Mai mult chiar decât Crăciunul, Boboteaza era un eveniment însemnat
datorită practicilor rituale cu semnificaţii profunde în întâmpinarea
cărora se făceau pregătiri speciale. Era mai întâi Ajunul Bobotezei, zi
de post şi de mare evlavie, în care aşteptam să vină crucioii să ne
iordănească, să sărutăm crucea şi să fim botezaţi cu apă sfinţită. Mama
mă pregătise anume pentru ziua asta, în care trebuia să ne păstrăm
fără de păcat, să postim şi să ne rugăm. Ca să-mi uşureze situaţia, îmi
spunea concesiv: „Măcar două zile pe an să postim, în Ajunul Bobotezei
şi-n Vinerea Mare a patimilor lui Iisus”. Aşa mă îndemna, cu dragoste
şi blândeţe, mama.
Era o iarnă geroasă cu multă zăpadă şi un ger năprasnic. Mama
avusese grijă să primenească cât mai bine casa: curăţise soba, spălase
lădoaiele, laiţele şi podelele, schimbase aşternutul paturilor peste
care întinsese covoarele noi ţesute de ea în iarna trecută. Eram doar
abia mutaţi în casă nouă. A terminat de făcut lumânarea. O privisem cu
interes şi mirare cum modelează între palmele ei calde ceara de albine
pe firul de feştilă, cum o întinde, o înalţă într-o parte, iar
într-alta o învârte cu îndemânare într-un căuc, care cine ştie ce rol
magic avea înafară de acela de suport. După ce a pus măsăriţa albă cu
vrâste roşii pe un margin şi cipcă, şi, aşezat pe ea, blidul cu grâu
numai firul lui, mama a pus acolo şi lumânarea ce avea s-o aprindă
numai în momentul în care aveau să intre crucioii. Aşa că mama mi-a
încredinţat mie sarcina de a vedea când vin ei şi a o anunţa. Trebuia
să-i primim cu uşile deschise.
Am ieşit afară. Gerul parcă se mai potolise. Tata lărgise cu
lopata cărarea înspre carpen, iar acum o lărgea pe cea dinspre fântână
şi Codreşti de unde aveau să vină crucioii. Toată preajma era într-o
pace adâncă. Strălucea puternic soarele peste întinderea nesfârşită a
covorului de zăpadă. Privirile îmi erau aţintite spre şura popii şi
spre Bonţăşti. Întârziau să apară. A mai durat o vreme până când i-am
văzut venind pe cărare, un grup de 3-4 oameni în haine groase de iarnă,
cu cioareci de lână şi vestoane de pănură, pe cap cu căciuli ţuguiate
imense. Ei trebuie că erau, dar mie mi se părea că văd magii din
poveste. Am alergat în casă să-i duc mamei vestea. „Pe unde sunt?”, m-a
întrebat ea liniştită, de parcă nu s-ar fi întâmplat un fapt
extraordinar, „ieşi şi mă anunţă când intră la noi în grădină”. Erau
deja acolo. Nu ştiu cum ajunseseră atât de repede. Am alergat şi i-am
spus mamei, ea a aprins liniştită lumânarea şi-a deschis uşa şi portiţa
târnaţului: „În Iordan botezându-te Tu, Doamne, închinarea Treimii
s-au arătat...”.
Cuvintele cântate ale crucioilor sporeau fără de
margini misterul. Pogorârea Sfântului Duh îmi părea absolut reală.
Preotul ne-a dat, pe rând, fiecăruia să sărutăm crucea şi ne-a stropit
pe creştet cu apă sfinţită, mai întâi părinţii, mai apoi noi, copiii,
dup care a stropit cu buchetul de busuioc sub formă de cruce peretele
cu icoane şi-apoi toată casa. Câţiva stropi de apă sfinţită mi-au
nimerit reci pe obrajii înfierbântaţi de emoţie. Unul dintre crucioi a
luat lumânarea şi-a stins-o între boabele de grâu din blid, care aveau
să fie vărsate peste grâul de sămânţă din coş întru bună rodire.
Toată casa se umpluse de mirosul de busuioc şi cel de fumul
din lumânarea stinsă între boabele umede de grâu, dar şi de miresmele
dulci ce se răspândeau din zeama de fructe uscate, din care erau
poftiţi să mănânce crucioii întru cinstirea şi norocirea casei. Măcar
că se grăbeau, aducătorii mesajului divin s-au aşezat la masă, iar până
ce mama a turnat miraculoasa zeamă în blide, au adus laudă şi har
gospodarului: „Frumoasă casă ţi-ai durat, măi Gheorghe. Văd ca ţi-ai
făcut şură cu două poieţi. Să le folosiţi sănătoşi”, a grăit cantorul
căruia rangul îi dădea întâietate la vorbă, să laude vrednicia omului. A
mai spus fiecare dintre ei câte ceva despre problemele zilnice şi
despre vreme. Îi ascultam şi-i priveam cu mirare, crucioii nu mai erau
magii pe care-i văzusem venind pe cărăruie ca să vestească Botezul
Domnului, îşi pierdeau treptat-treptat aura din timpul vestirii
pogorârii Sfântului Duh. Era totuşi de mirare că ei o puteau face.
Curând crucioii au plecat, ducând cu ei o parte din misterul
momentului. I-am privit îndepărtându-se pe cărăruia dinspre carpen până
ce au trecut dunga înspre alte case şi familii cărora aveau să le ducă
Bunăvestirea.
Toată familia era reunită în camera de zi în care fusese
săvârşit ritualul, în care se instalase ceva din atmosfera sacră a
bisericii. Mama a pus oala cu zeamă de fructe pe masă şi-a pus în
farfuria fiecăruia dintre noi câte un polonic din miraculoasa zeamă,
anume făcută pentru slăvirea sărbătorii. Tata a întins primul lingura
spre blidul cu zeamă, sorbind cu vârful buzelor tainica mâncare, i-a
urmat mama, apoi noi, copiii, am început să mâncăm, cu sfială. Curând am
descoperit în blid prunele, doar câteva, cu care am zăbovit mult timp
în gură pentru a le reţine aroma. Atmosfera de religiozitate din timpul
troparului şi-a sărutării crucii se prelungea, zeama ce-o mâncam
resimţind-o ca pe o slăvită împărtăşanie. Lumina amiezii parcă sporise.
În cameră nu se mai auzeau decât duduitul focului şi zgomotul uşor al
lingurilor care atingeau marginile blidului pentru a nu cădea
picăturile de zeamă pe masă.
În dimineaţa zilei următoare ne-am trezit în aceeaşi
atmosferă de pace. Era totuşi ceva schimbat acolo. Mama adusese din
cealaltă cameră hainele de sărbătoare ale ei şi ale tatii, cu care
aveau să se îmbrace la râu la sfinţirea apei. Afară reizbucnise gerul
şi, dacă pentru tata totul era mai simplu (el avea să îmbrace cioarecii
de pănură şi haina de postav, iar în picioare avea să încalţe
frumoasele lui cizme), pentru mama era mai greu. Nu se putea decide să
ia scurta de barşon sau cojocul primit cadou de la bunica Maria când
s-a căsătorit. În cele din urmă, mama a hotărât să îmbrace cojocelul.
Asistam într-un fel la un proces de renaştere misterioasă. Fiecare
haină luată le schimba părinţilor înfăţişarea, ca, în final, să
constatăm cu uimire copilărească şi admiraţie că părinţii noştri
deveniseră nişte oameni maiestuoşi. Niciodată n-am văzut-o pe mama atât
de elegantă şi de frumoasă, iar tata dobândise o măreţie necunoscută.
Şi nu se putea să fie altfel, căci în ziua aceea le era hărăzit să fie
martori ai Sfinţirii Apelor. Marea slujbă de sfinţire la
Crucea din faţa podului de peste Râu avea să fie săvârşită de mai mulţi
preoţi, veniţi acolo de la cele cinci biserici din satele comunei.
Evenimentul era unul epocal, pentru că se înfăptuia cu
adevărat sfinţirea apei şi a oamenilor. Oamenii aveau să primească din
ciuberele uriaşe de lemn de brad apa sfinţită cu care aveau să
stropească locuinţele, grajdurile, vitele, în primăvară semănăturile.
Mama pregătise şi ea cauta, legând de toartă ciucuri şi panglici
multicolore, iar înăuntru pusese buchetul de busuioc. I-am văzut gata
de plecare. Pe năframa neagră de mătase a mamei străluceau bănuţi mici
de aur. Sub ghetele ei noi a scârţâit zăpada. Tata o însoţea
îndeaproape, un fel de cavaler al adevărului. Purta în mâna dreaptă, cu
mişcări de încântare, frumoasa lui cârjă.
– Să mai puneţi câte un lemn pe foc, ne-a îndemnat de la
portiţă mama. Aveţi grijă să nu ieşiţi dezbrăcaţi afară. E ger şi vă
îmbolnăviţi.
Îmi privisem atunci, pe la 6 ani, în admiraţie părinţii la
vârsta maximei lor împliniri. Mama trebuie să fi avut 35-36 de ani, iar
tata ceva mai mult. Tocmai se terminase războiul şi oamenii sperau să
trăiască în pace. Credinţa era cea care le dădea putere.
La întoarcerea acasă, mama ne-a spus, cum a putut ea mai
bine, că la Râu a fost mare rugăciune şi evlavie. Parcă în acest an a
fost la rugăciunea de sfinţire a apei mai multă lume ca niciodată...
Rezultatul rugăciunii era cana cu apă sfinţită, din care mama avea să
ne dea să bem doar a doua zi, pe nemâncate.
– Azi s-au sfinţit cu adevărat toate apele, şi cea din fântâna noastră şi cea de la izvor?, am întrebat-o.
– Toate, şi cea de la fântână şi de la izvor.
– Atunci pot să mă duc să beau?
Mama m-a privit înduioşată:
– Da, desigur, poţi să bei... Azi s-a coborât peste toate apele harul Sfântului Duh...
Ziua fusese plină de har, căci Duhul Sfânt s-a arătat oamenilor în chip de porumb şi s-a auzit glasul Tatălui: Acesta este Fiul meu iubit întru care am binevoit...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.