DEFINIRE
Lăcomia pântecelui constă în dorinţa de a mânca de dragul plăcerii,
folosirea fără înfrânare, fără disciplină şi discernământ a funcţiei nutritive.
Această patimă nu priveşte hrana în sine ci constă în felul greşit în
care omul se foloseşte de ea. A mânca şi a bea este o funcţie umană vitală,
nu e un păcat în sine, dar devine păcat prin îmbuibare, atunci când omul
pune dorinţa de hrană şi plăcerea de a o consuma înaintea doririi lui
Dumnezeu. Predându-se acestei plăceri trupeşti omul se lipseşte de desfătarea
de cele duhovniceşti. Aşadar nu în a mânca stă patima ci în starea sufletească
a omului şi în scopul pentru care o face. Lăcomia pântecelui este o patimă
trupească cu implicaţii sufleteşti.
FORME:
- priveşte cantitatea mâncării: plăcerea de a mânca mult, peste nevoile
reale ale trupului (plăcerea pântecelui);
- priveşte calitatea mâncării: căutarea mâncărurilor alese, rafinate (plăcerea
gurii, a gustului);
- beţia.
RĂDĂCINI
Hrana întreţine viaţa biologică. Dumnezeu a rânduit ca omul să se hrănească
pentru a înţelege că nu are viaţă în sine ci trebuie să o primească din
afară. Pâinea, hrana nu are nici ea viaţă în sine ci este doar o imagine
a hranei celei adevărate: Cuvântul lui Dumnezeu. Dar "diavolul
a reuşit să acrediteze ideea că omul trăieşte numai cu pâine, făcând din
aceasta urmarea unui adevăr de la sine înţeles care nu mai poate fi pus
în discuţie, fundamentul întregii noastre viziuni asupra lumii, al ştiinţei,
al medicinii" (Alexander Schmemann).
Pâinea (care simbolizează întreaga hrană) dă viaţă vremelnică, Cuvântul
lui Dumnezeu e pâinea cea adevărată care dă viaţă veşnică. Domnul Hristos
a spus: "Nu numai cu pâine va trăi omul ci cu tot cuvântul ce
iese din gura lui Dumnezeu" (Mt. 4, 4).
Dumnezeu a pus o plăcere în consumul hranei pentru a ne face să dorim
hrana cea adevărată: Cuvântul lui Dumnezeu. Menirea esenţială a hranei
este de a fi consumată euharistic, să o primim ca un dar de la Dumnezeu
şi, mulţumindu-I pentru ea, să intrăm în comuniune cu El. Sfântul Pavel
arată ca Dumnezeu a făcut bucatele „spre gustare cu mulţumire” (I Tim
4, 3), de aceea „ori de mâncaţi, ori de beţi, ori altceva de faceţi, toate
spre slava lui Dumnezeu să le faceţi” (I Cor 10, 31).
Diavolul încearcă să deturneze consumarea euharistică a hranei în lăcomie
făcând din plăcerea mâncării un scop în sine, dându-ne iluzia că dorul
infinit după veşnicie, sădit de Dumnezeu în om, poate fi astâmpărat de
mâncare sau băutură. Cuprins de lăcomia pântecelui omul voieşte să se
desfete cu bucatele, uitând de Dumnezeu; şi în loc de a se folosi de mâncare
pentru a se înălţa la El, face din ea stavilă între el şi Dumnezeu.
Lacomul îşi face din pântece „dumnezeul lui” (Filip. 3, 19), el face din
simţul gustului şi din funcţiile digestive centrul şi esenţa fiinţei sale.
Pântecele devine astfel „împăratul patimilor”, „împreună lucrătorul dracilor
şi sălaşul patimilor”, prin care vine căderea (Grigore Sinaitul).
Dar lăcomia nu aduce împlinire: „demonul lăcomiei pântecelui se aşează
în stomac şi nu îl lasă pe om să se sature: săturat strigă că e lipsit
şi ghiftuit şi plesnit de sătul, ţipă că îi e foame” (Sfântul Ioan Scărarul).
CONSECINŢE
Lăcomia pântecelui deschide poarta
multor păcate. „Trupul îngreunat de mulţimea mâncărilor face mintea molâie
şi leneşă” (Sf. Diadoh al Foticeii), ducând la trândăvie şi negrijă, o
mulţime de gânduri pătimaşe iscându-se în suflet (Sf Ioan Scărarul). De
aceea părinţii o privesc ca pe „maica tuturor patimilor” afirmând că „mâncarea
multă dărâmă virtuţile” (Sfântul Ioan Casian).
TERAPIA LĂCOMIEI
Înfrânarea: “mâncăm ca să trăim, nu trăim să
mâncăm”
- respectarea unei rânduieli a mesei,
- să nu se mănânce până la saturare: când te ridici de la masă să simţi
că mai poţi mânca (cantitatea de mâncare variază),
- să nu mănânci doar pentru plăcerea de a mânca,
- rugăciunea înainte şi după masă,
- mâncare simplă,
- respectarea posturilor Bisericii.
“Dacă lacomul atunci când e vorba de post se umple de frică la întâlnirea
cu el şi caută să nu stea la masă împreună cu el, cel care încearcă să
se înfrâneze, pe măsura împlinirii postului simte mireasma foarte dulce
a acestuia, iar întâlnirea cu postul şi înfrânarea îi veselesc inima”(
Sf. Isaac Sirul).
Recomandările părinţilor privind postul şi înfrânarea
se întâlnesc cu descoperirile medicinei dovedind faptul că e potrivit
firii omului să fie înfrânat şi nu lacom. În general asceţii au trăit
mult (dacă nu au făcut excese) – dar nu postind pentru sănătate ci pentru
Dumnezeu.
În legătură cu postul şi înfrânarea părinţii ne recomandă:
- Avva Pimen: “Ne-am făcut omorâtori de patimi nu de trupuri”.
- Sfântul Antonie: “Sunt unii care şi-au topit trupurile lor cu nevoinţă
şi pentru că nu au avut dreapta socoteală departe de Dumnezeu s-au făcut.
- Sfântul Siluan: “Trebuie să mâncăm atâta cât după primirea hranei să
nu se întrerupă rugăciunea şi sentimentul prezenţei lui Dumnezeu”.
Patima curviei îl subjugă şi îl coboară pe om
la nivel de animalitate făcându-l chiar inferior animalelor.
Este unul dintre cele mai mari păcate deoarece, potrivit Sfintei Scripturi,
“orice păcat pe care-l face omul este în afară de trup, dar cel ce
curveşte păcătuieşte în însuşi trupul său” (I Cor 6, 18) iar trupul
nostru este “templu al Duhului Sfânt” (I Cor 6, 19) “mădular
al lui Hristos” (I Cor 6, 15). Trupul nostru a fost “cumpărat”
cu sângele lui Hristos şi nu mai este al nostru ci al lui Dumnezeu. De
aceea Sfântul Pavel ne îndeamnă: “Slăviţi dar pe Dumnezeu în trupul
vostru şi în duhul vostru”.
Mântuitorul ne atrage atenţia că şi poftirea este curvie (Mt 5, 28).
Formele curviei:
- toate relaţiile trupeşti care au loc în afara căsătoriei,
- perversiunile sexuale,
- practicarea abuzivă şi perversă a relaţiilor sexuale în cadrul căsătoriei,
- autosatisfacerea (masturbarea),
- curvia din suflet şi minte: îndulcirea cu gândul păcatului.
Sfinţii Părinţi despre
gravitatea păcatului:
• Sfântul Ioan Scărarul: “De nimic nu se bucură dracii aşa de mult
ca de urâtul miros al curviei”.
• Sfântul Grigorie Sinaitul: “Curvia este începătura, împărăteasa
şi stăpâna celorlalte patimi”.
• Sfântul Ioan Casian: “Curvia îl asaltează pe om din primul moment
al tinereţii şi nu se stinge decât după ce au fost distruse toate celelalte
patimi. Lupta împotriva curviei e mai crâncenă decât toate celelalte”.
Rădăcinile patimii
Dumnezeu este iubire. Omul se împlineşte prin
iubirea faţă de Dumnezeu şi semeni care ne duce la unire. Dumnezeu a sădit
în om aceasta pornire spre iubire, un dor infinit care nu poate fi împlinit
decât în Dumnezeu.
Legătura bărbat-femeie este un exerciţiu al iubirii care înseamnă jertfă,
răbdare, renunţare la tine. Bucuria trăită în iubire este chezăşuire a
Împărăţiei cerurilor care este o Împărăţie a iubirii unde iubirea se revarsă
către toţi (Nu se mai însoară şi mărită). Cei care pot trăi aceasta de
acum aleg fecioria.
Atracţia bărbat-femeie a fost sădită de Dumnezeu în vederea iubirii, pentru
a fi transfigurată. Bucuria iubirii se extinde şi la trup. Relaţia sexuală
este subordonată însă dimensiunii spirituale a dragostei trebuind să fie
precedată de unirea duhovnicească (cununia) ce îi oferă sens şi valoare.
Ea se împlineşte în naşterea de prunci.
Diavolul perverteşte această energie pozitivă transformând-o în scop în
sine – din iubire rămâne numai plăcerea trupească – nu aduce împlinire,
ci sentimentul zădărniciei şi al goliciunii. Curvarul, ca orice pătimaş,
nu e împlinit.
Întâlnindu-se cu filavtia, egoismul, persoana celuilalt este redusă la
un obiect al plăcerii – taina celuilalt este redusă la trup – devine înlocuibil
ca orice obiect. (Filavtia duce la curvie, violenţă – instinctele promovate
astăzi cu aşa putere de mass-media.) Curvia distruge comuniunea.
Diavolul aduce războiul curviei punând înainte plăcerea trupească asupra
omului. Dumnezeu îngăduie aceste ispite pentru a ne ajuta să găsim calea
cea dreaptă către El.
Cauze declanşatoare ale războiului curviei: lăcomia pântecelui, somnul peste măsură, judecarea semenilor, mândria, slava deşartă.
Terapia curviei
• Conştientizarea păcatului
şi hotărârea de a nu-l săvârşi.
• Paza minţii – esenţială:
- sufletul să fie gata tot timpul ca un ostaş de strajă spre dracul curviei
şi să se apere de la primele atacuri ale acestuia (Pimen 14/ 168 – gândurile
ca mirosurile ce ne cheamă la cârciumă).
Apărarea constă în:
- rugăciune - chemând pe Dumnezeu în ajutor şi ţinând mintea ocupată cu
rugăciunea.
- să nu primim în suflet imagini erotice (TV, reviste) –gunoaie – diavolul
se va folosi de ele pentru a le aduce în minte la rugăciune. Primirea
gândurilor, imaginilor înseamnă a-l ţine în braţe pe diavol şi a curvi
cu el (Pateric)
- să alungăm „amintirea trupului femeiesc” punând înainte chipul mamei,
surorilor, prietenei, etc., putrejunea care aşteaptă acel trup.
- slăvind pe Dumnezeu pentru frumuseţea făpturii (cei eliberaţi de patimă).
• Înfrânarea trupească prin lupta împotriva lăcomiei care este maica curviei
şi împotriva somnului peste măsură.
• Dobândirea smereniei şi a curăţiei minţii prin lupta împotriva mândriei,
clevetirii şi osândirii aproapelui care sunt cauze ale curviei.
• Mărturisirea deasă a păcatelor şi a gândurilor în faţa duhovnicului.
• Împărtăşirea cu Sfintele Taine.
Sfântul Ioan Casian: „Dracul curviei nu încetează de a război pe om până nu va crede omul cu adevărat că nu prin străduinţă şi nici prin osteneala sa, ci prin acoperământul şi ajutorul lui Dumnezeu se izbăveşte de boala aceasta şi se ridică la înălţimea curăţiei” (Filocalia I, p. 135).
Patima iubirii de arginţi se referă la două stări pătimaşe: ataşamentul faţă de bani şi lăcomia de avere (dorinţa de a aduna bunuri). Banii şi averile nu constituie un rău în sine ci atitudinea pervertită faţă de aceste când ele sunt puse mai presus decât Dumnezeu.
Sfânta Scriptură ne învaţă
că:
- „lăcomia (de avere) este închinare la idoli” (Col 3, 5, Ef.
5, 5). Iubitorul de avere, deşi nu-şi dă seama de aceasta, se poartă ca
un idolatru: acordă averilor o valoare sacră, li se dedică întru totul,
le respectă, le venerează, îşi risipeşte pentru ele întreaga energie,
toate forţele, tot timpul – le sacrifică sufletul său (Sfântul Ioan Gură
de Aur).
- „Iubirea de arginţi este rădăcina tuturor relelor şi cei ce au poftit-o cu înfocare au rătăcit de la credinţă şi s-au străpuns cu multe dureri”( I Timotei 6, 6-10)
- „Nu vă adunaţi comori pe pământ(…) ci în cer (…) căci unde este comoara ta acolo va fi şi inima ta” (Matei 6, 19-20)
- „Nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui mamona” (Matei 6, 24)
Sfinţii Părinţi ne învaţă că:
- Iubirea de bani „serveşte toate celelalte pofte izgonind din suflet orice altă dorinţă” (Sfântul Ioan Gură de Aur).
- “Îi face pe oameni să preţuiască mai mult dragostea aurului decât dragostea lui Hristos şi înfăţişează pe Făcătorul materiei mai mic decât materia şi îi înduplecă să slujească mai mult materiei decât lui Dumnezeu” (Nichita Stitatul).
Formele iubirii de arginţi
• Potrivit Sfântului Maxim Mărturisitorul
- plăcerea de a avea bani,
- grija de a-i păstra,
- greutatea de a te despărţi de ei,
- neplăcerea resimţită atunci când îi dai,
- dorinţa de a dobândi bunuri noi şi a avea cât mai multe
- părerea de rău după bunurile pierdute.
• Potrivit Sfântului Ioan Casian
- dorinţa oarbă de a păstra şi înmulţi ce avem – duce la dispariţia milosteniei,
- luarea înapoi a celor pe care le-am dat – duce la camătă
- lupta de a dobândi lucruri noi – duce la ambiţia după averi.
Rădăcinile patimii
Dorinţa sufletului după Dumnezeu este deturnată spre
cele materiale, este înţelenită în materie, ceea ce duce la căutarea fericirii
într-o direcţie greşită. Dar dragostea de Dumnezeu şi iubirea de arginţi
sunt incompatibile: „Nimeni nu poate să slujească la doi domni, căci
sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau de unul se va lipi
şi pe celălalt îl va dispreţui; nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui
mamona” (Mt 6, 24). iubirea de arginţi ne desparte de Dumnezeu.
Cauzele acestei deturnări, potrivit Sfântului Maxim Mărturisitorul, sunt:
- iubirea de plăcere (îmbuibarea pântecelui, curvia),
- slava deşartă (mândria)
- necredinţa – nu îţi pui nădejdea în Dumnezeu că îţi va purta de grijă,
ci în bani, în avere, dar astfel ajungi să-i pierzi şi pe aceştia şi mântuirea
(boli, necazuri în care îi cheltuieşti).
Patima iubirii de arginţi este străină de natura
noastră, vine mai târziu şi din afară. Ea se dezvoltă progresiv. La început
poate fi uşor evitată, dar când se instalează în suflet devine extrem
de violentă şi primejdioasă şi se face „izvorul şi rădăcina tuturor
viciilor”: cel stăpânit de patimă „nu se mai înfioară de nici
o minciună, de nici un jurământ, de nici un furt (…). Aurul şi speranţa
de câştig ajung să-i ţină loc de Dumnezeu” (Sfântul Ioan Casian).
Iubitorul de avere nu-şi dă seama când este robit de această patimă. Pătimaşul
pierde discernământul, nu mai are saţiu, nemaiputând face distincţia între
noţiunile de „prisos” şi „strict necesar”.
Iubitorul de arginţi este un chinuit: robit de cele lumeşti nu se mai
preocupă de cele spirituale, iubeşte averile mai mult decât propriul suflet,
are o stare de teamă şi nelinişte pentru păstrarea şi înmulţirea averii,
o tristeţe, o stare depresivă care vine din dorinţa neîmplinită de a poseda
cât mai mult.
Iubirea de arginţi alterează relaţiile cu aproapele, „este cu neputinţă
ca iubirea să stea în om împreună cu avuţiile” (Evagrie). Lacomul
atrage ura şi urăşte, oamenii nu mai sunt oameni pentru el şi de aici
se ajunge la mari nedreptăţi (Sfântul Vasile cel Mare).
Iubirea de arginţi se poate manifesta şi în absenţa banilor sau a averilor.
Iubirea de arginţi: „umple pădurea de tâlhari, casa de hoţi, pieţele de fraude, tribunalele de jurăminte false, ochii săracilor de lacrimi, închisorile de criminali şi infernul de osândiţi” (Sfântul Vasile cel Mare).
Terapia iubirii de arginţi
- Să nu-ţi faci un scop din dobândirea banilor
şi a averilor
- Să faci milostenie, cu discernământ, fără a afecta familia (să nu-ţi
pară rău de ce dai).
- Să fii mulţumitor cu ceea ce ai.
- Să-ţi pui nădejdea în Dumnezeu şi în purtarea lui de grijă.
- Să fugi de plăcerile vinovate.
- Să cauţi smerenia.
- Să ai conştiinţa că nimic nu ne aparţine.
Banii şi averea nu sunt un rău în sine ci este rea lipirea inimii de ele.
Sfântul Siluan ne învaţă: „să nu-ţi lipeşti inima de nimic, să nu
te întristezi de lipsa nici unui lucru”.
Mânia este o „boală de care firea noastră
se scârbeşte tot atât de mult ca de lepra trupească”. „Nu este
nici o deosebire între mânie şi nebunie”
(Sfântul Ioan Gură de Aur).
FORMELE MÂNIEI
Mânia porneşte din puterea irascibilă
a sufletului şi priveşte toate formele de agresivitate ale omului, exteriorizate
sau nu, îndreptate împotriva aproapelui.
a. Mânia lăuntrică – fierbere şi clocot al gândurilor, fără exteriorizare.
b. Mânia arătată în afară – se caracterizează adesea prin pierderea oricărui
control, însoţită de violenţă.
c. Mânia de durată
- resentimentul şi ranchiuna – imposibilitate de a uita şi a ierta experienţe
negative provocate voit sau nu de semeni.
- ostilitate, ură faţă de ceilalţi,
- batjocura, ironia,
- agresivitate.
[ Sfânta Scriptură vorbeşte despre mânia dumnezeiască care nu trebuie însă înţeleasă omeneşte ci ca o manifestare a dreptăţii lui Dumnezeu care se împleteşte cu iubirea în judecarea noastră şi ca o îngăduinţă acordată diavolului de a ne încerca.]
RĂDĂCINILE MÂNIEI
Dumnezeu a aşezat în om o putere
a sufletului, mânia naturală, care aparţine părţii irascibile a sufletului,
pentru a-l susţine în lupta cu păcatul şi în înaintarea spre Dumnezeu
– este mânia împotriva păcatului din noi şi din ceilalţi, împotriva gândurilor
pătimaşe şi iubitoare de plăceri, servind la alungarea acestora.
În omul pătimaş mânia naturală ca putere a sufletului este pervertită
devenind mânie pătimaşă – se porneşte atunci când nu putem dobândi plăcerea
adusă de patimi:
o când omul vede că nu poate ajunge la plăcerea râvnită,
o când se teme că va fi sau chiar este lipsit de plăcere,
o când iubirea trupească de sine (filavtia) este lovită de durere (Sfântul
Maxim Mărturisitorul).
Mânia devine o pornire împotriva semenului care a greşit ori se crede
că ar fi greşit cu ceva.
Cauzele concrete de declanşare a mâniei sunt numeroase:
- iubirea bunurilor materiale şi a plăcerilor pe care le produc – lăcomia
pântecelui, iubirea de arginţi,
- curvia,
- slava deşartă şi mândria.
MÂNIA CA BOALĂ A SUFLETULUI
Forma acută: „Împinsă de boldul mâniei inima se zbate, trupul tremură,
limba se bâlbâie, obrajii se aprind, ochii scapără, omul devine de nerecunoscut
chiar şi pentru cei care-l cunosc. Unul ca acesta vorbeşte fără să ştie
ce spune. Cu ce se deosebeşte un astfel de om de un nebun? De aceea adeseori
mânia porneşte pumnii spre lovituri cu o furie pe măsura nebuniei sale.
Mintea nu mai este în stare să ţie frâiele căci a ajuns bătaia de joc
a unei puteri străine şi dacă furia mişcă membrele trupului făcându-l
să lovească, aceasta se întâmplă pentru că înlăuntrul lui turbarea a înrobit
sufletul, lipsindu-l de fireasca lui putere de stăpânire” (Sfântul Grigorie
cel Mare).
- Mânia este o beţie mai rea decât cea de vin
- Mâniosul este asemenea unui posedat (Sfântul Vasile cel Mare): acţionează
condus de o forţă din afară, nu se mai poate controla, vede lucrurile
deformat prin prisma patimii sale, raţiunea îi este cu totul supusă patimii,
este agitat
- Mânia vatămă trupul si aduce boală, tulbură şi alungă pacea sufletului.
Mânia îl înstrăinează pe om de Dumnezeu, stinge blândeţea, răvăşeşte sufletul,
e piedică în calea rugăciunii.
CONSECINŢE
Mânia este pentru suflet un adevărat
venin prin care diavolul îl roade cu cruzime pe dinăuntru. Distruge virtuţile,
mai ales dragostea, şi naşte o mulţime de păcate: tristeţea, akedia, mândria
etc.
TERAPIA MÂNIEI
• Omorârea poftei trupeşti prin:
- milostenie,
- iubire,
- smerenie –să primeşti cu bucurie ocara şi dispreţul,
- pocăinţă şi străpungerea inimii,
- rugăciune.
• Străduinţa de a nu folosi mânia împotriva aproapelui
- „grija mereu trează” (Sfântul Ioan Casian):
- să înăbuşi pornirile spre iuţime,
- tăcerea,
- liniştirea gândurilor,
- paza gândurilor: înlătură mâna din adâncul sufletului
- împăcarea cu aproapele (Mt. 5, 23-25) – înlăturarea prilejului de mânie.
- dobândirea virtuţilor şi în special:
o blândeţea – nu este nepăsare şi moliciune ci „starea nemişcată a
sufletului care rămâne acelaşi în necinstiri şi în laude”.
- se dobândeşte prin: rugăciune, iubire, post, răbdare, străpungerea inimii,
plâns.
o răbdarea care vine din dragostea de Dumnezeu şi de aproapele.
o iubirea: „Ţi-a venit vreo ispită de la fratele şi supărarea te-a
adus la ură? Nu te lăsa biruit de ură ci învinge ura cu dragostea. Şi
vei învinge în chipul acesta: rugându-te pentru el cu adevărat lui Dumnezeu”
- Sfântul Maxim Mărturisitorul.
Pr. Florin Botezan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.