ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos:
Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
O femeie a cumpărat un papagal de la un magazin de animale
de companie local, întrucât era singură.
A luat pasărea acasă, dar după două zile s-a întors la magazin
pentru a se plânge: "Papagalul ăsta nu a scos până acum niciun
cuvânt!"
"Are o oglindă?" a întrebat vânzătorul.
"Papagalilor le place să se poată privi în oglindă." Deci femeia a
cumpărat o oglindă şi s-a întors acasă.
A doua zi s-a întors la magazin pentru că pasărea tot nu scosese
niciun sunet.
"Ce spuneţi de o scară?" a întrebat vânzătorul.
"Papagalilor le place să se plimbe în sus şi în jos pe o scară."
Aşa că femeia a cumpărat şi o scară pentru papagal şi s-a întors
acasă.
A treia zi s-a întors din nou la magazinul de animale, pentru că
papagalul ei nu scosese niciun sunet nici până acum.
"Papagalul are un leagăn?" a întrebat vânzătorul.
"Păsărilor le place să se relaxeze în leagăn."
Aşa că femeia a cumpărat şi un leagăn pentru papagalul ei şi s-a
întors acasă.
Ziua următoare s-a dus la magazin şi a spus vânzătorului că pasărea
murise.
"Îmi pare foarte rău să aud asta. Înainte să moară a spus
ceva pasărea?" i-a spus vânzătorul.
"Da" a răspuns doamna. A spus "Acolo nu vând
nimic de mâncare?"
Morala: Noi cumpărăm oglinzi în care ne aranjăm,
scări pe care încercăm să ajungem mai sus şi alte lucruri prin care căutăm plăcerea,
însă neglijăm hrana sufletului nostru."
Fiul
este lumina Tatălui care a venit în lume ca să ne lumineze calea spre
veșnicie, iar Duhul Sfânt e căldura care vine de la Tatăl ca să ne
încălzească inimile și să aprindă în ele iubirea lui Dumnezeu. Astfel,
cum soarele cu lumina și căldura una sunt, la fel una sunt Tatăl, Fiul
și Duhul Sfânt – Preasfânta Treime.
Tot
cu ajutorul meditației și al judecății sănătoase putem dezvălui și
pricepe și alte taine din marele adevăr al dumnezeirii creștine. Dogma
credinței creștine învață că Fiul se naște din Tatăl și Duhul Sfânt purcede din Tatăl mai înainte de toți vecii, adică din eternitate. Cum se poate aceasta? Nu este cu neputință de răspuns: Fiul s-a născut din Tatăl cum se naște cuvântul din minte și Duhul Sfânt purcede din Tatăl cum purcede fapta din voință.
Cuvântul se naște din minte, nu purcede; și fapta purcede din voință,
nu se naște. La fel se naște Fiul și purcede Duhul Sfânt din Tatăl...
Dumnezeu Tatăl e soarele universului, care există din veșnicie. Fiul
este lumina Tatălui care a venit în lume ca să ne lumineze calea spre
veșnicie, iar Duhul Sfânt e căldura care vine de la Tatăl ca să ne
încălzească inimile și să aprindă în ele iubirea lui Dumnezeu. Astfel,
cum soarele cu lumina și căldura una sunt, la fel una sunt Tatăl, Fiul
și Duhul Sfânt – Preasfânta Treime.
Aceasta e, foarte pe scurt, învățătura creștină despre Dumnezeu, pe
care o crede și o mărturisește Biblia întreagă – cea mai importantă
capodoperă și mărturie a adevărului existenței lui Dumnezeu; învățătura
pe care o cred și o mărturisesc cei peste opt sute de milioane de
creștini, câți numără astăzi sub aripile lui creștinismul.
Dacă adăugăm acest argument, de cea mai mare autoritate, la toate celelalte dovezi și probe despre existența lui Dumnezeu, concluzia generală care se impune minții și inimii noastre, cu o impresionantă forță de convingere, aceasta este: Dumnezeu există.
La concluzia, convingerea și mărturisirea adevărului existenței lui
Dumnezeu ne duc lumea întreagă și omenirea întreagă, natura și istoria,
judecata logică și conștiința morală, mintea și inima, rațiunea și
revelația, Biblia și Biserica creștină. Toate sunt monumente și temple
ale credinței în Dumnezeu, toate ne răspund în cor: Dumnezeu este
Creatorul lumii, Dumnezeu este Părintele nostru iubitor!
Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă, binecuvântat este cel ce crede în numele Domnului!
(Ilarion V. Felea, Religia iubirii, Editura Reîntregirea, Alba-Iulia, 2009, pp. 138-139)
Întemeierea creștină despre Sfânta Treime
Învățătura despre Sfânta Treime este
fundamentul credinței creștine. Această taină a Ființei divine depășește
rațiunea umană, dar fiind descoperită oamenilor prin grija lui
Dumnezeu, ea este primită prin credință. Încă din rai, omul a putut să
se bucure de iubirea infinită care leagă cele trei Persoane divine:
Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Modelul suprem de viață, pe care ni-l oferă
Sfânta Treime, este principiul după care a fost creată întreaga lume. Ne
putem desăvârși duhovnicește numai dacă urmăm acest model de iubire și
de trăire. Deoarece la Cincizecime se descoperă oamenilor și a treia
Persoană a Sfintei Treimi, Biserica a stabilit o zi de cinstire
deosebită a Sfintei Treimi.
Este sărbătoarea în care aducem în mod
deosebit laude și cântări duhovnicești Persoanelor Preasfintei Treimi,
pentru că toată lucrarea liturgică și sfințitoare a Bisericii Ortodoxe
se săvârșește în numele și spre slava Preasfintei Treimi.
După Pogorârea Sfântului Duh
s-a întemeiat prima comunitate creștină și a luat ființă Biserica
văzută. Biserica în care este prezent Iisus Hristos prin Sfântul Duh,
aduce pe pământ Sfânta Treime, pentru ca oamenii să intre în comuniune
cu ea. De aceea, botezul, adică actul de intrare în Biserică, se face în
numele Sfintei Treimi. Orice rugăciune începe cu formula de mărturisire
a credinței în Sfânta Treime: "în numele Tatălui și al Fiului și al
Sfântului Duh". De asemenea, orice slujbă a celor șapte Sfinte Taine
începe cu binecuvântarea preotului: "Binecuvântată este Împărăția
Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh…". Acest lucru arată că orice
slujbă adresează primele laude Sfintei Treimi. Cultul Sfintei Treimi
este mult mai important decât cel închinat sfinților, pentru că fiecare
Persoană divină este cinstită ca Dumnezeu, în timp ce sfinții sunt
cinstiți ca oameni care s-au desăvârșit.
De asemenea, credincioșii fac semnul
Sfintei Cruci și rostesc formula de mărturisire a credinței în Sfânta
Treime, pentru a chema Persoanele Sfintei Treimi să sălășluiască în
sufletele lor, pentru a le desăvârși.
Credința în Preasfânta Treime este
învățătura principală a Bisericii Ortodoxe. Însă învățătura despre
Sfânta Treime nu a fost formulată de la începutul existenței
creștinismului. Ea a fost descoperită în Sfânta Scriptură, dar mai ales a
Noului Testament. Iisus a mărturisit adesea pe Tatăl și a promis
Apostolilor că va trimite pe Duhul Sfânt pentru a continua lucrarea Sa.
De aceea, primele mărturisiri de
credință creștine se concentrau asupra învățăturii despre o Ființă
divină care se ipostaziază (există) în trei Persoane. Cu timpul, au
apărut erezii legate de această învățătură și, de aceea, s-a simțit
nevoia unei dogme, a unui Simbol de credință, care să formuleze succint
credința în cele trei Persoane ale Sfintei Treimi. Aceasta a fost
formulată în cadrul primelor două Sinoade Ecumenice de la Niceea și
Constantinopol, unde episcopii prezenți au condamnat ereziile apărute în
sânul Bisericii și au scris Crezul (Simbolul Credinței).
Dumnezeu nu este un nume pentru trei
zei (adică politeistă - care crede în mai mulți zei), ci, dimpotrivă,
credința Ortodoxă este monoteistă (un singur Dumnezeu în Trei
Ipostasuri) și, în același timp, trinitariană. Dumnezeul Bisericii
Creștin-Ortodoxe este Dumnezeul lui Avraam, Isaac și Iacov, adică cel
viu, care lucrează în creația Sa: EU SUNT care s-a revelat pe Sine lui
Moise, în rugul aprins (Eu sunt Cel ce sunt - Exodul 3, 14).
În Simbolul credinței (Crezul),
mărturisim că noi credem "întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul,
Făcătorul cerului și al pământului…, și întru unul Domn Iisus Hristos,
Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte
de toți vecii…, și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață făcătorul, Care
din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și
slăvit…"
În formularea acestei învățături,
Sfinții Părinți au pornit de la cele descoperite în Sfânta Scriptură
referitor la Sfânta Treime sau la Persoanele Acesteia.
Sfânta Treime în Vechiul Testament
În Vechiul Testament găsim unele texte
care mărturisesc despre cele trei Persoane ale Dumnezeirii. Înainte de
a-l crea pe Adam, Dumnezeu a spus: "Să facem om după chipul și
asemănarea Noastră" (Facere 1, 26), iar înainte de alungarea primilor
oameni din Rai, a spus: "Iată că Adam s-a făcut ca unul din Noi,
cunoscând binele și răul" (Facere 3, 22). De asemenea, la amestecarea
limbilor celor ce voiau să construiască Turnul Babel, Dumnezeu a zis:
"Să Ne pogorâm și să amestecăm limbile lor" (Facere 11, 7).
La stejarul din Mamvri, Preasfânta
Treime S-a arătat sub chipul a trei Îngeri lui Avraam (Facere 18), iar
în cântarea întreită a îngerilor din jurul Tronului dumnezeiesc, din
vedenia lui Isaia se zice: "Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot" (Isaia 6,
3), adică se repetă "Sfânt" de trei ori.
Sfânta Treime în Noul Testament
În Noul Testament cele trei Persoane
ale Preasfintei Treimi se descoperă în mod vădit. La Buna Vestire,
arhanghelul îi spune Sfintei Fecioare Maria: "Duhul Sfânt se va pogorî
peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și
Sfântul Care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema" (Luca
1, 35).
La Botezului Domnului, când Fiul lui
Dumnezeu Se botează în Iordan de către Ioan, Duhul Sfânt Se pogoară în
chip de porumbel, iar Tatăl mărturisește din cer, zicând: "Acesta este
Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit" (Matei 3, 16-17). Sfânta
Treime este mărturisită atunci când Mântuitorul Hristos îi trimite pe
ucenici la propovăduire, zicându-le: "Mergând, învățați toate neamurile,
botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Matei
28, 19).
Învățătura despre Sfânta Treime era
propovăduită și de către Sfinții Apostoli. Sfântul Ioan Evanghelistul
spune lămurit: "Trei sunt Care mărturisesc în cer: Tatăl, Fiul și
Sfântul Duh și Aceștia Una sunt" (1 Ioan 5, 7), iar Sfântul Apostol
Pavel, îi binecuvintează pe corinteni prin cuvintele: "Harul Domnului
nostru Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea
Sfântului Duh să fie cu voi cu toți!" (2 Corinteni 13, 13).
Sfinții Părinți și teologii Bisericii
au explicat, în scrierile lor, învățătura creștină ortodoxă despre
Sfânta Treime: Tatăl este nenăscut, Fiul este născut din veci din Tatăl,
iar Duhul Sfânt purcede din veci din Tatăl.
Sfânta Treime marchează trecerea de la
dreptatea Vechiului Testament la iubirea și comuniunea Noului
Testament, fiindcă iubirea poate exista numai acolo unde este comuniune
de persoane divine. Un Dumnezeu monopersonal nu poate avea în Sine
iubire și comuniune. El ne-ar arăta doar cum se poate trăi drept. De
aceea, în Vechiul Testament virtutea principală a fost dreptatea și nu
iubirea. În Noul Testament, Dumnezeul Treimic își manifestă iubirea față
de oameni prin Întruparea Cuvântului.
Mărturisirea credinței în Sfânta Treime
Credem într-o singură ființă, într-o singură Dumnezeire, într-o
singură putere, într-o singură voință, într-o singură activitate,
într-un singur principiu, într-o singură stăpânire, într-o singură
domnie, într-o singură împărăție, cunoscută în trei ipostase
desăvârșite, dar slăvită într-o singură închinăciune, mărturisită și
adorată de toată făptura rațională.
Credem în Tatăl și în Fiul și în Sfântul Duh, în care ne-am și
botezat. Căci astfel a poruncit Domnul apostolilor să boteze, zicând:
"Botezându-i pe ei în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh."
(Matei 28, 19).
Credem într-Unul Tatăl, principiul și cauza tuturor; nu s-a născut
din cineva; singurul care există necauzat și nenăscut; este făcătorul
tuturor. Este prin fire Tatăl singurului Unuia-Născut, Fiul Său, Domnul
și Dumnezeul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos și purcezătorul prea
Sfântului Duh.
De aceea, se cuvine să mărturisim întotdeauna pe Sfânta Treime: pe
Dumnezeu-Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, să o preamărim și să I ne închinăm
Ei, zicând: "Sfinte Dumnezeule, Cel ce toate le-ai făcut prin Fiul, cu
împreună-lucrarea Sfântului Duh; Sfinte tare, prin Care pe Tatăl am
cunoscut și prin Care Duhul Sfânt a venit în lume; Sfinte fără de
moarte, Duhule Mângâietor, Cel ce din Tatăl purcezi și în Fiul Te
odihnești, Treime Sfântă, slavă Ție!".
Dumnezeu este o singură ființă în trei ipostasuri Unime și Treime
Baza acestei teologii trinitare, formulate de Părinții capadocieni în
secolul al IV-lea, la sfârșitul controverselor ariene - teologie care a
rămas normativă în toată perioada bizantină -, se află în soteriologie.
De fapt, Părinții erau preocupați nu de speculație, ci de mântuirea
omului. Învățătură niceeană despre deoființime a însemnat "mărturisirea
deplinătății Dumnezeirii în Hristos și afirmă că Întruparea a fost
esențială pentru actul răscumpărător al lui Hristos". Ea susținea, la
fel, că dacă "Duhul nu este Dumnezeu desăvârșit, El nu poate conferi
sfințire".
În sine, învățătură capadociană despre Treime rămâne total lipsită de
sens dacă nu ne amintim că ea are că scop să susțină premisele
hristologice și pnevmatologice: Logosul întrupat și Duhul Sfânt se
întâmpina și se experiază întâi că lucrători dumnezeiești ai mântuirii,
iar numai după aceea sunt Ei descoperiți că, în esență, fiind un singur
Dumnezeu.
Părinții capadocieni au adoptat următoarea formulare, care avea să
rămână criteriul teologiei ortodoxe trinitare din Răsărit: Dumnezeu este
o singură ființă în trei ipostasuri. Această statornicire capadociană -
date fiind circumstanțele din secolul al IV-lea - n-a pretins niciodată
că ar fi ceva mai mult decât cea mai bună descriere posibilă a tainei
dumnezeiești, iar nu soluția unui proces filosofic, asemănător
"trinității de ipostase" plotiniene.
Părinții au afirmat întotdeauna că noi nu putem cunoaște ce este
Dumnezeu, ci doar că El există, deoarece El S-a revelat - în istoria
mântuirii - că Tată, Fiu și Duh. Dumnezeu este Treime, "iar acest fapt
nu poate fi dedus din nici un principiu, nici nu poate fi explicat prin
vreo rațiune suficientă, deoarece nu există principii și nici cauze
anterioare Treimii".
Nefiind speculație intelectuală abstractă, învățătură despre Sfânta
Treime se află chiar în inima trăirii religioase bizantine: Trinitatea
imanentă se manifestă că Treime "iconomică", adică drept revelarea
mântuitoare a lui Dumnezeu în istorie. Faptul se evidențiază deosebit de
clar și în Sfânta Liturghie, îndeosebi în canonul euharistic. Că
rugăciune solemnă adresată Tatălui de către comunitatea umană adoptată -
unită în Fiul întrupat și invocându-L pe Duhul Sfânt -, Euharistia este
cu adevărat Taină unității dumnezeiești, fiind revărsată asupra
oamenilor. Aceeași realitate trinitară este exprimată în nenumărate
cântări, presărate prin perioadele liturgice bizantine.
Sfânta Treime, proveniența numelui sărbătorii
Praznicul Sfintei Treimi sau a doua zi de Rusalii - cum mai este cunoscut în popor, este sărbătoare legală, fiind zi nelucrătoare în România.
Conform tradiției după care, în ziua următoare marilor praznice,
sărbătorim persoanele care au slujit ca instrumente ale evenimentului
prăznuit sau care au avut un oarecare rol în săvârșirea lui, a doua zi
după Duminica Pogorârii Sfântului Duh, adică în Lunea Rusaliilor,
Biserica Ortodoxă prăznuiește pe Sfântul Duh, A Treia Persoana a
Sfintei Treimi, precum indică Penticostarul, la Sinaxarul Utreniei din
Lunea Cincizecimii: "întru aceasta zi, prăznuim pe însuși Preasfântul si
de Viață Făcătorul și întru tot Puternicul Duh, Carele este unul din
Treime Dumnezeu.". În calendarele românești de perete aceasta zi e
trecuta ca sărbătoarea Sfintei Treimi.
Denumirea aceasta, de dată mai nouă, reprezintă probabil o influență apuseană (la catolici Sfânta Treime e sărbătorită în prima Duminică după Rusalii).
În secolul al XII-lea, nici în Apus nu era încă generalizată o asemenea
sărbătoare, ci era privită în unele mănăstiri ca o inovație; ea a fost
stabilită definitiv în Apus abia la 1334. În calendarele celorlalte
Biserici Ortodoxe însă, Lunea de după Rusalii este numita încă Lunea Sfântului Duh, ca în Penticostar. În calendarele mai noi ale Bisericii ruse Sâmbăta Rusaliilor e numita "a Treimii" (Troitkaia), iar Duminica Rusaliilor e indicată ca "Ziua Sfintei Treimi".
Sfânta Treime în icoană
Iconografia ortodoxă a surprins artistic și spiritual imaginea
revelată a Sfintei Treimi. Icoana este un fapt compus, constituit din
chipul ipostatic al persoanei sfinte reprezentate și modul artistic
(morfologia) prin care acest chip este prezentat simțurilor
privitorului.
Această definiție este valabilă și în ceea ce privește problema
reprezentării Sfintei Treimi, a Persoanelor dumnezeiești. Nu poate fi
reprezentat decât ceea ce s-a descoperit oamenilor, într-un fel sau
altul. Este, în fond, problema cunoașterii lui Dumnezeu Cel
întreit-ipostatic. "Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel
Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut" (Ioan
1, 18).
Biserica Ortodoxă dintotdeauna a avut acest adevăr de căpătâi drept
călăuză. În registrul iconografic, a stabilit că singura icoană
adevărată a Sfintei Treimi este icoana Domnului Iisus Hristos, Dumnezeu
adevărat și om adevărat. Lui Dumnezeu-Tatăl, Cel indescriptibil și
inefabil, omul ce icoană să-I facă? La fel și Duhului Sfânt. Singurul
lucru pe care iconografia ortodoxă a putut să-l facă, pentru a nu cădea
în capcana agnosticismului, a fost să propună niște intervenții formale
sau elemente pe care pictorul le adaugă chipului, ca să interpreteze
teologic persoana sau evenimentul iconomiei dumnezeiești. Aceste
adaptări sunt o înlesnire față de privitorul credincios, pentru ca
acesta să înțeleagă un adevăr dogmatic.
Filoxenia lui Avraam (reprezentarea Sfintei Treimi de la stejarul Mamvri)
În iconografia Sfintei Treimi, Biserica Ortodoxă a preferat ca icoană
a Sfintei Treimi scena biblică a apariției celor trei îngeri în fața
patriarhului Avraam, la stejarul din Mamvri (Facere 18). Cea mai veche
reprezentare a Sfintei Treimi o întâlnim în catacomba de pe Via Latina
din Roma (anul 320‑350).
Un secol mai târziu, tema are deja toate datele unei compoziții
elaborate, așa cum o putem vedea în mozaicul din Bazilica Santa Maria
Maggiore din Roma. În registrul de sus apar cei trei tineri, cu haine
albe, întâmpinați de Avraam, iar în registrul inferior vedem scena
cunoscută: tinerii stau sub stejar, Avraam și Sara pregătesc mâncarea și
le‑o aduc la masă. Unele particularități ale personajelor conferă deja
imaginii un caracter dogmatic: tinerii au aureole, cel din mijloc e
înconjurat de o mandorlă cu raze de lumină, în secvența de la masă
tânărul din dreapta întinde degetul spre pâinea din față, cel din stânga
ridică mâna în semn de binecuvântare, iar cel din mijloc își îndreaptă
privirea și mâna spre animalul jertfit de Avraam. Hrana‑sacrificiu este
situată în punctul central al compoziției, ceea ce arată că interesul
artistului a fost de a muta totul în sfera semnificației simbolice.
Dar cei trei îngeri, redați, la început, fără aripi, apoi cu aripi,
nu constituie icoana propriu-zisă a Sfintei Treimi, așa cum spunem
despre icoana Domnului Hristos că este icoană a Fiului întrupat. De
aceea, în vechile reprezentări, scena de la stejarul din Mamvri se
numește "Filoxenia lui Avraam" și, pentru a fi valabilă, trebuie să
conțină toate elementele istorice (prezența lui Avraam și a Sarei, care
slujeau îngerilor, stejarul etc.).
Tema se regăsește în secolele următoare, cu mici variații
compoziționale, în Capela Palatină din Palermo, unde tinerii capătă deja
aripi (secolul XII), în domul din Monreale (secolul XII‑XIII), în
Bazilica San Marco din Veneția (secolul XIII). Toate aceste reprezentări
aparțin spațiului apusean, dar și arta răsăriteană cunoaște, începând
cu secolul al XI‑lea, o serie de imagini ale Treimii veterotestamentare
(din vechiul testament), chiar dacă nu atât de elaborate și de celebre.
Astfel, o întâlnim într‑o Psaltire grecească (Cod. Barb. gr. 372, c.
1092), în relieful în bronz de pe poarta sudică a Bisericii Nașterii
Maicii Domnului din Suzdal (anul 1230), în fresca bisericilor Tokali
Kilise și Elmali Kilise din Capadoccia (secolul XI), în mozaicul care
împodobește Biserica Sfânta Sophia din Kiev (secolul XI).
Cât despre prezența lui Dumnezeu-Tatăl într-o scenă iconografică, El
este totdeauna simbolizat printr-o mână care iese dintr-o mandorlă, cel
mai adesea în gestul binecuvântării. La fel este socotit și Duhul-Sfânt
sub chipul porumbelului. Este doar un mod în care s-a arătat a treia
Persoană dumnezeiască la Botezul Domnului, și nu o icoană ființială.
