În această lună, în ziua a douăzeci şi şaptea, pomenirea Sfântului Apostol, întâiul mucenic şi arhidiacon Ştefan, unul din cei şapte diaconi.
S-a făcut
odată întrebarea între iudei, saduchei, farisei şi elini despre Domnul
nostru Iisus Hristos. Unii spuneau că este prooroc, alţii că este
înşelător, iar alţii că e Fiul lui Dumnezeu. Atunci Ştefan a stat pe
loc înalt şi a binevestit tuturor pe Domnul nostru Iisus Hristos,
zicând: "Bărbaţi fraţi, pentru ce s-au înmulţit răutăţile voastre şi
s-a tulburat tot Ierusalimul? Fericit este omul care nu s-a îndoit în
Hristos. El este Cel ce a plecat cerurile şi S-a pogorât pentru
păcatele noastre şi S-a născut din Sfânta şi curata Fecioara, cea
aleasă înainte de întemeierea lumii. El a luat neputinţele noastre şi a
purtat slăbiciunile noastre. Pe orbi i-a luminat, pe leproşi i-a
curăţit, pe demoni i-a izgonit". Când l-au auzit grăind aşa, l-au dus
în sinedriu la arhierei, că nu puteau să stea împotriva înţelepciunii
şi duhului cu care grăia.
Intrând înăuntru au adus nişte bărbaţi care au zis: "L-am auzit că a grăit cuvinte de hulă împotriva locului celui sfânt şi a Legii" şi alte cuvinte, aşa precum se scrie în Faptele Apostolilor. Şi când s-au uitat la el au văzut faţa lui ca faţa de înger. N-au mai putut răbda ruşinea biruinţei; l-au lovit cu pietre şi l-au omorât. Iar sfântul se ruga pentru ei zicând: "Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!". Dumnezeiescul şi întâiul mucenic Ştefan, prin aşa socotita lui cădere, a doborât pe împotrivă-luptătorul diavol şi s-a odihnit cu somnul cel dulce, arătând minunate moaştele sale. Nişte bărbaţi evlavioşi au luat acele sfinte moaşte, le-au pus într-o raclă făcută din lemn de Persia, l-au acoperit şi l-au aşezat alături de templu. Gamaliel, învăţătorul de Lege, şi Avelvus, fiul lui, crezând în Hristos, au fost botezaţi de apostoli.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Teodor Mărturisitorul, fratele lui Teofan poetul.
Cuviosul Părintele nostru Teodor Mărturisitorul împreună cu Teofan, fratele lui, a trăit pe vremea împăratului Teofil. Au grăit cu îndrăznire mare pentru cinstitele şi sfintele icoane. Pentru aceasta, din porunca împăratului Teofil, luptătorul împotriva sfintelor icoane, au fost bătuţi fără de milă, li s-au scris stihuri pe frunte şi au fost trimişi în surghiun. În surghiun marele luptător Teodor a plecat la Domnul. Se spune că un bătrân mare era de faţă la plecarea lui către Domnul şi că a auzit atunci cântări de îngeri (aşa cinstea Dumnezeu pe slujitorul Său) şi că el era unul din cei ce cântau.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului părintelui nostru Teodor, arhiepiscopul Constantinopolului.
Cuviosul Părintele nostru Teodor, născut şi crescut în Constantinopol, a trăit pe vremea preabinecredinciosului împărat Constantin Pogonatul. Pentru evlavia lui cea mare a ajuns preot al bisericii celei mari, apoi sincel şi schevofilax. La moartea patriarhului Constantinopolului, silit de tot senatul şi de însuşi împăratul, dar mai bine spus de Sfântul Sinod, i s-a încredinţat păstorirea Bisericii. Ocârmuind bine Biserica doi ani şi trei luni, s-a mutat la Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Luca Triglinu, cel din Muntenia, care cu pace s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Mucenic si Arhidiacon Stefan(+33).

Iar ei, auzind aceasta, se certau cu dansul, graind impotriva. Si, hulind pe Domnul cel propovaduit, l-au dus pe Stefan la adunarea sfatului, la arhierei, ca nu puteau sta impotriva intelepciunii si duhului care vorbea, precum scrie la Faptele Apostolilor.
Si au adus martori mincinosi, care au zis: "Noi l-am auzit pe acesta graind cuvinte de hula impotriva Templului si a Legii si, ca Iisus Nazarineanul va schima obiceiurile pe care ni le-a dat Moise". Si pe cand il invinuiau, cei din sobor au vazut fata lui Stefan stralucind, ca o fata de inger.
Si, umplandu-se de ravna, Stefan a adus impotriva lor cuvant de mustrare, precum odinioara Ilie, zicand catre dansii: "Oameni tari in cerbicie si netaiati imprejur la inima si la urechi, voi pururea va impotriviti Duhului Sfant; cum au facut parintii vostri, asa faceti si voi". Iar ei, auzindu-l si neputand suferi, s-au pornit cu nespusa manie si scrasneau cu dintii asupra lui. Dar, cautand la cer, Stefan a vazut slava lui Dumnezeu si pe Iisus stand de-a dreapta slavei si a zis: "Iata, vad cerurile deschise si pe Fiul Omului stand de-a dreapta lui Dumnezeu" (Fapte 7,56).
Si, astupandu-si urechile, necredinciosii s-au aruncat asupra lui, l-au scos afara din cetate, si-l ucideau cu pietre, pe cand el se ruga pentru dansii, zicand: "Doamne, nu le socoti lor pacatul acesta". Si, acestea zicand, a adormit.
Sangele Mucenicilor este totdeauna o samanta care aduce roade. La uciderea lui Stefan era un tanar, care pazea hainele ucigasilor Mucenicului. Se numeste Saul si el se invoise la uciderea ce se facea. Dar iata, rugaciunea si sangele lui Stefan au biruit in taina si acest Saul, dupa ce s-a intalnit cu Domnul, pe drumul Damascului, s-a facut Sfantul si marele nostru Apostol Pavel. Sangele Mucenicilor totdeauna lucreaza biruintele Domnului.
Întru aceastã zi, pomenirea Preacuviosului Pãrintelui nostru Teodor, cel scris cu fier ars în foc, fratele lui Teofan poetul(+850).
Sfantul Teodor, impreuna cu fratele sau Teofan, au trait pe vremea lui Teofil, luptatorul impotriva Sfintelor Icoane (829-842) si mult s-au nevoit, amandoi, pentru cinstea si inchinarea la Sfintele Icoane. Deci, fiind batuti fara de milostivire, dupa porunca lui Teofil, li s-a scris pe fruntea lor, cu fier ars in foc, aceste stihuri iambice:
Toti care au alergat la Ierusalim, acea cetate,Deci, dupa ce li s-au scris stihurile acestea, au fost trimisi in surghiun, unde marele biruitor Teodo s-a mutat catre Domnul. Se zice insa ca la vremea cand a adormit Sfantul, s-a dus la el un mare batran si a auzit pe Sfintii Ingeri, care cantau cantari duhovnicesti, cu care impreuna a cantat si el. Deci, prin aceste cantari, Dumnezeu a aratat cat cinsteste pe sluga sa Teodor.
Unde picioarele lui Dumnezeu-Cuvantul, cele preacurate,
Spre intemeierea lumii, au statut.
La cinstit loc, acestia au vazut
Vase viclene, inselatoare a desartei credinte,
Fapte rele de rusine, cu cuget rau lucrand.
De acolo, s-au izgonit, ca niste tulburatori fiind.
Deci, ca unor facatori de rele, fetele scriindu-li-se.
Se osandesc, iarasi izgonindu-se.
Întru aceasta zi, cuvânt despre un cãlugar, care a înviat pe femeia ce n-a putut sã-l însele.
Era un calugar
oarecare, in partile cele mai de jos ale Egiptului, singur vietuind si
la un loc pustiu. Si, iata, din indemnul satanei, o oarecare femeie desfranata,
auzind de dansul, a zis unor tineri: "Ce-mi veti da mie si eu voi rusina
pe calugarul vostru?" Iar ei au fagaduit ce-i vor da ei un lucru scump.
Deci, ea, dupa ce a inserat, mergand, a sosit la chilia calugarului, ca
si cum s-ar fi ratacit. Si, dupa ce a batut in usa lui, vazand-o pe ea,
calugarul i-a zis: "Cum ai venit aici?" Iar ea, plangand, a raspuns: "M-am
ratacit si am ajuns aici." Si, primind-o, a intrat ea in ograda lui, iar
el a intrat in chilia lui si s-a incuiat acolo. Dupa aceea, iata, a inceput
ticaloasa a striga: "Parinte, fiarele ma mananca." Iar el, iarasi, tulburandu-se,
a zis: "De unde mi-a venit ispita aceasta?" Apoi, de judecata lui Dumnezeu
temandu-se, deschizandu-i usa, a bagat-o pe ea inauntru. Si indata a inceput
diavolul a-l sageta pe dansul spre ea. Iar el, cunoscand asprimea vrajmasului,
si-a zis intru sine: "Mestesugurile vrajmasului intuneric sunt, iar Fiul
lui Dumnezeu lumina este." Si, sculandu-se, a aprins o lumanare. Si, aprins
fiind el de pofta, zicea: "Cei ce fac pacate ca acestea, aceia in munca
vor merge. Deci, sa ma incerc pe mine aici; oare, putea-voi suferi focul
cel vesnic?" Si, pundandu-si degetele sale deasupra lumanarii, le-a ars
pe ele si nici nu simtea cand ardeau, de iutimea infocarii trupesti. Deci,
asa facand de cu seara pana in ziua, si-a ars toate degetele sale, iar
el, vazand cele ce se faceau, de frica s-a facut ca o piatra.
Apoi, venind a doua zi, tinerii aceia ziceau: "Venit-au aici o femeie in
noaptea aceasta?" Iar el le-a raspuns: "Asa este iat-o inauntru, doarme."
Si, mergand, au aflat-o pe ea moarta. Si i-au zis lui: "Parinte, a murit."
Atunci batranul si-a descoperit mainile sale si le-a aratat lor, zicand:
"Vedeti ce mi-a facut mie fiica vrajamsului; mi-a prapadit degetele mele."
Si le-a spus lor ceea ce se facuse. Dupa aceea, le-a zis lor: "Scris este
sa nu rasplatesti rau pentru rau." Si, facand rugaciune, a inviat-o pe
ea; apoi s-au dus aceia si s-au intors la Dumnezeu.
Drept aceea, fratilor, sa cunoastem si noi vitejia si rabdarea acestui
fericit parinte, care cu atata de mare patima a desfranarii a luptat incat
si degetele si-a ars, in vreme ce noi nu putem a suferi nici un gand. Toate
acestea, insa diavolul le aduce asupra noastra si el se lupta cu noi neincetat.
Deci, rogu-va pe voi, iubitilor frati, sa ne intrarmam mintea noastra,
spre Dumnezeu, cu privegheri, cu rugaciuni, cu lupta si osteneli si neincetat
sa varsam lacrimi inaintea Stapanului Hristos si prin aceasta, sa biruim
trupul si pe diavolul, ca pe un rau asupritor. Sa alegem, aici, calea cea
stramta, ca sa aflam, acolo, calea cea desfatata, care ne duce pe noi la
Imparatia Cerurilor. Ca, daca aici vom alege calea desfatarii, apoi, vom
merge necajiti dincolo, departe de Dumnezeu, unde viermele nu doarme, si
unde focul nu se stinge, precum a zis Domnul.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului
Ioan Gurã de Aur,
pentru cei ce, împãrtãsindu-se,
nu asteaptã sfârsitul Liturghiei.
Vreti sa va
spun ce fapta savarsesc cei care pleaca din biserica inainte de sfarsitul
slujbei si care nu asculta cuvintele de multumire? Este cu putinta sa va
vina greu ceea ce am sa va spun, dar mare nevoie este ca lucrul acesta
sa fie spus.
Cand Iuda era la Cina Cea din Urma, in vreme ce toti ceilalti stateau la
masa cu Domnul, el s-a ridicat de la Cina si, sculandu-se, a iesit. Pe
acela il urmeaza si aceia care pleaca inainte de cea din urma rugaciune
de multumire. Ca daca n-ar fi iesit, n-ar fi ajuns vanzator; daca n-ar
fi parasit pe ucenici, nu s-ar fi pierdut; daca nu s-ar fi despartit de
turma, nu l-ar fi gasit pe el singur lupul si nu l-ar fi mancat; daca nu
s-ar fi rasletit de pastor, nu l-ar fi rapit pe el fiara salbatica. Si
iata, el se aduna cu iudeii, iar Apostolii ies, cantand, cu Stapanul.
Si, acum, iubitilor, sa ne gandim la cele spuse. Iata, Domnul iti impartaseste
trupul Sau. Cand te ospatezi cu mancare trupeasca, indata, dupa ospat,
multumesti. Dar, cand tu, care esti om si de o fire netrebnica, te impartasesti
cu o hrana duhovniceasca si care intrece toata zidirea vazuta si nevazuta,
pentru ce nu ramai sa multumesti, si prin cuvinte si prin fapte? Spun acest
lucru, nu ca sa ma aprobati, nici ca sa strigati, ci ca, amintindu-va,
sa impliniti randuiala cuvenita. Ceea ce primiti se numesc Sfintele Taine;
si sunt. Iar acolo unde sunt Taine e nevoie de multa liniste. Asadar, cu
multa liniste, cu multa randuiala, cu evlavie, sa ne apropiem de aceasta
jertfa sfintita si sa multumim, dupa cuviinta, ca sa atragem si mai mult
bunavointa lui Dumnezeu, ca sa curatim sufletul si sa avem parte de bunurile
ceresti, de pace, de innoire, de lumina, de putere, pe care sa dea Dumnezeu,
sa le dobandim toti, cu harul si cu iubirea de oameni a Domnului nostru
Iisus Hristos, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.

„Mai de preţ este un nume bun decât untdelemnul cel binemirositor“, spune Ecclesiastul. Pe vremuri numele era ales cu mare grijă. Nou-născutul primea un nume de sfânt (care îi devenea sfânt patron) sau unul cu rolul de a speria duhurile necurate, precum Urs, Lup, Grozavu, Stoian. Onomasticile în sat se topeau întru câtva în sărbătoarea Sfântului. De pildă, în ziua de Sângiorz, între multe altele, erau sărbătoriţi şi oamenii care purtau numele de Gheorghe. Oraşul, sărac în sărbători, dar atent cu individul, dă mare importanţă onomasticilor, deşi în viaţa de zi cu zi numele de sfinţi sunt abandonate în favoarea unor diminutive. Cine mai are curajul să se numească azi Gheorghe, chiar dacă aşa „este scris“ în acte? Spui Geo, spui Gigi, spui George. Gheorghe eşti numai de ziua ta, ba nici atunci.
Sfântul sărbătorit în a treia zi de Crăciun a fost primul care a vestit şi mărturisit credinţa în Hristos. Pentru credinţa lui a fost ucis cu pietre. În timp ce pietrele îl loveau, Ştefan se ruga pentru cei care le aruncau: „Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta.” Sacrificiul lui a dat roade imediat. Un tânăr care păzea hainele celor ce aruncau cu pietre a fost tulburat de moartea mucenicului. După întâlnirea cu Hristos pe drumul Damascului, tânărul, pe nume Saul, l-a urmat şi a devenit Apostolul Pavel.
Irina Nicolau – Ghidul sărbătorilor româneşti (Humanitas, 1998)
Icoană pe sticlă cu tema „Sfântul Arhidiacon Ștefan”, datare sfârșitul secolului al XIX-lea, zonă Biserica Albă, Banatul Sârbesc - Colecția Muzeului Național al Țăranului român, categoria juridică Tezaur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.