marți, 22 octombrie 2024

"Ortodoxia ne cere : Șșșt!" Dacă nu ești în liniște vei pierde acea voce șoptită a Domnului ce ne vorbește. " (Preot Zechariah Lynch)


 

Cele 9 ordine angelice

Îngerii Purei Contemplări
Guvernează întreaga Creaţie

Serafimi
Heruvimi
Tronuri


Îngerii Cosmosului
Guvernează întregul Cosmos

Domenii
Puteri
Virtuţi


Îngeri ai Lumii
Guvernează întreaga Lume

Principatele
Arhangheli
Îngeri

Primul Cor
Grupat iî jurul centrului purităţii


Serafimii
Cea mai înalta secţiune a ierarhiei, aceşti îngeri sunt cel mai aproape de tronul Domnului. Ei sunt cei ce cântă Trisagionul “Sfânt, Sfânt, Sfânt…” şi încercuiesc tronul existent datorită dragostei emanate de Dumenzeu. Această dragoste aprinsă le da numele de “şerpi aprinşi”. În aceasta formă de şerpi aprinşi, se spune că lumina emanată este atât de puternică, încât nici o altă creatură divină nu îi poate privi. Se spune că exista patru fiinţe angelice de acest gen. Sunt caracterizaţi ca fiind cele patru animale sfinte în cartea Revelaţiilor şi sunt descrişi de asemenea ca îngeri cu patru feţe şi şase aripi.

Heruvimii
Heruvimii deţin cunoştiinţele lui Dumnezeu. Ei sunt cei care sunt adesea trimişi pe pământ cu cele mai importante sarcini: alungarea Omului din Grădina Edenului şi Anunţarea lui Iisus au fost făcute de către un heruvim. Spirite ale Armoniei, gardienii stelelor fixe, păstrătorii rapoartelor celestiale, dătătorii de cunoştinţe. Conducătorii acestui ordin sunt: Ophaniel, Rikbiel, Zophiel şi, înainte de cădere, Satana.

În Cabala, un heruvim este unul dintre îngerii aerului. În nume, cât şi în concept, heruvimii sunt assyrieni sau akkadieni în origine. Numele în akkadiană este Karibu şi înseamna “cel ce se roagă” sau “cel ce intervine”, deşi Dionysius a declarat că acest cuvânt înseamnă “cunoştiinţe”. În assyriana veche, în artă, heruvimii erau portretizaţi precum creaturi imense, cu aripi, cap de leu sau de om, corpuri de taur sau sphincşi, vulturi etc. Erau aşezaţi la intrările palatelor sau templelor ca spirite păzitoare. În folclorul timpuriu al Cannaniţilor, heruvimii nu erau percepuţi ca îngeri (percepţia lui Theodorus, episcop al Heracleei, care a declarat: “aceşti heruvimi nu pot fi de natură angelică, ci mai degrabă viziuni terifiante ale unor bestii, care l-ar fi putut înspăimânta pe Adam la intrarea în paradis”. din Salked <>). Mai târziu, heruvimiii au inceput să fie văzuţi ca spirite cereşti. Ei sunt primii îngeri mentionaţi în Vechiul Testament (Geneza 3:22). Ei păzesc cu săbii înflăcărate, Copacul Vieţii şi Edenul, de aici descrierea lor ca “flacără a săbiilor învolburate”. În Exodus 25:18 găsim 2 heruvimi “de aur”, câte unul de fiecare parte a arcăi. În Ezekiel 10:14, 4 heruvimi, fiecare cu 4 feţe şi 4 aripi, apar la râul Chebar unde profetul evreu îi vede. În folclorul ocult, heruvimii sunt văzuţi ca personificări ai vântului, purtători ai tronului Domnului. În Revelaţii 4:8, sunt creaturi ce trăiesc, şi îl slăvesc pe Creator. Aici, Sfântul Ion se referă la ei ca fiind animale sfiinte, cu 6 aripi. Ion din Damasc în “Expoziţia Credinţei Ortodoxe” vorbeşte despre heruvimi ca fiind “cu mulţi ochi/many-eyed”. Contrar tablourilor şi cărţilor poştale, sau a coperţilor carţilor New Age, heruvimii nu sunt copii graşi înaripaţi. Ei sunt descrişi ca fiind creaturi asemănătoare cu sphinxul în folclorul assyrian.

