1. Spirit al grâului reprezentat de ultimele spice lăsate intenţionat nesecerate pe holdă pentru a rodi în anul viitor. Mănunchiul de spice legat la vârf cu fir roşu era cinstit cu sare şi o bucată de pâine aşezate pe pământ, la rădăcina plantelor (Câmpia Română, Moldova, Transilvania, Basarabia - zona Orheiului, Cetatea Albă)
2. Împletitură triunghiulară sau dreptunghiulară a spicelor de grâu făcută la începutul secerişului. Barba ogorului se păstrează la icoană ca ceva sfânt până la semănatul grâului, uneori până la seceratul recoltei viitoare.
ȘTIAȚI CĂ?
Grâul, aliment sacru, binecuvântat de Dumnezeu, din care se face
«pâinea cea de toate zilele», colacii de nuntă, dar şi coliva şi colacii
pentru sufletul celor adormiți, are o importanță primordială în viața
țăranului român, el fiind sursă de viață. Tot din făină de grâu curat se
fac şi colacii care se dau în dar colindătorilor, de Crăciun. De
altfel, grâul este prezent şi în obiceiurile româneşti de Anul Nou, când
se merge cu Plugul, Pluguşorul sau Semănatul. Apoi, din făina de grâu
curat se fac pasca, dar şi prescurile, care sunt «însemnate» cu
pristornicele sau păcetarele. Grâul însoțeşte omul în toate ritualurile
de trecere: la naştere, în prima scăldătoare a copilului, se pune grâu,
la nuntă, în semn de belşug, se aruncă boabe de grâu asupra tinerilor
căsătoriți, iar la înmormântare, din boabele de grâu se face coliva
ritualică.
În satul tradițional, la seceriş participa
întreaga familie, iar când holdele erau întinse, se făcea clacă, cu
secerători tocmiți. Ultimele spice de grâu fie erau lăsate pe câmp,
nesecerate, pentru a asigura rod viitoarelor recolte , în acest caz ele
se numeau „Barba Pământului”, „Barba lui Dumnezeu”, „Barba Ogorului”,
„Barba Popii”. Spicele de grâu fie erau tăiate, strânse sub formă de
mănunchi, snop sau împletite, purtând denumirea de „Buzdugan”, „Cruce”,
„Cunună”.
Grâul a fost dintotdeauna considerat
unul din cele mai importante elemente în istoria omenirii. Ţăranul român
îl considera sacru, la fel ca toate produsele obţinute din grâu:
pâinea, colacii, paştile, prescura.
Este cunoscut
faptul că încă din cele mai vechi tmpuri, omul a asociat grâul cu
Dumnezeu. Se considera că grâul este planta pe care Dumnezeu a gândit-o
pentru om şi ca atare ea îl reprezenta pe EL. Chiar şi în epocile
precreştine, pâinea era asociată cu divinitatea supremă în multe cazuri
fiind simbolul acesteia.
Grâul, prezent în toate
ciclurile vieţii ţăranului. În comunităţile tradiţionale omul era
însoţit de grâu pe tot parcursul vieţii – de la leagăn la mormânt.
Grâul adus în casă după seceriş, se punea pe masă însoţit de
versuri care subliniază tocmai rolul său de apărător împotriva relelor
şi aducător de prosperitate. Grâul era prezent în viaţa pruncului încă
înainte de naştere, pentru că femeia înărcinată purta boabe de grâu în
sân pentru ca pruncul să fie puternic. La naştere grâul era nelipsit de
pe masa ursitoarelor, care numai aşa puteau fi îmbunate pentru a ursi de
bine noului născut. În leagănul pruncilor se puneau boabe de grâu cu
credinţa că acestea îl vor face sănătos, muncitor şi bogat.
Acestea însă nu sunt singurele aspecte care marchează importanţa
grâului în viaţa omului de la sat. Şi fetele de măritat foloseau grâul
în anumite ritualuri pentru a-şi vedea ursitul, dar era folosit şi în
ritualul nunţii, unde avea un rol deosebit. Spicul de grâu este nelipsit
din steagul cetelor de chemători, iar tinerii căsătoriţi sunt primiţi
în casa părintească atunci când se întorc de la biserică cu grâu, ca să
fie la fel de puternici ca el şi mai ales urmaşi lor şi averea să
sporească precum grâul. Dacă omul s-a născut cu grâul lângă el, şi în
moarte grâul este cel care-l însoţeşte. Lumânarea mortului era aşezată
într-un vas cu grâu, iar în sicriul bărbaţilor se punea grâu şi ţărână
pentru a nu le fi dor de lucrul lăsat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.