Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, marele nevoitor și inspirat
de Duhul Sfânt, a lăsat posterității cea mai frumoasă rugăciune-program:
Doamne și Stăpânul vieții mele! După duhurile: trândăviei, grijii de
cele multe și a iubirii de stăpânire, vom vedea cum ne bântuie, duhul grăirii în deșert.
Printre
darurile cu care ne-a împodobit Dumnezeu este și acela al rostirii
vocale. Nicio creatură din tot ce a zidit Divinul Creator, nu a fost
înzestrată cu darul rostirii decât omul, cununa Creației. Mai încearcă,
deseori, papagalul să îngâne câteva cuvinte, repetându-le mereu, până la
plictisire, drept vorba unora, aruncată celor care tot vorbesc: taci,
papagalule!
Gura și limba au trei meniri pe care le
știm toți: de a pregăti mâncare prin mestecare în vederea înghițirii, de
a rosti cuvinte bune și de a ține conversația cuminte și dătătoare de
bucurie, cu cei asemenea nouă și darul de a cânta și veseli inima și
sufletul, prin sunetele muzicii!
Cele trei meniri ale
gurii și a limbii, sunt binecuvântate de Dumnezeu, ca o bogăție fără
margini. Dar tot așa pot fi și o catastrofă, cele două: gura și limba. Iată ce citim despre limbă în Sfânta Scriptură: ,,Pentru că toți greșim în multe chipuri, dacă nu greșește cineva în cuvânt, acela este bărbat desăvârșit, în stare să înfrâneze și tot trupul” (Iacov 3, 2).
Sfântul Iacov asemuiește limba cu nărăvașul cal, care se supune cu
frâul, și corabia care se conduce cu cârma cea mică: ,,Dar, dacă noi
punem în gura calului frâu, ca să ni-l supunem, ducem după noi și trupul
lor întreg. Iată și corăbiile, deși sunt atât de mari și împinse de
vânturi aprige, sunt totuși purtate de o cârmă foarte mică, încotro
hotărăște vrerea cârmaciului. Așa și limba: mic mădular este, dar cu
mari lucruri se fălește. Iată puțin foc și cât codru cuprinde! Foc este
și limba, lume a fărădelegii! Limba își are locul ei între mădularele
noastre, dar spurcă tot trupul și aruncă în foc drumul vieții, după ce
aprinsă a fost ea de flăcările gheenei” (Iacov 3, 3-6). Iată, cum
limba noastră, folosită cu nestăpânire, provoacă un adevărat iad pe
pământ. Câți dintre noi nu am avut parte de un astfel de iad, provocat
atât de ușor, din nesăbuința noastră. Sfântul Iacov descrie, dramele și
tragediile pe care le poate provoca o limbă nestăpânită: „Pentru că
orice fel de fiare și de păsări, de târâtoare și vietăți din mare, se
domolesc și s-au domolit de firea omenească. Dar limba, nimeni dintre
oameni nu poate să o domolească! Ea este un rău fără astâmpăr; ea este
plină de venin aducător de moarte” (Iacov 3, 7-8).
Limba
noastră este vehiculul așezat în alcătuirea trupului nostru, exact la
distanțe egale între minte (creier) și inimă, ca un proțap la șareta cu
două roți. Astfel, limba primește putere de exprimare din partea minții
și rostește binele sau răul care dospește în mintea noastră, întunecată
sau luminată. Tot așa, limba exprimă gândurile inimii noastre, fie
gânduri curate și pașnice, fie simțăminte păcătoase, alterate de păcatul
care mustește în noi cu prisosință.
Tot Sfântul
Iacov, ne arată cum folosim limba noastră: ,,Cu ea binecuvântăm pe
Dumnezeu și Tatăl și cu ea blestemăm pe oameni, care sunt făcuți după
asemănarea lui Dumnezeu. Din aceeași gură ies
binecuvântarea și blestemul. Nu trebuie, frații mei, să fie acestea
așa. Oare izvorul aruncă din aceeași vână și apa cea dulce și apa cea
amară? Nu cumva, poate, smochinul, fraților, să facă măsline sau vița de
vie să facă smochine? Tot așa, izvorul sărat nu poate să dea apă dulce”
(Iacov 3, 9-12). Parcă îl auzim pe Sfântul Iacov strigând:
,,Cine este între voi înțelept și priceput? Să arate, din buna-i
purtare, faptele lui, în blândețea înțelepciunii. Iar dacă aveți râvnire
amară și zavistie, în inimile voastre, nu vă lăudați, nici nu mințiți
împotriva adevărului. Înțelepciunea aceasta nu vine de sus, ci este
pământeană, trupească, demonică. Deci, acolo unde este pizmă
și zavistie, acolo este neorânduială și orice lucru rău. Iar
înțelepciunea cea de sus întâi este curată, apoi pașnică, îngăduitoare,
ascultătoare, plină de milă și de roade bună, neîndoielnică și
nefățarnică. Și roada dreptății se seamănă întru pace de cei ce lucrează
pacea” (Iacov 3, 13-18).
Mai rar ni s-a dat să citim
o astfel de descriere a limbii, acest mădular mic și plin de otravă,
când o folosim spre a întuneca viața și pe aproapele nostru, familia și
pe cei de aproape și pe cei mai departe, mai ales că azi, orice cuvânt
zboară și plesneste ca fulgerul și ca trăznetul, dar deseori, este și o
bucurie ainimii și a sufletului nostru, care au nevoie de un cuvânt bun
și luminos, atunci când rostim vorbe sănătoase, izvorâte din adâncul
inimii.
Isus, fiul lui Sirah,
mulțumește lui Dumnezeu: ,,Și m-ai scăpat din lațul limbii ocărâtoare și
de buzele celor care grăiesc minciună, și Te-ai făcut mie ajutor
împotriva vrăjmașilor mei. Și m-ai izbăvit pe mine după mulțimea milei
și a numelui Tău, de la cei care răcneau, gata să mă mănânce. Din
adâncul pântecelui locuinței morților și de limbă necurată și de
cuvântul mincinos și de limba cea nedreaptă cu pâră la împărat” (Înțelepciunea lui Isus Sirah 51, 3, 4, 7).
În
capitolul 10, din Filocalia numărul 9, unde se scrie, de către Sfântul
Ioan Scărarul, despre clevetire, citim: ,,Am auzit pe unii clevetind și
i-am certat. Dar lucrătorii acestui rău răspundeau în apărarea lor, că
fac aceasta din dragostea și din grija pentru cel clevetit. Iar eu le-am
spus să înceteze cu această dragoste, căci nu minte cel ce a zis: “Pe
cel ce clevetește în ascuns pe aproapele lui, alungă-l” (Psalm100, 5). Dacă spui că-l iubești, roagă-te în taină pentru el, și nu-ți bate joc de om”[1].
Cei care avem meteahna de a folosi limba întru judecarea aproapelui, să
nu uităm cuvântul aceluiași Sfânt Părinte, că: ,,A judeca înseamnă a
răpi cu obrăznicie un drept al lui Dumnezeu. Dar a osândi înseamnă a-și
pierde cineva sufletul”[2].
Iar în capitolul 11, din aceeași Filocalie, dumnezeiescul Ioan Scărarul, ne spune, că: ,,Acela ce se gândește cu grijă la moarte își oprește cuvintele. Și cel ce a agonisit plânsul sufletului, se ferește de vorba multă ca de foc”[3].
Acum
vom vedea, din punct de vedere duhovnicesc, de ce ne-a dat Dumnezeu
limba: ,,Mi-a dat Domnul drept plată limba și cu ea Îl voi lăuda... Am
deschis gura mea și am grăit: Să se veselească sufletul vostru de mila
Domnului și să nu vă rușinați de lauda Lui. Lucrați lucrul vostru mai
înainte de vreme, și El va da plata voastră la timpul potrivit” (Înțelepciunea lui Isus Sirah 51, 29, 32, 36, 37). Solomon înțeleptul scrie: ,,În puterea limbii este viața și moartea” (Pilde 18, 21), adică, cu limba putem salva oamenii de la nenorocire și, din păcate, cu aceeași limbă putem cauza supărări și chiar moartea oamenilor.
Dar
nici cel care are limba ca sabia, care taie cu viteză, nu va rămâne
nepedepsit: ,,Bărbatul limbut nu se va îndrepta pe pământ: pe omul
nedrept răutatea îl va duce la pieire”. (Psalmul 139, 11)
Să
rugăm pe Dumnezeu, să ne ajute, dea scăpa de păcatul limbuției: ,,Pune
Doamne strajă gurii mele și ușă de îngrădire, împrejurul buzelor mele!” (Psalmul 140, 3). Să
ne arătăm tăcuți și fără știință în fața celorlalți căci abia atunci
dovedim și dobândim cea mai multă cunoștință, căci mintea nerisipindu-se
în vorbe multe, distinge cu mai multă claritate tot ce observă și află.
Tăcerea
fără rost este pricinuită ori din mândrie, ori din lenea minții și
aceasta-i semnul tâmpeniei, pe când tăcerea cu rost este semnul unei
lucrări intense a minții prin care surprinde tainele cele mai adânci ale
existenței. În această tăcere mintea omenească se întâlnește cu
lucrarea intensă a Sfântului Duh Care îi comunică taine mai presus de
cuvânt. Numai persoana poate tăcea în felul acesta intens de gândire.
Alungă
departe de tine duhul mult vorbitor căci în el sunt ascunse toate
patimile cele rele: minciuna, îndrăzneala, gluma ușuratică, râsul,
calomnia, răutatea, vorba prostească și pe scurt vorbind, ceea ce s-a
spus: ,,Din multa vorbire nu va lipsi păcatul.'” (Pilde 10,19) Bărbatul tăcut este scaunul simțirii iar Domnul a spus că vom da socoteală pentru orice cuvânt deșert.
Limbuția
este tronul slavei deșarte prin care omul se arată pe sine și caută să
se facă cunoscut. Limbuția este semnul după care-i recunoști pe
ignoranți, ușa clevetirii, călăuza glumelor și a prosteștii veselii,
slujitoarea minciunii, destrămarea umilinței, născătoarea trândăviei,
înainte-mergătoarea somnului, împrăștierea minții, nimicitoarea pazei
sufletului, răcirea fierbințelii inimii, întunecarea rugăciunii.
Tăcerea
întru cunoștință este maica rugăciunii, izbăvire din robia cugetelor,
păzitoarea râvnei după Dumnezeu, cercetătoarea gândurilor, straja
împotriva dușmanilor, închisoare unde intră sufletul și-și plânge
păcatele, lucrătoare a pomenirii morții, zugrav iscusit al chinurilor
veșnice, iscoditoare a judecății lui Dumnezeu, sprijin puternic al
întristării (pocăinței), vrăjmașa îndrăznelii, tovarășa liniștii,
potrivnica iubirii de a învăța pe alții, adaus de cunoștință,
prilejuitoarea vederilor dumnezeiești, progres nearătat al virtuții,
suire tăinuita către Dumnezeu.
Cel ce nu-și cunoaște
greșelile își înfrânează limba, iar vorbărețul nu s-a cunoscut încă pe
sine cum trebuie. Tăcerea lui Iisus l-a impresionat pe Pilat, liniștea
omului duhovnicesc mistuie slava deșartă.
