Muzeul National al Taranului Roman va asteapta joi, 28 martie 2019, de la ora 18.00, la Clubul Taranului, la o noua intalnire din seria Conferintelor de la Sosea. Simion Pop, doctorand in antropologie sociala, in cadrul Central European University, va sustine conferinta Unde este crestinismul in toata povestea? Mobilizari politice si religioase in Romania post-socialista. Intrarea este libera.
Acum cativa ani, intr-o duminica de toamna, la intrarea intr-o biserica veche de pe langa Bucuresti. O doamna intre doua varste iese precipitata si imi arata insistent un servetel alb cu o pata mica, uleioasa si rosiatica. O minune se petrecuse la liturghie: moastele expuse in biserica au izvorat mir. In biserica, in toiul slujbei, oamenii au facut coada pentru a se inchina moastelor si pentru a privi cu ochii lor minunea. Doamna a mirosit servetelul si s-a indepartat grabita, fara sa-mi spuna nimic mai mult.
Crestinismul este prezent si se transmite in societatea romaneasca in mai multe feluri. Uneori, prin proclamari solemne cu mare impact mediatic care aduna oamenii in jurul unor evenimente sau constructii grandioase, cum a fost sfintirea Catedralei Mantuirii Neamului. Alteori, in momente intempestive si precare inscrise in materialitatea cotidiana, care hranesc simturile si aspiratiile intime. Raporturile dintre variatele moduri de prezenta a crestinismului se reconfigureaza continuu, odata cu transformarile societatii romanesti, astfel ca dimensiunile si definitiile crestinismului nu mai sunt nici pe departe de la sine intelese in ziua de azi. Anumite perioade de intensa mobilizare religioasa si politica, cum a fost Referendumul pentru Familie, ofera o buna oportunitate pentru a examina mai indeaproape, cu instrumentele antropologiei sociale, contururile si dinamicile spatiului si timpului social ale crestinismelor romanesti, dar mai ales pluralitatea lumilor religioase constituite prin recursul la traditia crestina.
In prezentarea mea voi analiza, pe de o parte, cum o astfel de mobilizare activeaza resursele discursive, institutionale ale diferitelor proiecte sociale si politice, crestine sau seculare, care implica definirea familiei, a sexualitatii si a genului, dar si pozitionarea fata de "valorile traditionale" sau "drepturile omului". Pe de alta parte, voi insista asupra importantei felului, indeobste neluat in seama in analiza mobilizarii, in care oamenii in carne si oase, religiosi sau nu, navigheaza prin realitatile cotidiene si relatiile sociale modelate de procese economice, sociale si politice mai ample. (Simion Pop)
https://www.daciccool.ro/timp-liber/evenimente/9481-unde-este-crestinismul-in-toata-povestea
Acum cativa ani, intr-o duminica de toamna, la intrarea intr-o biserica veche de pe langa Bucuresti. O doamna intre doua varste iese precipitata si imi arata insistent un servetel alb cu o pata mica, uleioasa si rosiatica. O minune se petrecuse la liturghie: moastele expuse in biserica au izvorat mir. In biserica, in toiul slujbei, oamenii au facut coada pentru a se inchina moastelor si pentru a privi cu ochii lor minunea. Doamna a mirosit servetelul si s-a indepartat grabita, fara sa-mi spuna nimic mai mult.
Crestinismul este prezent si se transmite in societatea romaneasca in mai multe feluri. Uneori, prin proclamari solemne cu mare impact mediatic care aduna oamenii in jurul unor evenimente sau constructii grandioase, cum a fost sfintirea Catedralei Mantuirii Neamului. Alteori, in momente intempestive si precare inscrise in materialitatea cotidiana, care hranesc simturile si aspiratiile intime. Raporturile dintre variatele moduri de prezenta a crestinismului se reconfigureaza continuu, odata cu transformarile societatii romanesti, astfel ca dimensiunile si definitiile crestinismului nu mai sunt nici pe departe de la sine intelese in ziua de azi. Anumite perioade de intensa mobilizare religioasa si politica, cum a fost Referendumul pentru Familie, ofera o buna oportunitate pentru a examina mai indeaproape, cu instrumentele antropologiei sociale, contururile si dinamicile spatiului si timpului social ale crestinismelor romanesti, dar mai ales pluralitatea lumilor religioase constituite prin recursul la traditia crestina.
In prezentarea mea voi analiza, pe de o parte, cum o astfel de mobilizare activeaza resursele discursive, institutionale ale diferitelor proiecte sociale si politice, crestine sau seculare, care implica definirea familiei, a sexualitatii si a genului, dar si pozitionarea fata de "valorile traditionale" sau "drepturile omului". Pe de alta parte, voi insista asupra importantei felului, indeobste neluat in seama in analiza mobilizarii, in care oamenii in carne si oase, religiosi sau nu, navigheaza prin realitatile cotidiene si relatiile sociale modelate de procese economice, sociale si politice mai ample. (Simion Pop)
https://www.daciccool.ro/timp-liber/evenimente/9481-unde-este-crestinismul-in-toata-povestea