Al patrulea mag

      Există o istorioară  tare veche, care spune că, de fapt, au fost patru magi ce doreau  să se închine Mântuitorului, la naşterea Sa.   ...

joi, 4 decembrie 2025

Post suplimentar la vreme de primejdie.

 


Post suplimentar la vreme de primejdie.
De exemplu: dacă te terorizează cineva, dacă ţi-a plecat copilul de acasă şi a luat-o pe drum greşit, dacă ai un duşman mare, dacă ai un proces greu, dacă s-a îmbolnăvit copilul grav, ţine post negru imediat ce a apărut necazul sau primejdia, indiferent în ce zi ar cădea, fă 100 de metanii în acea zi, aprinde 40 de lumânări şi citeşte cu toată credinţa: Acatistul Mântuitorului Iisus Hristos, Acatistul Sf. Cruci şi Psalmii 3, 30, şi 142. La fiecare metanie, zici rugăciunea ta de cerere:
„Doamne, iartă-mă de păcate pe mine păcătosul robul Tău şi ajută-mă”.



Sintagma "post suplimentar la vreme de primejdie" face referire, cel mai probabil, la conceptul religios sau spiritual de a ține un post (abstinență de la anumite alimente sau practici) în situații de criză, pericol sau încercare dificilă, ca formă de rugăciune și căutare a ajutorului divin. Nu are o semnificație legală sau laică specifică, cum ar fi orele suplimentare de muncă în caz de urgență.
În context religios, acest lucru implică:Rugăciune intensificată: Combinarea postului cu rugăciunea ca mijloc de a cere intervenție divină sau îndrumare în vremuri de necaz.
Abstinență voluntară: O decizie personală sau comunitară de a posti dincolo de posturile obișnuite stabilite de biserică, ca un act de pocăință sau dedicare sporită.
Spiritualitate: Accentul este pus pe curățirea sufletului și apropierea de Dumnezeu, nu pe reglementări formale sau juridice.

Trasăturile moștenite de la părinți



Trasăturile moștenite de la părinți sunt dictate de materialul genetic transmis, incluzând trăsături fizice precum culoarea ochilor și a părului, lobul urechii, gropițele din obraji sau forma feței. De asemenea, se moștenesc și predispoziții genetice, inclusiv anumite trăsături de personalitate sau abilități.


Trăsături fizice comuneCuloarea ochilor și a părului: Culorile închise, precum negru sau căprui, sunt adesea dominante și mai probabil să fie moștenite.
Lobul urechii: Se moștenește fie lobul urechii lipit de obraz, fie cel liber.
Gropițele din obraji: Prezența gropițelor este o caracteristică moștenită genetic.
Forma feței: Anumite caracteristici ale feței, cum ar fi forma nasului sau a buzelor, pot fi moștenite de la unul sau ambii părinți.

Trăsături de personalitate și abilitățiPredispoziții genetice: Anumite trăsături de personalitate sau abilități unice pot fi prezente în gene.
Abilități: Ereditarea se referă și la anumite abilități care pot fi moștenite.

Genetica ne influențează viața mai mult decât credem. Modul în care arătăm este, evident, moștenit de la părinți sau de la alte rude apropiate. Unii am moștenit culoarea ochilor tatălui, forma buzelor mamei, forma nasului bunicului și așa mai departe.

Dar, pe lângă toate aceste trăsături, ce am mai primit, oare, pe linie familială? Ultimele cercetări din genetică dezvăluie câteva lucruri surprinzătoare. Iată câteva dintre ele!

Nivelul ridicat al colesterolului

Mulți oameni cred că nivelul ridicat al colesterolului este influențat de dietă. Dacă vrei să duci o viață lungă și fericită, trebuie să mănânci multe legume și fructe și să faci mult sport.

Dar uneori nivelul colesterolului nu depinde de modul nostru de viață, ci este influențat de genetică.Practic, una din 400 de persoane are o mutație genetică ce determină acumularea de colesterol în sânge. Așadar, și dacă mănâncă doar crudități, acești oameni vor avea niveluri ridicate de colesterol în sânge.

2

Una dintre genele care influențează chelirea se află în cromozomul X. Bărbații moștenesc cromozomul X de la mamă, iar cromozomul Y de la tată.

Totuși, dacă ai chelie, nu te grăbi să dai vina pe mama ta. Există și alte gene care determină chelirea, inclusiv cele moștenite de la tată. Mai mult, factorii de mediu – precum poluarea – au, și ei, rolul lor în pierderea părului.

3Dorința și capacitatea de a învăța își au, parțial, rădăcinile în genetică. Așadar, conform studiilor, succesul școlar depinde în proporție de aproximativ 50% de moștenirea genetică.

Desigur, există mulți alți factori care influențează performanțele academice ale unei persoane. Dar, dacă părinții tăi au avut succes la școală, ai toate atuurile pentru a avea, și tu, un parcurs școlar bun.Îți place să bei cafea? Să știi că 

genetica este responsabilă de asta. Un studiu științific comparativ a dezvăluit că există două categorii de oameni: cei care pot trăi fără cafea și cei care nu se pot lipsi nicicum de această băutură.


Incapacitatea de a distinge anumite culori este moștenită genetic. Bărbații suferă de daltonism mai des decât femeile, iar acest fapt se datorează structurii ADN-ului.                                                                                                    Gena daltonismului se găsește doar în cromozomul X, pe care bărbații îl moștenesc exclusiv de la mamă. Așadar, pentru ca un bărbat să dezvolte această afecțiune, este suficient ca gena daltonismului să apară în cromozomul X.                                                                                                                                         Desigur, factorul genetic nu este întotdeauna hotărâtor. Cei care petrec mult timp în fața calculatorului sau fac activități care le obosesc ochii au șanse mari să dezvolte miopie.

Bonus: Rotitul limbii și genele recesive

Dacă poți să îți unești părțile laterale ale limbii, înseamnă că ai moștenit această trăsătură dominantă de la unul dintre părinți. În schimb, persoanele are nu au această abilitate au moștenit de la părinți o genă recesivă.


În schimb, la femei, gena daltonismului trebuie să fie prezentă pe ambii cromozomi X. Dacă o femeie are gena daltonismului pe un singur cromozom X, va fi purtătoare, dar nu va suferi de boală.
Dacă va avea un fiu și îi va transmite cromozomul X „defect”, acesta va dezvolta daltonism. În schimb, pentru ca o femeie să dezvolte daltonismul, este necesar să aibă un tată daltonist și o mamă purtătoare.
7MiopiaProbabilitatea ca o persoană să sufere de miopie este moștenită. Dacă ambii părinți au această problemă, riscul ca și copilul lor să o aibă este de aproximativ 50%.  



















Diabetul de tip 2 la tineriDiabetul de tip 2 apare de obicei la persoanele vârstnice. Uneori, boala se dezvoltă inclusiv la copii și adolescenți care au un stil de viață activ.

Fenomenul este determinat de o mutație genetică și este, bineînțeles, favorizat de o dietă necorespunzătoare.

6

Daltonismul vine de la mamă

Preferința pentru cafea

Performanțele școlare

Blestemele din noaptea de Revelion. „Diavolul şi puterea lui sunt forţate să plece din locul bântuit“

 În multe biserici ortodoxe, mai ales aşezăminte monahale, în noaptea de Revelion se citesc rugăciuni de exorcizare ce presupun un şir de blesteme la adresa diavolului. Oficial, Patriarhia Română nu permite acest lucru.

Cunoscute de credincioşi ca Molitfele Sfântului Vasile cel Mare, aceste rugăciuni au scopul de a vindeca trupul şi sufletul oamenilor. Ele au fost scrise cu scopul de a-i ajuta pe cei posedaţi de diavol şi constau într-o serie de blesteme adresate acestuia. Astfel, se pleacă de la realitatea existenţei răului în lume, a forţei acestuia şi necesitatea luptei pentru a salva un suflet pe care răul pune stăpânire.

Molitfele se citesc (în multe locaşuri ortodoxe) în noaptea de Revelion deoarece 1 ianuarie este ziua în care Biserica îl cinsteşte pe Sfântul Vasile cel Mare, autorul acestora. Oficial, BOR nu permite citirea lor tuturor credincioşilor prezenţi în biserici, ci doar în anumite cazuri izolate, cu pregătirea prealabilă a preotului şi credinciosului care le solicită.

Fiind considerate rugăciuni „puternice”, blestemele Sfântului Vasile nu sunt citite de toţi preoţii, mulţi dintre ei ferindu-se de astfel de practici deoarece ele se adresează direct diavolului, iar pentru acest lucru preoţii trebuie să se pregătească în mod special prin post, rugăciune şi o viaţă curată.

„Te blestem pe tine, începătorul răutăţilor şi al hulei, căpetenia împotrivirii şi urzitorul vicleniei. Te blestem pe tine, cel aruncat din lumina cea de sus şi surpat pentru mândrie în întunericul adâncului. Te blestem pe tine şi pe toata puterea cea căzută ce a urmat voinţa ta. Te blestem pe tine, duh necurat, cu Dumnezeu Savaot şi cu toată oastea îngerilor lui Dumnezeu, Adonai, Eloi, Dumnezeul cel atotputernic; ieşi şi te depărtează de la robul lui Dumnezeu (N). Te blestem pe tine cu Dumnezeu, Care prin cuvânt toate le-a zidit şi cu Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul Lui cel Unul-Născut, Care, mai înainte de veci, în chip de negrăit şi fără patimă, S-a născut dintr-însul”, se arată într-un fragment din aceste rugăciuni speciale.

BOR interzice citirea lor tuturor credincioşilor

Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a stabilit în anul 2011 că „Episcopii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătura cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduială trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor. Citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională, întâlnită mai ales în sudul ţării, neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării şi, mai ales, în practica altor Biserici Ortodoxe surori."

Aşadar, Molitfele nu se citesc de ziua Sfântului Vasile cel Mare, 1 ianuarie, în primul rând pentru că nu este zi de post. Apoi, ele se citesc, conform BOR, în cazuri individuale, nu pentru toţi credincioşii prezenţi în biserică la vreo slujbă.

Blesteme în numele lui Dumnezeu

Molitfele Sfântului Vasile cel Mare încep cu invocarea lui Dumnezeu, cel care l-a aruncat din Rai pe îngerul căzut.

„Dumnezeul dumnezeilor şi Domnul domnilor, făcătorul cetelor celor de foc şi lucrătorul puterilor celor fără de trup, meşterul celor cereşti şi al celor pământeşti, pe Care nimeni dintre oameni nu L a văzut, nici poate să L vadă; de Care se teme şi se cutremură toată făptura; Cel ce a aruncat din cer pe căpetenia îngerilor, care din trufie şi a încordat grumazul oarecând şi s a lepădat de slujba sa prin neascultare, şi pe îngerii cei împreună cu dânsul potrivnici, care s au făcut diavoli, i a aruncat în întunericul cel adânc al iadului, fă ca blestemul acesta ce se face în numele Tău cel înfricoşător, să fie spre îngrozirea acestui povăţuitor al vicleniei şi a tuturor taberilor lui, care au căzut împreună cu el din lumina cea de sus, şi pune l pe fugă; şi i porunceşte lui şi diavolilor lui să se depărteze cu totul, ca să nu facă nici o vătămare acestui suflet pecetluit; ci aceşti pecetluiţi să ia tăria puterii ca să calce peste şerpi şi peste scorpii şi peste toată puterea vrăjmaşului. Că se laudă şi se cinst eşte şi de toată suflarea cu frică se slăveşte preasfânt numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.”

Pregătire specială

Pentru citirea unor astfel de rugăciuni care se adresează direct diavolului, pregătirea trebuie să fie specială, atât din partea preotului, cât şi din partea celui care solicită să i se citească aceste exorcisme. Astfel, preotul trebuie să postească post negru cu o zi înainte de citirea lor. Acelaşi lucru trebuie să-l facă şi cel care se consideră posedat de cel rău şi cei din familie care vor fi de faţă la ritual. De asemenea, aceştia trebuie să se spovedească şi împărtăşească.

Ignorarea unei pregătiri spirituale intense din partea preotului sau a credincioşilor poate avea efecte negative asupra lor sau asupra membrilor din familie. De aceea, mulţi preoţi evită să le citească.

Preotul Profesor Nicolae Necula notează că „aceste rugăciuni au de obicei forma poruncitoare, de imprecaţie sau blestem. Prin ele diavolul şi puterea lui sunt forţate prin invocarea numelui lui Dumnezeu să plece de la persoana respectiva şi de la bunurile sau locurile bântuite de puterea diavolului, să se îndepărteze şi să nu le mai facă niciun rău. În Biserica veche, ritualul exorcizării îl săvârşeau exorciştii, adică acei clerici inferiori rânduiţi şi investiţi cu această putere a alungării duhurilor rele”.

Exorcisme în timpul Botezului

Molitfele Sfântului Vasile cel Mare nu sunt singurele rugăciuni de exorcizare pe care Biserica le are. Conform părintelui Nicolae Necula, în timpul Taine Botezului sunt exorcisme care se citesc. „Înainte de săvârşirea Tainei propriu-zise, când preotul rosteşte două rugăciuni speciale celui care urmează să se boteze, acesta stând cu faţa spre apus, considerat locul unde apun, odată cu soarele, duhurile rele. Următoarele două rugăciuni se citesc cu faţa spre răsărit fiind adresate lui Dumnezeu, pentru a alunga de la candidat puterea celui rău şi a-l feri de bântuiala protivnicului, de întâmpinarea vicleanului, de dracul cel de la amiază şi de nălucirile rele. După ultima rugăciune, suflă peste candidat, de trei ori, în chipul crucii, şi rosteşte «Izgoneşte de la dânsul pe tot vicleanul şi necuratul duh»".

Revelion Duhovnicesc -Te Deum la cumpana anilor

 "Revelion" este un termen care vine din limba franceza, réveillon, un derivat de la réveil. La inceput, acest cuvant era folosit pentru masa care avea loc in noaptea de Craciun. Cu timpul, cuvantul "revelion" a ajuns sa fie folosit pentru orice masa luata noaptea tarziu. In dictionarul de neologisme al paharnicului Const. Stamati, aparut la Iasi, in 1851, prin "revelion" se intelegea "cina dupa bal, mai ales la anul nou", deci nu numai la sfarsitul anului civil. Astazi, cuvantul "revelion" desemneaza petrecerea care are loc in noaptea de 31 decembrie.

Revelionul - Ingropatul Anului Vechi

Profesorul universitar Ion Ghinoiu sustine ca Revelionul nu este altceva decat un ceremonial funerar al antichitatii geto-dace ocazionat de moartea si renasterea simbolica a primului zeu al omenirii, Anul. Astfel, stingerea luminilor in noaptea de Revelion ar semnifica intunericul si haosul desavarsit provocate de moartea divinitatii, iar aprinderea luminilor ar simboliza nasterea divinitatii. Incepand cu 1 ianuarie am ajunge sa vorbim de un an intinerit. Ion Ghoniu sustine ca ideea innoirii timpului supravietuieste si in Calendarul popular unde Dragobete, Sangiorz sunt tineri si sarbatoriti in prima parte a anului, in vreme ce la finele anului sunt sarbatoriti batranii: Mos Nicolae, Mos Ajun, Mos Craciun.

Te Deum la cumpana anilor

De cativa ani a devenit o traditie ca la trecerea dintre ani, in bisericile ortodoxe sa se oficieze o slujba de multumire adresata lui Dumnezeu, slujba ce poarta denumirea de "Te Deum". Aceasta denumire vine de la imnul "Te Deum Laudamus...", care inseamna "Pe Tine, Dumnezeule, Te laudam...". In cadrul acestei slujbe se rostesc rugaciuni de multumire pentru anul care a trecut, dar si de cerere pentru anul care urmeaza.31 decembrie in trecut

Tinand seama de faptul ca in trecut oamenii plecau in dimineata zilei de 1 ianuarie spre biserica, pentru a praznui Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului si a-l sarbatori pe Sfantul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei, nu putem vorbi de o petrecere de toata noaptea.

Noaptea zilei de 31 decembrie era vreme de colindat, era seara Sfantului Vasile cand se rosteau urari:

"Asta seara-i seara mare
Seara Sfantului Vasile...
Seara Sfantului Vasile
Sa va fie el cu bine
Si noua si Dumneavoastra...
Seara Sfantului Vasile
Sa va fie tot spre bine
La multi ani cu sanatate
S-aiba si plugarii parte...
Sfant Vasile cel frumos
Sa va fie de folos...
Seara Sfantului Vasile
Fie-va, gazde, cu bine
La multi ani cu sanatate
Si spor mare la bucate...
Sfant Vasile intr-ajutor
La multi afli cu sanatate..."

In aceasta noapte nu va indemn sa mancati si sa beti peste masura, caci "Anul iti va merge bine, nu cand tu vei zace beat in ziua cea dintai a lui, ci cand atat in ziua cea dintai, cat si in cea de pe urma, si in fiecare zi tu vei face fapte placute lui Dumnezeu" dupa cum afirma Sfantul Ioan Gura de Aur.


Ajunul Anului Nou, între taină și tradiție