Un singur
cuvânt a rostit Petru și din pricina aceasta a plâns cu amar, căci a
uitat ca s-a spus: ,,Zis-am: păzi-voi căile mele ca să nu greșesc cu
limba mea.'” (Psalmi 38,1) și de ceea ce-a spus altul: ,,Mai bine să cazi de la înălțime pe pământ, decât din pricina limbii.'”
Tăcerea
creează o stare de liniște a minții care poate în felul acesta să se
ocupe cu pătrunderea într-o lume necunoscută încă și pe care caută să o
înțeleagă. Când se scufundă în Dumnezeu și în cunoașterea smereniei sale
în fața lui Dumnezeu, ea dă naștere rugăciunii. Tăcerea întru
cunoștință nu numai că ne păzește de vrăjmași, dar nici nu-i lasă să se
apropie.
Cine s-a cunoscut pe sine cum trebuie, știe
că e indefinit și nu se poate descrie. Își dă seama că de negrăitul
omenesc, pe lângă aceasta, cunoscându-se pe sine a ajuns la smerenie,
adică la cunoștința micimii și nepriceperii sale și nu vrea să mai spună
nimic căci orice cuvânt vrea să învețe pe altul ceva. Dacă numai în
tăcere se cunoaște pe sine ca negrăit, numai în tăcere se poate apropia
cineva de Dumnezeu, infinit mai negrăit. Tăcerea în care s-a apropiat
cineva de Dumnezeu e pe de altă parte o convorbire cu Dumnezeu mai
presus de orice vorbire. El îl cunoaște pe Dumnezeu ca subiect care-i
cere ceva, și-I răspunde prin smerenia sa. De-ți vei păzi limba ta ți se
va da ție de la Dumnezeu harul străpungerii inimii ca să privești
sufletul tău și prin aceasta vei intra în bucuria Duhului. Însă de vei
fi biruit de limbă niciodată nu vei ieși din întuneric.
Limbuția
se naște sau din prea mare libertate în vorbire și din obișnuința cea
rea - deoarece limba fiind un organ firesc al trupului, așa precum s-a
deprins și precum îi cere obiceiul, așa și grăiește - sau mai ales din
slava deșartă la cei ce se nevoiesc și mai ales la ei și deseori din
lăcomia pântecelui. Pentru aceea nu rareori mulți dintre cei care-și
înfrânează stomacul cu oarecare sforțare opresc și multa grăire a
limbii.
Cel ce se sârguiește în cugetarea la moarte
își oprește limba, iar cel ce a agonisit plânsul inimii se ferește de
vorbărie ca de foc. Nestatornicii și nepricepuții să nu ispitească pe
cei înțelepți. Iar cel înțelept este bărbatul ce place lui Dumnezeu,
care vorbește puține și pe cele de trebuință și plăcute lui Dumnezeu.
Când
afli pe unul gâlcevindu-se și luptându-se împotriva adevărului și a
lucrului vădit, pune capăt gâlcevii, părăsind pe unul ca acela, fiindcă
și-a împietrit cu totul mintea. Căci precum apa cea rea strică vinul,
așa vrajba strică pe cei virtuoși cu viața, și cu socotința, zice
Sfântul Antonie cel Mare.[4]
Nu
vorbi cu două limbi, într-un fel arătându-te cu cuvântul și într-alt
fel aflându-te cu conștiință. Căci pe unul ca acesta Scriptura îl pune
sub osândă[5] zice .
De ce iubeşte lumea zgomotul?…În trecut oamenii se adunau la şezători să cânte doine, cântece de leagăn, ghicitori etc. Azi, se
uită bogăţia folclorului, fiindcă oamenilor nu le mai place tăcerea
creatoare… Zgomotele cad ca un potop. Cine va fi în stare să
construiască o nouă arcă a lui Noe salvatoare din noul potop al
decibelilor? Tăcerea, în faţa oamenilor şi a celor înconjurătoare, nu
este o fugă din faţa vieţii, ci este condiţia indispensabilă ca sufletul
să se reîntoarcă mai autentic în faţa oamenilor şi a tuturor celor
înconjurătoare. Astăzi când dincolo de fiecare vietate care caută să-şi
facă simţită prezenţa, băile de tăcere sunt necesare omului ca să tacă
în el glasurile discordante ale orgoliului şi egoismului, dar mai ales
pentru a asculta Cuvântul lăuntric, care ne purifică, ne fortifică şi ne
unifică. Făptura noastră este plină de lucruri care ne proiectează
afară. Surmenajul şi exteriorizarea neîntreruptă a vieţii noastre ne
duce la o nemiloasă irosire a vitalităţii noastre lăuntrice. De aceea, nenorocirea omului se trage dintr-un singur lucru: că nu ştie să stea liniştit într-o cameră.
Clipele
de tăcere pe care ni le rezervăm, chiar dacă sunt dureroase, conferă
gândirii noastre o agerime nouă, vorbirii noastre rezonanţe mai adânci,
acţiunii noastre o rodnicie înzecită. Cât taci, atâta valorezi. Dacă
Dumnezeu ne-ar scrie pe frunţi gândurile care ne frământă, n-am mai
îndrăzni să ne arătăm lumii, am înţelege mai bine nimicnicia noastră,
dar mai ales importanţa pe care trebuie s-o acordăm tăcerii, ca mijloc
indispensabil pentru a face ordine în propria casă.
Rugăciunea
nu este aceea care zboară de pe buze când în suflet este furtună,
deoarece cu Dumnezeu nu ne întâlnim undeva în cosmos, ci în intimitatea
inimii…rugăciunea trebuie scăldată în tăcere, astfel este lipsită de
mediul său vital. A fi tăcut nu înseamnă a fi mut sau ursuz. Trebuie să
ne păzim de tăcerea rea ca de flecăreală, pentru că tăcerea nu este ceva
absolut în sine, o raţiune de a fi. Avem, de exemplu, tăcerea mofluză,
care este un lucru nedemn de un adult, sau tăcerea unei mândrii
şifonate, avem tăcerea indiferenţei sau egoismului în cazul în care
cuvântul nostru ar putea aduce lumină, pace şi îmbărbătare; există şi o
tăcere evazivă, atunci când am avea datoria de a face act de prezenţă
iubitoare şi activă faţă de cei din jurul nostru; există şi o tăcere a
laşităţii atunci când ar trebui să avem curajul de a lua apărarea
cinstei lui Dumnezeu, ori a reputaţiei aproapelui, sau când am avea
obligaţia de a ne mărturisi vinovăţia. Tăcerea este o binefacere şi o
bogăţie, dar în anumite cazuri ea poate fi ucigaşă.
Spiritul
de a critica este un venin, un vierme, un cancer într-un organism
sănătos. El absoarbe energiile vitale ale celui ce critică, ale celui ce
ascultă critica şi ale celui criticat. Spiritul de a critica este
spiritul satanei. Dacă cineva îi dă acces în sine, nu mai este loc nici
pentru intimitate cu sine, nici cu aproapele şi nici cu Dumnezeu.
Tăcerea este dimensiunea vitală a sufletului în care se învaţă cea mai
frumoasă şi eroică melodie, menită să fie cântată cu îngerii… „un cântec
nou” (Apocalipsa 5, 9). Trebuie să ştim să profităm şi de
zgomot…să-l ascultăm în tăcere şi să-l unim cu rugăciunea., De pildă
zgomotul unei nicovale dacă-l ascultăm ne oferă în tăcere munca
muncitorilor; un clopot când sună ne îndeamnă la rugăciune; vântul ne
îndeamnă să ne rugăm pentru cei ce suferă de frig, etc.Să medităm mult
Cuvântul lui Dumnezeu, ca să nu ajungem sclavii cuvintelor noastre, dar
să fim liberi prin inspiraţia Duhului Sfânt.
https://www.resursecrestine.ro/studii/165103/duhul-grairii-in-desert