Omul nu este nici doar
trup, nici doar suflet, si nici doar juxtapunerea lor, ci este o fiinta
unitara psiho-somatica, o fiinta personala frumoasa, zidita de Dumnezeu
"dupa chipul Sau" (Facere 1.27) cel vesnic viu; datorita acestei
"negraite legaturi dintre suflet si trup", starile sufletesti se
manifesta în trup si reciproc. Dumnezeu doreste cu mare dor ca omul sa
fie si "dupa asemanarea Sa" (Facere 1.26), adica sa traiasca viata lui
Dumnezeu, viata vesnica si fericita a comuniunii dumnezeiesti; iar
aceasta desavârsire omul n-o poate trai departe de Dumnezeu, în afara
Dumnezeului Celui Viu si iubitor de oameni. Omul nu-si este luisi izvor
al vietii, ci a primit viata ca dar infinit de la Dumnezeu Cel Viu si de
viata datator, de aceea starea vietii lui (de plinatate sau de
împutinare) este data de relatia lui cu Dumnezeu. Cu cât omul se uneste
mai mult prin iubire (ca sinteza a tuturor virtutilor) cu Ziditorul Sau,
cu atât unitatea fiintei sale se întareste prin prezenta harului divin,
cu atât traieste mai intens viata dumnezeiasca, cu atât devine mai mult
"partas dumnezeiestii firi" (2 Petru 1.4). Asadar, si trupul devenind
"templu al Duhului Sfânt" (1 Corinteni 6.19), se înduhovniceste, se
umple de har, ridicându-se peste limitarile firii create.
Sanatatea
reprezinta, astfel, starea naturala de viata spirituala si organica, în
care toate puterile sufletesti si trupesti ale omului lucreaza potrivit
poruncii si scopului lui dat de Dumnezeu în firea lui, când l-a creat.
Sanatatea este cresterea continua a vietii omenesti în harul
dumnezeiesc, în viata vesnica. Daca omul respecta legea lui Dumnezeu, si
în plan spiritual si în plan organic, viata lui ramâne unitara si în
armonie interioara. Atunci sufletul si trupul sunt în starea lor
fireasca de sanatate, de armonie cu Dumnezeu si cu lumea exterioara.
Pacatul,
ca razvratire voita fata de Dumnezeu, înseamna departarea de la Izvorul
vietii si deci o împutinare a vietii, o moarte (întâi spirituala si
morala, apoi chiar si fizica). Stricarea relatiei cu Dumnezeu prin
pacate deregleaza întreaga fiinta umana: vointa slabeste, ratiunea se
întuneca, afectivitatea se întineaza cu senzatiile placerilor pacatoase,
instinctele naturale se pervertesc, simturile îsi pierd claritatea, iar
trupul îsi modifica comportamentul metabolic. Urmarile pacatului,
dezechilibrele sufletesti si fizice, se deruleaza apoi în timp, uneori
mai scurt, alteori mai lung. Asa se instaleaza în fiinta umana boala si
moartea, ca urmare a pacatului. Patimile sufletului si bolile trupului,
ca tulburari ale starii firesti de sanatate, însa, nu pot fi tratate
separat si unilateral, prin metode mecaniciste, cum ai repara un ceas
umblând la rotita care nu mai merge bine, ci la vindecarea întregii lui
fiinte omul trebuie sa participe constient, sa conlucreze cu harul divin
daca vrea sa se vindece deplin, si nu doar pentru viata aceasta
pamânteasca.
Restaurarea firii umane a savârsit-o obiectiv
Mântuitorul Iisus Hristos, Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu întrupat, iar
subiectiv, fiecare credincios si-o poate împropria prin credinta întru
El, prin unirea tainica prin har cu El, Care ne-a spus: "Eu sunt
vita, voi sunteti mladitele. Cel ce ramâne întru Mine si Eu în el, acela
aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic" (Ioan
15.5). Dupa caderea în pacat a protoparintilor, întreg neamul omenesc
sufera consecintele îndepartarii de Dumnezeu: boala si moartea. De
aceea, bolile (sufletesti si trupesti) au între cauzele si conditiile
lor provocante si favorizante o importanta componenta data de pacate.
Noi, oamenii, si chiar lumea întreaga, astazi suferim mai mult ca
oricând în istorie de pe urma pacatelor noastre si ale înaintasilor
nostri, dar, aproape totdeauna, nu vrem sa recunoastem ca "noi primim
cele cuvenite dupa faptele noastre" (Luca 23.41). Ca si atunci la
început, în rai, omul, în mândria sa, nu-si recunoaste pacatul sau, si
încearca sa dea vina doar pe cauze exterioare lui (Adam a dat vina pe
Eva, Eva pe diavol, iar azi omul zice ca se simte rau din cauza ca altii
i-au facut farmece, etc.), nevrând sa-si asume responsabilitatea si
urmarile propriilor fapte pacatoase.
Dumnezeu, însa, infinit
iubitor de oameni, Care nu vrea "moartea pacatosului, ci ca pacatosul sa
se întoarca de la calea sa si sa fie viu" (Iezechiel 33.11), îl cauta
pe omul cazut în pacat ("Adame, unde esti?" (Facere 3.9) si-l cheama la
pocainta, la îndreptare, la învierea din moartea pacatului. De aceea,
Dumnezeu mai si mustra, mai si mângâie pe oameni, prin încercari, ca
sa-i aduca la calea mântuirii. Recunoasterea pacatelor si asumarea
luptei (cu pacatul, cu urmarile lui, cu diavolul cel ucigas de oameni)
pentru mântuire, prin rabdarea încercarilor si prin rugaciunea catre
Dumnezeu, reprezinta din partea omului primul lui pas spre vindecare. Caci
suferinta trupului o da Dumnezeu oamenilor (cu îngaduinta, nu cu
razbunare) tocmai ca un prilej de pocainta, ca macar rabdându-o cu "duh
umilit" (Psalmul 50.18) sa primeasca mântuirea si cununa biruintei.
Daca pacatul este o pornire irationala de placere (omul cauta placerea
de dragul ei), revenirea din pacat se face prin asumarea durerii, prin
cruce, prin lupta cu ispita hipnotica a placerii, printr-o asceza
sufleteasca si trupeasca.
"De nu te vei sili sa împlinesti toate
cuvintele legii acesteia, care sunt scrise în cartea aceasta si nu te
vei teme de acest nume slavit si înfricosator al Domnului Dumnezeului
tau, atunci Domnul te va bate pe tine si pe urmasii tai cu plagi
nemaiauzite, cu plagi mari si nesfârsite si cu boli rele si necurmate;
va aduce asupra ta toate plagile cele rele ale Egiptului, de care te-ai
temut si se vor lipi acelea de tine. Toata boala, toata plaga scrisa si
toata cea nescrisa în cartea legii acesteia, o va aduce Domnul asupra
ta, pâna vei fi stârpit." (Deuteronom 28.58-61)
"Vezi ca Dumnezeu
vorbeste când într-un fel, când într-alt fel, dar omul nu ia aminte. Si
anume, El vorbeste în vis, în vedeniile noptii, atunci când somnul se
lasa peste oameni si când ei dorm în asternutul lor. Atunci El da
înstiintari oamenilor si-i cutremura cu aratarile Sale ca sa întoarca pe
om de la cele rele si sa-l fereasca de mândrie, ca sa-i fereasca
sufletul de prapastie si viata lui de calea mormântului; de aceea, prin
durere, omul este mustrat în patul lui si oasele lui sunt zguduite de un
cutremur neîntrerupt. Pofta lui este dezgustata de mâncare si inima lui
nu mai pofteste nici cele mai bune bucate. Carnea de pe el se
prapadeste si piere si oasele lui, pâna acum nevazute, îi ies prin
piele. Sufletul lui vine încet, încet spre prapastie si viata lui spre
împaratia mortilor. Daca atunci se afla un înger lânga el, un mijlocitor
între vii, care sa-i arate omului calea datoriei, Dumnezeu Se
milostiveste de el si zice îngerului: "Izbaveste-l ca sa nu cada în
prapastie; am gasit pentru sufletul lui pretul de rascumparare!". Atunci
trupul lui înfloreste ca în tinerete si el vine înapoi la zilele de la
începutul vietii sale. El se roaga lui Dumnezeu si Dumnezeu îi arata
bunatatea Sa si-i îngaduie sa vada fata Sa cu mare bucurie si astfel îi
da omului iertarea Sa. Atunci omul priveste peste semenii sai si zice:
"Pacatuisem si calcasem dreptatea, dar n-am fost pedepsit dupa faptele
mele. Caci El a izbavit sufletul meu ca sa nu treaca prin strâmtorile
mortii si ochii mei vad înca lumina". Iata toate acestea le face
Dumnezeu de doua ori, de trei ori cu omul, ca sa-i scoata sufletul din
pieire si ca sa-l lumineze cu lumina celor vii." (Iov 33.14-30)
Ieromonah Mihail Stanciu, Manastirea Antim - Bucuresti
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
miercuri, 10 ianuarie 2024
Vindecare
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
-
Conacul boieresc cunoscut localnicilor sub numele de Stupina lui Christoph este situat la marginea Brasovului, intr-o zona linistita ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.