împlinit zilele Elisabetei ca să nască, după care s-a întors la casa ei (Luca 1, 56).
La plinirea vremii (Galateni 4, 4), un moment unic din istorie – actul Naşterii Domnului fiind „unicul act nou sub soare” (1, 9) –, Maria fiind cam de 16 ani, fără să fi cunoscut bărbat, a născut într-o peşteră din Betleemul Iudeii pe Cel Unul-Născut, Căruia I-a pus numele Iisus (Matei 1, 25). Întâiul sau Unul-Născut înseamnă nu numai primul născut, ci şi Unicul, spune Dumnezeu prin profetul Isaia (44, 6). Aşa-zişii „fraţi ai lui Iisus”, despre care se face uneori vorbire, nu puteau fi fiii Mariei, căci Iisus este numit „întâiul născut”, or ei sunt mai mari decât El (Ioan 7, 3). Iisus a suferit umilinţa fizică a circumciziei la opt zile, purtând în trupul Său semnele păcatelor noastre, anticipând prin acest semn Taina Sfântului Botez. La 40 zile, aşa cum prevedea Legea lui Moise, Maria şi Iosif „L-au adus pe Prunc la Templu ca să-L pună înaintea Domnului” (Luca 2, 22). La Templul din Ierusalim ei au fost întâmpinaţi de un bătrân sătul de zile, pe nume Simeon, căruia Duhul Sfânt îi făgăduise că nu va primi moartea până ce nu-L va vedea pe „Hristosul Domnului” (Luca 2, 26), pe Cel născut din pururea Fecioara Maria. La sfârşitul întâlnirii, Simeon, după ce a rostit rugăciunea „Acum, slobozeşte”, prin care a confirmat o dată în plus că Iisus este Răscumpărătorul sau Izbăvitorul aşteptat, a binecuvântat-o pe Maria, mama Lui, zicând: „Iată, Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi ca un semn care va stârni împotriviri, şi prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi” (Luca 2, 34-35). Sabia adusă în discuţie anticipează Sfintele Pătimiri ale Domnului, care au străpuns şi îndurerat inima Sfintei Fecioare Maria.
„Fuga în Egipt” (Matei 2, 13-23) este momentul care a urmat, în derularea timpului, după închinarea Pruncului la Templul din Ierusalim (Luca 2, 22-38) şi, respectiv, după închinarea magilor (Matei 2, 11). În Egipt, Maica Domnului, Pruncul Iisus şi dreptul Iosif au pribegit timp de 3 ani, moartea lui Irod facilitând întoarcerea lor în Nazaretul Galileei (Matei 2, 21-23).
Următorul episod cunoscut din viaţa Maicii Domnului s-a petrecut pe când Iisus avea 12 ani (Luca 2, 40-52), ea fiind cam la 28 de ani, când împreună cu Iosif „s-au dus de sărbătoarea Paştilor la Ierusalim” (Luca 2, 41); şi sfârşindu-se zilele prăznuirii, pe când se întorceau ei, Iisus a rămas – încă trei zile – vorbindu-le celor din Templu. Şi când Maria şi Iosif au constatat că Iisus nu i-a urmat în drumul lor spre casă, s-au întors îngrijoraţi la Ierusalim şi găsindu-L, I-au reproşat zicându-I: „Fiule, de ce ne-ai făcut nouă aşa?”. Şi El a zis către ei: „De ce mă căutaţi? Oare nu ştiaţi că în cele ale Tatălui Meu Mi se cade să fiu? Şi a coborât cu ei şi a venit în Nazaret şi le era supus. Iar mama Lui păstra în inima ei toate aceste cuvinte: Oare nu ştiaţi că în cele ale Tatălui Meu Mi se cade să fiu?” (Luca 2, 48-49, 51).
După acest moment, urmează 18 ani de tăcere atât în viaţa Maicii Domnului, cât şi în viaţa lui Iisus. Este o perioadă în care Iisus nu a frecventat şcolile rabinilor, ci a rămas în Nazaret, lucrând în atelierul lui Iosif. Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful istoriseşte că în timpul lui încă se mai păstra o căruţă lucrată de Mântuitorul. Informaţia se găseşte în revista „Studii Teologice”, nr. 5-6/1957, p. 333.
Sfinţii Evanghelişti înnoadă firul biografic pentru Maica Domnului la Nunta din Cana, când Maria, care avea în jur de 46 de ani, stăruie pentru „începutul minunilor şi arătarea slavei Lui”; pentru Mântuitorul, firul este înnodat la Botez, la întreita ispitire şi apoi la Nunta din Cana (Ioan 2, 1-11).
Ulterior, pe Maica Domnului o întâlnim în grupul mironosiţelor care-L urmau pe Iisus şi pe ucenicii Lui, prin cetăţi şi sate, ascultând cuvântul Lui despre cum se poate intra în Împărăţia Cerurilor (Luca 8, 1-3). Se spune că, în Capernaum, pe când Iisus vorbea celor din casă, fiii şi fiicele lui Iosif, numiţi generic „fraţii şi surorile lui Iisus” (Marcu 3, 31-32), dar care „nu credeau în dumnezeirea lui Iisus” (Ioan 7, 5), I-au trimis vorbă că Îl aşteaptă afară împreună cu mama Lui. Expresia „fraţii Domnului” are, în contextul societăţii iudaice, un sens mai larg, incluzând, dincolo de rudenia de sânge, şi înrudirea mai îndepărtată (veri – Leviticul 10, 4; unchi – Facerea 28, 2; nepoţi – Facerea 14, 14). Atunci Iisus, privind pe cei din jur şi cunoscând cum gândesc aşa-zişii fraţi ai Lui, care de fapt erau un fel de veri primari, a zis: „Iată mama Mea şi fraţii Mei; că tot cel care va face voia lui Dumnezeu, acela este fratele Meu şi sora Mea şi mama Mea” (Marcu 3, 33-35). Deci, celor care nu fac voia lui Dumnezeu doar simplul fapt că sunt ruda de sânge a cuiva cu viaţă sfântă nu le ajută. Nu putem fi fraţi cu Hristos, în Duhul Sfânt, fără să avem o viaţă sporită în virtute, împlinirea poruncilor fiind de preferat înrudirii trupeşti.
Că afirmaţia îi viza pe fiii şi fiicele lui Iosif, şi nicidecum pe Maica Domnului, reiese şi din faptul că Iisus a aprobat pe acea femeie din mulţime care, voind să-L laude pentru cuvântul rostit, dar şi să-i ruşineze pe cei care nu-L ascultau şi nu credeau în dumnezeirea Lui, I-a strigat: „Fericit este pântecele care Te-a purtat şi sânii la care ai supt!” (Luca 11, 27). La auzul acestor cuvinte, Mântuitorul nu numai că nu a negat adevărul celor spuse, ci l-a întărit prin afirmaţia: „Aşa este...” (Luca 11, 28).
Legat de Sfintele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos, trebuie să spunem că printre fiicele Ierusalimului care l-au însoţit pe Iisus pe drumul Crucii (Luca 23, 28) o întâlnim şi pe Maica Domnului. Evanghelistul Matei o numeşte „mama lui Iacov (cel mic) şi a lui Iosif” (Matei 27, 56), doi dintre fiii lui Iosif şi ai Salomeei. Pe Golgota – spune Sfânta Scriptură – „stăteau lângă crucea lui Iisus mama Lui şi sora mamei Lui, Maria lui Cleopa, şi Maria Magdalena” (Ioan 19, 25). Atunci Iisus – văzând pe mama Sa şi pe ucenicul pe care-l iubea stând alături de ea –, a încredinţat pe mama Sa lui Ioan, zicând: „Femeie, iată fiul tău!”. Apoi a zis ucenicului: „Iată mama ta!”. Şi din acel ceas, „ucenicul a luat-o la sine” (Ioan 19, 26-27). Interesant este că, pe Golgota, Hristos o încredinţează pe Maica Sa Sfântului Apostol Ioan. Întrebarea care se pune este: ce rost ar mai fi avut să o lase în grija unui străin, dacă ea ar fi avut şi alţi copii? Mai ales că aşa-zişii „fraţi” ai lui Iisus despre care se face vorbire sunt mai mari decât El (Ioan 7, 3); or, Iisus este numit „întâiul născut”. Mai mult, Fecioara Maria este numită doar „mama lui Iisus”, iar „fraţii Domnului” nu poartă niciodată apelativul de „fiii Mariei”.
Tradiţia patristică susţine că, în dimineaţa Învierii, Maica Domnului a fost prima care L-a întâlnit pe Hristos înviat, nicidecum Maria Magdalena, care, atunci când a văzut piatra răsturnată de pe mormânt şi pe înger, s-a spăimântat şi a alergat să îi anunţe pe Simon Petru şi pe Ioan (Ioan 20, 2).
Maica Domnului a fost prezentă, împreună cu Sfinţii Apostoli, la Înălţarea la cer şi, respectiv, la Cincizecime, fiind alături de cei care erau „împreună, în acelaşi loc, la frângerea pâinii” (Fapte 2, 1). După Înălţarea Domnului la cer, Maica Sa a rămas încă 11 ani sufletul comunităţilor creştine din Ierusalim, Efes şi Antiohia, după care s-a întors la Ierusalim, unde s-a săvârşit cu pace, fiind înmormântată, după toată rânduiala iudaică, în Grădina Ghetsimani, de unde a fost ridicată cu trupul la cer de Fiul său, ca împreună cu El să împărăţească în veci.
Nu se putea ca Maica Vieţii să fie sortită putreziciunii. Taina acestei ridicări la cer a Maicii Domnului a fost descifrată de Apostolul Toma care, prin pronia divină, a cerut să fie deschis mormântul. Şi intrând într-însul, a aflat doar sicriul cu acoperământul ei, odor sfânt, care a fost dus ulterior în Biserica Vlaherne din Constantinopol. Această mărturie a fost, de altfel, principalul argument al învierii şi mutării cu trupul la cer a Maicii Domnului, după cum va mărturisi Sfântul Iuvenalie, Patriarhul Ierusalimului, la Sinodul al IV-lea Ecumenic de la Calcedon (451), sinod în care s-au finalizat dezbaterile privind doctrina marială: maternitatea şi pururea fecioria Maicii Domnului înainte, în timpul şi după naşterea lui Iisus.
Însă atât sfârşitul pământesc al Maicii Domnului, cât şi pururea-fecioria ei rămân o taină a lui Dumnezeu încă nerevelată minţii omeneşti în toată complexitatea ei. Şi fiind o taină, aş spune împreună cu poetul: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii/ Şi nu ucid cu mintea-mi tainele ce se ascund/ În flori, în ochi, pe buze ori morminte”.
Aşadar, nu ne rămâne decât să împlinim Testamentul Maicii Domnului, sintetizat în cuvintele: „Faceţi ceea ce vă va spune”, rostite cu prilejul nunţii din Cana Galileii – un memento peste veacuri.
CÂND NU MAI POȚI ȘI NU MAI POȚI, TU SĂ ZICI AȘA:
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
-
Marcel Iureș: „Părinții mei pupau mâna bunicilor mei, adică părinților lor. Așa am apucat, așa am făcut și eu o vreme și a trebuit să tr...