luni, 19 mai 2025

Preot Dan Popovici, colocviu al ieromonahului Valerian Pâslaru de la mânăstirea Sf. Mc. Filimon, inspirat din lucrarea părintelui Avva Ghelasie de la Frăsinei, „Taina hranei”

 Cineva l-a întrebat pe Sfântul Paisie Aghioritul: „Părinte, cum oare oamenii, chiar și cultivați, cred în metempsihoză?” Marele bătrân a răspuns: „Metempsihoza le convine oamenilor și mai ales ateilor și necredincioșilor. Este viclenia cea mai mare a diavolului. Diavolul îi ține într-o viață de păcat cu gândul că sufletul pleacă și revine de mai multe ori în această lume. Oare diavolul dacă te prinde bine odată, te va mai lăsa să te întorci?” Odată, seara, Sfântul Paisie citea Vecernia, când un tânăr euforic, înlăuntrul căruia intrase egoismul și plămădea vedenii, l-a întrebat cu superioritate: „Încă te mai ocupi cu acestea?” A doua zi, tânărul a început să-i spună Sfântului Paisie cum că în urmă cu mii de ani, a fost un om mare și bogat și cum, într-o vedenie, s-a văzut suindu-se la Cer, dar nu-l aveau scris acolo, la catastife, și i-au spus să coboare. Acolo, lângă coliba Sfântului Paisie, un alt monah avea un măgar pe care, povestește marele bătrân, l-a numit Naser, deoarece era vioi. Într-o zi a trecut un grec care trăia în Elveția și a văzut că îl striga pe măgar Naser. După o vreme, când a trecut din nou, a adus o cutie cu dulciuri ieftine și alta cu dulciuri scumpe. „Acestea sunt pentru Sfinția Ta!”, i-a spus, și i-a dat cutia cu dulciuri ieftine. „Dulciurile scumpe sunt pentru Naser!”, a adăugat el. „Mi-am dat seama încă de data trecută când am trecut pe aici că acesta este Naser. Atunci când l-am întâlnit mă privea cu o privire tristă și mi s-a frânt inima.” Credea că Naser se reîncarnase și devenise măgar. „Bre, ești sănătos la cap?”, l-a întrebat Sfântul Paisie. „Eu l-am numit Naser pentru că era un măgar vioi.” Dar cu niciun chip grecul nu credea ceea ce îi spunea. Legat de același măgar, cuviosul Paisie mai povestește o întâmplare. Mai demult, în Sfântul Munte un monah de la o chilie vecină avea un măgăruș care îl ajuta la treburi. Paisie i-a pus numele Naser. La el venea adeseori un medic care participa la congrese internaționale și a auzit că îl strig pe măgăruș Naser. Într-o zi, a venit iarăși același medic și, auzindu-l că îl chemam adeseori pe Naser, i-a spus: „Am simțit, Gheronda, mi-am dat seama că este Naser. Chiar îi seamănă.” Profesorul care credea în reîncarnare voia să spună că măgărușul era următoarea reîncarnare a președintelui Naser al Egiptului. „Măi, crezi în aceste lucruri? Eu astfel obișnuiesc să îl strig pe măgăruș.” „Gheronda, nu vă ascundeți de mine, că mi-am dat seama că el este!” „Tu, un om de știință atât de mare care mergi la congrese în toată lumea, crezi în astfel de lucruri?” Starețul ne-a spus această istorie și pentru a accentua că o învățătură greșită îl poate arăta neghiob chiar și pe un om de știință serios. Marele bătrân continuă: „Aceasta nu este nimic, să vă spun altceva mai grozav. Cu mai mulți ani în urmă au mers niște germani în Creta, să facă o comemorare a germanilor care fuseseră uciși acolo în timpul ocupației între 1941 și 1945. În timp ce făceau comemorarea, trecea un cretan cu măgarul său încărcat, cu diferite lucruri. Când măgarul i-a văzut pe oamenii adunați acolo, a început să ragă. Unul dintre germani a crezut atunci că măgarul este fratele lui care murise în război și se reîncarnase. Credea că îl recunoscuse și îl salutase prin răgetul lui. De aceea germanul a luat poziție de drepți și l-a salutat militărește. Și... pune-te pe bocete! Apoi se duce repede la țăran și îi spune: Cât vrei pe el? Căci vreau să îl cumpăr! Țăranul îi refuză: Bre, du-te d-aci'! Germanul scoase mărcile: Uite atâtea, atâtea! Și plusa. Îi spune acela: Du-te mă și lasă-mă! În cele din urmă cineva îi șoptește țăranului: Bre prostule, îți plătește pe măgar ca pe Mercedes, dă-i-l mă! Îți cumperi zece! Atunci țăranul a scos lucrurile de pe măgar, și-a scos amarul, l-a eliberat, iar germanul l-a luat cu ochii în lacrimi și l-a dus în Germania. Amiradis Athanasius, un ofițer în rezervă din Ianița, mărturisește: În perioada 1991-1992 eram ispitit de înșelările și teoriile hinduse, potrivit cărora, chipurile, omul moare și se naște iarăși. Am urmat și anumite seminarii de ezoterism și ocultism într-o școală din Atena care avea filiale în toată Grecia. Așadar, am fost influențat de lucrurile acestea. Totuși, ceva nu-mi pica bine. Din acest impas m-a scos starețul Paisie. Am mers la colibă cu credință în persoana lui. Răspunsul său la întrebarea dacă există cu adevărat metempsihoză și reîncarnare a fost categoric. Mi-a venit ca o catapultă și am început să mă trezesc din letargie: Nu există, copilașul meu, metempsihoză. Toate acestea sunt meșteșugiri ale Satanei, ca să vă răpească sufletele. Îți spune: Păcătuiești în viața aceasta? Să nu te preocupe! În altă viață, ai să te îndrepți! Dar care altă viață? Nu există altă viață! Și haț, îți răpește Satana suflețelul! Toata acestea sunt meșteșugirile lui. Și astfel a început înlăuntrul meu dispoziția spre pocăință și spre spovedanie.” Și încă o mărturie. Dyonisios Farasiotis, un ucenic al Sfântului Paisie, în perioada sa de căutări, a întâlnit în ashramurile din India pe o nemțoaică. „Aceasta primise acolo numele hindus de Brākas. Nu îi cunosc numele creștin. Era o femeie frumoasă și cultivată, de origine nobilă, de vreo 45 ani. Soțul ei se bucura de reputația unui om puternic și influent în Germania, unde petrecea o viață mondenă, plină de recepții și călătorii. Aceasta mi-a mărturisit: Simțeam un mare gol în felul de viață pe care-l duceam. Toți erau preocupați de lucruri stupide, ce haine port, cât de scump este materialul, ș.a.m.d. Pentru a-și umple viața cu ceva, și-a deschis un magazin specializat în comercializarea produselor dietetice, dar n-a realizat mult cu astfel de activitate. Simțea un vid lăuntric. Începuseră, în consecință, și neînțelegerile cu soțul. Ce aștepți de la propria viață? Îl întreba pe acesta. Fericire! Îi răspundea el. Și s-ajung tare ca piatra, să nu mai simt nimic. Așadar femeia credea că în viața următoare bărbatul ei se va reîncarna în piatră, întrucât aceasta era dorința lui. În ciuda vastei lor culturi, nu puteau identifica problema soțului prin prisma psihologiei, ci preferau fuga iresponsabilă către o explicație metafizică, facilă, adică teoria reîncarnării, fără implicații grave pentru prezent. Insist asupra expresiei pentru prezent, întrucât consecințele pe termen lung ale acestei soluții metafizice greșite, izvorâte din înșelare, sunt uriașe, distrug vieți și provoacă suferințe insurmontabile, iar în cele din urmă, îți pecetluiește soarta în veșnicie. Brākas se simțea dezgolită. Aspira către un mod și un scop mai înalt al existenței. În căutările ei a cunoscut yoga, l-a întâlnit pe guru și a părăsit toate lucrurile care o mai legau de trecut. S-a ras în cap, s-a îmbrăcat în rasa portocalie, a devenit discipol al gurului și a început să practice yoga. Copiii mei mă văd de două ori pe an. Mă roagă să îmi las păr lung și să mă îmbrac normal, fiindcă le e rușine cu mine, îmi spunea, amuzându-se pe seama diferențelor dintre civilizații. Era un suflet inteligent, plin de bunătate, mă simpatiza și își dorea să mă vadă și pe mine devenind un swami. Mi-a propus de multe ori să rămân la ashram, numai că eu adulmecasem deja adâncurile ortodoxiei, în vreme ce pe ea mediul protestant german o secătuise, îi nimicise potențele unei adevărate viețuiri creștine, iar sufletul ei nu se putea hrăni cu ceea ce îi oferea materialismul, cu modul de viață occidental care nu este altceva decât un ateism practic.” Desigur, acești germani și greci pomeniți mai sus erau străini de creștinism, de duhul ortodoxiei. Mai alex în Occidentul descreștinat, părăsit de Duhul Sfânt, au intrat alte duhuri, cu alte învățături, prin fel de fel de guru din India și prin organizațiile New Age care le promovează învățăturile și folosesc tehnicile corespunzătoare, anume yoga și meditația. Sfântul Paisie arăta că diavolul le cultivă imaginația într-o măsură foarte mare, iar apoi îi înșeală. Hindușii, deși sunt un popor inteligent, deși au neliniști metafizice și multă inimă, se ocupă cu așa-numita filozofie, cu rătăciri și vrăjitorii, zăpăcindu-i pe europeni cu teoriile lor. Vin și aici în Grecia, și înșeală lumea cu nirvana, cu pasivitatea, cu reîncarnările. În cărțile lor folosesc și părți din Sfânta Scriptură, din Filocalie, de la Sfinții Părinți și astfel atrag lumea. Unde s-a auzit mai demult ca ortodocșii să creadă în teoriile hinduse? Acum însă, deși e greu să o spui, chiar și unii oameni serioși susțin astfel de neghiobii și dau bani grei pentru aceasta. Hinduismul a făcut multă vătămare. Ortodoxia are minunea și harul dumnezeiesc. Hinduismul are magia și filozofia. El înlocuiește minunea cu magia și harul dumnezeiesc cu filozofia. Diavolul dă puteri gurushilor, vrăjitorilor, pentru că aceștia îi dau drepturi și astfel, aceia pot face zise minuni, iar cel care le vede îi admiră. Nenorociții de oameni sunt atrași pentru că s-au depărtat de Dumnezeu și au ajuns la întunecare. Ce să mai spui? Mare zăpăceală. La Paris, lângă o biserică romano-catolică scrie: „Aici se învață exercițiul rugăciunii prin metoda yoga.” Unde au ajuns! După aceea încep problemelor psihologice și înnebunesc. Cunoaștem prea bine cuvintele Domnului: „Cel ce crede întru Mine, are viață veșnică și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi, căci Eu sunt Învierea și Viața.” Teoria reîncarnării este îmbrățișată de multe popoare antice. Prin puterea adevărului creștin, această rătăcire a încetat să mai tiranizeze viețile oamenilor în multe părți ale lumii. Totuși, se intreprind actualmente eforturi susținute de a o transfera mentalității occidentale. Conform acestei teorii, lumea este o școală, prin care sufletul trece de nenumărate ori, el renaște de fiecare dată într-un trup nou, fie bărbătesc, femeiesc, animalic, fie chiar și în carcasa vreunei specii din regnul vegetal. Condițiile noii nașteri depind de faptele vieții precedente. Dar vedeți, totuși, populația lumii e în creștere. Ceea ce gurushii indieni ascund însă cu multă grijă de discipolii lor este faptul că potrivit codicelui intitulat Legea lui Manu, venerabila carte hindusă care convertește învățătura vedelor în legi sociale, este mai probabil ca cineva să se reîncarneze ca animal sau ca făptură demonică decât ca om. Cartea oferă, spre edificare, și următoarea parabolă: O broască țestoasă trăiește în adâncurile mării și scoate capul la suprafață o dată la 100 ani. Un inel plutește undeva la suprafața apei. Pe cât este de probabil ca broasca să-și scoată la un moment dat capul la suprafață trecându-l exact prin acel inel, tot pe atât este de probabil ca o ființă să se reîncarneze după moartea sa în trup omenesc. Ei bine, această credință este asumată de nenumărate mișcări New Age care vor în același timp să se prezinte drept știința yoga. A devenit o sintagmă vehiculată obsesiv în Occident. Pe de altă parte, în funcție de context, aceiași yoghini clamează cu vehemență: Și creștinii, exact ca și noi, cred că... sau: Știți că Hristos a fost un mare yoghin... sau: Între noi și creștini nu există diferențe semnificative... În felul acesta sunt cultivate cu perfidie cele mai stridente autocontradicții, pentru a-i seduce pe ignoranții științei, cât și pe ignoranții creștinismului. Merită semnalat și faptul că teoria metempsihozei nu a existat dintru început în gândirea tradițională indiană. Așa cum arată Dimitrie K. Velisaropulos, istoric și diplomat român care a funcționat la arhivele statului în prima jumătate a secolului XX, în „Istoria filozofiei indiene”, ideea reîncarnării și samsara este necunoscută arienilor, care sunt datați cam la 1500 î.Hr., venind din Iranul și Afganistanul de astăzi. Ideea reîncarnării a pătruns în religia și filozofia indiană pentru ca morala să dobândească un subiect care să poarte greutatea responsabilității faptelor dincolo de moarte. Adică ești pedepsit și devii animal. Punctul de vedere al Bisericii este fundamental diferit. Creat de către un Dumnezeu trinitar și personal, omul are început, dar nu și sfârșit, se naște la un moment dat în timp, pentru a viețui veșnic. În această lume va trăi o singură dată. După moarte, fiecare suflet este judecat de Dumnezeu și, potrivit cu faptele sale, va dobândi sau nu Raiul. Pe parcursul acestei vieți, Dumnezeu oferă omului foarte multe prilejuri de a se face vrednic de fericirea veșnică. Adresându-se cândva unui grup de tineri, părintele Paisie le-a spus: „Ați înțeles că am venit aici ca să dăm examene, pe pământ, să ne punem temelia duhovnicească, să câștigăm Raiul. Acum și numai acum, căci nu vor mai fi restanțe în septembrie.” Altădată, întrebându-l despre reîncarnare, mi-a răspuns: „Fii atent aici. Aceasta este cea mai mare capcană a diavolului. Omul se gândește că nu contează dacă nu reușește în viața aceasta, va reuși în cealaltă. Astfel, se relaxează în toate privințele și se usucă duhovnicește. Diavolul știe însă foarte bine că nu există data viitoare, de aceea îi și întinde această înfricoșătoare cursă. În Epistola către Evrei, citim: Este rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie Judecata. Domnul Hristos va fi judecătorul tuturor. El Însuși ne vorbește despre Sine în Evanghelie: Astfel, când va veni Fiul Omului, întru Slava Sa, cu toți sfinții îngeri, atunci va ședea pe Tronul Slavei și se vor aduna înaintea Lui toate neamurile și va despărți pe unii de alții, precum desparte păstorul oile de capre. Și va pune oile de-a dreapta, caprele de-a stânga. Și va zice Împăratul celor de-a dreapta: Veniți, binecuvântații Tatălui Meu, moșteniți Împărăția cea pregătită vouă de la întemeierea lumii. Atunci va zice și celor de-a stânga: Fugiți de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic care este gătit diavolului și îngerilor lui.” O altă deosebire uriașă: hindușii cred că atunci când cineva ajunge la desăvârșire, își pierde persoana, prin identificare deplină cu brahman, un fel de dumnezeu absolut impersonal. Existența omului se neantizează, pulverizându-se în oceanul dumnezeirii impersonale. De aceea, el nu se mai naște niciodată din nou, pentru că nici măcar nu mai există. Creștinii cred exact contrariul: persoana umană există veșnic, ea nu va cunoaște niciodată un sfârșit. În această viață, omul inaugurează conștient o relație personală cu un dumnezeu personal, o relație care se va păstra și potența în veșnicie. Păzind poruncile lui Hristos, împărtășindu-ne cu Trupul și Sângele Lui, omul se unește ontologic cu Dumnezeu, devine Dumnezeu, persoană prin Har, și în acest mod participă veșnic ca persoană distinctă la viața lui Dumnezeu. Desăvârșirea creștină constă în realizarea acestei comuniuni personale cu Dumnezeu. Aceasta este menirea omului în veșnicie. Așadar, reiese o dată în plus că teza ilicită a pretinselor asemănări spirituale dintre creștinism și hinduism este destinată exclusiv racolării acelei mase de așa-ziși creștini care nu stăpânesc nici cele mai elementare cunoștințe despre conținutul învățăturilor lui Hristos, care nu au habar de cuvintele Sfântului Evanghelist Ioan: „Oricine se abate și nu rămâne în învățăturile lui Hristos nu are pe Dumnezeu. Cel ce rămâne în învățăturile lui Hristos, acela are și pe Tatăl, și pe Fiul.” Sau, tot evanghelistul Ioan: „Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercetați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.” Dincolo de tragicomicul situației cu măgarii din relatările părintelui Paisie, s-a făcut o comparație între înțelegerea conceptului de reîncarnare în India și metamorfoza pe care a suferit-o prin adoptarea lui în Vest. În societățile tradiționale unde a apărut acest concept, reîncarnarea era înțeleasă ca o perpetuă suferință, rezultată din zădărnicia existenței sufletului în afara lui brahman, sau principiul impersonal, pe care indienii îl gândesc ca sursa originară și transcendentă a întregii creații. Gandhi a intuit lipsa de sens mântuitor al religiei hinduse și spunea despre reîncarnare că este o povară mult prea grea pentru om. În viziunea hindusă omul poate, prin conectare la acest principiu ultim, să se tragă de moț și să se elibereze din ciclul reîncarnărilor. În înțelegere occidentală, efortul tragerii de propriul moț până la marea eliberare este eliminat printr-o rezolvare practică. Reîncarnarea devine o promisiune mântuitoare perse. Să te tot reîncarnezi și, până la urmă, se întâmplă. Cumva, ca la școală odinioară, când unul tot repeta clasa și, până la urmă, profesorii îl treceau doar ca să scape de el, fără ca acela să fi învățat ceva, fără să se fi prins de el ceva, fără ca el să fi devenit altceva. Urmează din cartea părintelui Ghelasie. Eu, personal, am căutat câteva repere creștine. Căutările mele sunt strict personale și nu mă consider un învățător sau un revelator de adevăruri. Și nu vorbesc în numele teologiei, ci sunt căutări strict personale care, de pot folosi și altora, m-aș bucura. Cum are loc pretinsa reîncarnare? În anumiți oameni căzuți locuiește câte un duh necurat. După ce omul moare, acela rămâne pe pământ, și caută alt locaș. Și după o generație sau mai multe apare cineva în care se încuibează cu toate memoriile acelea grele ale omului dinainte. Iar cel de-al doilea are sentimentul că le-a mai trăit. Și omul care nu e apărat de credință și de tainele dumnezeiești cade pradă acestei înșelări, se identifică cu memoriile celui dinainte. A fost un frate la Frăsinei care era bolnav psihic, dar și stăpânit de un duh necurat, și acela vorbea prin el. Și se întâmpla că vorbea cu câte un monah și îl caracteriza în câteva cuvinte, de rămânea acela uluit. Și zicea acela [duhul]: „Eeee!... Eu am fost dintre cei care l-au ispitit pe Cain, eu sunt un duh bătrân! Ce știți voi!” Îi zicea unuia, de exemplu: „Ieri te-am aruncat în [cutare păcat]!”, de ajungeau unii monahi să fugă de el, să-l ocolească. Asta e cu știința lor, și memoriile lor le pot imprima în mintea oamenilor în care nu este imprimată dragostea lui Dumnezeu. Iată câteva din acele căutări strict personale. Întruparea este o taină a creației lui Dumnezeu, pe când reîncarnarea este o întrupare repetată, succesivă și evolutivă. În sens creștin nu există decât o singură naștere și o singură întrupare ființială a fiecărei existențe în parte. Noi avem o singură libertate de a fugi de Dumnezeu și de a ne reîntoarce la Dumnezeu. Această unică intrare și ieșire este supărătoare pentru mulți. Reîncarnarea este mai facilă, de aceea este agreată de mulți. Creștinismul nu admite reîncarnarea. Noi nu ne prefacem prin reîncarnări succesive, ci prin intrarea la masa vițelului gras, trupul hristic, prin comuniunea cu Hristos, real în euharistie. Deci nu aceasta ne scoate din mlaștina în care ne aflăm și în care ne amăgim că ne scoatem noi singuri de moț, cum cred ei. Dacă ne-am preface prin reîncarnări succesive, ar fi prin propriile puteri, un fel de evoluționism spiritual, nu ca dar al lui Dumnezeu. Iată o abordare din altă perspectivă a aceleiași teme. Unii se întreabă cum mai crează Dumnezeu suflete nevinovate pentru niște corpuri păcătoase și bolnave. Pentru că vedeți, cumva, reîncarnaționiștii uită acel suflet care a murit murdar și merită să se reîncarneze într-un corp, într-un trup murdar, pentru că asta și-a gătit. Aici este taina creștină a menirii hristice de mântuire și înviere din moartea creației căzute. Unii cred că sufletul nostru este totodată naștere din sufletul părinților, iar alții că este o reîncarnare a unui suflet, și a mai fost, și face evoluția creației. În viziunea pur creștină, creația nu se poate crea pe sine, încât sufletul nostru nu se poate naște din sufletul părinților. Iar reîncarnarea, de asemenea, este nedemnă de o creație completă a lui Dumnezeu. Creația nu evoluează de la inferior la superior, nici nu trece prin planuri corporale diferite, nici prin renașteri succesive, ci este o creație completă și deplină ca Rai, dar în involuție și destructurare după căderea din Rai, ca și în restructurare și restabilire spre chipul perfect, primordial pierdut. Dumnezeu crează direct orice suflet nou de copil. După cum Domnul Hristos vine nevinovat și ia păcatele lumii în vederea salvării lumii, ca act de dăruire și supremă iubire, așa fiecare suflet nou creat de copil vine în lume cu destin hristic de mântuire a părinților lui .

