- Auzul acestor frecvențe este ceva care depășește percepția obișnuită și se datorează conștientizării spirituale sporite.
-
Dacă ești pe calea creșterii spirituale și începi să experimentezi
acest fenomen, nu-ți fie teamă, deoarece este un semn excelent.
-
Sunetul în urechi poate fi, de asemenea, un semn că claraudiența se
deschide (simțul psihic al auzului) ghizii voștri spirituali, îngerii
sau un spirit încearcă să comunice cu voi. Unii oameni experimentează de
asemenea, un astfel de fenomen spiritual precum o șoaptă la ureche și
este posibil să observați o diferență între urechea stângă și cea
dreaptă.
- De exemplu, unii mediumi psihici vor spune că sunetele
claraudiente care vin printr-o ureche anume (cea stângă) este un ghid,
iar cealaltă ureche (dreaptă) este un spirit și așa percep ei diferența.
Deci este ceva la care să te gândești.
-A fi capabil să observi
aceste frecvențe energetice foarte subtile care are foarte mult de-a
face cu percepția ta evoluată a energiilor. Aceasta înseamnă că oamenii
care nu sunt evoluați spiritual s-ar putea să nu le audă deloc, sau pot
auzi doar frecvențele inferioare.
- Aceste frecvențe sunt mesaje
codificate de la ceva care încearcă să vă atragă atenția. Și în funcție
de sentimentele pe care le provoacă, le poți deosebi cu ușurință pe cele
binevoitoare de cele răuvoitoare.
- Fii sigur că dacă sunetul
este înaltă frecvență, înseamnă că energia ta este pozitivă, mai degrabă
decât frecvențele inferioare, care sunt probabil un fel de energie
negativă.
- Data viitoare când vi se întâmplă, luați un moment de
pauză și rămâneți nemișcați, respirați și acordați-vă cu adevărat
câteva minute. Cum te simti? De la ce sau de la cine simți că vine
bâzâitul? Simți stare de pace?
- Fii receptiv la primirea
oricărui mesaj sau transmitere de energie. Încercați să cântați un
sunet/mantră precum „Ommmm” (care este o vibrație sacră), pentru a vă
uni divin cu frecvențele.
Reglarea sunetului:
- Uneori
sunetul poate fi prea puternic. Acesta este un semn că ești excepțional
de sensibil la energiile din jurul tău. În acest caz, s-ar putea chiar
să simți că starea ta de spirit se schimbă, că energiile te afectează
prea mult.
- Cu toate acestea, există o modalitate de a vă acorda, dacă nu puteți face față chiar acum.
-
Pur și simplu întrebați Sinele vostru Superior și forțele pe care le
folosește adesea pentru a-l reduce și pentru a oferi protecție.
-Uneori trebuie să învățăm să controlăm aportul de informații din jurul nostru, deoarece poate fi prea copleșitor.
-
În orice caz, să știi că a putea auzi aceste frecvențe ti se oferă și
un control asupra lor. Ei au început să se manifeste în sunet pentru că
ați evoluat suficient pentru a începe să comunicați cu ei.
-Privește-le
ca pe o parte importantă a creșterii tale spirituale și învață codurile
pe care le poartă. În cele din urmă, te vei găsi în controlul
energiilor din jurul tău și vei putea calma chiar și cea mai mare
furtună pe care o simți, (energetic vorbind)."
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
miercuri, 10 ianuarie 2024
Țiuitul în urechi. SENSUL SPIRITUAL
Edgar Cayce : despre rugăciunea Tatăl Nostru
V-am spus de mai multe ori ca încerc să scriu o carte cu titlul Fizica nucleară a minţii. Undeva în unul din capitolele «draft» ale acestei cărţi scriam: În clipele cele mai grele ale vieţii mele, fără ca cineva să mă inveţe, când trăiam stări ale conştiinţei joase,deprimare, suferinţă, îndoială, frică, spuneam Tatăl nostru.
De fapt cred că reuşeam să alung gândurile negre repetând la infinit această rugăciune. Şi miracolele au început să apară. Am încercat să-mi explic.
Tatăl Nostru este rugăciunea pe care ne-a lăsat-o Iisus Hristos, ori numai această cunoaştere, a provenienţei sale, ne vorbeşte de la sine despre puterea şi lumina sa.
Mulţi descânta de deochi cu Tatal Nostru şi efectul este întotdeauna imediat. Şi nu-i o pură întimplare faptul simplu că Tatăl Nostru purifică şi parcă topeşte... orice energie tulbure care-l impresoară pe cel deocheat.
De fapt, noi, cu totii, suntem ca şi deocheaţi când trăim astfel de stări. Suntem ca într-un întuneric, ca într-o pâslă groasă de ceaţă, în stare de prizonieri. Mintea noastră şi energiile interioare sunt atunci închise în suferinţa mentală. Vedem cum ne gândim obsedant la un lucru, la un om, la o situaţie, ne cuprinde insomnia, teama paralizantă, ori îngrijorarea şi nemulţumirea, senzaţia că lumea este făcută numai din durere şi... nu mai ştim cum să ieşim de acolo.
Nu sta prea multa vreme în deprimare, în suferinţă. Nu căuta prea mult la ce-ai greşit, la ce ai făcut rău, ori la ce au greşit alţii faţă de tine ! Ieşi din grota stărilor joase ale conştiintei, care te îndeamnă să te simţi rău, nefericit, înfricoşat, îngrijorat şi nemulţumit. De vei sta prea mult acolo, te vei scufunda în Iad şi o vei face prin libera ta alegere. Vizitează Iadul, dar nu locui în el.
Spune Tatăl Nostru când nu te simţi bine.
Când eşti îngrijorat peste măsură, ori nemulţumit. Când simţi că urăşti, ori că nu mai poţi. Când eşti deprimat, tulburat, ori nefericit. Când gândul la ziua de mâine te copleşeşte spune Tatăl Nostru!...
Ai să observi că te vei lovi de o dificultate puternică. Nu poţi să spui Tatăl Nostru. Nu te poţi concentra asupra rugăciunii, căci gândul tău zboară tot acolo, în negriciunea mentală, în suferinţa care te bântuie. S-ar putea să spui primele doua-trei rânduri ale
rugăciunii, apoi te trezeşti că ai uitat cuvintele următoare, ori că te gândeşti tot la suferinţa ta.
Nu renunţa ! Spune rugăciunea ! Caut-o cu mintea, cu tot sufletul tău şi spune-o mai departe ! Pune mintea ta să se concentreze asupra rugăciunii, până ce o poate spune fără greş, de la început şi până la sfârşit.
Dacă uiţi rugăciunea şi dacă te trezeşti că nu te poţi concentra asupra ei... este semn că te afli în câmpuri de suferinţă,care vor să te reţină în ele, prin puterea Legii Atracţiei. Mintea va fi atrasă tot mai mult spre conştiinţa suferinţei până ce va ieşi de acolo concentrându-se asupra rugăciunii.
Este foarte important să ştii că Tatăl Nostru trebuie repetat.
Trebuie spus fără întrerupere, din nou şi din nou, cu tot sufletul, cu toată concentrarea mentală, până ce vei simţi că te-ai eliberat... din câmpurile care te-au înlănţuit, din suferinţă. Când vei ieşi de acolo, te vei simţi liniştit şi vei putea să atragi la tine gânduri şi sentimente de încredere, de bucurie, de iubire sau măcar de mulţumire.
Avantajele rugăciunii -
Edgar Cayce. Celebrul medium american considera că modalităţile de patrundere a bolilor şi suferinţei corpului uman, sunt urmarea otrăvurilor cognitive, secretate de gândurile negative.
Astfel în Statele Unite s-a lansat o adevarată campanie a optimismului şi celebrul îndemn “think positive” (gândeşte pozitiv) s-a popularizat tot mai mult în rândul oamenilor.
Cayce spunea:
Gândind pozitiv putem vindeca, gândurile optimiste având puterea de a acţiona benefic asupra organismului reglând activitatea glandelor vitale.
Cayce recomanda pentru aceasta un mijloc simplu şi fundamental de meditaţie, prin intermediul rugăciunii Tatăl Nostru.
Totodată, el explica corespondenţa dintre fiecare verset al rugăciunii şi respectivii centrii glandulari ce sunt influenţaţi de aceasta.
Trebuie să încerci să resimţi fiecare val de semnificaţie al fiecărui verset, să extragi sensul energetic al acestuia şi să îl direcţionezi către organul în cauză, să simţi cum acest verset curge prin corpul tău. Căci se produce în corpul fizic un răspuns la reprezentările corpului energetic: se construieşte astfel o reacţie chimică, fiind posibilă
vindecarea, concluziona autorul.
Iată aşadar dupa Edgar Cayce, corepondenţa între versetele rugăciunii si principalele glande endocrine stimulate:
TATĂL NOSTRU CARE EŞTI ÎN CERURI
Actţioneaza asupra glandei pituitare, cu rol de declansator al procesului;
SFINŢEASCĂ-SE NUMELE TĂU
actionează asupra glandei pineale;
FIE ÎMPĂRĂŢIA TA
deschide tiroida şi reglează funcţia acesteia;
FACĂ-SE VOIA TA ,
deschide tiroida;
PRECUM ÎN CER AŞA ŞI PE PĂMÂNT
acţionează asupra timusului;
PÂINEA NOASTRĂ CEA DE TOATE ZILELE, DĂ-NE-O NOUĂ ASTĂZI
deschide gonadele, glandele sexuale;
ŞI NE IARTĂ NOUĂ GREŞELILE NOASTRE PRECUM ŞI NOI IERTĂM GREŞIŢILOR NOŞTRI,
acţionează asupra glandelor suprarenale;
ŞI NU NE LĂSA PE NOI ÎN ISPITĂ
acŢioneazĂ asupra celulelor Lyden, celule secretoare de hormoni;
CI NE MÂNTUIEŞTE DE CEL RĂU
acţionează asupra timusului;
CĂ A TA ESTE ÎMPĂRĂŢIA ŞI PUTEREA ŞI SLAVA
acţionează din nou asupra tiroidei;
A TATĂLUI, A FIULUI ŞI A SFÂNTULUI DUH
acţionează asupra glandei pineale;
AMIN (ŞI AŞA ESTE)
formula de închidere a acestor centrii energetici şi de reconectare la planul terestru.
Astfel Cayce este de părere că riscul apariţiei unor boli sau afecţiuni nervoase este nealarmant pentru persoanele care gândesc pozitiv sau se roagă în mod frecvent.
Cel care lipsește trei Duminici la rând de la biserică, fără să existe un motiv serios, să fie afurisit, adică să fie tăiat de la Biserică și să nu aibă comuniune cu ceilalți credincioși
Care lipsesc justificat? Bolnavii, medicii, infirmierele, mamele care au copii mici sau sunt gravide, familiile care au bolnavi în casă sau persoanele în vârstă care nu pot rămâne singure. Mai sunt și multe alte cazuri în care unele persoane lipsesc de la slujba sfântă a Bisericii.
De multe ori aceștia doresc atât de mult să se afle în biserică, încât sunt ca și cum s-ar afla. Urmăresc Dumnezeiasca Liturghie de la radio sau de la televizor și, pe cât pot, participă la Dumnezeiasca Liturghie. Aceștia, deși lipsesc, se folosesc mai mult decât cei care sunt trupește în biserică, însă mintea lor aleargă încolo și încoace și nu se concentrează la slujbă.
Cât de emoționant este faptul că Sfânta noastră Biserică își aduce aminte de ei și-i pomenește la Dumnezeiasca Liturghie! „Pomenește, Doamne, poporul ce stă înainte și pe cei care din binecuvântate pricini nu sunt de față și-i miluiește pe ei și pe noi după mulțimea milei Tale”.
Acum ce să spunem despre cei care nu aparțin acestei categorii? Adică despre cei care lipsesc de la biserică din lenevie și nepăsare? Mai întâi să vedem cu câtă dragoste îi înfruntă Biserica și apoi care este datoria noastră față de ei. Sfânta noastră Biserică, ca să ne ajute să ne îmbisericim, îi afurisește pe cei care lipsesc nejustificat, de vreme ce are stăpânire de la Dumnezeu pentru aceasta. Ia aminte însă, fratele meu, ca să înțelegi sensul acestei afurisiri. Canonul 80 al Sinodului VI ecumenic rânduiește ca cel care lipsește trei Duminici la rând de la biserică, fără să existe un motiv serios, să fie afurisit, adică să fie tăiat de la Biserică și să nu aibă comuniune cu ceilalți credincioși.Cu adevărat, cât de iubitor de oameni este acest canon! Nu-l afurisește pe cel care lipsește una sau două Duminici fără vreun motiv serios, ci-i dă termen, scadență. Dacă lipsește și a treia Duminică numai atunci îl pedepsește. Are, prin urmare, la dispoziției trei săptămâni să se gândească și să se pocăiască. Și altceva foarte important. Nu-l afurisește Biserica, ci el însuși prin faptul că se depărtează de Biserică se afurisește pe sine. Biserica, ca să ne ajute să înțelegem cât de vătămător este să lipsim de la sfânta slujbă, a pus acest Canon. Ca să înțelegem că nu este fără însemnătate pentru Biserică lipsa noastră.
Unii dintre cei care lipsesc nejustificat pun înainte și următoarea justificare nefondată: „Ce să fac la Biserică? Aceleași și aceleași le aud mereu. Pe lângă acestea multe dintre cele spuse nu le înțeleg”. Sfântul Ioan Gură de Aur răspunde acestor justificări și ne spune: „Cum vrei să înțelegi dacă nu te îngrijești să le studiezi cele pe care se spun în Biserică. Cu cât mai mult vei frecventa Biserica, cu atât mai mult le vei înțelege. Motivul pentru care lipsești nu este că nu înțelegi, ci că nu te interesezi să înțelegi”. Astăzi există atâtea cărți care le explică pe toate și fiecare și le poate procura.
Și iarăși Sfântul Ioan Gură de Aur în trei cuvinte ne arată datoria față de cei care lipsesc: „Caută-l pe cel care lipsește!”. Cât de mult ne mustră aceste trei cuvinte!
Sursa: marturieathonita.ro
Lista păcatelor – “Cele 177 de păcate”, conform învăţăturilor creștin-ortodoxe
Păcatele sunt gânduri, vorbe sau fapte rele pentru om, având efect negativ asupra celui care le execută, precum şi asupra întregii lumi. Acest efect negativ se resimte, sesizabil sau insesizabil, chiar dacă păcatul este, sau nu, cunoscut sau recunoscut ca fiind un lucru rău.Săvârşirea sau afişarea acestor păcate se poate face şi în sfera artei, de orice fel, şi a tehnologiei audio-foto-video, mai ales prin radio, televizor şi internet.
Această listă nu reprezintă în totalitate atotcuprinzătoare poziţia lui Dumnezeu, a Bisericii Ortodoxe şi nici a marilor asceţi şi teologi, psihologi şi filosofi, medici şi cercetători, ea putând fi detaliată şi completată. Dar este un bun punct de plecare pentru o viaţă fericită şi o lume mai bună.
Toate aceste păcate se opun dragostei, adevărului, vieţii, bunătăţii, libertăţii, moralităţii, frumuseţii, păcii, smereniei, sănătăţii, fericirii depline şi dreptăţii umane şi universale. Unele dintre aceste păcate pot avea efecte ireversibile.
Sinuciderea este cel mai grav păcat şi nu face obiectul listei de mai jos, căci nu poate fi redus, îndreptat sau iertat.
- M-am mândrit
- Am dorit bani, averi sau posesiuni fără a fi nevoie
- Am fost invidios
- M-am mâniat
- Am fost lacom
- Am fost leneş
- Am facut sex necăsătorit, adică am curvit
- Am facut sex cu altcineva decât cu soţul sau soţia, adică am preacurvit
- Am căutat slavă deşartă
- Am minţit
- Am deznădăjduit
- Am folosit metode de contracepţie
- Am avut gânduri de sinucidere
- Am îndemnat sau încurajat la păcat
- Am cerşit deşi puteam evita
- Am fumat
- M-am drogat
- Am luat tratamente medicale fără sfat abilitat
- M-am îmbătat
- Am înjurat
- Am furat, de la oricne, sub orice formă şi cu orice scop
- Am înşelat
- Am ironizat
- Am jignit
- Am lovit sau agresat
- M-am bucurat de rău
- Mi-am provocat boli sau răni intenţionat
- M-am autoflagelat
- Mi-am găurit pielea
- M-am tatuat
- Am ţinut greva foamei
- Nu am respectat legile statului în care locuiesc sau în care am călătorit
- Nu mi-am plătit datoriile
- Am amânat plata datoriilor
- Am suprasolicitat angajaţii
- Am suprasolicitat animale
- Am ucis
- Am omorât animale fără a fi nevoie
- Am omorât plante fără a fi nevoie
- Am distrus obiecte fără a fi nevoie
- Am ascuns adevărul deşi era bine să-l spun
- Am cârtit
- Nu am evitat starea de întristare
- Am blestemat
- Am scuipat ostentativ sau fără a fi nevoie
- M-am opus intenţionat binelui
- Am bârfit sau am vorbit în deşert
- Nu am făcut milostenie când aş fi putut
- Nu am ajutat când mi s-a cerut deşi puteam să ajut
- Nu am evitat răul
- Nu am corectat răul deşi aş fi putut
- Mi-am lovit sau agresat părinţii
- Mi-am înjurat părinţii
- Mi-am agresat copilul
- Am agresat animale
- Am chinuit oameni
- Am chinuit animale
- Am iubit animalele sau natura mai mult decât oamenii
- Am răpit sau sechestrat persoane
- Nu am ajutat şi favorizat bolnavii, bătrânii sau persoanele cu handicap
- Nu am avut răbdare
- Am practicat cămătăria
- Am ameninţat
- Nu am iertat
- Am duşmănit
- Am urât
- Am practicat sau am apelat la vrăjitorie
- Am deochiat sau am crezut în deochi
- Am practicat sau am apelat la magie
- Am practicat sau am apelat la spiritism
- Am facut sau am crezut în farmece
- Am practicat sau am apelat la descântece
- Am fost superstiţios
- Am crezut în noroc şi obiecte sau situaţii ce aduc noroc
- Am practicat astrologia sau am crezut în horoscop
- Am crezut în reîncarnare
- Am judecat păcătosul, şi nu păcatul
- Am jucat jocuri de noroc
- Am pus pariu
- Am ghicit în palmă, cafea, stele, nori, cărti de joc sau tarot, etc
- Nu am ajutat şi favorizat săracii, orfanii, văduvele sau gravidele
- Am păcălit
- Am glumit pe seama cuiva
- Am canalizat entităţi demonice sau am apelat la medium
- Am practicat yoga sau meditaţii transcedentale
- Am băut sau mâncat urină, sânge, spermă sau fecale
- M-am închinat la idoli, demoni sau zei
- Am susţinut credinţe ca fiind ştiinţe
- Am spus presupuneri ca fiind adevăruri
- Am practicat sectarismul
- Am susţinut grupuri separatiste, extremiste sau antiumane
- Am susţinut organizaţii teroriste sau de diferenţiere socială
- Am fost complice la păcatul altuia
- Am dorit să stăpânesc şi să controlez alţi oameni
- Am falsificat
- N-am încercat să-mi repar greşelile
- Am dat sau am luat mită
- Am fost zgârcit
- Am făcut risipă
- M-am îndulcit cu gândul păcătos
- Am vrut să mă răzbun
- Am dorit răul cuiva
- M-am crezut mai puţin păcătos ca altul
- M-am lăudat
- Am râs de oameni
- Nu am cerut ajutor când am avut nevoie
- Am facut sex în timpul menstruaţiei sau în timpul sarcinii
- Am forţat la sexualitate sau am violat
- Am facut sex anal
- Am facut sex oral
- M-am masturbat
- Am făcut perversiuni sexuale sau am avut diferite fantezii erotice
- Am fost sadic sau masochist
- Mi-am provocat intenţionat durere
- Am privit imagini sau filme porno
- Am participat la spectacole sau orgii erotice
- Am fost pedofil
- Am fost zoofil
- Am fost necrofil sau canibal
- Am avut gânduri homosexuale
- Am întreţinut relaţii sexuale cu persoane de acelaşi sex
- Am promovat un păcat sau am spus că nu ar fi păcat
- Am linguşit
- Am luat apărarea cuiva când pacătuia
- Am ispitit
- Am făcut avort
- Am abandonat copilul
- Am făcut incest
- Am pipăit trupul cuiva spre plăceri deşi nu-mi era soţ sau soţie
- Am făcut sau mi s-a făcut masaj erotic
- Am masturbat pe cineva sau invers
- Am discutat despre sex mai mult decât sfera biologică de bază
- Am avut râvnă extremă
- Am muncit până la epuizare
- Am neglijat sănătatea
- Am căzut în ipohondrie sau am exagerat cu grija pentru sănătate
- Am refuzat remediile sau intervenţiile medicale necesare
- Am muncit sau am solicitat diferite servicii în ziua de duminică
- Am afişat nuditate sau îmbrăcăminte lascivă în public
- Mi-am făcut operaţii estetice sau implanturi deşi nu era necesar
- Am săvârşit acte de bravură exagerată
- Nu mi-am cerut iertare când am greşit
- Nu mi-am educat corespunzător copilul
- Am fost nepăsător faţă de necazul altuia
- Am fost nepăsător faţă de adevăr şi dreptate
- Nu am căutat să aflu scopul vieţii şi adevărul necesar vieţii
- Am făcut obsesie din a căuta adevărul
- Am făcut obsesie din a face dreptate
- Nu am cercetat diferenţierea binelui de rău
- Am mustrat prea aspru
- Am sfătuit agresiv
- Am cicălit
- Am profanat morminte, locaşuri sau obiecte de cult
- Am crezut în vise sau am căutat interpretarea lor
- Nu am respectat liniştea celorlalţi
- Nu am respectat libertatea celorlalţi
- Am fost rasist
- Am fost naţionalist extremist sau xenofob
- Am hulit
- Am fost ipocrit sau făţarnic
- Nu am luat apărarea celui asuprit pe nedrept deşi puteam
- Am practicat sau am apelat la hipnoză
- Am fost bănuitor sau suspicios şi poate chiar paranoic
- Am fost foarte gelos sau foarte posesiv
- Am participat la ritualuri satanice sau am promovat satanismul
- Am instigat la anarhie sau haos
- Am neglijat igiena personală deşi aveam posibilităţi
- Am făcut obsesie pentru igienă sau alimentaţie
- Am susţinut erezii
- Am fost egoist
- Am fost prea îngăduitor cu copilul meu
- Am transmis cu intenţie boli contagioase altor persoane
- Am venerat sau idolatrizat oameni, partide, echipe sau formaţii
- Am idolatrizat animalele, natura sau diferite obiecte
- Am fost laş sau fricos când puteam să fac ceva bun
- Am fost curios peste măsură
- Nu am iubit divinitatea şi celelalte fiinţe vii
Pentru reducerea, evitarea, renunţarea şi iertarea acestor păcate avem soluţiile lăsate de Dumnezeu pe pământ prin Biserica Sa (Ortodoxă).