Dovadă că, la Cincizecime, icoana Sfântului Duh este limba de foc,
pictată în icoană ca rază sau ca flacără peste Sfinții Apostoli.
În tradiția ortodoxă, mai există o icoană a Sfintei Treimi, cea a
"Etimasiei (pregătirii) tronului". Are același caracter simbolic. Este
vorba despre un tron pe care stau Sfânta Evanghelie și porumbelul.
Uneori, în spatele tronului este și crucea. Desigur, tronul este, aici,
icoana Tatălui, Evanghelia și crucea icoana Fiului, iar porumbelul cu
nimb, icoană a Sfântului Duh.
Treimea, în arta Renașterii
În perioada Renașterii, în Apus, s-a încetățenit ca scenă a Sfintei
Treimi, icoana Bătrânului cu barbă, a "Celui Vechi de zile",
Dumnezeu-Tatăl, care Îl ține în brațe pe Fiul, adeseori răstignit, și a
porumbelului. Ea a influențat și țările ortodoxe, prin înrâurirea pe
care Renașterea a avut-o asupra artei, în general, dar nu a fost
acceptată de Biserica Ortodoxă drept canonică, din cauza
antropomorfizării lui Dumnezeu-Tatăl. Un sinod ținut la Moscova, în
1667, pe vremea când Rusia era influențată de arta renascentistă, spune
că: "A-L reprezenta în icoane pe Dumnezeu-Savaot cu barbă albă, cu
unicul Său Fiu în poală și cu un porumbel între Ei, este nemaipomenit de
absurd și de necuviincios, pentru că nimeni nu L-a văzut pe
Dumnezeu-Tatăl".
Pentru iconografia Bisericii Răsăritului, icoana Sfintei Treimi
rămâne de aceea cea a Ospitalității/Filoxeniei lui Avraam la stejarul de
la Mamvri. În timp, ea a cunoscut o evoluție specifică, personajele
primind noi roluri și atribute. Îngerul central ia tot mai mult
înfățișarea lui Iisus, fiind reprezentat cu veșmintele și atributele
caracteristice, e mai mare decât cei laterali, uneori are aureolă
crucigeră. Dispunerea semicirculară devine treptat imaginea consacrată,
iar în tradiția bizantină târzie se observă tendința de a unifica cei
trei îngeri, prin ușoara înclinare a capului celor din margini spre cel
central. În epoca paleologă (în care împărații bizantini făceau parte
din familia Paleologul 1259-1460), arhitectura capătă o importanță mai
mare, oferind figurilor abstracte un cadru istoric, masa devine din
circulară pătrată, pe masă pot apărea diferite elemente pentru a sugera
ospățul.
Sfânta Treime a Cuviosului Andrei Rubliov
Pentru arta creștină răsăriteană icoana cea mai reprezentativă a
Sfintei Treimi este cea pictată de iconarul rus (canonizat în 1988 ca
Sfânt) Andrei Rubliov, cândva în anii 1411‑1427, icoană aflată acum la
Galeria Tretiakov din Moscova. A fost pictată pentru Mănăstirea Sfintei
Troițe, vestită lavră monahală și centru al spiritualității rusești
medievale, întemeiată de Sfântul Serghei de Radonej la 1337.
Compoziția redă casa lui Avraam, stejarul și un munte, dar Avraam și
Sara lipsesc. Iconarul reduce la esențial aspectul istoric, mutând
accentul de la evenimentul biblic la înțelesul său dogmatic. Chipurile
și siluetele aproape identice ale îngerilor subliniază natura unică a
celor trei Persoane dumnezeiești, fără a căuta individualizarea
fiecăreia, și aceasta pentru că acolo nu este o reprezentare a celor
trei Persoane dumnezeiești, întrucât Dumnezeirea în esența ei nu poate
fi reprezentată, ci este reprezentarea Treimii însăși.
Prin gesturile și pozițiile celor trei îngeri se sugerează unitatea
lor: sunt adunați într‑un cerc, legați printr‑o ușoară înclinare a
capului, iar mâinile le sunt îndreptate spre Potirul care conține capul
unui animal. Potirul, simbol al Jertfei de bunăvoie a Fiului lui
Dumnezeu, se află în centrul compoziției și adună gesturile celor trei
îngeri, sugerând unitatea de voință și de lucrare a Sfintei Treimi.
Lavra Sfântului Serghie de Radonej cu hramul Sfintei Treimi
Dogma Sfintei Treimi
Dogma Sfintei Treimi este adevărul de temelie al învățăturii
creștine, proprie și caracteristică creștinismului, ea stând la baza
tuturor mărturisirilor de credință ale Bisericii și totodată,
condiționând întreaga ordine morală creștină, conduita personală și
socială, având ca temelie, ca principiu și ideal suprem, comuniunea
iubirii intratrinitare divine.
Cuprinsul dogmei Sfintei Treimi constă în afirmarea de bază a
credinței, anume că Dumnezeu este unul în ființă și întreit în persoane,
Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Aceste trei persoane sau ipostasuri
dumnezeiești alcătuiesc Sfânta Treime, taina de nepătruns de mintea
omenească și împărtășită nouă prin Descoperirea dumnezeiască.
Fiecare din cele trei persoane sau ipostase ale Sfintei Treimi este
Dumnezeu adevărat: Dumnezeu-Tatăl, Dumnezeu-Fiul și Dumnezeu-Duhul
Sfânt, având fiecare întreaga ființă și toate atribuțiile dumnezeiești,
fără însă să fie trei Dumnezei, adică fără împărțire sau despărțire a
ființei și, totodată, fără să se amestece sau să se contopească
persoanele dumnezeiești întreolaltă.
Dumnezeu-Tatăl este nenăscut. El nu primește existența de la nimeni,
nu are cauză. El este izvorul celorlalte două persoane divine. Sfântul
Grigorie de Nissa ne învăța că Dumnezeu e Tata din veci. El nu este Tată
în felul omenesc. El nu a început să fie Tată în timp, după împlinirea
vârstei, odată cu apariția puterii de a naște, asemenea oamenilor și
altor viețuitoare. Dumnezeu este Tată deodată cu veșnicia, este
dintotdeauna Tatăl.
Dumnezeu-Fiul este născut, este Unul-Născut, fiind împreună veșnic cu
Tatăl și de o ființă cu Acesta. Fiul e Fiu dinaintea veacului și
dintotdeauna. El nu și-a început cândva existența, ci de când e Tatăl e
și Fiul. Fiul și Tatăl sunt una ca Dumnezeire, ca fire, ca veșnicie, ca
voință, ca lucrare, ca bunătate etc, dar se deosebesc ca ipostasuri
(persoane): unul e născut, pe când celălalt e nenăscut; în această
privință, Tatăl este izvorul și cauza Fiului. Numele propriu al Fiului
este "Cuvântul". El se numește și "Înțelepciunea lui Dumnezeu". El e
Cuvântul, Strălucirea și Chipul Tatălui.
Dumnezeu Duhul Sfânt purcede din Tatăl, cum spune Însuși Mântuitorul:
"Iar când va veni Mângâietorul, pe care Eu îl voi trimite vouă, de la
Tatăl, Duhul Adevărului, care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi
despre Mine" (Ioan 15, 26). Însușirea Lui personală este de a fi purces
din Tatăl și de a Se face cunoscut după Fiul și împreună cu Acesta. El e
sfințenia însăși și prin aceasta izvorul Sfântului Har, Care
desăvârșește opera Mântuitorului, după înălțarea Sa la cer: "Iar când va
veni Acela, Duhul adevărului, vă va călăuzi pe voi la tot adevărul…
Acela pe Mine Mă va slăvi, pentru că din al Meu va lua și vă va vesti
vouă" (Ioan 16, 13-14).
Treimea este nedespărțită, dar deosebit este al Tatălui planul
lucrărilor și hotărârea de a fi îndeplinite, deosebit este al Fiului,
executarea sau împlinirea, deosebit Duhului Sfânt desăvârșirea lor.
Astfel Tatăl este creatorul lumii ( "De la El ..sunt toate" Rom 11, 36),
și autorul planului mântuirii, "mai înainte de întemeierea lumii"
(Efes. 1,4), ca prin Hristos toate să le împace cu Sine" (Col. 1,20),
împăcarea cu Sine fiind mântuirea înfăptuită de către Fiul. Fiul este
Cel prin care s-au făcut toate (Ioan, 1,3), inclusiv mântuirea, și
"dreptate și sfințire și răscumpărare" (I Cor. 1, 30).
Duhul Sfânt este desăvârșitorul lucrărilor Tatălui și Fiului, este
însuflețitor al sfințeniei, pregătitor al mântuirii ca grăitor prin
profeți, "oamenii cei sfinți ai lui Dumnezeu au grăit purtați fiind de
Duhul Sfânt" (II Petru, 1, 21), Duhul a fost activ în întruparea și
arătarea Domnului, desăvârșitor al mântuirii și sfințirii în oameni,
prin har (Ioan, 14, 26; 1 Cor. 12,11: "Toate le lucrează unul și același
Duh, împărtășind fiecăruia deosebit, după cum hotărăște"), Mângâietor
care rămâne pururea cu credincioșii (Ioan, 14-17; Gal. 4, 6), firește,
în neîntrerupta legătura cu Tatăl și cu Fiul.
Lucrarea proprie a fiecărei persoane dumnezeiești nu trebuie gândită
ca petrecându-se separat de a celorlalte persoane, ca și cum persoanele
ar lucra izolat fiecare, ci ca împreună-lucrare, întrucât toate sunt
lucrări ale aceleiași voințe a lui Dumnezeu.
Numai un Dumnezeu personal, care este izvorul suprem și inepuizabil
al iubirii și care îl considera pe om tot persoană, îl prețuiește ca
atare pe om și vrea să-l ridice în acest dialog al iubirii, dar fără a-i
anula libertatea de voință, deci numai dacă omul voiește.
Preasfântă Treime, Stăpânire de o ființă, pricinuitoare a tot binele;
ce vom răsplăti Ție pentru toate câte ne-ai dat nouă, păcătoșilor și
nevrednicilor, pe care mai înainte de a ne naște noi în lume le-ai
rânduit, și pentru toate cele ce ne dai fiecăruia din noi în toate
zilele și pentru cele ce ai gătit nouă tuturor în veacul cel viitor?
Deci se cuvenea pentru atâtea binefaceri și îndurări, să mulțumim Ție
nu numai cu cuvintele, ci mai ales cu faptele, păzind și împlinind
poruncile Tale; iar noi cu patimile noastre și cu obiceiurile cele rele
în nenumărate păcate și fărădelegi ne-am aruncat.
Pentru aceasta, ca cei ce suntem întinați, nu numai că nu îndrăznim a
ne arata înaintea preasfintei feței Tale celei întreit strălucitoare,
ci nici preasfânt numele Tău a-l chema, de nu ai fi binevoit Însuți Tu
spre a noastră mângâiere a ne vesti nouă; că pe cei drepți și curați
iubești, iar pe păcătoșii care se pocăiesc îi mântuiești și cu
milostivire îi primești.
Deci, caută, o Dumnezeiască Treime, din înălțarea sfintei slavei Tale
asupra noastră, mult păcătoșilor; și bunăvoința noastră în loc de fapte
bune o primește, și ne dă nouă duhul pocăinței celei adevărate; ca,
urând tot păcatul, întru cuvioșie și dreptate până la sfârșitul vieții
noastre să petrecem, făcând voia Ta cea sfântă și slăvind cu cuget curat
și cu fapte bune preadulcele și preaîncuviințat numele Tău. Amin.
Învățătura ortodoxă despre Sfânta Treime
Teologul catolic, Georg Koepgen, a scos foarte bine în relief baza
trinitară a spiritualității creștine, și în același timp, și faptul că
această spiritualitate a fost păstrată cel mai bine în Biserica
Răsăriteană, ea păstrând nealterată învățătură biblică despre Sfânta
Treime, menținându-i locul central în evlavia creștină.
Sfânta Treime este fundamentul învățăturii și credinței ortodoxe
despre Dumnezeu. Credință în dogmă Sfintei Treimi delimitează învățătură
creștină despre Dumnezeu de alte doctrine și concepții, în sensul că
numai învățătură ortodoxă ne arată că Dumnezeu lucrează mântuirea în
omul care vine la Hristos. Biserica are temei trinitar care nu trebuie
căutat prin speculații filozofice, ci în taină vieții comune a
Persoanelor divine.
Un temei trainic în acest sens sunt cuvintele Mântuitorului și
interpretările date de Sfinții Părinți. Relațiile trinitare divine sunt:
1.un model al relațiilor dintre oameni în Biserica, și 2.o putere care
produce și adâncește aceste relații.
În viață Bisericii este împletită viață Sfintei Treimi: Mântuitorul
se roagă Tatălui înainte de patimi că toți să fie una "După cum Tu,
Părinte, întru Mine și Eu întru Ține, așa și aceștia în Noi să fie una,
că lumea să creadă că Tu M-ai trimis." (Ioan 17, 21).
Unirea omului cu Dumnezeu pentru eternitate este garantată și
mijlocită numai acolo unde Una din Persoanele dumnezeiești S-a întrupat
că om pentru eternitate, manifestând în această iubirea eternă a lui
Dumnezeu pentru om.
Această este convingerea spiritualității ortodoxe. Numai un Dumnezeu
personal, care este izvorul suprem și inepuizabil al iubirii și care îl
consideră pe om tot persoană, îl prețuiește că atare pe om și vrea să-l
ridice în acest dialog al iubirii, dar fără a-i anula libertatea de
voință, deci numai dacă omul voiește.
Desăvârșirea omului nu poate avea loc decât acolo unde Dumnezeu nu
este conceput că o persoană singulară, ci că o comunitate de Persoane în
desăvârșită unitate, într-o singură Ființă, realizând și chemând la
comuniune pe oameni.
Căci numai că o comunitate desăvârșită de Persoane supreme, Dumnezeu
poate să cheme pe om la comuniune cu Sine. Că iubire desăvârșită, că
Treime de Persoane absolute Dumnezeu se poate dărui și altor persoane
dacă voiește, împărtășindu-le treptat din infinitatea vieții și iubirii
Sale, îndumnezeindu-le.
Ortodoxia preferă să folosească termenii de "viață în Hristos", de
"viață în Duh", de "viață duhovnicească", de "viață în Dumnezeu", pentru
viață creștinului în unire cu Dumnezeu, indiferent e ce treaptă s-ar
află această trăire. Prin această a urmat exemplul Sfântului Apostol
Pavel (Gal. 3, 28; 3, 20; ÎI Cor. 4, 11; I Cor. 7, 8; I Cor. 6, 19; I
Cor. 3,16; I Cor. 2, 2; Rom. 8, 15; 8,9-10; Ef. 3, 16, 17; Col. 3,3; În
14,23; I În 3, 24 etc.).
Învățătură ortodoxă rămâne fidelă Noului Testament și anume nu
raționalizează taină lui Dumnezeu cel în Treime, ci bazându-se pe
experierea lui Dumnezeu care ni Se comunica din iubire, în Duhul, prin
energiile necreate, nu ține pe Dumnezeu nici distant de noi, că
religiile raționalist monoteiste (iudaismul și mahomedanismul), nici nu
ne duce la contopirea cu El, că în religiile și filozofiile panteiste,
care cunosc că unică realitate esență de un fel sau altul.
