Începe
Postul Nașterii Domnului sau, pe scurt, al Crăciunului. Biserica ne
cheamă stăruitor să ne pregătim sufletele, primenindu-le, încălzindu-le
și luminându-le cu darurile Duhului Sfânt, pentru ca Sfântul Prunc
Dumnezeiesc să găsească în plăpânda noastră ființă - sălaș prielnic
Nașterii Sale duhovnicești. Nu mă voi referi nici la necesitatea, nici
la numeroasele foloase ale ajunării asupra sufletului ori trupului:
despre ele se vorbeşte adesea. Voi încerca să abordez două chestiuni
care încă ridică probleme unor credincioși. Mi-au pus vreo câţiva
creștini întrebarea: „Părinte, de ce se mănâncă atâta pește în postul Crăciunului? E o îmbuibare. Nici nu simți că posteşti!”.
Gândindu-ne puţin, ne vom aminti că, în urmă cu ceva timp, în cele 40
de zile de ajunare se fixaseră doar două sau trei asemenea dezlegări.
Probabil de aceea apare o astfel de confuzie. Să lămurim, aşadar, ce e
cu „atâta pește” în această perioadă.
Rânduielile din Tipicul cel Mare (capitolul 35, p. 44; capitolul 50, p. 135), Pravila Mare ori canonul 20 al
Sfântului Nichifor Mărturisitorul prevăd că în Postul Nașterii Domnului
se ajunează în zilele de luni, miercuri și vineri: consumăm fie legume,
fie fructe, uscate ori fierte, dar fără untdelemn. Marțea și joia se
pot mânca fierturi cu untdelemn, iar în fiecare sâmbătă și duminică,
până în data de 20 decembrie, se dezleagă la pește și vin. Mai dezlegăm
la pește în zilele de luni, marți și joi numai la proslăvirea unui
sfânt „cu doxologie mare”, adică atunci când la slujba
utreniei se rânduieşte cântarea polieleului, citirea Evangheliei, iar în
final, slavoslovia mare. Credincioșii vor identifica zilele cu
dezlegare prin semnul †) din calendar. Dacă sunt sărbători cu ținere,
semnele se vor scrie cu roșu, iar de vor fi zile lucrătoare, cu negru.
În cazul în care respectivele sărbători ale sfinților cu doxologie mare
ar cădea miercurea sau vinerea, nu se dezleagă la pește, ci doar la
untdelemn și un pahar cu vin. Tot amintitele trimiteri ne precizează că
dacă va cădea sărbătoarea unui sfânt cu priveghere – adică, pe lângă
utrenia cu pomenitele particularități, în cartea de cult numită Minei se
prevede slujba vecerniei mari și a litiei (la mănăstiri, cele trei
slujbe se săvârșesc la un loc: vecernia mare unită cu litia și utrenia,
simbioza liturgică rezultată numindu-se priveghere) – atunci chiar și în
acele zile se face dezlegare la pește, îndeosebi acolo unde se serbează
hramul bisericii. Sigur, credincioșii nu au cum să cunoască prevederile
tipiconale, însă o modalitate lesnicioasă de a afla dezlegările o
constituie urmărirea calendarului. Prin decizia luată de Sfânta noastră Biserică, datele în care se consumă pește s-au marcat cu un semn grafic distinct: un pește. Vasăzică, apariția mai multor dezlegări la pește nu este o invenție sau un pogorământ făcute pentru a ușura postirea. Practic, s-a revenit la rânduiala prevăzută de vechile legiuiri liturgice statornicite de Sfinții Părinți.
În acest an, în Postul Crăciunului avem dezlegare de 17 ori. „Mult!”,
ar spune unii, alții, obișnuiți cu rânduielile grecești, i-ar
contrazice, iar dacă ne-am compara cu Biserica slavă am opina că e chiar
puțin. Spre exemplu, Tipicul grecesc permite consumul de pește
în toate zilele în afară de miercuri și vineri și de ultima săptămână a
postului - adică, în aproximativ 24 de zile. Între 18-24 decembrie,
inclusiv, se dezleagă la untdelemn și vin. La fel, în unele tipice din
Biserica slavă se îngăduie peștele aproape în toate zilele Postului
Crăciunului, hotărâre datorată, probabil, condițiilor climatice extreme
din anumite părți ale Rusiei pravoslavnice. Mi se pare, totuşi, că Biserica Ortodoxă Română rămâne cea mai echilibrată, păstrând fidel aşezările dumnezeieștilor părinți.
Așadar, este mult pește în postul Naşterii Domnului? În cazul credincioșilor mai zeloși, nu cred că dezlegarea presupune obligativitatea consumului.
În plus, prețul peștelui a devenit chiar de lux pentru buzunarele
multor români, care nu-și pot permite să şi-l cumpere în toate zilele cu
dezlegare.
A doua chestiune ce se cere lămurită: când mâncăm „fructe de mare” în post? Termenul
de „fructe de mare” se folosește în vocabularul culinar de puţină
vreme. În unele țări, ele se numesc „roadele mării”, o denumire foarte
apropiată de adevăr. Vasăzică, fructele de mare nu reprezintă alimente
vegetale, ci anumite specii de crustacee, moluște – deci animale marine
ori de apă dulce, folosite în alimentație. Crustaceele au corpul
alcătuit din segmente acoperite cu o carapace chitinoasă (creveţi,
crabi, langustine, homari), iar moluştele au corpul moale, închis adesea într-o cochilie (scoici, midii, stridii). Tot în categoria moluștelor se includ aşa-numitele „cefalopode”
(calmari, sepii, caracatiţe). Potrivit specialiștilor în alimentație,
carnea de crustacee conţine niveluri proteice ridicate, cuprinse între 17g% - 21,5g%,
asemănător cu peștele (crap 18,9%, macrou 22%). Nutriționiștii
precizează că „fructele de mare” au un conţinut energetic variind între 89 calorii - 105 calorii/100g. Aceeași cantitate de piept de pui la grătar conține 99 calorii.
Având în vedere toate acestea, consumul așa-ziselor fructe de mare
trebuie legat de zilele în care Biserica face dezlegare la pește. Altfel
procedând, ne-am depărta de echilibrul rânduielilor Ortodoxiei
românești. Eu unul, consider potrivită reîntoarcerea la postul tradițional românesc, fără importuri de obiceiuri culinare străine de credința ori de simțirea noastră. Dar, întâi de toate, în post să nu uităm a încerca să ne hrănim mai mult cu Dumnezeu.
Am
pășit pe calea cea frumoasă a Postului Crăciunului, când Biserica ne
cheamă stăruitor să ne pregătim sufletele, primenindu-le, încălzindu-le
și luminându-le cu darurile Duhului Sfânt, pentru ca Sfântul Prunc
Dumnezeiesc să găsească în plăpânda noastră ființă sălaș prielnic
Nașterii Sale duhovnicești.
Nu
mă voi referi nici la necesitatea, nici la numeroasele foloase ale
ajunării asupra sufletului ori trupului: despre ele se vorbeşte adesea.
Voi încerca să abordez o chestiune, încă problematică pentru unii
credincioși care, uitând de marea bucurie ce ni se pregătește în
perioada ajunării și nu numai, făcându-ni-se „dezlegare” la Hristos ori
de câte ori ne dorim și ne pregătim pentru întâlnirea cu El, aceștia
sunt preocupați de prea multele sau prea puținele dezlegări la pește din
Postul Crăciunului. Unii chiar întreabă: „Părinte, de ce se mănâncă
atâta pește în postul Crăciunului? E o îmbuibare. Nici nu simți că
posteşti!”. Gândindu-ne puţin, ne vom aminti că, în urmă cu ceva timp,
în cele 40 de zile de ajunare se fixaseră doar două sau trei asemenea
dezlegări. Probabil că de aceea apare o astfel de confuzie. Să lămurim,
aşadar, ce e cu „atâta pește” în această perioadă.
Rânduielile din Tipicul cel Mare (capitolul 35, p. 44; capitolul 50, p. 135), Pravila Mare ori
canonul 20 al Sfântului Nichifor Mărturisitorul prevăd că în Postul
Nașterii Domnului se ajunează în zilele de luni, miercuri și vineri:
consumăm fie legume, fie fructe, uscate ori fierte, dar fără untdelemn.
Marțea și joia se pot mânca fierturi cu untdelemn, iar în fiecare
sâmbătă și duminică, până în data de 20 decembrie, se dezleagă la pește
și vin. Mai dezlegăm la pește în zilele de luni, marți și joi – numai la
proslăvirea unui sfânt „cu doxologie mare”, adică atunci când la slujba
utreniei se rânduieşte cântarea polieleului, citirea Evangheliei, iar
în final, slavoslovia mare. Credincioșii vor identifica zilele cu
dezlegare prin semnul †) din calendar. Dacă sunt sărbători cu ținere,
semnele se vor scrie cu roșu, iar de vor fi zile lucrătoare, cu negru.
În cazul în care respectivele sărbători ale sfinților cu doxologie mare
ar cădea miercurea sau vinerea, nu se dezleagă la pește, ci doar la
untdelemn și un pahar cu vin. Tot amintitele trimiteri ne precizează că,
dacă va cădea sărbătoarea unui sfânt cu priveghere – adică, pe lângă
utrenia cu pomenitele particularități, în cartea de cult numită Minei se
prevede slujba vecerniei mari și a litiei (la mănăstiri, cele trei
slujbe se săvârșesc la un loc: vecernia mare unită cu litia și utrenia,
simbioza liturgică rezultată numindu-se priveghere) – atunci, chiar și
în acele zile, se face dezlegare la pește, îndeosebi acolo unde se
serbează hramul bisericii. Sigur, credincioșii nu au cum să cunoască
prevederile tipiconale, însă o modalitate lesnicioasă de a afla
dezlegările o constituie urmărirea calendarului. Prin decizia luată de
Sfânta noastră Biserică, zilele în care se consumă pește s-au marcat cu
un semn grafic distinct: un pește. Vasăzică, apariția mai multor
dezlegări la pește nu este o invenție sau un pogorământ făcute pentru a
ușura postirea. Practic, s-a revenit la rânduiala prevăzută de vechile
legiuiri liturgice statornicite de Sfinții Părinți.
Așadar, este mult pește în postul Naşterii Domnului? În cazul
credincioșilor mai zeloși, nu cred că dezlegarea presupune
obligativitatea consumului. Vasăzică, atunci când este dezlegare la
peşte, nu suntem siliţi a mânca numaidecât acest aliment, ci putem ajuna
cu bucate specifice postului. În plus, preţul peştelui a devenit chiar
luxos pentru buzunarele multor români, care nu-şi pot permite să şi-l
cumpere în toate zilele cu dezlegare. Unde mai pui că altora chiar nu le
place peştele. Nici pe ei nu-i putem forţa să-l consume, ca şi pe cei
care efectiv nu-l pot tolera. Asta arată încă o dată că Ortodoxia este
bun-simţ şi echilibru.
În acest an, în Postul Crăciunului avem dezlegare de 14 ori. „Mult!”,
ar spune unii, alții, obișnuiți cu rânduielile grecești, i-ar
contrazice, iar dacă ne-am compara cu Biserica slavă am opina că e chiar
puțin. Spre exemplu, Tipicul grecesc permite consumul de pește
în toate zilele în afară de miercuri și vineri și de ultima săptămână a
postului – adică, în aproximativ 24 de zile. Între 18-24 decembrie,
inclusiv, se dezleagă la untdelemn și vin. La fel, în unele tipice din
Biserica slavă se îngăduie peștele aproape în toate zilele Postului
Crăciunului, hotărâre datorată, probabil, condițiilor climatice extreme
din anumite părți ale Rusiei pravoslavnice.
Mi se pare, totuşi, că Biserica Ortodoxă Română rămâne cea mai
echilibrată, păstrând fidel aşezările dumnezeieștilor Părinți. De aceea,
să nu uităm un lucru esenţial: în post este în primul rând „dezlegare”
la Hristos; trebuie să ne hrănim mai mult cu Hristos, spovedindu-ne și
apropiindu-ne mai des de Potir – împlinind îndemnul cântării ce
glăsuiește așa: „gustați și vedeți ce bun este Domnul”.
În
primele veacuri creştine, imaginea peştelui apare pretutindeni: în
picturile murale, pe sarcofage, în inscripţiile funerare, pe diferite
obiecte.
În epoca persecuţiilor din secolele I-IV, Mântuitorul Hristos era reprezentat sub chip de miel, păstor, pelican,
ca semn de recunoaştere a creştinilor între ei. Unul dintre simbolurile
hristice cele mai răspândite în primele veacuri creştine era cel al
peştelui.
Importanţa atât de mare pe care o are peştele în
textul Evangheliei a contribuit cu siguranţă la adoptarea acestui
simbol de către creştini, Hristos Însuşi l-a întrebuinţat. Adresându-Se
unor pescari, Mântuitorul recurgea fireşte la nişte imagini care le erau
familiare şi pe înţeles; chemându-i la apostolat, El îi numea „pescari de oameni”
(Matei 4, 19; Marcu 1, 17). El asemăna Împărăţia Cerurilor cu un năvod
plin cu tot soiul de peşti. Imaginea peştelui serveşte totodată ca simbol al bunătăţilor cereşti (Matei 7, 9-11; 13, 47-48; Luca 5, 10).
De asemenea, folosirea peștelui ca simbol era cel mai potrivit semn secret pentru creștini, deoarece le permitea să se recunoască între ei fără a se expune în vremurile de prigoană. Numele grecesc al peştelui (IHTIS) era pentru primii creştini un acrostih hristologic: Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul (Iisus
Hristos ιχ — IH; Fiul lui Dumnezeu θέος — teos = Dumnezeu şi υἱός —
iios = fiu; numele de Mântuitor σωτήρ, ὁ — sotir). Aceasta sintagmă
este, într-un fel, rezumatul doctrinei creştine şi este prima
mărturisire de credinţă a creștinilor.
În
primele veacuri creştine, imaginea peştelui apare pretutindeni: în
picturile murale, pe sarcofage, în inscripţiile funerare, pe diferite
obiecte. Creştinii purtau la gât peştişori din metal, din piatră sau din
sidef, pe care figura inscripţia: „Fie mântuirea Ta!” sau „Mântuieşte!”.
În
urma săpăturilor arheologice pe vechile situri creştine din primele
veacuri, la Potaissa (Turda, în Ardeal) s-a găsit o gemă, o piatră
preţioasă de onix, pe care este sculptată scena Bunului Păstor, purtând
pe umeri un miel; în stânga este un copac cu două crengi înclinate
deasupra Păstorului, iar pe o ramură se află o pasăre. În dreapta e o
corabie din care cade un om în apă. În jurul corăbiei se află
criptograma IHTIS — nume dat lui Iisus, prin asociere cu minunile Sale:
pescuirea minunată, înmulţirea pâinilor şi peştilor, alegerea primilor
apostoli din rândul pescarilor.