Dacă
cineva de bunăvoie în chip nesocotit a tăgăduit pe Hristos, potrivit
canonului 73 al lui Vasile cel Mare, se va învrednici de împărtăşanie
numai la sfârşitul vieţii; şi nimeni nu-l poate scăpa de o astfel de
epitimie, nici să îndrăznească a arăta vreo blândeţe faţă de acesta. Iar
Sfântul Grigorie determină exact toate chestiunile privitoare la
aceştia, supunând aceloraşi pedepse pe cei ce de bunăvoie dezertează la
rătăcire, hotărând măsura acestor pedepse după durata vieţii fiecăruia;
iar cei ce prin constrângere au comis acest păcat se vor supune pedepsei
pentru desfrânare, prelungindu-se lui pedeapsa la al nouălea an.
Aceeaşi deosebire între cei păcătoşi o face şi sinodul de Ia Ancira, cât
şi Sfântul martir Petru al Alexandriei, precum şi Vasile cel Mare în
canonul său al 81-lea.Dar astăzi Biserica urmează potrivit celor normate
şi potrivite de preasfinţitul patriarh al Constantinopolului Metodiu,
tratând în general pe cei ce au fost copleşiţi în chipuri diferite de
acea greşeală.Iar acesta zice că dacă cineva a fost prins de nelegiuiţi
pe când era copil şi, de frică sau din neştiinţă sau din prostie fiind
sedus, a tăgăduit credinţa, dar ajungând la vârsta bărbăţiei revine la
moravurile creştinilor şi intrând în catoliceasca Biserică se pocăieşte
şi se mărturiseşte, să asculte zilnic de l preot, până la ziua a şaptea
cele patru rugăciuni rânduite şi în a opta să se boteze; apoi,
dezbrăcându-se şi îmbrăcând lentionul, să se ungă cu Sfântul Mir,
întocmai ca şi cei ce se botează, şi astfel să se învrednicească de
dumnezeiasca împărtăşanie; iar în alte opt zile nicidecum să nu
lipsească de la sfintele slujbe din biserică, întocmai ca şi cei ce se
botează.Iar dacă cineva a fost cuprins de cei nelegiuiţi fiind în
deplina vârstă a bărbăţiei şi prin chinuri a fost silit să se lepede de
credinţa sa, acestuia încă să i se acorde milostivire. Totuşi întâi va
posti de două ori 40 de zile, reţinându-se de la carne, brânză şi ouă,
şi în trei zile din săptămână să se abţină de la vin; şi nici untdelemn
să nu dorească; şi să facă rugăciuni îmbelşugate şi cât se poate mai
multe metanii. După aceea, împlinindu-se cele două de ori 40 de zile, să
asculte timp de şapte zile zilnic rugăciuni de pocăinţă, iar în ziua a
opta să se spele întocmai ca cei mai sus menţionaţi şi să fie uns şi să
se învrednicească de împărtăşirea Sfintelor Taine, iar după alte opt
zile să participe la slujbele bisericeşti, iar pe cel ce intenţionat a
dezertat la tăgăduirea credinţei, îl aşteaptă pedeapsă grozavă, dar prin
nemărginita iubire de oameni a lui Dumnezeu, aceasta încă se va lecui
cu milostivire. Deci doi ani să postească, reţinându-se de la carne,
brânză şi ouă; iar în trei zile din săptămână lipsindu-se de untdelemn
şi de vin, făcând în fiecare zi metanii potrivit puterii sale, una sută
sau două sute. Iar împlinindu-se cei doi ani, să asculte şi acesta şapte
zile rugăciuni de pocăinţă, iar apoi să se procedeze şi în privinţa lui
precum s-a mai spus mai înainte. (62
ap.; 10, 11, 12, 14 sin. I ec; 102 TruL; 1-9, 12, 21 Ancira; 2, 19
Laod.; 43 Cartag.; 2, 11 Grig. Neocez.; 3, 73, 81, 84 Vasile cel Mare;
1-14 Petru Alex.; 2 Grig. Nyssa)
CANONUL 2
Ioan Ajunătorul
(VRĂJITORIA. OSÂNDA VRĂJITORILOR ŞI A CELOR CE ALEARGĂ LA EI)
Pe
cei ce se îndeletnicesc cu vrăjitorie şi farmece, dumnezeiescul Vasile,
în canonul al 65-lea, îi supune pedepsei ucigaşilor, care durează timp
de douăzeci de ani; iar pe cei ce se dedau ghicitorilor de noroc sau
numai înclină să creadă ca aceştia, în al şaptezeci şi doilea canon.