Astfel că respectarea celor 7 Taine bisericeşti printre care şi spovedania (căinţa şi mărturisirea păcatelor), încercarea după puteri de îndreptare, rugăciunea individuală şi colectivă (slujbele bisericeşti) pentru primirea ajutorului prin har sau factori externi, sfaturile părintelui duhovnic, milostenia şi alte fapte bune, munca şi cumpătarea, citirea de cărţi ortodoxe şi cercetarea adevărului sub toate formele lui, devin vitale şi absolut necesare. Ştiinta adevărului istoric, spiritual şi universal duce la Ortodoxie care este calea sigură către fericirea vieţii pământeşti şi sporeşte mult şansele îndumnezeirii după moartea acestui trup, când va începe viaţa fără de sfârşit într-o lume nouă, ce nu poate fi descrisă prin cuvinte omeneşti. Mult succes! Doamne ajută!
De ce e bine să mergi duminica la biserică? Dacă nu te duci la Sfânta Liturghie înseamnă că-i întorci spatele lui Dumnezeu
Se spune în popor că dacă duminica nu mergi la Sfânta Liturghie, înseamnă că-i întorci spatele lui Dumnezeu.
Să mergem la Sfânta Liturghie, dar acum, acum când încă mai avem picioare zdravene, când încă mai suntem în putere.Las’ că mergi duminica viitoare la Biserică“ este îndemnul diavolului. „Nici duminica asta să nu lipseşti de la Biserică“ este îndemnul lui Dumnezeu. A merge la Biserică în fiecare duminică este O DATORIE SFÂNTĂ, este o poruncă. Cea dintâi poruncă a Bisericii ne obligă în acest sens („Să participăm cu evlavie la Sfânta Liturghie, în Duminici şi sărbători“) şi, cu atât mai mult, cea de-a patra poruncă dumnezeiască: „ADU-ŢI AMINTE DE ZIUA ODIHNEI (DUMINICA) SĂ O SFINŢEŞTI…“. Păi, cum sfinţeşti duminica? Dormind? Gătind?Spălând? Mergând la piaţă? Mergând la târg? Lucrând pe câmp? Arând? Prăşind? Săpând?…
Dacă duminica nu mergem la Sfânta Liturghie, înseamnă că-I întoarcem spatele lui Dumnezeu. Iar când sufletele noastre vor ajunge în faţa lui şi vor fi judecate, atunci şi El ne va întoarce spatele zicându-ne: „Mergeţi de la mine blestemaţilor în focul cel veşnic… Adevărat grăiesc vouă, nu vă cunosc pe voi “
Să luăm aminte la cuvintele unui preot, care ne învăţa că nu trebuie să muncim duminica fiindcă toţi banii câştigaţi, de fapt în păcat, îi vom pierde într-un fel sau altul, mai devreme sau mai târziu: pe medicamente, la doctori, pe amenzi la poliţie, ni-i fură hoţii, vine o grindină, vine o secetă mare, o revărsare de ape și atunci cu ce ne-am ales? NE-AM ALES CU PAGUBA ŞI CU PĂCATUL ! Amintiţi-vă că Dumnezeu nu i-a binecuvântat pe israeliţii lacomi, care au lucrat în ziua de odihnă şi,când au ieşit să adune mană au găsit-o stricată şi plină de viermi. Aşa au rămas israeliţii în corturile lor să-L laude pe Dumnezeu. Aşa să rămânem şi noi creştinii în Biserica Ortodoxă în fiecare duminică să-L lăudăm pe Dumnezeu. Dacă însă un creştin – ortodox este angajat la un patron şi acesta îl obligă să lucreze duminica, lipsindu-l astfel de slujba Sfintei Liturghii, păcatul şi paguba sunt numai ale patronului.
„Să nu uitaţi niciodată oameni buni: „suntem săraci, pentru că muncim duminica, nu pentru că nu muncim, deci lucrul de duminică nu îmbogăţeşte niciodată pe nimeni, ci dimpotrivă, îl sărăceşte!“Cineva a fost întrebat de un preot: „Ce faci dumneata Duminica, atunci când ar trebui să mergi la Biserică?“ Şi el a răspuns: „Mă uit la televizor!“ Preotul l-a întrebat: „Ştii dumneata ce înseamnă asta? Înseamnă că ai televizorul în faţă şi pe Dumnezeu în spate! Du-te acum şi mută televizorul în spate şi pe Dumnezeu în faţă!“ Bine mai zicea bunica mea: „DUMINICA NICI RĂDĂCINILE DE PĂMÂNT SĂ NU LE SCUTURI“.Iată ce făceau bunicii şi străbunicii noştri. Sâmbătă spre seară, când bătea clopotul de vecernie, dacă se aflau pe câmp, opreau lucrul, dejugau boii, iar când clopotul se oprea, înjugau boii din nou şi plecau acasă la odihnă până luni dimineaţa. Există oameni şi chiar destul de mulţi, care se ruşinează să meargă la Sfânta Biserică.
Ruşinea aceasta este sigur de la diavol, care caută pieirea noastră. Să ne aducem aminte că şi de Noe au râs oamenii când făcea o corabie pe uscat, dar el nu s-a ruşinat, ci a respectat porunca lui Dumnezeu de a face corabia. CEI CARE AU RÂS DE EL S-AU ÎNECAT, IAR NOE A SCĂPAT. Corabia lui Noe cea de odinioară, plutind peste puhoaiele potopului, preînchipuia Sfânta Biserică Ortodoxă = Corabia mântuirii peste puhoaiele pierzării. Deosebirea este că în timp ce corabia lui Noe a fost închisă de Dumnezeu pe dinafară şi nimeni n-a mai putut intra, „Corabia Biserică“, cea cu cruce pe catarg, are intrarea deschisă şi mai pot intra oameni învălmăşiţi de puhoaiele păcatelor, după cum spunea Părintele Arsenie Boca. Acolo era Noe, aici este Hristos, iar în valurile păcatelor este ucigaşul înecând pe oameni. Şi noi, asemenea cu Noe, să nu ne ruşinăm a respecta porunca a patra din Decalog şi să ne construim «corabia sufletului». Este bună ruşinea, ba chiar foarte trebuincioasă, dar numai pentru a nu săvârşi fapte urâte şi rele. Diavolul ne ia ruşinea când păcătuim şi ne-o dă când să ne spovedim sau când vrem să mergem la Biserică.
„Cine nu are Biserica de mamă, nu poate avea pe Dumnezeu de Tată„ (Sfântul Ciprian)
Intelege ca totul vine in viata impreuna cu opusul sau.
Binecuvinteaza vrajmasii mei
Binecuvinteaza vrajmasii mei, Doamne;
asa cum si eu ii binecuvantez si nu ii blestem.
Vrajmasii mei m-au impins catre tine mai mult decat prietenii mei.
Fiindca prietenii mei m-au legat de pamant,
in timp ce dusmanii m-au eliberat de tarana
si au distrus toate ambitiile mele lumesti.
Vrajmasii mei au facut din mine un strain in aceasta lume
si un locuitor de prisos al pamantului.
Asa cum o prada gaseste un adapost mai adanc decat animalul nehaituit,
asa si eu am gasit adapostul cel mai sigur,
refugiindu-ma sub Cortul tau,
acolo unde nici prieteni si nici dusmani sufletu-mi nu pot ucide .
Binecuvinteaza vrajmasii mei, Doamne;
asa cum si eu ii binecuvantez si nu ii blestem.
Ei, mai mult decat Tine, au marturisit pacatele mele, lumii;
ei m-au pedepsit, in timp ce eu sovaiam in a ma pedepsi singur;
ei m-au chinuit, in timp ce eu incercam sa fug de suferinta;
ei m-au criticat, in timp ce eu ma flatam;
m-au scuipat pe fata, in timp ce eu eram arogant.
Binecuvinteaza vrajmasii mei, Doamne;
asa cum si eu ii binecuvantez si nu ii blestem.
Cand ma credeam intelept, ei m-au numit prost;
cand ma credeam puternic, si-au batut joc de mine;
cand pretindeam ca ii caluzesc pe altii, m-au indepartat;
cand eram zelos sa ma imbogatesc, m-au impiedicat cu forta;
cand doream sa dorm linistit, m-au trezit din somnul in care zaceam;
cand doream sa imi construiesc o casa
pentru o viata indelungata si linistita,
ei au daramat casa si m-au alungat.
Vrajmasii mei m-au desprins cu adevarat de tarana
si au intins mainile mele catre poalele vesmantului Tau.
Binecuvinteaza vrajmasii mei, Doamne;
asa cum si eu ii binecuvantez si nu ii blestem.
Binecuvinteaza-i si imulteste-i;
inmulteste-i si fa-i si mai inversunati impotriva mea,
astfel ca fuga mea catre Tine sa fie fara privire inapoi,
astfel ca toata increderea mea in oameni sa fie risipita,
ca firul de paianjen in vant;
astfel ca pacea deplina sa sa inceapa sa domneasca in tot sufletul meu;
astfel ca-n inima mea sa moara gresalele mele gemene, aroganta si mania;
astfel ca sa imi pot strange toata comoara in cer;
astfel ca sa pot fi vindecat de orbirea mea,
care atat m-a strans intr-o inspaimantatoare tesatura de iluzii.
Vrajmasii mei m-au ivatat sa cunosc ceea ce putini stiu:
nu avem alti vrajmasi decat pe noi insine.
Isi uraste vrajmasii, doar cele care nu a recunoscut
ca nu sunt vrasjmasii sai, ci prieteni necrutatori.
Imi este greu sa spun cine mi-a facut mai mult bine sau mai mult rau:
prietenii mei sau vrajmasii mei.
Astfel, Doamne, binecuvinteaza prietenii si vrajmasii mei.
Sclavul isi blesteama dusmanii, fiindca el nu intelege.
Dar fiul ii binecuvinteaza, fiindca el intelege.
Fiindca fiul stie ca vrajmasii sai nu se pot atinge de viata sa;
astfel el merge liber prin mijlocul lor
si se roaga lui Dumnezeu pentru ei.
Jertfa si Rascumparare
Fundamentarea jertfei
Cu cat meditam mai mult asupra
jertfei, cu atat sensurile care se desprind din acest act de relatie si
unitate prin excelenta, sunt mai multe si semnificatia lor mai
cuprinzatoare. Persistenta acestui act de daruire din partea omului,
unei Fiinte care il depaseste total, e o trasatura fiintiala a firii lui
capabila de a trece dincolo de sine si de a se depasi.
Se reveleaza in Jertfa o marturie incontestabila ca omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu si ca, desi faptura, el este menit sa ajunga la indumnezeire, sa realizeze in sine o continua si ascendenta asemanare cu Dumnezeu.
Ca atare Jertfa nu e un accident, un moment secund in Creatie, ci ne
dezvaluie taina, secretul Creatiei. Ea intra in structura actului
creator, e indisolubil legata de Creatie, e sursa creatiei; iar Creatia e
justificarea ei. Daca Jertfa nu ar face parte din Creatie, ea nu ar fii
mantuitoarea ei. E metoda divina de creatie si rascumparare.
Jertfa
in substanta ei spirituala e iubire inspirata direct de Autorul ei, si
inteleasa ca dispozitie launtrica de a te darui, de a-ti oferi energia,
bunurile si daca este nevoie si viata, ca dar si ofranda plina de
recunostinta lui Dumnezeu. In cele din urma, a le oferi lui Dumnezeu nu
direct, fiindca Dumnezeu non indiget sacrificium (Sfantul
Irineu), ci a le oferi prin acest act sacru aproapelui, caruia darul
nostru poate sa-i fie de atatea ori de folos capital, ducand la zidirea
sau chiar la salvarea lui. Domnul ne-a invatat ca dragostea desavarsita
este sa-ti pui sufletul tau, viata ta, pentru semenii tai.
Jertfa
este totodata revelatie a Adevarului ce-l purtam in adancul fiintei
noastre si a fortei imperative de daruire. Si venind cu darul si
adevarul meu in intampinarea semenului, trezesc si primesc cu aceeasi
dragoste adevarul si darul cu care semenul meu ma imbie la randu-i.
Jertfa
e si constiinta; e cunoasterea precisa a unui tel superior caruia ma
devotez. Nu e oarba, ci totdeauna e luminata de un adevar, de un sens si
de o persoana sau colectivitate in care aflu o ratiune de a trai si de a
sluji. O daruire fara un scop ziditor si sfant, oricat de spectaculara
ar fi, nu poate fi jertfa, ci o zadarnica pustiire.
Jertfa e de
asemenea libertate inteleasa ca decizie voluntara in vederea unui scop,
ca optiune. Prin ea trebuie sa se arate dovada libertatii celui ce o
aduce si puterea de discernamant a spiritului; puterea de alegere intre
ce sunt si ceea ce vreau sau urmeaza sa devin: deci libertatea
creatoare.
Jertfa are ca scop Creatia, iar Creatia cere jertfa si nu e de conceput una fara alta.
Jertfa
poate implica in sine si alte valori spirituale ca de pilda : credinta,
nadejde, vointa, barbatie. Se poate spune ca Jertfa concentreaza
intr-un act unic de iubire creatoare toate valorile spirituale si
materiale ale fiintei si ale persoanei.
Unii teologi au asociat
jertfa intr-o masura cu totul exagerat pacatului. S-a facut din Jertfa
doar o plata a pacatului, din Cruce o pedeapsa pentru pacat,
pierzandu-se din vedere ca cuvantul cruce este puterea lui Dumnezeu (1Cor 1,18) cea creatoare si rascumparatoare.
Jertfa
nu s-a nascut din constiinta pacatului, ca plata pentru pacat, ci in
urma ea a devenit prin insasi structura ei si antidot al pacatului.
Jertfa e anterioara pacatului, e un act originar: tine de originea
lumii.
1.Prima marturie in acest sens e cea universal recunoscuta in toate religiile ca jertfa adevarata, bine primita si placuta lui Dumnezeu, este numai jertfa fara de prihana, fara de pacat. Fiind adusa Dumnezeului celui Sfant, ea insasi trebuie sa fie sfanta si fara prihana.
O jertfa intinata de pacat e un non-sens, ceva absurd, pentru ca in
pacat nu poate fi jertfa autentica. Se pune identitatea intre jertfa si
sfintenie.
2.A doua marturie este cea care desi nu se
poate verifica in toate religiile, totusi in cea a Vechiului Testament
iese in evidenta: slujitorul altarului, adica jertfitorul, atunci cand
pacatuia era oprit sa aduca jertfa. Staruinta aceasta cu privire la
neprihanirea jertfei si jertfitorului ne conduce la constiinta ca jertfa
suie dincolo de pacat, dincolo de cadere.
Voind sa defineasca
puritatea, sfintenia; un filosof conteporan considera ca pentru om nu
exista o alta puritate decat iubirea, care in esenta nu e altceva decat
autodaruire, jertfa. Iar Sfantul Isaac Sirul face din curatie puterea
oricarei actiuni nobile :"Curatia este inima care iubeste orice fiinta
zidita".
Traditia religioasa, de a oferi ca jertfa primele roade, parga,
inceputul - traditie care e legata de aceeasi idee a nevinovatiei - ne
conduce catre aceeasi semnificatie : catre sfintenia originara, catre
obarsie, cand totul era iubire, jertfa curata si creatoare si ne ajuta
sa intelegem ca jertfa este anterioara pacatului.
