Rugăciunea îl face pe om să-și biruiască firea căzută
Rugăciunea îl face pe om să se lepede încetul cu încetul de lume și de sine însuși. Căci, așa cum arată Sfântul Isaac Sirul, „rugăciunea este omorârea gândurilor voinței după viața trupului. Cel care se roagă este întru totul deopotrivă cu cel ce a murit lumii”. Iar a stărui în rugăciune este una cu „a se făgădui cineva pe sine însuși”.
Rugăciunea îl face pe om să-și biruiască firea căzută și duce la omorârea omului celui vechi; și unindu-se prin ea cu Dumnezeu se îmbracă în omul nou. Prin lucrarea care-i este proprie, adică vorbirea cu Dumnezeu, rugăciunea ne duce la unirea în chip tainic cu Dumnezeu cunoscând din nou starea de apropiere și familiaritate cu El pe care o avea Adam în Rai.
Jean-Claude Larchet, Terapeutica bolilor spirituale, Editura Sofia, p. 313-314Rugăciunea îl face pe om să-și biruiască firea căzută
Cauzele gândurilor rele
Sfântul
Talasie observă că trei sunt căile prin care primim gândurile:
„simţirea (lucrarea simţurilor), amintirea şi starea mustului
(amestecarea) din trup [provocată de temperamentul omului]. Dar cele mai
stăruitoare sunt cele [gândurile] din amintire”.
Sfântul
Isaac Sirul ne aşază pe calea clarificării cauzelor care nasc gândurile
rele: „Mişcarea gândurilor în om se săvârşeşte din patru pricini. Întâi,
din voinţa trupului natural. Al doilea, din închipuirea de către
simţuri a lucrurilor lumii, pe care le aude şi le vede.
Al treilea,
din obişnuinţele pătimaşe şi din înclinările sufletului, pe care le are
în minte. Al patrulea, din atacurile (momelile) dracilor ce ne
războiesc prin toate patimile, din pricinile pe care le-am arătat mai
înainte. De aceea, omul nu poate până la moarte să nu aibă gânduri şi
război, cât timp se află în viaţa trupului acesta”.
Cauza
principală care provoacă cugetările rele este războirea dracilor cu cei
ce se nevoiesc întru virtute. În mare parte, relele cugetări vin de la
diavol, al cărui scop este să-l ducă pe om în păcat – fie cu gândul, fie
cu lucrul. El a încercat să se războiască chiar şi cu Mântuitorul
Hristos, fireşte, fără să reuşească să-şi atingă ţinta. Dracii, care
„caută pururea sufletul nostru, îl caută prin cugetări pătimaşe, ca să-l
împingă la păcatul cu gândul, sau la cel cu lucrul” (Sf. Maxim
Mărturisitorul). Cel ce gândeşte răul păcătuieşte cu gândul, iar cel ce
face voia diavolului şi îşi satisface poftele păcătuieşte cu lucrul; a
făptui păcatul înseamnă, deci, a păcătui cu lucrul. În timp ce dracii
însămânţează în noi necontenit gândul păcatului, pentru a ne subjuga
mintea, sfinţii, „cunoscând sămănăturile dracilor”, îi povăţuiesc pe
oameni cum să se ferească de unele ca acestea.
Sfântul Grigorie
Sinaitul consideră că gândurile păcătoase sunt cuvintele demonilor şi
„înainte-mergătoarele patimii”; mai întâi vine gândul cel rău, şi apoi
se făptuieşte păcatul. Iar Ilie Ecdicul observă: „Dracii războiesc
sufletul mai ales prin gânduri, nu prin lucruri; în timp ce „pricina
lucrurilor este auzul şi vederea”, pricina gândurilor este „obişnuinţa
şi dracii” (Ilie Ecdicul, Capete morale, cap. 18, p. 304). Dracii pun
mereu în noi sămânţa cugetărilor necurate şi neruşinate; fiecărei patimi îi corespunde dracul patimii respective.
Mitropolit
Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodoxă: știința sfinților părinți,
Editura Învierea, Arhiepiscopia Timișoarei, 1998, pp. 248-249
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
marți, 28 martie 2023
Faptul că inima nu iubeşte rugăciunea se datorează diferitelor păcate
Până la câte cuvinte se socotește vorbire deșartă? Sfântul Vasile cel Mare
Sfântul Ignatie Briancianinov – Vederea păcatului meu
Cine va declara război păcatului, smulgând cu sila păcatul din mintea, inima şi trupul lui, aceluia îi dă Dumnezeu un mare dar: „vederea păcatului său”!
Fericit este sufletul care şi-a văzut păcatul cuibărit în sânul său!
Fericit este sufletul care a văzut în sine căderea strămoşilor, vechimea vechiului Adam!
O asemenea vedere a păcatului său este vederea duhovnicească, este vederea minţii, vindecată de orbire prin darul dumnezeiesc. Sfânta Biserică învaţă să cerem de la Dumnezeu vederea păcatului nostru prin post, rugăciune şi îngenunchere.
Fericit este sufletul care neîncetat se învaţă în Legea Domnului! Căci într-însa el poate vedea chipul şi frumuseţea Omului Nou, iar prin comparaţie cu el, îşi poate cerceta şi îndrepta neajunsurile sale.
Fericit este sufletul care şi-a cumpărat ţarina pocăinţei prin omorârea sa cu privire la începuturile păcătoase! În această ţarină el îşi va găsi o nepreţuită comoară de mântuire.
Dacă ţi-ai dobândi ţarina pocăinţei, predă-te plânsului de copil faţă de Dumnezeu. Dacă poţi să nu ceri nu cere nimic de la Dumnezeu, lasă-te în voia Lui, cu lepădare de sine.
Înţelege şi simte, că tu eşti făptură, iar Dumnezeu este Făcătorul. Predă-te prin urmare fără să mai stai pe gânduri în voia Ziditorului, adu-I numai lacrimile de prunc, adu-I o inimă tăcută, gata să-I urmeze voia şi să-şi sigileze voia Lui.
Dacă însă din pricina prunciei tale, nu te poţi cufunda în tăcere deplină, în rugăciune şi în plânsul în faţa lui Dumnezeu, atunci rosteşte înaintea Lui o rugăciune smerită pentru iertarea păcatelor şi pentru vindecarea de patimile cele păcătoase, de aceste groaznice neputinţe morale, care se compun din greşalele săvârşite de bună voie în decursul unei vremi destul de însemnate.
Fericit este sufletul care şi-a dat seama că este pe deplin nevrednic de Dumnezeu, care s-a judecat ca unul ce se află ticălos şi păcătos! Un astfel de suflet se află pe calea mântuirii, într-însul nu este înşelare de sine.
Pravila de rugăciune și vederea păcatului meu, Editura Credința Strămoșească, 2003, pp. 53-55Sfântul Simeon Noul Teolog – Despre împărtășirea conștientă
Dar să nu te tulburi, iubitule, ascultând adevărul arătat ție de către noi.
Căci
dacă mărturisești că Trupul Domnului este Pâine a vieții care dă viață
și știi că Sângele Său dă viață celor ce se împărtășesc cu el, și se
face în cel care-l bea izvor de apă curgătoare spre viață veșnică (In.
4, 14), cum – spune-mi! – împărtășindu-te de acestea nu adaugi nimic mai
mult sufletește, ci, chiar dacă vei simți poate puțină bucurie, după
scurt timp rămâi iarăși așa cum erai mai înainte, neavând în tine niciun
adaos de viață sau izvor țâșnitor, sau văzând vreo lumină oarecare?
Căci celor ce n-au ajuns să treacă dincolo de simțire, pâinea aceasta li
se arată în chip simțit ca o simplă bucătură, dar în chip spiritual
(inteligibil) ea este lumină necuprinsă și neapropiată; tot așa și vinul
e și el în chip asemănător lumină, viață, foc și apă vie.
Deci,
dacă mâncând și bând pâinea dumnezeiască și vinul veseliei, nu vei
cunoaște că viețuiești viața cea stricăcioasă, că ai primit înlăuntrul
tău pâinea ca o lumină sau ca pe un foc, și că ai băut Sângele
Stăpânului ca o apă curgătoare și vorbitoare, dacă n-ai ajuns la vederea
și împărtășirea cu nimic din toate acestea, cum socotești că te-ai
făcut părtaș al vieții? Cum crezi că te-ai atins de focul cel neaprins
sau presupui că te-ai împărtășit de lumina cea veșnică? Negreșit,
nicidecum nu s-a făcut aceasta cu tine, care ești nesimțitor față de
unele ca acestea. Lumina te luminează, și tu ești orb; focul te
încălzește, și nu te aprinzi; viața te-a adumbrit, dar nu s-a unit cu
tine; apa cea vie a trecut prin sufletul tău ca printr-o trestie,
fiindcă nu te-ai găsit vrednic de primirea ei.
Deci, primind și
atingându-te astfel de cele neatinse și părându-ți-se că mănânci, de
fapt nu primești, nu mănânci, nici nu ai în tine însuți nimic din
acestea. Căci Cuvântul cel neapropiat, Pâinea care se coboară din cer
(In. 6, 33), nu se cuprinde în chip simțit, ci mai degrabă El Însuși
cuprinde și Se atinge și se unește fără amestecare cu cei vrednici și cu
cei bine pregătiți pentru primirea ei.
Dacă vei prăznui așa,
și așa te vei împărtăși de dumnezeieștile Taine, toată viața ta va fi o
sărbătoare, și nu numai o sărbătoare, ci și un prilej de sărbătoare și
un Paște, trecere și ieșire din cele văzute spre cele spirituale
(inteligibile), unde încetează orice umbră, orice închipuire și toate
simbolurile de acum și unde ne vom desfăta veșnic curați în chip curat
de Jertfa cea preacurată în Dumnezeu Tatăl și în Duhul Cel de-o- ființă,
privind pururea pe Hristos și fiind văzuți de către El, fiind împreună
cu Hristos, împărățind împreună cu Hristos, decât care nimic nu e mai
mare în împărăția cerurilor. Căruia I se cuvine toată slava, cinstea și
închinăciunea împreună cu Tatăl și Preasfântul și de-viață-făcătorul Său
Duh acum și pururea și în vecii nesfârșiți. Amin.
Sfântul
Simeon Noul Teolog, Împărtășirea continuă cu lacrimi și străpungerea
inimii (din cartea Împărtășirea Continuă cu Sfintele Taine, p. 424-425)De ce este viaţa atât de chinuitoare? De ce nu ne putem răbda unii pe ceilalţi?
V-aţi pus vreodată întrebarea de ce este atât de înăbuşitor în lume, de ce este viaţa atât de chinuitoare? De ce nu ne putem răbda unii pe ceilalţi?
Răspunsul este următorul: pentru că păcatul a otrăvit atmosfera vieţii. Cu toţii suntem bolnavi de păcat. Şi dacă rănile nevindecate ale trupului răspândesc o duhoare greu de îndurat, cu atât mai grea este miasma păcatului!
Aşa cum bolile trupului pot fi în afară (văzute) şi în lăuntru (ascunse), aşa şi păcatele, ca boli ale sufletului, pot fi văzute şi nevăzute. Adesea ne amăgim cu gândul că putem ascunde de ochii celor din preajmă rănile păcatului din sufletul nostru. Trecem drept oameni buni şi cumsecade, însă de Dumnezeu nimic nu putem ţine ascuns.
Ochii Săi sunt mai strălucitori decât Soarele şi pătrund pretutindenea. Dacă, cu ajutorul a ceva asemănător razelor Röentgen, am putea cumva vedea tainica stare sufletească a fiecăruia dintre noi sau a întregului neam omenesc – căci Dumnezeu vede acestea –, ne-am îngrozi!
Arhimandritul Serafim Alexiev, Viața duhovnicească a creștinului ortodox, Editura Predania, București, 2010, p. 81
Trezvia și rugăciunea
Așadar, războiul nevăzut despre care vorbea Sfântul Nicodim Aghioritul
nu mai este astăzi chiar atât de nevăzut. Există un război nevăzut dus
în prezent prin mai toate mijlocele media sau prin aproape întregul
mediu de existență umană, care ne inculcă cum să trăim necreștinește,
fără ca noi să realizăm că, de fapt, suntem în permanență seduși și
manipulați. Războiul pe care cel rău îl ducea în trecut, șoptind în
mintea omului pentru a-i induce patimile murdare ca dorințe proprii, se
duce astăzi oficial prin mai tot ce ni se întâmplă.
Din păcate
însă, omul modern nu mai realizează presiunea acestui război. El se
crede liber, de pildă, să se vaccineze, din moment ce a auzit de zeci de
mii de ori mai peste tot că nu există altă soluție. Nu realizează însă
că, în cele mai multe cazuri, în spatele alegerii nu se află o decizie
rațională, ci un impuls generat de disonanța cognitivă la care a fost
supus de-a lungul timpului. Arhitecții opiniei publice știu că 80% din
populație își va schimba punctul de vedere, indiferent de minciuna care
se va promova, iar numai 4% va protesta, potrivit legii spiralei. Cu
alte cuvinte, victoria este o chestiune de timp, fiind proporțională cu
afilierea la conștiința de turmă, zisă astăzi mainstream, sau cu expunerea la mass-media.
Ce
putem face? Legile războiului nevăzut sunt descrise cu minuțiozitate de
Sfinții Părinți. Apărarea nu poate fi alta decât trezvia și rugăciunea,
înfrânarea și lupta cu patimile, răbdarea necazurilor cu smerenie și
discernământul cultivat prin toate acestea. Salvarea nu va fi posibilă
atât timp cât rămânem cu ochii lipiți de ecrane sau odihnindu-ne în cine
știe ce patimă. Legile acestui război, ca ale oricărui război, sunt
extrem de dure. Iar biruința nu se poate obține decât cu ajutorul
harului dumnezeiesc. Mai sunt încă oameni care mai duc lupta și se
mântuiesc. Când ei nu vor mai exista, istoria va înceta și ea.
Acest
război bunăoară marchează sfârșitul istoriei, pentru că vrăjmașul s-a
făcut stăpân pe toate mijlocele, iar lumea i se supune prin închinarea
la realitatea virtuală, prin plăceri și confort, prin părăsirea duhului
mărturisirii și prin desfrânare. Prin dictatura orwelliană, fiara își va
arăta tot mai mult dinții, și deja a făcut-o prin pandemie și
vaccinare. Dumnezeu va îngădui și aceasta încă o vreme, ca să nu se
piardă întreaga lume în oferta minciunii și a plăcerilor. Însă dureroasă
va fi cearta, iar cei care nu vor dobândi pacea cu greu vor putea trece
de aceste încercări.
Totul depinde în primul rând de noi. Să ne
lepădăm de mass-media și să ne reîntoarcem la păzirea poruncilor lui
Hristos și la pocăință! Dumnezeu este foarte aproape de fiecare dintre
noi și așteaptă doar atât, să vadă că-L alegem pe El și nu lumea, pentru
a ne dărui biruința asupra patimilor, a tuturor vrăjmașilor Săi și
viața veșnică. Cine nu crede aceasta, nu crede că există Dumnezeu!"
Nu știm când ne va bate Dumnezeu la ușă și ne va chema să dăm răspuns SFÂNTUL CUVIOS EFREM FILOTHEITUL DIN ARIZONA
Unii spun: „Cum e cu putință ca Dumnezeu să perceapă gândurile
milioanelor și miliardelor de oameni?”. Astăzi vin computerele cu modul
în care lucrează, ca să ne convingă neîndoielnic de aceasta. Cu atât mai
mult Dumnezeu, Care „pretutindenea este și pe toate le plinește”, Care
este cu totul înlăuntrul nostru, nu poate oare să cunoască gândurile
noastre și să vadă limpede toate faptele noastre în oglinda Sa? Noi, ca
niște păsări de noapte, ca niște cârtițe credem că acestea, care le
vedem noi, le vede și Dumnezeu și că celelalte nu le vede. Toate însă
sunt cunoscute și percepute de Dumnezeu.
Trebuie, așadar, ca omul
duhovnicesc să cunoască aceasta și să ia aminte la sine, fiindcă nu știm
nici ziua, nici ceasul „în care Fiul omului va veni”[1]. Vedem o
iconiță la Școala Catehetică în care Domnul bate la ușă; da, este
adevărat. Vine Hristos și îți bate la ușă, zicând:
– Pașaportul tău este gata?
– Nu, merg să-l fac acum.
– Acum este târziu. S-a terminat…
Vă
voi povesti o întâmplare cu un om care nu era pregătit pentru ieșirea
din trup. Pe când mă aflam la Noul Schit – atunci când obștea noastră se
întemeiase cu câțiva călugări – s-a petrecut un fapt înfricoșător și
foarte folositor cu un stareț din schit. Erau doi frați ce trăiau
împreună, un preot și un monah. Acest monah era starețul și era grav
bolnav cu inima. M-a chemat fratele lui ca să se spovedească. Am făcut
spovedania și am ajutat cât s-a putut. Însă se pare că ispititorul „a
pus piciorul în prag” și l-a convins să ascundă greșeli, ce aveau
legătură poate cu viața sa din lume. Când s-a îngreuiat, a trimis pe
fratele său și m-a chemat din nou. Mi-a spus:
– Starețul se
neliniștește. Ia vino, părinte duhovnic, căci ceva nu merge bine. Și-a
pierdut răbdarea și se indignează. Vino să-l întărești în răbdare, ca să
nu-și piardă sufletul.
Eu însă m-am mirat, căci monahii sunt răbdători în boală.
– Nu se indignează monahul așa de ușor. Altceva trebuie să fie.
Când
am mers din nou și l-am văzut, mi-am dat seama că nu-și pierduse
răbdarea, ci se petrecea ceva nou cu el, ceva înfricoșător, ce avea
legătură cu sufletul său. Mi-am dat seama că îl înconjuraseră demonii,
care îi spuneau păcatele lui. „Ai făcut aceea și aceea…”. Era înfricoșat
de parcă îl înconjuraseră niște câini turbați care îl mușcau, iar el se
apăra, se sălbăticea, se temea și își lua măsuri de apărare. M-a
simțit, dar era atent la demoni, de aceea nu mi-a dat atenție.
De îndată ce am văzut aceasta, m-am străduit să-l ajut. Mi-am dres vocea, ca să mă fac auzit.
– Gheronda, ce-ți spun demonii?
– Nu se poate spune. Aceștia știu mai bine păcatele noastre, mai bine decât ni le putem noi aminti.
– Tot ce-ți spun ei, să-mi spui și mie.
Încet-încet
a început să-mi spună păcate ce i le arătau demonii și dintre care cele
mai multe nu le spovedise. Eu i le luam. Nădăjduiam că Dumnezeu va face
milă cu el. Era într-o stare jalnică, deznădăjduit. M-am gândit să merg
la ucenici, să le spun să lase ascultările și să se roage pentru el cu
metanierul.
– Voi lipsi pentru două-trei minute și mă voi întoarce.
– Nu pleca, părinte duhovnic! Am nevoie de tine… Nu mă lăsa singur!
Am mers la părinți și le-am spus să ne rugăm toți cu metanierul, ca să-l ajutăm. La întoarcerea mea l-am găsit liniștit.
– Cum ești, Gheronda? Au plecat?
– Aici sunt câinii, dar acum tac. Acum sunt bine.
Seara,
în timpul privegherii, au venit demonii la chilia mea și făceau
gălăgie. Era pentru prima oară în viața mea când mă luptau atât de
simțit, de aproape. Eu însă fără să mă înfricoșez, le-am spus: „Voi cu
treaba voastră, iar eu cu a mea”. Mi-am aprins lampa ca să citesc, iar
ei săreau dintr-o parte în alta, ca să mă zăpăcească. La dumnezeiasca
Liturghie nu s-au arătat.Am mers apoi să-l văd pe acel stareț.
L-am ajutat din nou cu spovedania, rugăciuni și Sfântul Maslu.
–
Acum cum te simți, Gheronda? Bine, dar numai demonii au venit? Îngerul
tău păzitor unde este? Pe îngerii noștri păzitori îi vezi? (Eram
împreună cu un alt duhovnic).
– Da, sunt aici, dar ai voștri poartă
coroană și altceva deosebit, ca și îngeri care păzesc pe duhovnici. Luni
vom avea sărbătoare. Vor veni și alte persoane. (Se referea la moartea
sa. Și într-adevăr, luni, la Slujba de înmormântare, au venit și alte
persoane, care în acel ceas lipseau din Schit). Dumnezeu să-ți
răsplătească binele ce mi l-ai făcut!
– Arhanghelul Mihail unde este? De ce nu vine să te ia?
– Stă la ușă în față. Nu mă ia, fiindcă așteaptă poruncă de sus.
– Gheronda, merg să mă odihnesc un ceas, fiindcă sunt obosit de la priveghere și voi veni din nou.
– Mergi să te odihnești! Sunt bine. Maica Domnului să-ți răsplătească ce ai făcut pentru mine!
– Ce am făcut? Nici datoria nu mi-am făcut-o.
În
ultimele ceasuri ale vieții sale demonii au vrut să-l îngenuncheze în
ceva serios. Am trimis pe părinți în ziua de dinaintea ajunului morții
sale, ca să-l vegheze de-a lungul nopții și să se roage cu metanierul
pentru el, să-l ajute. Demonii îi spuneau să bea ulciorul cu apă, ca să
scape de dureri, fiindcă erau încredințați că așa avea să plesnească.
Adică demonii aveau să spună apoi că s-a sinucis de bunăvoie. Dar atunci
când a cerut ulciorul, a apucat, din fericire, fratele său înainte și
nu i l-a dat, căci dacă ar fi băut toată acea apă, avea să plesnească.
Când m-am trezit, mi-au spus că deja sunaseră clopoțelul care anunța că
plecase, se săvârșise.
Ați văzut milostivirea lui Dumnezeu, cum a intervenit în ultima clipă, ca să-l mântuiască?
De
aceea noi, duhovnicii, sărmanii, ne silim să facem pașapoartele
oamenilor bine, ca nu cumva să nu poată trece de vămi, de vameși care ne
așteaptă în văzduh, până ce vom ajunge Sus. Iar când pașaportul nostru
este în regulă, atunci trecem. Dacă nu este în regulă, ne vor opri și ne
vor spune:
– Ei, aici ești dator și nu poți să treci!
Iar apoi
sufletul va spune: „De ce duhovnicul nu m-a ajutat? De ce nu m-a
sfătuit? De ce nu m-a curățit deplin de păcate? De ce nu mi-a făcut bine
pașaportul? Bine, eu nu am știut. Dar nici el nu a știut? Om cu studii,
specialist în această lucrare, trebuia să mă aranjeze bine”. Ați
înțeles? De aceea și noi aici, cei care îi ajutăm pe oameni, le spunem:
„Fiul meu, am făcut astfel, ca să-ți facem actele și să treci; acestea
sunt ajutoarele pentru ca nu cumva să înaintezi și să fii împiedicat”.
Acesta este motivul pentru care trebuie și noi să cercetăm cugetele și
sentimentele inimilor oamenilor, fiindcă uneori le spun pe toate, iar
noi trebuie să facem învățătură specială, astfel încât să cunoască cum
și ce trebuie să spună. Această osteneală mică să o vadă Dumnezeu și să
ne mântuiască și pe noi în cele din urmă, pentru ceea ce facem.
Pe
cât putem, fiilor, – și primul sunt eu – să ne înțelepțim și să ne
străduim să ne ajutăm pe noi înșine, pe cât se poate cât mai repede. Nu
știm când ne va bate Dumnezeu la ușă și ne va chema să dăm răspuns: „Cum
ți-ai petrecut viața? Ce ai făcut cu timpul și cu prilejurile ce ți
le-am dat? Ce ai făcut cu binefacerile ce ți le-am făcut?”.
Există un
zid în viața noastră, care este voia noastră. Punem voia noastră
înainte. „Vreau să fac acel lucru. Vreau și cedez. Mă trage patima, mă
trage plăcerea și fac voia mea, iar nu voia lui Dumnezeu”. Aceasta este
ceea ce ne strică totul. De aceea, atunci când le spunem toate la
duhovnic, ajută Dumnezeu. Și greșeală să facă duhovnicul, dacă noi facem
ceea ce ne-a spus, suntem în regulă și vom avea răsplată pentru
greșeală. Iar Dumnezeu îl va lua pe duhovnic și îi va cere socoteală,
fiindcă el poartă răspunderea, ca unul ce a dat porunca.
Fiilor,
rugați-vă pentru noi, duhovnicii, să ne dea Dumnezeu Duh Sfânt, să ne
acopere și să ne păzească. Și cu Duhul Sfânt, pe Care Îl vom primi prin
rugăciunile voastre, să vă ajutăm în această lucrare grea, ce se numește
mântuirea sufletului.
Să te mărturiseşti regulat, că dacă mături casa mai des, ţi-i drag să stai în ea CUVIOSUL PĂRINTE PAISIE OLARU
Unui fiu duhovnicesc îi dădu bătrânul următoarele sfaturi pentru spovedanie:
–
Să te mărturiseşti regulat, că dacă mături casa mai des, ţi-i drag să
stai în ea. Dacă speli cămaşa, ţi-i drag s-o îmbraci. Căci dacă se face
mult gunoi în casă, este mai greu de scos afară. Să te mărturiseşti mai
des, dacă nu în fiecare săptămână, măcar în fiecare lună.
Spun ucenicii Părintelui Paisie, că după ce-i spovedea şi le dădea unele sfaturi, le zicea cu duh smerit şi rugător:
– Să fiţi sinceri la spovedanie, să nu vă îndoiţi niciodată de duhovnic, căci nu el, ci Dumnezeu vorbeşte şi lucrează prin el.
La urmă bătrânul adăuga această rugăciune de iertare fiilor săi duhovniceşti, care le mişca inima până la lacrimi:
–
Iertaţi-mă şi Dumnezeu să vă ierte, că poate v-am smintit sau poate nu
m-am purtat cu voi cu mai multă dragoste. Să ne rugăm unii pentru alţii,
ca Dumnezeu să ne învredniceacă de mântuire şi să ne facă parte de un
colţişor de Rai…
Arhimandrit Ioanichie Bălan, Părintele Paisie Duhovnicul, Editura Trinitas, 1993, p. 112, 115
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
-
Conacul boieresc cunoscut localnicilor sub numele de Stupina lui Christoph este situat la marginea Brasovului, intr-o zona linistita ...