Nu
de puține ori mi s-a întâmplat să aud din partea unor credincioși că nu
au participat duminica la dumnezeiasca Liturghie deoarece au avut mai
multe evenimente în familie (nunți, botezuri, aniversări) sau din
pricina faptului că le-au sosit musafiri, au călătorit ori chiar au
învățat. Unii, cu o debordantă convingere, se pretind buni creștini,
deși nu găsesc timp să participe la Liturghia din duminici și sărbători.
Sigur că asemenea situații ne amintesc de cunoscuta parabolă
evanghelică despre cei chemați la cină. Sărmanii invitați! Au declinat
poftirea și cinstea de a cina cu Dumnezeu. Știm din textul scripturistic
că stăpânul s-a mâniat foarte tare pe cei care s-au folosit de varii
pretexte spre a nu da curs onoarei ce li s-a făcut. În nefericita
situație ne aflăm și noi atunci când, cu aceeaşi ușurință, invocăm
felurite dezvinovățiri ca să nu venim la Cina Domnului.
Carevasăzică, se cer lămurite două dileme: pot fi bun creștin fără a participa la Sfânta Liturghie? Ce activități omenești justifică absența noastră de la această slujbă?
Deși răspunsul vi se va părea prea abrupt, dintru
început trebuie să afirm că nu putem fi buni creștini fără participarea
la dumnezeiasca Liturghie și că nici o activitate cotidiană nu justifică
lipsa noastră de la biserică. Ce bine se potrivesc aici spusele
Părintelui Arsenie Papacioc: „Sfânta Liturghie face abstracție de la
orice fel de comparație. Sfânta Liturghie este Cer, este Dumnezeu. În
mâna omului, bineînțeles. E cel mai important, cel mai mare lucru
posibil”.
Cum să fii bun creștin, fără a fi martor la
„misterul mântuirii neamului omenesc”, permanentizat pe pământ şi în
Ceruri? Nu poți fi bun creștin, zic, dacă te lipsești de Liturghie,
deoarece ea dezvăluie neîncetata lucrare a Domnului nostru Iisus Hristos
în lume şi pentru lume, în Duhul Sfânt, spre a o aduce, primenită prin
Jertfa Sa, înaintea Tatălui. Liturghia ortodoxă, înfățișând taina
mântuirii, îi reaminteşte credinciosului istoria răscumpărării neamului
omenesc, făcându-l să devină contemporan cu Hristos și cu a Sa lucrare
izbăvitoare pentru noi.
Totul este sfânt și sfințitor în Liturghie, căci
așa cum afirmă Sfântul Ioan Gură de Aur, „nu vreun om, nici vreun
arhanghel, nici o altă putere creată, ci Însuși Mântuitorul a orânduit
această slujbă”. De aceea, pe parcursul întregii Liturghii, credinciosul
trăiește o anumită stare sufletească evolutivă, de la risipirea și
tulburarea resimţite în momentul intrării în Biserică, la o pace
lăuntrică, o regăsire a adevăratelor sensuri ale vieții, o hotărâre de a
urma calea și povățuirile lui Hristos. Punctul culminant îl atinge în
momentul împărtășirii cu Sfântul Trup și Sfântul Sânge ale
Mântuitorului, atunci când se unește cu Dumnezeirea, cu Însuși Iisus
Hristos, „Calea, Adevărul și Viața”.
Într-o atare situație, cum să nu vii la sfânta și sfințitoarea oficiere? Sfântul Maxim Mărturisitorul
spune că întotdeauna la Sfânta Liturghie sfinții îngeri, care stau de
față și se roagă pentru noi și împreună cu noi, scriu de fiecare dată pe
cei care intră în biserică și se înfățișează cu numele lor înaintea lui
Dumnezeu. Astfel, „absenţele” unui credincios se marchează în Cer. Cum
să nu fiu prezent la măreața slujbă, de vreme ce în Sfânta Liturghie se
întâmplă negrăita minune a contemporaneizării noastre cu Dumnezeu?! Prin
Liturghie El ne cheamă să participăm la lucrarea divino-umană a
mântuirii.
Având în vedere toate acestea, mi se pare de
prisos să încercăm a găsi pretexte spre a lipsi duminica de la
Liturghie. Ce frumos ar fi ca prezența la biserică să constituie grija
de căpătâi a bunului creștin, iar celelalte activități să graviteze în
jurul ei! Nu poți pierde o Sfântă Liturghie, căci fiecare oficiere se
arată unică în felul său și nimeni nu va izbuti s-o recupereze vreodată.
Cuvintele Părintelui Arsenie Papacioc grăiesc limpede în acest sens:
„Este atât de necesară şi de obligatorie participarea la Sfânta
Liturghie, mai mult chiar decât ne sunt necesare lumina şi
aerul! Liturghia este cea mai mare lucrare pe pământ şi folosul dincolo
de închipuire al întregii creații a lui Dumnezeu”.
Şi totuşi, în societatea contemporană nici nu
concepem ca anumite categorii profesionale să nu lucreze chiar și în zi
de duminică. Ce s-ar întâmpla într-un spital, dacă duminica nu se
asigură garda necesară măcar pentru intervențiile de urgență? Sau într-o
unitate de ambulanță? Sau ce s-ar întâmpla dacă s-ar opri brusc
activitatea celor de care depinde alimentarea cu apă a unui oraș? Dar
dacă cei care se îngrijesc de un azil de bătrâni sau de un orfelinat nu
ar prepara hrana, înfometându-i astfel pe oropsiții locatari din
respectivele centre, cum ar fi? Exemplele pot continua. Şi într-o
mănăstire, duminica, atunci când toți călugării se află la dumnezeiasca
Liturghie, cineva muncește pregătind masa pentru viețuitori ori pentru
creștinii care solicită la finele slujbei un blid de mâncare. Așadar,
cum să procedăm ca să ne îndeplinim obligațiile profesionale concomitent
cu cele privind învățătura de credință? Oare unui medic chirurg i se
permite să lipsească din gardă duminica? Cu siguranță, nu! Dar el
săvârșeşte acolo o altfel de liturghie, a iubirii – prelungirea celei
euharistice din Biserică. Devenind „instrumentul” desăvârșitului
Taumaturg, prin mâinile sale se vor tămădui, se vor salva, primind
alinare, cei obidiţi şi împovărați de grele suferințe.
Practic, dacă timpul și împrejurările permit, cei
obligați să muncească în duminici ori în zilele de sărbătoare se pot
abate pe la biserică, în drumul către locul de muncă. Aprind o lumânare,
rostesc o rugăciune, lăsând făgăduința că vor reveni să-și împlinească
datoria de bun creștin. După terminarea programului, pot participa,
seara, la vecernie sau vor citi acasă un acatist. Sărbătoarea nu
presupune doar slujbă și odihnă, ci și lucrare duhovnicească: să facem
milostenie, să cercetăm pe bolnavi, pe cei singuri, să zăbovim în
preajma celor rătăciţi pe cărările umbroase ale vieții. Peste toate,
neparticiparea la Sfânta Liturghie în duminici și sărbători trebuie să
stârnească în sufletul creștinului un sentiment de regret. Să evite ca
nefirescul să devină firesc. Chiar dacă obligațiile profesionale îl
împiedică să vină la biserică, să nu se resemneze, să nu lase conștiința
să-i justifice absența, ci dimpotrivă, să lupte pentru ca la următoarea
sărbătoare sau duminică să ajungă numaidecât în „antecamera Împărăției
lui Dumnezeu”, Biserica.
Viaţa
cultică are un dublu rol: abandonarea
unui mod de viaţă plin de compromisuri şi păcate de către cel ce se hotărăşte să trăiască, să se
adâncească, să urmeze o viaţă nouă, şi sporirea
în virtute, îndumnezeirea celui care deja
merge pe această cale.
Sfintele slujbe sunt ca nişte porţi prin care omul
intră în spaţiul sfânt al Bisericii. Fără a trece aceste porţi, el nu se poate
bucura de darurile Duhului Sfânt care sunt oferite numai în cadrul Bisericii.
Prin primirea lor, toate celelalte aspecte ale vieţii cultice se cer trăite.
Se cere
sfinţirea şi îndumnezeirea continuă a vieţii prin participarea la Sfânta
Liturghie şi împărtăşirea cu Sfintele Taine. Se cere binecuvântarea lui
Dumnezeu pentru activităţile pe care le săvârşeşte omul în decursul vieţii lui,
lucru care se realizează prin Sfintele Ierurgii, adică prin acele rugăciuni
care se citesc de preot atunci când credinciosul vrea să sape o fântână, să
sfinţească ogorul, casa, maşina etc. Toate acestea dau o stare, dar şi cer o
stare.
Cam la
fel se întâmplă şi în cazul în care ne hotărâm să participăm la viaţă cultică a
Sfintei noastre Biserici Ortodoxe. Şi spunem „cam la fel" deoarece, pe
lângă pregătirile obligatorii pe care le-am prezentat mai sus, în cazul vieţii
sociale mai avem nevoie şi de o pregătire sufletească, duhovnicească, care constă
în:
■
iertarea tuturor celor cărora poate le-am greşit;
■
părăsirea gândurilor rele pe care le avem asupra
cuiva;
■
părăsirea păcatelor care întinează viaţa
sufletească şi trupească a omului
Această
pregătire a noastră trebuie să fie dublată şi de o stare sufletească (şi morală) adecvată.
Aşa cum nu se concepe ca la întâlnirea cu vreo rudenie sau vreun prieten(ă)
bolnav să ne prezentăm spumegând de mânie, sau în cazul unei înmormântări să
râdem în hohote, tot astfel, şi în Sfânta Biserică sau la vreo slujbă oficiată
în orice alt loc, se cade să avem o stare sufletească (şi morală) care să
permită deplina noastră curăţire de păcate şi sălăşluirea lui Dumnezeu în noi.
Cu cât
pregătirea noastră va fi mai sinceră şi starea morală mai apropiată de duhul pe
care îl transmit Sfintele Taine, cu atât vom simţi şi noi puterea, harul şi
importanţa pe care o au ele pentru mântuirea noastră.
Toţi credincioşii sunt datori să meargă în mod regulat
la slujbele bisericeşti şi mai ales la Sfânta Liturghie, în fiecare duminică
sau sărbătoare, exceptaţi fiind doar cei bolnavi.
Biserica este „casa lui Dumnezeu", de care se
cuvine să ne apropiem cu inimă curată,
întru plinătatea credinţei, curăţindu-neprin stropire inimile de orice cuget
rău, şi spălăndu-ne trupul în apă curată... (Evr. 10, 22). Credinciosul
trebuie să-şi spele trupul, pentru că urmează să se înfăţişeze înaintea
împăratului împăraţilor, dar trebuie să-şi curăţească
şi sufletul prin rugăciune, pocăinţă, înfrânare de la păcate, împăcarea
inimii, alungând din ea orice ură şi vrăjmăşie, pentru a putea face loc astfel
lui Hristos.
Pentru a ne folosi de sfintele slujbe, este bine să venim de la
început, înainte de a se bate clopotul şi toaca pentru începerea
slujbei. De asemenea, datori suntem fiecare să rămânem până la sfârşitul slujbei,
pentru a ne putea bucura pe deplin de roadele ei.
Intrând în biserică, creştinul trebuie să lase orice grijă
lumească deoparte: toată
grija cea lumească să o lepădăm (fragment
din Heruvic) şi să
aibă inima şi gândul îndreptate spre cer, spre Dumnezeu: să avem inimile!.
De asemenea, în biserică se intră cu credinţă, cu frică de Dumnezeu şi cu
evlavie. Bărbaţii trebuie să-şi descopere capul, iar femeile să şi-1
acopere.
Cu atât mai mult trebuie să se pregătească cei ce
participă la Sfânta Liturghie şi vor să se împărtăşească, căci: oricine va mânca pâinea aceasta sau va bea paharul
Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat faţă de trupul şi sângele Domnului. Să
se cerceteze însă omul pe sine şi aşa să mănânce din pâine şi să bea din pahar.
Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, osândă îşi mănâncă şi bea,
nesocotind trupul Domnului (1 Cor.
11, 27-29). De aceea, spovedania este foarte importantă, prin ea creştinul
primind iertarea de păcate, fiind astfel reintegrat în Biserică.
Dacă se
întâmplă ca slujba să fie începută, pentru a nu deranja pe nimeni, este bine să
lăsăm închinarea la icoane după sfârşitul slujbei.
Preotul, fiind cel care săvârşeşte slujbele divine,
este dator să se pregătească în mod special. Pentru că el se împărtăşeşte de
fiecare dată când slujeşte Sfânta Liturghie, trebuie să-şi curăţească sufletul
prin spovedanie, prin citirea unor rugăciuni anume fixate de Biserică, prin
împăcarea cu cei cu care s-a certat, iar trupul, prin spălarea lui şi
îmbrăcarea cu haine curate, pentru că va sta în Sfântul Altar, locul cel mai
sfânt din biserică. De asemenea, trebuie să fie cu mare băgare de seamă, pentru
a nu gusta sau bea nimic seara, după ora 24 şi nici a doua zi dimineaţă, pentru
că el trebuie să se împărtăşească. înainte de începerea Sfintei Liturghii, el
se îmbracă cu toate veşmintele preoţeşti, îşi spală mâinile şi se roagă lui
Dumnezeu să-1 curăţe de păcate, pentru a putea săvârşi cu vrednicie sfânta
slujbă.
Participarea
credincioşilor la slujbele Bisericii are drept scop dobândirea harului divin
necesar mântuirii.
De aceea, pe lângă pregătirea morală şi fizică, creştinul trebuie să se
pregătească şi intelectual.
Astfel, fiecare dintre noi suntem datori să cunoaştem
rolul anumitor gesturi rituale, ale obiectelor de cult şi simbolistica
slujbelor.
Material
bibliografic: Biblia sau
Sfânta Scriptură, Ene Branişte, Liturgica
specială, Editura Lumea Credinţei, Bucureşti, 4 2005, pp.
177-182; Ştefan Pomian, Principii morale în literature sapienţială,
egipteană antică şi cea vechitestamentară, Editura Umbria, Baia Mare, 1999,
pp. 186-187;
Nicu Dumitraşcu, Hristologia Sfântului Atanasie cel Mare,
Editura Napoca Star, Cluj Napoca, 1999, pp. 25-30.