(Constantin Galeriu, Jertfa si Rascumparare, Bucuresti 1973)
Diavoli si Demoni
Dintre aceste puteri
îngeresti, înainte stătătorul cetei terestre, căruia Dumnezeu i-a
incredintat păzirea pământului, nu a fost rău prin natură, ci a fost
bun, a fost făcut pentru bine si nu avea în el de la Creator nici cea
mai mică urmă de răutate; cu toate acestea n-a suferit luminarea si
cinstea, pe care Creatorul i-a dăruit-o, ci, prin vointa lui liberă,
s-a îndreptat de la starea sa naturală la o stare contra naturii sale
si s-a ridicat împotriva lui Dumnezeu Care l-a făcut, voind să se
împotrivească Lui. El este cel dintâi care s-a depărtat de bine si a
căzut în rău. Rău nu este nimic altceva decât lipsa binelui, după cum si
intunericul este lipsa luminii.
Binele este lumina spirituală; în
chip asemănător si răul este întuneric spiritual. Lumina deci, fiind
creată de Creator, a fost bună căci ''Dumnezeu a văzut toate câte a
făcut si iată erau bune foarte'', dar a ajuns întuneric prin vointa sa
liberă. Multime nenumărată de îngeri asezati sub el s-au dezlipit, i-au
urmat lui si au căzut împreună cu el. Asadar, cu toate că erau de
aceiasi natură cu îngerii, totusi au devenit răi, înclinându-si de bună
voie vointa lor de la bine spre rău.
Demonii nu au stăpânire sau putere împotriva cuiva, decât numai dacă li se îngăduie de Dumnezeu în scopul mântuirii,
cum este cazul lui Iov si după cum este scris în Evanghelii despre
porci. Dar odată ce Dumnezeu le ingăduie, au putere, se schimbă si iau
forma pe care o vor după fantezia lor : „ Nu este de mirare, deoarece
însuşi satana se preface în înger al luminii.” (2 Cor. 11,14).
Nici
ingerii lui Dumnezeu. nici demonii nu cunosc cele viitoare si cu toate
acestea proorocesc. Ingerii proorocesc pentu că Dumnezeu le descoperă si
le porunceste să proorocească, împlinindu-se toate câte spun. Insă si
demonii proorocesc: uneori pentru că văd ce se întâmplă departe, alteori
prin conjunctură. Pentru aceea de multe ori mint si nu trebuiesc
crezuti, chiar dacă uneori spun adevărul in chipul în care am arătat. Ei
cunosc si Scripturile.
Toată răutatea si patimile necurate au fost
născocite de ei. Li s-a îngăduit să ispitească pe om, dar nu au puterea
să forteze pe cineva. Căci noi avem facultatea de a primi ispita sau de a
nu o primi. Pentru acest motiv Dumnezeu a pregătit diavolului si
demonilor lui si oamenilor care îl urmează, focul nestins si pedeapsa
vesnică: ''Duceti-vă de la Mine blestematilor, în focul cel vesnic, care
este gătit diavolului si îngerilor lui'' (Matei 25,41).
Iată ce spune si Sfântul Grigorie Palama despre mestesugul diavolului:
''Nu numai răutătile sunt în apropierea virtutilor, ci si cuvintele
nelegiuite stau atât de mult în vecinătatea celor evlavioase, încât
printr-un mic adaos sau omisiune se pot schimba usor întreolaltă si
întelesul unui cuvânt poate deveni tocmai contrariul. De aici vine
faptul că aproape orice părere rătăcită se înfătisează cu masca
adevărului pentru cei ce nu sunt în stare să vadă mica omisiune sau
micul adaos. E si acesta un mestesug grozav al diavolului viclean, atât
de dibaci de a duce în rătăcire. Căci nefimd departe minciuna de adevăr,
diavolul si-a întocmit din aceasta o dublă putintă de rătăcire:
scăpându-le adică celor multi deosebirea, din cauză că e asa de mică,
omul va fi usor ispitit, sau să tină minciuna de adevăr, sau adevărul de
minciună, ca fiind atât de aproape de minciună. In amândouâ cazurile va
cădea sigur din adevăr'' (Răspunsul al treilea contra lui Varlaam).
Dar
trebuie să se stie că ceea ce este moartea pentru oameni, aceea este
căderea pentru îngeri. După cădere ei nu mai au posibilitatea pocăintei,
după cum nu o au nici oamenii după moarte.
Icoana din Casa
Icoana nu poate lipsi
din casa crestinului. Prezenta icoanei arata ca acea casa este
increstinata, ca familia care locuieste acolo este crestina. Icoana din
casa este o marturisire a credintei in Dumnezeu.
Asa cum
fotografia sau tabloul unei persoane dragi ne aduc in fata persoana
draga pe care o reprezinta, tot asa si icoana ne poarta cu gandul la cel
infatisat in ea. Icoana este o prezenta a celui infatisat in ea: a
Mantuitorului Hristos, a Maicii Domnului sau a sfintilor. Prezenta
chipului unei persoane este intr-o masura prezenta respectivei persoane.
Chipul ne pune in legatura cu persoana pe care o reprezinta, ne ajuta
sa ne ducem cu gandul la ea sau mai curand, aduce persoana respectiva in
fata noastra, langa noi, ne inlesneste o intalnire cu ea.
Icoana ne
ajuta sa ne rugam mai bine, pentru ca ne ajuta sa intram mai usor in
legatura cu Dumnezeu, sa-L vedem in persoana Mantuitorului Hristos, sa
simtim prezenta Maicii Domnului si a sfintilor pe care ii dorim impreuna
rugatori cu noi si pentru noi.
Cine nu iubeste icoanele nu iubeste cu adevarat nici pe cei care sunt infatisati in icoane.
In
ratacirea lor, sectantii spun ca nu e bine sa cinstim si sa ne inchinam
la icoane pentru ca sunt idoli, ca nu e bine sa te inchini la o bucata
de lemn sau hartie, pentru ca asa spune legea lui Dumnezeu. Dar
crestinii nu se inchina la lemn sau hartie. Cine-si poate inchipui ca
mamele si bunicile noastre ingenuncheaza, se roaga si plang in fata unor
bucati de lemn aceia se inseala amarnic si isi dau in felul acesta
masura intunecimii mintii lor.
Cel mai simplu exemplu care este la
indemana tuturor ne poate lamuri asupra acestui lucru: in fata
fotografiei unei persoane dragi, ceea ce ne bucura sau ne emotioneaza nu
este bucata de hartie oricat de frumoasa ar fi aceasta, ci este chipul
celui drag. Adeseori, de prea mult dor, sarutam fotografia persoanei
indragite. Aceasta nu inseamna ca sarutam hartia, ci chipul celui drag
si prin acesta persoana care ne este draga. Fotografia ne este draga si o
pastram cu sfintenie mai ales cand cel din fotografie este departe de
noi. Daca am pierde fotografia respectiva sau daca cineva ne-ar rupe-o,
de exemplu, ne-am supara foarte tare si ne-ar parea rau. Nu pentru ca am
pierdut o bucatica de hartie, ci pentru ca am pierdut un semn, o
prezenta a celui drag. Cu cat ne este mai draga persoana respectiva cu
atat pretuim mai mult si fotografia si o tinem la loc de cinste. Tot asa
si icoanele. Cu cat ne sunt mai dragi Mantuitorul, Maica Domnului si
sfintii, cu atat iubim si cinstim mai mult icoanele. Cine nu iubeste
icoanele nu iubeste cu adevarat nici pe cei care sunt infatisati in
icoane. Altfel cum s-ar putea lipsi de chipurile celor dragi!
Dar
icoana este mult mai mult decat o fotografie. Mai intai, pentru ca ea
ne infatiseaza chipul lui Dumnezeu insusi, chipul Fiului lui Dumnezeu
intrupat. Ea este o fereastra spre lumea lui Dumnezeu, spre Imparatia
cerurilor. Chipul Maicii Domnului si cel al sfintilor din icoane este
chipul omenesc indumnezeit, coplesit de lumina dumnezeiasca a Imparatiei
lui Dumnezeu. Icoana este sfintita prin chipul pe care il reprezinta.
Fara
icoana ne putem rataci de la adevaratul Dumnezeu, inchipuindu-ne
fiecare, dupa mintea, priceperea si credinta sa, un Dumnezeu, care de
cele mai multe ori este unul plasmuit de imaginatia noastra. Asa incat
riscul idolatriei este mult mai mare fara icoana, omul fiind tentat
sa-si "inchipuie" un Dumnezeu "convenabil", dupa propriile dorinte si
nevoi.
Este bine ca sa punem in casele noastre icoane pictate pe
lemn dupa randuiala Bisericii, in lipsa celor pictate pe lemn, se pot
folosi si cele pe hartie, fie lipite pe lemn, fie inramate. Este foarte
important sa distingem intre icoana adevarata si tabloul religios.
Icoana adevarata este cea care ne arata chipul indumnezeit al
Mantuitorului, al Maicii Domnului si al sfintilor, iar tabloul religios
este cel care infatiseaza numai chipul omenesc al acestora. Pentru a nu
gresi, se recomanda crestinului sa intrebe preotul atunci cand doreste
sa-si procure o icoana. Trebuie sa fim foarte atenti ce fel de icoana
punem in casa noastra. Chipul acela se va intipari in mintea noastra, a
copiilor nostri pentru totdeauna si ne va ajuta sa ne indreptam cu
mintea spre Dumnezeu.
In traditia noastra se pastreaza credinta ca
este bine ca icoana sa o primesti in dar. Un lucru foarte frumos! De
aceea, amintim aici, momentele prielnice pentru un astfel de gest
binecuvantat. Este frumos si foarte potrivit ca nasul sa daruiasca prima
iconita la botez. El poate oferi icoana cu chipul sfantului al carui
nume il pune copilului. La fel, nasii de cununie. Ei pot oferi la
cununie, in biserica, finilor lor, icoana sfantului care doresc ei sa le
fie ocrotitor, al casei si al familiei noi. Parintii, pot si ei sa
daruiasca o icoana copiilor, cand acestia se muta la casa noua. In toate
aceste prilejuri, sau cu alte ocazii, preotul parohiei poate si el sa
ofere icoane credinciosilor sai. Putem oferi o icoana in dar prietenilor
nostri, folosindu-ne de un prilej anume sau de o simpla vizita. Se vor
bucura mai mult decat ne inchipuim. Atentie insa, icoana daruita sa fie
de cea mai buna calitate. Daca totusi nu primim in dar icoana, este de
la sine inteles ca nu vom sta fara icoana asteptand, ci ne-o vom procura
singuri.
Icoana mostenita de la parinti este una dintre cele
mai de pret mosteniri. Ea are rolul de a ne lega de parintii si
stramosii nostri prin cea mai trainica legatura, cea a credintei. Icoana
veche, in fata careia s-au rugat parintii, bunicii si strabunicii
nostri poarta incarcatura credintei si rugaciunilor acestora.
Continuitatea credintei este un element foarte pretios pentru
spiritualitatea ortodoxa. De aici si aprecierea deosebita pe care o
acordam traditiei.
Nu trebuie sa renuntam la icoanele mostenite
pentru nimic in lume. Avem datoria de a le lasa mostenire sfanta si
testament al credintei copiilor si nepotilor nostri. Daca nu am mostenit
o icoana, putem sa ne ingrijim noi ca in familia noastra sa intre o
icoana de pret pe care sa o lasam mostenire. Nimic mai frumos decat sa
auzi: "Aceasta icoana o am de la mama mea" sau "de la bunica mea"!
Inainte
de a fi asezata in casa, icoana noua se aduce la biserica pentru a fi
sfintita. Ea se lasa la biserica - de obicei patruzeci de zile - timp in
care este tinuta in Sfantul Altar, intre timp, sau la sfarsitul celor
patruzeci de zile, preotul o sfinteste, stropind-o cu apa sfintita si
rostind rugaciunile randuite de Biserica. Se recomanda ca preotul sa
scrie pe spatele icoanei data sfintirii, hramul bisericii unde a fost
sfintita si numele sau.
Este bine sa avem in fiecare camera cate
o icoana. Locul icoanei in casa este pe peretele de rasarit. Pe
peretele cu icoana nu trebuie sa mai punem nimic altceva, pentru ca
atentia noastra sa nu fie atrasa de alt lucru atunci cand ne rugam in
fata icoanei si pentru ca nu este bine sa punem alaturi de icoana
lucruri care nu au legatura cu aceasta. Punem icoana la rasarit pentru
ca ne rugam intotdeauna cu fata la rasarit, si la biserica si acasa.
Rasaritul, locul de unde ne vine lumina, este semnul lui Dumnezeu, al
Mantuitorului Hristos, numit in rugaciunile Bisericii "Rasaritul cel de
sus", "Soarele Dreptatii", etc.. Apoi, lumina este semnul lui Dumnezeu,
al binelui si al lucrurilor bune care se fac la lumina zilei, in timp ce
apusul, intunericul este semnul raului si al lucrurilor care se fac la
intuneric. Deci, trebuie sa avem grija sa asezam icoana la rasarit,
pentru a ne inchina cu fata la rasarit. A fost un timp cand unii dintre
crestini tineau icoanele ascunse, dupa usa, in vreun coltisor sau chiar
in sifoniere sau in valize. A sosit timpul sa scoatem icoanele la vedere
si sa le asezam unde le este locul.
Arhimandrit Ilie Cleopa
Vindecare
Omul nu este nici doar
trup, nici doar suflet, si nici doar juxtapunerea lor, ci este o fiinta
unitara psiho-somatica, o fiinta personala frumoasa, zidita de Dumnezeu
"dupa chipul Sau" (Facere 1.27) cel vesnic viu; datorita acestei
"negraite legaturi dintre suflet si trup", starile sufletesti se
manifesta în trup si reciproc. Dumnezeu doreste cu mare dor ca omul sa
fie si "dupa asemanarea Sa" (Facere 1.26), adica sa traiasca viata lui
Dumnezeu, viata vesnica si fericita a comuniunii dumnezeiesti; iar
aceasta desavârsire omul n-o poate trai departe de Dumnezeu, în afara
Dumnezeului Celui Viu si iubitor de oameni. Omul nu-si este luisi izvor
al vietii, ci a primit viata ca dar infinit de la Dumnezeu Cel Viu si de
viata datator, de aceea starea vietii lui (de plinatate sau de
împutinare) este data de relatia lui cu Dumnezeu. Cu cât omul se uneste
mai mult prin iubire (ca sinteza a tuturor virtutilor) cu Ziditorul Sau,
cu atât unitatea fiintei sale se întareste prin prezenta harului divin,
cu atât traieste mai intens viata dumnezeiasca, cu atât devine mai mult
"partas dumnezeiestii firi" (2 Petru 1.4). Asadar, si trupul devenind
"templu al Duhului Sfânt" (1 Corinteni 6.19), se înduhovniceste, se
umple de har, ridicându-se peste limitarile firii create.
Sanatatea
reprezinta, astfel, starea naturala de viata spirituala si organica, în
care toate puterile sufletesti si trupesti ale omului lucreaza potrivit
poruncii si scopului lui dat de Dumnezeu în firea lui, când l-a creat.
Sanatatea este cresterea continua a vietii omenesti în harul
dumnezeiesc, în viata vesnica. Daca omul respecta legea lui Dumnezeu, si
în plan spiritual si în plan organic, viata lui ramâne unitara si în
armonie interioara. Atunci sufletul si trupul sunt în starea lor
fireasca de sanatate, de armonie cu Dumnezeu si cu lumea exterioara.
