Și toate păcatele celor nespovediți rămân asupra copiilor lor. Rămân și le trag copiii, de aceea și în viață, povestesc unii dintre creștini: „Nu mai pot scăpa, n-am spor, n-am niciun progres, n-am nicio prindere, sunt lipsit de orice posibilitate, muncesc, învăț, dar bat pasul pe loc”.
Un păcat spovedit se șterge, ne spun Sfinții Părinți și nu mai alterează gena neamului tău. Ce se întâmplă însă cu păcatele nespovedite? Cum pot influența păcatele părinților destinul copiilor lor? Și cum trebuie să le spovedim, ne învață Părintele Justin Pârvu PĂCATELE NESPOVEDITE ALE PĂRINȚILOR | PR. JUSTINJudecata lui Dumnezeu
Dar de scăpat de judecata asta comună, nu scăpăm noi, pentru că la
Judecată, acolo, vom merge toate neamurile, vom merge toate familiile.
Vom merge acolo cu toții, până la ultimul. Acolo vor fi familia noastră,
familia vecinului și așa mai departe, încât acolo se vor descoperi
faptele copiilor în fața părinților, acolo se vor descoperi faptele
părinților în fața copiilor lor și acolo va fi blestemul copiilor asupra
părinților că nu i-au învățat ce trebuia și când trebuia. Acolo va fi
blestemul părinților asupra copiilor că nu i-au ascultat când ei le-au
vorbit și iată așa judecata va fi foarte aspră.
Noi mai avem, însă, salvarea mărturisirii, acum cât suntem în viață, ca
să scăpăm de toate tainele acestea mari acoperite aici, ca să nu se
descopere dincolo, să le spovedim aici. Că mare durere este pentru un
creștin care trăiește 30-40-50 de ani, 60 de ani și nu se spovedește și
iată că intră cu mașina într-un accident și moare acolo.
De ce nu avem spor în casă?
Și toate păcatele celor nespovediți rămân asupra copiilor lor. Rămân
și le trag copiii, de aceea și în viață, povestesc unii dintre creștini:
„Nu mai pot scăpa, n-am spor, n-am niciun progres, n-am nicio prindere,
sunt lipsit de orice posibilitate, muncesc, învăț, dar bat pasul pe
loc”. Și dacă îl iei pe om și stai de vorbă cu el, de unde vine, ce
neamuri are, ce morți… „Păi, ce să am? Bunicul meu, îmi povestea despre
un frate al lui, s-a spânzurat”. „Hai să îți povestesc după aceea că
altul s-a înecat, s-a aruncat în apă. Altul că nu mergea la biserică,
înjura, era rău, bătăuș, stricat”. Și atunci copiii aceștia trag toate
ponoasele, trag toate urgiile, toate urmările rămân asupra lor.
De aceea, orice gândiți dumneavoastră, orice vorbiți, orice faceți apare
pe înregistrarea aceasta. Dacă cipul te înregistrează așa, darămite
Duhul Sfânt, Duhul lui Dumnezeu care este asupra noastră și care
planează asupra vieții noastre? Și nu e o mișcare fără voia lui
Dumnezeu. Niciun fir de păr nu cade fără voia lui Dumnezeu și atunci, cu
atât mai mult viața noastră trebuie să fie foarte corectă, foarte
cinstită?
Să nu amânăm spovedania
De aceea a lăsat Biserica patru posturi pe an. Dar nu numai în cele patru posturi creștinul se poate spovedi. El se poate spovedi și în ziua de Paști și în ziua de Crăciun și în ziua de Bobotează. De ce, când ai o durere de măsele și nu poți dormi o juma’ de noapte, o noapte, imediat zici: „Hai la dentist, hai să-i punem ceva, s-o scoatem, ori o tratăm, că nu se mai poate!”. Ei bine, la fel trebuie să fie și cu păcatul săvârșit. Nu trebuie lăsat acoperit, că se depune uitarea peste el. Mâine vin altele și altele și în felul acesta se adaugă zi de zi la păcate și nu mai poți face nimic.
De aceea păcatele trebuie spovedite cât mai des și cât mai atent. Creștinii noștri aveau altădată la șold aici, o condică, un carnet, carnetul de zi, așa cum avem noi acum carnetul cu programul de lucru. Și acolo, în fiecare moment își notau, după fiecare zi, făceau seara bilanțul păcatelor. La săptămână, când mergea creștinul la spovedit, acolo era oglinda lui și citea păcatele.
Spovedania cu efect
Dar nu numai să citești ca pe o poezie și: „Gata m-am spovedit”. Părintele vine și dezleagă și s-a terminat spovedania. Nu, dragii mei! Fiecare păcat trebuie să fie cum scoți o rădăcină, o plantă cu o rădăcină adâncă înfiptă în pământ. Și tragi de ea să o scoți la suprafață, așa trebuie să fie și durerea sufletească a creștinului care-și spune păcatul. Că de abia acest păcat, care îi scos cu toată forța și regretul sufletesc, de abia acela este într-adevăr un păcat spovedit.
Așa… „hai, mă duc la spovedit. Hai, nu mergi și tu?”. „Ba da, mergem, hai!”. „E cineva la părintele?”. „Da, dar mai sunt vreo 4-5 și intrăm și noi. În 4-5 minute a terminat cu grupul. Hai, intrăm și noi!”. Și apoi mai vine altul. Băi, băieți, asta nu e spovedanie, asta este batjocura tainei… Și vă spun, că orice puteți lua cu ușurință, dar spovedania, nu, niciodată.
De aici vin tulburările în familie și în lume
Spovedania este în atenția și în centrul preocupărilor noastre, că de
aici este și tulburarea în familie, de aceea este și tulburarea în
societate, în lumea întreagă, din cauza păcatelor care se suprapun unele
peste altele. De ce atâta barbarie și tiranie în lumea aceasta a
noastră? Unde s-a mai pomenit atâta nenorocire și Babilon decât tocmai
în zilele acestea ale noastre? De aceea și Dumnezeu nu ne mai poate
suporta că am inventat toate diavolismele unul împotriva celuilalt. Să
se descopere, să se afle, să se știe ce se vorbește sau ce se spune.
Povestea lui Ion Creangă când îi întinde bătrâna papucii diavolului,
nu-i fără rost. Îi spune: „Dă-mi papucul, diavole”! Și el îi răspunde:
„Nu, nu mă apropii de tine că m-ai întrecut”. Deci, omul a întrecut pe
diavol, în iscusința răutăților.
Trebuie să fiți cu mare atenție, căci vom da seama înaintea lui Dumnezeu de orice cuvânt, de orice gând, de orice vorbă. Cuvântul trebuie să fie măsurat, să fie cântărit, să fie drept, fără sminteală. Omul să fie atent și să se uite în jurul lui, că te mai vede un copil în casa ta că fumezi, de pildă, și va fuma și el. Îi spui copilului la 18 ani: „Măi, să nu bei!”. Păi, dacă tata vine acru acasă după 7-8-10 ore, ce-o să facă copilul acesta? Ăsta-i crescut deja, celula lui este stricată, alterată și așa se merge din tată în fiu, se tot duc cu treburile astea și păcatele astea și mai spun că nu au nimic. Trebuie să fim atenți să nu fim mijloc de sminteală. Asta este sminteala: puterea păcatului asupra copiilor noștri.
(Extras din cartea „Ne vorbește Părintele Justin, vol. III)