În aceasta luna, în ziua a treizeci si una, pomenirea Sfântului si Dreptului Evdochim.
Acest fericit a trait pe vremea împaratiei lui Teofil, cel ce ura pe
Hristos si lupta împotriva icoanelor. Parintii sfântului duceau viata
stralucita, pentru ca erau patricieni si drept-credinciosi. Fiind
crescut bine de parintii sai, Vasile si Evdochia, a fost cinstit de
împaratul Teofil cu dregatoria de candidat, si a fost pus serdar mare
peste osti, întâi în Capadocia, dupa aceea în tara harsianilor. Fiind el
cumpana dreapta si dreptar, care pazea toata îndreptarea, facea multe
milostenii în toate zilele, si ajuta pe vaduve si pe saraci. În scurte
cuvinte, se purta si facea tot felul de bunatati. Dumnezeieste vietuind,
si cazând într-o boala trupeasca, si-a dat sufletul la Dumnezeu, iar
robii lui, plinindu-i voia, l-au îngropat cu hainele lui cu care era
îmbracat, fiind marit de Dumnezeu cu multe minuni. Si s-a facut mutarea
moastelor sale la Bizant, în sase zile ale lui iulie; iar sfânta sa
adormire, în 31 de zile ale aceleiasi luni.
Tot în aceasta zi, pomenirea târnosirii cinstitei
case a Preasfintei Stapânei noastre Nascatoarei de Dumnezeu, din
Vlaherne, unde se afla sfânta racla; si înaintepraznuirea cinstitei si
de viata facatoarei Cruci, adica: scoaterea cinstitei Cruci de la
palatul împaratesc în cetate.
Tot
în aceasta zi, pomenirea Sfântului Iosif cel din Arimateea, care a
îngropat preacuratul trup al Stapânului Hristos, si care cu pace s-a
savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor doisprezece Mucenici romani, care de sabie s-au savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Pomenirea Sfîntului şi Dreptului Evdochim
Sfîntul Evdochim s-a născut în Capadocia din părinţi foarte
credincioşi care s-au numit Vasile şi Evdochia. În vremea împăratului
Teofil (829-842), Evdochim s-a aflat tînăr ofiţer în armata imperială.
Chiar în rang militar fiind, el s-a străduit pururea să trăiască conform
poruncilor Evangheliei. Păstrîndu-se întru toată curăţenia sufletească
şi trupească, el nu a vorbit niciodată cu femei, în afară de mama lui.
El a fost milostiv cu nenorociţii şi cu nevoiaşii, citind pururea cu
sîrguinţă din sfintele cărţi, şi stînd cu şi mai multă sîrguinţă la
sfînta rugăciune înaintea lui Dumnezeu. El s-a ferit întotdeauna de
distracţii şi de grăirile deşarte cu cei deşerţi: "în mijlocul
deşertăciunilor celor lumeşti trăind, el a stat ca floarea de crin între
spini, şi ca aurul în mijlocul focului." Datorită marilor lui virtuţi
şi însuşiri, împăratul l-a numit guvernator al Capadociei. Din această
poziţie înaltă Evdochim s-a arătat drept înaintea lui Dumnezeu şi a
oamenilor.
Prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu Evdochim a murit la o
vîrstă tînără, în anul al treizeci şi treilea al vieţii lui. Sfintele
lui moaşte sînt făcătoare de minuni, vindecînd bolile oamenilor. Un
nebun s-a atins odată de racla lui, şi s-a făcut imediat sănătos; un
copil paralitic, atingîndu-se şi el de sfînta raclă, s-a ridicat pe
picioarele lui şi a mers bine. După optsprezece luni, mama lui a deschis
racla şi a aflat trupul lui Evdochim de parcă ar fi fost viu, fără nici
un semn de putreziciune sau stricare. Din el ieşea miros de bună
mireasmă. Sfintele moaşte ale Dreptului Evdochim au fost mai după aceea
mutate la Constantinopol şi îngropate într-o biserică nouă închinată
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, şi ctitorită de părinţii Dreptului
Evdochim.
Pomenirea Sfintei lulita din Cezareea
Această Sfînta lulita a fost din Cezareea Capadociei. Avînd
o neînţelegere cu vecinul privitoare la pămînt, acela a denunţat-o pe
lulita că este creştină, ceea ce o aşeza în afara protecţiei legii.
Sfînta lulita atunci şi-a lepădat cu bucurie toate proprietăţile, mai
curînd decît să-şi lepede Credinţa. Dar necuraţii păgîni nu s-au
mulţumit numai cu aceasta, ci au şi torturat-o, iar la urmă au omorît-o
arzînd-o de vie, la anul 303. Aşa şi-a sacrificat fără să clipească
această fericită şi averile şi trupul, pentru mîntuirea sufletului ei în
veşnicie.