Pacatul,
ca razvratire voita fata de Dumnezeu, înseamna departarea de la Izvorul
vietii si deci o împutinare a vietii, o moarte (întâi spirituala si
morala, apoi chiar si fizica). Stricarea relatiei cu Dumnezeu prin
pacate deregleaza întreaga fiinta umana: vointa slabeste, ratiunea se
întuneca, afectivitatea se întineaza cu senzatiile placerilor pacatoase,
instinctele naturale se pervertesc, simturile îsi pierd claritatea, iar
trupul îsi modifica comportamentul metabolic. Urmarile pacatului,
dezechilibrele sufletesti si fizice, se deruleaza apoi în timp, uneori
mai scurt, alteori mai lung. Asa se instaleaza în fiinta umana boala si
moartea, ca urmare a pacatului. Patimile sufletului si bolile trupului,
ca tulburari ale starii firesti de sanatate, însa, nu pot fi tratate
separat si unilateral, prin metode mecaniciste, cum ai repara un ceas
umblând la rotita care nu mai merge bine, ci la vindecarea întregii lui
fiinte omul trebuie sa participe constient, sa conlucreze cu harul divin
daca vrea sa se vindece deplin, si nu doar pentru viata aceasta
pamânteasca.
Restaurarea firii umane a savârsit-o obiectiv
Mântuitorul Iisus Hristos, Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu întrupat, iar
subiectiv, fiecare credincios si-o poate împropria prin credinta întru
El, prin unirea tainica prin har cu El, Care ne-a spus: "Eu sunt
vita, voi sunteti mladitele. Cel ce ramâne întru Mine si Eu în el, acela
aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic" (Ioan
15.5). Dupa caderea în pacat a protoparintilor, întreg neamul omenesc
sufera consecintele îndepartarii de Dumnezeu: boala si moartea. De
aceea, bolile (sufletesti si trupesti) au între cauzele si conditiile
lor provocante si favorizante o importanta componenta data de pacate.
Noi, oamenii, si chiar lumea întreaga, astazi suferim mai mult ca
oricând în istorie de pe urma pacatelor noastre si ale înaintasilor
nostri, dar, aproape totdeauna, nu vrem sa recunoastem ca "noi primim
cele cuvenite dupa faptele noastre" (Luca 23.41). Ca si atunci la
început, în rai, omul, în mândria sa, nu-si recunoaste pacatul sau, si
încearca sa dea vina doar pe cauze exterioare lui (Adam a dat vina pe
Eva, Eva pe diavol, iar azi omul zice ca se simte rau din cauza ca altii
i-au facut farmece, etc.), nevrând sa-si asume responsabilitatea si
urmarile propriilor fapte pacatoase.
Dumnezeu, însa, infinit
iubitor de oameni, Care nu vrea "moartea pacatosului, ci ca pacatosul sa
se întoarca de la calea sa si sa fie viu" (Iezechiel 33.11), îl cauta
pe omul cazut în pacat ("Adame, unde esti?" (Facere 3.9) si-l cheama la
pocainta, la îndreptare, la învierea din moartea pacatului. De aceea,
Dumnezeu mai si mustra, mai si mângâie pe oameni, prin încercari, ca
sa-i aduca la calea mântuirii. Recunoasterea pacatelor si asumarea
luptei (cu pacatul, cu urmarile lui, cu diavolul cel ucigas de oameni)
pentru mântuire, prin rabdarea încercarilor si prin rugaciunea catre
Dumnezeu, reprezinta din partea omului primul lui pas spre vindecare. Caci
suferinta trupului o da Dumnezeu oamenilor (cu îngaduinta, nu cu
razbunare) tocmai ca un prilej de pocainta, ca macar rabdându-o cu "duh
umilit" (Psalmul 50.18) sa primeasca mântuirea si cununa biruintei.
Daca pacatul este o pornire irationala de placere (omul cauta placerea
de dragul ei), revenirea din pacat se face prin asumarea durerii, prin
cruce, prin lupta cu ispita hipnotica a placerii, printr-o asceza
sufleteasca si trupeasca.
"De nu te vei sili sa împlinesti toate
cuvintele legii acesteia, care sunt scrise în cartea aceasta si nu te
vei teme de acest nume slavit si înfricosator al Domnului Dumnezeului
tau, atunci Domnul te va bate pe tine si pe urmasii tai cu plagi
nemaiauzite, cu plagi mari si nesfârsite si cu boli rele si necurmate;
va aduce asupra ta toate plagile cele rele ale Egiptului, de care te-ai
temut si se vor lipi acelea de tine. Toata boala, toata plaga scrisa si
toata cea nescrisa în cartea legii acesteia, o va aduce Domnul asupra
ta, pâna vei fi stârpit." (Deuteronom 28.58-61)
"Vezi ca Dumnezeu
vorbeste când într-un fel, când într-alt fel, dar omul nu ia aminte. Si
anume, El vorbeste în vis, în vedeniile noptii, atunci când somnul se
lasa peste oameni si când ei dorm în asternutul lor. Atunci El da
înstiintari oamenilor si-i cutremura cu aratarile Sale ca sa întoarca pe
om de la cele rele si sa-l fereasca de mândrie, ca sa-i fereasca
sufletul de prapastie si viata lui de calea mormântului; de aceea, prin
durere, omul este mustrat în patul lui si oasele lui sunt zguduite de un
cutremur neîntrerupt. Pofta lui este dezgustata de mâncare si inima lui
nu mai pofteste nici cele mai bune bucate. Carnea de pe el se
prapadeste si piere si oasele lui, pâna acum nevazute, îi ies prin
piele. Sufletul lui vine încet, încet spre prapastie si viata lui spre
împaratia mortilor. Daca atunci se afla un înger lânga el, un mijlocitor
între vii, care sa-i arate omului calea datoriei, Dumnezeu Se
milostiveste de el si zice îngerului: "Izbaveste-l ca sa nu cada în
prapastie; am gasit pentru sufletul lui pretul de rascumparare!". Atunci
trupul lui înfloreste ca în tinerete si el vine înapoi la zilele de la
începutul vietii sale. El se roaga lui Dumnezeu si Dumnezeu îi arata
bunatatea Sa si-i îngaduie sa vada fata Sa cu mare bucurie si astfel îi
da omului iertarea Sa. Atunci omul priveste peste semenii sai si zice:
"Pacatuisem si calcasem dreptatea, dar n-am fost pedepsit dupa faptele
mele. Caci El a izbavit sufletul meu ca sa nu treaca prin strâmtorile
mortii si ochii mei vad înca lumina". Iata toate acestea le face
Dumnezeu de doua ori, de trei ori cu omul, ca sa-i scoata sufletul din
pieire si ca sa-l lumineze cu lumina celor vii." (Iov 33.14-30)
Ieromonah Mihail Stanciu, Manastirea Antim - Bucuresti
„Îți trimit o îmbrățișare de lumină”
CE ESTE O IMBRAȚISARE DE LUMINĂ…
În fiecare îmbrățișare de Lumină pe care o trimitem, însăși esența umanității noastre se trezește. Este mai mult decât transmitem prin cuvinte, este o legătură profundă între suflete, un râu de intenții care curg liber în inimile celorlalți.
Când spunem „Îți trimit o îmbrățișare de lumină”, împletim dorințele noastre cele mai pure într-o pătură caldă de iubire infinită. Acest gest transcende distanța fizică și devine o îmbrățișare a sufletului, o expresie tangibilă a unității noastre spirituale.
Fie ca fiecare rază de lumină să vă îmbrățișeze ființa, luminând calea către plenitudinea și binecuvântările pe care universul ți le rezervă. În acest moment, din adâncul ființei mele, vă trimit o călduroasă „Îmbrățișare de Lumină”.
SUFLETUL MEU ÎMBRĂȚIȘEAZĂ SUFLETUL TĂU🙏
Dumnezeul meu, cred intru Tine si ma rog Tie, intareste-mi credinta!
Carbunele medicinal
Durerea de gât și de umăr
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
-
Marcel Iureș: „Părinții mei pupau mâna bunicilor mei, adică părinților lor. Așa am apucat, așa am făcut și eu o vreme și a trebuit să tr...