Tronurile
Cunoscuţi şi ca Ophanim, aceşti îngeri au ca primă îndatorire, să servească fiind caleaşca Domnului. Însă, în afară de

acest lucru, ei sunt cei însărcinaţi cu înfăptuirea judecăţii divine, acţionând cu imparţialitate şi umilinţă. Având cea mai bizară înfăţişare fizică, sunt descrişi ca fiind roţi mari, acoperite cu mulţi ochi şi lumină strălucitoare. O explicaţie dată acestui lucru (în afară de faptul că acţionează precum caleaşca Domnului) este faptul că ei marchează sfârşitul primului Cor, unde emanaţia lui Dumnezeu începe să ia o formă mai materială, aceştia existând într-o stare de tranziţie. Spirite ale Voinţei, ce aduc justiţia lui Dumnezeu. Sunt uneori, numiţi roti iar în Cabala se numesc Caleşti sau Merkabah. Cartea ocultă, “Zohar”, îi aşează deasupra serafimilor, dar alte surse îi aşează în locul heruvimilor, întreaga situaţie fiind confuză. Prinţul conducător este Oriphiel sau Zabkiel/Zaphiel.

Notă personală: alte surse, spun că mai există un cor, fiind 12 Ordine Angelice. Aceste 3 ordine: Supernale (Supernals) – Celestiale (Celestials) – Iluminaţii (Illuminations) sunt puse deasupra Corului Creaţiei, numindu-se Îngeri de Energie Pură, Voinţa Sursei.

Supernale (Traducerea în română a cuvântului poate fi eronată.)
Primul Ordin Angelic constă în fiinţe de o lumină strălucitoare aurie şi sunt companionii Sursei Întregii Existenţe. Ei formează ceea ce se numeşte „Îngerii Prezenţei (Angels of Presence)”. Există 12 supernali întotdeuna, oricând, care servesc în această formă, numărul 12 fiind numărul completării în lumea fizică. Supernalii sunt aceele fiinţe, extensii ale primelor intenţii a Sursei Întregii Existenţe. Fiecare dintre aceşti 12 posedă un principiu crescător şi unul descrescător al creaţiei, în echilibru, în armonie şi sincronizare cu fiecare dintre cei 12. Ei au asistat îngerii, ajutându-i să devină conştienţi de înţelepciunea tuturor lucrurilor. Membrii ai acestui Ordin: Michael, Metatron, Suriel, Sandalphon, Astanphaeus, Saraqael, Jehoel, Zagzagael, Uriel, Yefeiah, Akatriel.

Celestiale (Traducerea în română a cuvântului poate fi eronată.)
Ei menţin conexiunea dintre Gândul şi Înţelepciunea Divină şi manifestarea lor în lumile fizice. Ei apar ca o lumină argintie strălucitoare. Există 3 celestiali cunoscuţi. Puţini sunt însă, cei care apar oamenilor sau lumilor din a 3-a densitate. Sunt prezenţi prin întreaga existenţă. Membrii ai acestui Ordin: Celestiel (Astarael)

Illuminaţii (Traducerea în română a cuvântului poate fi eronată.)
Ei menţin şi realizează emulaţia Luminii Divine şi a Înţelepciunii în lumile fizice. Ei apar ca o lumină iridiscenta. Sunt prezenţi în toate lumile fizice. Membrii ai acestui Ordin: Sandalpon (Ilaniel)

Al doilea Cor
O unificare ultimă cu “Dumnezeu, Sursa”. Toate Ordinele din această Triada echilibrează opoziţiile precum binele şi răul, fizic şi spiritual, înalt şi jos, astfel riscând să fie corupţi făcând asta.

răul, fizic şi spiritual, înalt şi jos, astfel riscând să fie corupţi făcând asta.

Domeniile
Acţionează ca administrare de mijloc între corul superior şi cele inferioare, având datoria de a da sarcini îngerilor din corurile inferioare. Ei îşi primesc ordinele de la serafimi şi heruvimi şi sunt responsabili de asigurarea ordinii cosmosului. Foarte rar dominioanele se arată muritorilor, însă, se preocupă tacit de detaliile existenţei. Spirite ale Înţelepciunii, prin ei se manifestă Măiestria Domnului. Ei ţin o sferă, sau un sceptru ca emblemă a autoritaţii, şi în folclorul ebraic, conducătorul acestui ordin se numeşte Hashmal sau Zadkiel. Membrii ai acestui ordin: Muriel, Zacharael (Yahriel)

Virtuţile
Au două sarcini majore, virtuţile preocupându-se de menţinerea aspectelor lumii naturale, dar şi de a acorda binecuvântări lumii materiale. În prima lor sarcină, ei prezidează asupra mişcării corpurilor cereşti, şi a evenimentelor vremii, cum ar fi ploaia, ninsoarea, vântul ş.a.m.d. În cea de-a doua, ei sunt cei care primesc ordinele şi le transformă în miracole pentru favoriţii Domnului. Diferite denumiri ale lor includ Malakim şi Tarshishim. Membrii ai acestui ordin: Chamuel, Uriel, Gabriel, Michael, Peliel, Barbiel, Sabriel, Haniel, Hamaliel.

Puterile
Spirite ale Formei. Având una dintre cele mai periculoase sarcini, puterile sunt responsabile pentru menţinerea graniţelor dintre Rai şi Pământ. Acţionează ca un fel de paznici de elită, ei sunt constant în aşteptarea atacurilor demonice, ei sunt prima linie de apărare a Raiului. Ei sunt responsabili şi de păzirea sufletelor în drumul dintre Pământ şi Rai. Probabil că din cauza aproprierii lor cu Pământul, sunt mult mai mulţi îngeri din acest rang numaraţi printre cei căzuţi. Ei opresc încercările/eforturile demonilor de a pune stăpânire pe lume, ei prezidă deasupra lor, sau (cum a spus Sfântul Paul) ei inşişi sunt demonici. Ertosi, Sammael, Camael (depinzând de sursă) este conducatorul ordinului. Membrii ai acestui ordin: Gabriel, Raphael, Verchiel.


Al treilea Cor
Cei mai expuşi şi mai vulnerabili la atacul cărnii. Îngerii acestor Ordine sunt cei mai bine cunoscuţi de oameni pentru că sunt cei mai asemănători oamenilor.

Principatele
Principatele au grijă de lumea muritorilor în mod direct, ghidând şi protejând naţiunile şi oraşele oamenilor. De

asemenea, ei sunt responsabili de protejarea religiei şi a politicii. Astfel, se presupune că ei au mai multă libertate de a acţiona decât îngerii inferiori lor şi sunt responsabili de infăptuirea de acte divine in aria lor. Spirite ale Personalităţii, sau a Timpului, Protectori ai religiei. Conducătorul este Nisroc. Membrii ai acestui ordin: Anael, Haniel, Cerviel, Amael, Requel.

Arhanghelii şi Îngerii, gardieni ai oamenilor si a tuturor lucrurilor fizice.

Arhanghelii
Spirite libere. Termenul Arhanghel se referă la un înger mai mare cum ar fi Michael şi Gabriel, cunoscuţi şi ca prinţi conducători. Ordinul se poate referi şi la îngeri care stau lângă tronul Domnului, astfel fiind îngeri cu un rang mai mare. În timp ce Arhanghel este folosit pentru a defini un înger important, termenul este folosit aici ca penultimul rang în ierarhia celestială. Confuzia vine din modul antic ebraic de a defini îngerii care erau simpli îngeri şi arhanghelii. Mai târziu, ierarhia a fost mai bine definită, şi multi îngeri, numiţi anterior arhangheli au devenit îngeri mult mai importanţi. Arhanghelii sunt resposabili nu doar de administarea sarcinilor îngerilor, dar şi de a fi lideri în armata divină în timpul luptelor. Membrii ai acestui ordin: Gabriel, Raphael, Michael, Metatron, Uriel, Chamuel, Zadkiel,, Jophiel, Barbiel, Jehudiel, Barachiel, Jeremiel (depinde de sursă), Satana (înainte de cădere) şi mulţi alţii.

Îngerii
Fii ai vieţii. Un rang care serveşte ca intermediar între Dumnezeu şi Om. Îngerii sunt cel mai aproape de pământ şi de lucrurile pământeşti, în timp ce arhanghelii au mai multe in comun cu regatul ceresc. Ambele ordine sunt foarte asemenătoare şi deseori sarcinile lor se întâlnesc. Îngerii au două mari sarcini. Prima, ei sunt responsabili de protejarea treburilor oamenilor într-o manieră mai directă decât principatele, în loc să protejeze o întreaga naţiune, îngerii protejează o anumită familie, un suflet individual, ghidându-l subtil şi tinându-l în siguranţă, protejându-l împotriva atacurilor demonice. De asemenea, ei sunt mesagerii Domnului, acţionând ca mesageri nu doar pentru Dumnezeu dar şi pentru îngerii din rangurile mai înalte. În ebraică, sunt numiţi mal’akh, înseamnând “mesager”, în persană cuvântul este angaros însemnând “curier”.