 Iubirea poate lua suferința nu ca nedreptate, ci ca pură iubire ce se depășește pe ea însăși. Eu depășesc egoismul propriei reîncarnări, trec peste condamnarea nedreaptă a unor păcate străine, mă urc până la dumnezeiască iubire de jertfire hristică pentru părinții mei și așa eu sunt un suflet demn de chipul de fiu al Lui Dumnezeu și un copil mântuitor al părinților mei. Noi, ca realitate integrală, suntem întrepătrundere de conștiință de suflet și rațiuni energetice de corp. Dacă nu ar fi fost căderea din Rai, această întrepătrundere ar fi fost fără adaosurile subconștientului căzut și păcătos. Noi, ca suflete nou născute create, ne asumăm hristic tot subconștientul părinților, cu întregul neam până la Adam, cu destinul de a interveni și de a-l mântui de păcat. În suflet noi avem ochiul logos și haric care ne dă capacități pe măsura moștenirilor de la părinții pământești, dar totodată avem libertatea de a ne asuma sau nu acest destin transcendental. Când se întrupează sufletul nou născut creat în corpul copil plămădit de părinți, sufletu-și asumă toată moștenirea păcatelor, încât subconștientul, atât de suflet, cât și de energii corp, se suprapune și se face o unitate cu tot psihologicul. S-a văzut că sufletul nostru nu se poate naște din sufletul părinților, că ființa de creație nu se poate crea pe sine însăși, de aceea sufletul este creat direct de Dumnezeu. În schimb, subconștientul părinților și cel sufletesc, ce este creația, adaosul părinților, se transmite copilului. Noi moștenim și subconștientul de suflet al părinților, care nu este parte de suflet, ci adaos de cădere, păcat, subconștientul fiind adaosul căderii din Rai. Aici fac confuzii unele mistici care consideră că așa-zisa karmă mentală este din viețile anterioare. Noi preluăm toată moștenirea păcatelor ca subconștient, ca asumare hristică pentru mântuirea părinților noștri. Dar avem și capacități de mântuire ca destin hristic, dăruit la crearea sufletului de către Dumnezeu. Noi nu ne naștem la întâmplare, ci cu puteri și de suflet și de corp, pentru mântuirea părinților, cât și a noastră personală. Noi nu regenerăm sufletul părinților pământești, ci regenerăm corpul lor, dar totodată regenerăm subconștientul lor păcătos dacă nu suntem la înălțimea de mântuitori ai părinților. Subconștientul sufletelor părinților este în jurul sufletelor lor, nu este în interiorul sufletelor. Și așa noi, copii de creație, preluăm din acest subconștient ca moștenire. Subconștientul căderii nu atinge esența sufletului, dar îl întunecă, îl murdărește. Noi moștenim această murdărie și avem misiunea transcendentală să o curățim. Am reliefat mai sus expresia: „egoismul propriei reîncarnări”. Adică, prin comparație cu viziunea creștină, această viziune reîncarnaționistă este strict individualistă, cu iz evoluționist, bazată pe puterile proprii. Desăvârșirea nu poate avea loc doar prin puterea (sau tehnica) omului. Este necesar și Harul Lui Dumnezeu, omul fiind părtaș la energia divină increată. Egoismul din misticile necreștine de a refuza pe părinți ca preluare de propriul eu este inferior iubirii și dăruirii de acceptare a continuității părinților ca propriul eu. Părinții rămân părinți și eu sunt eu, neamestecați. Nu părinții mei se reîncarnează prin mine, ci EU ÎI REÎNCARNEZ. Evident, eu nu reîncarnez sufletele părinților, ci asum subconștientul, păcătoșenia lor, a neamului. Reîncarnarea este asumarea. Creația lui Dumnezeu nu este din singularități, ce fac ciclurile de reîncarnare, ci este multiplicarea de creații părinți, chip de Dumnezeu Tatăl, care nu se metamorfozează în alte proprii chipuri, ci se transpun în alte chipuri de sine, fără să se piardă pe sine, rămânând ca sine și totodată transpunându-se în alt sine, copii, dincolo și peste sine. Sufletul, chip de Dumnezeu, este creat de Dumnezeu în vederea și în legătura cu noul corp format din anume părinți. De aceea în mistica creștină nu există reîncarnare, ci întruparea unui nou suflet ce-și asumă ca dăruire și dragoste o moștenire a părinților săi trupești. Noi, ca urmașii lui Adam, nu venim pe lume ca Adam, direct prin Dumnezeu, ci avem o dublă venire. Ca suflete venim cu adevărat tot de la Dumnezeu, dar ca trupuri, corpuri, venim din părinții noștri trupești. Și, mai mult, Dumnezeu ne crează noul ostru suflet ținând cont de corpul pe care-l avem din părinții noștri. Unii văd aici o nedreptate: de ce un suflet curat să se întrupeze într-un corp păcătos? Invers, slăbănoaga noastră rațiune consideră că, dacă sufletul a păcătuit, merită să se reîncarneze într-un corp păcătos ca să ispășească propriile păcate. PROPRIILE păcate, același egoism al reîncarnării. Teoria prinde foarte bine în Occidentul care s-a despiritualizat, care nu mai are duh sfânt și atunci care e stăpânit de acest raționalism. Aici este marea diferență între creștinism și celelalte religii. În creștinism, creația este perfectă ca origine și devine imperfectă prin despărțirea de Dumnezeu Creatorul. Dumnezeu, însă, nu rămâne indiferent la degradarea creației Sale. În mod normal, Dumnezeu ar trebui să sisteze orice multiplicare de creație, ca să nu se mai mărească răul decăderii. Dar aceasta ar fi o siluire a creației, de a i se opri multiplicarea proprie, fără de care nu mai are nicio bucurie a vieții. Dacă reîncarnarea misticilor necreștine pune raționamentul dreptății de a purta doar propriile păcate, mistica creștină pune supraiubirea și supraconștiința mesianică, asumării și participării la o moștenire suferindă care strigă după un mântuitor. Prin urmare creștinismul nu e raționalism ori dreptate raționalistă, ci iubire, mai mult supraiubire și supraconștiință mesianică, asumării și participării la o moștenire suferindă care strigă după un mântuitor. Noi nu ne reîncarnăm propria mizerie, păcătoșenie ca să o prelungim în creație, ci noi ne întrupăm să răstignim păcatul în vederea învierii, mântuirii, restabilirii totale. Reîncarnarea, reîntoarcerea, este fuga de propria vinovăție, neputința depășirii proprii, iar mistica hristică este asumarea vinovăției și curajul crucificării, nu în sensul de simplă asceză, ci ca învierea conștiinței și prefacerea în icoană a celui păcătos. Dumnezeu ne dă memorialul divin, ținând cont de memorialul de creație al părinților, prin care se va întrupa sufletul nostru. Noi nu ne naștem din însuși sufletul și corpul părinților, ci din memorialul total al lor, prin care ne înrudim, întrepătrundem cu ei. Adam și Eva devin păcătoși și păcatul lor se transmite tuturor generațiilor de oameni. Aici este taina creștină: sufletul este asemănare de Hristos, adică se întrupează ca și Domnul Hristos, cu destinul să fie un mântuitor al neamului părinților omenești. Dacă Dumnezeu accepta luarea păcatelor oamenilor, oare sufletele noastre refuză să se asemene Lui? Dumnezeu acceptă crearea de noi suflete, doar în menirea, destinul hristic, altfel Însuși Dumnezeu ar fi generatorul continuu de imperfecțiune în creație. De ce să mai creeze Dumnezeu suflete care păcătuiesc și nu se mântuiesc? Așa, Dumnezeu crează suflete cu puteri, meniri de mântuire, nu de menținere a păcătuirii. Orice suflet se naște, astfel, doar în acceptarea menirii de mântuitor al unor părinți. De aceea, o dată cu oul fătului care are în sine toată informația genetică a părinților, Dumnezeu crează un suflet căruia îi dă puteri speciale, daruri specifice, după păcatele părinților. Noi, copiii, nu ne naștem condamnați să preluăm niște păcate străine ale unor părinți oarecare din care ne naștem fără voia noastră. Noi, sufletele create, suntem investiți cu puteri reale, de mântuitori reali ai părinților. Noi, chiar dacă nu participăm conștienți la această menire transcendentală, o avem în firea și esența noastră ființială. De aceea, fericiți părinții care au copii și vai de aceea care nu au copii, mântuitorii lor. Doar cei care fac eforturi totale de a se mântui singuri au voie să fie lipsiți de copii. Fără copii, în mod obișnuit, nu este mântuire după căderea din Rai. Misticile necreștine visează la reîncarnare ca posibilitate de mântuire în mai multe vieți. Misticile de tip hindus au fost numite inspirat de părintele Ghelasie „automistici”, având ca simbol șarpele care își înghite coada. El observă, căderea din Rai înlocuiește mistica sacră cu automistica profană. Isihasmul creștin este o regăsire a misticii sacre de Rai, prin învierea hristică. Automistica profană are ca bază reîncarnarea, autoînvierea, pe când mistica sacră creștină are ca bază învierea hristică, supraînvierea. Mitizarea anticilor ca metempsihoză și reîncarnare este o denaturare a tainei nașterii din nou. Miturile antice de reîncarnare și reîntrupare sunt memoria ancestrală a destinului de refacere a trupului hristic pierdut pe care trebuie s-o realizeze fiecare om în parte. Ființa omului nu poate fi decât integrală, suflet și corp, în unire trup și în haină divină hristică. Anticii au uitat și au deformat mitic memoriile primordiale ale omului integral de Rai. Au păstrat însă nostalgia acestuia, de unde miturile reîncarnării și transmigrației căutării corpului. În sens creștin, omul nu se poate reîncarna în corpuri succesive, că ar trebui să aibă tot atâtea suflete, corpul fiind reflectarea sufletului. Mai mult, omul este destin hristic, nu autodestin, încât doar prin trupul hristic se poate mântui de păcat. Și trupul hristic este supracorp ce se dăruiește doar de Dumnezeu. Nu se autoconfecționează, ca la reîncarnări. Creștinul nu-și caută propriul corp, ci trupul sacru hristic, supracorpul divin ce nu mai este propriu, ci cosmic și supracosmic. De aici taina învierii hristice, prin care se va face restabilirea integralității de Rai și a mântuirii, cât și a separării de cei care refuză divinul. Creștinul jinduiește după haina trupului sacru hristic, ca supraîncarnare ce se dăruiește doar de trupul euharistic liturgic hristic. De aceea, centrul vieții creștine este împărtășirea din trupul euharistic hristic, ca plămadă și reîncepere a creșterii trupului hristic și în propria noastră ființialitate. Intrarea în trupul hristic este mântuirea creștinului. Dacă viața noastră nu este de ajuns ca să ne mântuim, că păcatul nu se poate autoșterge, lucru pe care îl speră adepții teoriei reîncarnării, compensația o face direct suprapersoana hristică, în personalitatea căreia suntem toți. De aceea, în sens creștin, sacrul trupului liturgic euharistic hristic este reîncarnarea noastră, că mereu Hristos se reîncarnează liturgic în trupul Bisericii, adică lumea toată, și îl face trup de Înviere. În sens creștin, prin trupul euharistic hristic noi mereu ne „reîncarnăm” și înviem. Adică, vedeți, la fiecare sfântă împărtășanie noi reînviem. Evanghelia după Ioan de deschide cu celebrul pasaj: „La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu, toate prin El s-au făcut și fără de El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut.” Aceasta e ceea ce părintele Ghelasie numește „întruparea logosului dumnezeiesc în creație”. Deci, până la întruparea din Fecioara Maria, aceasta părintele Ghelasie o numește întrupare, faptul că toate s-au făcut de la El prin El și fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut. De aceea, avem și loghii de creație care se află în tot ceea ce este creat, despre care vorbește Sfântul Maxim Mărturisitorul. Amintirea ei se amestecă cu dorința creației de reîntrupare a logosului creator care să restabilească creația. Creația tânjea după acest lucru pentru mântuire. De aici, mitul reîncarnării este, în viziunea creștină, reîntruparea logosului creator în creația căzută. Deci prima întrupare a fost aceea a logosului în creație, ca loghii de creație, și aceasta a doua din Fecioara Maria este reîntruparea logosului creator în creația căzută. Aceea a fost în creația care încă nu căzuse. În viziunea creștină, nu sufletul se reîncarnează ciclic în creație, ci logosul creator hristic se reîntrupează în fiecare suflet nou creat ce este, totodată, o asumare, iubire de urmași, copii ai unor părinți de creație. Destinul reîntrupării hristice este superior reîncarnării proprii de creație. Creația căzută în întunericul antilumii iluzive a păcatului nu poate ieși singură la lumină. De aceea tot Creatorul, Dumnezeu, se reîntrupează de data aceasta direct în antilumea căderii, ca să recreeze creația. Prin întruparea personală hristică, creația capătă capacitate de reînviere la viața adevărată. În fiecare copil de creație, ca moștenitor al păcatelor creației căzute, se reîntrupează ca destin, dar de mântuire. Aceasta este reîncarnarea, reîntruparea adevărată, aducătoare de restabilire și mântuire. Logosul personal, Hristos, este cel ce se reîncarnează în fiecare suflet de creație, copil al unor părinți de creație, El fiind acela care reînviază mântuirea de păcatul căderii. Acest arhetip, logos hristic în sine, este confuz interpretat de mitul reîncarnărilor ciclice de creație. Așa, trăirea isihastă este taina răspunsului propriu de creație, față de acest destin hristic de mântuire. Prin botezul hristic, creația se reînrădăcinează în Dumnezeu și supraviața creatoare hristică se reîntrupează în creație, reînviind și propria viață de creație. Creația s-a despărțit de Dumnezeu, acum renaște, prin reuniunea cu El. Acest botez hristic își află zenitul, apogeul, în euharistie. Florin Caragiu, într-o postfață la volumul „Scrieri isihaste. Ieromonah Ghelasie”, notează: „Foarte interesantă e critica pe care o face părintele Ghelasie concepției despre reîncarnare, privind-o ca o memorie deformată a replămădirii și reînnoirii liturgice repetate, a făpturii create în trupul hristic, prin împărtășirea euharistică. De aceea, centrul vieții creștine este împărtășirea din trupul euharistic hristic.” Mistica isihastă este o mistică serioasă. Asta nu înseamnă simplă și egoistă reîncarnare, precum în hinduism, și nici profană întrupare de spirit în materie, precum în păgânismul antic grec. Creștinismul nu este nici metafizică greacă, nici metafizică orientală, ci mistica ce le completează și, desigur, le transcende pe amândouă.

Acatistul Preasfântului și de viață Făcătorului Duh

 

De este preot, ziceBinecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor. Aminiar de este diacon, monah sau mirean, zicePentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi.

Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție!

Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și pe toate le împlinești; Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi (de trei ori).

Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.

Doamne, miluiește (de trei ori), Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Condac 1

Veniți toți credincioșii să preaslăvim pogorârea Sfântului Duh. Cel Care din sânurile Tatălui a purces asupra Apostolilor, acoperind ca și cu niște ape pământul de cunoștința lui Dumnezeu și învrednicind de harul cel de viață făcător al învierii și de slava cea de sus pe cei ce aleargă la El întru curățire, sfințind și îndumnezeind pe cei ce strigă: Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și te sălășluiește întru noi!

Icos 1

Îngerii cu fețe luminoase în ceruri neîncetat slavoslovesc pe Duhul cel Sfânt, după cuviința datorată Izvorului vieții și Luminii celei Nematerialnice. Dimpreună cu ei Te preaslăvim și noi, Duhule Necuprins cu mintea, pentru milele Tale cele ascunse, și cu smerenie ne rugăm să fim adăpostiți sub adumbrirea Ta cea fericită:
Vino, Lumină Adevărată, Duhovnicească bucurie;
Vino, Nor Purtător de rouă și Negrăită Frumusețe;
Vino și primește ca pe un miros de bună mireasmă duhovnicească lauda noastră;
Vino și dă-ne nouă să ne împărtășim de bucuria purcederii Tale;
Vino și înveselește-ne cu îmbelșugarea darurilor Tale;
Vino, Veșnicule Soare neapropiat și întru noi Îți fă locaș;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 2

În chipul limbilor de foc, întru lumină și suflare de vânt de bucurie făcătoare, pogorându-Se Duhul cel Sfânt peste Apostoli și de văpaia lui fiind cuprinși, chemat-au pescarii întreaga lume la Biserica lui Hristos; necazuri și nevoi răbdând cu bucurie pe pământ și pe ape, de morțile cele cumplite nu se spăimântau, în tot pământul ieșind vestirea cântării lor, celei de Dumnezeu insuflate: Aliluia!

Icos 2

Potir de ploaie dătător, izvorâtor de foc, care pe muntele Sionului ai purces asupra Apostolilor, Ție cântare Îți aducem, pe Tine Te binecuvântăm și Îți mulțumim Ție, Dumnezeule, Duhule Sfinte:
Vino, Cela Ce Sfânt ești și Biserica o păzești;
Vino și dă un suflet și o inimă celor ce cred în Tine;
Vino și aprinde evlavia noastră cea rece și neroditoare;
Vino și risipește negura necredinței și a răutății, care se îndesește pe pământ;
Vino și călăuzește pe toți pe drumul vieții celei drepte;
Vino și ne povățuiește la tot adevărul;
Vino, Înțelepciune neajunsă, și cu judecățile cele de Tine știute, mântuiește-ne;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 3

O, Prea Adâncă Taină! Dumnezeule, Duhule necuprins cu mintea, Care împreună cu Tatăl și cu Fiul toate le-ai zidit! Tu care ai împodobit cetele îngerilor de sus, întru locașul luminii celei neapropiate. Tu ai chemat la ființă, cu strălucirea slavei, cetele de foc ale luminătorilor cerești. Unind Tu trupul și sufletul într-o minunată alcătuire, zidit-ai neamul omenesc; pentru aceasta toată suflarea Ta laudă și cântă: Aliluia!

Icos 3

Alfa și Omega, Începutule și Sfârșitule, Tu, Veșnicule Duh, cu necuprinsa putere a purtării deasupra apelor și cu iubitoarea Ta îmbrățișare ai adus pe toți și pe toate la viață. Din suflarea Ta cea de viață făcătoare a răsărit, din genunea cea fără de chip, frumusețea lumii celei întâi zidite, pentru care Îți strigăm:
Vino la noi Prea înțeleptule Ziditor al lumii;
Vino, Cela ce ești Mare în micuța floare, ca și în luminătorii cerului;
Vino, Felurime negrăită și Frumusețe veșnică;
Vino și luminează întunecata netocmire a sufletului meu;
Vino și ne arată pe noi zidire nouă în Hristos;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește în noi!

Condac 4

O, Duhule Preabun și Neajuns, din care izvorăște sfințenia! Tu ai înveșmântat-o pe Preacurata Fecioară Maria cu strălucirea orbitoare și neapropiată a dumnezeirii Tale, făcând-o Maică a lui Dumnezeu Cuvântul, Împărăteasă a îngerilor, spre mântuirea oamenilor. Cu puterea cea mai presus de lume, Tu i-ai umbrit pe prooroci și apostoli, Tu i-ai purtat până la al treilea cer, Tu le-ai rănit inimile cu frumusețea cea de sus, punând în graiul lor îndemn înflăcărat, cu care aduc pe oameni la Dumnezeu. Tu îi preschimbi pe cei păcătoși, iar ei, plini fiind de arzătoare bucurie, Îți cântă: Aliluia!

Icos 4

Prin Duhul Sfânt totul viază, și cu puterea Lui se va ridica spre învierea cea de obște toată zidirea, în ceasul de pe urmă al veacului acesta și cel dintâi al veacului ce va sa vie. Ridică-ne atunci din groapă, Preabunule, Mângâietorule, nu spre osândă, ci spre a ne împărtăși de fericire, întru dumnezeiasca lumină, cu Sfinții toți, cu părinții și apropiații noștri.
Vino dar, și de a sufletului moarte ne izbăvește;
Vino, și înainte de sfârșitul nostru, ne îndestulează cu Trupul și Sângele Mântuitorului Hristos;
Vino și dă-ne să adormim în pace, cu cuget neîntinat;
Vino și luminoasă fă scularea noastră din somnul morții;
Vino și ne învrednicește să privim cu bucurie la norii veșniciei;
Vino și fă-ne fii ai nestricăciunii;
Vino și luminează atunci ca un soare, trupurile noastre cele fără de moarte;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și te sălășluiește întru noi!

Condac 5

Auzind glasul Tău: „Dacă cineva însetează, să vină la Mine și să bea”, rugămu-Te, Fiule al lui Dumnezeu, astâmpără-ne setea de viața duhovnicească și dă-ne apa vieții. Revarsă asupră-ne unda harului Duhului Sfânt, Cel ce împreună cu Tine are izvor în Tatăl, ca sa nu mai însetăm în veac, toți cei ce cântăm cu umilință: Aliluia!

Icos 5

Nestricăciosule și Neziditule, Veșnicule, Prea Înduratule Duh, Apărătorule al celor drepți, Curățitorule al păcătoșilor, slobozește-ne de orice întinăciune, ca strălucirea luminii harului Tău să nu se strice întru noi, cei care Îți cântăm:
Vino, Preabunule și dă-ne umilință și izvoare de lacrimi;
Vino și ne învață să ne închinăm Ție în Duh și în adevăr;
Vino, Preaînaltule Adevăr, și lămurește îndoielile sărăcăcioasei noastre înțelegeri;
Vino, Viață Neîmbătrânitoare, și ne primește din strâmtoarea veacului acesta pământesc;
Vino, Lumină Veșnică, și se vor risipi toate nălucirile și spaimele;
Vino, Putere veșnic nouă, împrospătându-i pe copiii tăi cei osteniți;
Vino, Nemărginită Bucurie, și uitate vor fi vremelnicele întristări;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 6

Saltă, fiică a luminii, Sionule, Sfântă Maică! Împodobită, slăvită Mireasă, cu cerurile împreună, strălucitoare Biserică sobornicească a lui Hristos! Asupră-ți odihnește Duhul Cel Preasfânt, Care tămăduiește neputințele, împlinește lipsurile, dăruiește viață celor morți și îi aduce la viața veșnică pe toți cei ce cu cuviință și cu dreptate strigă: Aliluia!

Icos 6

„În lume necazuri veți avea”, a zis Mântuitorul. Unde vom afla alinare și cine ne va mângâia? Tu, Duhule Mângâietor, Însuți dezleagă întristarea noastră! Mijlocește pentru noi cu suspinuri negrăite și ușurează inimile celor care te roagă:
Vino, Dulce răcoare a celor osteniți și împovărați;
Vino, Împreună Grăitorule cu cei întemnițați și Adăpostul celor prigoniți;
Vino, și miluiește pe cei slăbănogiți de sărăcie și de foamete;
Vino și tămăduiește patimile trupurilor și sufletelor noastre;
Vino și cercetează pe toți cei care însetează de lumina Ta;
Vino și alină întristarea noastră cu nădejdea veșnicei bucurii;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 7

„Celui care hulește împotriva Duhului Sfânt, nu i se va ierta aceasta nici în veacul acesta, nici în cel viitor”, a spus Domnul. Ascultând acest cuvânt străin ne cutremurăm, ca nu cumva să fim judecați cu cei neascultători și cu luptătorii împotriva lui Dumnezeu. Nu lăsa, Duhule Sfinte, inima noastră să se plece spre cuvinte de vicleșug. Întoarce din schisme, eresuri și necredință pe toți cei rătăciți, iar pe întâii născuți ai Bisericii Tale învrednicește-i să cânte în vecii vecilor: Aliluia!

Icos 7

Când S-a îndepărtat Duhul Sfânt de la Saul, atunci spaima și neliniștea l-au cuprins, iar întunericul deznădăjduirii l-au coborât în cele mai de dedesubt; așa mi s-a întâmplat și mie în ziua întristării și împietririi cugetului meu, căci m-am îndepărtat de la lumina Ta; ci dă-mi a Te chema necontenit, ocrotirea sufletului meu până ce lumina Ta mă va lumina pe mine, cel împuținat la suflet:
Vino dar, și nu mă lepăda pentru cârtirea și nerăbdarea mea;
Vino și potolește cumplita vijelie a tulburării și aprinderii;
Vino și odihnește pe cei necăjiți de strâmtorile vieții;
Vino și îmblânzește inima în ziua împietririi și a mâniei;
Vino și surpă urzelile, tulburările și spaimele duhurilor întunericului;
Vino și dă-ne cu suflarea Ta, inimă zdrobită, ca prin răbdare să mântuim sufletele noastre;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și te sălășluiește întru noi!

Condac 8

Mântuiește-ne, Cerescule Părinte!Săraci suntem, neputincioși și orbi, și goi duhovnicește!
Dăruiește-ne aurul Tău, cel curățit în foc, cu veșmânt alb acoperă rușinea noastră, vindecă ochii noștri cu balsamul Tău. Pogoară și în vasele cele necurate ale sufletelor noastre harul Preasfântului Tău Duh, Cel de viață făcător, învrednicindu-ne bucuriei celei de a doua nașteri pe toți cei ce cântăm: Aliluia!

Icos 8

Ca turnul Babel se prăbușește fericirea pământească. Jalnice sunt toate strădaniile omenești. Bine îmi este mie că m-ai smerit, că în păcate și în căderi mi-ai acoperit toată slăbiciunea și nimicnicia. Fără de Tine nimic nu putem face, dar nădăjduim că ne vom mântui prin harul Tău, grăind:
Vino dar, Unule Preaînțeleptule Ziditor al vieții;
Vino și lămurește-ne căile Tale cele neînțelese;
Vino precum un fulger și luminează sfârșitul vieții pământești;
Vino și binecuvintează tot începutul bun pe care îl punem;
Vino și fii nouă ajutător la fapte bune;
Vino și luminează mintea noastră în ceasul descumpănirii;
Vino și dăruiește duh de pocăință, ca să se risipească prin aceasta scârbele ce stau să vină asupra lumii spre pedepsire;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 9

Atât a iubit Dumnezeu lumea, că și pe Fiul Său cel Unul Născut L-a dat , Care S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara, și Și-a întins pe Cruce mâinile Sale de Ziditor al lumii, iar prin Sângele Său răscumpărat-a din păcat și din moarte întreaga lume! Pentru aceea, toată zidirea așteptând libertatea măririi fiilor lui Dumnezeu, cântă Tatălui care a iubit, Fiului care a răscumpărat și Duhului care a sfințit: Aliluia!

Icos 9

Duhul Cel Făcător de viață, Care S-a pogorât asupra lui Hristos la Iordan, în chip de porumbel, a odihnit și asupra mea, când mă aflam la scăldătoarea Sfântului Botez; s-a întunecat însă lucrarea bunătății Sale din pricina greșelilor mele. Pentru aceea, precum așteaptă zorii drumețul rătăcit noaptea în pădure, așa și eu însetez de razele Tale, Bunule, ca să nu pier cu totul:
Vino dar, la cel pecetluit cu numele Tău cel înfricoșat;
Vino dar și ușurează cugetul chinuit și pârjolit fără cruțare;
Vino și înnoiește întru mine chipul Tău ce S-a întunecat;
Vino și risipește nălucirile cele născute din păcat;
Vino și mă învață să împărtășesc durerile cele străine;
Vino și pleacă-mă să iubesc întreaga Ta zidire;
Vino și dă-mi iarăși bucuria mântuirii Tale;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 10

Duhul Sfânt naște a doua oară pe om spre viața veșnică. Duhul Sfânt însuflețeste pe mucenici, sfințește preoții, încununează pe cei drepți, face din pâine și din vin Însuși dumnezeiescul Trup și Sânge al lui Hristos. O, adâncul bogăției și al înțelepciunii lui Dumnezeu! Dă-ne cununa darurilor Tale: Dragostea veșnică și atotiertătoare, care se întristează pentru păcătoși și vrea ca toți să fie mântuiți prin ea, ca niște fii ai luminii, pentru care strigăm: Aliluia!

Icos 10

Cine ne va despărți de dragostea lui Dumnezeu? Scârba, sau strâmtoarea, sau prigoana, sau foamea, sau goliciunea, sau nevoia, sau sabia? Dacă ne vom lipsi chiar de toate cele de pe pământ, avem moștenire nepieritoare în ceruri. Ci dă-ne, Doamne, să Te iubim nu cu cuvântul sau cu limba, ci cu fapta nemincinoasă și cu nevoința întregii vieți:
Vino, Atotputernicule Duh, și ne sporește credința atotbiruitoare;
Vino și ne dă îndrăzneală în rugăciune;
Vino și încălzește inimile, ca să nu se răcească dragostea noastră din pricina prea multor fărădelegi;
Vino și dă-ne să nu cădem în vreme de prigoană și de batjocorire a credinței;
Vino și ne păzește de ispite peste puteri și de sminteli;
Vino și înviază inimile noastre prin rourarea Ta;
Vino, tămăduiește-ne, sfințește-ne și ne ridică, Bunule, cu harul Tău;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și te sălășluiește întru noi!

Condac 11

Acestea zice Domnul: „Vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul, și fiii și fiicele voastre vor prooroci, bătrânii voștri vise vor visa, iar tinerii voștri vor vedea vedenii”. Duhule Preadorit, dă-ne doar o fărâmitură de la masa fiilor celor aleși ai Mângâierilor Tale, celor care cu umilință strigăm: Aliluia!

Icos 11

Acolo unde ai răsărit, fie și doar pentru o clipă, în locul cel de taină al sufletului, strălucind ca un fulger, neuitată este frumusețea descoperirii Tale, prin care se preschimbă, cu preschimbare dumnezeiască și înfricoșată cuviință, făptura cea din tină. Învrednicește-ne Bunule Mângâietor, încă din viața pământească să Te vedem cu inimă curată, noi, cei care strigăm:
Vino, Fulger Dătător de lumina veșniciei;
Vino și luminează-ne cu strălucirea cea neînserată;
Vino, Vistiernicul smereniei și Veselia celor blânzi;
Vino, Apă Vie, răcorește-ne arșița patimilor;
Vino, că departe de Tine nu aflăm liniște și tihnă;
Vino, că împreună cu Tine pretutindeni este Împărăția Cerurilor;
Vino și întipărește-ne în suflet chipul Tău cel ca de soare;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 12

Râu nesecat al harului, Cela Ce ierți păcatele, Duhule Sfinte! Primește rugăciunea noastră pentru întreaga lume, pentru cei credincioși și pentru cei necredincioși și pentru fiii neascultării; întoarce-i la Tine și pe toți adună-i în Împărăția Sfintei Treimi, ca să se rușineze de Tine și cel din urmă vrăjmaș - moartea - iar lumea, renăscută din focul cel curățitor, să cânte cântarea cea nouă a nemuririi: Aliluia!

Icos 12

Văd cu duhul cetatea lui Dumnezeu – Ierusalimul Ceresc - ca pe o mireasă împodobită, cu chip de soare, în sărbătoare. Aud săltarea drepților la Cina Domnului, aud glasurile îngerilor și pe Prealuminatul nostru Domn Hristos între aleșii Săi, iar durerea, întristarea și suspinarea au pierit. Împărate Ceresc, Duhule Sfinte, învrednicește-ne prin înșeptita cunună a darurilor Tale să ne împărtășim în Domnul de bucuria veșnică, noi, cei care strigăm:
Vino, Bunule, și trezește în noi setea de viața de dincolo de mormânt;
Vino și aprinde în inimile noastre dorirea vieții veacului celui adevărat;
Vino și ne descoperă bucuria Împărăției celei ce va să vină;
Vino și dă-ne strălucirea ca zăpadă a curăției;
Vino și umple-ne cu strălucirea dumnezeirii;
Vino și ia-ne la nunta Mielului;
Vino și ne învrednicește să împărățim în slava Ta cea veșnică;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 13

O, noian purtător de lumină al iubirii celei mântuitoare, Duhule Făcător de viață! Încălzește cu suflarea venirii Tale neamul omenesc cel înghețat întru fărădelegi, grăbește pieirea răului cu nepătrunsele Tale judecăți și ne descoperă cum să prăznuim în veșnicie adevărul cel dumnezeiesc, astfel ca să fie Dumnezeu totul întru toate, și cele cerești și cele pământești și cei izbăviți din iad, dimpreună să cânte: Aliluia! (acest condac se zice de trei ori)

Apoi se zice Icosul 1 și Condacul 1

Icos 1

Îngerii cu fețe luminoase în ceruri neîncetat slavoslovesc pe Duhul cel Sfânt, după cuviința datorată Izvorului vieții și Luminii celei Nematerialnice. Dimpreună cu ei Te preaslăvim și noi, Duhule Necuprins cu mintea, pentru milele Tale cele ascunse, și cu smerenie ne rugăm să fim adăpostiți sub adumbrirea Ta cea fericită:
Vino, Lumină Adevărată, Duhovnicească bucurie;
Vino, Nor Purtător de rouă și Negrăită Frumusețe;
Vino și primește ca pe un miros de bună mireasmă duhovnicească lauda noastră;
Vino și dă-ne nouă să ne împărtășim de bucuria purcederii Tale;
Vino și înveselește-ne cu îmbelșugarea darurilor Tale;
Vino, Veșnicule Soare neapropiat și întru noi Îți fă locaș;
Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și Te sălășluiește întru noi!

Condac 1

Veniți toți credincioșii să preaslăvim pogorârea Sfântului Duh. Cel Care din sânurile Tatălui a purces asupra Apostolilor, acoperind ca și cu niște ape pământul de cunoștința lui Dumnezeu și învrednicind de harul cel de viață făcător al învierii și de slava cea de sus pe cei ce aleargă la El întru curățire, sfințind și îndumnezeind pe cei ce strigă: Vino, Mângâietorule, Duhule Sfinte și te sălășluiește întru noi!

Acest Acatist al Sfântului Duh este foarte folositor tuturor celor care caută darurile Duhului Sfânt: înțelepciunea, înțelegerea, dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credința, blândețea, înfrânarea, curăția, pe scurt orice om care dorește după viața veșnică în Hristos, dăruită prin Duhul Sfânt, Purtător de Viață și Dăruitor de lumină nemuritoare.

Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău, vie împărăția Ta, facă-se voia Ta, precum în cer, așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi, și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.

Preotul: Că a Ta este împărăția, puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.

Cântărețul: Amin. Doamne, miluiește (de 12 ori). Și troparele:

Miluiește-ne pe noi, Doamne, miluiește-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem ție, ca unui Stăpân, noi, păcătoșii robii Tăi, miluiește-ne pe noi.

Slavă...

Doamne, miluiește-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută și acum ca un Milostiv și ne izbăvește pe noi de vrăjmașii noștri; că Tu ești Dumnezeul nostru și noi suntem poporul Tău; toți lucrul mâinilor Tale și numele Tău chemăm.

Și acum..., al Născătoarei de Dumnezeu:

Ușa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne mântuim prin tine din nevoi, că tu ești mântuirea neamului creștinesc.

Apoi:

Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor.

Și întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii; Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu fă-cut, Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut;

Care pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara și S-a făcut om;

Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponțiu Pilat și a pătimit și S-a îngropat;

Și a înviat a treia zi, după Scripturi.

Și S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui;

Și iarăși va să vină cu slavă, să judece viii și morții, a Cărui împărăție nu va avea sfârșit.

Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin proroci.

Întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică;

Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor;

Aștept învierea morților.

Și viața veacului ce va să fie. Amin.

Doamne, miluiește (de 12 ori).

Apoi:

Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioșia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmașul prigonește sufletul meu și viața mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morții cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine și inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoșat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-ți întoarce fața Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se coboară în mormânt. Fă să aud dimineața mila Ta, că la Tine mi-e nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. Scapă-mă de vrăjmașii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învață-mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul meu. Duhul Tău cel bun să mă povățuiască la pământul dreptății. Pentru numele Tău, Doamne, dăruiește-mi viață. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpește pe vrăjmașii mei și pierde pe toți cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău.

Slavă..., și acum..., Aliluia (de trei ori).

(Troparul)

Doamne, miluiește (de trei ori).

Apoi:

Psalmul 50

Miluiește-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta, și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea. Ție unuia am greșit și rău înaintea Ta am făcut, așa încât drept ești Tu întru cuvintele Tale și biruitor când vei judeca Tu. Că iată, întru fărădelegi m-am zămislit și în păcate m-a născut maica mea. Că iată, adevărul ai iubit; cele nearătate și cele ascunse ale înțelepciunii Tale mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop, și mă voi curăți; spăla-mă-vei, și mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie și veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce fața Ta de la păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge-le. Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, și duh drept înnoiește întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda de la fața Ta și Duhul Tău cel Sfânt nu-L lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește. Învăța-voi pe cei fără de lege căile Tale și cei necredincioși la Tine se vor întoarce. Izbăvește-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ți-aș fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit, inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună-voirea Ta, Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viței.

(Apoi, urmează Condacele și Icoasele)

Lipsa bunului simț e păcat, pentru că înseamnă:

Din nefericire, mulți din biserica noastră prezintă lipsă de politețe sau bun simț. O poți regăsi atât în on-line, cât și în comunitățile noastre.

Știai că lipsa bunului simț este un păcat ?
Poate nu e trecută ca atare într-o listă de păcate „capitale”, dar este o formă de orbire morală care rănește subtil, dar constant.

Bunul simț nu e o simplă politețe. Este simțul binelui interior, reflexul delicat al conștiinței care știe când să tacă, când să asculte, când să nu se pună pe sine în centrul lumii.

Bunul simț este cu atât mai mare cu cât infatuarea e mai mică. Cei plini de ei înșiși au urechi și ochi mici și o gură mare.  Cei cu adevărat smeriți, în schimb, știu să se retragă fără să piardă din valoare.

Lipsa bunului simț e păcat, pentru că înseamnă:
 • dispreț față de ceilalți
 • o formă de egoism social
 • o incapacitate de a percepe nevoia celuilalt
 • o lipsă de reverență față de frumusețea relațiilor
 • un semn că nu e Dumnezeu în centrul tău, ci tu.

Omul fără bun simț spune tot ce-i trece prin minte, face orice îi place, ignoră orice alt suflet din jur.
Și face din el însuși o prezență obositoare.

Impactul?
Se rupe tihna. Se distruge respectul. Se sting relațiile.
Când dispare bunul simț, oamenii nu mai vorbesc din suflet, ci din superioritate.
Și nu mai trăiesc împreună, ci unii peste alții.

Lipsa bunului simț poate fi ca o durere surdă sau ca o palmă peste suflet — depinde cum se manifestă.
Iată cele mai deranjante forme, atât discrete, cât și evidente:

Manifestări discrete ale lipsei bunului simț:
 1. Intervenția în conversații fără atenție la ton, timp sau subiect
Nu ridică vocea, dar întrerupe. Se bagă. Se simte „chemat” mereu să spună ceva. Nu pentru că e relevant, ci pentru că nu știe să tacă.
 2. Lipsa de atenție la spațiul personal al celuilalt
A intra prea aproape, a atinge fără acord, a se așeza prea aproape de inima ta fără invitație.
 3. Insistența subtilă în întrebări personale
„Da’ tu de ce n-ai copii?”, „Când te căsătorești?”, „Ce salariu ai?” — spuse cu zâmbet larg, dar fără discernământ.
 4. Vorbitul exagerat despre sine
Nu întrerupe, dar nici nu întreabă nimic despre tine. Tăcerea celuilalt e doar decor pentru monologul propriu.
 5. Neobservarea disconfortului celuilalt
Nu ridică vocea, dar continuă să vorbească și când vezi clar că celălalt vrea să plece, e obosit sau afectat.

Manifestări evidente, agresive ale lipsei bunului simț:
 1. Ridicarea vocii în public
Fără discernământ, fără rușine. Prea sigur pe sine, prea puțin atent la ceilalți.
 2. Judecarea cu voce tare, fără context
„Ești slab.” „Nu știi nimic.” „Ce urât te-ai îmbrăcat.” — spus ca „adevăr” care „trebuie zis”, dar născut din ego, nu din iubire.
 3. Ironia usturătoare de față cu alții
Umorul care nu e altceva decât răutate ambalată în glumă. „Hai, că glumesc!” e doar scuza celor care nu știu unde se termină gluma și începe jignirea.
 4. Ignorarea regulilor de bază ale conviețuirii
Zgomot în exces, întârziere constantă, lipsă de scuze, folosirea lucrurilor altora fără permisiune — nu pentru că nu știe, ci pentru că nu-i pasă.
 5. Lipsa oricărei forme de recunoștință sau mulțumire
Primește, folosește, pleacă. Fără „mulțumesc”. Fără „te apreciez”. Ca și cum totul i se cuvine.

În esență, lipsa bunului simț deranjează cel mai mult acolo unde se combină două lucruri: absența atenției față de celălalt și prezența excesivă a propriului ego.
Indiferent cât de educat pare cineva, fără bun simț devine obositor.
Și chiar periculos — pentru liniștea relațiilor, pentru armonia comunității și, uneori, pentru sufletul propriu.

Dar ce este, de fapt, bunul simț?
E arta de a fi prezent fără să fii intruziv.
E știința tăcută a armoniei.
E smerenia care se exprimă fără discursuri.

Cum îl deprindem?
Prin atenție la celălalt.
Prin cultivarea tăcerii interioare.
Prin educație, smerenie, auto-reflecție și mai ales… prin iubire.
Pentru că doar cine iubește cu adevărat, respectă cu adevărat.

Bunul simț nu e doar o formă de eleganță.Este o formă de iubire aplicată în detalii.Și cine îl pierde, pierde nu doar rafinamentul, ci frumusețea de a trăi între oameni. (Text preluat - Daniel Bota)

Puterea rugăciunii, 40 de parastase Ne vorbește Părintele Cleopa Ilie

  Ne vorbește Părintele Cleopa Ilie

Pomenirea mortilor o faceau crestinii demult, la Liturghia Sfantului Iacov: intaia Liturghie care se intocmise inca din vremea celui dintai episcop al Ierusalimului. În timpul ei se randuise slujba speciala pentru morti.

 Dar mai tarziu, randuindu-se alte slujbe pentru morti, s-a vazut cat de mare folos aduc cele 40 de panahizi (parastase) pentru raposati.
S-au descoperit multe taine.

Încă o istorioară despre puterea celor 40 de parastase

Pe timpul împăratului Nichifor Focas, pe la anul 963, cand s-a facut Marea Lavra a Sfantului Anastasie in Muntele Athos, acest imparat crestin a avut razboi cu persii. Totdeauna imperiul Bizantin cu persii au avut razboi, pentru ca sunt in granita.
Și a fost mare lupta. Doua imparatii puternice. Și atunci persii, desi nu i-au biruit pe greci, au luat multime de prizonieri si au facut cele mai grele munci cu ei. Ca sa-i piarda, i-au pus sa faca un tunel. Pe atunci nu erau trenuri, dar in tuneluri faceau depozite. Au pus sa sape intr-un munte sa faca tunel, ca sa tina ei acolo multe. La tunel au pus mai multi prizonieri, ca daca va cadea tunelul peste ei, acolo sa le fie mormantul.

   Ca atunci nu era mestesug sa lege bine tunelul, asa cum se leaga acum.
Bietii greci credinciosi lucrau saracii, ca aveau santinele langa dansii. Si cand au ajuns la o distanta oarecare sub tunel, lucrand, intr-o buna zi, vrrrum!

 A cazut tunelul peste ei. Au murit toti.

Dar prin iconomia lui Dumnezeu, tocmai in fundul tunelului, doua pietre mari au cazut varf la varf si dedesubt a ramas un loc liber. Și acolo in coliba aceea puteau sa traiasca mai multi, ca era larg, dar numai un om a ramas. El cand a vazut ca pietrele se reazema, a intrat dedesubt si nu l-a omorat.

   Dar ce folos? A ramas in intuneric bezna, ca era in pantecele muntelui, intuneric si rece. Și se gandea el: “Au sa ne mai scoata pe noi paganii astia?” Ca daca ar fi fost vorba de cineva de-ai lor, s-ar fi silit sa-i scoata, dar asa, nu s-a mai gandit nimeni la asta, ci i-a lasat morti acolo pe toti.

Și se gandea el: “Ei, am ramas cu mila lui Dumnezeu, dar tot voi muri aici de foame, de frig si de urat”. Și a inceput sa se roage strasnic.

Cand s-a terminat razboiul, venind curand dupa infrangere la satul lor unul din tovarasii lui de arme, femeia l-a intrebat:

- Pe barbatul meu nu l-ai vazut?

El zise:
- Barbatul tau a fost prins de persi impreuna cu altii si am auzit ca i-au pus sa sape un tunel si a cazut tunelul peste ei si au murit toti. Atunci a murit si al dumitale.

Femeia credincioasa stia randuiala care se facea cu parastasele (stiti in Postul Mare, ca duce colive la biserica). Ce s-a gandit ea?

“Sa-i port eu parastasele, daca a murit, si pe urma ii voi face eu si praznic la 40 de zile!”

Dar ce s-a intamplat?

 Dumnezeu voia sa descopere puterea celor 40 de parastase (panahizi).
Atunci in vechime, Sfanta Liturghie se slujea la sate asa cum se slujeste la noi in manastire, adica zilnic. Dar in vremea aceea, veneau toti crestinii la biserica, cum se spune in Faptele Apostolilor, ca „erau pururea zabovind in biserica si intru frangerea painii”.

Și ce a facut biata femeie? De cand a auzit ca a murit, a inceput sa duca la biserica o prescura, un sfert de vin si cateva lumanarele, sa-i poarte parastasele. Asa era traditia. Preotul scotea la Liturghie si o particica pentru robul lui Dumnezeu care murise, dupa cum i-a spus femeia.

El saracul, pana a ajuns vestea la femeie, pana nu stiu ce, el a postit acolo vreo saptamana, mai mult; era gata-gata sa moara de foame. Era ultima suflare acolo in intunericul acela, dar se ruga:

“Doamne, vreau sa ma rog tie, daca Tu ai randuit ca eu sa traiesc sub aceste pietre, Tu poti sa ma scoti si de aici, sau daca nu, mor, si sa mor rugandu-ma, ca n-am alta nadejde”.

 Se ruga saracul cu toata inima, ca era singur in acel intuneric si bezna de munte si stia ca va muri.

Rugandu-se el, deodata numai vede ca a intrat un tanar, dar nu stia pe unde, si avea in mana o sticluta de vin, niste lumanari aprinse si o prescura.

El era aproape lesinat.

 Statea cu pantecele la pamant, ca nu mai putea sa se scoale. Era mort de foame.

- Scoala, frate, si ia si mananca prescura asta si bea vinul asta, ca numai bine ai si lumina! Ca i-a adus toate lumanarile aprinse.

Și el s-a speriat cand a vazut pe tanarul acela.

- Doamne, Tu esti Mantuitorul Hristos?

- Nu. Eu sunt ingerul, pazitorul vietii tale, si acestea ti le-a trimis sotia ta astazi la biserica si Dumnezeu mi-a poruncit, fiindca esti in viata, sa ti le aduc, ca daca erai mort, pentru acestea aveai sa primesti lumina cea vesnica; dar fiindca esti in viata Dumnezeu m-a trimis, fiindca ai trup aici, sa te intaresti cu hrana aceasta.

El insa nu indraznea sa se atinga de ea. Și acela a spus:

- Uite, te rog, ia si te intareste, ca daca nu, mori.

El a prins curaj si a inceput sa manance prescura, dupa aceea a baut cate oleaca de vin, iar manca oleaca de prescura, si asa, incet-incet, a mancat prescura, a baut vinul si numai bine a avut si lumanari. Și atunci a spus ingerul:

- Eu iti voi aduce in fiecare zi, daca sotia ta va duce la biserica aceasta jertfa. Iar daca nu, nu.

Și se gandea el in mintea lui: “Femeia imi face parastasele. Dar ce are sa se intample mai tarziu? Știu ca pana la 40 de zile are sa-mi aduca acestea aici ingerul Domnului. Dar dupa 40 de zile ce are sa se intample cu mine?”

Și nu l-a mai vazut. Și acuma el astepta. A doua zi pe la vremea aceea, vine iarasi ingerul, si-i aduce iarasi asa. I-a adus 20 de zile.
La 20 de zile, sotia lui, grabita saraca acasa, ca avea si copii, s-a dus sa duca vaca la cireada. Și ducand vaca dimineata, cireada plecase din sat, si ea s-a dus tocmai pe camp unde era. A pus deoparte tot ce sa duca, dar intarziind si-a zis:

    “Las’ ca oi duce maine, ca azi nu mai am timp”.
 Și in ziua aceea, nu i-a adus lui ingerul prescura, vinul si lumanarile.
Și el a inceput a plange, zicand: “Vai de mine, mi se pare ca sotia mea numai 20 de panahizi mi-a facut. Azi n-a mai venit ingerul Domnului sa-mi aduca prescura, vinul si lumanarile. De acum voi muri iar de foame!”

Dar ea, biata femeie, daca n-a adus in ziua aceea coliva, a dus a doua zi doua, ca sa fie colivele 40. Și a doua zi a venit ingerul Domnului si i-a adus mai multe lumanari, doua sticle cu vin si doua prescuri. Și i-a zis:
- Sotia ta, a fost ieri cu vaca la cireada, si n-a avut timp sa aduca panahida, dar azi a dus la biserica doua si eu ti le-am adus pe amandoua.

   Și s-a bucurat el tare, cand a vazut ca femeia are de gand sa-i faca 40 de panahizi. Și a facut rugaciunea si a mancat. Și nu l-a mai vazut pe inger, ca s-a dus.
Și se gandea el: “Doamne, Dumnezeule, daca atata mila si indurare ai facut cu mine aicea sub pamant, incat sub muntele acesta imi porti de grija, cu ce sa-ti rasplatesc eu?

   Ce pot eu, om pacatos, sa fac pentru Tine, spre a-ti multumi?”

 Și acum se gandea el: “Hai ca sotia saraca pana la 40 de zile o sa-mi aduca asa, dar la 40 de zile ce are sa fie cu mine? Am sa mor!” Asa se gandea el, ca nu stia ce are sa se intample la 40 de zile.

Și plangea din adancul inimii si multumea lui Dumnezeu pentru mila Lui cea negraita, ca-i poarta de grija, sa nu moara asa de repede, ci sa mai traiasca. Și zice:

 “Tu, Doamne, Care mi-ai purtat de grija si ai dat in gand sotiei mele sa-mi poarte 40 de panahizi, ajuta-mi cu mila Ta si ma scoate de aici, ca Tu le poti pe toate. Iar daca voi muri la 40 de zile, sa-mi fie iertate pacatele mele”.

Deci femeia a continuat asa, si in fiecare zi ingerul i-a adus jertfa pe care o ducea sotia lui la biserica.

 Iar in ziua a 40-a, stand el la rugaciune, a venit ingerul Domnului ca fulgerul, a spintecat muntele in doua, l-a luat de parul capului si l-a pus acasa pe prispa, tocmai in Grecia, in satul de unde era el.

Și cand s-a trezit, a vazut si a cunoscut satul, dar n-a stiut cat de repede a fost dus. Cand a venit el, sotia era dusa la biserica. Și cand a venit ea acasa, vede un militar pe prispa.

 “Vai de mine, cine este acela?”

 De la poarta i-au slabit picioarele de emotie, de frica.

 “Vai de mine, acesta-i barbatul meu. Eu azi am ispravit cu cele 40 de panahizi si tocmai acum a venit si el”.

Și cand a vazut-o si el, a inceput a plange. Ea zicea:

- Vai de mine, omule, de unde vii tu? Eu am auzit ca esti mort si ti-am facut 40 de panahizi.

Iar el a zis:

- Cu adevarat, mare mila ti-ai facut cu mine! Vino in casa.

Și s-au adunat toti vecinii si ziceau:

- A venit vecinul de care se zicea ca e mort.

- Cum ai venit? Cum ai scapat de la pieire, ca se auzea ca ai fost robit si ca a cazut muntele pe voi?

- Toate sunt adevarate, a zis el. Cand ne-a prins, indata ne-a pus sa sapam un tunel si tunelul a cazut peste noi si ne-a acoperit acolo si au murit toti. Și le-a spus ce s-a intamplat cu el, cum au cazut doua pietre, la adapostul carora a putut sta, cum in fiecare zi ingerul Domnului i-a adus o prescura, o sticluta de vin si cateva lumanari. Și a intrebat-o pe sotie:

- Asa-i ca la 20 de zile ai uitat sa duci prescura la biserica? Ea zise:

- N-am uitat, ci n-am avut timp.

- Dar a doua zi ai dus doua.

- Da, doua.

- Doua am primit si eu acolo si toate lumanarile.
Și s-au minunat toti foarte.

- Cum, cine le aducea sub munte?

- Un tanar imbracat in alb, foarte frumos. Venea, intra prin munte cum ai intra prin nor, nu-l impiedica nimic.
Asa sunt ingerii. Daca Dumnezeu il trimite in iad, el nu este impiedicat de nimic. Tot asa in rai.

Cand s-a auzit de minunea celor 40 de panahizi, l-a chemat preotul pe acel ostas la episcopul locului, sa spuna din nou tot ce s-a intamplat. Și i-a povestit acela toate de la capat, si i-a scris istoria aceasta ca sa stie toti puterea parastaselor care se fac pentru morti, fiind rasplatite de Dumnezeu pentru rugaciunea Bisericii in veacul viitor.

 Ca daca omul acela ar fi fost in iad, ingerul nu-i aducea paine si vin, ca acolo nu poate omul sa manance, ci ii aducea puterea rugaciunii care era facuta pentru sufletul lui. Dar fiindca el era inca in trup, i-a aratat ca tot ce-i aducea femeia la biserica, a folosit trupului si sufletului lui.

Iata cum s-a descoperit puterea celor 40 de panahizi si lumea a inceput si mai cu dinadinsul sa faca parastase pentru morti.
    (Părintele Ilie Cleopa.)

    Hristos a Înviat!
    Bucurati-Vă !

Ați dat examene la smerenie şi la dragoste?

Ați dat examene la smerenie şi la dragoste?
– Cum poate dobândi smerenie cineva? Atunci când i se spune o vorbă, el să răspundă cu două? Să nu suporte să-i treacă prin faţă nici măcar o muscă? – Dacă vrei să te slobozeşti de patimi, leacul care-ţi trebuie este să te mişti cu simplitate, cu smerenie, să primeşti, precum pământul, şi ploaia, şi grindina, şi gunoaiele, şi scuipările. Smeririle venite din afară, dacă le primeşti, te ajută să te slobozeşti foarte repede de omul cel vechi.

– Eu am nevoie de multă smerenie.

– Să mergi să cumperi. Sunt mulţi oameni care vând smerenie, şi dau şi pe gratis, e de ajuns doar să vrei…

– Care sunt aceştia, Gheronda?

– Sunt oameni care, atunci când nu au o stare duhovnicească bună, se poartă fără discernământ şi ne smeresc pe noi prin comportarea lor.

Smerenia nu se cumpără de la băcănie, precum mărfurile. Când spunem: „Dă-mi, Dumnezeul meu, smerenie!”, Dumnezeu nu va lua lopăţica şi va începe: „Tu ia un kilogram de smerenie, iar tu jumătate de kilogram!”, ci va îngădui să vină, de pildă, un om fără discernământ şi să se poarte cu noi urât sau va lua Harul Său de la altul şi va veni acela să ne înjure. În felul acesta vom fi puşi la încercare şi vom lucra, dacă vrem să dobândim smerenia. Noi însă nu ne gândim că Dumnezeu, pentru a ne ajuta, îngăduie ca fratele nostru să se poarte urât, şi atunci ne supărăm pe aproapele. Şi deşi cerem de la Dumnezeu smerenie, cu toate astea nu primim prilejurile pe care El ni le trimite ca să ne smerim, ci ne răzvrătim. În mod normal ar trebui să fim recunoscători celui care ne smereşte, căci el este cel mai mare binefăcător al nostru. Cel care cere în rugăciunea lui smerenie de la Dumnezeu, dar nu primeşte pe omul care i-l trimite Dumnezeu ca să-l smerească, nu ştie ce cere.

Tot aşa şi voi, când o vedeţi pe o soră că se poartă şi vorbeşte urât, să ştiţi că de cele mai multe ori pricina este rugăciunea pe care o faceţi. Adică fiindcă cereţi de la Dumnezeu să vă dea smerenie, dragoste etc., El îşi retrage puţin Harul Său de la acea soră şi atunci ea vă umileşte şi vă supără. În felul acesta vi se dă prilejul să daţi examene la smerenie şi la dragoste. Dacă vă smeriţi, vă veţi folosi. Cât despre sora aceea, ea va primi îndoit Harul lui Dumnezeu, atât pentru faptul că Dumnezeu Și-a retras Harul Său, ca să vă încerce pe voi, cât şi pentru faptul că a fost umilită prin greşeala ei şi şi-a cerut iertare de la Dumnezeu. Aşadar, şi voi lucraţi la smerenie, şi aceea devine mai bună.

sursa Extras din Cuviosul Paisie Aghioritul, Patimi și virtuți, Ed. Evanghelismos, București, 2007

Rugăciunea Părintelui Gherontie Puiu

 


Părintele Gherontie Puiu a fost unul dintre duhovnicii de seamă ai vremii noastre.

Ctitor principal al Mănăstirii Caraiman, aflată la poalele masivului Caraiman, în stațiunea Bușteni, pe Valea Prahovei, părintele Gherontie și-a trăit viața într-o chilie smerită din incinta mănăstirii.

“Într-o noapte, pe când dormeam”, povestea părintele Gherontie, stareţul mânăstirii Caraiman din Buşteni, judeţul Prahova, “m-am trezit cu un bileţel în mână. N-am ştiut niciodată cine l-a scris şi cum a ajuns la mine. Era dintr-o hârtie obişnuită, dar scrisul nu era desluşit; de-abia am putut să-l descifrez, de parcă erau litere chinezeşti. Si după ce l-am desluşit, am găsit în el scrisă o rugăciune. Aceasta: “Doamne, întoarce-i la bunătate şi la rugăciune pe toţi vrăjmaşii mei”. AMIN!

Părintele a continuat spunând: „Şi mai scria acolo că trebuie spusă, cu credinţă, de 30 de ori pe zi, vreme de 40 de zile, şi că îndeplineşte orice dorinţă a celui ce o rosteşte.“

Toți oamenii care au probleme de orice fel, pot spune cu credință această rugăciune, de 30 de ori pe zi, timp de 40 de zile, iar Maica Domnului le va îndeplini toate rugăciunile.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor