O,
Dumnezeule Mare, mântuieşte-mă de toate relele; o, Dumnezeule Mare,
care ai hărăzit mângâiere tuturor Sfinţilor, hărăzeşte-mi-o şi mie, care
ajuţi şi sprijini toate lucrările, ajută-mă şi sprijină-mă în toate
nevoile, scapă-mă de toate primejdiile, de toţi duşmanii văzuţi şi
nevăzuţi.
În numele Tatălui care a
creeat lumea, în numele Fiului care a răscumparat-o, în numele
Sfântului Duh care a împlinit legea în toată a ei desăvârşire.
Binecuvântarea lui Dumnezeu Tatăl care cu cuvântul a zidit lumea, să fie pururea cu mine!
Binecuvântarea Domnului Isus Hristos, fiul Marelui Dumnezeu, să fie pururea cu mine!
Binecuvântarea Sfântului Duh cu cele mai scumpe daruri ale Sale, să fie pururea cu mine!
Doamne,
norii grei ai nenorocirilor şi ai supărarilor se abat asupra capului
meu şi întristările sfâşietoare mă copleşesc, dar mă mângăi că Tu mă
iubeşti şi această încredinţare mă încurajează. Plin(ă) de nadejde în
dragostea şi bunătatea Ta, nu voi lăsa să mă biruiască împotrivirile
soartei, ci mă voi lupta cu curaj, căci numai cu ajutorul Tău voi reuşi.
La
tine, dar Preabunule Doamne, alerg şi mă rog: vino grabnic şi mă
mântuie cu puterea Ta, cu mila Ta, precum ai mântuit şi pe Petru cel ce
venea pe apă; întinde-mi mâna ca şi lui şi mai presus Doamne dă-mi
sănătate şi..........(se spune o singură dorinţă).
Doamne,
ai milă şi nu zăbovi şi primeşte cu bunătatea Ta rugaciunea mea ce o
fac către Tine, apără-mă cu Harul Tău şi ajută-mă sa fiu statornic în
angajamentul ce-l iau faţă de Tine: de a da o bucată de pâine la săraci
şi de a mă ruga pentru cei aflaţi în primejdii sau suferinţă şi pentru
mântuirea tuturor oamenilor.
Trimite
Doamne binecuvantarea Ta peste duşmanii mei cunoscuţi....(se spune
numele) şi necunoscuţi şi ind reaptă-i cu gânduri bune spre mine şi spre
toţi ai casei mele.Tu Doamne, doreşti ca omul să trăiască în unire şi
dragoste pe pământ.
Fă-i şi pe
cei ce mă asupresc, mă urăsc, mă chinuiesc, mă năpăstuiesc, mă
descurajează, ma desconsideră, să cunoască milostivirea Ta şi
luminează-le Tu, Doamne, inima lor şi fă-o primitoare de dragoste, ca să
trăim în deplină unire, cu inima curată şi ne iartă nouă greşelile,
precum iertăm celor ce ne greşesc nouă. AMIN!Sfânta Treime
Sfanta
Treime este praznuita a doua zi dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh,
adica in Lunea Rusaliilor. Tatal, Fiul si Sfantul Duh sunt una in
fiinta. Sfanta Treime e "o singura fire, o singura vointa, o singura
lucrare, o singura putere, o singura autoritate, pentru ca e o singura
Dumnezeire", spune Sf Ioan Damaschin. Apoi Sfantul Atanasie cel Mare
incearca o alta redare a Sfintei Treimi: "Toti trei au o singura fiinta,
vointa, putere si slava, o singura Dumnezeire, aratata in trei
ipostasuri, sunt un singur Dumnezeu in trei persoane, asa cum soarele
are disc, raza si lumina, dar e un singur soare."
Tatal,
Fiul si Sfantul Duh au impreuna insusirea de a fi nefacuti si mai au ca
si trasatura comuna Dumnezeirea. Deosebit este faptul ca Fiul si
Sfantul Duh sunt din Tatal. Tatal este nenascut, Fiul este nascut din
Tatal iar Sfantul Duh este purces din Tatal.
DUMNEZEU
TATAL nu primeste existenta de la nimeni, El este izvorul din care se
trag Fiul si Sfantul Duh. Tatal este vesnic si inseamna VOINTA! Tatal a
creat totul din nimic prin Voia Lui si toate cele vazute si nevazute se
supun Voii Lui. Acest lucru reiese si din Rugaciunea "Tatal Nostru" pe
care Domnul Iisus Hristos a transmis-o Sfintilor Apostoli: "Tatal Nostru
care esti in Ceruri, Sfinteasca-Se Numele Tau! Vie imparatia Ta,
Faca-se Voia Ta, precum in cer, asa si pe pamant."
La crearea lumii ia parte Sfanta Treime: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Au fost impreuna de la inceputuri.
DUMNEZEU
FIUL este nascut, insa este impreuna vesnic cu Tatal si de-o fiinta cu
Acesta. Fiul nu Si-a inceput existenta la nastere, ci de la inceputuri:
de cand e Tatal e si Fiul.
Fiul se mai numeste si
"CUVANTUL". In Facerea Lumii scrie: "Si a zis Dumnezeu: Sa fie lumina.
Si a fost lumina." Tatal a poruncit prin Voia Lui iar Fiul a zidit prin
Cuvant, urmand Voia Tatalui.
Fiul este Ziditorul
lumii, asa cum spune si Sfantul Ioan Apostolul:"La inceput era Cuvantul
…….acesta era intru inceput la Dumnezeu. Prin El (Cuvantul) toate s-au
facut; si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut." Si daca toate
Tatal le-a facut prin Fiul, atunci si mantuirea lumii trebuia s-o
savarseasca tot prin Fiul. Dumnezeu Fiul si-a luat asupra Lui lucrarea
Mantuirii.
DUHUL SFANT purcede
doar de la Tatal. Sfantul Atanasie spune:" Sfantul Duh este din Tatal,
nu facut, nici plasmuit, nici nascut, ci purces" de la inceputuri.
"Toate cate le au Tatal si Fiul, le are si Duhul Sfant" spune Apostolul
Ioan, pentru ca orice lucrare savarsita de Dumnezeu in lume e savarsita
de cele trei persoane Dumnezeiesti in aceasta ordine: porneste de la
Tatal, prin Voia Lui, e infaptuita de Fiul si desavarsita de Sfantul
Duh. Aici se arata insa doar partea pe care o are fiecare in lucrare, nu
deosebirea de asezare si de rang in cadrul Sfintei Treimi.
Duhul
Sfant a umplut de viata cele facute la inceput: "Duhul lui Dumnezeu Se
purta pe deasupra apelor.."(Facerea1,2). Sfantul Ioan Spune :"Duhul este
cel ce da viata".
Sfintii
Parinti ne spun ca prin Iisus Hristos avem intrare la Tatal dar prin
Sfantul Duh avem intrare la Iisus Hristos. Fiul este usa spre Tatal, dar
Duhul Sfant e cheia care ne deschide aceasta usa. El ne deschide calea
spre Hristos pentru ca ne descuie mintea, ne aduce cunoastere prin
luminare dumnezeiasca. Tatal este casa, Iisus Hristos este usa, iar
Sfantul Duh este cheia usii. De aceea spune Iisus "Nimeni nu vine la
Tatal Meu decat prin Mine".
Iisus este "Adevarul",
dar Cel care ne povatuieste mintea noastra la tot Adevarul, umplandu-ne
de Adevar, este Sfantul Duh, ne explica Sfantul Ioan Apostolul. Hristos
este "Viata", dar cel ce sadeste in noi viata este Sfantul Duh. Deci
Iisus Hristos zideste, iar Sfantul Duh desavarseste.
Sfantul
Duh purcede de la Tatal, dar prin Fiul. Proorocii Vechiului Testament
erau ajutati sa auda Cuvantul lui Dumnezeu (pe Fiul) prin Sfantul Duh.
Duhul cobora Cuvantul in inima lor, ii facea sa-L auda, sa-L inteleaga.
Sf.Simion
Noul Teolog, explica foarte frumos si pe intelesul nostru, lucrarea
Sfantului Duh :"..De ce Sfantul Duh se numeste gura lui Dumnezeu si Fiul
se numeste Cuvantul? Fiindca precum cuvantul nostru, care este in
sufletul nostru se rosteste si se arata altora prin gura noastra si in
alt chip e cu neputiinta sa-l rostim sau sa-l aratam, decat prin
vorbirea gurii, la fel si Fiul lui Dumnezeu nu poate fi cunoscut sau
auzit, daca nu Se descopera prin Prea Sfantul Duh." Astfel ca Duhul
Sfant ne ofera capacitatea de a intelege cunoasterea pe care o primim -
desavarseste lucrarea Domnului. Si lucrarea aceasta se numeste "harul
dumnezeiesc".
Sfantul Duh iti ofera darurile divine,
printre ele numarandu-se si clarvederea, clarcunoasterea, clarsimtirea,
clarauditia. Sfantul Apostol Pavel spune .."avem felurite daruri, dupa
harul ce ni s-a dat. Daca avem proorocie, sa proorocim dupa masura
credintei….daca unul invata, sa se sarguiasca in invatatura…"
Toate
fapturile vazute si nevazute create de Dumnezeu se supun Voii Lui.
Indiferent ca ne rugam Maicii Domnului, Sfintilor Parinti, apostoli,
ingerilor pazitori, arhanghelilor, toti se supun Voii lui Dumnezeu si nu
o incalca. Si cand suntem ajutati in rugaciunile noastre catre ei, sa
ne amintim sa multumim mai intai lui Dumnezeu si apoi celorlalte calauze
divine, pentru ca prin Voia Sa se infaptuieste totul.