În aceasta luna, în ziua a cincea, Înaintepraznuirea Schimbarii la Fata a Domnului.
În aceasta luna, în ziua a cincea, Tot in aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Evsignie.
Acest
sfânt era cu neamul antiohian si a fost ostas pe vremea lui Constantin
Clor, tatal Sfântului si Marelui Constantin, si si-a purtat slujba pâna
în zilele lui Iulian Apostatul. Fiind de 110 ani, a fost adus înaintea
lui Iulian la cercetare, sa mustrându-l pe împarat ca si-a calcat
credinta parinteasca, si a adus cinstire la idoli si aducându-i aminte
de bunatatile Marelui Constantin, si cum ca prin dumnezeiasca aratare a
fost adus la credinta în Hristos. Însa Iulian batându-si joc de el, a
poruncit sa i se taie capul, si asa a plinit mucenicia în Hristos.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfintilor doi Mucenici Catidie si Catidian, care au fost ucisi cu pietre.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Nona, mama sfântului Grigorie cuvântatorul de Dumnezeu, care cu pace s-a savârsit.
Originara din Capadocia si crescuta în credinta ortodoxa,
sfânta Nona s-a casatorit cu Grogorie, magistrat din Nazianz si membru
al unei secte din acea vreme. Prin rabdare si rugaciune ea a reusit sa-l
converteasca pe barbatul ei la credinta ortodoxa, dupa care acesta a
devenit episcop al orasului, timp de 45 de ani. Din aceasta casatorie li
s-au nascut trei copii: sfânta Gorgonia (praznuita la 23 februarie), sfântul Cezarie (praznuit la 9 martie) si mai ales sfântul Grigorie Teologul (praznuit la 25 ianuarie), care i-a fost daruit de Dumnezeu în raspuns la rugaciunile ei.
Sfântul
Grigorie Teologul a vorbit adeseori în scrierile sale de pietatea
exemplara a mamei sale : într-un trup de femeie ea avea un suflet mai
barbatesc decât al celor mai bravi barbati. Nu se ocupa de cele lumesti
si materialicesti decât în masura în care acestea puteau sa fie spre
înaltarea sufletului. Dezinteresându-se de farduri si toialetele
femeiesti, ea nu avea decât o singura grija: sa faca mai stralucitor
chipul lui Dumnezeu în sufletul sau ; si nu socotea nici un fel de
noblete lumeasca, decât numai aceea ca, prin credinta lucratoare prin
fapte, omul cunoaste ca vine de la Dumnezeu si la Dumnezeu merge.
Ostenindu-si trupul cu posturi si rugaciuni de noaptea, ea spunea mai
târziu copiilor ei ca ar fi voit adeseori sa se vânda pe sine si pe
copiii ei ca sa dea cele de trbuinta celor saraci.
Dupa moarte sotului ei, în 374, sfânta Nona s-a îmbolnavit, dar
a suferit aceasta ultima încercare dând slava lui Dumnezeu. Si-a dat
sufletul ei în mâinile Domnului în timpul slujirii Sfintei Liturghii,
sprijinita de Sfânta Masa a Jertfelnicului Ceresc; si moarta, ea parea
sa fie adâncita în rugaciune.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Solev egipteanul, care s-a savârsit împroscat de sageti.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Favie, episcopul Romei, care de sabie s-a savârsit.
Tot întru aceasta luna, în ziua a cincea, se face pomenirea Preacuviosului Parintele nostru Ioan de la Neamt, Hozevitul.
Acest
prea ales vas al lui Dumnezeu a vazut lumina zilei în pamântul
binecuvântat al Moldovei la 23 August 1913, în satul Crainiceni, comuna
Horodistea, judetul Dorohoi, din binecredinciosii parinti Maxim si
Ecaterina, lucratori ai gliei strabune, plini de credinta, cu viata
curata si tematori de Dumnezeu, primind la botez numele de Ilie.
Dupa moartea timpurie a mamei sale, petrecuta la numai sase
luni de la nastere si apoi moartea tatalui sau, cazut erou pe front, în
razboiul din 1917-1918 pentru întregirea neamului si pentru apararea
patriei, pruncul a fost luat în grija bunicii sale.
Bunica lui, Maria, vaduva de mai multi ani, renunta la dorinta
sa mai veche de a intra în rândul monahiilor si se dedica cresterii si
educarii nepotului. Ea l-a deprins cu rugaciunea catre Dumnezeu. Tatal
orfanilor, i-a imprimat adevarata evlavie crestina, i-a insuflat
dragostea de cele sfinte si respectul fata de oameni.
Pe când avea numai 11 ani, pierde si dragostea bunicii sale
Maria, care trece la cele vesnice. Ea a ramas în memoria lui chip sfânt,
pe care nu a uitat-o niciodata. Aceasta se vede în duioasa poezie
"Dorul Bunicii", în care face analogie cu pilda unor sfinte femei,
precum: Antuza, Macrina sau Nona. În aceste versuri, se poate vedea
rolul bunicii în formarea religioasa si morala a Sfântului. Cuviosul
Ioan a urmat scoala primara în satul natal, dupa care a absolvit
gimnaziul "Mihail Kogalniceanu" din Lipcani (jud. Hotin) trecând
bacalaureatul în 1932, cu rezultate foarte bune. În timpul scolii nu
i-au lipsit cartea de capatâi Sfânta Scriptura, Vietile Sfintilor si
alte carti de zidire sufleteasca.
La vârsta de 20 de ani, simtind chemarea dumnezeiasca si ca
urmare a formarii sale duhovnicesti îsi îndreapta pasii spre mânastirea
Neamt, în ziua praznicului de la 15 august, închinat Adormirii Maicii
Domnului. Dumnezeu a rânduit ca cererea sa de închinoviere în mânastire
sa fie primita de staretul de atunci, viitorul Patriarh al României,
Nicodim.
L-a atras spre aceasta viata, cum singur marturiseste mai
târziu, "frumusetea slujbelor, mai ales cele de noapte, blândetea
calugarilor, iscusinta duhovnicilor, linistea muntilor si darul
Sfântului Duh". Descopera acum scrierile Sfintilor Parinti si alte
scrieri sfinte pe care le citeste cu multa staruinta. Aici, la Neamt, a
primit chipul îngeresc al calugariei la data de 8 aprilie 1936, în
miercurea Sfintelor Patimi, fiind tuns în monahism de catre staretul
Vasile Moglan, viitor episcop.
Citirea Patericului trezeste în el o dorinta mai veche, de a
ajunge la Locurile Sfinte. În anul 1936, dupa post si rugaciune,
marturisindu-se si împartasindu-se, a plecat spre Tara Sfânta. Cu
evlavie calca pe urmele Mântuitorului, închinându-se la Sfintele Locuri
din Ierusalim, Betleem, Hebron si altele, dupa care cuviosul Ioan
vietuieste mai întâi într-o pestera din pustia Iordanului.
Dupa doi ani de pustnicie, se închinoviaza la mânastirea
Sfântul Sava, straveche si vestita asezare monahala ortodoxa, unde se
nevoieste opt ani. Având oarecare cunostinte medicale, se îngrijeste de
bolnavi, fiind socotit "doctorul mânastirii", îndeplinind si alte
ascultari. Cerceta biblioteca mânastirii, traducând în româneste lucrari
care i se pareau pagini folositoare si ziditoare de suflet. Iubea si se
nevoia în privegheri de toata noaptea, fiind cunoscut si apreciat
pentru viata sa aspra de post si rugaciune, de paza a gândurilor.
În anul 1945, este prohirisit schimnic de catre Patriarhul
Ierusalimului. Numit apoi egumen la Schitul românesc cu hramul Sfântul
Ioan Botezatorul, din Valea Iordanului, a fost hirotonit preot în anul
1947, în Biserica Sfântului Mormânt. A staretit cu multa evlavie, ca
egumen, la acest schit, pâna în anul 1952, înzestrând asezamântul cu
multe chilii pentru vietuitorii schitului si pentru pelerini. Multi
dreptcredinciosi români sau de alt neam, poposind la schitul de la
Iordan, se spovedeau si cautau cuvânt de alinare duhovniceasca la
Sfântul Cuvios Ioan de la Neamt-Hozevitul.
Lânga Iordan a rodit deplin talentul poetic al Sfântului, fiind
inspirat de frumusetea firii înconjuratoare, poeziile sale fiind în
acelasi timp rugaciune si cântare duhovniceasca.
Din dorinta dupa o viata mai aspra si cautând calea
desavârsirii, se închinoviaza în mânastirea Sfântul Gheorghe Hozevitul,
situata pe râul Cherit, locuri unde se nevoise si Sfântul Prooroc Ilie,
în vremea prigonirii sale. Cuviosul Ioan a petrecut ultimii ani ai
vietii sale în cea mai severa schimnicie, gasindu-si adapost în pestera
"Sfânta Ana", care se afla nu departe de mânastire. Petrecea aici în
post si rugaciune, rabdând frigul, foamea si setea, arsita si lipsurile
de tot felul si multe ispite. Mânca o singura data pe zi si se multumea
cu 3-4 ore de somn. Savârsea pravila calugareasca în paraclisul
pesterii, iar în sarbatori slujea la biserica mânastirii.
În scrierile sale, din acest timp, Sf. Ioan arata frumusetea
tainica a locurilor si a pesterii, aureolate de maretia sfintilor
sihastri, care, veacuri de-a rândul si-au dobândit aici desavârsirea. În
sufletul sau vibra armonios întreaga creatie a lui Dumnezeu, se
restaura pacea edenica între el si celelalte fapturi. Asa se explica
Faptul ca la moartea sa multime de pasari s-au adunata în jurul
pesterii, aratând prin aceasta legatura sfântului cu natura
înconjuratoare.
Cu darul lui Dumnezeu si-a cunoscut mai dinainte sfârsitul
vietii pamântesti, însemnând-o pe peretele pesterii în care îsi petrecea
ultimele zile. Si-a dat sufletul în mâinile Domnului la 5 august 1960,
cu seninatate si cu mâna dreapta binecuvântând. Trupul sau a fost
prohodit dupa cuviinta si a fost asezat în pestera "mormintelor", în
locul în care dinainte si-l pregatise, fiind regretat de toti cei ce-l
cunoscusera.
Plecarea
lui, prea timpurie, a lasat adânci regrete si dureri sufletesti
nemângâiate în rândul monahilor români din Tara Sfânta. Împlinise 47 de
ani, dintre care 24 îi petrecuse în post si nevointa la Locurile Sfinte.
Dupa 20 de ani de la trecerea sa la Domnul, mormântul sau a
fost deschis în vederea asezarii osemintelor în gropnita de obste. Spre
uimirea celor prezenti s-a constatat ca trupul nu fusese atins de
putreziciune si raspândea o buna mireasma. Staretul mânastirii,
Arhimandritul Amfilohie, spunea: "Parca l-am fi pus în mormânt de câteva
ceasuri, ba nici ceasuri, ci chiar acum".
La cererea obstii, Patriarhul Benedict al Ierusalimului, a
îngaduit stramutarea moastelor Cuviosului Ioan de la Neamt în biserica
Sf. Gheorghe Hozevitul, fiind asezate într-o racla de abanos si sticla
si depuse lânga moastele sfintilor Ioan Hozevitul si Gheorghe Hozevitul,
organizatorii si conducatorii acelei lavre monahale.
Datorita vietii sale desavârsite, prin cuvânt si fapta, Sfântul
Ioan este cinstit de multimea credinciosilor si de calugarii care vin
si se ating cu evlavie de sfintele lui moaste, cerând ca el sa
mijloceasca, prin rugaciunile sale, la Dumnezeu pentru a dobândi
tamaduire sufleteasca si trupeasca. Pentru rugaciunile Sfântului Cuvios
Ioan, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne si ne
mântuieste pe noi. Amin.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna august în 5 zile: Înainte-prăznuirea Schimbării la Faţă a Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos
Se
cuvine să aveţi cunoştinţă, fraţilor, că ziua de astăzi este
Înainte-prăznuirea Schimbării la Faţă a Domnului nostru Iisus Hristos.
Drept aceea, să vă adunaţi în biserici, la toate rugăciunile bisericeşti
şi să vă curăţiţi prin milostenie. Că, în această zi, Domnul, Şi-a
descoperit Lumina dumnezeirii Sale, ascunse în Trupul Său şi a arătat
ucenicilor Săi Slava dumnezeirii Sale, pregătindu-i spre înţelegerea
Învierii Sale şi dând Dumnezeu-Tatăl adeverire despre Fiul şi zicând:
"Acesta este Fiul Meu cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta
ascultaţi-L(Matei,17,5). Că, arătându-Şi Hristos, în această zi,
dumnezeiasca Lui Putere, Slava Lui, Cinstea Lui şi Stăpânirea Lui, zi
vestitoare de bucurie şi de mântuire a făcut dintr-însa. Deci,
ajungând la această zi, să o prăznuim cu laude dumnezeieşti şi,
împodobindu-ne prin curăţie, să ne săturăm de duhovnicească mâncare, din
care sufletul, hrănindu-se, nu va muri. Că, de nu vom asculta cuvintele
Sfintelor Scripturi şi de nu vom face voia Lui Dumnezeu, atunci, ne vom
osândi, cu osânda cea veşnică. Iar, de vom face voia Lui Dumnezeu,
vieţii celei veşnice vom fi moştenitori. Iar cearta şi mânia să se
lepede de la noi, şi aşa, cu fapte bune, vom plăcea lui
Hristos-Dumnezeu, aşteptând fericita nădejde şi desfătare a Împărăţiei
lui Hristos. Că la aceasta ne-a chemat pe noi Hristos, când S-a pogorât
din cer, Fiul lui Dumnezeu, Cel fără de început, Dumnezeul nostru, Unul
fiind din Sfânta Treime, împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt. Amin.
Întru această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Evsignie (+362)
Sfântul
Evsignie era de neam din Antiohia şi a fost ostaş sub împăraţii Romei
Diocleţian, Maximin, marele Constantin şi fiii lui. A cunoscut şi a
vorbit cu Sfântul Mucenic Vasilisc şi a scris pătimirea lui. Când i s-a
tăiat capul Sfântului Vasilisc, Evsignie şi alţi credincioşi, ce erau
acolo, s-au învrednicit de au văzut mulţimea Sfinţilor îngeri luând
sufletul Mucenicului şi înălţându-l la cer; de asemenea, a văzut şi pe
Domnul Iisus în cer, primind sufletul pătimitorului. Iar, pe vremea
împărăţiei lui Constantin, fiind în oaste, Evsignie a văzut şi el,
crucea, închipuită din stele; şi s-a îmbărbătat, fiind înarmat cu
puterea crucii. Petrecând în ostăşie şaizeci de ani, Evsignie, a lăsat rânduiala ostăşească, pe vremea împărăţiei lui Constanţiu, fiul lui Constantin,
de vreme ce îmbătrânise. Şi, întorcându-se în Antiohia, patria sa,
vieţuia după voia lui Dumnezeu. Şi a ajuns până în anii urâtorului de
Dumnezeu, împăratul călcător de lege, Iulian. Într-una din zile, mergând
Sfântul la biserică, s-a întâmplat de a văzut doi oameni închinători la
idoli, certându-se între ei, pentru o anume pricină. Trecând pe lângă
ei, aceia l-au oprit, zicându-i: "Te ştim pe tine om cinstit, care ai
fost multă vreme în oaste şi faci judecată dreaptă; deci, ne rugăm ţie,
ascultă această neînţelegere a noastră şi ne judecă cu dreptate." Şi
le-a lămurit pricina lor, precum se cădea; şi s-a dovedit, prin aceasta,
că unul a fost drept, iar altul vinovat. Deci, mâniindu-se, cel vinovat
s-a dus şi l-a pârât pe Evsignie, că este creştin. Şi s-a întâmplat,
atunci, că păgânul împărat venise la Antiohia şi, îndată, a poruncit să
fie prins Sfântul şi adus înaintea judecăţii sale. Iar Fericitul, stând
înaintea împăratului, l-a certat, fără teamă pentru călcarea lui de
Lege, că s-a lepădat de Hristos şi s-a închinat la idoli, că a vândut
cinstirea lui Dumnezeu pe idoli, neurmând marelui Constantin. Şi a
început Sfântul a lăuda credinţa lui Constantin, spunând de la început,
cum a văzut crucea pe cer şi cum, cu puterea ei, a biruit pe potrivnici
şi cum, lepădând închinarea la idoli, s-a lipit de Hristos, şi nu numai
el singur s-a luminat cu credinţa, ci şi pe toată lumea a luminat-o. Şi,
aşa Sfântul Evsignie, aducând multe laude marelui Constantin, l-a
ocărât pe Iulian, cel depărtat de Dumnezeu, pentru păgânătatea lui, şi
l-a batjocorit prin cuvinte de defăimare. Deci,
Iulian, nesuferind să audă aceste cuvinte, a poruncit să-i taie capul
ostaşului lui Hristos. Şi aşa s-a sfârşit, pentru Hristos, ca un
mucenic, Sfântul Evsignie, având vârsta de o suta zece ani, şi s-a
sălăşuit în viaţa cea neîmbătrănitoare, unde anii lui nu vor lipsi în
veci.
Întru această zi, cuvânt al Sfântului Nil, despre faptele cele bune ale trupului şi despre patimi
Faptele bune trupeşti, iar mai ales lucrările care se fac pentru
Dumnezeu, fără făţărnicie şi laudă omenească, şi care duc pe oameni, la
smerenie şi la nepătimire sunt acestea: înfrânarea, postul, rugăciunea,
setea, privegherea, metaniile cele adeseori făcute, a purta aceeaşi
haină, a lua puţină mâncare uscată, şi pe aceea, numai seara, băutura de
apă, culcarea pe pământ, sărăcia, necâştigarea, neîmpodobirea,
neiubirea de sine, neieşirea din chilie, tăcerea, lucrarea cu mâinile şi
toată chinuirea, cea rea, şi toate cele ce obosesc trupul, că acestea
sunt foarte trebuincioase şi folositoare, celor ce se tulbură de
patimile trupeşti. Iar celui slab şi neputincios cu trupul nu-i sunt
atât de trebuincioase şi folositoare ostenelile trupeşti, pe cât îi sunt
sfânta smerenie şi mulţumirea către Dumnezeu, care toate le
împlineşte. Iar patimile sufleteşti sunt acestea: uitarea, trândăvia şi necunoştinţa. Cu acestea trei întunecându-se mintea,
adică ochiul sufletului, se lasă stăpânită de toate patimile:
închinarea la idoli, credinţa rătăcită şi, în scurt, toată erezia,
hulirea, mânia, iuţimea, amărăciunea, ura de oameni, gândul rău, pâra,
osândirea, întristarea neîndreptăţită, frica, spaima, cearta, invidia,
slava deşartă, trecerea cu vederea, făţărnicia, minciuna, neîncrederea,
nebunia, nedreapta socotinţă, agonisirea nedreaptă, lăcomia,
împătimirea, cugetarea pământească, lenevirea, descurajarea,
nemulţumirea, iubirea de stăpânire, lauda de la oameni şi, mai ales,
iubirea de plăceri, iubirea de slavă şi iubirea de arginţi, din care se
naşte tot răul. Dar, nu ar face omul
nici o greşeală, dacă, mai întâi, n-ar veni aceşti trei uriaşi - precum
a zis cel, între pustnici, prea înţeleptul Marcu - şi l-ar despărţi pe
el de Dumnezeu, ori prin uitare, ori prin lenevire, ori prin
necunoştinţă. Pentru că acestea nasc plăcerea şi slăvirea, ca să iubim
lauda omenească şi mânia. Iar pricina cea dintâi a tuturor acestora şi
maica tuturor răutăţilor, s-a spus mai înainte, că este iubirea de sine,
adică dobitoceasca iubire a trupului şi împătimirea şi abaterea minţii
cu nebuneşti cuvinte şi cu spurcate vorbe. Iar mijlocitori, pentru multe
rele, sunt îndrăzneala şi râsul. Iar
patimile trupeşti sunt acestea: preasaţiul pântecelui, îndrăcirea
gâtului, mâncarea într-ascuns, iubirea de felurite plăceri, desfrânarea,
scârba, necurăţia, sodomia, lepădarea de prunci, fapta de ruşine, toate
relele pofte peste fire, spurcatele patimi, furtul, furtişagul de cele
sfinte, tâlhăria, uciderea pentru ocară sau din mânie, şi toată
trupeasca moleşire şi dezmierdarea voilor trupeşti, care se adaugă peste
trebuinţele trupului, descântecele, vrăjile, iubirea de lume,
împodobirile, schilodirile de sine, sulemenirea feţelor, osândita
deşertăciune, preabuna părere de sine, iubirea trupului, viaţa care
îngroaşă mintea, făcând-o pământească şi nelăsând-o niciodată să se
ridice către viaţa îmbunătăţită şi către Dumnezeu, Căruia I Se cuvine
slava în veci ! Amin.
Întru această zi, cuvânt din Pateric, despre gândul rău şi iertarea vrăjmaşului
Un frate din Libia a venit la ava Siluan, în muntele Panefo
şi i-a zis lui: "Ava, am un vrăjmaş, care mi-a făcut multe rele, că şi
ţarina mea, când eram în lume, mi-a răpit-o şi de multe ori s-a purtat ca un
vrăjmaş. Iar, acum, a pornit şi oameni otrăvitori, ca să mă omoare. Am, oare,
voie să-l dau la dregător?" Zis-a lui bătrânul: "Fă, fiule, precum
crezi". A zis fratele: "Cu adevărat, ava, de va fi pedepsit, se va
folosi mult sufletul lui". Răspuns-a bătrânul: "Fă, fiule, cum
socoteşti". Şi a zis fratele: "Să ne ridicăm, părinte, să facem
rugăciune şi voi merge la dregător". Deci, ridicându-se şi rugându-se
amândoi, când au ajuns să zică: "Şi ne iartă nouă greşelile noastre,
precum şi noi iertăm greşiţilor noştri," a zis bătrânul: "Şi nu ne
ierta nouă greşelile noastre, precum nici noi nu iertăm greşiţilor
noştri." Şi a zis bătrânului fratele: "Nu aşa, părinte." Iar
bătrânul a zis: "Ba aşa, fiule, de vreme ce, cu adevărat, vei voi să mergi
la dregător, ca să-ţi facă ţie răzbunare, eu altă rugăciune nu-ţi voi face
ţie." Şi, punând metanie, fratele a iertat pe vrăjmaşul său. Dumnezeului
nostru slava, acum şi pururea şi în vecii vecilor ! Amin.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Nona, mama sfântului Grigorie cuvântatorul de Dumnezeu, care cu pace s-a savârsit
Originară
din Capadocia şi crescută în credinţa ortodoxă, sfânta Nona s-a
căsătorit cu Grigorie, magistrat din Nazianz şi membru al unei secte din
acea vreme. Prin răbdare şi rugăciune ea a reuşit să-l convertească pe
bărbatul ei la credinţa ortodoxă, după care acesta a devenit episcop al
oraşului, timp de 45 de ani. Din această căsătorie li s-au născut trei
copii: sfânta Gorgonia (prăznuită la 23 februarie), sfântul Cezarie (prăznuit la 9 martie) şi mai ales sfântul Grigorie Teologul (prăznuit la 25 ianuarie), care i-a fost dăruit de Dumnezeu în răspuns la rugăciunile ei.
Sfântul Grigorie Teologul a vorbit adeseori în scrierile sale de
pietatea exemplară a mamei sale : într-un trup de femeie ea avea un
suflet mai bărbătesc decât al celor mai bravi bărbaţi. Nu se ocupa de
cele lumeşti şi materialiceşti decât în măsura în care acestea puteau să
fie spre înălţarea sufletului. Dezinteresându-se de farduri şi
toaletele femeieşti, ea nu avea decât o singură grijă: să facă mai
strălucitor chipul lui Dumnezeu în sufletul său ; şi nu socotea nici un
fel de nobleţe lumească, decât numai aceea că, prin credinţa lucrătoare
prin fapte, omul cunoaşte că vine de la Dumnezeu şi la Dumnezeu merge.
Ostenindu-şi trupul cu posturi şi rugăciuni de noapte, ea spunea mai
târziu copiilor ei că ar fi voit adeseori să se vânda pe sine şi pe
copiii ei ca să dea cele de trebuinţă celor săraci. După moartea soţului
ei, în 374, sfânta Nona s-a îmbolnăvit, dar a suferit această ultimă
încercare dând slavă lui Dumnezeu. Şi-a dat sufletul
ei în mâinile Domnului în timpul slujirii Sfintei Liturghii, sprijinită
de Sfânta Masă a Jertfelnicului Ceresc; şi moarta, ea părea să fie
adâncită în rugăciune.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Solev egipteanul, care s-a săvârşit împroşcat de săgeţi.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Favie, episcopul Romei, care de sabie s-a săvârşit.
Tot întru această lună, în ziua a cincea, se face pomenirea Preacuviosului Părintele nostru Ioan de la Neamţ, Hozevitul
Acest prea ales vas al lui Dumnezeu a văzut lumina zilei în pământul binecuvântat al Moldovei la 23 August1913,
în satul Crăiniceni, comuna Horodiştea, judeţul Dorohoi, din
binecre-dincioşii părinţi Maxim şi Ecaterina, lucrători ai gliei
străbune, plini de credinţă, cu viaţă curată şi temători de Dumnezeu,
primind la botez numele de Ilie. După moartea timpurie a mamei sale,
petrecută la numai şase luni de la naştere şi apoi moartea tatălui său,
căzut erou pe front, în războiul din 1917-1918 pentru întregirea
neamului şi pentru apărarea patriei, pruncul a fost luat în grija
bunicii sale. Bunica lui, Maria, văduvă de mai mulţi ani, renunţă la
dorinta sa mai veche de a intra în rândul monahiilor şi se dedică
creşterii şi educării nepotului. Ea l-a deprins cu rugăciunea către
Dumnezeu, Tatăl orfanilor, i-a imprimat adevărata evlavie crestină, i-a
insuflat dragostea de cele sfinte şi respectul faţă de oameni. Pe când
avea numai 11 ani, pierde şi dragostea bunicii sale Maria, care trece la
cele veşnice. Ea a rămas în memoria lui chip sfânt, pe care nu a
uitat-o niciodată. Aceasta se vede în duioasa poezie "Dorul Bunicii", în
care face analogie cu pilda unor sfinte femei, precum: Antuza, Macrina
sau Nona. În aceste versuri, se poate vedea rolul bunicii în formarea
religioasă şi morală a Sfântului. Cuviosul Ioan a urmat şcoala primară
în satul natal, după care a absolvit gimnaziul "Mihail Kogălniceanu" din
Lipcani(jud. Hotin) trecând bacalaureatul în 1932, cu rezultate foarte
bune. În timpul şcolii nu i-au lipsit cartea de căpătâi Sfânta
Scriptură, Vieţile Sfinţilor şi alte cărţi de zidire sufletească. La
vârsta de 20 de ani, simţind chemarea dumnezeiască şi ca urmare
a formării sale duhovniceşti îşi îndreaptă paşii spre mănăstirea Neamţ,
în ziua praznicului de la 15 august, închinat Adormirii Maicii
Domnului. Dumnezeu a rânduit ca cererea sa de închinoviere în mânăstire
să fie primită de stareţul de atunci, viitorul Patriarh al României,
Nicodim. L-a atras spre această viaţă, cum singur mărturiseşte mai
târziu, "frumuseţea slujbelor, mai ales cele de noapte, blândeţea
călugărilor, iscusinţa duhovnicilor, liniştea munţilor şi darul
Sfântului Duh". Descoperă acum scrierile Sfinţilor Părinţi şi alte
scrieri sfinte pe care le citeşte cu multă stăruinţă. Aici, la Neamţ, a
primit chipul îngeresc al călugăriei la data de 8 aprilie 1936,
în miercurea Sfintelor Patimi, fiind tuns în monahism de către stareţul
Vasile Moglan, viitor episcop. Citirea Patericului trezeşte în el o
dorinţă mai veche, de a ajunge la Locurile Sfinte. În anul 1936, după
post şi rugăciune, mărturisindu-se şi împărtăşindu-se, a plecat spre
Ţara Sfântă. Cu evlavie călcă pe urmele Mântuitorului, închinându-se la
Sfintele Locuri din Ierusalim, Betleem, Hebron şi altele, după care
cuviosul Ioan vieţuieşte mai întâi într-o peşteră din pustia
Iordanului. După doi ani de pustnicie, se închinoviază la mănăstirea
Sfântul Sava, străveche şi vestită aşezare monahală ortodoxă, unde se
nevoieşte opt ani. Având oarecare cunoştinţe medicale, se îngrijeşte de
bolnavi, fiind socotit "doctorul mănăstirii", îndeplinind şi alte
ascultări. Cerceta biblioteca mănăstirii, traducând în româneşte lucrări
care i se păreau pagini folositoare şi ziditoare de suflet. Iubea şi se
nevoia în privegheri de toată noaptea, fiind cunoscut şi apreciat
pentru viaţa sa aspră de post şi rugăciune, de pază a gândurilor. În
anul 1945, este prohirisit schimnic de către Patriarhul Ierusalimului.
Numit apoi egumen la Schitul românesc cu hramul Sfântul Ioan
Botezătorul, din Valea Iordanului, a fost hirotonit preot în anul 1947,
în Biserica Sfântului Mormânt. A stăreţit cu multă evlavie, ca egumen,
la acest schit, până în anul 1952, înzestrând aşezământul cu multe
chilii pentru vieţuitorii schitului şi pentru pelerini. Mulţi
dreptcredincioşi români sau de alt neam, poposind la schitul de la
Iordan, se spovedeau şi căutau cuvânt de alinare duhovnicească la
Sfântul Cuvios Ioan de la Neamţ-Hozevitul. Lângă Iordan a rodit deplin
talentul poetic al Sfântului, fiind inspirat de frumuseţea firii
înconjurătoare, poeziile sale fiind în acelaşi timp rugăciune şi cântare
duhovnicească. Din dorinţa după o viaţă mai aspră şi căutând calea
desăvârşirii, se închinoviază în mănăstirea Sfântul Gheorghe Hozevitul,
situată pe râul Cherit, locuri unde se nevoise şi Sfântul Prooroc Ilie,
în vremea prigonirii sale. Cuviosul Ioan a petrecut ultimii ani ai
vieţii sale în cea mai severă schimnicie, găsindu-şi adăpost în peştera
"Sfânta Ana", care se află nu departe de mânăstire. Petrecea aici în
post şi rugăciune, răbdând frigul, foamea şi setea, arşiţa şi lipsurile
de tot felul şi multe ispite. Mânca o singură dată pe zi şi se mulţumea
cu 3-4 ore de somn. Săvârşea pravila călugărească în paraclisul
peşterii, iar în sărbători slujea la biserica mănăstirii. În scrierile
sale, din acest timp, Sf. Ioan arăta frumuseţea tainică a locurilor şi a
peşterii, aureolate de măreţia sfinţilor sihaştri, care, veacuri de-a
rândul şi-au dobândit aici desăvârşirea. În sufletul său vibra armonios
întreaga creaţie a lui Dumnezeu, se restaura pacea edenică între el şi
celelalte făpturi. Aşa se explică faptul că la moartea sa mulţime de
păsări s-au adunat în jurul peşterii, arătând prin aceasta legătura
sfântului cu natura înconjurătoare. Cu darul lui Dumnezeu şi-a cunoscut
mai dinainte sfârşitul vieţii pământeşti, însemnând-o pe peretele
peşterii în care îşi petrecea ultimele zile. Şi-a dat sufletul în
mâinile Domnului la 5 august 1960, cu seninătate şi cu mâna dreaptă
binecuvântând. Trupul său a fost prohodit după cuviinţă şi a fost aşezat
în peştera "mormintelor", în locul în care dinainte şi-l pregătise,
fiind regretat de toţi cei ce-l cunoscuseră.
Plecarea
lui, prea timpurie, a lăsat adânci regrete şi dureri sufleteşti
nemângâiate în rândul monahilor români din Ţara Sfântă. Împlinise 47 de
ani, dintre care 24 îi petrecuse în post şi nevoinţă la Locurile
Sfinte. După 20 de ani de la trecerea sa la Domnul, mormântul său a fost
deschis în vederea aşezării osemintelor în gropniţa de obşte. Spre
uimirea celor prezenţi s-a constatat că trupul nu fusese atins de
putreziciune şi răspândea o bună mireasmă. Stareţul mănăstirii,
Arhimandritul Amfilohie, spunea: "Parcă l-am fi pus în mormânt de câteva
ceasuri, ba nici ceasuri, ci chiar acum". La cererea obştii, Patriarhul
Benedict al Ierusalimului, a îngăduit strămutarea moaştelor Cuviosului
Ioan de la Neamţ în biserica Sfântului Gheorghe Hozevitul, fiind aşezate
într-o raclă de abanos şi sticlă şi depuse lângă moaştele sfinţilor
Ioan Hozevitul şi Gheorghe Hozevitul, organizatorii şi conducătorii
acelei lavre monahale. Datorită vieţii sale desăvârşite, prin cuvânt şi
faptă, Sfântul Ioan este cinstit de mulţimea credincioşilor şi de
călugării care vin şi se ating cu evlavie de sfintele lui moaşte, cerând
ca el să mijlocească, prin rugăciunile sale, la Dumnezeu pentru a
dobândi tămăduire sufletească şi trupească. Pentru rugăciunile Sfântului
Cuvios Ioan, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne
şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.