Pomenirea Sfîntului losif din Arimathea
Nobilul losif acesta a fost un bărbat foarte bogat, şi
membru al Sinedriului Evreiesc din vremea Mîntuitorului. În taină, el a
fost următor al lui Hristos (Matei 27:57, Ioan 19:38). losif şi Nicodim
au luat Trupul lui Hristos de pe Cruce, şi L-au aşezat în mormmtul cel
nou al lui losif. Pentru aceasta el a fost arestat de către evrei şi
aruncat în închisoare. Acolo a venit la el Domnul Cel înviat, Care l-a
întărit, dovedindu-i învierea Lui. După o oarecare vreme evreii l-au
scos pe losif din închisoare şi l-au izgonit din pămîntul lui
strămoşesc. Sfîntul losif din Arimathea a călătorit în toată lumea
predicînd Evanghelia lui Hristos, şi a adus Vestea cea Bună pînă şi în
Anglia, unde s-a săvîrşit către Domnul.
Pomenirea Sfîntului Ioan Exarhul
Acest Sfînt Ioan a fost un vestit presbiter bulgar,
împodobit cu adînca învăţătură a cărţilor, care a trăit în vremea
Ţarului (bulgar) Simeon (892-896). El a tradus Hexaimeronul Sfîntului
Vasile cel Mare şi Mărturisirea de Credinţă Ortodoxă a Sfîntului Ioan
Damaschinul în limba slavonă. El s-a săvîrşit către Domnul cu pace.
Cîntare de laudă la Sfântul Iosif din Arimathea
Iosif, bărbat bogat şi nobil întru Hristos Răstignit nicicum nu s-a smintit,
Ci cînd soarele şi-a pierdut lumina,
Şi s-a cutremurat pămîntul,
El mers-a la Pilat şi i-a zis că Domnul a murit,
Dătătorul vieţii: Astfel Facutu-s-a ucenicul cel tainic cunoscut tuturor.
Astfel, ascunzîndu-Se în pământ Cel Arătat tuturor, Cel ascuns ucenic
S-a mărturisit al Domnului în auzul tuturor.
Astfel fîcutu-s-a losif vestit într-o singură zi.
Cu Nicodim împreună el Trupul Domnului e pe Cruce-a luat,
Şi în a lui grădină L-a pus, într-o peşteră nouă.
Spionii evrei au auzit acestea şi grabnic au raportat,
Iar bătrînii evreilor pre Iosif aruncatu-l-au în temniţă,
Legat în lanţuri, Iosif zace în temniţa întunecată,
În ziua în care Domnul iadul îl străluceşte Cu a Lui lumină.
Iosif în minte Îl vede acum pre Domnul, aude cuvintele Lui minunate,
Gîndeşte la minunile Lui, la spusele şi prorociile Lui minunate.
Pe cînd era lîngă El, în lumina Domnului stătea,
Dar acum zăcea în întuneric, înlăuntru și în afară.
Întunecate nopţi, dimineţi şi zile, întunecat e totul
Cînd se ia Soarele de pe cer!
O deznădăjduit întuneric, mai întunecat decît iadul! Dar iată!
Deodată în temniţă răsare-o lumină,
Domnul Cel Înviat vine la robul Lui cel din lanţuri.
O Iosife, brave şi nobile bărbat,
Tu nu te-ai smintit nici întru Domnul Înviat,
Tu la Pilat ai mers, moartea Domnului i-ai spus,
Dar vestitu-i-ai şi slăvita Lui Înviere.
Să se bucure ţara Britaniei și să te prăznuiască cu cinste,
Căci tu cel dintîi
Cuvîntul mîntuirii întru ea l-ai semănat.
Cugetare
Nevoitorii din pustie luptă să-şi taie voile proprii şi să
trăiască strict în conformitate cu voia lui Dumnezeu. Unii cred în mod
greşit că sihastrul trăieşte într-o izolare completă. Dar nici un
sihastru nu zice aşa. El trăieşte în apropierea şi în intimitatea lui
Dumnezeu, a îngerilor şi a sfinţilor. Căci acolo unde este mintea
omului, acolo este şi viaţa lui. Mintea sihastrului se află în cea mai
înaltă, mai curată şi mai numeroasă companie în care se poate afla
vreodată omul.
Avva Marcu l-a mustrat odată pe Avva Arsenie astfel:
"Pentru care pricină fugi tu pururea de feţele noastre şi de
convorbirile cu noi?" Atunci Avva Arsenie a zis: "Dumnezeu ştie că vă
iubesc, dar nu pot fi şi cu Dumnezeu şi cu voi. În ceruri mii şi mii, şi
mii de mii, au o singură voie; pe cînd aici, între noi oamenii, sînt
multe şi felurite voi. De aceea nu pot fi şi cu Dumnezeu, şi cu
oamenii."