Părinții bisericii care au apărat învățătura despre Sfânta Treime
Părinții Bisericii din primele secole creștine au apărat învățătura
despre Sfânta Treime, respingând cu argumente învățăturile greșite.
Între acești părinți pot fi enumerați: Sfântul Clement Romanul, Sfântul Ignatie, Sfântul Policarp,
Aristide, Sfântul Iustin, Atena agora, Teofil al Antiohiei, Sfântul
Irineu, Clement Alexandrinul, Origen, Tertulian, Novațian. Sfinții
Părinți ai veacurilor IV și V au continuat această tradiție, iar în
timpul disputelor contra arianismului s-au remarcat: Sfântul Atanasie,
Sfântul Epifanie, Sfântul Darie și Fericitul Augustin. "În unitatea
firii sunt trei persoane" zicea Tertulian. "O singură Dumnezeire și un
singur Dumnezeu în trei ipostasuri", spunea Sfântul Atanasie, vorbind despre Sfânta Treime.
Sfântul Grigore de Nazianz despre Sfânta Treime
"Când zic Dumnezeu, înțeleg Tatăl, Fiul și Sfântul Duh", scrie Sfântul Grigorie de Nazianz.
Departe de a fi o formă de speculație abstractă, învățătură despre
Sfânta Treime a fost întotdeauna pentru tradiția patristică greacă o
chestiune de trăire religioasă-liturgică, mistică și, adeseori, poetică:
"Îndată ce cuget la Cel Unul, mă și învăluie strălucirea Celor Trei;
îndată ce Îi deosebesc, sunt trimis înapoi la Cel Unul. Când gândesc la
vreunul dintre Cei Trei, mă gândesc la El că Întreg, iar ochii mei se
umplu (de lacrimi de bucurie). Și cea mai mare parte din ceea ce gândesc
îmi scapă."
Sfântul Grigore de Nyssa despre Sfânta Treime
Dezvoltându-și binecunoscută să învățătură despre chipul lui Dumnezeu în om, Sfântul Grigorie de Nyssa
definește un aspect al existenței personale umane clar deosebite de
aceea a lui Dumnezeu: fiecare persoană umană posedă puterea de a se
reproduce pe sine, în timp ce în Dumnezeu există numai "una și aceeași
Persoană din care se naște Fiul și purcede Duhul". Astfel, neamul
omenesc se află într-un proces continuu de fragmentare, putând să-și
redobândească unitatea numai prin adoptarea să de către Tatăl în Hristos
- adică devenind copii ai ipostasului unic care da naștere fără
fragmentare sau multiplicare. Origine a unității din Treime, Tatăl
restaurează unitatea creației prin adoptarea umanității în Fiul Sau,
Noul Adam, în care omenirea este "recapitulata" prin lucrarea Duhului.
Învățătură Sfântului Grigorie de Nyssa
despre "energii" este bine descrisă de G.L. Presare: "La oameni, în
ciuda solidarității întregii specii, fiecare individ acționează separat,
astfel încât este cuvenit să-i privim că mulți. Nu este tot așa în
privința lui Dumnezeu. Tatăl niciodată nu lucrează independent de Fiul,
nici Fiul independent de Duhul. Lucrarea dumnezeiască începe totdeauna
de la Tatăl, continuă prin Fiul și se desăvârșește în Duhul Sfânt; nu
există lucrare individuală separată a vreuneia dintre Persoane; energia
trece invariabil prin Cei Trei, deși rezultatul nu înseamnă trei
lucrări, ci una singură".
Rugăciune către Preasfânta Treime
Preasfântă Treime, Stăpânire de o
ființă, pricinuitoare a tot binele; ce vom răsplăti Ție pentru toate
câte ne-ai dat nouă, păcătoșilor și nevrednicilor, pe care mai înainte
de a ne naște noi în lume le-ai rânduit, și pentru toate cele ce ne dai
fiecăruia din noi în toate zilele și pentru cele ce ai gătit nouă
tuturor în veacul cel viitor? Deci se cuvenea pentru atâtea
binefaceri și îndurări, să mulțumim Ție nu numai cu cuvintele, ci mai
ales cu faptele, păzind și împlinind poruncile Tale; iar noi cu patimile
noastre și cu obiceiurile cele rele în nenumărate păcate și fărădelegi
ne-am aruncat. Pentru aceasta, ca cei ce suntem întinați, nu numai că
nu îndrăznim a ne arata înaintea preasfintei feței Tale celei întreit
strălucitoare, ci nici preasfânt numele Tău a-l chema, de nu ai fi
binevoit Însuți Tu spre a noastră mângâiere a ne vesti nouă; că pe cei
drepți și curați iubești, iar pe păcătoșii care se pocăiesc îi
mântuiești și cu milostivire îi primești. Deci, caută, o Dumnezeiască
Treime, din înălțarea sfintei slavei Tale asupra noastră, mult
păcătoșilor; și bunăvoința noastră în loc de fapte bune o primește, și
ne dă nouă duhul pocăinței celei adevărate; ca, urând tot păcatul, întru
cuvioșie și dreptate până la sfârșitul vieții noastre să petrecem,
făcând voia Ta cea sfântă și slăvind cu cuget curat și cu fapte bune
preadulcele și preaîncuviințat numele Tău. Amin.
Cântări Liturgice
Tropar - Sfânta Treime
Trisaghionul
Cântare solemnă de la Cincizecime, atribuită Împăratului poet Leon al VI-lea, prelucrare a celebrului Trisaghion:
"Veniți, popoare, să ne închinăm Dumnezeirii trei ipostatice, Fiul în Tatăl, cu Duhul Sfânt. Că mai înainte de timp Tatăl a născut pe Fiul, împărtășindu-I Lui veșnicia Să și Tronul Sau; Iar Duhul Sfânt era în Tatăl, împreună slăvit cu Fiul. O Putere, O Ființă, O Dumnezeire pe care toți o cinstim și zicem: Sfinte Dumnezeule, Cel ce ai făcut toate prin Fiul, cu împreună lucrarea Duhului Sfânt; Sfinte Tare, prin Care L-am cunoscut pe Tatăl și pe Duhul Sfânt sălășluit în lume; Sfinte fără de moarte, Duhule Mângâietor, Cel ce purcezi din Tatăl și locuiești în Fiul. Treime Sfânta, mărire Ție." Preasfântă Treime, Dumnezeul nostru, miluiește-ne și ne mântuiește pe noi. Amin.
Preasfântă Treime, Dumnezeul nostru, miluiește-ne și ne mântuiește pe noi. Amin.
MANDRIA
Mândria (sau trufia) este un păcat care constă în afişarea unei superiorităţi ce poate fi legată în chip nesăbuit de diverse lucruri (calităţi fizice sau morale,avere, situaţie, origine, naţionalitate, etnie, rasă, culoarea pielii, etc). Mândria este unul din cele şapte păcate capitale.
Ea îl spurcă, îl coboară pe om, îlacoperă de ruşine, căci îl face asemenea diavolilor , foşti îngeri azvârliţi din cer de Dumnezeu din pricina trufiei; ea este în acelaşi timp şi rădăcina marilor încălcări ale legii morale (deci al celorlalte păcate). Dumnezeu urăşte ochii trufaşi şi inima trufaşă născătoare de cuvinte semeţe. El le stă împotrivă celor mândri, pe care îi mustră şi îi pedepseşte aspru, cărora le smereşte inima prin suferinţeşi necazuri. Exemple pilduitoare sunt destinele tragice alelui Sanherib, Belşaţar şi ale Egiptului, Israelului, Moabului sau cele ceva mai blânde ale lui Nabucodonosor al II-lea, Ozia sau Iezechia. În mod obişnuitmândria aţâţă certurile, poate cufunda omul în sărăcie (prin refuzul de a presta unele munci considerate inferioare) şi poate da naştere la dispreţ faţă deceilalţi, ceea ce se întâmplă la unii oameni care au o anumită corectitudine morală (pilda vameşului şi fariseului). Ea este incompatibilă cuadevărata înţelepciune. Creştinul adevărat nu se socoteşte niciodată înţelept, cum fac cei bogaţi sau mulţi din oamenii mândri, pentru că acest lucru l-ar îndepărta de mântuire.
Omul mândru este adeseori lăudăros (cu ceea ce de fapt nu-i aparţine-
bunuri, sănătate, educaţie, origine), în multe cazuri ateu,uneori batjocoritor; în anumite cazuri el este îmbuibatşi asupritor iar în altele adună mulţime de păcate grele. Cauzele mândrieisunt cunoaşterea, bogăţia şi putereasau chiar o anumită corectitudine morală. Armele luptei împotriva mândriei sunt rugăciunea şi iubirea aproapelui,modelul suprem fiind Iisus, care este blând şi smerit cu inima.
Trufia spurcă pe om
Tras la răspundere pentru faptul că ucenicii săi calcă datina bătrânilor şi nu se spală pe mâini înainte de a mânca, Iisus foloseşte acest prilej pentru a-i învăţape ucenici că
„Nu ce intră în gură spurcă pe om; ci ce iese din gură, aceea spurcă pe
om”. Căci „orice intră în gură merge în pântece, şi apoi este aruncatafară în hazna” pe când „ce iese din gură, vine din inimă, şi aceea spurcă pe om’’. Apoi enumeră păcatele care, avându-şi sălaş în inimă şi ieşind la iveală,prin vorbe sau fapte, îl spurcă pe om, incluzând printre ele şi trufia.
, în lanţuri veşnice, spre judecata Zilei Celei Mari, aşa cum ne spun apostolul Iuda şi apostolul Petru. Numai pe cei smeriţi Dumnezeu îi împodobeşte cu înţelepciune, aşa cum ne încredinţează înţeleptul Solomon.
sau ca ale acelora despre care vorbeşte proorocul Obadia, care erau mulţumiţi şi se bucurau de nenorocirea abătută asupra copiilor lui Iuda, vorbind cu semeţie în ziua strâmtorării acestora,
sau ca ale celor care, doborând cu sabia pe copiii lui Israel şi luând în stăpânire două neamuri şiţări, au început să se fălească şi să-şi înmulţească cuvintele împotriva lui Dumnezeu.
Cine este smerit nu poate fi ucigaş (căci nu e lacom după bani şi nu poate fifoartegelos
), nu e lacom de mâncare, băutură, bani, hoţ sau pizmaş (căci se mulţumeşte cu ce dă Dumnezeu), nu este mânios (căci nu se consideră cel maiimportant), nu este desfrânat (căci el este încredinţat că trupul este templul Duhului Sfânt, neconsiderând că îi aparţine), nu e hulitor (căci e recunoscător faţăde darul vieţii primit de la Dumnezeu), nu e leneş (căci nu pune comoditatea sa pe primul plan). Mândria poate fi chiar o pricină de nesupunere faţă de legileţării. Legea ebraică prevedea pedeapsa cu moartea pentru acela care, din mândrie, nu asculta de preotul sau judecătorul destinat a rezolva cazurile greleprivitoare la un omor , la o neînţelegere sau la o rănire. Se scotea astfel răul din mijlocul lui Israel pentru că tot poporul să audă şi să se teamă, şi să nu se mai îngâmfe.
Trufia se înalţă adeseori din solul unei anumite corectitudini, cum se întâmplă cu cei mândri şi dispreţuitori, iar umilinţa creşte de multe ori din lacrimilepăcătoşilor, aşa cum ne avertizează Iisus în pilda vameşului şi fariseului.
Proorocul Ieremia spune că e bineca
înţeleptul să nu se laude cu înţelepciunea lui, cel tare să nu se laude
cu tăria lui, bogatul să nu se laude cu bogăţia lui, ci cel ce se laudă
să se laude că arepricepere şi că-l cunoaşte pe Dumnezeu, care face milă, judecată şi dreptate pe pământ, căci în aceasta găseşte plăcere Dumnezeu.
Psalmistul plânge pentru că nişte îngâmfaţi s-au sculat împotriva lui şi vor să-i ia viaţa şi îl roagă peDumnezeu cel îndurător, milostiv, îndelung răbdător şi bogat în bunătate să-l întărească, să-l scape şi să facă un semn pentru ca vrăjmaşii săi să rămână de ruşine.
Astfel fratele din starea de jos să se laude cu înălţarea lui, iar bogatul să se laude cu smerenia lui, dupăcum spune apostolul Iacov.
Adesea oamenii se laudă nejustificat cu lucruri pe care le-au primit
(bunuri, origine bună, sănătate, educaţie bună, etc) aşa cumobservă apostolul Pavel
Omul rău şi mândru, la adăpostul succeselor sale materiale, este dispreţuitor, ucigaş şi asupritor al celor nenorociţi, lăudăros, ateu sau hulitor al Domnului,gura sa fiind plină de blesteme şi înşelătorii, ne spune psalmistul.
Sau, fericit şi netulburat de suferinţe, este îmbuibat, asupritor, are o limbă neobosită şidevine pricină de poticnire pentru oamenii de rând, arată acelaşi psalmist.
Ana,una
din soţiile lui Elcana, necăjită de Penina pentru că era stearpă, îşi
varsă sufletul înaintea Domnului recunoscând că Dumnezeu smereşte şi
Dumnezeu înalţă şi până la urmă capătă rod. Ea îl naşte pe Samuel, care avea să devină un mare judecător, care a domnit cu dreptate peste Israel, aşa cumconsemnează Cartea I a Regilor
Fecioara Maria, în discuţia pe care o are cu Elisabeta, ruda sa şi mama lui Ioan Botezătorul spune:„Dumnezeu a arătat putere cu braţul Lui; a risipit gândurile, pe cari le aveau cei mândri în inima lor. A răsturnat pe cei puternici de pe scaunele lor de domnie, şi a înălţat pe cei smeriţi.Pe cei flămânzi i -a săturat de bunătăţi, şi pe cei bogaţi i -a scos afară cu mâinile goale”.
Iisus a criticat slava deşartă după care umblau cărturarii şi fariseii; aceştia umblau după locurile dintâi la ospeţe, şi după scaunele dintâi în sinagogi;
le plăcea să le facă oamenii plecăciuni prin pieţe, şi să le zică:
„Rabi! Rabi!”. Iisus le-a amintit că numai Unul este învăţătorul şi că oricine se va înălţa, va fismerit; şi oricine se va smeri, va fi înălţat
, lucru aplicabil chiar la o masă, unde este bine să fim mutaţi de gazdă mai sus în loc să fim izgoniţi în mod ruşinos de pe locurile cele dintâi dacă se întâmplă să vină cineva mai cu vază.
Apostolul Petru le spune preoţilor să se îmbrace cu smerenie, amintindu-le că Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriţi le dă har , şi numai în acest fel, smerindu-se sub mâna tare a lui Dumnezeu, ei vor fi înălţaţi la vremea potrivită.
Apostolul Iacov arată că Duhul pe care l-a pusDumnezeu să locuiască în noi ne vrea cu gelozie pentru Sine şi că în schimb, ne dă un har şi mai mare şi că de aceea spune Scriptura:„Dumnezeu stă împotriva celor mândri, dar dă har celor smeriţi”.
. Adam şi Eva au fost alungaţi din rai din pricina trufiei cunoaşterii, pentru că au nesocotit porunca Domnului şi au mâncat din pomul cunoaşterii binelui şi răului, arată Cartea Facerii
După Îndreptarul de Spovedanie al părintelui Ilie Cleopa, lista cu păcatele mândriei.
Mândria domnitorilor
Cartea I a Regilor relatează cum Adonia, pe care tatăl său,David, nu-l mustrase niciodată, s-a sumeţit împotriva tatălui său, împăratul, uneltind pentrupreluarea puterii.
Cărţile istorice ale Vechiului Testament relatează cum Dumnezeu a pedepsit trufia lui Sanherib, trimiţând un înger care ucide 185 000 desoldaţi din tabăra acestuia, obligându-l să renunţe la lupta împotriva lui Iezechia. El se întoarce în ţara sa unde este ucis de fiii săi, în timp ce se ruga întemplu.
Cartea profetică a proorocului Daniel, care-i poartă numele, istoriseşte cum Nabucudonosor al II-lea primise atâta putere, încât i s-a îngâmfatinima, şi i s-a împietrit până la mândrie. Aşa cum i-a tălmăcit Daniel vis său neliniştitor, el a fost îndepărtat de pe tron şi a fost despuiat de slava lui: a fostizgonit
din mijlocul copiilor oamenilor, a locuit la un loc cu măgarii
sălbatici, i s-a dat să mănânce iarbă ca la boi, trupul i-a fost udat de
roua cerului, i-a crescutpărul
ca penele vulturului şi unghiile ca ghearele păsărilor; inima i s-a
făcut ca a fiarelor; şapte vremi au trecut peste el, până când a
recunoscut că Dumnezeustăpâneşte peste împărăţia oamenilor şi o dă cui vrea; şi atunci a fost reaşezat în scaunul de domnie.
Belşaţar nu învaţă nimic din istoria tatălui său şi nu-şismereşte
inima, aşa că mesajul lui Dumnezeu, scris de mâna Domnului pe tencuiala
zidului împărătesc -continuă aceeaşi carte profetică- se împlineştenemilos,
aşa cum este tâlcuit de Daniel: Belşaţar este ucis, domnia revenindu-i
lui Dariu, Medul (Darius al II-lea Ochos, rege persan)
Cartea a II-a a Cronicilor relatează cum împăratul Ozia, fiul lui Amaţia, a dus o viaţă plăcută lui Dumnezeu, ajungând un lider regional foarte influent, cu o armată foartenumeroasă şi, devenit puternic, s-a sumeţit: a intrat în Templul Domnului pentru a arde tămâie, faptă îngăduită doar preoţilor , fiii lui Aaron, care au fost sfinţiţis-o aducă. Înfruntat de preotul Azaria şi cei 80 de preoţi care-l atenţionară că face un păcat- continuă cartea- el s-amâniat pe preoţi, şi cum s-a mâniat, i-aapărut o lepră pe
frunte, pe care a avut-o până la sfârşitul vieţii. El a locuit într-o
casă deosebită ca lepros, căci a fost izgonit din Casa Domnului. Şi fiulsău, Iotam, era în fruntea casei împăratului şi judeca poporul ţării.
Aceeaşi carte a Cronicilor evocă cum, fiind bolnav de moarte, Iezechia a făcutorugăciune Domnului,
iar Domnul l-a vindecat. În loc să răsplătească binefacerea primită,
Ezechia, părăsit de Dumnezeu care vroia să-i încerce inima, s-a îngâmfat din pricina bogăţiilor şi le-a arătat solilor babilonieni toate locurile unde îşi ţinea lucrurile de mare preţ. Atuncimânia lui Dumnezeu s-a abătut asupralui,
asupra lui Iuda şi asupra Ierusalimului, însă Ezechia,
smerenia|smerindu-se din mândria lui, împreună cu locuitorii
Ierusalimului, a făcut ca mânia luiDumnezeu să nu vină peste ei în timpul vieţii lui: Isaia îl anunţă că, după moartea sa, ţara va fi jefuită şi copiii săi duşi în robie la curtea Babilonului.
În cartea proorocului Amos, acesta vesteşte faptul că Dumnezeuva pedepsi mândria cetăţii Iacov, unde luxul, desfătările şi nedreptatea au devenitinsuportabile: cetatea este dată în mâinile vrăjmaşilor.
Biblia istoriseşte cum Dumnezeu a pedepsit Tirul, „târgul neamurilor”, care a „îngrămădit argint capulberea
şi aur „ca noroiul de pe uliţe”, „ai cărui negustori erau ca nişte
voievozi, şi ai cărui târgoveţi erau cei mai bogaţi oameni de pe
pământ”, „ca săruşineze mândria a tot ceea ce străluceşte şi să smerească pe toţi cei mari ai pământului”.
În cartea Isaia proorocul ce da numele cărţii vesteşte:„cununa îngâmfată a beţivilor lui Efraim”va fi strivită. Căci judecătorii şi soldaţii se clatină din pricina vinului şi sunt ameţiţi de băuturi tari; preoţii şi proorocii aşijderea: se clatină când proorocesc, sepoticnesc când judecă; în plus sunt şi batjocoritori.
Proorocul Iezechiel prezice că mândria Egiptului va fi nimicită de către „sabia” Babilonului; Egiptul, careera
„ca un crocodil în mări, care se aruncă în râuri şi tulbură apele cu
picioarele lui şi întărâtă valurile râurilor” va fi „prins” şi zdrobit.
Cei care „răspândeaugroaza în ţara celor vii”, cum sunt Mesec şi Tubal, vor fi ucişi de sabie.
Israelulva fi pedepsit pentru urâciunile sale (idolatrie, lăcomie, uciderea|omoruri, silnicie): popoarele cele mai rele vor stăpâni casele lor şi mândria celor puternici va cunoaşte sfârşitul, anunţă acelaşi prooroc
Isaia prooroceşte Iudei şiIerusalimului, mustrându-le pentru idolatria şi lăcomia lor: la venirea lui Iisus „omul va trebui să-şi plece in jos privirea semeaţă si îngâmfarea lui va fi smerită:numai Domnul va fi înălţat in ziua aceea”.
Cărţile Bibliei arată cum Domnul face de ruşine mândria lui Moab, pentru că locuitorii săi au fost idolatri, aubatjocorit poporul Domnului şi au fost semeţi cu acesta.
Dragostea
este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate: dragostea nu
pizmuieşte; dragostea nu se laudă, nu se umflă de mândrie,nu se poartă necuviincios, nu caută folosul său, nu se mânie, nu se gândeşte la rău,nu se bucură de nelegiuire, ci se bucură de adevăr,acopere totul, crede totul, nădăjduieşte totul, sufere totul.Dragostea nu va pieri niciodată. Proorociile se vor sfârşi; limbile vor înceta; cunoştinţa va avea sfârşit.Căci cunoaştem în parte, şi proorocim în parte;dar când va veni ce este desăvârşit, acest „în parte” se va sfârşi.(1Cor13.4-10)
Note
1.
Salt↑ Sf. Grigorie cel Mare ( sec al VI-lea) a stabilit şapte păcate capitale (Lib. mor. in Job. XXXI, XVII), această clasificare fiind reţinută
de cei mai mulţi teologi ai Evului Mediu. Toma de Aquino, sec al
XIII-lea (I-II:84:4) vorbeşte de slavă deşartă (mândrie), avariţie,
lăcomie, desfrânare, lene, invidie, mânie. Sf. Bonaventura (sec al
XIII-lea) dă aceeaşi enumerare (Brevil, III, IX). Scriitorii creştini timpurii distingeau opt păcate capitale: Sf. Ciprian, sec al III-lea (De mort., IV), Ioan Casian, sec al III-lea (Institutes 5, Conferences
5), Columbanus, sec al V-lea (("Instr. de octo vitiis princip." în
"Bibl. max. vet. patr.", XII, 23), Alcuin, sec al VII-lea (Devirtut. et vitiis, XXVII sqq.)http://www.newadvent.org/cathen/14004b.htm