Din patru lucruri se înmulteste curvia trupului: din somnul pe nesaturate, din glume si din împodobirea trupului. (Avva Isaia)
ˇ Neprihanit este cel ce nici macar în somn nu mai simte în sine
vreo miscare cât de slaba a desfrânarii. Neprihanit este cel ce a
dobândit o totala insensibilitate fata de trupuri, oricare le-ar fi
frumusetea, iar regula si definitia desavârsitei puritati consta în
aceasta: a avea aceiasi atitudine catre cele însufletite si cele
neînsufletite, rationale si cele lipsite de ratiune.
ˇ Cel care a dobândit neprihanirea sa nu-si închipuie cumva ca a
câstigat-o prin forte proprii, caci este cu neputinta ca cineva sa-si
biruiasca firea. Unde s-a biruit firea, este vadit ca acolo-i de fata
Cel mai presus de fire.
ˇ Începutul curatiei este neconsimtirea gândurilor spurcate si
când în timpul somnului apar scurgeri necauzate de imagini tulburatoare.
Mijlocul este marcat de miscari firesti cauzate de îndestularea
bucatelor dar neînsotite de închipuiri obscene si izbavire de orice
scurgeri. Iar sfârsitul este moartea trupului fata de aceste miscari,
înainte de moartea gândurilor (gândurile se mai pot ivi în minte dar
trupul nu mai reactioneaza deloc).
ˇ Cel ce a alungat câinele acesta cu ajutorul rugaciunii se
aseamana celui ce lupta cu un leu, dar cel ce îl înfrânge pe acesta cu
împotrivirea în cuvânt se aseamana celui ce-si urmareste dusmanul. Cel
care respinge dintr-o data navala lui, desi se afla înca în trup, s-a
sculat din sicriu.
ˇ Daca semnul adevaratei puritati este disparitia închipuirilor
din timpul somnului sau insensibilitatea fata de ele, apoi culmea
desfrânarii este aceea de a avea scurgeri treaz fiind în urma gândurilor
care ne umbla prin minte.
ˇ Sa nu crezi trupului atâta vreme cât traiesti si sa nu-i dai îndrazneala pâna nu te vei întâlni cu Hristos.
ˇ Nu îndrazni sa crezi ca înfrânându-te nu vei mai putea cadea,
caci un oarecare nemâncând nimic a fost aruncat din cer (Cel ce crede ca
înfrânându-se nu va cadea, zamisleste mândria si prin aceasta a si
cazut precum a cazut si satana din cer fara sa manânce nimic.)
ˇ Bine a spus oarecare dintre gnostici atunci când au definit
îndepartarea de lume ca pe o dusmanie fata de trup si lupta împotriva
stomacului.
ˇ În general vorbind, caderile la cei începatori provin
întotdeauna din desfatarea cu mâncari, la cei de mijloc, din mândrie, de
care e adevarat, nu sunt scutiti nici cei dintâi, iar în cei ce se
apropie de desavârsire, numai din osândirea aproapelui.
ˇ Nu încerca sa alungi demonul desfrânarii prin rationamente si
argumente contrarii pentru ca acesta este mult prea puternic ca sa fie
câtusi de putin afectat de acestea, ca unul ce are în ajutor înclinarile
rele ale propriei noastre firi.
ˇ Cel ce voieste sa-si biruie trupul sau sa se lupte prin puterea
proprie, în zadar alearga caci de nu va nimici Domnul casa trupului si
nu o va zidi pe cea a sufletului în zadar posteste, privegheaza cel ce
vrea sa o strice.
ˇ Pune înaintea Domnului slabiciunea firii tale recunoscând întru
toate neputinta proprie si vei lua darul neprihanirii pe nesimtite.
ˇ Când diavolul voieste sa arunce doua persoane într-o legatura
de rusine, dupa ce cearca slabiciunea ambelor parti, deîndata arunca
focul patimii acolo unde stie ca prinde mai repede.
ˇ Sa fim atenti si în aceasta ca sa observam care este dulceata
care ne-o procura demonul desfrânarii prin cântarea de psalmi.
ˇ Sa ne ferim de pipait si atingere caci negresit ne vom pângari
trupeste, nimic nefiind mai primejdios decât acest simt. Adu-ti aminte
de cel ce si-a înfasurat mâna în rasa când a voit sa-si ajute mama
bolnava si fa-ti mâna moarta spre a nu te apropia de cele firesti ori
nefiresti, de trupul tau sau al altuia. (Maica faptei este atingerea,
precum a acesteia – vederea si a acesteia – auzul si mirosirea. Deci,
daca cineva nu vine condus de acestea la atingere ci cade mai degraba cu
gândul, nu vine la fapta; mai bine zis nu se napusteste spre fapta rea –
de aceea sa fugim începând chiar de la privire.)
ˇ Negresit, nimeni nu trebuie sa se atinga cu mâinile sau cu un
alt madular, chiar de-ar fi rude apropiate; si nu numai aceasta, dar
nici macar sa nu tinem dezgolit vreun madular al nostru, mai ales daca
cineva este razboit de trup. Nici sa nu ne scarpinam, caci atingerea e
maica pacatului.
ˇ Aducerea aminte de moarte sa se culce si sa se scoale cu tine,
tot asa si rugaciunea lui Iisus, caci nu vei afla alte ajutoare mai mari
ca acestea în somn. Când ne întindem pe asternut trebuie sa fim cu
multa grija pentru ca în timpul somnului mintea singura fara de trup se
lupta cu demonii prin gândurile ce-au strabatut-o în timpul zilei, iar
daca gândurile ce ne-a preocupat au fost îndreptate spre placerile
trupesti, mintea va fi o tradatoare a cauzei sale însati si a trupului.
ˇ Nimeni sa nu se învoiasca a se gândi ziua la nalucirile sale
din timpul somnului, caci intentia demonilor este aceea de a ne pângari
starea de veghe cu cele visate.
ˇ În vremea razboiului desfrânarii de un real ajutor este: sacul,
cenusa, starea în picioare de toata noaptea, foamea, limba arsa de
sete, asezarea în cosciug si înainte de toate umilinta. De neaparata
trebuinta este ajutorul unui parinte sau a unui frate sârguincios caci
ar fi o minune sa se poata mântui din ocean o corabie singura.
ˇ Înviere în aceasta viata pamânteasca este cea venita prin
schimbarea moravurilor caci când desfrânatul se face neprihanit si
lacomul – milostiv si cel aspru – blând, a venit la înviere înca aici ca
o arvuna a celei viitoare. Si cum e aceasta înviere? Prin faptul ca
pacatul a fost omorât si dreptatea s-a înaltat, caci viata cea veche a
încetat si cea a tot noua si îngereasca e traita. La învierea de obste
trupul fiind total înduhovnicit într-o comuniune dialogica cu Dumnezeu
va fi cu totul neprihanit, deci nestricacios.
ˇ Sa fugim, ca sa nu vedem, nici sa auzim de fructul din care ni
s-a poruncit sa nu gustam caci m-as mira sa ne socotim mai tari decât
proorocul David. (Priveste aici folosul mutarii din locul care
favorizeaza pacatul, caci Duhul Sfânt învatând pe parinti ca cel ce se
învoieste îsi poate schimba moravurile din schimbarea locului, acesta
striga: “fugiti de locul caderilor!” Cel ce nu se departeaza de
pricinile patimilor, e atras cu voie si fara voie de pacat iar pricinile
pacatului sunt acestea: vinul, femeile, bunastarea si propasirea
trupului; nu pentru ca acestea sunt prin fire pacat, ci pentru ca firea
înclina prin ele spre faptuirea pacatului. De aceea omul trebuie sa se
pazeasca cu sârguinta.)
ˇ Multe sunt chipurile în care lucreaza sarpele poftei trupesti:
celor necercati le insufla sa guste numai din acea dulceata si pe urma
sa înceteze; pe cei cercati îi stârneste ticalosul la aducere aminte.
Multi din cei dintâi sunt razboiti din necunoasterea raului, dar
ceilalti sufera razboaie ca unii ce-au trecut deja prin tina acestei
urâciuni, dar de multe ori se întâmpla si dimpotriva.
ˇ Gasim la parintii care lamuresc lucrurile în chipul cel mai
amanuntit si un alt înteles subtire al gândurilor viclene – un impuls
care apare brusc si nu-i lasa timp de gândit celui atacat, dezlantuind
cu putere în el focul pacatului. Nimic nu apare cu o miscare atât de
surprinzatoare si rapida mai greu de observat ca aceasta a curviei,
care-si face prezenta în suflet chiar si numai de la o simpla amintire
asupra careia mintea nu apuca sa staruie. Daca a reusit cineva sa
înteleaga o astfel de subtilitate prin ajutorul lacrimilor sa ne învete
si pe noi cum se poate curvi numai dintr-o singura privire, din pipait,
dintr-o atingere neatenta de cineva sau din ascultarea vreunei melodii –
fara chiar a avea timp sa cugete câtusi de putin. (Este vorba despre
gânduri sau imagini care urca dintr-o data si pe nesimtite din regiunile
inferioare ale sufletului, din “subconstient” pentru a dezlantui o
patima. Robirea urmeaza însotirii si cere timp si un mod de dezvoltare
dar uneori este unita cu rapirea si se produce repede, fara a mai fi
nevoie de obisnuinta, fara timp si fara un teren deja pregatit. Ea aduce
vatamarea prin simple gânduri si simtiri în vremea în care suntem
rapiti.)
ˇ Gândurile patimase se nasc din simturile trupului, din
amintirea experientelor patimase anterioare, printr-o vedere placuta,
printr-o atingere a vreunui trup, prin mirosirea unei bune miresme, prin
auzirea vreunui glas dulce. Sa învete acestea cel ce poate în Domnul,
caci ele sunt foarte folositoare si trebuincioase celor ce se
îndeletnicesc cu faptuirea prin cunostinta, dar pentru cel ce lupta în
simplitatea inimii acestea nu-i sunt de folos caci cunostinta nu este a
tuturor. Cu toate acestea nici fericita simplitate nu o au toti ca
pavaza fata de vicleniile dracilor.
ˇ Demonul acesta pândeste si observa cu atentie vremurile
prielnice mai mult decât ceilalti cautând ticalosul sa ne razboiasca mai
ales atunci când nu putem sa ne rugam si trupeste împotriva lui. Este
de folos celor ce n-au dobândit înca adevarata rugaciune a inimii sa-si
chinuie trupul întru rugaciunea cea exterioara: întinderea mâinilor,
lovirea pieptului, ridicarea ochilor întru curatie spre cer, murmurul
gemetelor si deasa plecare a genunchilor. Neputînd deseori face acestea
din pricina persoanelor care sunt de fata, demonii tocmai atunci se
reped si ne razboiesc, neavînd înca taria sa le rezistam prin
statornicia mintii si prin puterea nevazuta a rugaciunii, vrând nevrînd
începem sa slabim în fata lor. retrage-te atunci în graba într-un loc
ferit si aici ridica privirile spre cer, întinde-ti mâinile în forma de
cruce fara a le misca pentru ca prin aceasta înfatisare sa rusinezi pe
Amalic si sa-l biruiesti. Striga catre Cel ce te poate mântui, nu prin
cuvinte pretentioase, ci prin vorbe smerite. Începe mai întâi de toate
cu : “Miluieste-ma ca neputincios sunt” si atunci vei simti puterea
Celui Preaînalt si vei izgoni în chip nevazut pe cei nevazuti, prin
ajutor nevazut. Cel ce s-a obisnuit sa se roage astfel îl va putea
izgoni repede chiar si numai cu sufletul singur pe vrajmas caci al
doilea lucru este darul dat de Dumnezeu lucratorilor celui dintâi, lucru
care este conform dreptatii.
ˇ Cine a biruit trupul? Cel ce si-a zdrobit inima; dar cine si-a
zdrobit inima? Cel ce s-a tagaduit pe sine, caci cum nu se va zdrobi cel
ce a murit voii sale?
ˇ Exista un demon care atunci când ne întindem în pat ne
sageteaza cu cugete pacatoase si josnice pentru ca descurajându-ne ca
avem astfel de gânduri spurcate sa nu ne mai ridicam la rugaciune
împotriva lui si astfel adormind în gânduri murdare sa avem visuri
întinate.
ˇ Daca desfrânarea sta în aceea ca cel stapânit de ea se
înfierbânta si dupa animalele necuvântatoare, firea nepatimirii are fata
de toate o simtire ca fata de cele neînsufletite.
ˇ Cauta pastorule virtutea fara de care nu va putea vedea nimeni
pe Domnul si fa-i pe fiii tai sa o câstige înainte de toate pe aceasta,
izbavindu-i pe ei cu totul de vederea oricarei fete netede si
asemanatoare celor femeiesti.
ˇ Daca pazim trupul nepatat de atingerea femeii, dar inima
noastra se uneste cu gândurile spurcate, nu avem nici un folos.
Sa n-ai prietenie prea mare cu
careva de aceeasi vârsta caci aceasta stare de suflet nu te lasa sa
ajungi la plâns. Înfrâneaza-ti ochii sa nu ia aminte la cineva si nu vei
umple inima ta de cumplita îndrazneala care duce la pierzanie sigura.
ˇ Tineretea trebuie sa se pazeasca în toate cu mare grija caci
diavolul îi doboara repede pe tineri. Mai întâi încep sa vorbeasca când
se întâlnesc ca pentru folosul sufletului, ba de multe ori chiar si fara
acest motiv. Dupa aceea trec la altele cum ar fi pofta, îndrazneala,
clevetirea si alte multe rele. Asa se împlineste cu ei spusa: “Începând
de la duh, acum sfârsiti în trup? Toate acestea le-ati patimit în
zadar.” Asa ajung tinerii la cadere: de la a începe sa vorbeasca unii cu
altii fara judecata si de a sedea împreuna. Masura iubirii lor
întreolalta aceasta sa fie: sa nu se cleveteasca unii pe altii, sa nu se
urasca, sa nu se iubeasca pentru frumusetea trupului, nici pentru vreo
lucrare trupeasca oarecare; sa nu sada unii cu altii fara de mare
trebuinta ca sa nu cada în îndrazneala care nimiceste roadele monahului
si-l lasa ca pe un pom uscat caci spune Apostolul ca vorbirile rele
strica obiceiurile bune. (I Cor. 15,33)
ˇ Ce sa fac parinte caci sunt tulburat de gândul desfrânarii? –
Chinuieste-te cât poti ca aceasta îti sta în putere, dar nu te încrede
în aceasta, ci în iubirea si acoperamântul lui Dumnezeu. Si nu lâncezi
caci lâncezeala este începutul tuturor relelor si pe lânga aceasta
pazeste-ti ochii cu desavârsire.
ˇ De e nevoie sa vorbesti cu unii, cheama numele Domnului în
ajutor zicând: “Doamne Iisuse, acopera-ma si ajuta slabiciunii mele!” si
îndrazneste caci va sfarâma sageata vrajmasilor caci numele Lui
pricinuieste nelucrarea raului.
ˇ Ce înseamna cuvântul: “Ia seama sa nu te rapeasca gândul
curviei”? – Acest cuvânt se potriveste nu numai curviei, ci si altor
pacate; aceasta o patimeste mintea din pricina împrastierii, deci omul
trebuie sa se adune în sine zicând: “Doamne, iarta-ma pentru numele Tau
cel sfânt ca din negrija mea mi s-a întâmplat acestea si izbaveste-ma de
împrastiere si de toata cursa vrajmasului ca a Ta este slava în veci.
Amin.
ˇ Când vrajmasul a uscat izvorul lacrimilor din inima ta, l-a umplut pe cel de sub pântecele tai.
ˇ De unde vine pornirea trupului? – pornirea trupului vine din
negrija caci negrija mâna fara sa-ti dai seama sa judeci si sa osândesti
pe aproapele si asa te tradeaza. Când Israil slujea cu adevarat lui
Dumnezeu, Acesta îl pazea de dusmani, dar când nu se mai îngrijea sa-I
slujeasca cu adevarat, Dumnezeu îi lasa pe dusmanii lui sa-l asupreasca.
ˇ Supararea ta din pricina curviei vine de la gândurile tale
împotriva aproapelui si de la judecarea lui, dar si de la familiaritatea
îndrazneata cu cei cu care ti-am spus sa nu mai ai aceasta îndrazneala.
ˇ De multe ori am fost ispitit si eu în tineretea mea de catre
dracul curviei dar m-am ostenit luptând cu gândurile, împotrivindu-ma si
neînvoindu-ma cu ele caci puneam înaintea ochilor chinurile cele
vesnice si facând astfel în fiecare zi vreme de sapte ani, m-a usurat
Dumnezeu de ele. Acestei ispite îi pune capat rugaciunea neîncetata
însotita de plâns. Deci nu te lasa slabit de demoni ca sa privesti la
acea fata de care esti ispitit ori sa intri în vorba cu acela si chiar
de-ai ajunge fara voia ta sa te întâlnesti cu el, trage-ti privirea de
la el cu iscusinta, cu frica si cu hotarâre si sa nu-ti predai auzul
glasului sau. Iar daca acel frate ar intra în vorba cu tine de la sine
sau s-ar aseza lânga tine fara sa stie ca te ispiteste departeaza-te de
el cu iscusinta în chip cuviincios si fara graba. Spune gândului tau:
“Adu-ti aminte de judecata cea înfricosatoare a lui Dumnezeu si de
rusinea ce o vor suferi cei ce fac cele spurcate.” Lupta deci cu putere
împotriva gândurilor tale si vei afla prin rugaciunea sfintilor ajutorul
lui Dumnezeu.
ˇ Din negrija, uitare si nepasare mintea se orbeste treptat si
ajunge sa ia aminte la cel pe care-l poftesti, apoi graieste omul cu el
nascocind motive ca sa-i graiasca si sa sada împreuna cu el venind
astfel pe toate caile la împlinirea poftei sale. A lasa gândul sa
zaboveasca în acestea înseamna a mari razboiul care duce în cele din
urma la cadere sigura, daca nu cu trupul, macar cu duhul prin îndulciri.
Si asa ajunge omul sa-si aprinda singur foc în sine. Însa inima celui
ce voieste cu adevarat sa se mântuiasca se teme sa primeasca samânta.
ˇ Cel trimis la Judecata de apoi în iad e descoperit cu toate
faptele lui de rusine în fata tuturor, fapte pe care nici cel mai
sofisticat rationament nu le mai poate acoperi pentru vreunii mai naivi.
Iadul va locul celor cinici care-si recunosc fara rusine caracterul
urât al faptelor lor – este o resemnare într-o stare de scârba pe care
si-o recunosc toti în mod reciproc.Castitatea, fecioria, curatia – curvia, desfrânarea
ˇ A descrie toate lucrarile cele rele ale dracilor mi-e cu
neputinta, iar a însira cu de-amanutul mestesugirile lor mi-e rusine,
sfiindu-ma de cititorii mai simpli. Totusi asculta unele viclenii ale
duhului curviei. Când cineva a dobândit nepatimirea partii poftitoare si
gândurile de rusine s-au racit, atunci arata barbati si femei jucând
împreuna si-l face pe pustnic sa priveasca lucruri si forme de rusine.
Ispita aceasta însa nu e printre cele ce tin multa vreme, deoarece
rugaciunea neîncetata si mâncarea foarte împutinata, privegherea si
îndeletnicirea cu contemplatiile duhovnicesti o alunga ca pe un nor fara
ploaie. Uneori se atinge însa si de trupuri, stârnind într-însele
fierbinteala dobitoceasca. Si alte nenumarate mestesugiri unelteste
vicleanul acesta, pe care nu e nevoie sa le mai raspândim si sa le mai
încredintam scrisului. Fata de astfel de gânduri foloseste si aprinderea
mâniei, pornita împotriva dracului. De aceasta mânie se teme el mai
mult, când se aprinde împotriva acestor gânduri si îi strica planurile
despre ea e vorba când se zice: “Mâniati-va si nu pacatuiti”. Ea da
sufletului în ispite o folositoare doctorie. Dar uneori si mânia aceasta
e imitata de dracul mâniei. Aceasta plasmuieste chipurile parintilor,
sau ale unor prieteni si rudenii, ocarâti de oameni nevrednici si prin
aceasta misca mânia pustnicului si-l îndeamna sa zica sau sa faca vreun
rau celor ce i s-au aratat în minte. La acestea trebuie sa fie monahul
cu luare aminte si îndata sa-si smulga mintea de la astfel de chipuri,
ca nu cumva, zabovind pe lânga ele, sa se pomeneasca în vremea
rugaciunii taciune ce se mistuie de foc. În ispite de acestea cad mai
ales cei iuti la mânie si cei ce usor se prind la harta, care sunt
departe de rugaciunea cea curata si de cunostinta Mântuitorului nostru
Iisus Hristos. (Evagrie Ponticul)4
ˇ Chiar daca ti se pare ca esti cu Dumnezeu, pazeste-te de
dracul curviei, caci este foarte înselator si cât se poate de pizmas si
vrea sa fie mai iute si mai ager ca miscarea si trezirea mintii tale, ca
sa o desfaca si de Dumnezeu, când îi sta înainte cu evlavie si frica.
(Evagrie Ponticul)4
ˇ Foarte potrivit s-a adaugat apoi la cuvintele: „pe piept si pe
pântece”, cuvântul „vei umbla”. Caci placerea nu stapâneste asupra
celor ce stau pe loc si sunt linistiti, ci asupra celor ce sunt mereu în
miscare si plini de tulburare. Dar mai mult decât din acestea, pornirea
spre desfrâu vine din lacomia pântecelui. Din acest motiv si firea,
voind sa arate apropierea acestor patimi, a numit organele de împreunare
„cele de sub pântece”, aratând înrudirea lor prin vecinatate. Caci daca
slabeste aceasta patima, slabeste din saracirea celei de deasupra, iar
daca se aprinde si se întarâta, de acolo îsi primeste puterea. Dar
lacomia pântecelui nu numai ca o hraneste si o alapteaza pe aceasta, ci
si alunga toate virtutile. Caci stapânind si tinând ea puterea, cad si
se nimicesc toate virtutile: înfrânarea, cumpatarea, barbatia, rabdarea
si toate celelalte. Aceasta a aratat-o Ieremia acoperit, zicând ca mai
marele bucatarilor din Babilon a darâmat de jur împrejur zidurile
Ierusalimului, numind prin mai marele bucatarilor patima lacomiei. Caci
precum mai marele bucatarilor îsi da toata silinta sa slujeasca
pântecele si nascoceste nenumarate mestesuguri ca sa produca placeri,
tot asa lacomia pântecelui pune în miscare tot mestesugul ca sa
serveasca placerii în vremea foamei; iar felurimea mâncarilor darâma si
surpa la pamânt întaritura virtutilor. De fapt mâncarile gustoase si
mestesugit drese se fac unelte de darâmare ale virtutii bine întarite,
clatinând si darâmând statornicia si taria ei. Pe de alta parte, precum
belsugul alunga virtutile, tot asa putinatatea surpa întariturile
pacatului. Caci asa cum mai marele bucatarilor din Babilon a darâmat
zidurile Ierusalimului, adica ale sufletului pasnic, tragându-l cu
mestesugul bucatariei spre placerile trupului, tot asa pâinea de orz a
israelitilor, rostogolindu-se, a rasturnat corturile madianitilor.
Fiindca hrana saracacioasa, rostogolindu-se si înaintând mult, risipeste
patimile curvie. Caci madianitii poarta simbolul patimilor curviei,
fiindca ei sunt cei ce au dus desfrânarile în Israil si au amagit mare
multime dintre tineri. Si foarte potrivit zice Scriptura ca Madianitii
aveau corturi, iar Ierusalimul zid, caci toate cele ce înconjoara
virtutea sunt întarite si sigure, iar cele ce sustin pacatul sunt forma
si cort, nedosebindu-se întru nimic de nalucire. (Nil Ascetul)4
ˇ Caci vietuirea potrivit cu firea ne-a fost rânduita aceeasi
noua si dobitoacelor, de catre Facator. „Iata v-am dat voua, zice
Dumnezeu catre oameni, toata iarba câmpului, ca sa fie voua si
dobitoacelor spre mâncare”. Primind deci împreuna cu necuvântatoarele o
hrana de obste, dar stricând-o prin nascocirile noastre într-una mai
desfatatoare, cum nu vom fi socotiti, cu drept cuvânt, mai necuvântatori
decât acelea, daca dobitoacele ramân între hotarele firii, neclintind
nimic din cele rânduite de Dumnezeu, iar noi, oamenii cinstiti, cu
ratiune, am iesit cu totul din vechea rânduiala? Caci care sunt
fripturile dobitoacelor, care sunt nenumaratele mestesuguri ale
placintarilor si bucatarilor, care stârnesc placerile ticalosului de
pântece? Oare nu iubesc acelea vechea simplitate, mâncând iarba si
îndestulându-se cu ce se nimereste si folosindu-se de apa râurilor, dar
si de aceasta destul de rar? De aceea le sunt putine si placerile de sub
pântece, pentru ca nu-si aprind dorintele cu nici o mâncare grasa,
încât nici nu stiu totdeauna de deosebirea între barbatus si femeiusca.
Caci un singur timp al anului le stârneste aceasta simtire, când legea
firii le-a rânduit împreunarea pentru însamântarea aceleiasi specii,
spre pastrarea neamului; în cealalta vreme asa de mult se înstraineaza,
încât uita cu totul de o astfel de dorinta. Dar oamenilor, pofta
nesaturata dupa placerile desfrânate, odraslita din belsugul si
felurimea mâncarilor, le-a semanat dorinte furioase, neîngaduindu-le
patima sa se linisteasca în nici o vreme. (Nil Ascetul)4
ˇ Trupul daca e gras si tânar, sau plin de must, când e atâtat
de amintiri cauta sa împlineasca cu patima cele cuprinse în ele, fiind
împins de pofta, sau savârseste uneori necuratii în vis ori în somn.
Caci chiar daca nu a avut cineva amestecate cu femeia la aratare si e
socotit cast, feciorelnic si curat de oameni, ba chiar are renume de
sfânt, înaintea lui Dumnezeu, care vede cele ascunse, e socotit ca
spurcat, desfrânat si necumpatat; si pe dreptate va fi osândit în ziua
aceea, de nu va plânge si nu se va tângui, topindu-si trupul necontenit
cu posturi, privegheri si rugaciunii, iar mintea lecuindu-si-o si
îndreptându-si-o prin amintiri sfinte si prin meditarea cuvântului
dumnezeiesc, aducând pocainta cuvenita lui Dumnezeu, înaintea caruia a
si cugetat si facut relele. Fiindca nu minte glasul care a zis: „Iar eu
va zic voua: tot cel ce priveste la femeie spre a o pofti pe ea a si
preacurvit cu ea în inima sa”. De aceea e de folos tânarului sa nu se
întâlneasca, de e cu putinta, deloc cu femei, chiar de sunt socotite
sfinte. Iar de se poate, sa vietuiasca despartit chiar si de oameni,
caci atunci poarta razboiul mai usor si îl cunoaste mai bine; mai ales
daca va fi cu luare aminte la sine însusi si va petrece în cumpatare, cu
putina bautura de apa, în priveghere multa si rugaciuni, si se va sili
sa fie împreuna cu Parinti duhovnicesti încercati, lasându-se înteleptit
si calauzit de ei. (Marcu Ascetul)4
ˇ Definitia curatiei: simtire pururi lipita de Dumnezeu. (Diadoh al Foticeii)4
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.