marți, 19 noiembrie 2024

Taina Pocaintei

 

INTRODUCERE
Pocainta vazuta, fundamental, ca marturisire in fata lui Hristos, si a lui Hristos, intelegem insemnatatea pe care Ortodoxia o acorda acestei Sfinte Taine, in reciprocitate desigur cu celelalte, si in care credinciosul e atat de viu si personal angajat. Mai mult decat o despovarare de pacate, e Taina mantuitoare si ziditoare. Ne zideste, ne formeaza spiritual, dupa chipul revelator de viata in Duhul Sfant al lui Hristos. Mistuiti de harul unei sporiri neincetate, Hristos este icoana, modelul suprem, infinit al zidirii noastre. Iar noua ni se cuvine a nu uita nicio clipa ca suntem chipul Lui, si meniti la asemanarea nesfarsita cu El. Ca trebuie sa ne insusim prin har in Duhul, icoana, chipul Lui dumnezeiesc. Imparatia lui Dumnezeu se intemeiaza cu cei asemenea Lui, iat Taina Pocaintei e o cale in acest scop.

Astfel, pocainta reprezinta o cale de insanatosire si de desavarsire a sufletului. Pentru crestin valoarea ei se intemeiaza pe Sfanta Scriptura si pe Sfanta Traditie. Sfantul Ioan Botezatorul, Mantuitorul, Apostolul Petru in ziua cincizecimii incep activitatea predicand pocainta. Sfintii Parinti o numesc: al doilea har, a doua renastere, sau reinnoirea botezului si curatirea constiintei.

Pocainta nu este numai o virtute dovedita in anumite momente, ci o atitudine permanenta, un curent continuu de viata spirituala. Un neincetat flux si reflux, apus si rasarit, inceput nou si bun. Noi vorbim mult despre ea, fara a epuiza intreg continutul ei de semnificatii, indeosebi acele semnificatii revelate in Hristos.

S-a subliniat si cu drept cuvant ca pocainta ca virtute, ca atitudine spirituala este prezenta in toate religiile, in timp ce pocainta ca Taina, ca mijlocitoare a harului regenerator, e specifica crestinismului. Exista deci o deosebire intre aceste doua moduri de a concepe si interpreta. Aceasta ne si propunem sa cercetam in lucrarea de fata: pocainta ca innoire morala a persoanei.

Tinand seama de rolul pe care-l indeplineste pocainta, ea poate fi privita ca Taina si ca virtute. Ca Taina ea este specific crestina, ca virtute este un simtamant comun tuturor, ce-si are obarsia in natura psihologica si morala a omului.
CAPITOLUL I
HRISTOS RESTAURATORUL COMUNIUNII CU DUMNEZEU SI CU OAMENII, IN BISERICA, PRIN TAINE
Noi oamenii, cazuti in pacat si sorociti mortii, "umblat rataciti ca niste oi, fiecare pe calea noastra” (Isaia LIII, 6). Nu avem comuniune cu Dumnezeu, nici intre noi, dar prin Hristos Fiul lui Dumnezeu intrupat, Care "a luat asupra-Si durerile noastre (Isaia LIII, 4), "ne-am intors la Pastorul si Pazitorul sufietelor, noastre" (1 Petru II, 25). Daca prin gresala lui Adam toti am cazut "prin indreptarea adusa de Unul (Hristos) a venit, pentru toti oamenii, indreptarea care da viata" (Romani V, 18). Prin El reintram in comuniune cu Sfanta Treime, pentru ca este Unul din Treime, si in acelasi timp reintram in comuniune cu semenii nostri, pentru ca El este Dumnezeu adevarat si Om adevarat. In persoana Lui sunt unite cele doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, iar rezultatul practic este ca lucrarea Lui mantuitoare se rasfrange asupra intregii firi omenesti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor