În aceasta lună, în ziua a şasea, Schimbarea la Faţă a Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
La
şase zile după ce a spus ucenicilor Săi : "Sunt unii din cei ce stau
aici care nu vor gusta moartea până ce nu vor vedea Împărăţia lui
Dumnezeu venind întru putere" (Matei 16, 28 ; Marcu 9, 1), Iisus îi luă
pe Apostolii Săi preferaţi : Petru, Iacov şi Ioan ; ducându-i
deoparte, urcă pe un munte înalt - muntele Taborului în Galileea - ca
să se roage. Se cuvenea într-adevăr ca cei care aveau să asiste la
suferinţa Sa la Ghetsimani şi care aveau să fie martorii cei mai
importanţi ai Patimilor Sale, să fie pregătiţi pentru această încercare
prin priveliştea slăvirii Sale: Petru, pentru că tocmai îşi
mărturisise credinţa în dumnezeirea Sa ; Iacov, căci a fost primul care
a murit pentru Hristos ; şi Ioan care mărturisi din experienţa sa
slava dumnezeiască, făcând să răsune ca "fiu al tunetului" teologia
Cuvântului întrupat.
El îi urcă pe munte, ca simbol al înălţării spirituale
care, din virtute în virtute, duce la dragoste, virtute supremă care
deschide calea contemplării dumnezeieşti. Această înălţare era de fapt
esenţa întregii vieţi a Domnului care, fiind îveşmântat cu slăbiciunea
noastră, ne-a deschis drumul către Tatăl, învăţându-ne că isihia
(liniştirea) este mama rugăciunii, iar rugăciunea este cea care arată
către noi slava lui Dumnezeu.
"Şi pe când se ruga, deodată, faţa Sa deveni o alta, Se
schimba şi sclipi ca soarele, în timp ce hainele sale deveniră
strălucitoare, de un alb scânteietor, cum nu poate înălbi pe pământ
înălbitorul" (Marcu 9, 3). Cuvântul lui Dumnezeu întrupat îşi arăta
astfel strălucirea naturală a slavei dumnezeieşti, pe care o avea în El
însuşi şi pe care o păstrase după Întruparea Sa, dar care rămânea
ascunsă sub acoperământul trupului. Încă de la zămislirea Sa în
pântecele Fecioarei, într-adevăr, dumnezeirea S-a unit cu natura
trupească iar slava divină a devenit, în mod ipostatic, slava trupului
asumat. Ceea ce Hristos le arăta Apostolilor Săi în vârful muntelui nu
era deci o privelişte nouă, ci manifestarea strălucită în El a
îndumnezeirii naturii omeneşti - inclusiv trupul - şi a unirii Sale cu
splendoarea dumnezeiască.
Spre deosebire de faţa lui Moise care strălucise de o
slavă venită din afara după revelaţia din Muntele Sinai (cf. Exod 34,
29), faţa lui Hristos apăru pe muntele Taborului ca un izvor de lumină,
izvor al vieţii dumnezeieşti făcută accesibilă omului şi care se
răspândea şi pe "veşmintele" Sale, adică asupra lumii din afară dar şi
pe lucrurile făcute de activitatea şi civilizaţia omenească.
"El s-a schimbat la Faţă, ne confirmă Sfântul Ioan
Damaschin, nu asumând ceea ce El nu era ci arătându-le Apostolilor Săi
ceea ce El era, deschizându-le ochii şi, din orbi cum erau, făcându-i
văzători" (Sfântul Ioan Damaschin, Predică la Schimbarea la Faţă, 12 -
PG 96, 564). Hristos deschise ochii Apostolilor Săi iar aceştia, cu o
privire transfigurată de puterea Duhului Sfânt, văzură lumina
dumnezeiască indisociabil unită cu trupul Sau. Fură deci ei înşişi
schimbaţi la faţă şi primiră prin rugăciune puterea de a vedea şi
cunoaste schimbarea survenită în natura noastră datorate unirii sale cu
Cuvântul (Sf. Grigore Palama).
"Precum soarele pentru cele ale simţurilor, aşa este
Dumnezeu pentru cele ale sufletului" (Sf. Grigore Teologul), de aceea
autorii Evangheliilor spun că faţa Dumnezeului-Om, care este "lumina
cea adevărată Care luminează pe tot omul care vine în lume" (Ioan 1,
9), sclipea ca soarele. Dar această lumină era în fapt incomparabil
superioară oricărei lumini a simţurilor şi, incapabili să îi mai
suporte strălucirea inaccesibilă, Apostolii căzură la pământ.
Lumina nematerială, necreată şi situată în afara
timpului, aceasta era Împărăţia lui Dumnezeu venit întru puterea
Duhului Sfânt, după cum Domnul promisese Apostolilor Săi. Întrevăzută
atunci pentru o clipă, această lumină va deveni moştenirea veşnică a
aleşilor în Împărăţie, când Hristos va veni din nou, strălucind în
toata scânteierea slavei Sale. Va reveni învăluit în lumina, în această
lumină care a strălucit în Tabor şi care a ţâşnit din mormânt în ziua
Învierii Sale, şi care, răspândindu-se asupra sufletului şi trupului
celor aleşi, îi va face să strălucească şi pe ei "precum soarele" (cf.
Matei 13:43).
"Dumnezeu este lumină, iar vederea Sa este lumină"
(Sfântul Simeon Noul Teolog, Discurs Etic V, 276). Asemeni Apostolilor
în vârful Taborului, numeroşi Sfinţi au fost martorii acestei revelări a
lui Dumnezeu în lumină. Totuşi lumina nu este pentru ei doar un
subiect de contemplaţie, ci şi harul îndumnezeitor care le permite sa
"vadă" pe Dumnezeu, astfel încât se confirmă cuvintele Psalmistului :
"întru lumina Ta vom vedea lumină" (Psalmii 35:10).
În mijlocul acestei slăvite privelişti se arătară -
alături de Domnul - Moise şi Ilie, doi mari profeţi din Vechiul
Testament, reprezentând respectiv Legea şi Proorocii, care îl
mărturiseau ca stăpân al celor vii şi al celor morţi (Moise a murit
înainte de a intra în Pământul Făgăduinţei iar Ilie a fost dus într-un
loc tainic fără să cunoască moartea). Şi vorbeau cu El, în lumina,
despre Exodul pe care avea să îl înfăptuiască la Ierusalim, adică
Patimile Sale, căci prin Patimi şi prin Cruce această slăvire trebuia
să fie dată oamenilor.
Ieşiţi afară din ei înşişi, răpiţi în contemplarea
luminii dumnezeieşti, Apostolii erau copleşiţi ca de un somn şi
"neştiind ce zice, Petru îi spuse lui Iisus : Stăpâne, ce bine ar fi să
rămânem aici; dacă vrei vom face trei corturi : unul pentru tine,
unul pentru Moise si unul pentru Ilie". Întorcându-şi apostolul de la
aceasta dorinţa prea omenească, ce consta în a se mulţumi de bucuria
pământească a luminii, Domnul le arată atunci un "cort" mai bun şi un
lăcaş cu mult mai înalt pentru a sălăşlui în el slava Sa. Un nor
luminos veni să îi acopere cu umbra Sa, iar glasul Tatălui Se făcu
auzit în mijlocul acestui nor, mărturisind pe Domnul : "Acesta este
Fiul Meu prea-iubit, în care am bine-plăcut; ascultaţi de El". Acest
nor era harul Duhului înfierii şi, la fel ca şi la Botezul Său în
Iordan, glasul Tatălui mărturisea pe Fiul şi arăta că cele trei
entităţi ale Sfintei Treimi, întotdeauna unite, participă la Mântuirea
omului.
Lumina lui Dumnezeu, care permisese mai întâi
Apostolilor să îl "vadă" pe Hristos, îi ridică la o stare superioară
viziunii şi cunoştinţei omeneşti cînd ea străluci mai puternic. Ieşiţi
în afară de tot ce este vizibil şi chiar din ei înşişi, ei pătrunseră
atunci în întunericul supra-luminos, în care Dumnezeu petrece (Psalmii
17:12) şi "închizând uşa simţurilor lor", ei primiră revelaţia Tainei
Treimii, care este mai presus de orice afirmaţie şi de orice tăgăduire
(Teologia mistică a Sfântului Dionisie Areopagitul a fost aplicată
Tainei Schimbării la Faţă în principal de către Sf. Grigore Palama).
Încă insuficient pregătiţi revelaţiei unor asemenea
taine, căci nu trecuseră încă prin încercarea Crucii, Apostolii se
înspăimântară cumplit. Dar când îşi ridicară capetele, îl vazură pe
Iisus, singur, redevenit ca mai înainte, Care se apropie de ei şi îi
linişti. Apoi, coborând din munte, El le ceru să nu vorbească nimănui
de cele ce văzuseră, până când Fiul Omului nu se va scula din morţi.
Sărbătoarea Schimbării la Faţă este deci prin excelenţă
aceea a îndumnezeirii naturii noastre omeneşti şi a participării
trupului nostru trecător la bunurile veşnice, care sunt mai presus de
fire. Înainte chiar de a îndeplini Mântuirea noastră prin Patimile
Sale, Mântuitorul arată atunci căscopul venirii Sale în lume era tocmai
să aducă pe tot omul la contemplaţia slavei Sale dumnezeieşti. Din
acest motiv sărbătoarea Schimbării la Faţă i-a atras în mod deosebit pe
călugări, care şi-au închinat întreaga viaţă căutării acestei lumini.
Numeroase Mănăstiri au fost închinate acestei
Sărbători, mai ales după controversa isihastă din secolul XIV, despre
natura luminii din Tabor şi despre contemplaţie. De notat de asemenea
că, după o tradiţie care circula pe vremea iconoclasmului, prima
Icoană, scrisă de înşişi Apostolii, a fost aceea a Schimbării la Faţă. E
vorba desigur mai puţin de un fapt istoric cât de o interpretare
simbolică, prezentând legătura intimă întreţinută de tradiţia
Bisericii între arta Icoanei şi această Sărbătoare a vederii lui
Hristos întru slavă.
A Căruia este slava şi puterea în veci. Amin.
Pomenirea Sfîntului Mucenic Evsignie
Evsignie a fost soldat în armata imperială, în timpul
împăraţilor Maximian, Constantin cel Mare şi al fiilor Marelui
Constantin. El a fost de faţă la chinurile Sfîntului Mucenic Vasilisc
(arătate la 22 mai). El a văzut miriade de îngeri, iar în mijlocul lor
pe Stăpînul Hristos Iisus însuşi, primind în mîinile Sale, de la îngeri,
sufletul acestui mare şi sfînt mucenic. Evsignie a luptat sub împăratul
Constantin cel Mare şi a văzut şi el, precum şi mulţi alţii din armata
imperială, Sfîntă Cruce care i s-a arătat împăratului pe cer. El a
slujit în armata imperială timp de şaizeci de ani încheiaţi, iar în
timpul domniei fiilor Marelui Constantin el s-a retras din armată,
ducîndu-se şi sălăşluindu-se în Antiohia, locul naşterii lui.
El acolo a vieţuit cu plăcere de Dumnezeu, întru postiri,
rugăciuni şi milostenii, în timpul domniei lui Iulian Apostatul, nepotul
Marelui Constantin, doi oameni care se certau în drum i-au cerut lui
Evsignie să fie judecător între ei. Bătrînul veteran Evsignie cel cu
viaţă sfîntă a făcut judecată dreaptă între cei doi, vădind dreptatea
unuia şi nedreptatea celuilalt. Cel nedrept s-a umplut de ură la adresa
Sfîntului Evsignie şi pentru aceasta s-a dus şi 1-a pîrît pe sfînt la
împărat, sub acuza că este creştin. Iulian Apostatul 1-a convocat pe
Sfîntul Evsignie la curtea imperială. Acesta s-a dus fără să se teamă de
nimic, ba chiar a dat pe faţă înaintea tuturor nelegiuirea lepădării de
la Sfîntă Credinţă a Apostatului, ruşinîndu-1 cu exemplul sfinţeniei
moşului lui, Sfîntul împărat Constantin cel Mare. De aceea Iulian,
îndrăcindu-se şi mai mult de la dreapta mustrare, a poruncit decapitarea
Sfîntului Evsignie. Aşa a luat acesta mucenicia la foarte adînci şi
cinsite bătrîneţi, strămutîndu-se la locaşurile cereşti ale împărăţiei
Cerurilor.
Pomenirea Sfîntului Sfinţit Mucenic Fabian, Papă al Romei
Sfîntul Fabian a fost de neam roman. El şi-a început sfîntă
misiune pastorală ca preot de ţară. Apoi, cînd a fost să se aleagă un
nou papă, deasupra capului lui s-a pogorît o porumbiţă albă, şi toată
obştea 1-a ales pe el şi 1-a sfinţit întru arhiereu, întîistătător pe
Scaunul Romei. Sfinţitul Fabian a fost păstor milostiv şi blînd. Cu mare
rîvnă, el a adunat trupurile mucenicilor şi le-a îngropat cu cinste,
zidind deasupra lor slăvite şi sfinţite biserici, spre locaşuri de
închinare poporului. Tot astfel zidit-a el altare şi paraclise pe la
toate peşterile la care s-au ascuns şi s-au rugat mucenicii în timpul
lungilor şi sîngeroaselor prigoane.
El 1-a botezat pe împăratul Filip, şi pe fiul acestuia, tot
Filip, şi moştenitor la tron; şi, cu ajutorul senatorului Pontius, care
şi el primise Sfîntul Botez, Sfîntul Episcop Fabian a dat pieirii mulţi
idoli şi capişti idoleşti. Dar cînd sceptrul împărăţiei 1-a luat
necuratul Decius, a izbucnit o nouă şi încă mai sălbatică prigoană a
creştinilor, în timpul acesteia a luat mucenicia însuşi slăvitul Fabian,
căruia i s-a tăiat capul pentru Hristos la anul 250. Sfîntul Sfinţit
Mucenic Fabian Episcopul Romei este acela în timpul căruia Sfîntul şi
Marele Mir în a început să se sfinţească în Biserică în ziua Sfintei şi
Marii Joi [Joia din Săptămîna Patimilor].
Pomenirea Sfîntului Mucenic Pontius Senatorul
Pontius a fost fiul Senatorului Marcus şi al soţiei lui,
Iulia. Iulia, care fusese stearpă timp de douăzeci şi doi de ani de la
căsătoria ei, a dat naştere la urmă fiului Pontius. Pontius a primit
botezul din mîinile Papei Pontian, aşa cum îl primise şi prietenul lui,
Valerius, care mai apoi avea să îi scrie viaţa. Pontius a reuşit să îl
aducă la Sfînta Credinţă şi pe tatăl lui, Marcus, pe împăratul Filip şi
pe fiul acestuia, tot Filip, şi pe mulţi alţi înalţi demnitari şi
senatori vestiţi de la curtea imperială. Ca senator roman el a fost un
protector puternic al Bisericii, pe care a ajutat-o mult. El a fost
prieten scump al Sfîntului Papă Fabian. Cînd au izbucnit noi persecuţii
sub împăratul Decius, Pontius a părăsit Roma şi s-a refugiat la poalele
munţilor Alpi.
Dar în timpul împăratului Valerian el a fost capturat şi
supus chinurilor celor mai bestiale, în timpul lor s-au lucrat mulţime
de minuni şi s-au convertit la Hristos mulţime de suflete de păgîni care
stăteau de faţă. Tot de faţă se aflau şi mulţime de evrei care ţipau cu
sălbăticie către judecător: „Omoară-1, omoară-1 acum, imediat, pe acest
vrăjitor!" Auzind strigătele lor şi văzîndu-le chipurile demente,
Sfîntul Pontius Senatorul şi-a ridicat braţele la cer şi a zis: „îţi
mulţumesc Ţie, Doamne Dumnezeul meu, pentru că mi-ai dăruit ca aceştia
să strige şi împotriva mea, a smeritului, aşa cum au strigat şi părinţii
lor împotriva Fiului Tău şi Domnului nostru Hristos: ,Răstigneşte-L,
Răstigneşte-L!'" Sfîntul Mucenic Pontie a luat cununa slavei prin
tăierea capului, în anul 257. El a fost îngropat cu cinste de prietenul
lui, Valerius, care i-a însemnat şi viaţa.
Pomenirea Sfintei Cuvioase Nonna
Sfînta Nonna a fost maica Simţului Grigorie Teologul.
Creştină aleasă fiind şi foarte rîvnitoare, ea s-a arătat puternică
făcătoare de minuni cu rugăciunea. Prin rugăciune fierbinte către
Dumnezeu, ea 1-a întors la Credinţa Creştină a lui Hristos pe soţul ei,
care pînă atunci fusese idolatru. Soţul Grigorie astfel s-a trezit cu
duhul şi, îmbunătăţindu-se minunat, a fost uns episcop al Nazianzului.
Cu rugăciunea Sfînta cuvioasă Nonna 1-a salvat pe fiul ei Grigorie de la
moartea prin naufragiu. Ea a adormit cu pace, ca Diaconiţă a Bisericii
Domnului, la anul 374.
Cîntare de laudă la Sfîntul Mucenic Pontius
Pontius păşeşte alături de Valerius,
Prietenul lui drag,
Dar inima îi e grea de tristeţe.
El din neam înalt de senatori romani este,
Nobil este al lui tată, de viţă nobilă maica;
Şi totuşi sufletul apăsat îi este
De această enigmă amară:
Toată înţelepciunea lumii un basm neputincios îi pare.
„ Oh, adevărul, unde e el oare? " -
întreabă Pontius cel nobil, de adevăr însetat.
Astefel păşesc în tăcere, unul alături de celălalt,
în lumina lină a serii, pe lîng-o Biserică Creştină Trecînd.
Ei intră înăuntru şi îi văd splendoarea.
Ei frumuseţea-i o văd, şi aud cîntările-i sfinte.
„Dumnezeii neamurilor sînt argint şi cu aur:
Ochi au şi nu văd, ci orbi sînt precum lutul;
Urechi au şi nu aud, surzi sînt ca piatra;
Guri au, dar nu pot grăi.
Cei slabifâcutu-şi-au zei mai slabii decît dînşii,
Cu ei asemănîndu-se mai tare în neputinţă:
înaintea lutului se pleacă, neam după neam,
Şi nădăjduiesc nebuneşte în ceea ce este mort. "
Cei doi tineri trişti din închinătorii la idoli sînt,
Ei aceste cuvinte le ascultă şi tremură.
De Icoana Mîntuitorului ei se apropie,
Şi preotului Lui preacinstit a lor inimă o încredinţează.
Preotul pe aleşii tineri Sflnta Credinţă îi învaţă,
Arătîndu-le că idolatria mincinoasă este
şi plină de sînge.
Deşi cunoscuţi şi respectaţi în întreaga Romă pagină,
Nobilii tineri în Sflnta Biserică a lui Hristos au intrat,
lepădînd a Romei slavă.
Trişti au fost ei cînd al Ei prag l-au păşit,
Dar fericiţi au luminat cînd au ieşit în afară.
Cugetare
Astfel îşi începe Valerius biografia prietenului lui,
Sfîntul Pontius: „Oare cine va putea crede, dacă nu-i va dărui lui
credinţă Dumnezeu? Oare cine se va putea nevoi pustniceşte, dacă nu îi
va ajuta lui Domnul? Şi cine va putea primi cununa muceniciei, dacă nu
i-o va dărui însuşi Hristos?" Dumnezeu le poate pe toate acestea, şi
Dumnezeu le voieşte pe toate cele care sînt spre mîntuirea oamenilor,
numai dacă oamenii îl vor ruga! Cu rugăciunea Sfînta Nonna 1-a întors pe
soţul ei Grigorie, şi pe fiul ei Grigorie la Hristos (fiu care mai
tîrziu avea să fie marele Sfint Teolog).
Cu rugăciunea altă maică de fiu, Monica, 1-a întors pe fiul
ei, Fericitul Augustin, de la o viaţă desfrînată, la calea bunătăţii şi
a sfinţeniei. Cu rugăciunea Sfîntul Vasile cel Mare 1-a întors la
Sfînta Credinţă pe marele lui profesor, Evulios. Cu rugăciunea Regele
Ezechia şi-a mai prelungit viaţa cu încă cincisprezece ani.
Cu rugăciunea Sfîntul Simeon Stîlpnicul i-a întors pe
sciţii şi perşii care porniseră să atace cu armate mari pămîntul
grecesc. Mai uşor am putea să numărăm stelele de pe bolta cerească decît
mulţimea minunilor pe care le-au lucrat Sfinţii lui Dumnezeu cu
rugăciunea.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata putere a lui Samson (Judecători 14):
La cum Duhul Domnului a venit asupra lui, şi el a omorît
leul cu mîinile goale ca şi cînd ar fi fost un ied, şi a rupt funiile cu
care 1- au legat ca şi cînd ar fi fost cîlţi, şi a ucis mulţime de
Filisteni;
La cum Duhul Domnului a plecat de la el atunci cînd a
dezvăluit taina puterii lui unei femei păgîne [Dalila], ajungînd astfel
la orbire şi la moarte.
Predică La cum Dumnezeu îi cur ateste pe păcătoşii care se pocăiesc de păcatele lor
De vor fi păcatele voastre cum e cîrmîzul, ca zăpada le voi
albi; şi de vor fi ca purpura, ca lîna albă le voi face (Isaia 1: 18).
O, neţărmurita milostivire a lui Dumnezeu! Căci din
mijlocul mîniei Lui cumplite împotriva unui popor necredincios şi
nerecunoscător, a unui popor păcătos, împovărat de nedreptate, pe care
îl numeşte soi rău, fii ai pieirii (Isaia 1: 4), conducători ai Sodomei
şi popor al Gomorei (Isaia 1: 10), din mijlocul unei asemenea cumplite
mînii deci, Domnul Dumnezeu nu părăseşte milostivirea Sa faţă de el, ci
mai mult îi cheamă la dreptate, şi se poartă cu el precum ploaia cea
blîndă care cade peste un pămînt însetat, pămînt ce fusese ameninţat mai
întîi de fulgere şi trăznete cumplite. Aşa este Domnul Dumnezeul
nostru: Multîndurat şi Indelungmilostiv, căci El nu pînă în sfirşit Se
va iuţi, nici în veac Se va mînia (Psalmul 102: 9). De-ar înceta numai
păcătoşii să mai facă cele rele şi ar începe să înveţe să lucreze cele
bune, şi de s-ar întoarce ei către Dumnezeu cu umilinţă şi smerită
pocăinţă, atunci se vor albi ca zăpada şi albi ca lîna se vor face.
Puternic este Dumnezeu şi moartea păcătosului nu o voieşte. Puternic
doar El este să curăţească de păcat sufletul păcătos al omului, să îl
albească şi să îl înnoiască. Căci oricît de mult şi ori de cîte ori
şi-ar spăla omul straiul lui de in cu săpun şi cu leşie, de nu îl va
întinde afară, în plin soare, nu îl va putea albi niciodată.
Tot aşa şi sufletul omului: niciodată nu îşi va putea omul
curaţi sufletul lui, deşi se va nevoi, va plînge şi va lupta cu postiri,
rugăciuni şi fapte bune, dacă nu îşi va aduce sufletul şi îl va pune,
spălat astfel, întreg la picioarele lui Dumnezeu, spre a primi de la El
harul cel bogat şi curaţilor. Domnul ne cere şi voieşte nevoinţa
noastră, întreaga noastră nevoinţa. El voieşte să ne spălăm murdăria
sufletului cu lacrimile pocăinţei şi părerii de rău pentru păcate, şi
apoi să îl îmbrăcăm cu frumuseţea faptelor bune. însă după ce am făcut
astfel El ne cheamă şi ne zice: Veniţi acum, să ne judecăm (Isaia 1:
18).
Adică, Veniţi acum, şi înfăţişaţi-vă privirii Mele, ca să
văd de găsesc Chipul Meu întru voi; veniţi de priviţi-Mă, ca şi pe o
oglindă, şi vedeţi-vă în Mine propriul vostru chip.
O Stăpîne Doamne Dumnezeul nostru, Cela Ce nu pînă întru
sfîrşit Te mînii, miluieşte-ne pre noi mai înainte de cumplita zi a
Judecăţii Tale celei înfricoşate,
Căci noi Ţie ne închinăm, pre Tine Te slăvim şi Ţie îţi mulţumim în veci, Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.