Intrucat exista o curvie lucrata in suflet sau cu gandul si o curvie trupeasca, lupta impotriva uneia dintre aceste forme presupune, de fapt, lupta impotriva ambelor si mai ales lupta impotriva cauzelor ultime a lor, care este curvia cu gandul.
Toti ascetii rasariteni, cunoscand foarte
bine ravagiile pe care le produce aceasta patima asupra trupului si a
sufletului celui bolnav de ea, staruie indeosebi asupra tratamentului ei
sufletesc. Iar acest tratament presupune, pe langa alungarea imaginilor
si amintirilor care pot deveni o tentatie pentru un suflet nedeplin
exersat in cele duhovnicesti, pe langa evitarea convorbirilor prea
familiare si indelungate cu persoanele de celalalt sex care ar putea sa
ne produca ispite, pe langa respingerea vorbelor sau a glumelor
indecente, a luxului de imbracaminte, si alaturi de o paza a simturilor
si o infranare a trupului preocupare si infranare duhovniceasca.
Iar aceasta se realizeaza prin rugaciune smerita si staruitoare, prin
priveghere, prin citirea deasa a Sfintelor Scripturi si meditarea deasa
asupra lor, intr-un cuvant nu numai prin paza trupului si a simturilor,
cat mai ales prin trezvie sau atentie si paza duhovniceasca.
Sfantul Ioan Scararul ne spune: „Cel ce incearca sa opreasca acest
razboi numai cu infranarea este asemenea celui ce inoata cu o singura
mana si se straduieste sa se izbaveasca de ocean. Uneste smerenia cu
infranarea. Caci fara cea dintai, cea de a doua este nefolositoare”. Si
mai departe zice: „Vazut-am pe cel necurat prea inaltandu-se,
ridicandu-se, tulburandu-se si infuriindu-se in mine ca cedrii
Libanului. Si am trecut prin infranare si iata nu mai era mania lui ca
inainte. Si l-am cautat smerind cugetul meu, si nu s-a aflat in mine
locul lui si urma lui” (Psalm 36, 35-36).
Iar Sfantul Maxim Marturisitorul arata ca: „Smerenia si reaua patimire
elibereaza pe om de tot pacatul. Cea dintai taie patimile sufletului,
cea de-a doua pe ale trupului”. Aceasta o spune si Sfantul Prooroc David
cand se roaga lui Dumnezeu zicand: „Vezi smerenia mea si ostenala mea
si-mi iarta toate pacatele mele” (Psalm 24, 19).
Prin urmare, rezistenta si razboiul nostru trebuie sa fie indoit, el presupune, pe de o parte:
– infranarea trupeasca – postul in sine, ajutat de osteneala si lucrarea
mainilor, prin care se da ocupatie trupului, iar tensiunea si energiile
sale se canalizeaza intr-un scop practic;
– „stiinta spirituala” – despre care vorbeste Sfantul Ioan Casian, adica
trezvie, cunoasterea si controlarea foarte buna a gandurilor rele, ce
ne instiga la pacat si pastrarea cugetarilor bune, folositoare
sufletului, aducatoare de pocainta si de mantuire.
Una dintre armele cele mai eficiente impotriva duhurilor rele este
ascultarea in viata de obste. Sfantul Ioan Scararul ne invata:
„Nepatimirea trupului castigata din linistire, apropiindu-se de multe
ori de lume, nu ramane neclintita. Dar cea care se naste din ascultare,
este pretutindeni cercata si neclatinata”.
Vietuirea in viata de obste sub ascultare este mai mare decat linistirea
de unul singur in pustie, pentru ca ascultarea nu este pandita de
mandrie. Iar cel din viata de obste vine in contact cu oamenii si nu
cade usor din pricina lor. Pe langa acestea, s-a obisnuit sa asculte
intotdeauna de sfatul duhovnicului sau si prin el de Dumnezeu.
Insistand asupra acestor mijloace de izbavire din lucrarea si gandurile
cele necurate ale desfranarii, Sfantul Ioan Casian adauga, cu privire la
infranarea trupeasca canonisirea trupului prin munca, insingurarea,
pentru a evita cauzele si circumstantele exterioare ale producerii
pacatului, linistirea sufleteasca si trupeasca.
„Dintre accesoriile infranarii sufletesti, el ne recomanda: curatirea
inimii, cainta inimii, curatirea cu grija a celor ascunse ale ei,
stapanirea vointei si a constiintei noastre, caci, Mantuitorul nostru
Iisus Hristos ne spune ca din ea pornesc toate gandurile rele,
uciderile, adulterele, desfranariie, hotiile si marturiile mincinoase”
(Matei 15, 18-19).
De mare folos in aceasta lupta de inlaturare a gandurilor pacatoase ne
sunt rugaciunea fierbinte catre Hristos pentru omorarea patimilor si
dobandirea virtutilor; citirea si cugetarea asupra scrierilor sfinte:
Sfanta Scriptura si Sfintii Parinti.
Mintea, astfel ocupata si indemnata spre lucrarea faptelor celor bune,
nu mai are ragazul sa-si nascoceasca si sa elaboreze scenarii erotice si
chiar daca este sagetata de diavol cu astfel de idei, le respinge prin
rugaciune si cu puternicul nume al Domnului Iisus Hristos.
Daca totusi linistea si echilibrul mintii noastre au fost tulburate de
astfel de ganduri si ispite, cand ni s-a strecurat in minte „amintirea
trupului femeiesc”, si dezmierdarile pe care ni le poate produce,
Sfantul Ioan Casian ne recomanda „sa ne grabim s-o alungam cat mai iute
dinauntrul nostru, punandu-ne in fata mai intai amintirea mamei, a
surorilor, a rudelor sau a anumitor femei pioase”, sau a sfintelor.
Sa ne ridicam mintea la cele sfinte, cugetam tainic in inima noastra:
„Daca femeia aceasta este atat de frumoasa, dar Maica Domnului nostru
Iisus Hristos cat este de Preamarita, Preasfanta, Preacurata si
Preafrumoasa!”
„Domnul a pus frumusetea in zidirile sale, ca oamenii sa-si inalte
mintea si sa cunoasca pe Ziditorul lor. Si cu cat este mai frumoasa o
creatie dumnezeiasca, si frumusetea ei te atrage s-o iubesti, cu atat
mai mult trebuie sa ai cunostinta sa aprinzi inima ta cu dragoste catre
Creatorul ei. Caci frumusetea nu o are omul de la sine, adica de la
trup, ci vine de la suflet. Iar cand sufletul se va desparti de trup va
ramane grozav de urat, toata frumusetea lui se risipeste, caci sufletul
este pricina frumusetii, ca chip si asemanare a lui Dumnezeu. Si de la
Dumnezeu primesc stralucirea si frumusetea toata creatia.
Deci, iubeste mai ales sufletul si nu pofti frumusetea desarta, care se
vestejeste cu putina boala si cu moartea. Proorocul Isaia aseamana
frumusetea trupului cu iarba, care astazi este verde si maine uscata;
dimineata frageda si seara vesteda. Astfel se stinge si frumusetea
tineretii!
Deci cand vezi o fata frumoasa, socoteste cata stricaciune si
intinaciune este ascunsa pe dinlauntru la frumusetea zugravita a firii,
si adu-ti aminte cum se face dupa moarte. Nu ce este de fata, ci ce va
fi in viitor, socoteste. Nu privi trupul, ci cerceteaza duhul. Caci
precum este cerul mai frumos decat pamantul, asa si sufletul este mai
frumos decat toate zidirile acestei lumi. Si de ar fi cu putinta sa
vedem frumusetea aceasta cu ochii trupesti, am defaima orice frumusete
pamanteasca.
Dar ca sa nu ne mandrim, precum au
patimit unii ingeri, de aceea nu voieste Domnul ca sa vedem aici
frumusetea sufletului nostru. Fa dar in asa chip si te osteneste sa-ti
infrumusetezi sufletul si sa-l impodobesti cu fapte bune, ca sa castigi
frumusetea pe care o poftesti.
Daca voiesti sa fii pururea frumos, spala sufletul tau cu lacrimile
pocaintei, si-ti chinuieste trupul cu postiri si rugaciuni si in Rai te
vei bucura stralucind ca soarele. De esti acum batran, bolnav si trecut,
acolo vei fi tanar, sanatos si frumos ca un inger, daca vei pazi
curatia ca sa-ti infrumusetezi sufletul. Iar daca esti acum cu trupul
frumos, iar sufletul il intinezi cu pacatele, vei invia atunci trist si
urat la chip. Asadar nu pofti frumuseti trecatoare si desarte,
aducandu-ti aminte de marile pagube ce s-au facut din pricina aceasta.
Frumusetea fetelor lui Cain a fost pricina pentru care a pierit toata
lumea prin Potop. Multe rautati si pagube se fac pururea, pentru pricina
aceasta, nu numai sufletului, ci si trupului. Pentru ca desfranarea
inlatura vitejia, scurteaza viata, strica frumusetile trupului, iti
risipeste averea, pierzi cinstea si faima. Aceasta aduce boala si alte
multe rele, de care poti sa scapi cu ajutorul lui Dumnezeu, de vei face
invataturile mai inainte scrise.
De aceea mai invata ca: „Mare este cel ce ramane nepatimitor la
atingere. Dar mai mare, cel ce ramane neranit de vedere si a biruit
vederea focului (focul unei frumuseti trupesti) prin gandul la
frumusetea celor de sus”.
Insa: „Altul este cel ce are pe tiran (diavolul desfranarii) legat prin
nevointe. Altul pe cel ce-l are legat prin smerenie si altul cel ce-l
are legat prin descoperire dumnezeiasca. (Sfantul Ioan Scararul pune
aici prezenta simtirii lui Dumnezeu in inima mai presus de smerenie.
Insa fara smerenie nu are loc simtirea prezentei lui Dumnezeu.) Cel
dintai se aseamana luceafarului; al doilea lunii pline, iar al treilea,
soarelui stralucitor. Dar fiecare din ei au petrecere in ceruri”.
Sfantul Ioan Casian considera ca dovada deplina a libertatii fata de
aceasta patima lipsa ispitelor de acest fel, in timpul somului si apatia
fata de ele in stare de veghe, netrezirea poftei, in nici o ocazie.
Iar Sfantul Ioan Scararul ne spune urmatoarele: „Mi-a istorisit cineva o
pilda foarte inalta de curatie (castitate). Vazand cineva, (Sfantul
Ierarh Non) zicea, o frumusete deosebita, slavea foarte pe Facatonil din
acest prilej si numai de vederea ei era miscat la iubirea lui Dumnezeu
si-i izvorau lacrimile. Daca unul ca acesta are totdeauna, in asemenea
prilejuri, o astfel de simtire si lucrare, a inviat nestricacios inainte
de invierea de obste”.
Lupta impotriva acestei patimi este grea, iar razboiul impotriva ei este
terminat cu biruinta de foarte putini. Oricat am lupta noi impotriva
ei, ea este „greu de combatut si cu neputinta de biruit” prin propriile
noastre puteri, neputand fi distruse deplin de catre noi insine, ci doar
cu ajutorul lui Dumnezeu care ne spune: Fara Mine nu puteti face nimic
„(Ioan 5, 15). Acesta subliniaza, inca o data, valoarea rugaciunii catre
Dumnezeu, prin care cerem intarirea puterilor noastre slabite intr-o
astfel de lupta, de violenta ei. Prin curatia trupului si a sufletului
de patimi, in adancul lor lucreaza Hristos, Cel Care, in aceasta lupta
duhovniceasca, ne-a fost frate si ajutor.
Sfantul Ioan Casian subliniaza ideea necesitatii ajutorului dumnezeiesc
in razboiul duhovnicesc, aratand ca dracul curviei „nu inceteaza de a
razboi pe om, pana nu va crede omul cu adevarat ca nu prin straduinta si
nici prin osteneala sa, ci prin acoperamantul si ajutorul lui Dumnezeu
se izbaveste de boala aceasta si se ridica la inaltimea curatiei.
Biruinta deplina asupra acestei patimi este mai presus de fire si are
nevoie de ajutorul lui Dumnezeu.
De aceea ne invata Sfantul Ioan Scararul: „Cel ce a alungat cainele
acesta (diavolul desfranarii) cu rugaciunea se aseamana celui ce se
lupta cu un leu. Dar cel ce il infrange pe acesta cu impotrivirea in
cuvant se aseamana celui ce-si urmareste pe dusmanul lui. (impotrivirea
prin cuvant este contrazicerea lui, dar acest lucru se poate face numai
daca se va smeri cineva mai intai pe sine prin rugaciune.) Iar cel ce a
nimicit cu totul navala lui, desi se afla inca in trup, s-a sculat din
sicriu”. (A inviat duhovniceste, are un trup, dar indumnezeit.) De aceea
„Pune inaintea Domnului slabiciunea firii tale, cunoscand neputinta ta,
si vei lua darul (harisma n. tr.) nepatimire pe nesimtire”.
Cuviosul Paisie Aghioritul ne zice: „Prea Bunul Dumnezeu ne da la
fiecare puteri si harisme pe care insa diavolul cauta sa ni le schimbe
in rau. Astfel de harisme sunt, spre exemplu, marimea de suflet si
sensibilitatea. Pe omul sensibil, diavolul il face adesea sa exagereze
lucrurile, ca sa nu poata trece peste o greutate sau daca reuseste sa
lucreze putin, iar apoi renunta, il face sa deznadajduiasca, sa se
chinuie si in cele din urma sa se epuizeze.
In schimb, daca crestinul ar spori duhovniceste, sensibilitatea cu care
s-a nascut va deveni cereasca. Dar daca o lasa s-o exploateze diavolul,
crestinul se va pierde in pacate din ce in ce mai mari. Pentru ca daca
crestinul nu-si sporeste harismele sale, atunci le va exploata spre rau
diavolul. Si in loc sa fie recunoscator lui Dumnezeu, le va spori spre
pierzarea sa”.
Astfel crestinul care are o mare sensibilitate poate sa sporeasca
aceasta harisma prin traire duhovniceasca, ajungand sa aiba bucurii
ceresti si pacea duhovniceasca a sufletului. Diavolul, insa, se va
stradui sa-l canalizeze spre senzualitate (lacomia pantecelui, pacate
trupesti si impotriva firi etc).
Un exemplu concludent in aceasa privinta este Cuvioasa Maria Egipteanca,
care de la varsta de 12 ani ducea o viata desfranata si, dupa cum
marturisea, nu o facea pentru bani. Apoi, cu ajutorul harului
dumnezeiesc si prin nevointa crestina a ajuns la o inalta vietuire
duhovniceasca, iar la sfarsitul vietii sale pamantesti, Dumnezeu a
asezat-o in ceata sfintilor. Din aceasta viata pilduitoare aflam ca cei
care au o mare sensibilitate si diavolul i-a impins sa traiasca in mari
pacate, prin pocainta si cu ajutorul harului dumnezeiesc pot ajunge la o
inalta vietuire duhovniceasca.
„Vindecarea de patima desfranarii presupune, asadar, paza inimii si a
mintii, prin trezvie duhovniceasca si discernamant spiritual,
respingerea gandurilor, amintirilor si a fanteziilor de aceasta natura,
lectura duhovniceasca, ascultarea de un parinte duhovnicesc si
marturisirea tuturor gandurilor noastre lui, paza trupului si a
simturilor, fuga de ispita si de ocazia de pacat, fecioria sau casatoria
si disciplina conjugala”.
pr. Hristofor Panaghiotis
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.