Grigorie de Nyssa însă, în canonul al doilea făcând iarăşi împărţirea
păcatelor, po-runceşte ca celor ce trec de partea acelor vrăjitori întru
lepădarea credinţei noastre să li se dea şi lor răstimpul de pedeapsă
al apostaţilor iar în privinţa celor care din constrângere şi din micime
de suflet au trecut la aceştia, porunceşte să se observe măsura
pedepsei celor care păcătuiesc în desfrânare. Iar canonul şasezeci şi
unu al sinodului al şaptelea îi osândeşte pe cei din urmă la pedeapsă de
şase ani. Apoi canonul al douăzeci şi patrulea de la Ancira îi supune
pe aceştia unei epitimii nu mai lungi de cinci ani. Să se citească şi
canonul al treizeci şi şaselea al sinodului de la Laodiceea, care face
deosebire exactă în privinţa acestora. Iar Ioan Ajunătorul, în privinţa
celor ce se îndeletnicesc cu vrăjitorie sau farmece, scurtează la trei
ani timpul lor de penitenţă, dacă se străduiesc a posti zilnic, cât mai
mult timp, şi dacă după ceasul al nouălea gustă mâncare uscată şi seacă,
şi să trăiască cât mai desăvârşit; dar să facă şi 250 de metanii,
atingând cu evlavie pământul cu fruntea. Cu aceleaşi pedepse pedepseşte
şi pe femeile care confecţionează amulete şi se îndeletnicesc cu ghicire
de noroc. (61, 65 Trul.; 24 Ancira; 36 Laod.; 7, 65, 72, 81, 83 Vasile cel Mare; 3 Grig. Nyssa).
CANONUL 3
Ioan Ajunătorul
(DUHOVNICUL ESTE CHIVERNISITORUL POCĂINŢEI DUPĂ CHIBZUINŢĂ SA)
Ioan
Ajunătorul zice : Eu socotesc că celor care judecă drept nu li se pare
că scurtarea de către noi a timpului de pocăinţă nu este o părere
salvatoare, deoarece nici Părintele Vasile cel Mare şi nici cei ce mai
vechi dumnezeieşti Părinţi ai noştri nu au stabilit pentru cei ce
păcătuiesc vreo ajunare, sau priveghere, sau număr de plecări de
genunchi, fără numai îndepărtarea de la Sfânta împărtăşanie. Noi am
socotit ca în privinţa celor care se pocăiesc cu adevărat şi cu
sârguinţă îşi chinuiesc trupul cu disciplină aspră şi cu înţelepciune
îşi schimbă viaţa, contrabalansând răutatea anterioară după măsura
înfrângerii, să măsurăm şi scurtarea timpului de pocăinţă. De pildă,
dacă cineva ar primi să nu bea vin în anumite zile, am judeca să-l
iertăm şi noi un an din epitimia hotărâtă de către Părinţi, pentru
greşeala lui. Aşijderea, dacă ar făgădui reţinerea de la carne până la
un timp, am socotit să-i tăiem alt an, iar dacă de la brânză şi de la
ouă, sau peşte, sau de la untdelemn, şi astfel pentru fiecare reţinere
de acest fel să-i iertăm un an. Tot astfel să procedăm dacă acela va voi
să îmblânzească pe Dumnezeu prin îmbelşugatele plecări de genunchi; şi
mai ales de va arăta râvnă şi hotărâre nestrămutată pentru milostenie.
Iar dacă cineva după păcătuire s-a dedat vieţii de Dumnezeu iubitoare şi
singuratice, am socotit că este bine să dobândească iertare încă şi mai
scurtă, ca prin acest fel de vieţuire să răzbune în viitor patima
respectivă în cursul vieţii. (12 sin. I ec; 16 sin. IV ec; 102 Trul.; 5 Ancira; 74 Vasile cel Mare)
CANONUL 4
Ioan Ajunătorul
(BÂNTUIREA DE ISPITE)
Năvălirea poftei prin gânduri în inimă este cu totul de nepedepsit, fiind un păcat încă nesăvârşit.
CANONUL 5
Ioan Ajunătorul
(ÎNVOIREA LA ISPITĂ)
Învoirea sufletului de a primi pofta se spală cu 12 metanii.
CANONUL 6
Ioan Ajunătorul
(LUPTA CU ISPITELE)
Lupta este vrednică ori de cununi, ori de pedeapsă.
CANONUL 7
Ioan Ajunătorul
(PRIMIREA ISPITEI)
Consimţământul este cauza şi începutul epitimiilor.
CANONUL 8
Ioan Ajunătorul
(CANON PENTRU SCURGEREA SĂMÂNŢEI ÎN SOMN)
Cel
ce s-a întinat în somn cu patima scurgerii, o zi se scoate de la
împărtăşanie, şi se crede că se curăţeşte de întinăciune astfel că va
cânta psalmul 50 şi va face 49 de metanii. (4 Dion. Alex.; 1 Atanasie; 12 Tim. Alex.)
CANONUL 9
Ioan Ajunătorul
(CANON PENTRU SCURGEREA SĂMÂNŢEI ÎN TREZVIE)
Iar
cel ce s-a întinat deştept fiind cu trupul, şapte zile se opreşte de la
împărtăşanie, cântând în fiecare zi Psalmul al 50-lea şi făcând 49 de
metanii. (4 Dion. Alex.; 1 Atanasie; 12 Tim. Alex.)
CANONUL 10
Ioan Ajunătorul
(CANON PENTRU MALAHIE)
Cel ce a făcut malahie 40 de zile se pedepseşte, cu mâncare uscată hrănindu-se în fiecare zi şi făcând 100 de metanii.
CANONUL 11
Ioan Ajunătorul
(CANON PENTRU MALAHIA ÎN DOI)
Iar amestecarea cu alţii, ca una ce face malahia îndoită, primeşte epitimia arătată până la 80 de zile.
CANONUL 12
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA CLERICILOR PENTRU MALAHIE)
Iar
dacă vreunul dintre cei din cler mai înainte de consacrare a căzut în
patima malahiei, nefiind poate îngrijat că numai pentru aceasta se va
opri de la preoţie, întâi, primind epitimie suficientă, aşa să vie la
preoţie. Iar dacă s-a aprins cu acest păcat după ce va fi primit
demnitatea preoţească, pe un an încetând de la aceasta şi pedepsindu-se
cu epitimiile obişnuite, să se întoarcă la preoţie. Dar dacă, după
cunoaşterea păcatului, a doua oară sau a treia oară ar face aceasta,
încetând de la preoţie, să treacă în treapta citeţilor.
CANONUL 13
Ioan Ajunătorul
(CANON PENTRU FAPTE ASEMENEA MALAHIEI)
Va primi epitimia însă pentru malahie şi între femei aceea care s-a sărutat şi pipăit cu un bărbat, dar nu a fost stricată.
CANONUL 14
Ioan Ajunătorul
(POCĂINŢA PENTRU DESFRÂUL CELUI NEÎNSURAT)
Canonul
al treilea al Sfântului Grigorie de Nyssa exclude pe cel desfrânat pe
nouă ani de la Sfintele Taine, iar canonul al cincizeci şi nouălea al
lui Vasile cel Mare, pe timp de şapte ani. (4, 21, 22, 26, 59, 79, 80 Vasile cel Mare; 4 Grig. Nyssa)
CANONUL 15
Ioan Ajunătorul
(POCĂINŢA PENTRU DESFRÂUL CELUI ÎNSURAT)
Iar
Vasile cel Mare în canonul 21 spune că cel ce este însurat cu femeie şi
cade în desfrâu merită să se pedepsească mai mult decât cel ce nu
trăieşte cu o femeie şi este cuprins de această patimă. (9, 19, 21, 26, 34, 37, 39, 58, 59, 77, 79, 80 Vasile cel Mare; 4 Grig. Nyssa)
CANONUL 16
Ioan Ajunătorul
(POCĂINŢA PENTRU CĂLCAREA FĂGĂDUINŢEI FECIORIEI)
În
canonul 60 Vasile cel Mare, pe monahiile sau pe femeile canonice care
desfrânează le supune epitimiei pentru adulter, căci acelea sfărâmă
legătura cu mirele lor spiritual, Hristos, iar canonul al 44-lea al
sinodului al Vl-lea porunceşte ca monahul care desfrânează cu nimic mai
mult să nu se pedepsească decât laicii. Iar noi, zice Ioan Ajunătorul,
rânduim ca cel ce desfrânează să nu se împărtăşească doi ani, dacă-şi va
da silinţa să mănânce mâncăruri uscate zilnic, după ceasul al nouălea,
şi va face două sute cincizeci de metanii. Iar dacă va neglija să facă
acestea, va îndeplini timpul epitimiei hotărât de Părinţi. (16 sin. IV ec; 44 Trul.; 19 Ancira; 16 Cartag.; 6, 18, 19, 20, 44, 60 Vasile cel Mare)
CANONUL 17
Ioan Ajunătorul
(SILNICIA - CEI CĂRORA LI SE FACE SILĂ NU SE OSÂNDESC)
Părinţii,
şi mai ales canonul al 49-lea al Iui Vasile cel Mare, au hotărât să nu
se supună pedepselor cei pângăriţi de oameni silnici sau de stăpâni. (11 Ancira; 2 Grig. Neocez..; 30, 49 Vasile cel Mare)
CANONUL 18
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA CLERICULUI PENTRU DESFRÂU)
Canonul 32 al lui Vasile cel Mare hotărăşte ca clericul care desfrânează să se caterisească, dar să nu se şi afurisească.
CANONUL 19
Ioan Ajunătorul
(POCĂINŢĂ PENTRU CĂSĂTORIA A DOUA ŞI A TREIA)
În
privinţa celor care se căsătoresc a doua oară, canonul 4 al lui Vasile
cel Mare zice că unii au stabilit un an; iar alţii doi ani de epitimie;
iar cei ce se căsătoresc a treia oară se vor afurisi pe trei şi pe patru
ani. Dar noi zicem că am primit obiceiul afurisirii de cinci ani pentru
cei ce se căsătoresc a treia oară, fireşte nedesfăcându- se căsătoria
dacă au ei copii din căsătoriile anterioare . (17 ap.; 8 sin. I ec; 3, 87 TruL; 19 Ancira; 3, 7 Neocez.; 1 Laod.; 4, 12, 30, 41, 50, 53, 80, 87 Vasile cel Mare)
CANONUL 20
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU ADULTER)
Canonul
al patrulea al Iui Grigorie de Nyssa izgoneşte pe adulter pe
optsprezece ani de la dumnezeiasca împărtăşanie, iar canonul 58 al lui
Vasile cel Mare îi îngăduie ca după cincisprezece ani să se
împărtăşească cu Sfintele Taine; iar canonul 20 al sinodului de la
Ancira dispune ca epitimia să se poată termina după anul al şaptelea.
Iar noi credem ca acela după trei ani să se învrednicească de
împărtăşanie, dacă în fiecare zi după ceasul al nouălea se va mulţumi cu
mâncăruri uscate şi va face şi două sute cincizeci de metanii în
fiecare zi. Iar de va neglija să facă aceasta, va aştepta sfârşitul
timpului hotărât de Părinţi. (48 ap.; 87, 93, 98 TruL; 20 Ancira; 102 Cartag.; 19, 21, 31, 35, 36, 46, 48, 58, 77, 80 Vasile cel Mare; 4 Grig. Nyssa)
CANONUL 21
Ioan Ajunătorul
(DESPĂRŢENIA CANONICĂ A CLERULUI PENTRU ADULTERUL SOŢIEI)
Nu
poate intra în preoţie acela a cărui soţie este adulteră, precum spune
canonul al 8-lea de la Neocezareea. Se dispune ca femeia care s-a făcut
adulteră după hirotonia soţului să se demită, sau dânsul să înceteze de
la preoţie. (18 ap.; 3, 6, 12, 26 TruL; 8 Neocez.; 27 Vasile cel Mare)
CANONUL 22
Ioan Ajunătorul
(CĂSĂTORIA CU LOGODNICA ALTUIA ESTE ADULTER)
Canonul al 98-lea al sinodului al şaselea osândeşte ca pe adulter pe cel ce ia în căsătorie pe cea logodită legal cu altul. (98 TruL; 11 Ancira; 22, 69 Vasile cel Mare)
CANONUL 23
Ioan Ajunătorul
(CĂSĂTORIA CU ERETICII ESTE OPRITĂ)
Canonul
al 72-lea al aceluiaşi sinod hotărăşte că dacă un ortodox se împreună
cu o femeie eretică, nunta să fie fără valoare, şi căsătoria nelegiuită
să se desfacă; iar de vor stărui în această căsătorie, să se
afurisească. (14 sin. IV ec; 72 TruL; 10, 31 Laod.; 21 Cartag.)
CANONUL 24
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA ÎMPREUNĂRII ÎNTRE FRAŢI (INCESTULUI))
Acela
dintre cei ce au căzut în incest, care a comis necuviinţa cu sora sa
proprie, după Vasile cel Mare, se exclude pe cincisprezece ani de la
împărtăşanie. Iar noi rânduim ca acesta să se învrednicească de
împărtăşanie după trei ani, dacă în fiecare zi va posti până seara şi va
mânca mâncare uscată şi va face în fiecare zi 500 de metanii. (67, 68, 75 Vasile cel Mare; 11 Grig. Neocez.)
CANONUL 25
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA DESFRÂNĂRII CU LOGODNICA)
Cel
ce desfrânează cu logodnica, după Vasile cel Mare, se exclude de la
împărtăşanie pe 11 ani; noi zicem că pe doi ani, dacă în fiecare zi după
ceasul al nouălea mănâncă mâncare uscată şi face în fiecare zi 300 de
metanii. Dar neglijând să facă aceasta, va îndeplini anii hotărâţi de
Părinţi. (19 ap.; 26, 54 TruL; 2 Neocez..; 23, 27, 67, 68, 75, 76, 78, 79, 87 Vasile cel Mare; 11 Tim. Alex.; 5 Teof. Alex.)
CANONUL 26
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU DESFRÂNARE CU SOACRA)
Acelora-şi
epitimii se va supune şi cel ce iubeşte nebuneşte pe soacra sa, nefiind
despărţit de soţia sa, potrivit legii, care zice că „Cele întărite
dintru început să rămână neschimbate sub toate împrejurările". Dar
Sfântul şi dumnezeiescul Sinod de acum hotărăşte ca cei ce săvârşesc un
astfel de păcat să rămână neîmpărtăşiţi şase ani, supunându-se canonului
următor: sase luni să se abţină cu totul de mâncare de cărnuri,
asistând totdeauna la sfintele slujbe ale bisericii, dacă nu li se
întâmplă vreo boală sau altă nevoie inevitabilă, când vor sta afară de
biserică, plângând şi rugând pe Dumnezeu să le ierte nelegiuirea; nici
să nu primească anaforă, nici să nu bea apă sfinţită, dacă nu cumva se
apropie timpul sfânt al luminării; şi ridicând numai pâinea întru numele
Sfintei Treimi, să o mănânce cu evlavie, drept arvună a iubirii de
oameni a lui Dumnezeu; dar să nu sărute cu îndrăzneală cu buzele
sfintele icoane, decât numai pedestralele lor cu toată frica. Dar în
întreg timpul celor şase ani să facă zilnic 100 de metanii, afară de
sâmbătă şi duminică; iar în fiecare miercuri şi vineri să se bucure de
mâncări uscate, abţinându-se de la peşte, şi de la vin, şi de la
untdelemn, şi în curs de doi ani să stea în biserică după cântăreţ şi să
asculte dumnezeieștile cântări, iar ceilalţi trei ani şi jumătate să
stea laolaltă cu credincioşii şi împreună să se roage; şi astfel după
sfârşitul celor şase ani să se învrednicească de împărtăşanie. însă
trebuie să observe şi acestea: să facă milostenie după putinţă, mai ales
în menţionatele zile de post, adică miercurea şi vinerea. Apoi să
dăruiască săracilor toate câte le-a fost îngăduit să mănânce mai înainte
de a se fi supus canonului, adresându-se lor cu rugămintea ca să se
roage pentru dânşii; şi să trimită la biserică în fiecare săptămână o
liturghie, dacă au mijloace; şi să se abţină de la minciuni şi jurăminte
cu care de multe ori este împreunată călcarea de jurământ. Căzând însă
ei în boală de moarte, să se învrednicească de dumnezeiasca
împărtăşanie; dar întremându-se să revină iarăşi în acea treaptă a
pedepsei în care s-au găsit înainte de împărtăşania dată lor din
necesitate; şi să-şi zdrobească inima, cu lacrimi calde să-şi curăţească
după putinţă cât mai mare păcatul greu al sufletului. (86 Vasile cel Mare)
CANONUL 27
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA VRĂJITORILOR, ADULTERILOR ŞI UCIGAŞILOR)
Acelaşi
canon se potriveşte şi pentru vrăjitori, şi pentru adulteri, şi pentru
ucigaşi, şi pentru toţi care cad în vinovăţii grele, dar prin dispoziţia
sufletească a persoanelor respective spre pocăinţă, sau se reduce
pedeapsa, sau se înmulţeşte.
CANONUL 28
Ioan Ajunătorul
(OPRIRI ŞI ÎNFRÂNĂRI PENTRU FEMEIA AFLATA ÎN CURĂŢENIE LUNARĂ)
Canonul
al 2-lea al Sfântului Dionisie, dar şi al 7-lea al lui Timotei,
porunceşte ca femeile care sunt în curăţirea lunară să nu se atingă de
nimic dintre cele sfinte, până la a şaptea zi. Şi în legea cea veche
porunceşte aceasta. Dar nici nu îngăduie să se împreune cu bărbaţii;
căci din aceasta se întâmplă, ca cei ce se zămislesc să se facă slabi şi
fără putere. De aceea şi dumnezeiescul Moise a ucis pe tatăl
leprosului, fiindcă din cauza neînfrânării n-a aşteptat curăţirea
femeii. Iar ceea ce nu va ţine seama de aceasta în timpul necurăţeniei
sale şi va atinge dumnezeieştile taine, 40 de zile porunceşte să fie
neîmpărtăşită nimic dintre cele sfinte până la a şaptea zi. Şi legea cea
veche porunceşte aceasta. Dar nici nu îngăduie să se împreune cu
bărbaţii; căci din aceasta se întâmplă ca cei ce se zămislesc să se facă
slabi şi fără putere. De aceea şi dumnezeiescul Moise a ucis pe tatăl
leprosului, fiindcă din cauza neînfrânării n-a aşteptat curăţirea
femeii. Iar ceea ce nu va ţine seama de aceasta în timpul necurăţeniei
sale şi va atinge dumnezeieștile taine, 40 de zile porunceşte să fie
neîmpărtăşită. (44 Laod.; 2 Dion. Alex.; 6, 7 Tim. Alex.)
CANONUL 29
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA DESFRÂULUI CU BĂRBAŢI)
Canonul
al 4-lea al lui Grigorie de Nyssa exclude de la împărtăşanie pentru
optsprezece ani pe cel ce comite necuviinţă cu bărbaţii; iar canonul al
62-lea al lui Vasile cel Mare, pentru cincisprezece. Noi însă socotim că
pentru trei ani să se excludă de la împărtăşanie unul ca acesta,
plângând şi ajunând, şi spre seară mâncând mâncăruri uscate şi 200 de
metanii făcând. Iar dacă se dedă mai mult trândăviei, să împlinească
cincisprezece ani. (7, 62 Vasile cel Mare; 4 Grig. Nyssa)
CANONUL 30
Ioan Ajunătorul
(COPIII PÂNGĂRIŢI. CEI PÂNGĂRIŢI NU POT FI CLERICI)
Copilul,
de se va pângări de cineva, să nu intre în preoţie. Căci deşi acela din
cauza nevârstniciei nu a păcătuit, dar vasul s-a sfărâmat şi netrebnic
s-a făcut pentru sfânta slujbă. Iar dacă pe coapse a primit scurgerea,
canonisindu-se potrivit, nu se va opri să se aducă la preoţie. (4 Grig. Nyssa)
CANONUL 31
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA UCIDERII DE VOIE ŞI FĂRĂ DE VOIE)
Legea
Veche porunceşte ca ucigaşul să se pedepsească cu moartea; iar Vasile
cel Mare, în canonul 56, exclude pe ucigaşul cu premeditare pentru
douăzeci de ani de la împărtăşanie, iar pe cel fără de voie pentru zece.
Iar noi excludem de la împărtăşanie pentru cinci ani pe ucigaşul cu
premeditare, iar pe cel fără de voie, pentru trei ani, dacă însă, după
ajunarea cea până seara, ucigaşul cel cu mâna sa va mânca mâncare foarte
uscată şi se va sili să facă în fiecare zi câte 300 de metanii, iar
găsindu-se întru lenevie, să îndeplinească hotărârea Părinţilor. (65 ap.; 91 Trul; 21, 22, 23 Ancira; 2, 8, 11, 43, 54, 56, 57 Vasile cel Mare; 5 Grig. Nyssa)
CANONUL 32
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA CELOR CE UCID ÎN RĂZBOI ŞI ÎN LUPTA CU TÂLHARII)
Vasile
cel Mare, în canonul 13, exclude de la împărtăşanie pentru trei ani pe
cei ce ucid în război. Aşijderea în canonul 55 şi pe cei ce luptă
împotriva tâlharilor; iar clericii se caterisesc. (22, 23 Ancira; 1 Atanasie cel Mare; 8, 43, 55 Vasile cel Mare; 5 Grig. Nyssa)
CANONUL 33
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA CELOR CE PRICINUIESC PIERDEREA MEŞTEŞUGITĂ A FĂTULUI)
Vasile
cel Mare, în Canoanele sale al 2-lea şi al 8-lea, spune că femeile care
strică cu meșteșugiri pe feţi în pântece şi cele ce dau şi iau
doctorii, pentru ca să-i piardă şi ca feţii înainte de vreme să cadă
afară, să fie excluse de la împărtăşanie pentru 10 ani. Noi însă hotărâm
ca acestora să li se dea cel mult până la cinci ani sau şi trei ani. (65 ap.; 91 Trul; 21, 22, 23 Ancira; 2, 8, 11, 43, 54, 56, 57 Vasile cel Mare; 5 Grig. Nyssa)
CANONUL 34
Ioan Ajunătorul
(POCĂINŢA PENTRU PIERDEREA FĂRĂ DE VOIE A FĂTULUI)
Iar femeia care fără de voie a pierdut fătul primeşte epitimie de un an. (65 ap.; 91 Trul.; 21, 22, 23 Ancira; 2, 8, 11, 43, 54, 56, 57 Vasile cel Mare; 5 Grig. Nyssa)
CANONUL 35
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU NĂDUŞIREA CU VOIE SAU FĂRĂ DE VOIE A PRUNCULUI)
Femeia
care adoarme asupra pruncului şi-l îneacă, după trei ani se
învredniceşte de împărtăşire, îndepărtându-se în zile rânduite de
cărnuri, şi de brânză, şi celelalte săvârşindu-le cu osteneală. Iar dacă
din lenevire şi din neînfrânarea părinţilor s-a întâmplat aceasta, se
aseamănă cu uciderea intenţionată. Dacă însă din viclenia vrăjmaşului,
atunci fapta este vrednică de iertare. Totuşi, și aceasta are trebuinţă
de epitimii potrivite; căci din cauza altor greşeli s-a întâmplat
această părăsire.
CANONUL 36
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU PIERDEREA CU VOIE A FĂTULUI)
Femeii
care nu se îngrijeşte de fătul său, ci din cauza neglijenţei dânsei
avortează, i se dă pedeapsa pentru ucidere premeditată. (2, 32, 52 Vasile cel Mare)
CANONUL 37
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PĂRINŢILOR CARE ÎŞI LASĂ COPIII SĂ MOARĂ NEBOTEZAŢI)
Murind
copilul nebotezat din cauza neglijenţei părinţilor săi, părinţii se
exclud pe trei ani de la împărtăşire, mâncând ei în aceşti ani
mâncăruri uscate şi îmblânzind pe Dumnezeu cu plecări de genunchi cu
plângere şi cu putere să se roage de Dumnezeu cu milostivire. Iar fiind
copilul de şapte zile şi moare nebotezat, părinţii se înlătură pe şapte
ani din comuniune şi se condamnă ca în aceşti ani să mănânce mâncări
uscate şi să facă în fiecare zi 40 de metanii. (72, 110 Cartag.)
CANONUL 38
Ioan Ajunătorul
(CĂLUGĂRIŢA SĂ DEA LA IVEALĂ PĂCATELE DE CARE ŞTIE)
Călugăriţa
care a auzit de la alţii despre un adulter sau despre pângărire de
prunci, şi nu descoperă aceasta superioarei se supune aceleiaşi epitimii
ca aceea ce a săvârşit păcatul, potrivit canonului 71 al lui Vasile cel
Mare. (71 Vasile cel Mare)
CANONUL 39
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA CELOR CE-ŞI LEAPĂDĂ COPIII ESTE CU UCIGAŞII)
Legea pedepseşte ca pe ucigaşe pe cele ce-şi aruncă copiii lor la intrările bisericilor, chiar dacă cineva i-ar scăpa luându-i (33, 52 Vasile cel Mare)
CANONUL 40
Ioan Ajunătorul
(TÂLHARII SE OSÂNDESC CA UCIGAŞII)
Tâlharii se supun pedepsei ucigaşilor de oameni, deoarece ei se servesc şi de ucidere spre promovarea întreprinderii lor. (22, 23 Ancira; 1 Atanasie cel Mare; 8, 13, 43, 55 Vasile cel Mare)
CANONUL 41
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU FURT)
Hoţul,
dacă de bunăvoie mărturiseşte fapta sa, să se afurisească pe un an,
după canonul 61 al lui Vasile cel Mare; iar dacă a fost dovedit, să se
afurisească pe doi ani. Dar noi vom lipsi pentru 40 de zile din
comuniune pe hoţul care de bunăvoie se căieşte, iar pe cel ce se
dovedeşte, pentru şase luni, mâncând după al nouălea ceas din zi mâncare
uscată şi făcând în fiecare zi o sută de metanii. (61 Vasile cel Mare; 3, 4, 5 Grig. Neocez.; 6 Grig. Nyssa)
CANONUL 42
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU FURTUL AVERII OBŞTEŞTI)
Cel
ce a fost prins în furtul averii obşteşti, ceea ce se numeşte furt
principal, să nu intre în preoţie. Iar dacă va cădea în această patimă
după ce a intrat în preoţie, se va despuia de preoţie, după canonul 25
al Sfinţilor Apostoli. (25, 72 ap.; 10 sin. 1-11; 6, 8 Grig. Nyssa)
CANONUL 43
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU PRĂDAREA MORMINTELOR)
Canonul
66 al lui Vasile cel Mare hotărăşte că cel ce jefuieşte mormintele
trebuie să fie neîmpărtăşit pe zece ani. Iar noi pe un an, mâncând după
al noulea ceas din zi şi făcând în Fiecare zi 200 de metanii. (66 Vasile cel Mare; 7 Grig. Nyssa)
CANONUL 44
Ioan Ajunătorul
(OSÂNDA PENTRU SPURCAREA CELOR SFINTE)
După Sfântul Grigorie de Nyssa, sacrilegiul se pedepseşte cu timp mai scurt decât adulterul; dar se dă până la trei ani. (25, 38, 72, 73 ap.; 25 Antioh.; 10 sin. I-II; 8 Grig. Nyssa; 2 Chiril Alex.)
CANONUL 45
Ioan Ajunătorul
(POCĂINŢA CELOR CARE JURĂ STRÂMB)
Canonul
82 al lui Vasile cel Mare hotărăşte ca cei ce prin constrângere jură
strâmb să se înlăture din comuniune pe trei ani; iar cei ce fără de
constrângere, să fie înlăturaţi de la aceasta pe zece ani. Iar noi
credem de cuviinţă ca aceştia să se scoată din comuniune pe un an,
mâncând după al noulea ceas din zi mâncări uscate şi făcând zilnic 250
de metanii. (25 ap.; 94 TruL; 10, 17, 29, 64, 82 Vasile cel Mare)
CANONUL 46
Ioan Ajunătorul
(NU ESTE CU DREPTATE A CERTA CU DOUĂ OSÂNDE PENTRU ACEEAŞI GREŞEALĂ)
Nici
femeia laică, nici călugăriţa să nu se despartă de biserică pentru
orice fel de păcat, ci numai de la împărtăşanie. Canonul zice să facem
aşa din cauză că multe femei s-au sinucis de ruşine; precum nici
presbiterul, nici diaconul, potrivit acestei norme : „Nu vei pedepsi de
două ori pentru aceeaşi" (Naum 1,9). (25 ap.; 34 Vasile cel Mare)
CANONUL 47
Ioan Ajunătorul
(POCĂINŢA PENTRU BĂUTURI NECURATE)
Căzând
ceva necurat în fântână, sau în untdelemn, sau în vin, cel ce bea acele
băuturi trei zile să nu se atingă de carne şi de brânză; şi şapte zile
să nu se cuminece. (63 ap.; 67 TruL; 2 Gang.)
CANONUL 48
Ioan Ajunătorul
(VOMAREA. POCĂINŢA CELOR CE VOMEAZĂ DUPĂ CUMINECARE)
Cel
ce a vomitat după dumnezeiasca împărtăşanie să se înlăture pe 40 de
zile de la dumnezeiasca cuminecătură, rostind cincizeci de psalmi în
fiecare zi şi făcând cincizeci de metanii, orişicum s-ar fi întâmplat
aceasta. Căci chiar dacă ar şti el că nu s-a întâmplat din cauza sa,
totuşi să se supună la orice caz pentru alte oarecare păcate ale sale.
CANONUL 49
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA CU MAŞTERA)
De
va păcătui cineva cu maştera sa, se pedepseşte cu trei ani, fireşte
ajunând până seara, şi mâncând uscat, şi în fiecare zi făcând cinci sute
de metanii. (79 Vasile cel Mare)
CANONUL 50
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA CU MAMA ŞI CU FIICA)
De
va păcătui cineva cu mama şi cu fiica, se pedepseşte cu patru ani,
mâncând uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 300 de
metanii.
CANONUL 51
Ioan Ajunătorul
(DESFRÂNAREA NEFIREASCĂ CU DOI FRAŢI)
De va face cineva sodomie cu doi fraţi, asemenea se pedepseşte.
CANONUL 52
Ioan Ajunătorul
(DESFRÂNAREA NEFIREASCĂ CU GINERELE)
De
va face cineva sodomie cu ginerele său, se pedepseşte cu patru ani,
mâncând uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 200 de
metanii.
CANONUL 53
Ioan Ajunătorul
(DESFRÂNAREA NEFIREASCĂ ÎNTRE FRAŢI)
De
va face cineva sodomie cu fratele său, se pedepseşte cu opt ani,
mâncând uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 400 de
metanii.
CANONUL 54
Ioan Ajunătorul
(DESFRÂNAREA NEFIREASCĂ CU FRATELE MAI MIC)
Dacă
vreun frate mai mic ar suferi sodomie de la cel mai mare, fără să facă
el sodomie, se pedepseşte pe trei ani, mâncând uscat după al nouălea
ceas din zi şi făcând 100 de metanii.
CANONUL 55
Ioan Ajunătorul
(CĂDEDEA CU FIICA SA)
De
va păcătui cineva cu fiica sa o dată, se pedepseşte cu cinci ani. Iar
dacă de mai multe ori, cu 12 ani, mâncând uscat după al nouălea ceas din
zi si făcând în fiecare zi 500 de metanii.
CANONUL 56
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA CU MAMA SA)
De
va păcătui cineva cu mamă-sa o dată, se pedepseşte cu şapte ani, iar
dacă de mai multe ori, cu 12 ani, mâncând uscat după al nouălea ceas din
zi și făcând cinci sute de metanii.
CANONUL 57
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA CU FINA)
De
va păcătui cineva cu fiica sa cea din Sfântul Botez o dată, se
pedepseşte cu opt ani, iar dacă de mai multe ori cu 10 ani, mâncând după
al nouălea ceas din zi și făcând cinci sute de metanii.
CANONUL 58
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA CU CUMĂTRĂ)
De
va păcătui cineva cu cumătră sa, se pedepseşte cu opt ani, mâncând
uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 300 de
metanii.
CANONUL 59
Ioan Ajunătorul
(CURVIA CU DOBITOACE)
De
va păcătui cineva de mai multe ori cu dobitoc, având soţie, se
pedepseşte cu opt ani, iar de nu are femeie şi a păcătuit o dată sau de
două ori, sau de mai mult de trei ori a păcătuit, se pedepseşte pe trei
ani, mâncând uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând 300 de metanii.
Aceste epitimii le va primi şi femeia care a păcătuit cu dobitoc.
CANONUL 60
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA CU VERIŞOARA PRIMARĂ)
De va păcătui cineva cu vara sa primară, se pedepseşte doi ani, mâncând uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 500 de metanii.
CANONUL 61
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA CU NECREŞTINI ŞI ERETICI)
De
va păcătui cineva cu o păgână, sau şi cu o evreică, sau cu turcoaică,
au cu eretică, neavând soţie legiuită, se pedepseşte trei ani, mâncând
uscat după al nouălea ceas din zi, făcând în fiecare zi 200 de metanii.
Asemenea se pedepseşte şi femeia care, neavând soţ legiuit, va păcătui
cu evreu, sau cu turc, sau cu eretic, sau cu armean. Iar dacă bărbatul,
care re soţie, şi femeia, care are soţ legiuit, ar păcătui cu astfel de
persoane păgâne sau eretice, se pedepsesc pe patru sau cinci ani,
mâncând uscat lupă al nouălea ceas din zi și făcând în fiecare zi 250 de
metanii.
CANONUL 62
Ioan Ajunătorul
(ADULTERUL SOŢIILOR DE CLERICI. DESPĂRŢENIA CANONICĂ A CLERICILOR)
Iar
dacă soţia presbiterului sau diaconului ar comite adulter, se
pedepsește cu trei ani, mâncând uscat după al nouălea ceas din zi şi
zicând în fiecare zi 300 de metanii. Fireşte că acestea se pedepsesc mai
greu decât alte adultere, pentru că ucid pe bărbaţii lor, făcându-se
ele prin acest fel de adulter cauza caterisirii din preoţie. Şi soţii
lor, dacă voiesc să le mai aibă pe ele soţii, se caterisesc din preoţie.
Iar dacă voiesc să aibă preoţia, se despart de dânsele mai înainte de a
se împreuna cu ele după adulter, potrivit canonului al 8-lea al
sinodului de la Neocezareea.
CANONUL 63
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA FEMEII CU DOI FRAŢI)
Iar
dacă o femeie ar păcătui cu doi fraţi, se pedepseşte pe trei ani,
mâncând uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 200 de
metanii.
CANONUL 64
Ioan Ajunătorul
(PĂCĂTUIREA FEMEII CU FAMEN)
Dacă
o femeie ar păcătui cu un famen, se pedepseşte cu trei ani, mâncând
uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 300 de
metanii.
CANONUL 65
Ioan Ajunătorul
(ÎMPREUNAREA NEFIREASCĂ CU SOŢIA)
De
va face cineva sodomie cu soţia sa, se pedepseşte pe opt ani, mâncând
uscat după al nouălea ceas din zi şi făcând în fiecare zi 200 de
metanii.