luni, 25 martie 2024

Cum să înţelegem icoana Buna VestireBuna Vestire


 Cum să înţelegem icoana
Buna VestireBuna Vestire
▪ ▪
Cuvânt catehetic„ ”
Buna Vestire (Ziua Salutării sau Blagoveștenia) este cea mai veche sărbătoarea creștină
ȋnchinată Maicii Domnului, în amintirea momentului în care Arhanghelul Gavriil i-a adus vestea că va
naște pe Mesia. Icoana sărbătorii, inspirată din episodul scripturistic descris în Evanghelia după
Luca, este una dintre cele mai vechi reprezentări cunoscute, o adevărată „Evanghelie în culori”,
pătrunsă de emoția și de bucuria împlinirii promisiunii de Întrupare a Mântuitorului lumii.
■ Din partea de sus a icoanei izvorăște o
rază de lumină, îndreptată spre Maica Dom-
nului, care simbolizează pogorârea Duhului
Sfânt și umbrirea puterii Celui Preaînalt. În
alte versiuni, Duhul Sfânt este reprezentat
prin intermediul unui porumbel.
■ În partea stângă se află AR-
HANGHELUL GAVRIIL, aflat în
mișcare, într-o mâna ținând un
toiag, simbol al autorității lui
Dumnezeu. Uneori apare ți-
nând în mână un crin alb, sim-
bol al pururea-fecioriei.
■ Arhanghelul Gavriil este în-
fățișat ca și cum ar alerga, cu
un picior inainte, cu genunchi-
ul îndoit sub veșminte - pentru
a ne descoperi că exprimarea
veștii are loc înainte de opri-
rea sa.
■ Mâna dreaptă se întinde că-
tre Fecioară, binecuvântând-o.
Îi comunică vestea plină de
bucurie de la Stăpânul lui,
taina iconomiei dumnezeieşti.
■ În partea dreaptă, MAICA
DOMNULUI, cu veșminte lungi,
cu chipul exprimând modestie
și prudență, înclinată spre Ar-
hanghel, face un gest de con-
simțire.
■ Pe umeri și pe cap, Maica
Domnului este reprezentată
având trei stele, ca semn al
pururea-fecioriei: înainte, în
timpul și după naștere.
■ În icoanele din vechime, Mai-
ca Domnului este înfățișată șe-
zând pe tron, într-o atitudine
maiestuoasă, la picioarele ei
aflându-se un coș plin cu lână,
din care a țesut perdeaua tem-
plului.
■ Veşmântul de culoare roşie
al Maicii Domnului simboliz-
ează firea omenească, iar man-
tia albastră devine simbolul
naturii divine, pentru că ea a
purtat în sine pe Fiul lui
Dumnezeu.
■ Gestul de retragere al Maicii
Domnului în faţa îngerului,
arată atitudinea de aparent
refuz, de teamă să nu fie
amăgită, asa cum a fost amă-
gită Eva de către şarpe. Este şi
un act de uimire: Cum va fi
aceasta, de vreme ce eu nu ştiu
de bărbat? (Luca 1, 34).
■ PRIMA REPREZENTARE A BUNEI VESTIRI datează
din secolul al II-lea d. Hr. și a fost descoperită în fres-
cele din catacombele din împrejurimile Romei, în
cimitirul Priscilla, numit ulterior și cimitirul sau cat-
acomba Mariei. În mozaicurile basilicii „Santa Maria
Maggiore” din Roma (sec. V), pe iconostasul bisericii
de la Ustyug, lângă Novgorod (sec. XII), din mâna lui
Botticelli, Leonardo da Vinci sau Salvador Dali, icoana
Bunei Vestiri a constituit o temă fundamentală în arta
creștină.
■ În fundal se găsesc structuri
arhitecturale simple, sobre și
statice, care au rolul de a con-
duce gândul la structura tem-
plului, simbol al Fecioarei.
■ ICOANA BUNEI VESTIRI, începutul mântuirii noastre
și arătarea tainei celei din veac înfățișează evenimen-
tul care a adus speranță și bucurie în lume, împlinin-
du-se astfel promisiunea de a dărui oamenilor un
Mântuitor.
■ În bisericile ortodoxe, BUNA VESTIRE este pictată
pe iconostas, în registrul praznicelor împărăteşti, fi-
indcă este, de fapt, icoana zămislirii Fiului lui
Dumnezeu în pântecele FecioareI. Scena apare şi pe
uşile Sfântului Altar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor