GOLUL PE CARE NUMAI DUMNEZEU ÎL POATE UMPLE

  Natura Spiritelor noastre ​ "Energie care traversează cele patru elemente"  "Ce este Spiritul?" "Principiul intel...

duminică, 14 decembrie 2025

GOLUL PE CARE NUMAI DUMNEZEU ÎL POATE UMPLE

 


Natura Spiritelor noastre


"Energie care traversează cele patru elemente" 


"Ce este Spiritul?"


"Principiul inteligent al Universului."

Spiritul, noi în esență, suntem inteligență, nu materie, ceea ce îi conferă o calitate superioară și imaterială a energiei.


Spirit pur/energie imaterială. 

Nu posedă proprietățile materiei, nu este supus legilor, gravitației, temperaturii, presiunii.

Perispiritul, fluidic, înveliș semi-material, unește Duhul cu trupul. 


Spirit, energie fluidică sau eterică, fără o formă definită.

 Superioară Materiei.


Spiritism/esență/Spirit, principiu inteligent.

Imaterial, nu este supus legilor materiei sau elementelor (foc, apă, aer), le traversează fără probleme


Suntem literalmente fractalii sursei, inteligenței supreme, magnetismului, lui Dumnezeu. 


Trecând prin lumi, școli, spitale, ale reformei morale intime. 


Sursa ne oferă oportunitatea excelentă de progres/perfecțiune 


Nu murim, ne dezîncarnăm... Ieșim din costum în sfere proporționale cu expansiunea noastră. 


Așteptând să se nască din nou... întrupată, până când scopul este atins.


Înainte să fim familie pământească, suntem frați la sursă.


Ființele care ne înconjoară pe lumea școlii sunt proiecte realizate înainte să ne naștem


Costumul este făcut după genetica lumii reale, invizibilul!


Dacă Spiritul a ajuns la o anumită extindere, colaborați!


Costumele sunt total proporționale cu treburile noastre neterminate din viețile trecute


Legi Universale Fizice și Morale 


Cine suntem noi? SPIRITUL


Spiritul este principiul inteligent al Universului, nu posedă o formă în sine; totuși, ar putea fi asociat cu o claritate, o flacără sau un fulger eteric.
Acea flacără sau fulger, așa cum găsim în Cartea Spiritelor, are culoare, variază de la sumbră la cea mai strălucitoare, în funcție de cât de mult sau mai puțin Spiritul este pur. Acest fulger își exercită influența asupra diferitelor lumi, adică în lumea Spiritelor și în lumea materială. Dar, în ambele lumi ale formelor definite.

Astfel, Spiritele sunt peste tot; Populați spațiul infinit. Chiar dacă Spiritul este o scânteie, ar fi nepotrivit să o numim imaterială. Mulți îl clasifică astfel, deoarece esența sa diferă de tot ceea ce este cunoscut sub numele materiei. Poate fi desemnată mai corect ca incorporeară, pentru că, fiind o creație, este ceva, așa cum spune corect Cartea Spiritelor, materie atât de eterizată încât scapă simțurilor.

În lumea spirituală este posibil să identifici Duhul prin intermediul perispiritului, o substanță eterică compusă din fluidul spiritual pe care Duhul îl folosește pentru a adopta forma umană, astfel încât acesta se poate prezenta cu apariția ultimei sale sau a uneia dintre reîncarnările sale sau cu altceva pe care îl consideră potrivit. Această formă pe care o ia perispiritul este ceea ce observă văzătorii.

Spiritele se pot manifesta și în diverse moduri, inclusiv prin vedere și auz. Unii oameni, numiți medii auditivi, au facultatea de a-i auzi și astfel pot conversa cu ei; alții îi văd: ei sunt mediumii văzători. (Spiritismul în cea mai simplă expresie – Recenzie istorică a spiritismului.)

Spiritele care se manifestă în această priveliște apar în general într-o formă analogă cu cea pe care au avut-o în viață, dar mai vaporoase; alteori, acea formă are toate înfățișările unei ființe vii. În acest caz, au fost uneori luate de oameni de carne și oase, cu care a fost posibil să converseze și să schimbe strângeri de mână, fără ca interlocutorul să suspecteze că ar fi rudă cu Spiritele.

(Spiritismul în cea mai simplă expresie – Recenzie istorică a spiritismului.)

Și o să vedeți că nu voi intrați în Crăciun, ci Crăciunul intră în voi.




„Spunea un bătrân de la munte, pe care l-am prins și eu în viață, că în Postul Crăciunului Dumnezeu umblă printre oameni mai domol, mai cu blândețe, ca un Tată care își caută copiii acasă. Și zicea așa bătrânul: «Măi, să știi că în postul ăsta, dacă faci un bine, Dumnezeu îl socotește dublu. Și dacă ierți, El îți pune în inimă o liniște de care nu te mai saturi.» Și mi-a povestit odată o întâmplare: era o familie într-un sat mic, săracă tare, și se supăraseră unii pe alții din niște nimicuri. Iar în Ajun, fata cea mică, un copilaș de numai câțiva ani, a ieșit afară și a pus sub fereastră o lumânare aprinsă într-un borcan. Când a văzut, mama s-a mirat: «Ce faci, mamă?» Iar copilul a zis: «Aprind lumina, să știe Doamne-Doamne că noi îl așteptăm și că nu mai vrem supărări.» Și lumina aia, mică și tremurată, i-a adunat pe toți în casă. Nu au avut masă bogată, nu au avut colinde multe, dar au avut o pace… Și bătrânul mi-a zis: «Măi, să știi că în seara aia, Dumnezeu S-a oprit la ei.» Așa este și cu noi. Crăciunul nu vine în casele unde-i gălăgie, ci în cele unde-i o luminiță aprinsă pentru El. O lumină de postire, un pic de iertare, o vorbă bună, o inimă care cedează și renunță la orgoliu. Acolo vine Hristos cu adevărat. De aceea, dragii mei, dacă vreți să simțiți Nașterea Domnului, nu vă grăbiți să împodobiți pomul mai mult decât sufletul. Mai aprindeți o lumânare, mai ștergeți o lacrimă, mai împăcați un om. Și o să vedeți că nu voi intrați în Crăciun, ci Crăciunul intră în voi.”

FORȚELOR CORPULUI ȘI A CIRCUITELOR LOR FĂRĂ FIR.




Conceptul de „forțe ale corpului și circuite fără fir” se referă, într-un context modern și multidisciplinar, la intersecția dintre bioelectromagnetism, biocâmpuri și tehnologia de comunicații prin corp (Body Area Networks - BAN).

Iată o explicație structurată a acestor mecanisme, de la nivelul biologic la cel tehnologic:

1. Bioelectricitatea: Circuitele Naturale ale Corpului
Corpul uman nu funcționează doar chimic, ci este un sistem electric complex. Fiecare celulă acționează ca un mic condensator.Potențialul de membrană: Celulele mențin o diferență de sarcină electrică între interior și exterior prin pomparea ionilor (sodiu, potasiu, calciu).
Sistemul nervos: Este „cablajul” principal prin care semnalele electrice (potențiale de acțiune) circulă pentru a controla mișcarea și gândirea.
Inima: Cel mai puternic generator electromagnetic din corp, al cărui ritm poate fi detectat de la distanță prin EKG.

2. Biocâmpul: „Wireless-ul” Biologic
Conform unor teorii din biofizică, corpul nu se termină la nivelul pielii. Acesta emite câmpuri care pot fi considerate „circuite fără fir” naturale:Câmpul Electromagnetic: Curenții electrici din inimă și creier generează câmpuri magnetice minuscule (măsurate prin Magnetoencefalografie - MEG).
Biofotonii: Emisii ultra-slabe de lumină (fotoni) produse de procesele metabolice, care ar putea servi ca sistem de comunicare intercelulară rapidă, „fără fire” chimice.

3. Tehnologia WBAN (Wireless Body Area Networks)
În ingineria modernă, conceptul de „circuite fără fir” ale corpului este aplicat practic pentru monitorizarea sănătății:Senzori Wearable: Dispozitive care comunică între ele fără fire, folosind corpul ca mediu de transmisie sau tehnologii precum Bluetooth Low Energy (BLE).
Comunicarea prin Cuplaj Capacitiv: O tehnologie care utilizează conductivitatea naturală a corpului uman pentru a transmite date între dispozitive aflate pe piele, transformând corpul într-o parte a circuitului digital.

4. Forțele Corpului în Mișcare (Biomecanica)
Dacă ne referim la „forțe” în sens fizic, corpul utilizează circuite de feedback neuromuscular:Propriocepția: „Circuitul” fără fir prin care creierul știe unde se află membrele fără a le vedea.
Piezoelectricitatea: Oasele și țesutul conjunctiv (colagenul) generează sarcini electrice atunci când sunt supuse la presiune mecanică. Aceasta este „forța” care îi spune corpului unde să întărească structura osoasă.

Aplicații Practice și ViitorMedicina Bioelectronică: Utilizarea impulsurilor electrice pentru a trata boli în loc de medicamente (ex: stimularea nervului vag).
Interfețe Creier-Calculator (BCI): Circuite care traduc „forța” gândului în comenzi digitale (ex: Neuralink).
Recoltarea de Energie (Energy Harvesting): Utilizarea mișcării corpului sau a căldurii acestuia pentru a alimenta circuite electronice mici, eliminând necesitatea bateriilor.
Concluzie: Corpul uman este un sistem hibrid. Suntem o rețea de „circuite cu fir” (nervi) și „fără fir” (câmpuri electromagnetice și biofotonice) care interacționează constant cu mediul înconjurător. În 2025, tehnologia tinde să se integreze tot mai mult în aceste circuite naturale pentru a optimiza performanța umană și sănătatea.

ANUL NOU - Superstitii si traditii ale altor popoare


 In tarile germanice, in saptamana premergatoare Anului Nou se vand mici amulete aducatoare de noroc – similare cu martisoarele cunoscute la noi, dar cu tematica fixa: trifoi cu 4 foi, purcei, buburuze, monezi pe care scrie urarea de Anul Nou, potcoave - si evident cosari. Tot asa se vand pentru a fi puse pe masa de revelion cosulete cu trifoi (natural) in care sunt pusi purcelusi sau cosari. Aceasta pentru a purta noroc si a proteja pe oameni impotriva duhurilor necurate care bantuie in aceasta noapte prin lume.

Tot in acelasi scop exista o serie de restrictii si superstitii, care se pastreaza mai ales in lumea satului.
Este interzis femeilor sa intinda rufele afara la uscat, ba chiar si sa spele in perioada dintre 25 decembrie si 6 ianuarie ( denumita cele 12 nopti ) aceasta deoarece se crede ca in rufele atarnate afara vor intra toate duhurile rele care umbla in aceste nopti hai-hui prin lume si asta va aduce tot anul ghinion.
Pe cat posibil in aceasta perioada se vor evita muncile inutile, altfel vei avea foarte mult de muncit tot anul care urmeaza.
Se crede ca in noaptea de Anul Nou, animalele vorbesc intre ele, iar oamenii le inteleg. Dar cine le aude vorbind, va muri in anul care vine. ( credinta atestata si in Transilvania)
Visele avute in noaptea de Anul Nou se implinesc cu siguranta. ( de buna seama, este noaptea cand de fapt nu dormi, deci...)
Ai ghinion tot anul daca in dimineata de anul nou, primul om intalnit este un batran sau un postas ( poate pentru asta este zi de sarbatoare pretutindeni...).

Din contra daca intalnesti o fata frumoasa vei fi binedispus tot anul. Explicabil, nu ?
Cel mai bine este sa intalnesti un cosar ( desi e zi libera ei circula si in ajun si in prima zi a anului...si credeti-ma ca nu degeaba) – atunci norocul te va urmari tot anul. Si aici procedeul nu este simplu. Daca vrei sa-ti poarte noroc, trebuie sa incrucisezi degetul mare si mijlociu de la mana stanga si sa le pui pe un nasture de la haina ta, in timp ce cu mana dreapta atingi cosarul – apoi ii dai obolul cuvenit. Daca n-ai sanse sa-l gasesti, e bine sa porti o mica amuleta – gen martisor, reprezentand un cosar – el fiind considerat cel care lupta permanent cu demonii si-i invinge, iar funinginea pe care o lasa in urma lui te apara de boli.
Daca primul om intalnit este un cersetor, vei avea mare noroc. Acestia se considera ca au forte supranaturale, deci trebuiesc omeniti cu pomeni, care se spune ca se vor intoarce insutit.( singura intrebare - Cand?, dar ce conteaza...)

In Chile, Italia si Spania, femeile poarta de revelion precum si prima zi a anului lenjerie rosie, culoarea vitalitatii si a dragostei.
In Argentina, pe 31 decembrie se taie cu perforatorul toate hartiile pastrate inutil de-a lungul anului, iar dupa amiaza, multimea de confetti astfel realizata este lasata de pe ferestre sa cada ca o adevarata ninsoare. Spectacolul este fascinant, mai ales in preajma blocurilor inalte.
In Bali, prima zi a anului trebuie serbata intr-o liniste deplina. Nu se aprinde seara lumina, nu se face foc in sobe, nu este permis sa mearga radioul sau televizorul, oamenii nu au voie sa iasa din case, sa cante, sa vorbeasca tare. Intreaga insula pluteste in liniste si intuneric o zi si o noapte intreaga. Pentru ce aceste rigori care sunt impuse si turistilor straini? Credinta este ca acum, duhurile rele misuna peste tot si vazand ca este liniste si intuneric, cred ca insula nu este locuita si pleaca pe pustii, lasand locuitorii sa fie linistiti si fericiti tot restul anului. Se pare ca traditia nu a fost respectata, asa se explica atentatele avute intr-o tara cu locuitori atat de pasnici si credinciosi....
In China si in toate cartierele chinezesti din lumea intreaga, cele trei zile – una inaintea si doua dupa anul nou, nu se lucreaza. Pregatirea incepe cu zile inainte, facandu-se curatenie generala in casa, mancarea specifica si cumparandu-se haine noi – urmata de atarnarea lampioanelor si a lungilor hartii rosii pe care sunt pictate cu cifre aurii inscriptii magice – toate pentru a alunga spiritele rele. In ultima dimineata a vechiului an, intreaga familie isi cinsteste stramosii si pe Zeul Bun al casei, carora li se ofera in curtile templelor, sau pe terenurile virane, festinuri suculente alcatuite din mancarurile cele mai bune, ca: rate, pesti prajiti, legume deosebite, fructe, orez, dulciuri, ce se ard toate intr-un foc cat mai viu, pentru ca, odata cu fumul, sa fie dusa si ofranda catre cer, in lumea stramosilor si a zeilor. Se intampla cel mai ades ca cei care fac ofranda, sa nu-si poata permite sa aiba pe mesele lor nici de Anul Nou o asemenea abundenta. Punctul culminant al serii este, ca pretutindeni in lume, momentul de cumpana dintre ani, care este serbat cu violente si spectaculoase focuri de artificii, pentru alungarea tuturor fortelor malefice si purificare – traditie preluata in lumea intreaga.
Prima zi – asa cum cere intelepciunea batranilor, trebuie sa se desfasoare sub semnul armoniei perfecte, copiii nu trebuie certati, adultii trebuie sa rada permanent, nu se vorbeste rastit, nu se spun vorbe urate, se petrece, se canta, se spun poezii si se citesc lucruri cu caracter educativ. Aceasta zi este deosebit de importanta caci, asa cum se desfasoara ea, asa este intregul an, iar daca sarbatoarea decurge in conditii perfecte, anul care vine va fi bogat in realizari, bucurii, sanatate, afaceri bune si – evident, bani. Urarea care se face este „Kong hee fatt choy” – adica - Multa prosperitate si noroc.
A doua zi dragonii uriasi din hartie, purtati de 5-6 persoane, acompaniati de o galagioasa formatie de instrumente de percutie specifice, merg pe strazi intrand din magazin in magazin si din casa in casa – pentru a alunga demonii si a aduce astfel prosperitate in noul an...ceva similar cu colindul balcanic.
Am inserat aici si cateva dintre obiceiurile asiatice, desi Anul Nou este celebrat la o alta data stabilita dupa ciclul lunii, nu al soarelui.

Mania trupului

 Noaptea acoperă, cu mantia sa, întreaga suflare; liniştea îşi începe domnia, privind cum creaţia adoarme uşor, lăsând în urmă povara greutăţilor zilei.

Mii de stele sclipesc nestingherite pe cerul întunecat, întregindu-i frumuseţea divină care a inspirit zeci de poeţi şi sute de îndrăgostiţi ce-şi declarau timizi sentimentele sub farmecul licăririlor cereşti.

Doar un om stătea îndurerat, privindu-se în oglindă...cu inima inundată de durere, în timp ce îşi privea chipul udat de lacrimile grele, omul începe să vorbeasca cu Divinitatea:

- De ce, Doamne, mi-ai dat o asemenea povară? Cu ce am greşit atât de mult încât să mă pedepseşti astfel?

- M-ai condamnat să trăiesc în această lume pentru care nu însemn nimic, într-o lume care, atunci când mă priveşte, vede doar un chip urât ce adesea stârneşte râsete sau, mai rău, priviri din care se poate citi mila sau dispreţul.

- Nu sunt important pentru nimeni, sunt doar un om urât care nu este bun la nimic, poate doar pentru a fi ţinta perfecta a umilinţelor celor din jur.

Nesuportând să se mai privească, omul acoperă cu o pătură oglinda şi îşi îndreaptă privirea spre icoana din care Mântuitorul îl privea blând.

Uitându-se la ochii lui Dumnezeu, omul începe să plângă cu amar şi să se tânguiască; ochii blânzi păreau atât de reali încât Chipul sfânt parcă nu mai era doar pictat, ci era viu, creându-ţi impresia că însuşi Dumnezeu stătea înaintea omului, însă acesta, orbit de lacrimi şi suferinţă, nu observase minunea şi se întoarce, lăsându-L pe Dumnezeu în spatele lui.

Obosit, în cele din urmă adoarme.

Soarele scălda în razele sale lumea agitată, jocul razelor fiind acompaniat de ciripitul păsărelelor fragile şi de florile multicolore printre care razele se ascundeau.

Omul încearcă să se piardă în mulţime, plecându-şi privirea de fiecare dată când vedea cum cineva îl privea, încercând să pară invizibil deşi ştia că dorinţa sa era imposibilă. Deodată, fără să ştie de ce, îşi ridică privirea şi înlemneşte...un băieţel vroia să treacă strada fără a se asigura înainte. Omul priveşte cum o maşina se îndrepta cu viteză spre micuţa făptură şi, fără să mai piardă timpul, fuge spre copilul pe care îl ia in braţe, salvându-i astfel viaţa.

Băiatul, cu ochii mari de uimire se uită la salvatorul său, mutându-şi apoi privirea spre maşina care se îndepărta lăsând în urmă doar sunetul claxonului care se dispersează repede în aer.

Stânjenit de privirea senină a sufletului inocent, omul îţi pleacă din nou privirea. După un minut, timp în care copilul îl privea neîncetat, făptura micuţă se îndepărtează în fugă.

,, Nici măcar acest copilaş nu îmi suportă prezenţa....of, oare nu este nimeni care să mă iubească? ’’

Cugetând în sinea sa acestea, constată cu stupoare că băieţelul se întoarce la el, ţinând în mână un măr pe care îl cumpărase de la o tarabă din apropiere.

- Poftim!

- Ce....de ce vrei să îmi dai acest măr? întrebă omul în timp ce-şi pleca capul.

- Mi-aţi salvat viaţa şi măcar atât să fac pentru dumneavoastră. Vă rog, nu mă refuzaţi!

Privind băieţelul care stătea în faţa lui, omul întinde mâna, acceptând darul pe care îl primise in semn de recunoştinţă.

- Cum te cheamă?

Zâmbind senin, copilul îi răspunde:

- Matei.

- Ei bine, Matei, data viitoare să fii mai atent când traversezi strada!

Spunându-i acestea, omul se întoarce cu spatele, intenţionând să se piardă din nou în mulţime, însă întrebarea pe care copilul i-o adresează, îl determină să se oprească.

- Care este numele dumneavoastră?

Privindu-l cu coada ochiului, omul îi răspunde:

- Matei, nu contează cine sunt, cum mă cheamă....sunt doar un om...

Vroia sa adauge cuvântul ,,neînsemnat’’, dar se oprise. Matei a venit în faţa lui şi îl privea duios, însă omul îi evită mereu privirea.

- De ce nu vă uitaţi la mine?

- Pentru că, pentru că....sunt urât.

Copilul, uimit de ceea ce auzise, îl îmbrăţişează, spunându-i:

- Nu e adevărat, nu sunteţi urât. Sunteţi unul dintre cei mai frumoşi oameni pe care i-am văzut vreodată. Cine v-a zis că sunteţi urât?

Mişcat până în străfundul fiinţei sale de gestul şi de cuvintele băiatului, omul, cu lacrimi în ochi se pune în genunchi şi îl strânge în braţe pe Matei. Cu greu a reuşit să îşi înăbuşe lacrimile care încercau să îşi croiască drum pe obrajii aspri peste care timpul îşi lăsese amprenta.

- Matei, of, băiat drag....

Mânuţele mici îi mângăiau chipul îndurerat...jucându-se cu sprâncenele iar apoi cu nasul omului, Matei îşi coboară degeţelele pe buzele crăpate şi le modelează sub forma unui zâmbet.

- Aşa, acuma sunteţi şi mai frumos. Să zâmbiţi întodeauna, vă rog! Când vă văd zâmbind mă simt ca şi atunci când mama îmi cumpără o jucărie nouă pe care mi-am dorit-o vreme îndelungată.

Râsete colorate se aud îndată, ridicându-i inima omului din deznădejdea în care se înneca. Acum simţea cum cineva îl iubeşte pentru ceea ce este el, simţea că nu trebuie să mai ţină cont de privirile superficiale, ci de inimile calde care pot vedea dincolo de aparenţe. Privind ochii copilului, îşi aminteşte de privirea Mântuitorului pe care o văzuse cu o seară în urmă, iar inima îi saltă în piept de bucurie...mereu a fost iubit de Cineva, dar nu realizase acest lucru decât acum când sufletul curat care stătea în faţa lui i-a deschis ochii şi l-a făcut să conştientizeze că nici un om nu este neînsemnat, urât sau uitat.

doamne ajuta.

Despre vindecarea arborelui genealogic

 

PS SEBASTIAN, EPISCOPUL SLATINEI despre vindecarea arborelui genealogic

“Dreptmaritori crestini,

Pentru doua motive cred ca au socotit Sfintii Parinti ca este bine ca astazi, inainte de Craciun, sa fie subliniata umanitatea Mantuitorului Iisus Hristos. Intai, spune Sfantul Apostol Pavel: “Intr-adevar, nu a luat firea ingerilor, ci samanta lui Avraam a luat” (Evr. 2, 16), aratand astfel ca Mesia Hristos nu a fost inger dupa cum in mod gresit credeau unii, dar nici numai Dumnezeu, dupa cum, la fel de gresit, au crezut altii. Nu a voit Dumnezeu sa mantuiasca lumea printr-un inger, caruia foarte lesne i-ar fi putut porunci sa se supuna, cu firea sa nemateriala, tuturor suferintelor pe care viata aceasta pamanteasca. I Le-a rezervat Mantuitorului intrupat. Nu a voit, de asemenea, sa mantuiasca lumea nici prin Fiul doar ca Dumnezeu, ci a dorit ca Acesta sa ia asupra Sa firea cea omeneasca, adica sa Se intrupeze. Evanghelia de astazi ne atrage atentia, asadar, ca Iisus Hristos a fost nu numai Dumnezeu, ci si Om. Si pentru aceasta ne arata concret care sunt stramosii Sai: ca provine din neamul lui Avraam, Isaac, Iacov, David, Solomon si ceilalti, de trei ori cate patrusprezece neamuri. De ce atatea? Pentru ca patrusprezece inseamna de doua ori sapte, iar sapte este numar sfant; este simbolul sfinteniei. Si S-a nascut Iisus Hristos pe acest pamant atunci cand de trei ori cate patrusprezece neamuri au „plinit vremea” (Gal. 4, 4). Acesta este unul din motivele pentru care pericopa evanghelica de astazi ne enumara toate aceste neamuri ale Domnului – pentru a ne convinge ca El a fost si Om, si deopotriva ca Om si Dumnezeu a patimit, a suferit batai si ura, a fost rastignit, iar dupa aceea S-a ridicat din morti, inviind tot neamul omenesc.

In al doilea rand, evanghelia de astazi vrea sa ne mai spuna si ca Iisus Hristos S-a nascut dintr-un neam anume, asa dupa cum si noi oamenii ne nastem dintr-un anumit neam. Nu ne creeaza Dumnezeu ca pe Adam, fara stramosi, ci fiecare dintre noi ne tragem dintr-un neam anume; avem stramosi, parinti si, la randul nostru avem copii, nepoti si stranepoti.

Iata-l asadar pe om ca o za in acest lant al creatiei, caci Dumnezeu nu creeaza suflete din nimic, ci deopotriva din fiinta parintilor si stramosilor lor si din darul Sau. De aceea la un moment dat Dumnezeu, in Vechiul Testament, a spus:

Asculta, Israele: Eu Domnul Dumnezeul tau sunt un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii, pentru vina parintilor ce Ma urasc pe Mine, pana la al treilea si al patrulea neam, si Ma milostivesc pana la al miilea neam catre cei ce Ma iubesc si pazesc poruncile Mele” (Ies. 20, 5).

Dumnezeu insusi priveste omenirea in aceasta legatura de zale ale unui singur lant, pentru ca El a creat un singur cuplu de oameni, din care ne-am nascut apoi toti.

Ce inseamna ca pedepseste pe copii pana la al treilea si al patrulea neam pentru vina parintilor lor? Este oare Dumnezeu nedrept ori razbunator? Vi-L imaginati, oare, stand undeva la un „birou” si calculand: “Vasazica, acesta a facut atatea pacate, inseamna ca voi avea de-a face cu fiii, cu nepotii, cu stranepotii si stra-stranepotii lui…” Priviti oare faptul acesta, de a purta vina parintilor nostri in noi atat de „exterior” si de „contabil”? V-ati gandit vreodata la asta? Credeti ca se apuca Dumnezeu sa tina socoteala pacatelor noastre, impartindu-le pe nepoti si pe stranepoti in mod atat de „matematic”? Nu, dragii mei, este vorba despre un rau pe care ni-l facem singuri! Cum aceasta?! A pus Dumnezeu in noi, in „lantul” acesta al omenirii, legea potrivit careia ne putem ridica unii pe altii, ispasind unii pentru altii, dar si „afectandu-ne” unii pe ceilalti, pentru ca lantul este unul si se indreapta catre acelasi Dumnezeu.

Fiecare dintre noi, am spus, ne nastem dintr-un anumit neam; trup din trupul parintilor nostri si, ceea ce este si mai interesant, suflet din sufletul lor. E adevarat ca Dumnezeu adauga partea Sa si darul Sau la crearea si la „infiintarea” fiecarui suflet, insa in buna masura fiecare dintre noi mostenim pe inaintasii nostri pe linie genealogica. Aceasta este o realitate cat se poate de evidenta: copiii seamana cu parintii si bunicii lor nu numai fizic, ci si spiritual. Mostenesc darurile sufletesti ale parintilor, ale stramosilor si mosilor lor. Poarta in ei atat frumusetea si uratenia fizica si spirituala, cat si pacatele si virtutile lor.

In mod cu totul exceptional, Dumnezeu intervine totusi, uneori, inzestrand oameni deosebit pentru misiuni deosebite. In mod normal insa si, in general, fiecare tragem dupa noi acest lant al parintilor si stramosilor nostri. Sufletul lor curat sau intinat contribuie deopotriva la curatirea ori intinarea sufletului nostru. Iata o pricina in plus ca fiecare dintre noi – si mai cu seama cei care aveti familie – sa va puneti problema la modul cel mai responsabil. Dati nastere la copii. Sa luam aminte, insa, ca relele pe care le savarsim noi, viata dezordonata sau necredinta noastra afecteaza sanatatea fizica si spirituala, si deci fiinta copiilor nostri! Intr-un fel sau altul, datorita iresponsabilitatii noastre, ne facem dusmanii – atat fizic, dar mai ales spiritual – copiilor care iau fiinta din noi. Asadar, purtam in noi virtutile si pacatele parintilor si stramosilor nostri, iar cei de dupa noi vor purta in ei virtutile si pacatele noastre. Si asa dupa cum Adam a nascut spre pacat si spre blestem intregul neam omenesc, Iisus Hristos trage astazi dupa Sine acelasi neam, incepand cu Avraam – socotit Parintele neamului lui Israel si al omenirii intregi; trage dupa Sine intregul neam pamantesc si mantuieste lumea.

Hristos Domnul nu S-a nascut pe pamant pentru Sine – pentru ca nu avea nevoie sa Se nasca, deoarece Se nascuse deja din veci din Tatal, dupa cum spunem de fiecare data in Crez - ci S-a intrupat pentru stramosii Sai dupa trup: pentru Avraam, Isaac, Iacob etc, mantuind tot neamul pamantesc, cazut prin cel ce a atras asupra lui blestemul. Exista, deci, si fenomenul invers. Copiii poarta in ei vina parintilor lor, dar pot si stopa aceasta perpetuare a pacatelor si a slabiciunilor in cadrul neamului lor. Si, la modul acesta, fiecare dintre noi suntem datori sa ne vindecam propriul arbore genealogic, pentru ca raul sa nu se mai perpetueze in neamul nostru.

Imi aduc aminte si ce mi-a spus un parinte: Eu m-am facut calugar, zice, pentru ca am citit intr-o carte asa: Cel care se face calugar isi mantuieste neamul pana la a saptea generatie. Cum adica? Prin nevointa lui, prin asceza lui, prin viata lui de sfintenie, prin viata lui curata, prin rugaciunea pentru parinti si pentru stramosi isi vindeca arborele genealogic imbolnavit adesea de pacat.

Iubiti credinciosi,

Se spune despre Vespasian, imparatul Romei ca, prin anii 70 d.H., a adunat intr-o zi senatul si a facut sfat cautand un nume mai potrivit pentru zeitatea lor suprema. Si, luand senatorii cuvantul pe rand, unul a sustinut ca numele zeului lor ar trebui sa exprime numaidecat puterea si stapanirea, pentru ca prin putere, prin vitejie si victorii marete romanii au facut atat de intins imperiul lor. Altul, luand cuvantul, a spus: Nu, zeul nostru suprem trebuie sa poarte insemnele bogatiei si bunastarii, avand in vedere faimoasele drumuri pe care le-au construit romanii, apeductele, amfiteatrele si celelalte cladiri grandioase, ramase celebre pana astazi. Altul a zis: Nu, ci zeitatea noastra suprema ar trebui sa se distinga prin intelepciune si cultura, pentru cultura creata de Imperiul Roman. A fost insa si o voce care a aratat ca mai presus decat puterea ori bogatia, mai mare decat intelepciunea si cultura, si mai pretios decat orice dar de pe acest pamant este unul care le intrece pe toate: iubirea. Si a argumentat:

Daca vom hotari ca zeitatea noastra suprema sa poarte expresia puterii, nu toti oamenii vor fi puternici. Daca vom face pe zeul nostru simbol al bogatiei, nu toti oamenii vor fi bogati. Asemenea, daca ar fi intruchiparea culturii, nu toti vor avea cultura. Insa, daca vom face din zeitatea noastra suprema zeul iubirii, cunoastem cu totii prea bine ca nimeni niciodata, in lumea aceasta, nu va putea trai fara iubire…

Ce intelept cuvant! Dumnezeul nostru, al crestinilor, oare cum se numeste? Va amintiti cuvantul „Apostolului iubirii” – Sfantul Evanghelist Ioan – , care spune ca

Cel ce nu iubeste n-a cunoscut pe Dumnezeu, caci Dumnezeu este iubire? (I In. 4,8).

Este lucru invederat, potrivit invataturii noastre de credinta ca, fara iubire fata de Dumnezeu, fara iubirea Lui fata de noi si fara iubirea noastra intreolalta si “bunavoire”, cum cantau ingerii la nasterea lui Hristos, nu ar putea trai nimeni.

De aceea, este cazul acum, la Craciun, mai mult ca oricand, sa ne aducem aminte de cuvintele acestea:

Caci Dumnezeu asa a iubit lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat, ca oricine crede in El sa nu piara...” (In. 3, 16),

precum si de frumosul irmos:

Hristos se naste, slaviti-L! Hristos din ceruri, intampinati-L! Hristos pe pamant, inaltati-va! Cantati Domnului tot pamantul, si cu veselie laudati-L popoare, ca S-a preaslavit“ [1].

Este imnul cu care Biserica noastra se straduieste de aproape o luna de zile, prin intonarea lui la sfintele slujbe, sa atraga atentia ca in curand Se va naste Hristos. Ca Dumnezeu a iubit lumea atat de mult, incat si-a dat pe propriul Sau Fiu din iubire – supremul sentiment ce calauzeste si insufleteste omenirea, nepieritorul sentiment ce se identifica cu Dumnezeu insusi.

Dragii mei,

Ascultam de cateva zile bune frumoasele colinde inchinate acestui maret eveniment din viata omenilor. Am inceput deja sa traim sensibilitatea si frumusetea acestei sarbatori. Am intrat in atmosfera celei mai placute perioade a anului. Am inceput sa respiram deja aerul si mireasma deosebita a colindelor si a gingasiei Micului Hristos ce Se va naste peste numai cateva zile in ieslea Betleemului. Va intreb, insa, ne-am hotarat noi sa intampinam acest praznic frumos al crestinatatii asa cum se cuvine? Ne-am decis sa-L primim noi pe Micutul Prunc, abandonat atunci intr-o pestera, pentru ca nu s-a gasit nimeni in stare sa-L primeasca in casa sa? Si daca da, ne-am gandit sa-L primim cu suflete calde, mai calde decat raceala ieslei din Betleem? Am inceput sa ne schimbam faptura noastra, sa o facem mai binevoitoare decat atitudinea batranului Craciun, care nu a putut oferi Fecioarei Maria si batranului Iosif alt salas sa-L nasca pe Hristos, decat numai pestera rece? Ne-am propus sa primim Craciunul acesta cu inima mai curata decat albeata zapezii care invesmanteaza natura intreaga si o face atat de frumoasa? Am inceput, dragii mei, sa simtim in fiinta noastra ca Hristos Se naste?… Peste cateva zile, asadar, Hristos Se naste. Tu cum Il vei primi? Tu ce ai facut ca El sa Se nasca si pentru tine? Sa Se nasca si in sufletul tau? Sa fie si in sufletul tau sarbatoare si praznic, asa cum a fost acum doua mii de ani in Betleem, cand S-a nascut Hristos? Tu ce esti gata sa faci pentru asta?…

Parintele Constantin Coman despre genealogia dupa trup a Mantuitorului

“R. Radulescu: Parinte profesor Constantin Coman, inainte de Craciun avem ca fragment evanghelic, intreg capitolul intai din Evanghelia de la Matei, care ne ofera sirul inaintasilor lui Hristos, pe linie omeneasca, incepand cu Avraam. Este un sir lung de 36 de neamuri, multe nume, unele mai cunoscute, altele mai putin cunoscute, dar despre toate se vorbeste in Vechiul Testament, in diferite imprejurari. Vreau sa va intreb ce merit au aceste personaje, care fac parte din asa numita genealogie a Mantuitorului Hristos? Au vreun merit personal sau doar calitatea ca s-au nascut in acest neam?

Pr. Coman: Nu au nici un fel de merit. Sau, ma rog, vor fi avut unii si merite, dar nu pentru meritele lor sunt pomeniti aici, ci pur si simplu pentru ca fac parte din arborele genealogic al Mantuitorului Hristos. Daca meritele ar fi fost criteriul genealogiei lui Hristos, nu ar fi aparut numele unor personaje negative, chiar rau famate, cum sunt femei desfranate, adulterine sau femei de alt neam. Pe de alta parte sunt si regi, personaje importante, incluse aici pentru ca sunt inaintasi, parintii si stramosii pe linie omeneasca ai Mantuitorului Hristos. Intentia declarata a Sfantului Evanghelist Matei este sa confirme, prin aceasta genealogie, ca Hristos a fost om cu adevarat, ca S-a nascut dintr-un neam anume, dintr-o familie anume. Pentru a se confirma acest lucru este dat sirul genealogic, care urca pana la Avraam, si care trece sigur si prin David si prin Iuda, despre care vorbesc profetiile vechi-testamentare referitoare la Mesia. Se confirma implicit profetiile mesianice ale Vechiului Testament.

R Radulescu: Mantuitorul Hristos vine dintr-un neam care are si drepti si pacatosi, vine in aceasta lume, de fapt, care are nevoie de El. Lumea are si oameni buni si oameni rai, dintotdeauna a fost asa. Hristos Dumnezeu nu se jeneaza de aceasta lume care nu-L asculta. Acesta este marele mister al Nasterii Domnului. Dar vreau sa va intreb, parinte profesor, ati spus ca exista si personaje neiudaice in genealogia Domnului. Sa tragem concluzia ca, de fapt, in genealogia Mantuitorului se inscrie nu numai un neam, adica El are inaintasi din toate neamurile?

Pr. Coman: Pentru iudei avea sa fie o mare, inexplicabila si neplacuta surpriza, faptul de a descoperi in arborele genealogic a lui Mesia reprezentanti ai altor neamuri si, mai mult decat atat, personaje condamnabile din punct de vedere moral. Pot fi multe motivele pentru care Dumnezeu ingaduie insinuarea acestor eroi negativi in genealogia celui mai important personaj dat de poporul ales, Mesia. Inainte de orice, aceasta are menirea de a confirma asumarea de catre Fiul lui Dumnezeu prin intruparea firii umane reale, a fapturii in starea ei concreta, care include in mod obligatoriu caderea si pacatulDe altfel, aceasta este ratiunea insasi a intruparii, eliberarea omului din robia pacatului si a mortii.

Intre motive se numara, cu siguranta, sanctionarea cea mai dura a trufiei poporului ales („…spulbera ingamfarea iudeilor!, comenteaza Sf. Ioan Gura de Aur), dar si a infidelitatilor repetate ale acestui popor in relatia cu Dumnezeul sau. Imaginea si pozitia privilegiata, in care investise atat de mult poporul ales, sunt rau şifonate prin aceste neasteptate descoperiri.

Este si o lectie in limbaj dumnezeiesc, ce anticipeaza cutremuratoarea lectie a rastignirii Fiului lui Dumnezeu de catre acelasi popor ales. Dumnezeu recupereaza pozitiv cele mai mari caderi ale poporului SauIncestul lui Iuda, adulterul regelui David – personaje grele in genealogie – devin semne ale deschiderii universale a iconomiei dumnezeiesti si porti de intrare a neamurilor in genealogia Fiului lui Dumnezeu.

Sfantul Ioan Gura de Aur ne da cea mai frumoasa erminie:

„-Ce faci omule? imi vorbesti de istoria unei impreunari nelegiuite? (se refera la Iuda si Tamara) - Si ce-i cu asta? Daca as face genealogia unui om vestit, de buna seama ca as trece sub tacere astfel de stramosi. Dar cand fac genealogia lui Dumnezeu intrupat, trebuie nu numai sa n-o ascund, ci s-o spun in auzul tuturor, spre a arata puterea lui Dumnezeu si purtarea Sa de grija. Ca pentru asta a venit Hristos pe pamant, nu ca sa fuga de ocarile noastre, ci ca sa le nimiceasca. Dupa cum nu ne minunam ca a murit, ci pentru ca a fost rastignit – desi rastignirea era o ocara. Dar cu cat a fost mai de ocara, cu atat L-a aratat mai iubitor de oameni. Tot asa trebuie sa spunem si despre nasterea Lui. Nu este drept sa ne minunam numai ca a luat trup si S-a facut om, ci ca a voit sa aiba astfel de neamuri, ca nu I-a fost rusine de pacatele noastre.” [1]

Sfantul Evanghelist Matei preia, in lectura proprie, acest aspect inedit al genealogiei si-l pune in evidenta, pentru faptul ca-i slujea cum nu se putea mai bine obiectivelor Evangheliei sale: mustrarea propriului popor pentru ingratitudinea si orbirea de care daduse dovada, pe de o parte, si sanctionarea exclusivismului iudaic, prin deschiderea universala a Evangheliei, pe de alta parte.

A se retine, in plus, faptul ca nu pomeneste nici o alta femeie, decat pe cele care puncteaza acest aspect: pe Tamara, care naste pe Fares si Zara din legatura incestuoasa cu socrul ei, Iuda; pe Batseba, femeia adulterina, sotia lui Urie heteul, care-i naste lui David pe Solomon; pe Rahab desfranata si pe Rut moabiteanca. Aceasta deschidere universala punctata in genealogie, este dezvoltata apoi de Sfantul Matei, dar mai ales de Sfantul Evanghelist Luca, in cea de-a treia Evanghelie. El insusi de neam grec, pagan asadar, Luca adreseaza Evanghelia sa celorlalte neamuri. Si Luca face o genealogie (cap. 3), genealogia lui, insa, nu va merge numai pana la Avraam, ci pana la Adam, care este parintele tuturor neamurilor.

R Radulescu: Si are o privire retrospectiva.

Pr. Coman: Chiar si genealogia, pe care Sfantul Evanghelist Matei o face pana la Avraam, este recuperata in erminia Sfantului Apostol Pavel, in dimensiunea ei universala, prin interpretarea care il considera pe Avraam parinte nu numai al iudeilor, ci al tuturor celor credinciosi. Avraam a primit mostenirea nu pentru lege, ci pentru faptul ca a fost credincios, L-a crezut pe Dumnezeu, I s-a incredintat atunci cand a fost chemat din pamantul parintilor sai, atunci cand a primit fagaduinta ca sotia sa varstnica ii va naste un fiu, atunci cand a fost solicitat sa-si sacrifice propriul si unicul fiu, pe Isaac… Credinta il face pe Avraam parinte al tuturor celor credinciosi, al poporului celor credinciosi. Daca ar fi sa se imparta lumea in doua, atunci am avea de o parte poporul lui Dumnezeu, adica poporul celor credinciosi in Dumnezeu, si poporul necredinciosilor. Asadar, poporul ales este, in cele din urma, poporul format din cei credinciosi. De aceea Avraam este, in erminia Sfantului Pavel, si apoi in erminia ulterioara a Bisericii, parintele celor care cred, parintele tuturor credinciosilor (Rom. 4,12).

R Radulescu: Asadar, o alegere nu neaparat de sange, ci de duh. Parinte profesor, textul evanghelic din duminica dinaintea Nasterii Domnului, ne aminteste cum s-a intamplat nasterea lui Hristos. Iosif este inspaimantat de vestea ca Fecioara Maria, pe care el o avea in grija, ca logodnica lui, poarta in pantece un fiu. Hristos Dumnezeu alege sa vina in lumea noastra, a oamenilor, intr-un mod neconventional. Este vorba despre o fecioara care era logodita, nu era casatorita. Putin socant modul acesta pentru mentalitatea omeneasca! De ce face Dumnezeu acest gest scandalos?

Pr. Coman: Sunt multe ratiuni, dintre care cele mai multe de nepatruns cu mintea omeneasca, din moment ce tin de voia si planul lui Dumnezeu! Ce stim sigur din istorie este ca Dumnezeu preintampina de fiecare data tendinta omului de a absolutiza lucrurile, situatiile ce tin de lumea creata, pentru ca nu cumva, absolutizand lucrurile lumesti si pamantesti, sa le confunde cu realitatea ultima si sa se aseze intr-o suficienta de sine care-l exclude pe Dumnezeu din calcule. Maniera in care, uneori, sunt exceptate, eludate sau suspendate institutiile umane consacrate, legile care functioneaza in lume, chiar si cele date de Dumnezeu Insusi, tine de aceasta pedagogie dumnezeiasca.

Singura realitate absoluta este Dumnezeu, lumea creata este relativa, contingenta, dependenta si omul trebuie sa evite ispita si amagirea suficientei acestei lumi si a sa. Aceasta amagire este intretinuta de absolutizarea binelui lumesc, a institutiilor si a conventiilor omenesti bune, indatinate. Institutia familiei este o astfel de institutie, pe care, iata, Dumnezeu o excepteaza.

Alta ratiune, cea mai importanta, de fapt, din cele pe care le putem noi patrunde, ar fi aceea conform careia, zamislirea si nasterea Fiului lui Dumnezeu Insusi, nu se putea desfasura in chip natural. Ele se intampla intr-un chip exceptional, minunat. Familia este cadrul in care se zamislesc si se nasc copii in chip natural. Nasterea din fecioara, lucru asupra caruia insista aproape exclusiv Sfantul Evanghelist Matei, confirma acest mod minunat, dincolo de granitele firii, in care se zamisleste si se naste Fiul lui Dumnezeu.

Sfantul Ioan Gura de Aur, comentand, indeamna staruitor pe cititor sa nu iscodeasca mai mult cu mintea:

Nu merge mai departe cu iscoditul! Nu cauta mai mult decat spun cuvintele evanghelistului! Nu te intreba cum a lucrat Duhul cel Sfant aceasta zamislire din Fecioara! Daca nu ne putem explica chipul in care se plasmuieste copilul cand se naste in chip firesc, cum putem sa ne explicam, o nastere savarsita prin minunea Sfantului Duh?… Nici Arhanghelul, nici Matei n-au putut sa spuna ceva mai mult, ci doar ca S-a nascut de la Duhul Sfant. Dar cum de la Duhul Sfant si in ce chip, nici unul din ei nu ne-a explicat. Nici nu era cu putinta.” [2]

Proorociile vechi-testamentare vorbesc si ele despre nasterea din fecioara a lui Mesia. „Iata, Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel, care se talcuieste: Cu noi este Dumnezeu.” (Matei 1,23) Prin urmare, exista o iconomie dumnezeiasca diacronica, care face ca lucrurile sa fie intr-o oarecare consecventa. Proorociile si fagaduintele, timpul fagaduintelor, pe de o parte, consecvent cu timpul implinirilor, pe de alta parte. Proorocul Isaia prooroceste ca Mesia Se va naste din fecioara si iata ca Se naste din fecioara. Lucrul acesta este esential pentru calitatea umana a Mantuitorului Hristos, ca Se naste nu din concupiscenta, nu prin zamislire naturala, ci se naste pe cale supranaturala, tainica, misterioasa, cum ne spune Sfantul Evanghelist Matei, prin zamislire de la Duhul Sfant. El nu ne da prea multe amanunte despre nastere si nici despre zamislire. Mai multe amanunte ne da Sfantul Evanghelist Luca, si despre una, relatand evenimentul Bunavestirii, si despre cealalta cu pastorii, cu ingerii. El vrea sa spuna un singur lucru, anume ca tot ceea ce se intampla la Nasterea lui Hristos este de la Dumnezeu. Zamislirea si nasterea se desfasoara sub imediata si nemijlocita interventie dumnezeiasca. De aceea este prezent si amintit Duhul Sfant, de aceea este prezent si ingerul care gestioneaza absolut totul. I se arata lui Iosif, il incredinteaza, ca nu cumva sa faca gesturi necugetate…

R. Radulescu: Parinte profesor Coman, mai sunt cateva zile pana la Craciun, cum ar fi bine sa fie petrecute aceste zile?

Pr. Coman: Pe langa ceea ce stie aproape toata lumea, privitor la intampinarea marii sarbatori a Nasterii Domnului nostru, as recomanda oarecare reculegere, trezvie, „venire in sine”, asezare, liniste, lucruri ce se pot obtine prin articularea vointei, prin mai mult sau mai putin post, prin spovedanie, prin participare la slujbele Bisericii, prin recuperarea pacii si impacarii in relatiile de familie, in relatiile cu prietenii, cu vecinii…

Dincolo de toate aceste lucruri, as adresa ascultatorilor dumneavoastra, conationalilor nostri, gandul sa mediteze un pic mai adanc cu astfel de prilejuriEste o sarbatoare foarte mare, ne intalnim unii cu altii, ne facem bucurii, ne facem daruri unii altora. Toata lumea marcheaza sarbatoarea. Este o participare generala la sarbatoare, desi, in grade diferite de intensitate si in moduri diferite. Toti suntem cuprinsi de sarbatoare! Dar ne intrebam de ce este o sarbatoare atat de mare, totusi? Unde este temeiul atentiei generale care inconjoara aceasta sarbatoare? De ce este cuprinsa lumea intreaga de aceasta sarbatoare? Temeiul este intr-un fapt esential, este in faptul Nasterii Fiului lui Dumnezeu, este in faptul intruparii lui Dumnezeu Insusi. Temeiul este in faptul ca exista un Dumnezeu, exista un Dumnezeu care a facut pentru oameni demersuri esentiale, pentru ca sa existam noi oamenii si pentru ca sa ne izbavim de propriile noastre caderi. Intre aceste demersuri este si cel de a trimite in lume pe unicul Sau Fiu. Stiu ca aceste cuvinte tulbura un pic linistea. Oamenii s-au obisnuit sa transforme totul intr-un prilej de relaxare, de bucurie grosiera, usuratica, frivola uneori…

Gravitatea si adancimea evenimentului sarbatorit ne cheama la mai multa sobrietate si la mai multa adancire in rosturile existenteiNe plac colindele, ne plac obiceiurile, ne plac felicitarile de Craciun, spectacolele… Toate acestea nu ar avea, totusi, nici un sens si nici un temei, daca nu ar exista realitatea Nasterii lui Hristos. Daca Hristos S-a nascut cu adevarat – si S-a nascut cu adevarat, altfel nu ar fi existat o traditie de doua mii de ani atat de bogata, atat de consecventa si atat de raspandita-, trebuie sa ne intrebam cine este Hristos si ce raportare trebuie sa avem noi fata de El! Altfel, daca nu ne intrebam, ramanem intr-o zona superficiala, intr-o zona de suprafata, in care vom si trai. Indemn, asadar, sa luam seama la temeiul lucrurilor, la sensul lor adanc. Sa ne intrebam de ce se intampla ele, de ce este Craciun, de ce este Pasti, ce se intampla duminica, etc! Cultura noastra este una care consuma realitatile exterioare, fara sa se mai intereseze de sensul acestor realitati.

R RadulescuPentru a ajunge la acel adanc, despre care vorbiti parinte profesor, ne ajuta lectura? Ce recomandati in sensul acesta?

Pr. Coman: As putea recomanda multe, pentru ca exista o literatura extraordinar de bogata teologica si duhovniceasca. Ar putea cineva sa citeasca, cu mai multa atentie zilele acestea, Evanghelia dupa Luca sau Evanghelia dupa Matei, ca sa-si improspateze istoria despre Hristos. Ar putea, daca este mai staruitor, sa citeasca din Comentariul sau Omiliile Sfantul Ioan Gura De Aur la Evanghelia dupa Matei, care, desi scrisa in secolul al IV-lea, este o carte absolut mobilizatoare. As putea sa recomand, pentru ca am foarte proaspata in minte, cartea intitulata Adame, unde esti?, publicata de Editura Bizantina. O carte despre pacat si despre pocainta, scrisa extraordinar de accesibil omului contemporan, care se adreseaza constiintei de sine a omului. As recomanda toate cartile semnate de parintii nostri duhovnicesti, Parintele Cleopa, Parintele Paisie, Parintele Sofian, Parintele Arsenie, Parintele Teofil, ca si parintii greci atoniti: Gheron Iosif, Parintele Paisie, Parintele Porfirie… , care consemneaza marturii contemporane ale unor oameni, care au trait o viata inchinata exclusiv lui Dumnezeu si au facut personal experienta unirii cu Dumnezeu. Ar afla din ele de ce acesti oamenii s-au lepadat de ofertele acestei lumi, pentru a trai inchisi intr-o manastire si ce bucurie au avut si cum si-au implinit ei sensul existentei traind intr-o chilie si lepadandu-se de toate bucuriile acestei lumi. N-ar fi putut sa-si intemeieze un astfel de demers, daca n-ar fi trait si n-ar fi simtit ca la celalalt capat exista o chemare si o implinire reala in raportarea si in relatia lor cu Dumnezeul cel adevarat. Toate aceste carti dau marturie despre faptul ca Dumnezeu nu este numai o idee, nu este doar o realitate distanta, cu care ne vom intalni cand vom muri, ci este un personaj viu, [o Persoana vie], cu care putem intra acum in legatura, de la care putem beneficia de multe daruri duhovnicesti cum spunem, care ne umplu sufletul, care ne aseaza intr-o liniste reala, intr-o pace reala cu noi insine si cu oamenii din jurul nostru, intr-o bucurie profunda…”

Nașterea Domnului (Crăciunul) Marți, 20 Decembrie 2011 Scris de: Pr. Arsenie Boca


 ”Slavă lui Dumnezeu întru cei de sus și pe pământ pace, între oameni bunăvoire” (Luca 2, 14)

Un cântec început de îngeri, care trebuia continuat de istorie.

Cel născut de două ori... s-a născut odată, dar veacurile repetă nașterea Lui, ca o renaștere a lor.

Avem perspectiva istorică.

Pacea pe pământ e condiționată de slava care se dă sau se refuză lui Dumnezeu.

De asemenea și pacea în suflet. Autonomia rațiunii, autonomia societății omenești, nu se poate constitui decât cu prețul pierderii păcii.

O pace de frică e de fapt o înfrângere a omului. Iisus aduce omului pacea care vine de la Dumnezeu, fiindcă aceasta e un bun spiritual și nu poate fi creat sau menținut de arme.

”Oricâte surprize ne-ar aduce viitorul, totuși Iisus nu va fi întrecut niciodată. Credința în El va întineri fără încetare. Toate veacurile vor spune că nu s-a născut printre fiii oamenilor unul mai mare ca Iisus. Pentru mii de ani, lumea se va înălța prin Tine! Steag al contrazicerilor noastre, Tu vei fi semnul în jurul căruia se va da cea mai arzătoare luptă. De mii de ori mai viu, de mii de ori mai iubit după moartea Ta decât când erai pe pământ; Tu vei deveni în așa fel piatra unghiulară a umanității, încât cine are încerca să scoată numele Tău din omenire ar distruge-o până la temelie. Între Tine și Dumnezeu nu este nici o distincție” (Renan, care nega divinitatea lui Iisus).

***

”Iisus a urmat lui Cezar în imperiul lumii.”

”El este acela care dăruiește toate canoanele.”

”Toată puterea vine de la Dânsul și se întoarce tot la Dânsul”

”Pentru Dânsul oamenii s-au iubit și s-au urât; s-au măcelărit și s-au ajutat, au cunoscut extremitățile pasiunii și ale jerfei.”

”Printr-Însul ei (oamenii) au fost alinați, întăriți, mângâiați, exaltați și frământați în toate chipurile. El e mirajul spre care s-au îndreptat legiunile nebune ale Cruciaților. El este logodnicul tainic, care cheamă în fundul mănăstirilor blânda procesiune a fecioarelor.”

”Pentru Dânsul s-a clădit Sfânta Sofia. Catedralele gotice, opera Sfinților Părinți, sistemele de morală și metafizică.”

”Orice gând care nu I-a fost dedicat a fost suspect. De Dânsul a depins soarta științei, a frumosului, a Rațiunii. El este o forță interioară, pe care veacurile n-au putut-o istovi, un vin amețitor al cărui beție n-a luat sfâșit, o lege supremă înaintea căreia totul se pleacă.”

”El a făcut să se creadă totul, să se suporte totul, să se nădăjduiască totul, să se încerce totul. El este marea aventură (îndrăzneală) pe care a încercat-o omenirea.”

”Ce să zicem? Iisus inima oamenilor, Iisus este nesfâșit de mare. El scapă tuturor măsurătorilor obișnuite ale istoriei” (Conchond, care tăgăduia istoricitatea lui Iisus)

***

”Neprihănitul Rege, Soarele Dreptății, Domnul Păcii, Cel pe care Dumnezeu vrea să-L trimită în lume, Cel pe care Profeții îl semuiesc în amurgurile tristeții și ale osândei, Îl văzură coborând pe pământ ca un fulger în plinătatea izbânzii și a slavei; Cel pe care săracii, răniții, hămesiții, batjocoriții, Îl adostau veac după veac, precum iarba uscată tânjește după apă, precum floarea caută soarele și inima alinare; Fiul lui Dumnezeu și al omului, Omul care ascunde pe Dumnezeu în scoarța-I de carne, Dumnezeu care Și-a ascuns dumnezeirea în lutul lui Adam, El este, blândul frate de toată ziua, Care se oglindește potolit în ochii minții ai celor aleși.”

”Amintirea Lui e vie pretutindeni.”

(Pr. Arsenie Boca - Se umplu măsurile și se plinesc vremile, pag. 57-61)

Naşterea Mântuitorului sau reînnoirea lumii, nicidecum sfârşitul ei

Nașterea Domnului (Crăciunul) Miercuri, 12 Decembrie 2012 12:29  

Alarmarea globală cu privire la presupusul sfârşit al lumii pe 21 decembrie 2012 agită iarăşi conştiinţele celor care încă nu şi-au precizat clar crezul în viaţă. Nimic neobişnuit în acest tip de manipulare socială, deşi tactica folosită are toate simptomele desacralizării postmoderne.

Dar faptul că această dată este asezată în proxima vecinătate a praznicului Naşterii Mântuitorului nu poate fi întâmplătoare în intenţia susţinătorilor. De fapt, chiar zvonacii şi propagandiştii noii date ale venirii Apocalipsei cunosc mai dinainte că aceasta nu va fi la data stabilită de ei, dar asocierea ei cu Crăciunul se vrea o clătinare puternică a semnificaţiei celui din urmă.

Logica e simplă, dar rezultatul e tragic. Faptul că sfârşitul nu va veni pe 21 decembrie vrea să inducă ideea că nici Naşterea lui Hristos prăznuită peste doar câteva zile, pe 25 decembrie n-a fost reală. Prin urmare, în aritmetica binomului început-sfârşit sau naştere-moarte se ajunge simplist la concluzia: dacă sfârşitul n-a venit, atunci nici Hristos nu s-a născut.

Recunoaştem că acest tip de logică funcţionează şi chiar foarte bine. Credem că ea va afecta multe conştiinţe ale contemporanilor noştri. Dar mai ştim un lucru: valabilitatea ei se înscrie doar în dreptul celor care de frica morţii îşi fură din taina vieţii şi pentru că nu cred în nimeni şi nimic, găsesc încă un motiv să nu creadă în continuare („Cine e nedrept să nedreptăţească înainte. Cine e spurcat să se spurce încă. Cine este drept să facă dreptate mai departe. Cine se sfinţeşte mai sfinţească-se încă” Apoc. 22, 11).

Acestui soi de necredinţă şi acestor calcule fără chibzuinţă li s-au dat dedemult răspunsul, după cum în timp li s-au verificat îndoielnica veridicitate. O simplă trimitere la o altă dată a sfârşitului lumii fixată în urmă cu doar un deceniu este mai mult decât suficientă pentru a demasca impostura. Toate se lovesc neîndoielnic de cuvintele Mântuitorului cu privire la inutilitatea eforturilor umane în direcţia calculelor apocaliptice: „Iar de ziua şi ceasul acela nimeni nu ştie, nici îngerii, nici Fiul, ci numai Tatăl” (Mt. 24, 36).

În ceea ce ne priveşte pe noi cei puţini/mulţi care ştim în cine credem, noi aşteptăm să vină Crăciunul, cel puţin la fel cum aşteptăm sfârşitul lumii. Cu atenţie, cu maximă încordare, cu nespusă taină. După îndemnul Mântuitorului astfel de momente-eveniment se înscriu în rândul tainelor ce depăşesc puterea de cuprindere a omului, astfel încât mai mult ele ne trăiesc pe noi decât le putem trăi noi pe ele. De aceea, suntem îndemnaţi: „Privegheaţi deci, că nu ştiţi în care zi vine Domnul vostru” (Mt. 24, 42). Prin urmare, din perspectivă teologică orice eveniment viitor este anticipat în prezent, Astăzi (Evr. 3, 13). Adică, în limitele unei singure zi – care este o nouă şi unică zi – este cazul să trăim la prezent relaţia cu Dumnezeu, relaţie despre care anumite zile deosebite de prăznuire ale anului sunt doar bune prilejuri la care suntem invitaţi să reînnoim anamnetic temelia credinţei noastre. Astfel, am putea firesc muri înainte de venirea sfârşitului lumii, după cum firesc am putea prăznui Crăciunul în cer, nu ieri, nu mîine, ci Astăzi.

Animaţi de această vie conştiinţă a unui prezent continuu în faţa Ziditorului nostru trăim aceste zile ale lunii decembrie 2012 fără disperare, ci dimpotrivă cu aşteptare sfântă întru întâmpinarea Naşterii Mântuitorului. Dincolo de emoţiile exterioare prilejuite de cadouri şi brazi împodobiţi suntem tainic încrdinţaţi de adevărul retemeluirii şi reînnoirii lumii odată cu întruparea Mântuitorului. Şi întrucât Naşterea Mântuitorului este singurul fapt „nou sub soare”, care reaşează universul pe temeliile lui autentice, ne primenim şi noi fiinţa de duh şi trup cu acest Adevăr în fiecare an, în fiecare zi, în fiece clipă.

Acest fapt nu-i teorie, nici iluzie, nici speculaţie. Este Taina care ne cuprinde real pe toţi cei care ne oferim drept ofrandă mintea, simţirea, voinţa şi inima pentru a fi înoite întru Naşterea Lui. Mintea - pentru a ne întări credinţa în Adevărul întrupării Lui, simțirea - prin colinda sfântă de Naşterea Fiului, voinţa - primind dragostea smerită a Celui ce voieşte să se facă asemenea nouă întru toate. Iar inima oferindu-se drept peşteră sărăcăcioasă a sălăşluirii Pruncului, va înnoi întreaga noastră fiinţă schimbând slabele noastre puteri, care se grăbesc spre moarte cu imbolduri harice roditoare de bucurie sfântă, neostentativă, smerită, dar adâncă cât toată Taina Celui întrupat.

De aceea, noi stăruim în aşteptarea venirii Lui care, fie pe norii Cerului (Mt. 24, 30), fie în ieslea Betleemului (Lc. 2, 4-7) va desăvârşi în har neputinţele noastre, cu nădejdea că putem zice deodată: Vino Doamne Iisuse! (Apoc. 22, 20) şi Hristos Se naşte slăviţi-L; Hristos din ceruri întâmpinaţi-L; Hristos pe pământ înălţaţi-vă [...] (Catavasiile naşterii Domnului). În rest, tăcerea să ne fie mântuitoare ştiind preabine că glasul închis spre afară se deschide adânc înăuntru...

doamne ajuta.