Psaltirea, o rugaciune aparte
In perioada Postului Sfintelor
Pasti, in cadrul slujbelor randuite peste saptamana, Psaltirea este
citita in intregime de doua ori, spre deosebire de cealalta perioada a
anului, cand aceasta este citita in intregime o singura data pe
saptamana.
Psaltirea este cartea vechi-testamentara care cuprinde rugaciunile regelui David,
scrise sub forma de psalmi. Psalmul este o rugaciune scrisa in versuri
fara rima (stihuri). Cuprinzand 151 de psalmi, pentru folosirea in
cult, Psaltirea este impartita in 20 de catisme, la randul ei, fiecare
catisma fiind impartita in trei stari, iar fiecare stare avand pana la
trei psalmi.
Psaltirea este cartea biblica cel mai
des folosita in cultul Bisericii Ortodoxe, alaturi de Sfintele
Evanghelii si de Epistole. Astfel, in perioada Postului Mare,
in cadrul slujbelor randuite peste saptamana, Psaltirea este citita in
intregime de doua ori, iar in afara Postului Mare, aceasta este citita
in intregime o data pe saptamana.
Fiind prin excelenta o carte de
rugaciune, Psaltirea cuprinde atat rugaciuni de lauda si de multumire,
cat si rugaciuni de pocainta si de cerere. Astfel, pe langa folosirea ei
in cadrul slujbelor publice, Psaltirea este folosita si in canonul personal de rugaciune, atat de monahi, cat si de mireni.
Vrand sa arata cat de puternica este rugaciunea insotita de psalmi, mai multi Sfinti Parinti au
spus, intr-un glas: "Mai bine sa inceteze soarele calatoria sa, decat
sa inceteze citirea Psaltirii." Faptul ca psalmii sunt rugaciuni scrise
sub insuflarea Duhului Sfant si ca acestia au o mare putere in lupta cu duhurile necurate sunt lucruri clare, insa conditile in care acestia se citesc in mod personal raman in grija preotului duhovnic.
Ispitele vin asupra noastra indiferent
de viata pe care o avem, precum vedem in vietile celor de langa noi,
cum, si cei credinciosi, si cei necredinciosi, sunt luptati de duhuri
necurate, unii spre rasplata, iar altii spre pedeapsa. Astfel, a vedea
citirea psalmilor drept "aducatoare de rele" este o mare inselare, caci
nu psalmii aduc rele, ci patimile celor care ii citesc cu mandrie si
fara binecuvantare.
Frica de ispite nu
este cauza principala pentru care nu se recomanda tuturor citirea
Psaltirii, caci ispitele nu au cum sa lipseasca din viata crestinului,
ci patima mandriei, care il face pe crestin sa se avante uneori in lupte
mai puternice decat puterile lui din acel moment. Orice rugaciune aduce
ispite, caci diavolul uraste smerenia, pocainta si
iubirea lui Dumnezeu. Cu atat mai mult, diavolul va ridica ispite
atunci cand il va vedea pe rugator ca inmulteste rugaciunea, pe langa
rugaciunile zilnice si canonul personal, el luand in mana si Psaltirea.
Se intampla uneori si aceasta, ca unii crestini sa renunte la rugaciunile de dimineata si la rugaciunile de seara (din
Ceaslov), precum si la canonul personal, spre a se indeletnici cu
citirea Psaltirii. Astfel, citirea din Psaltire se cuvine sa vina la
vremea potrivita, in smerenie si postire, ca o completare la rugaciunile
de peste zi, iar nu ca o inlocuire a acestora.
Parintele Paisie Olaru,
vorbind despre puterea rugaciunii insotite de psalmi asupra duhurilor
necurate, spune: "Diavolii se tem de psalmi pentru ca, cine se roaga cu
psalmi, ii arde pe diavoli ca si cu o sabie de foc. Mare putere are
Psaltirea asupra duhurilor rele. Cu acestea parintii de demult faceau
minuni si alungau duhurile rele din oameni. Iar daca unii nu citesc
Psaltirea pentru ca se tem de ispite, acestia sunt crestini fricosi,
care vor sa iasa la lupta cu diavolii fara arme. Or, daca nu avem arme
bune la noi, diavolul ne dezarmeaza si ne ia prizonieri, adica ne face
robi ai pacatelor, spre osanda. Psaltirea unita cu postul si smerenia
sunt cele mai puternice arme impotriva diavolilor. Cu acestea, sfintii
izgoneau diavolii din lume si coborau pe ingeri pe pamant. Ca cine
citeste psalmi imita pe ingeri si canta impreuna cu ei."
Parintele ii numesti "fricosi" pe
crestinii de rand care se tem sa citeasca psalmi, de frica ispitelor,
din pricina faptului ca, a fi crestin, implica a avea o vietuire inalta.
Pentru aceasta si continua, mai apoi, zicand: "Psaltirea unita cu
postul si cu smerenia sunt cele mai puternice arme impotriva
diavolilor." Nicaieri nu vom afla vreun indemn la citirea Psaltirii fara
o pregatire duhovniceasca anterioara si simultana.
Precum spune parintele Paisie, lupta cu
diavolii trebuie sa ne afle echipati cu "arme bune", deci cu arme mai
multe, iar nu cu una singura. Daca psalmii sunt o arma deosebit de
puternica, ea nu ne va pazi nevatamati in lupta cu diavolii, atat timp
cat nu avem si alte arme. Cum ar fi ca soldatul sa alerge pe campul de
lupta numai cu sabia, fara coif si fara armura, descult si obosit?!
Armele care ne fac biruitori asupra
diavolului, care trebuie sa insoteasca Psaltirea, sunt amintite tot de
parintele Paisie, cand zice "postul si smerenia sunt cele mai puternice
arme impotriva diavolilor". Astfel, daca citim Psaltirea cu mandrie si
imbuibati cu mancaruri alese, avem toate sansele ca, declarand razboi
"dusmanilor", precum spune parintele, "sa fim dezarmati si luati
prizonieri, adica sa fim facuti robi pacatelor, spre osanda".
Citirea cum trebuie a Psalirii pune pe fuga demonii,
iar nu citirea ei oricum. A te ruga din Psaltire, fara a duce o lupta
zilnica cu patima mandriei si cu celelalte patimi, precum si fara a te
indeletnici cat mai des cu postirea, deci fara a duce o viata crestina
cat mai curata, este totuna cu a merge la razboi in pijamale si cu
mainile legate. Iar care va fi prins de "dusmani", va fi facut "rob
pacatelor, spre osanda".
Parintele Arsenie Muscalu spune
ca citirea Psaltirii nu este primejdioasa, ea fiind recomandata mai
ales in perioada postului, atata veme cat se face cu masura (in
smerenie). Spunand ca frica atasata citirii din Psaltire este mai mult
ca o sminteala si ca o piedica pusa in fata oamenilor, spre a nu mai
citi Psaltirea, el continua astfel: "Citirea din Psaltire este foarte
potrivita cu postul si nu este primejdioasa in nici un fel, asa cum nu
este primejdioasa rugaciunea. E adevarat ca, in Psaltire, sunt exprimate
anumite lucruri, intr-un anumite fel: gasiti acolo un mod de exprimare
care arata asa, ca un fel de razbunare, ca un fel de lupta cu vrasmasii.
Mai intai, ca peste tot unde este vorba de vrasmasi, noi trebuie sa
intelegem pe vrasmasul nevazut. Psaltirea descrie lupta sufletului cu
vrasmasii nevazuti. De unde pot aparea unele ispite: in momentul in care
omul se intarata in chip patimas, citeste Psaltirea cu patima, ca si
cum si-ar blestema vrasmasii, pe cei care i-au facut rau; in clipa in
care omul face lucrul acesta, e de asteptat sa se aleaga cu multe
ispite. Dar nu din cauza Psaltirii, ci din cauza felului cum o citeste.
Psaltirea nu poate sa aduca nici un fel de rau, asa cum nu ne aduce nici
un fel de rau rugaciunea. Fiecare insa trebuie sa simta care este
puterea lui si s-o citeasca dupa puterea lui, sa nu exagereze. Sa-si
aleaga ceva dupa puterea lui, sa nu citeasca numai asa de dragul de a
citi, urmarind numai cantitatea."Cand sunt cititi cu smerenie, cu postire si cu binecuvantare,
psalmii se arata a fi rugaciuni puternice, chiar si atunci cand
rugatorul nu intelege toate cele citite. Pe alocuri, unii psalmi sunt
mai greu de inteles decat altii, insa, chiar si asa, ei nu trebuie
ocoliti, deoarece, precum indeamna Sfantul Ambrozie de la Optina: "Tu nu intelegi, dar diavolii o inteleg foarte bine si fug departe de tine. Citeste-o."