marți, 14 septembrie 2021

Parintele Arsenie Boca, Sfantul Ardealului

 Cu privirea-i patrunzatoare, Parintele Arsenie cunostea lucruri tainice despre toti cei care veneau la dansul, citindu-le pana in adancul sufletului. Comparat de Parintele Teofil Paraian, un alt mare duhovnic al neamului, cu Sfantul Vasile cel Mare, Parintele Arsenie Boca si-a lasat amprenta duhovniceasca asupra tuturor celor care l-au cunoscut. La 21 de ani de la mutarea sa la cer, prin cuvintele sale de invatatura, lucrarile teologice si pictura bisericeasca realizata, Parintele Arsenie continua sa ne indrume pe Cararea Imparatiei.

Parintele Arsenie Boca, pe numele dinainte de calugarie Zian-Valean Boca, a vazut lumina zilei la 29 septembrie 1910, in comuna Vata de Sus din Muntii Apuseni. Scoala primara o urmeaza in satul natal, apoi merge la Liceul National Ortodox Avram Iancu din Brad. Ramane orfan de tata la intrarea in cursul superior de liceu.
Dupa cum marturisea insusi Parintele Arsenie, de la o varsta frageda a manifestat o inclinatie speciala spre singuratate si spre problemele de religie, peste puterile sale de atunci. In 1929, intra la Institutul Teologic de la Sibiu, iar dupa absolvire, in 1933, este trimis cu bursa la Bucuresti, unde urmeaza cursurile Academiei de Arte Frumoase, sub indrumarea lui Costin Petrescu. Parintele Arsenie il va ajuta pe Costin Petrescu la realizarea frescei care inconjoara sala Ateneului Roman, fresca ce evoca istoria poporului in 25 de episoade. Scena care il infatiseaza pe Mihai Viteazul este creatia Parintelui Arsenie. Dorind sa ii vindece pe oameni sufleteste si trupeste, se inscrie si la Facultatea de Medicina. Parintele Arsenie era un foarte bun cunoscator al limbii franceze, fiind pasionat si de psihologie sau grafologie, doua domenii care l-au ajutat sa inteleaga mai bine tainele sufletului.
Inainte de 1945, Parintele Arsenie este, timp de cateva luni, ucenic in monahism la Sfantul Munte Athos. De la Muntele Athos aduce in Romania cateva manuscrise ale Filocaliei, colaborand la realizarea in limba romana a lucrarii. Pentru contributia sa, Parintele Dumitru Staniloaie il va numi Ctitor de frunte al Filocaliei romanesti. Parintele Arsenie pleaca apoi in Basarabia, manat de dorinta de a se perfectiona in arta picturii bisericesti. La intoarcerea in tara, in gara din Chisinau, se spune ca Parintele a vazut, langa un zid, o persoana sumar imbracata, desi afara era foarte frig: facandu-i-se mila, a vrut sa ii dea cozonacul pe care il avea in rucsac, insa, spre mirarea lui, persoana disparuse. Parintele a simtit atunci o putere mare si s-a gandit ca fusese o aratare a Mantuitorului Hristos.
Reintors in tara, Parintele Arsenie se calugareste la Manastirea Brancoveanu, de la Sambata de Sus, la 3 mai 1940, fiind hirotonit preot doi ani mai tarziu. Viata Parintelui Arsenie era foarte aspra: manca o data pe zi si uneori se retragea timp de o saptamana in munte, avand cu dansul doar Biblia. Cei care mergeau duminica la Manastirea Brancoveanu isi amintesc ca Parintele Arsenie slujea Sfanta Liturghie in lacrimi.
In 1943, Parintele Arsenie intra in atentia Securitatii, fiind anchetat in mai multe randuri. La Sambata de Sus, Parintele Arsenie a slujit ca preot, sfaturile sale fiind cautate de pelerini din toate colturile tarii. Celor care veneau la el, Parintele Arsenie obisnuia sa le spuna: Mai, nu veniti numai voi, aduceti-i si pe cei care nu au fost aici niciodata. Este destul daca ati venit o data sau de doua ori, ca la dreapta judecata am si eu un cuvant de spus. Unde veti fi, pun mana in capul vostru si va scot afara. In 1948, Mitropolitul Balan, afland cat este de solicitat Parintele Arsenie, hotaraste sa il transfere la Manastirea Prislop, care, la momentul acela, fusese recuperata de la greco-catolici si era parasita. La Manastirea Prislop, Parintele Arsenie este staret pana in anul 1950, apoi, dupa ce manastirea este populata cu maici, slujeste ca duhovnic.
In 1951, Parintele Arsenie este ridicat pentru ancheta si dus la Canal, de unde este eliberat un an mai tarziu. Se intoarce la manastire, dar persecutiile Securitatii continua, pana cand, in 1959, Parintele Arsenie este indepartat din manastire. Ajuns la Bucuresti, lucreaza la pictura bisericii Sfantul Elefterie si la cea a bisericii parohiale din satul Draganescu, din judetul Giurgiu, considerata Capela Sixtina a ortodoxiei romanesti.
Parintele Arsenie a trecut la cele vesnice la 28 noiembrie 1989, la Sinaia. A fost inmormantat la 4 decembrie, in cimitirul Manastirii Prislop, unde isi alesese chiar dansul locul inca din timpul vietii. Astazi, mormantul Parintelui Arsenie este un adevarat loc de pelerinaj: credinciosi din toate colturile tarii urca, plini de speranta in ajutorul Parintelui Arsenie, poteca anevoiasa care conduce de la manastire la cimitir, pentru a se reculege la mormantul Parintelui. Tot timpul anului, mormantul Parintelui Arsenie este acoperit de flori, plantate cu grija de maicute sau aduse de pelerini. Se spune ca, dupa ce ai ajuns o data la mormantul Parintelui, vei simti apoi chemarea sa revii la manastirea Prislop.

Parintele Arsenie avea darul profetiei, sutele de marturii ale celor care l-au cunoscut si care au ascultat sfaturile sale fiind tot atatea dovezi in acest sens. O confirma si pictura unica in ortodoxia romaneasca, din Biserica Draganescu, la care Parintele Arsenie a lucrat intre 1968 si 1989. Nunta Fiului de Imparat, Invierea, Imparatia Cerurilor, razboiul duhovnicesc al omului sau scena Apocalipsei, in care se vad arzand doi zgarie-nori - prefigurare a tragediei de la 11 septembrie 2001 - sunt fresce ce transmit un mesaj extrem de profund.
Cea mai mare minune a Parintelui Arsenie Boca ramane schimbarea vietii semenilor sai, atat a celor care s-au bucurat de sfaturile sale pe cand era in viata, cat si a celor care l-au descoperit  dupa trecerea sa la cele vesnice. Toata viata, Parintele Arsenie Boca a urmat indemnul vocii tainice pe care a auzit-o in tinerete, pe cand picta o icoana a Mantuitorului: a pictat, prin cuvantul sau, in inimile oamenilor.  (Oana-Ilinca Moldoveanu)

Din invataturile Parintelui Arsenie Boca:
Iubirea lui Dumnezeu fata de cel mai mare pacatos este mai mare decat iubirea celui mai mare sfant fata de Dumnezeu.
Numai atata mangaiere putem aduce intre oameni, cata amaraciune putem bea in locul celor pe care vrem  sa-i mangaiem.
Imparatia lui Dumnezeu se ia cu lupta.

https://www.daciccool.ro/traditii/romania-crestina/2214-parintele-arsenie-boca-sfantul-ardealului?fbclid=IwAR2PSf78cSQ8BRN1d4CcP_DWMkl_QgMmvo-V0nBAamEZNkiXJaPqE53fkFc

O lume intr-un recensamant, expozitie la MTR

 Muzeul National al Taranului Roman va asteapta joi, 16 septembrie 2021, de la ora 17.00, la Sala Media, la vernisajul expozitiei O lume intr-un recensamant. Familie, gospodarie si societate rurala romaneasca. Expozitia, organizata de Institutul de Istorie "Nicolae Iorga" al Academiei Romane si Muzeul National al Taranului Roman, va propune o incursiune in familia si gospodaria rurala din Tara Romaneasca a secolului al XIX-lea. Perspectiva pe care o ofera, insa, difera de marile paradigme care au abordat aceste subiecte.

Referindu-se la familie, nu se privesc ritualurile de trecere si alte obiceiuri; legat de gospodarie, nu casa si curtea se afla in centrul atentiei. In schimb, se revine la cateva dintre intrebarile de baza puse atat de istorici, cat si de sociologi si ale caror raspunsuri inca lasa loc de noutati. Cat de devreme se fondau familii? Ce fel de rude locuiau in aceeasi casa? Ce se poate spune despre locuirea impreuna, despre relatiile sociale din acea epoca?
Pe firul acestor intrebari patrundeti intr-o sursa inedita si putin explorata din punctul de vedere al istoriei sociale: formularele primului recensamant general al Tarii Romanesti, din 1838. A fost, de fapt, prima data cand autoritatile romanesti au incercat sa inregistreze toata populatia la nivelul intregii tari: barbati, femei, copii, indiferent de varsta, religie, categorie sociala.
S-au prelucrat registrele a doua regiuni, una de la Dunare, din Dolj, alta de la munte, din actualul judet Arges. Esantioanele de populatie arata atat asemanari intre cele doua, cat si deosebiri. La campie, analiza conduce catre ideea unor relatii mai stranse intre generatii. Nevoia de forta de munca si presiunea de a munci pamantul puteau insemna o perioada mai indelungata de convietuire intre parinti si copiii casatoriti, amanarea impartirii averii si a plecarii cuplului tanar din casa parinteasca. La munte, a trai separat pare sa fi fost o regula aproape universala. Orice socializare si legaturi existau intre rude, ele se petreceau, mai degraba, de la o gospodarie la alta, decat in sanul aceleiasi gospodarii. A locui alaturi de familia altuia arata de cele mai multe ori ocrotirea celor mai vulnerabili din comunitate, si mai putin presiunile economice.
Intreaga ancheta arata interactiunea dintre mediul geografic, economie si norme sociale, iar esantioanele alcatuite sunt publicate in baza de date pentru istorie demografica lansata in acelasi timp la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Romane.
Expozitia poate fi vizitata la Sala Media, pana in ziua de 10 octombrie 2021, de marti pana duminica, intre orele 10.00 si 18.00. Intrarea este libera.

Mai multe detalii gasiti pe www.muzeultaranuluiroman.ro.
Printre partenerii media ai evenimentului se numara si revista online www.daciccool.ro si www.accmediachannel.ro

https://www.daciccool.ro/timp-liber/evenimente/10189-o-lume-intr-un-recensamant-expozitie-la-mtr

Inaltarea Sfintei Cruci

 Inaltarea Sfintei Cruci reprezinta cea mai veche si, totodata, cea mai importanta sarbatoare din calendarul ortodox consacrata cinstirii Crucii pe care a fost rastignit Mantuitorul Iisus Hristos. Data de 14 septembrie marcheaza ziua descoperirii Sfintei Cruci de catre Imparateasa Elena si inaltarea ei in fata poporului de catre episcopul Macarie al Ierusalimului, in anul 335. Aceeasi data aminteste si de un alt eveniment, petrecut trei secole mai tarziu, respectiv recuperarea Sfintei Cruci de la poporul persan, in timpul domniei imparatului bizantin Heraclius, si depunerea ei in Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim, cunoscuta, de altfel, ca Biserica Sfintei Cruci.

Aceasta sarbatoare a fost celebrata, la inceput, doar la Ierusalim, in Cetatea Sfanta pastrandu-se Crucea Rastignirii Domnului, dar in decursul secolului al V-lea sarbatoarea a patruns si in lumea bizantina, fapt ce a culminat cu aducerea Sfintei Cruci la Constantinopol. Afla mai multe detalii aici:

https://www.daciccool.ro/traditii/romania-crestina/1899-inaltarea-sfintei-cruci?fbclid=IwAR3fi-8n4F-_aoUJJXtNO68edc0ja1YQwD2NPZR3iQ-FGqVpdtmhL3KiR5w

 Set 2 draperii DECORINT pe rejansa (COD:DR.11);

Dimensiuni: 2 buc x 200 x 250.
http://perdeleconfectionate.ro/spl/434464/SETURI-DRAPERII
http://fabricutadeperdele.ro/spl/648862/SETURI-DRAPERII

  Rugaciunea Sfintei Cruci!

„O, preacinstită și de viața făcătoare Crucea Domnului, ajuta-mi cu Sfânta Doamnă Fecioară, Născătoare de Dumnezeu și cu toți Sfinții în veci. Amin!
Ingrădește-mă, acopera-mă și mă păzește, Doamne, cu puterea cinstitei și de viața purtătoarei Crucii Tale, depărtând de la mine tot răul. Amin!
In mâinile Tale, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul meu! Îți încredințez sufletul meu, păzește-mă, binecuvântează-mă, miluiește-mă după mare mila Ta și dupa mulțimea îndurărilor Tale și viața veșnică îmi dăruiește. Amin”

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor