O, Dumnezeule Mare, mântuieşte-mă de toate relele; o, Dumnezeule Mare, care ai hărăzit mângâiere tuturor Sfinţilor, hărăzeşte-mi-o şi mie, care ajuţi şi sprijini toate lucrările, ajută-mă şi sprijină-mă în toate nevoile, scapă-mă de toate primejdiile, de toţi duşmanii văzuţi şi nevăzuţi.
În numele Tatălui care a creeat lumea, în numele Fiului care a răscumparat-o, în numele Sfântului Duh care a împlinit legea în toată a ei desăvârşire.
Binecuvântarea lui Dumnezeu Tatăl care cu cuvântul a zidit lumea, să fie pururea cu mine!
Binecuvântarea Domnului Isus Hristos, fiul Marelui Dumnezeu, să fie pururea cu mine!
Binecuvântarea Sfântului Duh cu cele mai scumpe daruri ale Sale, să fie pururea cu mine!
Doamne, norii grei ai nenorocirilor şi ai supărarilor se abat asupra capului meu şi întristările sfâşietoare mă copleşesc, dar mă mângăi că Tu mă iubeşti şi această încredinţare mă încurajează. Plin(ă) de nadejde în dragostea şi bunătatea Ta, nu voi lăsa să mă biruiască împotrivirile soartei, ci mă voi lupta cu curaj, căci numai cu ajutorul Tău voi reuşi.
La tine, dar Preabunule Doamne, alerg şi mă rog: vino grabnic şi mă mântuie cu puterea Ta, cu mila Ta, precum ai mântuit şi pe Petru cel ce venea pe apă; întinde-mi mâna ca şi lui şi mai presus Doamne dă-mi sănătate şi..........(se spune o singură dorinţă).
Doamne, ai milă şi nu zăbovi şi primeşte cu bunătatea Ta rugaciunea mea ce o fac către Tine, apără-mă cu Harul Tău şi ajută-mă sa fiu statornic în angajamentul ce-l iau faţă de Tine: de a da o bucată de pâine la săraci şi de a mă ruga pentru cei aflaţi în primejdii sau suferinţă şi pentru mântuirea tuturor oamenilor.
Trimite Doamne binecuvantarea Ta peste duşmanii mei cunoscuţi....(se spune numele) şi necunoscuţi şi ind reaptă-i cu gânduri bune spre mine şi spre toţi ai casei mele.Tu Doamne, doreşti ca omul să trăiască în unire şi dragoste pe pământ.
Fă-i şi pe cei ce mă asupresc, mă urăsc, mă chinuiesc, mă năpăstuiesc, mă descurajează, ma desconsideră, să cunoască milostivirea Ta şi luminează-le Tu, Doamne, inima lor şi fă-o primitoare de dragoste, ca să trăim în deplină unire, cu inima curată şi ne iartă nouă greşelile, precum iertăm celor ce ne greşesc nouă. AMIN!Sfânta Treime
Sfanta Treime este praznuita a doua zi dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh, adica in Lunea Rusaliilor. Tatal, Fiul si Sfantul Duh sunt una in fiinta. Sfanta Treime e "o singura fire, o singura vointa, o singura lucrare, o singura putere, o singura autoritate, pentru ca e o singura Dumnezeire", spune Sf Ioan Damaschin. Apoi Sfantul Atanasie cel Mare incearca o alta redare a Sfintei Treimi: "Toti trei au o singura fiinta, vointa, putere si slava, o singura Dumnezeire, aratata in trei ipostasuri, sunt un singur Dumnezeu in trei persoane, asa cum soarele are disc, raza si lumina, dar e un singur soare."
Tatal, Fiul si Sfantul Duh au impreuna insusirea de a fi nefacuti si mai au ca si trasatura comuna Dumnezeirea. Deosebit este faptul ca Fiul si Sfantul Duh sunt din Tatal. Tatal este nenascut, Fiul este nascut din Tatal iar Sfantul Duh este purces din Tatal.
DUMNEZEU TATAL nu primeste existenta de la nimeni, El este izvorul din care se trag Fiul si Sfantul Duh. Tatal este vesnic si inseamna VOINTA! Tatal a creat totul din nimic prin Voia Lui si toate cele vazute si nevazute se supun Voii Lui. Acest lucru reiese si din Rugaciunea "Tatal Nostru" pe care Domnul Iisus Hristos a transmis-o Sfintilor Apostoli: "Tatal Nostru care esti in Ceruri, Sfinteasca-Se Numele Tau! Vie imparatia Ta, Faca-se Voia Ta, precum in cer, asa si pe pamant."
La crearea lumii ia parte Sfanta Treime: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Au fost impreuna de la inceputuri.
DUMNEZEU FIUL este nascut, insa este impreuna vesnic cu Tatal si de-o fiinta cu Acesta. Fiul nu Si-a inceput existenta la nastere, ci de la inceputuri: de cand e Tatal e si Fiul.
Fiul se mai numeste si "CUVANTUL". In Facerea Lumii scrie: "Si a zis Dumnezeu: Sa fie lumina. Si a fost lumina." Tatal a poruncit prin Voia Lui iar Fiul a zidit prin Cuvant, urmand Voia Tatalui.
Fiul este Ziditorul lumii, asa cum spune si Sfantul Ioan Apostolul:"La inceput era Cuvantul …….acesta era intru inceput la Dumnezeu. Prin El (Cuvantul) toate s-au facut; si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut." Si daca toate Tatal le-a facut prin Fiul, atunci si mantuirea lumii trebuia s-o savarseasca tot prin Fiul. Dumnezeu Fiul si-a luat asupra Lui lucrarea Mantuirii.
DUHUL SFANT purcede doar de la Tatal. Sfantul Atanasie spune:" Sfantul Duh este din Tatal, nu facut, nici plasmuit, nici nascut, ci purces" de la inceputuri. "Toate cate le au Tatal si Fiul, le are si Duhul Sfant" spune Apostolul Ioan, pentru ca orice lucrare savarsita de Dumnezeu in lume e savarsita de cele trei persoane Dumnezeiesti in aceasta ordine: porneste de la Tatal, prin Voia Lui, e infaptuita de Fiul si desavarsita de Sfantul Duh. Aici se arata insa doar partea pe care o are fiecare in lucrare, nu deosebirea de asezare si de rang in cadrul Sfintei Treimi.
Duhul Sfant a umplut de viata cele facute la inceput: "Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor.."(Facerea1,2). Sfantul Ioan Spune :"Duhul este cel ce da viata".
Sfintii Parinti ne spun ca prin Iisus Hristos avem intrare la Tatal dar prin Sfantul Duh avem intrare la Iisus Hristos. Fiul este usa spre Tatal, dar Duhul Sfant e cheia care ne deschide aceasta usa. El ne deschide calea spre Hristos pentru ca ne descuie mintea, ne aduce cunoastere prin luminare dumnezeiasca. Tatal este casa, Iisus Hristos este usa, iar Sfantul Duh este cheia usii. De aceea spune Iisus "Nimeni nu vine la Tatal Meu decat prin Mine".
Iisus este "Adevarul", dar Cel care ne povatuieste mintea noastra la tot Adevarul, umplandu-ne de Adevar, este Sfantul Duh, ne explica Sfantul Ioan Apostolul. Hristos este "Viata", dar cel ce sadeste in noi viata este Sfantul Duh. Deci Iisus Hristos zideste, iar Sfantul Duh desavarseste.
Sfantul Duh purcede de la Tatal, dar prin Fiul. Proorocii Vechiului Testament erau ajutati sa auda Cuvantul lui Dumnezeu (pe Fiul) prin Sfantul Duh. Duhul cobora Cuvantul in inima lor, ii facea sa-L auda, sa-L inteleaga.
Sf.Simion Noul Teolog, explica foarte frumos si pe intelesul nostru, lucrarea Sfantului Duh :"..De ce Sfantul Duh se numeste gura lui Dumnezeu si Fiul se numeste Cuvantul? Fiindca precum cuvantul nostru, care este in sufletul nostru se rosteste si se arata altora prin gura noastra si in alt chip e cu neputiinta sa-l rostim sau sa-l aratam, decat prin vorbirea gurii, la fel si Fiul lui Dumnezeu nu poate fi cunoscut sau auzit, daca nu Se descopera prin Prea Sfantul Duh." Astfel ca Duhul Sfant ne ofera capacitatea de a intelege cunoasterea pe care o primim - desavarseste lucrarea Domnului. Si lucrarea aceasta se numeste "harul dumnezeiesc".
Sfantul Duh iti ofera darurile divine, printre ele numarandu-se si clarvederea, clarcunoasterea, clarsimtirea, clarauditia. Sfantul Apostol Pavel spune .."avem felurite daruri, dupa harul ce ni s-a dat. Daca avem proorocie, sa proorocim dupa masura credintei….daca unul invata, sa se sarguiasca in invatatura…"
Toate fapturile vazute si nevazute create de Dumnezeu se supun Voii Lui. Indiferent ca ne rugam Maicii Domnului, Sfintilor Parinti, apostoli, ingerilor pazitori, arhanghelilor, toti se supun Voii lui Dumnezeu si nu o incalca. Si cand suntem ajutati in rugaciunile noastre catre ei, sa ne amintim sa multumim mai intai lui Dumnezeu si apoi celorlalte calauze divine, pentru ca prin Voia Sa se infaptuieste totul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.