Părinţii Bisericii învaţă că, prin căsătorie, familia devine o mică
biserică şi că, trăind în mod conştient această realitate spirituală,
care nu e o realitate lipsită de consecinţe covârşitor de importante,
soţul şi soţia pot birui lumea. Familia se hrăneşte din trupul
şi din sângele lui Hristos. Dacă nu e susţinută, întărită şi
fructificată cu pâinea cea spre fiinţă, deci cu puterea Celui Care a
spus „Eu sunt pâinea vieţii", familia se dezagregă îndepărtându-se din
ce în ce mai mult de comuniunea hristică. Unitatea familiei
este harismatică şi sacramentală, drept pentru care, asemenea talanţilor
din parabolă', se cere înmulţită. Familia îşi află hrana în comuniunea
cu Hristos; or, cum poţi fi mai sigur că te afli în Hristos, decât
primindu-I euharistic Trupul şi Sângele? Evident deci că cel
care, într-un fel sau altul, se îndepărtează de Hristos pierde
principiul unităţii şi sfărâmă fiinţa spirituală a cuplului care,
asemenea Bisericii, se sprijină pe piatra cea din capul unghiului, adică
pe însuşi Hristos Iisus.
Întotdeauna, urmarea păcatului e îndepărtarea de comuniunea
euharistică; tocmai de aceea ne este indispensabil să-L primim pe
Hristos prin Taina Sfântă a împărtăşaniei lăsată, să nu uităm, ,,spre
iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci". Taina Mărturisirii,
precedând Euharistia, e esenţială din acest punct de vedere, pentru că
scopul său imediat este acela de reconciliere vizibilă, obiectivă,
poruncită de Însuşi Mântuitorul: „Deci dacă îţi vei aduce darul tău la
altar şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău are ceva împotriva
ta, lasă darul tău acolo, înaintea altarului, şi mergi întâi şi
împacă-te cu fratele tău, şi apoi, venind, adu darul tău". Deci chiar
înaintea mărturisirii, prin rugăciunea împreună a cuplului, atât de
bineplăcută lui Dumnezeu, iertarea mutuală a greşelilor se vădeşte a fi necesară.
Dacă, bunăoară, unul dintre cei doi se îndepărtează de Biserică, acesta
va altera unitatea cuplului, care e organismul unui trup eclezial bazat
pe Hristos. Căsnicia creştină nu are altă bază decât pe Hristos, în unitatea Sa cu Tatăl, cu Duhul Sfânt şi cu Biserica-mireasă. Nu
ne putem separa de Hristos, rămânând totuşi în Biserica Sa; iar în
afara Bisericii nu ne putem uni cu Hristos. Ar însemna să-L divizăm pe
Fiul lui Dumnezeu, ceea ce e imposibil. Unitatea cuplului rezidă numai
şi numai în Hristos, Care e inseparabil de Biserica Sa. Cel care se îndepărtează de Biserică se rupe de Hristos.
O Taină nu e un principiu mecanic sau administrativ; nu constă doar în
consemnarea faptului că unul sau altul a fost botezat în cutare zi, la
cutare oră, sau că cineva a fost căsătorit cu altcineva de un preot,
într-o zi, la o anumită oră, şi cu asta basta. Tainele sunt vii şi
arzătoare, pentru că toate se hrănesc din Sfânta Treime. Fiecare Taină
aduce în om mărturia prezenţei de viaţă dătătoare a Duhului Sfânt, care
lucrează împreună, dar în acelaşi timp distinct, cu Fiul, la împlinirea
voinţei Tatălui. Taina este sinonimul vieţii.Tainele sunt viaţa Bisericii căci prin ele, Hristos se oferă pe Sine tuturor credincioşilor, prin lucrarea Duhului Sfânt.
Cum ne-am putea imagina că taina unităţii poate trăi în afara locului
harismatic al comuniunii, care e adunarea, Ecclesia, aflată mereu sub
veşnica ascultare a lui Hristos, unicul ei fundament? După învăţătura
ortodoxă, cuplul se înscrie în mod firesc în Biserică, în măsura în care
se clădeşte pe acelaşi fundament; pe de altă parte, aceeaşi învăţătură
ne arată că Tainele nu lucrează în afara Bisericii. Să căutăm deci mai
la adânc, spre dezvăluirea acestui mister.
În Taina Cununiei, cuplul nu-şi mai aparţine sieşi, de vreme ce
chiar esenţa unităţii sale, esenţa realităiţii sale ca familie nu stă
în sine, ci în Hristos Iisus. În afara Unului divin nu
există unitate. Fără Hristos, nu se poate vorbi de o unitate a cuplului
şi deci de o Taină a Cununiei. Cei care se căsătoresc creştineşte se
unesc mai întâi, cu Hristos şi, prin intermediul acestei uniuni, se
unesc între ei. Cuplul aparţine unităţii sale, cuplul aparţine lui
Hristos şi se aşază, astfel, în slujba Bisericii Sale. Primul scop al cuplului va fi, deci, acela de a-L sluji pe Hristos, în Biserica Sa, căreia îi devine, firesc, parte însemnată. În
cazul în care cuplul se închide şi trăieşte doar pentru sine, egoist,
se îndepărtează de unitatea sa reală, Iisus Hristos, inseparabil de
Biserică. Hristos poate cere totul cuplului, iar cuplul trebuie
să-I ofere totul lui Hristos. Altfel comuniunea dispare, deoarece nu
mai porneşte de la principiul cel adevărat. În viaţa duhovnicească nu e
loc de neutralitate: ,,O, de-ai fi rece sau fierbinte! Astfel, fiindcă
eşti căldicel — nici fierbinte, nici rece — am să te vărs din gura Mea".
Cel care nu-şi dedică viaţa lui Hristos, fie că e sau nu conştient,
devine sclav al prinţului acestei lumi. Orice cuplu lipsit de
conştiinţa că stă în slujba lui Hristos sau care nu face eforturi
vizibile în acest sens e sortit pieirii, chiar dacă persistă într-o
aparenţă, de altfel iluzorie, a unităţii. E o iluzie, pentru că
nu e suficient ca bărbatul şi femeia să trăiască împreună şi să se
suporte unul pe altul respectând convenţiile lumii sau în virtutea unor
interese, şi acestea lumeşti. Din punct de vedere spiritual, un asemenea
cuplu, o asemenea familie pur şi simplu nu mai există! Ceea ce,
desigur, nu înseamnă nici pe departe că şansa unei renaşteri ar fi
imposibilă, dacă bărbatul şi femeia se hotărăsc să-şi schimbe viaţa. Dumnezeu
este mult milostiv şi nu există talant îngropat atât de adânc, încât să
nu poată fi dezgropat şi, apoi, redăruit spre creştere şi înmulţire
interioară. Sunt şi cazuri în care cei doi caută o înţelegere
intelectuală sau afectivă şi pe aceasta îşi clădesc unitatea. Dar, mai
devreme sau mai târziu, viermele degradării care roade în taină se va
vădi. Căci fundamentul unui asemenea cuplu nu e aurul veşnic, ci fierul
acestei lumi, care în cele din urmă tot în rugină sfârşeşte.
(Pr. Michel Philippe Laroche, Un singur trup - Aventura mistică a cuplului, Editura Amarcord, Timişoara, 1995; p. 20-23)
Sfântul Ioan Gură de Aur a
numit familia biserica de acasă, sau mica biserică. Pe bună dreptate,
familia este oglinda orânduirii Dumnezeieşti, căci Sfântul Apostol Pavel
aseamănă relaţiile în familie cu relaţia dintre Hristos şi Biserică:Aşadar,
bărbaţii sunt datori să-şi iubească femeile ca pe înseşi trupurile lor.
Cel ce-şi iubeşte femeia pe sine se iubeşte. Căci nimeni vreodată nu
şi-a urât trupul său, ci fiecare îl hrăneşte şi îl încălzeşte, precum şi
Hristos Biserica, pentru că suntem mădulare ale trupului Lui, din
carnea Lui şi din oasele Lui. De aceea, va lăsa omul pe tatăl său şi pe
mama sa şi se va alipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup. Taina
aceasta mare este; iar eu zic în Hristos şi în Biserică. (Efeseni 5,
28-32). Acest pasaj biblic este atât de semnificativ,încât anume el
se citeşte la Sfânta Taină a Cununiei, reflectând învăţătura Bisericii
despre familie.
Dumnezeu a binecuvântat familia încă din tinereţea omului născut în Rai, poruncindu-i: „Creşteţi
şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste
peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate
vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!” (Facerea 1, 28), apoi a înnoit această binecuvântare la nunta din Cana Galieei.
Din acest motiv, familia nu este o
simplă unire dintre un bărbat şi o femeie, ci este celula socială umană,
constituită după principiul Divin, capul familiei fiind şi preotul
acestei mici biserici de acasă, iar membrii familiei – mădularele micii
biserici. Preotul nu este împărat, ci slugă. Capul familiei nu poate fi
stăpânul ei, ci este slujitorul ei care duce cea mai mare răspundere în
faţa Creatorului, pentru toate sufletele ce i-au fost încredinţate spre
îngrijire. Bărbatul în familie niciodată nu poate fi tratat drept o
unitate separată, ci doar împreună cu soţia – pentru că vor fi doi un trup.
Şi dacă bărbatul este capul, femeia este inima şi sufletul. Cineva a
asemuit pe bărbaţi cu pietrele, iar pe femei cu mortarul ce încleie
pietrele în zidul Bisericii. Eu am spus într-un context că bărbatul este
capul, iar femeia este inima familiei. Unul fără altul nu vor putea
exista – capul fără inimă e o minge (sau un bostan), iar inima fără
acest cap va fi un ghem de nervi.
Copiii în familie vor fi crescuţi exact
după principiul raportului între Hristos şi Biserică, unde tata,
inspirat şi susţinut de mama, va fi sluga lui Hristos – şi al micii
biserici încredinţate lui – iar copiii vor fi rodul şi obiectul
dragostei şi grijii părinteşti.
În plan social familia este declarată
drept celula ce consolidează societatea. Dar acest lucru nu se va
întâmpla niciodată, dacă familia va fi privită şi tratată în afara
contextului spiritual. Şi asta anume pentru că spiritualitatea inspiră
existenţa şi moralitatea unei familii, iar în lipsa unor valori înalte
duhovniceşti familia va fi seacă, lipsită de sânge şi de viaţă.
Societatea însă nu este alt ceva decât uniunea între familii. Şi această
uniune nu va putea niciodată exista armonios, dacă în fiecare mică biserică nu va fi uniune.
Familia a fost numită şi mica patrie. Şi
aici poate fi trasată o paralelă uimitoare – doar acel ostaş care a
lăsat acasă o familie iubită şi iubitoare, care i-a rămas fidel acestei
familii, şi, mânat de dragoste jertfitoare pentru mica sa biserică, a
ajuns pe linia frontului – doar astfel de ostaş va fi capabil să
învingă. Pentru că, deşi e pornit cu arma în mână, e pornit din dragoste
pentru cei rămaşi acasă. E pornit cu hotărârea fermă să-şi dea viaţa de
dorul şi dragostea celor pe care îi apără. Iar Hristos ne spune: Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi. (Ioan 15, 13). Sufletul
ţi-l pui nu doar ca să mori pentru cineva, ci mai mult, ca să-ţi
jertfeşti principiile nesăbuite, mândria, orgoliul, firea, pentru cei
din jur.
Astăzi, în societatea laicizată,
îndepărtată conştient de Dumnezeu, observăm fenomene de-a dreptul
uluitoare. Politicienii declară anul cutare – anul familiei – şi
divorţează! Oamenii care vorbesc cel mai mult şi frumos de patriotism se
dovedesc nişte hoţi şi trădători! Făţărnicia celor care speculează cu
cele mai sacre noţiuni stârneşte şi revoltă, şi repulsie, dar şi îţi
deschide ochii. Adevăratul patriotism izvorăşte din glia fidelităţii,
din tărâmul iubirii închegate pe frica (citeşte stima, dragostea)
de Dumnezeu. Iar aceste valori pot fi cultivate doar atunci când există
o verticală duhovnicească, manifestată pe orizontala socială. Axa
verticală este raportul între om şi Dumnezeu, iar axa orizontală e
raportul între oameni. Doar aşa, avându-l pe Dumnezeu drept călăuză a
vieţii, intersectând viaţa noastră şi asemănând-o cu Crucea
Mântuitorului, vom fi capabili să realizăm şi biserica de acasă, şi mica patrie.
Preot Constantin Cojocaru