Luare aminte
Să luăm aminte la pedeapsa lui Dumnezeu care a căzut asupra lui Abimelec şi asupra locuitorilor Sichemului (Judecătorii 9):
• La cum Abimelec, cu ajutorul bărbaţilor din Sichem, a ucis pe 70 dintre fraţii lui;
• La cum după aceea Abimelec i-a ucis pe locuitorii
Sichemului, a arat locul pe care fusese cetatea lor şi a presărat
pămîntul cu sare;
• La cum, după multe biruinţe, Abimelec a fost ucis de o
femeie care a aruncat în el din turn cu o bucată de piatră de rîşniţă şi
i-a spart capul, de moarte;
• La cum blestemul lui lotam, fiul lui Ghedeon, i-a ajuns pe locuitorii Sichemului şi pe Abimelec.
Predică Despre ultima aşteptare
Pentru aceea, iubiţilor, aşteptînd acestea, sîrguiţi-vă să
fiţi aflaţi de El în pace, fără prihană şi fără vină (II Petru 3:14).
Fraţilor, care este ultima noastră aşteptare? Cînd e
noapte, noi aşteptăm ziua, iar cînd e zi, ştim că vine noaptea; şi tot
aşa, iar noapte, şi iar zi: este o aşteptare aceasta care nu este ultima
noastră aşteptare. Fraţilor, care este ultima noastră aşteptare? Iată,
atunci cînd sîntem fericiţi tremurăm de spaimă la gîndul că va veni
tristeţea; iar cînd plîngem, aşteptăm să vină ziua cînd plînsul va lua
sfîrşit: şi tot aşa, plînsul se schimbă cu bucuria, iar bucuria cu
plînsul. Dar nici măcar aşteptarea aceasta nu este ultima noastră
aşteptare. Fraţilor, ultima noastră aşteptare este aşteptarea judecăţii
lui Dumnezeu. Cînd va veni judecata lui Dumnezeu, adică acea Zi
înfricoşată a Domnului care va arde ca focul (Maleahi 4:1), atunci
fiecare dintre noi va primi ceea ce merită: unii vom primi ziua cea care
se preface în noapte, pe cînd alţii noaptea cea care se preface în zi;
unii vor primi bucuria căreia nu îi va mai urma niciodată tristeţea, iar
alţii tristeţea, care nu se va mai preface niciodată în bucurie.
Fraţilor, aceasta este ultima aşteptare a neamului omenesc, că o ştim
aceasta sau nu, că gîndim vreodată la ea sau nu.
Totuşi, noi cei credincioşi, ar trebui să cunoaştem
aşteptarea aceasta, şi să ne gîndim la ea mereu, să o avem mereu.
Această cunoaştere trebuie să ne fie nouă zenitul tuturor cunoştinţelor
noastre, şi să imprime direcţia tuturor gîndurilor noastre. Cunoaşterii
şi contemplării acestei aşteptări trebuie să le adăugăm ceea ce este cel
mai important: rîvna şi nevoinţa noastră ca să fim aflaţi de El în
pace, fără prihană şi fără vină.
Trebuie să rîvnim şi să ne nevoim ca să fim aflaţi de El
fără prihană în minte şi în inimă, neînvinovăţiţi de conştiinţa noastră,
şi în pace cu Dumnezeu. Doar atunci ne va fi nouă ultima aşteptare fără
teamă de neprevăzutul ei, doar atunci nu ne va fi spaimă că la
împlinirea ei vom fi aruncaţi în noaptea cea fără de zi, sau în
tristeţea cea veşnic fără bucurie. Aşa cum totul şi toate cele din viaţa
Domnului şi Mîntuitorului nostru Iisus Hristos au fost neaşteptate de
către oameni, tot astfel şi a Doua Lui Venire în putere şi în slavă va
fi neaşteptată pentru ei. Căci neaşteptată a fost Naşterea Lui din
Preacurata Fecioara, neapteptată sărăcia Lui; neaşteptate minunile Lui,
neaşteptate şi nemaiauzite foarte cuvintele Lui; neaşteptate umilirile
Lui şi moartea Lui cea de bunăvoie fără de cinste, şi învierea Lui, şi
înălţarea Lui, şi Biserica Lui, şi vestirea Credinţei Lui în toată lumea
şi veacurile. La fel de neaşteptată va fi şi A Doua Venire a Lui cea
întru putere şi întru slavă: ea va fi marele şoc al omenirii, mai şocant
decît toate cele care au mai fost vreodată.
O Stăpîne Doamne Judecătorule Atotdrepte, cum Te vom
întîmpina pre Tine noi păcătoşii, carele nu sîntem îmbrăcaţi în haina
păcii, a neprihănirii şi a curăţiei? Ajută-ne nouă, Stăpîne! Ajută-ne
nouă ca să ne sîrguim, pe cît ne este cu putinţă oamenilor, spre acea
înfricoşată întîlnire cu Tine,
Căci noi Ţie Unuia ne închinăm şi pre Tine Te slăvim şi Ţie Îţi mulţumim în veci, Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.