Care sunt cele 9 cete îngerești? Ce misiune au ele?

    • Care sunt cele 9 cete îngerești? Ce misiune au ele?
      Foto: Ștefan Cojocariu

      Foto: Ștefan Cojocariu

Teodor
întreabă:

Doamne ajută! Părinte, vă rog să îmi spuneți care sunt cele 9 Cete Îngerești? Care este rolul fiecăreia dintre ele? Vă mulțumesc!

pr Andrei Atudori a răspuns:
7 Noiembrie 2016

Doamne ajută! 

Teodor, îți voi răspunde folosind o sinteză a Părintelui Cleopa cu privire la cetele îngerești. Ea are la bază Tradiția Bisericii și scrierea Sfântului Dionisie Areopagitul, ce se intitulează Despre ierahia cerească. Iată, așadar, care sunt cetele cerești și ce rol are fiecare:

„Marele Prooroc Isaia spune că Serafimii stau împrejurul Lui, avînd cîte şase aripi (Isaia 6, 2). Ei sînt în chipul focului, precum spune prorocul David: Cela ce faci pe îngerii Tăi duhuri şi pe slugile Tale pară de foc (Psalm 103, 5). Serafimii aprind pe oameni cu focul dumnezeieştii dragoste, precum şi numele lor îi arată, că în limba evreiască „Serafim” se tălmăceşte cel ce aprinde” sau încălzeşte”.

După Serafimi, stau înaintea lui Dumnezeu înţelepţii Heruvimi, cei cu ochi mulţi, care, mai mult decît alte cete de mai jos, strălucesc neîncetat cu lumina înţelegerii şi a cunoştinţei de Dumnezeu. Heruvimii fiind luminaţi în tainele lui Dumnezeu, ale cunoştinţei adîncului şi înţelepciunii divine, luminează şi pe alţii; căci însuşi numele de Heruvim”, în aceeaşi limbă evreiască, se tîlcuieşte multă înţelegere” sau revărsare de înţelepciune”. Prin Heruvimi se revarsă înţelepciunea cea de sus şi se dă ochilor sufleteşti luminare spre cunoştinţa lui Dumnezeu.

Ceata a treia, numită a Tronurilor, stă înaintea Celui ce şade pe scaun înalt şi preaînălţat (Isaia 6, 1). Se numesc aşa căci pe dînşii, ca pe nişte scaune înţelegătoare, se odihneşte Dumnezeu gînditor, precum scrie Sfîntul Maxim Mărturisitorul; adică nu cu fiinţa, ci cu slujirea şi cu darul.

În ierarhia din mijloc, prima ceată se numeşte ceata Domniilor, pentru că domnesc peste ceilalţi îngeri care sînt sub dînşii. Ei fiind liberi şi lepădînd toată temerea de rob, de bunăvoie şi cu bucurie slujesc neîncetat Domnului”. Ei revarsă oamenilor, care sînt puşi de Dumnezeu ca stăpînitori, puterea stăpînirii cu bună înţelegere şi a iconomiei celei înţelepte, ca să domnească bine şi cu dreptate peste ţările încredinţate lor. Aceşti îngeri ajută pe oameni să-şi stăpînească simţirile şi să-şi smerească patimile cele fără de rînduială, supunînd pe trup duhului.

Ceata Puterilor cereşti împlineşte fără odihnă voia cea tare şi puternică a Domnului Savaot, stăpîneşte planetele şi stelele universului; dă oamenilor puterea prorociei şi darul facerii de minuni şi îi ajută pe creştini să rabde cu tărie necazurile vieţii şi să păzească poruncile lui Hristos.

Ceata Stăpîniilor se numeşte aşa pentru că aceşti îngeri au mare stăpînire peste diavoli. Ei risipesc stăpînirea lor şi izbăvesc pe oameni să nu cadă în ispitele cele cumplite care îi duc la moarte şi la osînda iadului.

În ierarhia cea mai de jos, prima ceată este a Începătoriilor. Se numesc aşa pentru că ei stăpînesc pe îngerii care sînt sub ascultarea lor, făcîndu-le cunoscută voia lui Dumnezeu. Ei au misiunea de a îndrepta toată lumea; ei păzesc ţările, tronurile celor ce conduc; ei păzesc hotarele neamurilor, oraşele, cetăţile, satele, limbile, bisericile şi păstorii de suflete. Ei îi ajută pe cei ce conduc popoare şi Biserici să facă voia lui Dumnezeu şi să nu asuprească pe cei de sub ascultarea lor.

Arhanghelii au misiunea de a vesti oamenilor tainele cele mari ale lui Dumnezeu, de a descoperi prorociile cele înalte ale îngerilor şi, prin ei, oamenilor. Sfîntul Grigorie Dialogul zice despre Arhangheli: Aceştia sînt cei care înmulţesc sfînta credinţă între oameni, luminînd înaintea lor cu lumina Sfintei Evanghelii, descoperindu-le tainele credinţei celei drepte”.

Ultima ceată şi mai apropiată de oameni este ceata Îngerilor. Aceştia vestesc oamenilor tainele lui Dumnezeu şi voinţele Lui cele mai mici chiar, povăţuindu-i să trăiască în dragoste, în fapte bune şi cu dreptate, împlinind întru toate voia Domnului. Îngerii sînt rînduiţi să păzească pe fiecare credincios, căci de la Botez fiecare creştin are un înger păzitor. Pe cei buni îngerii îi ajută să nu cadă, iar pe cei căzuţi îi ridică prin pocăinţă şi spovedanie, şi niciodată nu ne lasă pe noi, deşi uneori greşim. Îngerii sînt gata să ne ajute întotdeauna, numai să voim şi să cerem ajutorul lui Dumnezeu.”


Doamne-ajuta ! Parinte , este adevarat ca atunci cand Domnul cere sufletul omului , dupa judecata , sa presupunem ca este vrednic de rai , devine inger pentru un alt nou nascut ?


Nu! Sufletul omului rămâne suflet și merge în Rai sau în iad în funcție de cele pe care le-a făcut în viață și de Judecata lui Dumnezeu. Îngerii sunt îngeri, iar sufletele oamenilor sunt sufletele oamenilor. Nu se transformă, nu se amestecă nu își transferă atribuțiile.



Că Sfîntul Arhanghel Gavriil este din rînduiala Serafimilor, ne adeverim de aici că "de scaunul neapropiatei slave dumnezeieşti niciodată nu se apropie şi mai aproape decît Serafimii nu doreşte să fie", după nemincinoasa mărturie a Sfîntului Dionisie. Toate rînduielile au locurile lor, fiecare cu deosebita sa împărţire de la Dumnezeu, precum se scrie despre dînşii în luna noiembrie în a opta zi: "Unii aproape, alţii mai departe. Numai singură ceata Serafimilor este mai aproape de Dumnezeu, mai mult decît toate". Căci grăieşte Isaia: "Am văzut pe Domnul şezînd pe scaun sus şi preaînălţat şi Serafimii cu şase aripi împrejurul Lui".

Dar de vreme ce Sfîntul Arhanghel Gavriil este unul din cei şapte sfinţi îngeri care stau mai aproape de Dumnezeu, este din rînduiala Serafimilor, al doilea între Serafimi. Că şi Sfîntul Andrei Criteanul arată că este din cei dintîi îngeri, zicînd: "Unuia din cei dintîi îngeri, Dumnezeu îi porunceşte să împlinească vestirea tainelor". Dacă este dintre cei dintîi, apoi este din cele şapte duhuri, care stau totdeauna înaintea lui Dumnezeu; iar dacă este din cele şapte duhuri, apoi este din Serafimi. Pentru că cine este mai întîi decît Serafimii între îngeri? Şi cine este mai aproape de scaunul lui Dumnezeu, decît Serafimii? Deci serafim este Sfîntul Gavriil, mai ales întru acea rînduială, lucru care şi de aici este arătat: Că, pentru împlinirea poruncii marelui Dumnezeu, era trebuinţă să se trimită un mare înger. Iar întruparea Cuvîntului este lucrul lui Dumnezeu preamare, mai mult decît toate lucrurile Lui. Deci, şi la vestire s-a trimis cel mai mare decît toţi îngerii, Sfîntul Arhanghel Gavriil.

Căci zice Sfîntul Grigorie astfel: "La slujba aceea a bunei vestiri se cădea să vină cel mai cinstit înger, vestind pe Cel mai mare decît toţi. Căci, precum a venit la Eva, amăgind-o, cel mai mare înger al întunericului, aşa era cu cale, ca şi la Preacurata Fecioară să vină, spre buna vestire, cel mai mare voievod al cereştii lumini. Şi la Maria, care cu dragoste de serafim ardea către Dumnezeu, serafim se cădea să se trimită".


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor