Mândria este "un tiran crud care surpă şi nimiceşte din temelii întreaga cetate a virtuţilor" (Sf. Ioan Casian).
Mândria constă
în părerea foarte bună de sine a omului, în înălţarea de sine.
Formele mândriei:
a) Înălţarea de sine a omului raportat la semeni = convingerea că este
superior faţă de ceilalţi oameni sau cel puţin faţă de unii dintre ei:
- fără motiv anume
- pentru pricinile care duc şi la slava deşartă (bunuri, calităţi naturale,
poziţie socială, virtuţi).
• Îl priveşte pe aproapele de sus, cu dispreţ – vezi pilda vameşului şi
a fariseului (Luca 18, 11).
Îngâmfat, trufaş, plin de sine, sigur pe el, încrezător în sine, are
pretenţia că le ştie pe toate, are convingerea că are întotdeauna dreptate
acestea ducând la îndreptăţirea de sine, spiritul de contradicţie, dorinţa
de a-i învăţa pe alţii, de a-i stăpânii.
E orb la propriile greşeli, refuză orice critică şi orice sfat, urăşte
mustrările şi dojanele.
Agresivitate: ironie, asprime cu care răspunde la întrebări, muţenia,
ostilitate generală, dorinţa de a jigni pe celălalt.
b) Înălţarea de
sine raportat la Dumnezeu
Negarea sau refuzul credinţei în Dumnezeu
Tăgăduirea ajutorului lui Dumnezeu
Mândrul se consideră pe sine cauza virtuţilor şi a faptelor bune: "de
mândrie ne îmbolnăvim atunci când facem binele" (Sf, Ioan Gură
de Aur) pt. că în locul patimilor biruite vine în suflet mândria (uneori
patimile nu se mai fac vădite prin lucrare diavolească pentru a ne arunca
în mândrie).
Cele două forme ale mândriei sunt întotdeauna împreună în sufletul omului:
prima îşi are izvorul şi temeiul în a doua.
Rădăcinile
mândriei
Omul a fost creat pentru a se înălţa la Dumnezeu şi a ajunge la unirea
cu El în plenitudinea iubirii şi a cunoaşterii, în unire cu semenii şi
aducând în sine la unitate întreg cosmosul = împlinirea asemănării cu
Dumnezeu prin sinergia nevoinţei sale cu harul dumnezeiesc.
Mândria este pervertirea acestei tendinţe fundamentale a firii omeneşti
spre "autoîndumnezeire" – omul vrea să ajungă asemenea
lui Dumnezeu prin propriile puteri şi separat de ceilalţi, "eu"-ul
propriu devine un centru absolut. Este tocmai căderea lui Satan şi a omului
ca răspuns la îndemnul diavolului. Diavolul joacă un rol important în
zămislirea acestei patimi. În mândrie omul se arată stăpânit de diavol
mai mult decât în price altă patimă. "Cel mândru nu va mai avea
nevoie de drac. Căci el însuşi este drac şi vrăjmaş şi se războieşte cu
sine" (Sf. Ioan Scărarul).
Mândria
este o boală a sufletului, o nebunie care constă în:
- Necunoaşterea lui Dumnezeu: "Începutul trufiei omului este
a părăsi pe Dumnezeu" (Înţ. Sir. 10, 12).
- Perceperea delirantă a realităţii:
Mândrul nu se vede pe sine aşa cum este în realitate, îşi atribuie calităţi
pe care nu le are: "Cel mândru ne se cunoaşte deloc pe el însuşi"
(Sf. Ioan Gură de Aur).
Nu-şi cunoaşte semenul şi anume unicitatea fiecărei persoane ca chip
al lui Dumnezeu.
Omul mândru se retrage în sine şi se închide în lumea mărginită a eu-lui
propriu, acţionând întotdeauna sub imperiul acestui eu egoist pe care
îl exaltă la infinit.
Adevărata cunoaştere înseamnă să înţelegi că omul prin sine însuşi, în
afara lui Dumnezeu, nu e decât praf şi pulbere: "Ce ai, pe care să
nu-l fi primit? Iar dacă l-ai primit, de ce te făleşti, ca şi cum nu l-ai
fi primit?" (I Cor. 4, 7).
Mândria:
- deschide poarta tuturor patimilor: mânia, ura, agresivitatea, învârtoşarea
inimii, judecarea aproapelui, clevetirea, defăimarea, făţărnicia, tristeţea,
dispreţuirea semenilor, pizma, lăcomia, curvia, slava deşartă.
- îl lipseşte pe om de harul dumnezeiesc, îl face să piardă cunoaşterea
duhovnicească, îl înstrăinează de Dumnezeu.
Urmările
mândriei:
- nesecat izvor de suferinţe pentru sufletul omului provenind din discrepanţa
dintre imaginea proprie şi realitate
- risipeşte liniştea lăuntrică
- dă sentimentul persecuţiei
- întreţine starea de conflict cu ceilalţi: nu uită jignirile, nu recunoaşte
greşeala.
Tămăduirea
mândriei:
- cunoaşterea amănunţită a patimii şi a faptului că face deşarte toate
străduinţele, alungă harul, risipeşte virtuţile.
- recunoaşterea faptului că eşti stăpânit de ea (cel ce nu recunoaşte
este în mod sigur stăpânit de patimă)
- trezvia şi discernământul duhovnicesc, alungarea ei de când se naşte
- teama de judecată
- ferirea de împrejurările care duc la înălţarea de sine
- înţelegerea deşertăciunii şi nimicniciei lucrurilor pe care se întemeiază
omul supus acestei patimi
- ascultarea de duhovnic, ascultarea de aproapele, tăierea voii proprii
- neîncrederea în propria înţelepciune, învinovăţirea de sine, acceptarea
observaţiilor celorlalţi
- să vezi calităţile semenilor, să te socoteşti mai prejos decât toţi
- aducerea aminte de păcate
- primirea necinstirilor
- a recunoaşte că tot binele vine de la Dumnezeu, că numai prin harul
Lui poţi spori duhovniceşte
- citirea vieţilor sfinţilor şi luarea sfinţilor ca modele
- rugăciunea neâncetată
- smerenia
Pr. Florin Botezan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.